Laziness, wanneer hebben jullie die huizen gekocht? Anderen ook recente ervaring dat je gewoon meerdere verstrekkers tegelijk kan aanschrijven?quote:Op dinsdag 7 januari 2025 11:38 schreef _Lily_ het volgende:
Mijn adviseur zegt dat je maar 1 hypotheekverstrekker tegelijk kan aanschrijven om een hypotheek aan te vragen omdat hij er anders op af gerekend wordt als er vervolgens niets met de aanvraag wordt gedaan (omdat je bijv ingaat op de offerte van een andere verstrekker)
Is dat iets bekends? Op die manier duurt het allemaal erg lang en kan je niet efficiënt werken tijdens de (korte) financieringstermijn.
2015 en 2023quote:Op dinsdag 7 januari 2025 12:38 schreef _Lily_ het volgende:
Ik haal even mijn laatste post terug.
[..]
Laziness, wanneer hebben jullie die huizen gekocht? Anderen ook recente ervaring dat je gewoon meerdere verstrekkers tegelijk kan aanschrijven?
In mijn geval heeft de adviseur dat gedaan en dan kwamen er meerdere offertes terug. In 2021, 2017 en 2008.quote:Op dinsdag 7 januari 2025 12:38 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Laziness, wanneer hebben jullie die huizen gekocht? Anderen ook recente ervaring dat je gewoon meerdere verstrekkers tegelijk kan aanschrijven?
Ja, en 20 jaar geleden nóg goedkoper. Wat is het doel van je opmerking, anders dan even te komen trollen?quote:Op dinsdag 7 januari 2025 13:10 schreef hoechst het volgende:
Zielig voor al die mensen die 28 jaar dikke hypotheek moeten ophoesten voor een huisje wat 10 jaar geleden nog 2keer zo goedkoop was.
tuurlijk kan dat. wat een onzin.quote:Op dinsdag 7 januari 2025 12:38 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
waar de troll me wel aan doet denken is een filmpje wat ik deze week toevallig zag..quote:Op dinsdag 7 januari 2025 13:12 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, en 20 jaar geleden nóg goedkoper. Wat is het doel van je opmerking, anders dan even te komen trollen?
Ik werkte in die hoek en het is inderdaad wel zo dat je in principe gewoon 1 aanvraag indient. Rentepercentage etc weet je al zonder een aanvraag in te dienen en als het goed is doe je de aanvraag op de voor die klant meest passende constructie waarvan je ook verwacht dat het rondkomt. Als je een edgecase hebt bespreek je die voor en dien je de aanvraag pas in als de bank verwacht dat het rondkomt.quote:Op dinsdag 7 januari 2025 12:38 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
28 jaar inflatie op inflatiequote:Op dinsdag 7 januari 2025 13:10 schreef hoechst het volgende:
Zielig voor al die mensen die 28 jaar dikke hypotheek moeten ophoesten voor een huisje wat 10 jaar geleden nog 2keer zo goedkoop was.
Done!quote:Op dinsdag 7 januari 2025 14:07 schreef laziness het volgende:
Oeps ik wist niet dat ie het al opgehoogd had, ik heb het nummer daarom opgehoogd. @:Coolguy kan jij er #88 van mij maken?
Volgens mij gaan de rentes weer omhoogquote:Op dinsdag 7 januari 2025 15:11 schreef Bosbeetle het volgende:
Ah ik wist niet dat de rentes weer omlaag aan het gaan zijn, zullen de huizenprijzen wel stijgen.
Ah ik keek naar het grafiekje in de OP, misschien moet die dan geupdate worden.quote:Op dinsdag 7 januari 2025 15:12 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Volgens mij gaan de rentes weer omhoog
Ik heb er net nieuwe grafiekjes in geplaatst twee uur geleden want de oude OP had plaatjes van 2022.quote:Op dinsdag 7 januari 2025 15:13 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ah ik keek naar het grafiekje in de OP, misschien moet die dan geupdate worden.
Ah helder. Nja in feite is exact dit gebeurd. We hebben geen standaard situatie. Dat hebben we uitvoerig voorgesproken met de verstrekker. Was allemaal prima. En uiteindelijk toch niet. Wat mijn vertrouwen een beetje heeft geminderd (soort gevoel van anything can happen ookal staan tm het ontvangen van het renteaanbod alle vinkjes op groen.)quote:Op dinsdag 7 januari 2025 13:50 schreef Bami het volgende:
Hey we hebben nummer 88 overgeslagen.
[..]
Ik werkte in die hoek en het is inderdaad wel zo dat je in principe gewoon 1 aanvraag indient. Rentepercentage etc weet je al zonder een aanvraag in te dienen en als het goed is doe je de aanvraag op de voor die klant meest passende constructie waarvan je ook verwacht dat het rondkomt. Als je een edgecase hebt bespreek je die voor en dien je de aanvraag pas in als de bank verwacht dat het rondkomt.
Ik zie ook niet echt winst van meerdere aanvragen indienen? In theorie heb je sneller je hypotheek rond na een afwijzing, maar als je een afwijzing krijgt mankeert er meestal iets aan je dossier wat bij een andere geldverstrekker ook voor problemen kan zorgen. Of je adviseur heeft zijn/haar werk niet heel grondig gedaan.
En geldverstrekkers vinden het inderdaad niet leuk om aanvragen te ontvangen die geen verder vervolg krijgen, dus als adviseur is het handig om daar voorzichtig mee te zijn als je een beetje good will wilt houden.
Ik geloof je meteen…. Ik dacht ook dat het zo ging. Maar nu frons ik m’n wenkbrauwen bij de praktijk.quote:Op dinsdag 7 januari 2025 13:58 schreef Bami het volgende:
Also, je hebt overal toch ongeveer dezelfde stukken nodig en dat verzamelen is wat meestal het langste duurt. Qua beoordelingstermijnen vanuit de geldverstrekker kan je dat gewoon meenemen in je zoek criteria, als je echt weinig tijd hebt. Ik zie niet hoe dat ervoor zou zorgen dat het langer duurt.
@Bami zegt idd veel duidelijker wat ik ook al bedoelde, je vraagt wel percentages e.d. overal op, maar je feitelijke aanvraag doe je niet bij meerdere tegelijk..quote:Op dinsdag 7 januari 2025 15:34 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Ah helder. Nja in feite is exact dit gebeurd. We hebben geen standaard situatie. Dat hebben we uitvoerig voorgesproken met de verstrekker. Was allemaal prima. En uiteindelijk toch niet. Wat mijn vertrouwen een beetje heeft geminderd (soort gevoel van anything can happen ookal staan tm het ontvangen van het renteaanbod alle vinkjes op groen.)
In ons geval was de opgegeven reden van afwijzing vooraf voorbesproken specifiek met een acceptant van de verstrekker
Ik heb hier geen antwoord op want dit denk ik dus ook exact. M’n adviseur blijft positief en er is op papier geen vuiltje aan de lucht.quote:Op dinsdag 7 januari 2025 15:52 schreef freak1 het volgende:
[..]
@:bami zegt idd veel duidelijker wat ik ook al bedoelde, je vraagt wel percentages e.d. overal op, maar je feitelijke aanvraag doe je niet bij meerdere tegelijk..
wat ik wel vreemd vind in deze is dat je vooraf alles bespreekt met de acceptant van de hypotheek verstrekker, en dat hij dan alsnog afgewezen wordt. ik had ook een redelijk speciale casus ivm loondienst, eigen bedrijven etc. etc. en daar was ook het nodige vooroverleg voor nodig met de acceptant. echter was nadat de acceptant alles had gecontroleerd, vragen had gesteld en tevreden was er geen enkel issue meer.. dat is ook zijn rol voor zover ik weet... vind het bijzonder.
maar, en dat zou ik zeker even nakijken bij je adviseur, als je adviseur met de acceptant contact had over je situatie. en die heeft de aanvraag goedgekeurd als in, hij geeft een positief advies (je geeft zelf aan alle vinkjes staan op groen). wat is er dan veranderd tussen alle vinkjes staan op groen en we doen je toch geen aanbod? dat zou ik wel van mijn adviseur willen weten...quote:Op dinsdag 7 januari 2025 15:59 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Ik heb hier geen antwoord op want dit denk ik dus ook exact. M’n adviseur blijft positief en er is op papier geen vuiltje aan de lucht.
Maar ik frons m’n wenkbrauwen want dit heeft kostbare financieringstijd gekost en die tijd is niet eeuwig. En daarnaast had de adviseur die afwijzing ook niet voorzien dus wie weet hoe betrouwbaar die positiviteit is
Ik vind t allemaal gewoon erg vervelend.
En zit verder niet in de huizenwereld dus ik kan niet putten uit eigen ervaringen. Dit is ons 2e koophuis maar de vorige keer (2013) ging t heel anders. De adviseur gooide meerdere aanvragen eruit. We hadden toen ook geen standaard situatie. En kregen dus van 4 verstrekkers 1 afwijzing en 3 offertes terug en toen was dat allemaal heel snel gepiept.
Ik was aanwezig toen hij met de acceptant overlegde (op de speaker). Het ging om een specifieke inkomstensituatie die bij de ene verstrekker wel een probleem is en bij de andere niet (doelgroepen beleid). Dit overleggen we dus vooraf. Was geen probleem. En toen werd dat toch als reden aangewezen. Er was verder niets veranderd aan de situatie.quote:Op dinsdag 7 januari 2025 16:19 schreef freak1 het volgende:
[..]
maar, en dat zou ik zeker even nakijken bij je adviseur, als je adviseur met de acceptant contact had over je situatie. en die heeft de aanvraag goedgekeurd als in, hij geeft een positief advies (je geeft zelf aan alle vinkjes staan op groen). wat is er dan veranderd tussen alle vinkjes staan op groen en we doen je toch geen aanbod? dat zou ik wel van mijn adviseur willen weten...
Misschien heb je er iets aan: niet recent, maar in de tijd dat HRA nog voor aflossingsvrije hypotheken gold. Zijn we parallel bij twee hypotheekadviseurs* langsgegaan. Bij de ene kregen we nul op rekest, bij de andere kregen we twee offertes: 1) Van de bestaande hypotheeknemer (we hadden al een huis in de verkoop met hypotheek), 2) Van de hypotheeknemer waar de adviseur de meeste provisie ving.quote:Op dinsdag 7 januari 2025 12:38 schreef _Lily_ het volgende:
Anderen ook recente ervaring dat je gewoon meerdere verstrekkers tegelijk kan aanschrijven?
Hou toch eens op met dat achterhaalde stokpaardje. Provisie bestaat al heel lang niet meer.quote:Op dinsdag 7 januari 2025 19:52 schreef blomke het volgende:
[..]
Misschien heb je er iets aan: niet recent, maar in de tijd dat HRA nog voor aflossingsvrije hypotheken gold. Zijn we parallel bij twee hypotheekadviseurs* langsgegaan. Bij de ene kregen we nul op rekest, bij de andere kregen we twee offertes: 1) Van de bestaande hypotheeknemer (we hadden al een huis in de verkoop met hypotheek), 2) Van de hypotheeknemer waar de adviseur de meeste provisie ving.
* "Execution Only" bestond toen nog niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |