Ja en wat denk je dat de vakbonden daarop gaan doen? Het is geen spike meer, maar structureel. Natuurlijk gaan de looneisen omhoog.quote:
Ja, maar dat is dus niet het probleem. Dat de lonen met de inflatie meestijgen is prima, zie België. Jij ziet een probleem wat er niet is en negeert het werkelijke probleem.quote:Op woensdag 8 januari 2025 10:38 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja en wat denk je dat de vakbonden daarop gaan doen? Het is geen spike meer, maar structureel. Natuurlijk gaan de looneisen omhoog.
Dat de inflatie in de kern nú nog andere oorzaken heeft dan de loonontwikkeling, neemt niet weg dat dat replicerende effect in de toekomst zal blijven bestaan. Als jouw kosten jaarlijks 5% stijgen, dan eis je minimaal 5%. Dat komt dan nog eens bovenop de andere aanjagers van de inflatie, die dan weer op hun beurt tot een hogere looneis leiden. Dat "hoogleraren in de Volkskrant" daar weer wat anders van vinden is nogal een argumentum ad verecundiam. Maar we zullen het zien, ik verwacht nog wel een tweede Wassenaars akkoord.quote:Op woensdag 8 januari 2025 10:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, maar dat is dus niet het probleem. Dat de lonen met de inflatie meestijgen is prima, zie België. Jij ziet een probleem wat er niet is en negeert het werkelijke probleem.
Terecht dat ik de mening van meerdere hoogleraren hoger aan sla. Het is echt onzinnig om nu te roepen tot loonmatiging, want dat heeft niks met de oorzaak te maken.quote:Op woensdag 8 januari 2025 10:53 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat de inflatie in de kern nú nog andere oorzaken heeft dan de loonontwikkeling, neemt niet weg dat dat replicerende effect in de toekomst zal blijven bestaan. Als jouw kosten jaarlijks 5% stijgen, dan eis je minimaal 5%. Dat komt dan nog eens bovenop de andere aanjagers van de inflatie, die dan weer op hun beurt tot een hogere looneis leiden. Dat "hoogleraren in de Volkskrant" daar weer wat anders van vinden is nogal een argumentum ad verecundiam. Maar we zullen het zien, ik verwacht nog wel een tweede Wassenaars akkoord.
Ja, maar daaronder vallen ook Miep met de nagelstudio, studenten die wat bijklussen in webdesign, en alle schijnzelfstandigen in de bouw en zorg. Dat zijn geen echte bedrijven m.i.quote:Op woensdag 8 januari 2025 11:25 schreef Tijn het volgende:
Er zijn gewoon teveel bedrijven in Nederland. Dat is eigenlijk het probleem. Twee miljoen ZZP'ers inmiddels
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)d-economie/bedrijven
Maar Miep met haar nagelstudio zou natuurlijk ook ander werk kunnen doen.quote:Op woensdag 8 januari 2025 11:29 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
[..]
Ja, maar daaronder vallen ook Miep met de nagelstudio, studenten die wat bijklussen in webdesign, en alle schijnzelfstandigen in de bouw en zorg. Dat zijn geen echte bedrijven m.i.
Wat ik bedoelde is dat die bedrijven (als ze geen verkapte arbeidscontracten/uitzendovereenkomsten zijn), vaak niet meer zijn dan hobbymatige vrijetijdsbestedingen van mensen die helemaal geen andere werk willen doen.quote:Op woensdag 8 januari 2025 11:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar Miep met haar nagelstudio zou natuurlijk ook ander werk kunnen doen.
Er gaat momenteel erg veel arbeidspotentieel verloren. Aan parttime (waar ik trouwens voorstander van ben, maar goed voor de economie is het niet), maar ook aan vrij nutteloze bezorgdiensten en andere bedrijven.
Ik noemde het natuurlijk vooral nutteloos uit economisch opzicht. Voor die mensen zelf is het idd wat anders.quote:Op woensdag 8 januari 2025 11:47 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
[..]
Wat ik bedoelde is dat die bedrijven (als ze geen verkapte arbeidscontracten/uitzendovereenkomsten zijn), vaak niet meer zijn dan hobbymatige vrijetijdsbestedingen van mensen die helemaal geen andere werk willen doen.
Je zou dat inderdaad ook nutteloos kunnen noemen, maar dat geldt dan voor alle hobby's
Dat bedoelde ik dus met het zijn geen echte bedrijven, jaquote:Op woensdag 8 januari 2025 11:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik noemde het natuurlijk vooral nutteloos uit economisch opzicht. Voor die mensen zelf is het idd wat anders.
Daarom boeit inflatie dus ook geen zak. Als de prijzen 5% stijgen en de lonen ook maakt dat per saldo dus geen enkel verschil voor een werkende. Op die manier was jouw idee dat inflatie harder gevoeld wordt aan de onderkant dus onzin. Ik dacht dat jij wel beter in dit soort materie zat eerlijk gezegd.quote:Op woensdag 8 januari 2025 10:53 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat de inflatie in de kern nú nog andere oorzaken heeft dan de loonontwikkeling, neemt niet weg dat dat replicerende effect in de toekomst zal blijven bestaan. Als jouw kosten jaarlijks 5% stijgen, dan eis je minimaal 5%. Dat komt dan nog eens bovenop de andere aanjagers van de inflatie, die dan weer op hun beurt tot een hogere looneis leiden. Dat "hoogleraren in de Volkskrant" daar weer wat anders van vinden is nogal een argumentum ad verecundiam. Maar we zullen het zien, ik verwacht nog wel een tweede Wassenaars akkoord.
Het is wel een lastig dingetje in een arbeidsmarkt die flink van karakter gaat veranderen. Door zo’n Wassenaars akkoord waren Nederlandse arbeiders lang relatief goedkoop. Maar dat zorgt ook dat we in sommige sectoren wellicht wat laat innoveren en automatiseren.quote:Op woensdag 8 januari 2025 10:53 schreef nostra het volgende:
[..]
De inzet moet inderdaad gewoon zijn dat de echt lage lonen arbeid er uit moet. Dergelijke arbeid is Nederland niet geschikt voor, je kunt met dergelijke lonen namelijk ook niet eens een woning financieren, zelfs sociale huur is krap. Dat betekent inderdaad dat er werkzaamheden verdwijnen. Dingen als kassen die afhankelijk zijn van plukkers of fabrieken met veel arbeiders, dat gaat gewoon niet in Nederland, daarvoor hebben we te weinig werkenden beschikbaar.quote:Op woensdag 8 januari 2025 18:20 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Het is wel een lastig dingetje in een arbeidsmarkt die flink van karakter gaat veranderen. Door zo’n Wassenaars akkoord waren Nederlandse arbeiders lang relatief goedkoop. Maar dat zorgt ook dat we in sommige sectoren wellicht wat laat innoveren en automatiseren.
Echter worden de goedkope arbeidskrachten in Europa bijna gegarandeerd nogal een stuk schaarser en zullen we ons geld slimmer moeten gaan verdienen.
Als een fabriek besluit om een robotarm aan te schaffen als dat 8 arbeiders vervangt terwijl dat er eerder bijvoorbeeld 12 waren hoeft dat geen probleem te zijn. Ik zie het aanbod van werk niet snel meer een probleem worden, ondanks wat hogere loonkosten.
Het probleem daarbij is echter dat de inflatie voor iedereen voelbaar is en die loonstijging een gemiddelde.quote:Op woensdag 8 januari 2025 17:18 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Daarom boeit inflatie dus ook geen zak. Als de prijzen 5% stijgen en de lonen ook maakt dat per saldo dus geen enkel verschil voor een werkende. Op die manier was jouw idee dat inflatie harder gevoeld wordt aan de onderkant dus onzin. Ik dacht dat jij wel beter in dit soort materie zat eerlijk gezegd.
Het hardst wordt het gevoeld door mensen met spaargeld op een rekening.
Ik snap dat niet alle communicatie (met name mondelinge communicatie) gedocumenteerd wordt. Maar hoogst bijzonder dat ze niet de sms en whatsapp-berichten van de ambtenaren hebben gearchiveerd. Volgens mij hoort dat wel zo te zijn, maar ik kan fout zijn.quote:Het ministerie van IenW laat weten dat er "uiteraard meer gecommuniceerd zal zijn, maar niet alle communicatie leidt tot documentatie en niet alle concepten worden in het archiefsysteem geregistreerd. Daarnaast zijn de sms- en WhatsApp-berichten van medewerkers die niet meer werkzaam zijn bij ons niet te achterhalen."
Belachelijk.quote:Dit kabinet heeft de ambitie om een Nederlandse AI-faciliteit te bouwen. De AI-faciliteit is gericht op de ontwikkeling en toepassing van AI binnen Nederland met hulp van een AI-supercomputer, een belangrijke pijler voor de verdere digitalisering van de economie. Een van de hoogtepunten van het bezoek is dan ook de ontmoeting met Nvidia, wereldleider op het gebied van AI-infrastructuur. Er is gesproken over de levering van hardware en ondersteuning met kennis bij het creëren van de vereiste infrastructuur voor een Nederlandse AI-faciliteit. Ditzelfde gesprek zal ook met AMD plaatsvinden.
Sowieso gooit AI alle vooruitgang qua schone energie weer weg. Samen met bitcoin, beide enorm energieslurpende zaken.quote:Op donderdag 9 januari 2025 12:46 schreef Tijn het volgende:
Terwijl Nederlanders op een wachtlijst worden geplaatst om een aansluiting op het elektriciteitsnetwerk te krijgen, flirt de regering met Amerikaanse multinationals om hier stroom verslindende datacenters te plaatsen.
https://www.rijksoverheid(...)landse-ai-faciliteit
[..]
Belachelijk.
Ik snap de afweging wel. Je kunt ervoor wegkijken maar AI is er en gaat niet meer weg, en gaat enorm groot worden. Nu weet ik niet wat zon datacenter voor meerwaarde biedt aan Nederland, maar wie weet geeft het een onderhandelingspositie om bepaalde kennis of data te vergaren. Moet je daar wel competente mensen voor hebbenquote:Op donderdag 9 januari 2025 12:46 schreef Tijn het volgende:
Terwijl Nederlanders op een wachtlijst worden geplaatst om een aansluiting op het elektriciteitsnetwerk te krijgen, flirt de regering met Amerikaanse multinationals om hier stroom verslindende datacenters te plaatsen.
https://www.rijksoverheid(...)landse-ai-faciliteit
[..]
Belachelijk.
Dat je investeert in AI-toepassingen is op een bepaalde manier nog wel te verdedigen. Bijvoorbeeld door chipmachines te maken zoals ASML doet. Of door software te maken. Of door onderzoek te doen.quote:Op donderdag 9 januari 2025 13:19 schreef Japepk het volgende:
[..]
Ik snap de afweging wel. Je kunt ervoor wegkijken maar AI is er en gaat niet meer weg, en gaat enorm groot worden. Nu weet ik niet wat zon datacenter voor meerwaarde biedt aan Nederland, maar wie weet geeft het een onderhandelingspositie om bepaalde kennis of data te vergaren. Moet je daar wel competente mensen voor hebben
Van de Telegraaf nog wel.quote:Op donderdag 9 januari 2025 14:13 schreef xpompompomx het volgende:
Nieuws dat echt helemaal niemand zag aankomen:
[ x ]
En dan ook nog eens van Weird Duk.quote:Op donderdag 9 januari 2025 14:25 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Van de Telegraaf nog wel.
Nu moet zich dat nog vertalen in de polls. Want dat zien we er nog niet zo dramatisch in terug.
Uiteindelijk is de Telegraaf ook gewoon een VVD vehikel.quote:Op donderdag 9 januari 2025 14:25 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Van de Telegraaf nog wel.
Nu moet zich dat nog vertalen in de polls. Want dat zien we er nog niet zo dramatisch in terug.
Tja, dan blijkt 'tegen alles en iedereen aanschoppen en asielzoekers de schuld geven' toch ineens minder goed te werken als je enige verantwoordelijkheid draagt.quote:Op donderdag 9 januari 2025 14:13 schreef xpompompomx het volgende:
Nieuws dat echt helemaal niemand zag aankomen:
[ x ]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |