Gek, want JHWH stelt in Deuteronomium 30:11 dat de wet "lo nifleet" is; niet buitengewoon/wonderlijk/moeilijk/uitzonderlijk is.quote:Op maandag 13 januari 2025 14:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Maar we kunnen natuurlijk ook gewoon de tien geboden citeren, en dan blijkt dat iedereen ze overtreden heeft.
Daar is dus iets mis gegaan in de communicatie.quote:Want dit gebod, dat ik u heden gebied, is niet te moeilijk voor u en het is niet ver weg. Het is niet in de hemel, zodat u zou kunnen zeggen: Wie zal voor ons naar de hemel opstijgen om het voor ons te halen en ons te laten horen, zodat wij het kunnen doen? Het is ook niet aan de overzijde van de zee, zodat u zou kunnen zeggen: Wie zal voor ons oversteken naar de overzijde van de zee om het voor ons te halen en het ons te laten horen, zodat wij het kunnen doen?
Heozo ontgaat mij dat telkens? Heb ik dat ooit ontkend dan?quote:Op maandag 13 januari 2025 16:15 schreef dop het volgende:
[..]
De geschiedenis van God zit ook vol bloedvergiet en oorlog, dat ontgaat je telkens.
Goed/slecht is volgens jou subjectief en zou (volgens jou) 't liefst los laten(?) Vervolgens kom je met de overtuiging "onschuldig geboren". Dat "onschuldig" (vs. "schuldig") is toch net zo subjectief?quote:Op zondag 12 januari 2025 22:30 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Dat goed en slecht moet lekker we gelaten worden, wat de een goed vind en acht, vind de ander juist slecht en verwerpelijk.
Zulk subjectieve meningen/overtuigingen moeten we liefst loslaten.
Een mens word geboren en is in beginsel onschuldig, toch?
Tja, het zijn ook simpele geboden. De enige reden waarom mensen er moeite mee hebben, is dus omdat ze van binnen een strijd ertegen ervaren, die het resultaat is van hun rebelse menselijke natuur. Maar die kunnen we overwinnen door het geloof. Immers heeft Jezus de zonde overwonnen, en kan daarom ons met Zijn geest ook de overwinning geven.quote:Op maandag 13 januari 2025 16:37 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Gek, want JHWH stelt in Deuteronomium 30:11 dat de wet "lo nifleet" is; niet buitengewoon/wonderlijk/moeilijk/uitzonderlijk is.
[..]
Daar is dus iets mis gegaan in de communicatie.
Frappant dat er zoveel op zondag hun geloof als een loodzware last ervaren en er zelfs aan onderdoor gaan.quote:Op maandag 13 januari 2025 16:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
3 Want dit is de liefde tot God, dat wij Zijn geboden in acht nemen; en Zijn geboden zijn geen zware last.
Nooit wat van gemerkt.quote:Op maandag 13 januari 2025 16:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
4Want al wat uit God geboren is, overwint de wereld; en dit is de overwinning die de wereld overwonnen heeft: ons geloof.
God is van nature dus ook zondig?quote:Op maandag 13 januari 2025 16:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Heozo ontgaat mij dat telkens? Heb ik dat ooit ontkend dan?
De bijbel bestaat voor een groot gedeelte uit verslagen van gebeurtenissen, dus ja, daar komt je ook veel bloedvergieten tegen inderdaad.
Klopt. Ik zeg altijd dat je "van een kip geen konijn kunt maken". En andersom ook niet. Mensen kunnen hun gedrag aanpassen onder druk, (bij hoge druk wordt alles wordt vloeibaar). Maar de menselijke persoonlijkheid verandert nietquote:Op maandag 13 januari 2025 17:34 schreef dop het volgende:
Snap je dat als je in staat bent om bepaald gedrag te vertonen, dat je niet automatisch dat gedrag van nature bent.
Waarom zou God zondig zijn?quote:
Dat zeg ik nou juist steeds. Ik stel mensen niet gelijk aan hun gedrag, want hoe je het ook wendt of keert, het blijven mensen gecreëerd in Gods evenbeeld, en Jezus is voor ieder mens gestorven, dus in die zin is iedereen gelijk. Maar mensen vertonen wel bepaald gedrag omdat ze op een bepaalde manier zijn natuurlijk. Dat wil niet zeggen dat je ze op basis van dat gedrag automatisch moet afschrijven of veroordelen.quote:Snap je dat als je in staat bent om bepaald gedrag te vertonen, dat je niet automatisch dat gedrag van nature bent.
om de zelfde reden dat je mensen als zondig weg zetquote:Op maandag 13 januari 2025 18:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waarom zou God zondig zijn?
[..]
daar uit volgt dus ook automatisch dat een mens niet zondig wordt geboren, of een zondige natuur heeftquote:Dat zeg ik nou juist steeds. Ik stel mensen niet gelijk aan hun gedrag, want hoe je het ook wendt of keert, het blijven mensen gecreëerd in Gods evenbeeld, en Jezus is voor ieder mens gestorven, dus in die zin is iedereen gelijk. Maar mensen vertonen wel bepaald gedrag omdat ze op een bepaalde manier zijn natuurlijk. Dat wil niet zeggen dat je ze op basis van dat gedrag automatisch moet afschrijven of veroordelen.
Opmerkelijk dat zoveel kerkgenootschappen van hun eigen gelijk overtuigd zijn en hun eigen leden vooraan zien gaan bij intree in de hemelpoort (een dijenkletser van de bovenste plank uiteraard).quote:Op maandag 13 januari 2025 18:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Maar mensen vertonen wel bepaald gedrag omdat ze op een bepaalde manier zijn natuurlijk. Dat wil niet zeggen dat je ze op basis van dat gedrag automatisch moet afschrijven of veroordelen.
God overtreedt zijn wet denk je?quote:Op maandag 13 januari 2025 18:35 schreef dop het volgende:
[..]
om de zelfde reden dat je mensen als zondig weg zet
Dat volgt niet automatisch. De mens is gevallen, stervend, en daarom zondigt hij. Maar dat wil niet zeggen dat hij niet oorspronkelijk in het evenbeeld van God is gemaakt. Het is Gods intentie om ons ook te herstellen tot het evenbeeld van God.quote:daar uit volgt dus ook automatisch dat een mens niet zondig wordt geboren, of een zondige natuur heeft
ik ben niet geïnteresseerd in zijn wetten, mijn inborst en gevoel voor rechtvaardigheid zegt mij dat moorden en haat niet goed zijnquote:Op maandag 13 januari 2025 18:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
God overtreedt zijn wet denk je?
dat is de fabel die jij er van maakt, het gedrocht dat jij jezelf laat wijsmakenquote:[..]
Dat volgt niet automatisch. De mens is gevallen, stervend, en daarom zondigt hij. Maar dat wil niet zeggen dat hij niet
Ik ben niet zo van dat evenbeeld, ik zie iedere mens als individu, en niet automatisch als afspiegeling van.quote:oorspronkelijk in het evenbeeld van God is gemaakt. Het is Gods intentie om ons ook te herstellen tot het evenbeeld van God.
Ik zou niet weten hoe.. is een pasgeborene dan ergens schuldig aan volgens jou?quote:Op maandag 13 januari 2025 16:48 schreef blomke het volgende:
[..]
Goed/slecht is volgens jou subjectief en zou (volgens jou) 't liefst los laten(?) Vervolgens kom je met de overtuiging "onschuldig geboren". Dat "onschuldig" (vs. "schuldig") is toch net zo subjectief?
Het is nu eenmaal zo, geen vragen stellen want Gods wegen zijn ondoorgrondelijk!. Dat is nu eenmaal zo...quote:Op maandag 13 januari 2025 14:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Maar nu is de mens van God gescheiden, en omdat alleen God goed is, doet de mens van nature kwaad. Het is nu eenmaal zo. Gelukkig heeft God mededogen voor ons, en biedt Hij ons niet alleen vergeving voor onze zonden aan, maar deelt Hij ook Zijn goddelijke natuur met ons via de Heilige Geest, zodat het kwaad niet meer in ons hart heerst, maar dat God via ons Zijn perfecte goede wil kan uitvoeren.
Dus er zat een foutje in zijn schepping?quote:Op maandag 13 januari 2025 18:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:
daar uit volgt dus ook automatisch dat een mens niet zondig wordt geboren, of een zondige natuur heeft
Dat volgt niet automatisch. De mens is gevallen, stervend, en daarom zondigt hij. Maar dat wil niet zeggen dat hij niet oorspronkelijk in het evenbeeld van God is gemaakt. Het is Gods intentie om ons ook te herstellen tot het evenbeeld van God.
Wat is je punt nou precies?quote:Op maandag 13 januari 2025 18:58 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Het is nu eenmaal zo, geen vragen stellen want Gods wegen zijn ondoorgrondelijk!. Dat is nu eenmaal zo...
Je bent ongevraagd op de wereld gegooid.. Je bent "Hulpeloos maar schuldig".
Ja oké, je hebt een vrije wil.. Naja vrij... Je moet stiekem toch wel houden aan een onmogelijke maatstaaf en hopen dat je maar uitverkoren bent...
Oh hihi je bent op de wereld gezet met de bug dat je op hetzelfde geslacht valt.. Naja oké dat mag tenminste eigenlijk ook niet, want zondige gedachten! Oh u heeft de liefde bedreven met iemand van hetzelfde geslacht; waarvan u heel veel houdt.. Nou! Niet meer doen! Iedereen heeft nu eenmaal zijn kruis te dragen. Doe je het wel, ben je niet bekeerd en ga je naar het eeuwig vuur..
Aha, oké. En dit heeft met God te maken omdat?quote:Op maandag 13 januari 2025 18:50 schreef dop het volgende:
[..]
ik ben niet geïnteresseerd in zijn wetten, mijn inborst en gevoel voor rechtvaardigheid zegt mij dat moorden en haat niet goed zijn
Bedankt voor het melden.quote:dat is de fabel die jij er van maakt, het gedrocht dat jij jezelf laat wijsmaken
[..]
Ik ben niet zo van dat evenbeeld, ik zie iedere mens als individu, en niet automatisch als afspiegeling van.
Nee, waar lees je dat?quote:Op maandag 13 januari 2025 18:59 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Dus er zat een foutje in zijn schepping?
Het is nu eenmaal zo, geen vragen stellen want Gods wegen zijn ondoorgrondelijk!. Dat is nu eenmaal zo...quote:
De mens is gevallen... terwijl we naar zijn evenbeeld geschapen zijn.. Dat maakt of God net zo faalbaar als ons.. of er zit toch een foutje in de schepping..quote:
Selectief citeren en dan zelf beweren dat ik stel dat je 'alle' muziek en kunst en films veroordeelt. Dat is niet wat ik zei. Ik zei heel duidelijk: bepaalde.quote:Op maandag 13 januari 2025 14:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je hebt helemaal niet uitgelegd waar die kwaadaardigheid vandaan komt. Dat was mijn aanvankelijke vraag. Dus leg dat eerst maar eens uit, hoe mensen die 100% goed geboren worden, toch kwaadaardige dingen kunnen doen.
De rest van je betoog, daar word ik echt moe van. "Mensenhatend'. Hou toch op man. Ik vergelijk dit met een dokter die mensen zou haten omdat hij ze vertelt dat ze ziek zijn. Compleet debiele gedachtengang. De rest gaat al helemaal nergens over, alsof ik zou hebben gezegd dat alle muziek, kunst, films slecht zijn. Echt, jij leeft in je eigen fantasiewereld. Ook zou het je sieren als je eens niet zo selectief citeert en alle nuance overboord gooit, want ik zei ook letterlijk:
[..]
De reden waarom ik extreme voorbeelden gebruik, is omdat die het beste het probleem illustreren.
Maar we kunnen natuurlijk ook gewoon de tien geboden citeren, en dan blijkt dat iedereen ze overtreden heeft, en dus kwaad heeft gedaan in de ogen van God:
1Toen sprak God al deze woorden:
2Ik ben de HEERE, uw God, Die u uit het land Egypte, uit het slavenhuis, geleid heeft.
3U zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben.
4 U zult voor uzelf geen beeld maken, geen enkele afbeelding van wat boven in de hemel, of beneden op de aarde of in het water onder de aarde is.
5U zult zich daarvoor niet neerbuigen, en die niet dienen, want Ik, de HEERE, uw God, ben een na-ijverig God, Die de misdaad van de vaderen vergeldt aan de kinderen, aan het derde en vierde geslacht van hen die Mij haten,
6maar Die barmhartigheid doet aan duizenden van hen die Mij liefhebben en Mijn geboden in acht nemen.
7 U zult de Naam van de HEERE, uw God, niet ijdel gebruiken, want de HEERE zal niet voor onschuldig houden wie Zijn Naam ijdel gebruikt.
8 Gedenk de sabbatdag, dat u die heiligt.
9 Zes dagen zult u arbeiden en al uw werk doen,
10maar de zevende dag is de sabbat van de HEERE, uw God. Dan zult u geen enkel werk doen, u, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienaar, noch uw dienares, noch uw vee, noch uw vreemdeling die binnen uw poorten is.
11Want in zes dagen heeft de HEERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee, en al wat erin is, en Hij rustte op de zevende dag. Daarom zegende de HEERE de sabbatdag, en heiligde die.
12 Eer uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land dat de HEERE, uw God, u geeft.
13 U zult niet doodslaan.
14 U zult niet echtbreken.
15U zult niet stelen.
16U zult geen vals getuigenis spreken tegen uw naaste.
17 U zult niet begeren het huis van uw naaste. U zult niet begeren de vrouw van uw naaste, noch zijn dienaar, noch zijn dienares, noch zijn rund, noch zijn ezel, noch iets wat van uw naaste is.
Dus dat is geen persoonlijke mening die ik zelf verzonnen heb of een oordeel omdat ik mensen haat, maar een simpele constatering op basis de maatstaf die de Schepper van het universum hanteert.
Als mensen van nature 100% goed zouden zijn, zouden ze al deze geboden ook perfect volgen. Dan zou het kwaad geen rol spelen in het gedrag van de mens, het zou niet eens bij ze opkomen. Dat is het soort goedheid wat God voor ogen heeft, geen halfbakken goedheid waarin je nog twijfelt en verleid kunt worden en af en toe toch toegeeft aan zwakten en dergelijke, als het niet bewust en opzettelijk kwaad is.
Maar nu is de mens van God gescheiden, en omdat alleen God goed is, doet de mens van nature kwaad. Het is nu eenmaal zo. Gelukkig heeft God mededogen voor ons, en biedt Hij ons niet alleen vergeving voor onze zonden aan, maar deelt Hij ook Zijn goddelijke natuur met ons via de Heilige Geest, zodat het kwaad niet meer in ons hart heerst, maar dat God via ons Zijn perfecte goede wil kan uitvoeren.
2 Petrus 1:3Immers, Zijn Goddelijke kracht heeft ons alles geschonken wat tot het leven en de godsvrucht behoort, door de kennis van Hem Die ons geroepen heeft door Zijn heerlijkheid en Zijn deugd.
4Daardoor heeft Hij ons de grootste en kostbare beloften geschonken, opdat u daardoor deel zou krijgen aan de Goddelijke natuur, nadat u het verderf, dat er door de begeerte in de wereld is, ontvlucht bent.
Dat je zonder dat boek geen enkel valide argument hebt.quote:
Op zich al genoeg om angst voor de dood te krijgen.quote:Op maandag 13 januari 2025 18:36 schreef blomke het volgende:
[..]
Opmerkelijk dat zoveel kerkgenootschappen van hun eigen gelijk overtuigd zijn en hun eigen leden vooraan zien gaan bij intree in de hemelpoort (een dijenkletser van de bovenste plank uiteraard).
Ik blijkbaar prima in staat ben om onderscheid te maken tussen goed en kwaad.quote:Op maandag 13 januari 2025 19:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Aha, oké. En dit heeft met God te maken omdat?
Of de mens heeft simpelweg een slechte keuze gemaakt ...quote:Op maandag 13 januari 2025 19:39 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Het is nu eenmaal zo, geen vragen stellen want Gods wegen zijn ondoorgrondelijk!. Dat is nu eenmaal zo...
[..]
De mens is gevallen... terwijl we naar zijn evenbeeld geschapen zijn.. Dat maakt of God net zo faalbaar als ons.. of er zit toch een foutje in de schepping..
Sorry maar ik ga nu echt even heel bot zijn, en ik geef ook gelijk toe dat ik deze hele onzin niet gelezen heb: wat een vreselijk gezeik, nu over James Brown. Wat kan mij James Brown nou weer schelen, voer gewoon een discussie over het onderwerp joh.quote:Op maandag 13 januari 2025 19:41 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Selectief citeren en dan zelf beweren dat ik stel dat je 'alle' muziek en kunst en films veroordeelt. Dat is niet wat ik zei. Ik zei heel duidelijk: bepaalde.
Dat haal ik aan omdat me nog vers voor de geest staat hoe je m.b.t. muziek inderdaad Bach en Beethoven nog wel kon aanraden, maar het allemaal wat duisterder wordt wanneer het - voornamelijk Afrikaans geïnspireerde - muziekstijlen betrof. Te ritmisch. Risico op trance. Uiteraard nog wat gewauwel over voorouderverering en spiritisme.
En dat bedoel ik. Ik heb een schijthekel aan klassieke muziek. Mij beweegt James Brown, soul, funk, levensbekrachtigende muziek die het leven ook viert. De eerste keer dat ik James Brown hoorde beschrijf ik gerust als een moment van goddelijke inspiratie.
Maar dat daargelaten. Natuurlijk sleep je oorlog en geweld erbij, maar daar gaat het je niet om. James Brown luisteren, dat is ook 'het kwade'. Een horror-film kijken, dat is ook 'het kwade'. In een prachtige kathedraal een kaarsje bij het Maria-altaar branden, dat is ook 'het kwade'. Zelfbevrediging... 'kwade'; alcohol drinken... 'kwade'... varkensvlees eten, 'kwade'... dansen, 'kwade'...
Je weet natuurlijk dat het gros der mensheid niet bestaat uit oorlogsvoerders, criminelen, verkrachters, dieven en moordenaars. Zaken waar diezelfde gros der mensheid, doorheen alle eeuwen en culturen, diens afschuw over heeft uitgesproken. Dat hele niet-schade beginsel, dat is pas aangeboren en overgeërfd, al was het maar vanuit evolutionair oogpunt.
Maar je moet dat narratief overeind houden van de gevallen mensheid. En omdat het nu eenmaal ontbreekt aan massa's oorlogshitsers, verkrachters en moordenaars, bestempelen jij en al die zedenpredikers voor je de meest futiele en onschuldige zaken als 'kwaadaardig'. Zo kun je mensen alsnog omlaag halen, en aanpraten dat ze alsnog iets mankeert, dat ze defect zijn, dat ze niet deugen, dat ze iets nodig hebben om hun rotte staat te ontstijgen. Het verhaal moet wel doorverteld blijven worden, natuurlijk.
Jij hebt de RKK niet nodig om de mensheid te knechten, dat doe je heel goed zelf met je onbewijsbare, op eeuwenoude teksten gebaseerde ideeën over de 'natuur van de mens'; je wil niet dat mensen vrolijk zijn, blij zijn, tevreden zijn, genieten kunnen, mogen leven. Want alles in deze zichtbare wereld, dit mijnenveld, is het domein van de Satan, en overal ligt hij op de loer. Nee, dat betekent niet dat je ineens gaat moorden of verkrachten, maar dat je de verkeerde muziek luistert of de verkeerde film bekijkt, dat je geniet van seksualiteit en eten en drinken op niet toegestane wijzen.
Je maakt mensen slaaf van angst en laat ze hun eigen zijn verfoeien, hun onschuldige verlangens, hoop, hobby's en liefhebberij maak je suspect, hun 'goede bedoelingen' herleid je tot donkere motieven. Natuurlijk noem je ze geen moordenaars en verkrachters. Maar dat hoeft ook niet. Enkel luisteren naar 'opzwepende Afrikaanse ritmes' is al voldoende bewijs voor je geloof dat de mens 'inherent een slechte inborst heeft'.
En waarom?
Vanwege een boek.
Je vergelijking met een dokter is verder bespottelijk. Je bent geen dokter wanneer je mensen die niet ziek zijn ziek noemt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |