quote:
Mijn naam stond wel in je post, want je hebt een post van mij geciteerd. Dus het was een rechtstreekse reactie op mij.
quote:
In de eerste plaats: het is mijn bedoeling helemaal niet om jou het zwijgen op te leggen. In één van je posts (in reactie op een ander) stelde je voor dat die iemand jou maar moest rapporteren. Rapporteren is hier totaal niet aan de orde, omdat je niet loopt te trollen. Je uit je mening en je gedachten. Ik heb in dit subforum twee keer geprobeerd users de mond te snoeren, dat was Libertarisch, omdat die doelbewust het bloed onder de nagels vandaan zat te halen van gelovige users. Die was hier met opzet negatief. En er was nog eens een Aton, de atheïstische versie van Libertarisch. Wij tweeën hebben alleen een verschil van mening, dat is totaal geen reden om jou de mond te snoeren. Ik heb ook totaal geen hekel aan je. En als je je afvraagt wat ik hier doe, dan is dat je goed recht. En mag je dat ook uiten. Ik zit hier omdat ik me graag verdiep in het geloof en graag lees hoe anderen daar over denken.
Prima, maar als je zegt 'we zijn je gepreek en je gesmijt met bijbelteksten zat', dan komt dat bij mij over als een zeer dringend verzoek om te stoppen met preken en bijbelteksten plaatsen. Oftewel het zwijgen opleggen.
quote:
Even over mijn God-liefde-post: Dit ging over het algemeen en het was absoluut niet de bedoeling om daarmee een zak over je hoofd te trekken. Want ik zie ons allebei als geloofsgenoten. Hoe jij post voert me echter terug naar mijn jonge jaren in de gereformeerde kerk van de zestiger en zeventiger jaren. In de jaren 60 was nog niet zo heel veel aan de hand. In de jaren 70 begon plotseling van alles te veranderen: Vrouwen wilden recht op abortus, homo's kwamen uit de kast en wilden ook rechten, atoombommen kwamen op het nieuws met vredesbewegingen en de mens (ook in de jaren 60) ging de ruimte in en naar de maan (wat veel discussie opleverde in de kerk gezien het verhaal van de toren van Babel). Veel zondagen werden deze onderwerpen in de kerk aangeroerd door de dominee en met een reeks aan bijbelteksten werd de ene na de andere revolutie vanaf de kansel omver gezaagd. Bijbeltekst na bijbeltekst. Hier werd de oude leer verdedigd met bijbelteksten en werd de veranderende samenleving met bijbelse hand op een afstand gehouden. Ik werd daar erg opstandig van, die mannen in zwarte pakken en familie in het zwart die mij bijna het huis uit schopten toen ik zei dat het heelal ouder was dan 6.000 jaar. (En dat uit huis schoppen druk ik nog heel zacht uit, het is nog steeds niet voorbij). Wat heeft dat met jouw posts te maken? Nou, ze lijken er veel op. Ik was even vergeten hoe het toen ging in die stoffige gereformeerde kerk en als ouderlingen bij ons thuis kwamen. Maar nu ik jouw posts lees, komt alles weer boven.
Ik vind het vervelend dat mijn posts je terugbrengen naar vervelende, zelfs traumatiserende ervaringen uit het verleden. Ik kan dat natuurlijk niet weten. Ik weet ook niet hoe ik er rekening mee zou kunnen houden zodat je dat niet meer voelt, zonder in wezen te stoppen met mijn gedachten + onderbouwing delen. En daar ben ik niet toe bereid. Wel vraag ik je om te proberen om onderscheid te maken tussen wat ik zeg, en wat je toen hoorde en ondergaan hebt. Die twee hebben namelijk helemaal niets met elkaar te maken. Wat ik ook vervelend vind is dat je door die ervaringen blijkbaar een negatief beeld van bepaalde teksten hebt gekregen. Wees je er bewust van dat dat vooral een emotionele reactie is, omdat hij negatieve gevoelens triggert. In je hersenen is er een link of associatie tussen bijbelteksten en slechte, traumatische gevoelens. Maar die slechte, traumatische gevoelens zeggen niets over de bijbelteksten zelf, ze zeggen alleen wat over de manier waarop je er in het verleden mee in aanraking bent gekomen, en het gedrag van de bijbehorende mensen. Dus het zijn niet de bijbelteksten waar je een probleem mee hebt, maar onverwerkt trauma, en misschien moet je ook nog mensen vergeven voor wat ze in het verleden hebben gedaan. Dat is misschien iets om aan te werken, om voor te bidden, dat God je helpt om die zaken achter je te laten, zodat je zonder die emotionele lading naar bepaalde teksten kunt kijken, en weer kunt zien dat die teksten in werkelijkheid goed voor ons zijn, als spiritueel brood voor de ziel.
quote:
Je doel is waarschijnlijk evangeliseren, maar ik heb het gevoel dat je de bijbelteksten gebruikt om jouw standpunten te verdedigen. Daar is niets mis mee, daar is een forum ook voor bedoeld. Maar het begint door deze manier van discussie een vorm te krijgen van een strijd van wie staat aan de goede en wie aan de slechte kant. En dan krijg je een lelijk subforum als deze. Dat ik daaraan meedoe, dat geef ik toe, want ik reageer.
Of ik gelijk heb, dat valt te bezien, want als mens weet ik helemaal niets. Daar kom ik pas achter als ik sterf.
Ik gebruik bijbelteksten om een aantal reden:
- Om licht te schijnen op wat de bijbel over (vaak lastige) kwesties zegt
- Om aan te tonen dat veel dingen die mensen zeggen/denken over de bijbel, eigenlijk niet kloppen, omdat de tekst eigenlijk heel iets anders zegt
- Om mensen daadwerkelijk bloot te stellen aan de bijbel, aangezien weinig mensen die anders zouden lezen, en omdat ik geloof dat het goed is om de bijbel te lezen
- Om te laten zien dat mijn uitspraken niet alleen mijn persoonlijke mening zijn, maar gebaseerd op de schriften
- Omdat ik geloof dat er daadwerkelijk kracht en leven in de woorden van de bijbel zitten, omdat God via die woorden tot ons spreekt
- Omdat Jezus zelf ook vaak naar de geschriften verwees wanneer Hij Zijn boodschap deelde, en de geschriften gebruikte om aan te tonen dat hij de beloofde messias was. Dus ik volg Zijn voorbeeld.
Dit heeft niets te maken met wie er in het goede en slechte kamp zit. Als er iemand in het slechte kamp zit, dan ben ik dat wel, omdat ik zwaar tekortschiet in allerlei opzichten. Ik geloof dat God heel veel waarheid met mij heeft gedeeld, maar ik heb altijd het gevoel dat ik zoveel meer en zoveel beter zou kunnen doen. Ik laat mij vaak genoeg verleiden om vanuit mijn ego te reageren, en dat zou ik ook niet moeten doen. Maar net als iedereen hier ben ik ook maar een mens, en doe wat ik kan met de talenten die ik heb, en met Gods hulp. Maar het kan altijd beter. Daar streef ik ook naar, maar we hebben ook allemaal wel onze ups en downs, onze sterke en zwakke tijden. Gelukkig is Gods genade onmetelijk groot, dus daar vertrouw ik dan ook op, en blijf naar beter streven.
Ik beschouw hier niemand als in het 'slechte kamp', hoewel ik veel gedrag dat ik langs zien komen wel afkeur. Maar ik maak onderscheid tussen mensen en hun gedrag. Het is niet aan mij om te oordelen, alleen God kent onze harten. Als ik kritiek op iemands mening of manier van doen heb, is dat dus niet zozeer persoonlijk maar meer een kwestie van het gedrag. Wel geloof ik dat wij niet alleen zijn, en dat spirituele krachten ons kunnen beïnvloeden. Vaak hebben we de neiging om bepaald gedrag aan de persoon toe te schrijven, maar in werkelijkheid zit er dan letterlijk een duiveltje van alles in te fluisteren in je gedachten. Dus ik probeer dat onderscheid ook te maken tussen wat mensen daadwerkelijk zelf doen, en waartoe ze verleid worden. En ik sta dus zelf ook aan dat soort dingen bloot.
Mijn kritiek op de RKK en andere geloven zijn bovenal een manier voor mij om licht te schijnen op hoe dergelijke systemen in contrast staan met de spiritualiteit zoals ik die in de bijbel lees: een heilzame vertrouwensrelatie met God via Jezus Christus. Elke religie, elk instituut, en elke andere organisatie of kerk die zo'n relatie op een of andere manier dwarsboomt, is simpelweg niet van God. Het gaat mij dan zuiver om de leerstellingen, de filosofie, de rituelen, enzovoorts, en niet specifiek om de mensen. De meeste mensen hebben geen flauw benul van veel dingen, die proberen gewoon een goed leven te leiden op basis van de kennis die ze hebben. Maar de bijbel waarschuwt ervoor dat we op moeten passen dat we niet misleid worden door leugenachtige geesten, valse profeten, wolven in schaapskleren, en de duivel zelf. De wereld is dus een spiritueel mijnenveld waarin wij de smalle weg moeten zien te vinden, en die weg is Jezus Christus. Ik hoop daar met mijn posts een bijdrage aan te leveren.
Als je kijkt naar wat de eerste post van dit topic, was dat een video over heidense messiassen en Jezus, en kalenders. Ik heb een uitgebreide post eronder gezet met mijn visie daarop op basis van de kennis die ik heb. Hoewel misschien velen daar aanstoot aan hebben genomen, was de topicstarter er heel blij mee. TS is misschien zelf op zoek, en dacht in deze video's belangrijke, waarheidsgetrouwe informatie te hebben gevonden, maar ik ben er dus juist van overtuigd dat daar bewezen onjuistheden instaan die mensen op een dwaalspoor zetten. Als ik met mijn posts TS heb geholpen om te groeien in kennis over deze zaken, die extreem complex kunnn zijn en waar ik zelf jaren over heb gedaan om ze te begrijpen, dan heb ik mijn doel bereikt. Verder zijn er ontzettend veel mensen die door de RKK een enorm slecht beeld van het geloof, God en de bijbel hebben gekregen, volledig onterecht. Ook daarom probeer ik mensen erop te wjizen dat de RKK niet representatief is voor de bijbelse boodschap, maar eerder een tiranniek instituut dat mensen spiritueel knecht. Ik vind dat een kwalijke zaak en spreek mij daar dus ook tegen uit, of mensen dat nu leuk vinden of niet.
Dat een klein groepje users daar een probleem mee heeft, dat is dan maar zo. Discussies met hen, ook met jou, voer ik dan vooral voor de mensen die meelezen, in de hoop dat zij daar ook wat aan hebben. Ik zie dit forum dus niet als een plek waar we gezellig met zijn alleen een theekransje houden en we allemaal door één deur moeten en het met elkaar eens moeten worden, maar een plek waar we publiekelijk van gedachten wisselen, zo nodig onderbouwd met de bijbel en andere bronnen, om kennis te vergroten. Dit soort discussies stimuleert mij zelf ook om zaken nog beter uit te zoeken en te doorgronden, dus ik groei er zelf ook door. Dat dat soms best hard gaat, is niet erg, zolang het maar inhoudelijk blijft. En daar heb ik wel moeite mee, als het niet meer over de inhoud gaat, maar over mij als persoon. Dat is vervelend en onnodig, het vervuilt de discussie. Daarom verzoek ik jou ook vriendelijk om op te houden met dat soort posts als 'we zijn jou zat'. Ik luister daar niet naar, ik trek mij er niets van aan, maar ze leiden wel af van een anders interessante discussie, en vestigen de aandacht op mij als user in plaats van op mijn ideeën. Ik nodig je dus van harte uit om mijn ideeën aan te vallen, door betere argumenten te geven, jouw redenen te geven waarom je het niet met me eens bent, enzovoorts, want dan kunnen we een constructief gesprek voeren. Ik heb zelf geen interesse om ieders standpunt te omarmen, als ik het ergens niet mee eens ben, dan zal ik dat ook zeggen. Als je dat vervelend vindt of als negatief ervaart, dan spijt me dat, maar voor mij is dat geen teken van een negatieve sfeer of iets dergelijks, dat is alleen jouw persoonlijke ervaring, maar die kun je niet aan een hele groep users opleggen als norm voor hoe het hier zou moeten gaan. Daar hebben we al gevestigde forumregels voor, die vaak helaas niet worden opgevolgd.
In ieder geval bedankt voor je openhartigheid en dan hoop ik dat het hierbij blijft.
[ Bericht 0% gewijzigd door Ali_Kannibali op 11-01-2025 22:05:45 ]