Zo, die boemerang kwam hard terug in het gezicht van de automobilisten pestende politici in de Stopera. Laat de Amsterdammers maar hard voelen dat hun belangen met dit stadsbestuur niet gediend zijn.quote:Loodgieters weigeren klussen in binnenstad door verkeershinder en parkeerproblemen
Het werken in de stad voor loodgieters, dakdekkers en timmermannen - is vrijwel onmogelijk door verkeershinder, het gebrek aan laad- en losplekken en hoge parkeerkosten. Dat zegt MKB Metropool Amsterdam. De ondernemersclub hoopt dat er snel een oplossing komt, zodat de servicemonteurs niet verdwijnen uit de stad.
Om een beeld te krijgen van de dagelijkse worstelingen, gingen we mee op pad met Andre Kenter, een loodgieter uit Amsterdam. Hij werkt al 30 jaar in Amsterdam en de uitdagingen zijn nog nooit zo groot geweest.
Tijdens zijn rit door de stad worden de problemen direct duidelijk. ''Kijk, hier loop ik tegenaan, kijk voor ons: de bereikbaarheid. Je staat helemaal vast. Dan moet je wachten. Bij wie ga ik die tijd berekenen? Tijd kost geld. Ik kan moeilijk zeggen tegen de klant, ik ben anderhalf uur onderweg naar je geweest, dat moet je betalen. Dat is geen hond die dat doet''.
Klussen in de binnenstad weigeren
In principe neemt hij geen klussen meer aan in de binnenstad. Behalve echte spoedgevallen. Maar ook daar moet hij als ondernemer streng in zijn en kijken of het hem meer tijd en geld kost, dan dat het hem oplevert: ''Het is bijna niet meer te organiseren. Het kost zo veel tijd''.
Hij is niet de enige: “Ik werk al jaren in Amsterdam, maar sommige straten weiger ik tegenwoordig gewoon,” vertelt Nabil, een loodgieter uit Amsterdam. “Je doet er soms een half uur over om alleen al een parkeerplek te vinden, en dan moet je met zware spullen een flink stuk lopen. Dat is niet te doen.”
Zijn auto werd laatst bijna weggesleept, maar hij kon niet anders in verband met een spoedgeval. Zijn collega uit Volendam, die anoniem wil blijven, is zelfs gestopt met het aannemen van klanten in de stad: “Het is een en al ellende. Ik werk liever buiten Amsterdam, daar kan ik tenminste fatsoenlijk mijn bus kwijt.”
MKB Amsterdam luidt noodklok
MKB Metropool Amsterdam maakt zich ernstige zorgen "We horen vaak dat timmermannen en loodgieters de binnenstad links laten liggen. Het is gewoon niet meer rendabel,” zegt vice-voorzitter Guido Frankfurther “De hoge parkeerkosten, boetes en de tijd die verloren gaat aan zoeken naar een laad- en losplek maken het werk financieel onhoudbaar. Veel bedrijven trekken richting Purmerend of Badhoevedorp, waar ze sneller kunnen werken zonder extra kosten."
Extreme verkeershinder
Uit recent onderzoek blijkt dat Amsterdam de langzaamste verkeersstad van Nederland is: het kost gemiddeld 23 minuten om slechts 10 kilometer af te leggen. Voor loodgieters en andere servicemonteurs, die vaak spoedklussen hebben, zijn dit onwerkbare omstandigheden.
Daar komt bij dat 2025 volgens de gemeente Amsterdam een jaar wordt met “extreme verkeershinder”. Door grootschalig onderhoud aan wegen en spoor zullen er nog meer afsluitingen en vertragingen zijn.
De gemeente laat in een reactie weten de zorgen te erkennen: "De stad wordt steeds drukker en er moeten veel wegen onderhouden worden. De bereikbaarheid staat daardoor op bepaalde momenten onder druk. We gaan de komende tijd in gesprek met de branche om te bekijken welke problemen zich voordoen en hoe we dat zouden kunnen oplossen."
De loodgieters met de handkar terwijl de gepamperde bestuurders in een dure auto met chauffeur rondgereden worden.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 21:38 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Volgens GroenLinks Amsterdam moeten ondernemers als loodgieters, elektriciens en dakdekkers dan maar een handkar gebruiken om in de binnenstad van Amsterdam te kunnen werken:
[ x ]
wat hebben we echt geweldige planners in deze stad, he.quote:Daar komt bij dat 2025 volgens de gemeente Amsterdam een jaar wordt met “extreme verkeershinder”. Door grootschalig onderhoud aan wegen en spoor zullen er nog meer afsluitingen en vertragingen zijn.
De gemeente laat in een reactie weten de zorgen te erkennen: "De stad wordt steeds drukker en er moeten veel wegen onderhouden worden. De bereikbaarheid staat daardoor op bepaalde momenten onder druk. We gaan de komende tijd in gesprek met de branche om te bekijken welke problemen zich voordoen en hoe we dat zouden kunnen oplossen."
Right.quote:de automobilisten pestende politici in de Stopera
Ook het verdwijnen van parkeerplekken, dat je maar 30 km/u mag rijden.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 22:01 schreef Aberkullie het volgende:
Ondernemers klagen dat ze nergens kunnen parkeren in de stad omdat het overal vol staat met auto’s en de conclusie van deze TS is
[..]
Right.
Dat staat niet in het artikel. Verzin je dat zelf?quote:Op dinsdag 14 januari 2025 22:07 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Ook het verdwijnen van parkeerplekken, dat je maar 30 km/u mag rijden.
Dit is wel hilarisch wereldvreemdquote:Op dinsdag 14 januari 2025 21:38 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Volgens GroenLinks Amsterdam moeten ondernemers als loodgieters, elektriciens en dakdekkers dan maar een handkar gebruiken om in de binnenstad van Amsterdam te kunnen werken:
[ x ]
Knettergek.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 21:38 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[ x ]
Dit is nu blijk geven van de kennis niet hebben en wel een grote bek willen opzetten.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 22:09 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Dat staat niet in het artikel. Verzin je dat zelf?
En dat is volledig terecht.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 22:54 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Ja dat is ook zo maar ts wil graag even kankeren op links stadsbestuur
Dat was misschien zo tot 1940 maar toen hebben de Duitsers flink aan de bereikbaarheid gewerkt in Rotterdam, weinig smalle grachten meer over daar. Rotterdam heeft dat probleem in de binnenstad dus veel minderquote:Op dinsdag 14 januari 2025 22:11 schreef TigerXtrm het volgende:
Dat je met spullen moet slepen in een dichtbebouwde binnenstad lijkt me niet een probleem van alleen Amsterdam? Als je in Rotterdam in het centrum moet zijn heb je waarschijnlijk precies hetzelfde probleem.
Leven in een utopie van een sprookjeswereld waarin alleen maar dezelfde wensdenkers zijn. Wars van realisme en vol roze en teletubbies.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 22:06 schreef Feola het volgende:
Niemand daar in het bestuur denkt praktisch na hè? Als alles op papier maar mooi klinkt met regenbogen en unicorns, waardoor ze zichzelf op de borst kunnen kloppen.
Maar meestal zijn die consequenties voor een ander, dit wordt even wennen.quote:Op woensdag 15 januari 2025 00:38 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Laat die links liberale grachtengordel elite maar in hun eigen sop gaar koken, wereldvreemd links beleid heeft nou eenmaal consequenties.
quote:Op woensdag 15 januari 2025 00:39 schreef Mr.Crow het volgende:
[..]
Maar meestal zijn die consequenties voor een ander, dit wordt even wennen.
Jamaar het gaat om janken over links. Alles waar je het over hebt is zelf verzonnen!!!!quote:Op woensdag 15 januari 2025 00:38 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Laat die links liberale grachtengordel elite maar in hun eigen sop gaar koken, wereldvreemd links beleid heeft nou eenmaal consequenties.
quote:Op dinsdag 14 januari 2025 22:54 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
https://www.at5.nl/nieuws(...)dat-ze-weer-opzoutenquote:Op dinsdag 14 januari 2025 22:09 schreef Aberkullie het volgende:
Misschien kunnen ze elkaar, naar goed voorbeeld van Timmermans, even goed vasthouden.quote:Op woensdag 15 januari 2025 00:44 schreef Red_85 het volgende:
[..]
[..]
Jamaar het gaat om janken over links. Alles waar je het over hebt is zelf verzonnen!!!!
Zie hieronder
[..]
Ik hoop dat ze de naam van deze mevrouw allemaal genoteerd hebben voor het geval deze wereldvreemde tuthola zelf een loodgieter nodig heeft. Dat die maar buiten de stad mag parkeren en mevrouw opbelt of ze zelf even alle spullen naar haar huis komt sjouwen. Wat een dwaas joh.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 21:38 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[ x ]
Heel de binnenstad van amsterdam is al enige tijd een 30 km zonequote:Op dinsdag 14 januari 2025 22:09 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Ja en dan van die jankende yuppen hebben die niet willen betalen.quote:Op woensdag 15 januari 2025 00:34 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Ik snap niet dat die gasten moeilijk doen
Loodgieter nodig?
80 euro voorrijkosten
115 euro per uur
(Standaard voor elke klant)
75 euro per uur Amsterdam binnenstad toeslag
Niet alleen binnenstad hoor, zeg maar alles binnen de ring.quote:Op woensdag 15 januari 2025 07:21 schreef 111210 het volgende:
[..]
Heel de binnenstad van amsterdam is al enige tijd een 30 km zone
Lekker toch. Laat ze maar bloeden dat bestuur in Amsterdam. Als ze straks alle fossiele brandstof auto's en bussen/vrachtwagens willen weren, wordt het helemaal lachen.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 23:10 schreef Digi2 het volgende:
Ah, loodgieters die de binnenstad van Adam cancelen
Ja dat weet ik maar daar hoor je die loodgieters niet over.quote:Op woensdag 15 januari 2025 07:21 schreef 111210 het volgende:
[..]
Heel de binnenstad van amsterdam is al enige tijd een 30 km zone
Ja en? Is toch niet het probleem van die loodgieter? Zoeken ze maar een anderquote:Op woensdag 15 januari 2025 07:23 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ja en dan van die jankende yuppen hebben die niet willen betalen.
Als je werk zat hebt zou ik er ook voor kiezen om het een en ander te laten gaan
De naoorlogse gemeentebesturen van Rotterdam hebben daar meer invloed op gehad dan onze oosterburen.quote:Op woensdag 15 januari 2025 00:04 schreef alopio het volgende:
[..]
Dat was misschien zo tot 1940 maar toen hebben de Duitsers flink aan de bereikbaarheid gewerkt in Rotterdam, weinig smalle grachten meer over daar. Rotterdam heeft dat probleem in de binnenstad dus veel minder
Dat kun je ook met normale woorden zeggen ipv met een vreselijke en dodelijke ziekte.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 22:54 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Aidspostquote:Op woensdag 15 januari 2025 08:49 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Dat kun je ook met normale woorden zeggen ipv met een vreselijke en dodelijke ziekte.
Het is in deze zin gewoon een werkwoord, ook al klinkt het niet netjes natuurlijk.quote:Op woensdag 15 januari 2025 08:49 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Dat kun je ook met normale woorden zeggen ipv met een vreselijke en dodelijke ziekte.
Bron: "De kritische Nederlander"quote:Op dinsdag 14 januari 2025 21:38 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[ x ]
Bij zo'n naam kan je wel een beetje gokken wat voor type erachter zit, en als je erop klikt klopt het precies.quote:
Wat ook in TT en het artikel staat.quote:Op woensdag 15 januari 2025 03:40 schreef raptorix het volgende:
Wat een gehuil, ik woon zelf in Amsterdam, en dit geldt echt alleen voor de binnenstad,
Misschien in noord of zo, voor zover dat nog als Amsterdam telt. Dat is inmiddels wel aan het gentrificeren, zoals zoveel Amsterdamse gebieden, maar 'het gewone volk' woont er ook nog.quote:Op woensdag 15 januari 2025 09:20 schreef Hyperdude het volgende:
Alle lifecoaches uitzetten naar Hilversum? Dat ruimt lekker op.
Is dit geen fake news? In de OP gaat het over een Amsterdamse loodgieter. Bestaan die wel? Toen ik in Amsterdam woonde kwam de loodgieter, schilder ed. uit Purmerend of Friesland. "Amsterdammers" waren toen meestal makelaar of temeier.
Een loodgieter kan inderdaad allang niet meer in Amsterdam wonen met zijn inkomsten.quote:Op woensdag 15 januari 2025 09:20 schreef Hyperdude het volgende:
Alle lifecoaches uitzetten naar Hilversum? Dat ruimt lekker op.
Is dit geen fake news? In de OP gaat het over een Amsterdamse loodgieter. Bestaan die wel? Toen ik in Amsterdam woonde kwam de loodgieter, schilder ed. uit Purmerend of Friesland. "Amsterdammers" waren toen meestal makelaar of temeier.
Als werkwoord slaat het gewoon helemaal nergens op.quote:Op woensdag 15 januari 2025 09:10 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Het is in deze zin gewoon een werkwoord, ook al klinkt het niet netjes natuurlijk.
Eens, al floept het er toch weleens uit.quote:Op woensdag 15 januari 2025 09:22 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Als werkwoord slaat het gewoon helemaal nergens op.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |