De oorlog tussen Hamas en Isral is een escalatie van het Isralisch-Palestijns conflict die begon op 7 oktober 2023 en zich ontwikkelde tot een Isralische invasie in de Gazastrook.
De aanleiding van de inval in de Gazastrook was een gecordineerde verrassingsaanval door de militante beweging Hamas vanuit de Gazastrook op Isral, onder de naam Operatie Al-Aqsa-storm. Duizenden raketten werden afgevuurd op Isralische plaatsen in de grensstreek, terwijl ongeveer 3.000 militanten de grens met Isral doorbraken en aanslagen pleegden op Isralische militaire bases, woonwijken en een muziekfestival, waarbij circa 1.200 mensen werden gedood, waarvan 846 burgers. Naar schatting 200-250 personen werden gevangengenomen en als gijzelaars naar de Gazastrook overgebracht. Hamas verklaarde dat de aanval een reactie was op het geweld van Isralische kolonisten, de blokkade van de Gazastrook, de ontheiliging van de Al-Aqsamoskee in Jeruzalem, evenals op de wreedheden die in de afgelopen decennia van Isralische zijde waren begaan tegen de Palestijnen.
In reactie op de aanval voerden de Isralische strijdkrachten (IDF) wekenlang dag en nacht bombardementen uit op de Gazastrook. Langs de grens werd een troepenmacht samengetrokken ter voorbereiding op een grondoffensief, met als doel de vernietiging van Hamas en het opsporen en bevrijden van de Isralische gijzelaars. In heel Gaza werden huizen en civiele infrastructuur vernietigd. Na een aantal korte voorbereidende grondoperaties werd begin november een grootschalig Isralisch grondoffensief gestart.
IDF voerde tevens invallen uit op de bezette Westelijke Jordaanoever. Ook in het grensgebied tussen Isral en Libanon liepen de spanningen op en waren er meerdere confrontaties tussen Hezbollah en IDF. Nadat Hezbollah-militanten vanuit Libanon raketten hadden afgevuurd op Isral, reageerde Isral met luchtaanvallen op Libanon.
Op 26 oktober publiceerde het door Hamas aangestuurde Ministerie van Volksgezondheid in Gaza een lijst van ruim 7.000 personen die tussen 7 en 26 oktober in de Gazastrook werden gedood, waaronder bijna 3.000 kinderen en ruim 3.000 vrouwen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Ook daarna viel er nog een onbekend aantal doden en gewonden. Nieuwsmedia en internationale organisaties zoals de WHO achtten de genoemde aantallen betrouwbaar. Volgens voorlopige tellingen waren er op 10 november meer dan 11.000 Palestijnen gedood, waaronder ruim 4.500 kinderen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Op de Westelijke Jordaanoever werden sinds het begin van de oorlog tot half november meer dan 190 Palestijnen gedood, waarvan ruim 50 kinderen. Wijdverbreide burgerdoden hebben ertoe geleid dat zowel Isral als Hamas zijn beschuldigd van oorlogsmisdaden.
Isral spoorde de 1,1 miljoen inwoners van het noordelijke deel van de Gazastrook aan om te evacueren naar het zuiden, terwijl Hamas de bewoners opriep in hun huizen te blijven. De Verenigde Naties (VN) meldde dat er ongeveer 1,7 miljoen Palestijnen, meer dan 70% van de bevolking van Gaza, intern ontheemd waren geraakt. Ongeveer 500.000 Israli's werden gevacueerd.Mensenrechtenorganisaties riepen op tot de opname van vluchtelingen uit de Gazastrook.De oorlog heeft geleid tot een ernstige humanitaire crisis in Gaza. Verschillende hulporganisaties hebben Isral ervan beschuldigd honger te gebruiken als oorlogswapen. De VN heeft gewaarschuwd voor de dreiging van hongersnood en de verspreiding van ziekten in de regio, als gevolg van de afsluiting van water, brandstof, voedsel en elektriciteit door Isral. De VN en veel landen riepen op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren.
Op 27 januari 2023 heeft het Internationaal Gerechtshof een tussentijdse uitspraak gedaan in de zaak Zuid-Afrika vs Isral [af]. Het Hof zag het potentile risico van genocidale daden tegen de bevolking van Gaza en herinnerde Isral aan zijn naleving van de Genocide Conventie en vroeg Isral binnen een maand te rapporteren over de gevraagde taken.
SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hier verder.
Er gaat een video rond op Youtube waarin Trump Israel met hand en tand verdedigt en zegt die Palestijnen te gaan aanspreken en dat het afgelopen moet zijn met al die geindoctrineerde haat. Die speech is overigens wel ca 8? jaar oud, maar je zou verwachten dat hij daar nog steeds achter staat, hoewel je het met Trump nooit weet, vind ik zelf.
Daarnaast zegt hij die deal te willen begeiden tussen Gaza en Israel en dat hij erg goed is in het maken van deals.
Aangezien hij ook al met Panama, dat Suez kanaal en Groenland bezig was, zou het mij niet verbazen als ze die huidige parkeerplaats aan zee nu willen opkopen en aan Israel willen toevoegen.
Zou ik ook geen gek idee vinden want dan heb je dat hele gezeik niet meer. Gaza heeft eigenlijk het geld toch niet om dat op te bouwen en de VS kan Gaza onder druk zetten omdat zij daarvoor niet willen betalen omdat het dan voor Israel geen goede deal wordt en waar de VS dus niet aan mee wil werken.
Dan moet er alleen nog met andere landen onderhandelt worden waar die mensen naar toe moeten. Maar alles is beter dan daar in die kapot geschoten bende je bestaan op te bouwen, iets waar Israel nou juist weer wel goed in is.
En ik zie Trump wel als een van de beste spelers om dit voor elkaar te krijgen en ik zou dit idee van harte toejuichen. Het zou voor iedereen beter zijn.
Hier heb je dat filmpje en het is net alsof die speech gemaakt is voor precies dit moment.
Uitgebreid artikel over de steeds groter worden macht van de kahanisten
In Isral is het extremistische gedachtegoed van de in 1990 vermoorde rabbijn Meir Kahane weer populair sinds ‘7 oktober’. ‘Vandaag de dag weet iedereen dat Kahane gelijk had.’ https://www.trouw.nl/buit(...)-in-israel~ba0eadb8/ ‘Iedereen ziet dat wij een enge, Kahanistische, racistische en religieus extremistische staat aan het worden zijn’ Matan Vilnai voormalig generaal-majoor in het Isralische leger
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
In Isral is het extremistische gedachtegoed van de in 1990 vermoorde rabbijn Meir Kahane weer populair sinds ‘7 oktober’. ‘Vandaag de dag weet iedereen dat Kahane gelijk had.’ https://www.trouw.nl/buit(...)-in-israel~ba0eadb8/ ‘Iedereen ziet dat wij een enge, Kahanistische, racistische en religieus extremistische staat aan het worden zijn’ Matan Vilnai voormalig generaal-majoor in het Isralische leger
Nou dit klopt al niet dus, want ik hoor niet bij die iedereen.
Er gaat een video rond op Youtube waarin Trump Israel met hand en tand verdedigt en zegt die Palestijnen te gaan aanspreken en dat het afgelopen moet zijn met al die geindoctrineerde haat. Die speech is overigens wel ca 8? jaar oud, maar je zou verwachten dat hij daar nog steeds achter staat, hoewel je het met Trump nooit weet, vind ik zelf.
Daarnaast zegt hij die deal te willen begeiden tussen Gaza en Israel en dat hij erg goed is in het maken van deals.
Aangezien hij ook al met Panama, dat Suez kanaal en Groenland bezig was, zou het mij niet verbazen als ze die huidige parkeerplaats aan zee nu willen opkopen en aan Israel willen toevoegen.
Zou ik ook geen gek idee vinden want dan heb je dat hele gezeik niet meer. Gaza heeft eigenlijk het geld toch niet om dat op te bouwen en de VS kan Gaza onder druk zetten omdat zij daarvoor niet willen betalen omdat het dan voor Israel geen goede deal wordt waar de VS dus niet aan mee wil werken.
Dan moet er alleen nog met andere landen onderhandelt worden waar die mensen naar toe moeten. Maar alles is beter dan daar in die kapot geschoten bende je bestaan op te bouwen, iets waar Israel nou juist weer wel goed in is.
En ik zie Trump wel als een van de beste spelers om dit voor elkaar te krijgen en ik zou dit idee van harte toejuichen. Het zou voor iedereen beter zijn.
Hier heb je dat filmpje en het is net alsof die speech gemaakt is voor precies dit moment.
Op donderdag 16 januari 2025 13:47 schreef Frutsel het volgende: Afgefikte gebied in Los Angeles wordt ook opgekocht als ik ze mag geloven dus ik verbaas me er niet over als dit zou gebeuren
Het zou eigenlijk een perfect idee zijn. Israel bouwt die parkeerplaats op en maakt er dit keer wel iets van en Gaza wordt op een lokatie elders opgebouwd met hulp van buiten, gefaciliteerd vanuit de deal.
En op die manier houdt je die strijdende partijen uit elkaar en heb je eindelijk een reeele mogelijkheid tot vrede.
En zeker weten dat heel Israel hier voor is. Wat is er nou idealer, als je met je buren ruzie hebt, dat je tot een acccoord kunt komen dat zij gaan verhuizen
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
Isral is een erg verdeeld land. Als de haviken hun zin krijgen en de militaire campagnes (en nederzettingen) doorgaan, dan is de helft van het land boos en als ze hun zin niet krijgen is de andere helft boos.
Die tweede helft heeft sinds 7 oktober het land meerdere malen plat gelegd met protesten waar Extinction Rebellion nog niet eens van mag dromen.
Vandaar ook dat het zo dom is om alles wat Isralisch is te boycotten. Elke pro-Pally die oprecht begaan is met het lot van de Palestijnen zou dit moeten weten en herkennen als een potentile bondgenoot.
Nou ja, ik zie Israeli's die deze oorlog voort willen zetten om definitief en volledig Hamas uit te schakelen, en daarnaast alles op alles zetten om die gijzelaars te bevrijden, niet perse als havikken.
In de positie van Israel lijkt het me beter dat je hier als overwinnaar uitkomt waarbij Hamas volledig is geelimineerd. Doe je dat niet dan begin je straks weer van voor af aan, waar het nu een beetje naar uitziet.
En ik had dus eigenlijk ook iets heel anders verwacht toen Trump zei, die gijzelaars moeten voor mijn inauguratie terugkomen or all hell is gonna break loose. Nu komen ze dus nog niet allemaal terug en wordt Israel nog steeds gechanteerd met die gijzelaars, en dat over een lange nog komende periode. Israel wordt met deze deal dus vleugellam gemaakt en het past voor mij helemaal niet in het beeld van de tot nu toe gevolgde strategie.
Hier ook aan het einde van het filmpje: "maar terwijl de onderhandelaars praten gaan de Isralische bombardementen in Gaza nog door". Alsof dat in strijd is met elkaar.
Hier ook aan het einde van het filmpje: "maar terwijl de onderhandelaars praten gaan de Isralische bombardementen in Gaza nog door". Alsof dat in strijd is met elkaar.
NOS heeft regelmatig aparte manieren van samenvatten als het over Isral gaat.
When the student is ready, the teacher will appear. When the student is truly ready, the teacher will disappear.
Op donderdag 16 januari 2025 17:44 schreef havanagila het volgende: Dit ja. Eerst feest vieren op 7 oktober en juichen dat er oorlog komt, en dan achteraf ook feesten en juichen als er een staakt het vuren komt?
Wat willen ze dan eigenlijk?
Eehmm, alle Joden (van de River to de Sea) afmaken en er gewoon mee wegkomen?
[..] Eehmm, alle Joden (van de River to de Sea) afmaken er er gewoon mee wegkomen?
Hoe dicht zit ik dan in de buurt?
Mag wel duidelijk zijn ja, doelde meer op de activisten. Iedere keer lanceert Hamas weer raketten (zelfs met Iron Dome), en plegen ze aanslagen om weer een oorlog uit te lokken, en dan is het op een of andere manier toch weer Israls schuld.
Op donderdag 16 januari 2025 18:02 schreef havanagila het volgende: Mag wel duidelijk zijn ja, doelde meer op de activisten. Iedere keer lanceert Hamas weer raketten (zelfs met Iron Dome), en plegen ze aanslagen om weer een oorlog uit te lokken, en dan is het op een of andere manier toch weer Israls schuld.
Daarom kan ik me ook niet voorstellen dat Israel een wapenstilstand van weken/maanden zou willen. Die willen gewoon tot het gaatje gaan. Maar we gaan het zien hoe het werkelijk gaat lopen.
Vanuit het ICC of in eigen land? In principe lijkt het mij dat hij reizen vermijdt waar dat risico bestaat. Of Interpol arresteert hem in Polen ondanks hun toezegging ofzo. Geen idee hoe dat gaat.
[..] Vanuit het ICC of in eigen land? In principe lijkt het mij dat hij reizen vermijdt waar dat risico bestaat. Of Interpol arresteert hem in Polen ondanks hun toezegging ofzo. Geen idee hoe dat gaat.
Ahead of Palestinian prisoner release in Gaza deal, Katz says he’s freeing settlers held in administrative detention
Defense Minister Israel Katz announces his decision to free West Bank settlers held under administrative detention orders, ahead of the expected release on Sunday or Monday of Palestinian security prisoners in a hostage-ceasefire deal signed with Hamas in Doha last night.
“In light of the expected release of terrorists from Judea and Samaria as part of the hostage release deal, I have decided to release the settlers detained in administrative detention and to convey a clear message of strengthening and encouraging the [West Bank] settlements, which are at the forefront of the struggle against Palestinian terrorism and facing growing security challenges,” he says in a statement.
“It is better for the families of Jewish settlers to be happy than the families of released terrorists.”
Katz in November announced an end to administrative detention orders for West Bank settlers, meaning Israel now only uses the controversial policy of holding suspects without charge against Palestinian terror suspects. A total of 16 administrative detention orders were issued for Jewish Israelis under former defense minister Yoav Gallant, and seven of them were still being held at the time.
His latest decision comes after reports that the government would take additional measures to combat terrorism in the West Bank as part of efforts to convince Finance Minister Bezalel Smotrich not to leave the coalition in protest of the Gaza deal.
Dit is natuurlijk niet verrassend als je je beseft dat Katz bij uitstek genstalleerd is om de coalitie bijeen te houden. De belangen van het defensieapparaat zijn slechts een bijzaak in zijn beslissingen. De tientallen waarschuwingen van Shabak en de IDF tegen dit soort beslissingen en tegen het groeiende gevaar van opstandige kolonisten gaan helaas langs hem heen.
Op vrijdag 17 januari 2025 09:19 schreef Cuendillar het volgende: Morgen stemming over de nederlaag in het kabinet; daarna hopelijk snel de val van het kabinet en nieuwe verkiezingen.
Smotrich heeft al toegezegd de deal te steunen. Ben Gvir gaat tegen stemmen, maar stapt niet uit de coalitie. Het ziet er naar uit dat de deal doorgaat.
Hamas schijnt nu meer mensen gerekruteerd te hebben dan ze verloren hebben. Oh wacht dat was al voorspeld voordat deze genocide op Palestijnen deze vormen aannam.
Op vrijdag 17 januari 2025 10:10 schreef Chadi het volgende: Hamas schijnt nu meer mensen gerekruteerd te hebben dan ze verloren hebben. Oh wacht dat was al voorspeld voordat deze genocide op Palestijnen deze vormen aannam.
Wat denk je, dit jaar nog een nieuwe 7 oktober, of volgend jaar pas?
Op vrijdag 17 januari 2025 10:10 schreef Chadi het volgende: Hamas schijnt nu meer mensen gerekruteerd te hebben dan ze verloren hebben. Oh wacht dat was al voorspeld voordat deze genocide op Palestijnen deze vormen aannam.
Is er nou geen moment dat je zelf denkt: 'he wacht. Maar dat kan helemaal niet'?
[..] Is er nou geen moment dat je zelf denkt: 'he wacht. Maar dat kan helemaal niet'?
Dat vergt hersenen, en denkvermogen. Natuurlijk gaat dat niet gebeuren Waar ik enorm benieuwd naar ben: hoeveel van de gegijzelden die straks worden vrijgelaten, leven nog? Want dat zal best impact hebben op de bereidheid van Isralische zijde om verder te onderhandelen. Als er 33 lijken worden overhandigd, met alle bijbehorende bewijzen van mishandeling, dan kan ik mij best voorstellen dat er geen behoefte is van Israls kant om verder te gaan met de gesprekken. En als er 33 levenden zijn, die (all things considered) goed zijn behandeld, dat er juist ruimte is vanuit Palestijnse zijde om te eisen dat er goede vervolg-gesprekken en afspraken komen.
[..] Dat vergt hersenen, en denkvermogen. Natuurlijk gaat dat niet gebeuren Waar ik enorm benieuwd naar ben: hoeveel van de gegijzelden die straks worden vrijgelaten, leven nog? Want dat zal best impact hebben op de bereidheid van Isralische zijde om verder te onderhandelen. Als er 33 lijken worden overhandigd, met alle bijbehorende bewijzen van mishandeling, dan kan ik mij best voorstellen dat er geen behoefte is van Israls kant om verder te gaan met de gesprekken. En als er 33 levenden zijn, die (all things considered) goed zijn behandeld, dat er juist ruimte is vanuit Palestijnse zijde om te eisen dat er goede vervolg-gesprekken en afspraken komen.
Wat Israel, Hamas willen is volstrekt irrelevant. Het gaat erom of Amerika er nog zin in heeft. Meestal wel, maar met Trump twijfel ik. Volgens mij vindt hij het allemaal maar gedoe en ziet hij liever stabiele relaties met SA bijv.
Dit zijn de 33 gijzelaars die in de eerste fase van de deal worden vrijgelaten
quote:
Families van gijzelaars krijgen bericht over bijgewerkte lijst die door Hamas is bevestigd en waarop Isralische vrouwen, kinderen en ouderen staan die vrijgelaten zullen worden nadat ze op 7 oktober zijn ontvoerd, meldt Ynet.
Hamas is van plan om de gijzelaars gedurende 42 dagen (zes weken) vrij te laten, met minstens drie gijzelaars per week. Levende gijzelaars worden vrijgelaten vr de overledenen. Volgens de voorwaarden van de deal worden vrouwen eerst in twee fasen vrijgelaten: drie vrouwen op de eerste dag en vier op de zevende dag.
Na de ondertekening van een gijzelaarsovereenkomst tussen Isral en Hamas op vrijdag, informeerde de IDF de families van de gijzelaars over de lijst met namen die Isral voor vrijlating had aangevraagd en die Hamas had goedgekeurd. De bijgewerkte lijst bevatte de 33 personen , evenals anderen die hoopten dat hun familieleden — zowel levend als overleden — in de tweede fase van de overeenkomst zouden worden vrijgelaten.
De lijst komt overeen met degene die Hamas eerder deze maand goedkeurde, gebaseerd op een lijst die Isral maanden geleden indiende. De families kregen echter geen informatie over de omstandigheden van de gijzelaars.
De eersten die worden vrijgelaten, zijn naar verwachting vrouwen die zijn ontvoerd uit kibboetsen en het Nova Music Festival : Romi Gonen, Emily Damari, Arbel Yehud, Doron Steinbrecher en Shiri Bibas en haar jonge kinderen, Ariel en Kfir. Vervolgens worden vijf vrouwelijke IDF-uitkijkers vrijgelaten die zijn gevangengenomen op de Nahal Oz-basis: Liri Albag , Karina Ariev, Agam Berger, Daniella Gilboa en Naama Levy.
De lijst bevat ook 10 mannen in de leeftijd van 50-85 jaar: Ohad Ben-Ami, Gadi Moses, Keith Siegal, Ofer Calderon, Eliyahu Sharabi, Itzik Elgart, Shlomo Mansour, Ohad Yahalomi, Oded Lifshitz en Tsahi Idan.
Daarnaast zullen negen andere gewonde of zieke gijzelaars worden vrijgelaten in de eerste fase van de deal: Yarden Bibas, Sagui Dekel Hen, Yair Horn, Omer Wenkert, Alexander Trufanov, Eliya Cohen, Or Levy, Tal Shoham en Omer Shem Tov. Ook Avera Mengistu en Hisham al-Sayed , die al bijna tien jaar gevangen zitten in Gaza, zijn hierbij betrokken.
[..] Wauw, Hamas heeft eerder beweerd dat die al dood waren.
Hamas die liegt? Wat een shock!
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt: Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag. Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels: Klopt. Ik ben een racist.