mac is redelijk noob vriendelijk. TS klinkt als een noob.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 16:48 schreef Nattekat het volgende:
Mac = minder krijgen voor hetzelfde geld
Ik snap echt niet waarom je als iemand die zegt geen power-user te zijn die stap zou willen maken. Je wil een equivalent van een high-end pc kopen.
Dat is natuurlijk wel een beetje onderbuik allemaal. Er is op dit moment geen PC die voor hetzelfde geld in de buurt komt van de prestaties van de nieuwe Mac Mini M4.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 16:48 schreef Nattekat het volgende:
Ik snap echt niet waarom je als iemand die zegt geen power-user te zijn die stap zou willen maken. Je wil een equivalent van een high-end pc kopen.
Ik ben IT'er met een Macbook. Ik vervloek dat ding.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 17:45 schreef dexamfetamine het volgende:
[..]
mac is redelijk noob vriendelijk. TS klinkt als een noob.
Er zijn ook it'ers die zweren bij een Macbook.
Ik probeer mijn moeder ook al jaren over te laten stappen.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 17:51 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk wel een beetje onderbuik allemaal. Er is op dit moment geen PC die voor hetzelfde geld in de buurt komt van de prestaties van de nieuwe Mac Mini M4.
Zoveel verschil zit er nou ook allemaal weer niet tussen MacOS en Windows, je start je machine op en klikt op een applicatie, klaar.
Ja, er zitten wat dingen op andere plekken en af en toe gebruiken ze een andere term her en der, maar zelfs mijn totaal digifoob broertje en mijn vader van 82 zijn al jaren over op een Mac en ik hoef echt nooit meer op te draven omdat er iets niet werkt.
En ja, ik tik dit vanaf een dikke Windows gaming PC, dus ik ben niet per se alleen pro Mac.
Ik wil godverdomme mijn ethernet poort en USB-A terug. Kan dat ding nog zo mooi en dun zijn...quote:Op vrijdag 3 januari 2025 18:11 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik ben IT'er met een Macbook. Ik vervloek dat ding.
De goedkoopste is idd meer waar voor je geld, maar daarna wordt het krankzinnig hoe hard de prijs omhoog gaat voor basis upgrades. En die goedkoopste is ook gewoon marktprijs, niet per se goedkoop.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 17:51 schreef HeatWave het volgende:
Dat is natuurlijk wel een beetje onderbuik allemaal. Er is op dit moment geen PC die voor hetzelfde geld in de buurt komt van de prestaties van de nieuwe Mac Mini M4
Het is krankzinnig wat ze vragen voor een upgrade van 16 naar 32 GB ja.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 18:46 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De goedkoopste is idd meer waar voor je geld, maar daarna wordt het krankzinnig hoe hard de prijs omhoog gaat voor basis upgrades. En die goedkoopste is ook gewoon marktprijs, niet per se goedkoop.
Mac OS loopt niet altijd even soepel en heeft wat eigenaardigheden.quote:
De grote vraag is uiteindelijk: waarom wil je een Mac?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 18:55 schreef Grotetijd het volgende:
[..]
Het is krankzinnig wat ze vragen voor een upgrade van 16 naar 32 GB ja.
Maar heel eerlijk. Meer dan 16 GB ga je denk ik toch niet nodig hebben of je moet echt op professioneel level muziek/video/design zaken doen, omdat alles zo goed op elkaar is afgestemt.
Ik heb een iPhone en dat bevalt onwijs. En alles wat ik heb gelezen en gezien van Mac OS en hoe stabiel het is denk ik "ja dat klinkt als iets waar ik aan kan wennen"quote:Op vrijdag 3 januari 2025 18:58 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De grote vraag is uiteindelijk: waarom wil je een Mac?
Het grootste voordeel van Mac OS is feitelijk dat het op Unix draait. Als je niet weet wat dat is of waarom het relevant is, valt dat voordeel al weg. Er wordt gezegd dat het heel simpel en stabiel is, maar dat zijn natuurlijk gewoon verkooppraatjes. Windows is ook stabiel als je het niet vol gooit met troep, het is alleen makkelijker om het vol te gooien met troep.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:14 schreef Grotetijd het volgende:
[..]
Ik heb een iPhone en dat bevalt onwijs. En alles wat ik heb gelezen en gezien van Mac OS en hoe stabiel het is denk ik "ja dat klinkt als iets waar ik aan kan wennen"
Misschien is het FOMO? Want mijn huidige systeem crasht nooit en is ongelofelijk stabiel en snel maar toch denk ik "ja, overstappen? Why not"
Wat voor monitor wil je gaan gebruiken? Ga er niet van uit dat macos er goed uit ziet op een 13-in-dozijn monitor. Lees je in wat betreft retina, ppi, (geen) fractional scaling, etc.quote:
Sterke fipo, ben het hier wel mee eensquote:Op vrijdag 3 januari 2025 15:54 schreef schommelstoel het volgende:
Once you go Mac you never go back.
Goed bevallen, blijft lang goed en hoog in waarde.
Als je echt wil gamen koop je maar een pc.
In before alle Windows nerds en ridders.
Lol en volledig silicon valley om maar wat te noemenquote:Op vrijdag 3 januari 2025 22:44 schreef GerryDV het volgende:
Wees voorbereid op het feit dat je een stuk minder kan. Je gaat zeg maar van een ferrari naar een driewieler. Het is perfect voor bejaarden en kinderen met weinig eisen. Er valt niks te tweaken.
Is dat positief of negatief?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 22:53 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Lol en volledig silicon valley om maar wat te noemen
Het is vooral een gegeven wat de uitspraak dat macos voor kinderen en bejaarden zou zijn als onzin afdoet.quote:
Maar waarom zou je persé iets willen tweaken? Ik heb nog nooit iets getweaked aan mijn pc. Hooguit een andere achtergrondquote:Op vrijdag 3 januari 2025 22:44 schreef GerryDV het volgende:
Wees voorbereid op het feit dat je een stuk minder kan. Je gaat zeg maar van een ferrari naar een driewieler. Het is perfect voor bejaarden en kinderen met weinig eisen. Er valt niks te tweaken.
Nee mee eens. Ik heb een tijdje een Mac gebruikt en werd er knettergek van. Blij dat ik weer terug ben naar Windows en Linux MInt.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 15:54 schreef schommelstoel het volgende:
Once you go Mac you never go back.
Goed bevallen, blijft lang goed en hoog in waarde.
Als je echt wil gamen koop je maar een pc.
In before alle Windows nerds en ridders.
De Mac is ook prima voor de a-techneut waarvan je weet dat ze met een Mac niks stuk zullen maken.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 22:33 schreef ChevyCaprice het volgende:
Ik snap op zich de magic van een Mac wel. Ik ben er ooit ook naartoe geswitcht, al ben ik nu weer terug naar Windows vanwege gaming ook, en omdat ik zelf een pc heb gebouwd.
Een mac is vaak gewoon goed voor creative use. Denk dus inderdaad aan imovie en photoshop.
Zeker als je eentje tweedehands koopt ga je er weinig op verliezen.
Maar als ik zelf eentje zou pakken zou ik toch wel die nieuwe M4 doen. Volgens mij echt nog veel sneller dan de M1.
Ditquote:Op zaterdag 4 januari 2025 09:59 schreef schommelstoel het volgende:
Wel grappig om te zien dat de gene die aan Windows zweren zeggen dat het met kennis heeft te maken.
Ik ben zeer zeker niet a-technisch.
Wil gewoon snel en efficiënt kunnen werken en het hoeft niet voor anderen te lijken alsof je iets heel moeilijks doet.
Waar het soms op lijkt voor noobs als ze mee kijken als je met Windows werkt.
De strohalm van de echte Windows gebruiker om te zeggen dat Mac os voor noobs is, is onkunde.
Ik kan met beide werken, alleen is de flow en snelheid op een Mac veel fijner.
Heb een M1 Max, een M4 Max is afhankelijk wat je er mee doet ongeveer dubbel zo snel.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 22:33 schreef ChevyCaprice het volgende:
Maar als ik zelf eentje zou pakken zou ik toch wel die nieuwe M4 doen. Volgens mij echt nog veel sneller dan de M1.
Zoals? Heb nooit problemen of eigenaardigheden.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 18:57 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Mac OS loopt niet altijd even soepel en heeft wat eigenaardigheden.
Mac doet alles wat het moet doen goed. Meteen uit de doos.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 16:48 schreef Nattekat het volgende:
Welke moderne Windows laptop heeft nog een ethernet poort dan? USB-A zie ik nog wel bij de plastic budgetmodellen, ja.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 18:33 schreef MisterFox het volgende:
[..]
Ik wil godverdomme mijn ethernet poort en USB-A terug. Kan dat ding nog zo mooi en dun zijn...
Gelukkig dat de EU er voor gaat zorgen dat Apple de aanpak van deze problemen een hogere gaat geven.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:00 schreef spectrumanalyser het volgende:
Punt is dat zodra je een Apple apparaat in huis hebt gehaald, dat je bijna gedwongen word om de overige apparaten in huis ook bij Apple te kopen. Zo kan je niet casten naar een chromecast, daar heb je AppleTV voor nodig. Sonos kan soms niet werken met AirPlay. Android doet ook vrijwel niets met Apple, dus je mag een iPhone gaan halen.
Voor mij is het onbegrijpelijk dat Microsoft allemaal zaken verloren heeft op het gebied van monopoliepositie, maar Apple komt er telkens mee weg dat het consumenten dwingt alles van Apple te kopen.
M1 zou ik ook skippen als je veel performance wil. De memory bandwidth van een M2 is een stuk hoger. Maar naast de M2 zijn er ook de M2 Pro, M2 Max en M2 Ultra, die respectievelijk 2x, 4x en 8x de memory bandwidth van de gewone M2 hebben.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:35 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De M1 zou ik sowieso niet doen. 8GB is zelfs op Mac OS lachwekkend anno 2025 en 256GB (niet uitbreidbaar) is sneller vol dan je denkt. Je koopt een zeer beperkend systeem van een bedrijf dat als doel heeft jou vast te ketenen aan Apple voor alles, wees daar bewust van. En dan is naar mijn mening de nieuwe Mac Mini de enige die z'n geld waard is.
Het is een goede keuze als je specifiek voor het Apple ecosysteem applicaties ontwikkelt. Sinds ruim twee jaar werk ik dagelijks met Linux en ben daar nog meer over te spreken dan Windows.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 18:11 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik ben IT'er met een Macbook. Ik vervloek dat ding.
Ook je floppy drive? Pquote:Op vrijdag 3 januari 2025 18:33 schreef MisterFox het volgende:
[..]
Ik wil godverdomme mijn ethernet poort en USB-A terug. Kan dat ding nog zo mooi en dun zijn...
Ik had Linux nog niet genoemd. Maar ik heb een Macbook voor normaal gebruik en 3 Raspberry PIs met Linux. Die Raspberries gebruik ik met VNC.quote:Op dinsdag 7 januari 2025 21:40 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Het is een goede keuze als je specifiek voor het Apple ecosysteem applicaties ontwikkelt. Sinds ruim twee jaar werk ik dagelijks met Linux en ben daar nog meer over te spreken dan Windows.
Koop dan een lenovo thinkpad x1 carbon, die heeft nog gewoon usb-a (maar geen ethernet). Geen goedkope laptop maar wel een topding en altijd nog goedkoper dan mac en met een veel beter toetsenbord. En een clitoris.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 18:33 schreef MisterFox het volgende:
Zo te lezen ben ik veel te homo voor deze laptop.quote:Op dinsdag 7 januari 2025 21:54 schreef Farenji het volgende:
[..]
Koop dan een lenovo thinkpad x1 carbon, die heeft nog gewoon usb-a (maar geen ethernet). Geen goedkope laptop maar wel een topding en altijd nog goedkoper dan mac en met een veel beter toetsenbord. En een clitoris.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |