abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 3 januari 2025 @ 15:47:50 #1
508590 Grotetijd
What A Truly Magnificent View
pi_216161266
Sinds jaar en dag al Windows gebruiker, opgegroeid met 98 en XP. Daarna Windows 7/10 en 11 gebruikt. Tot voorkort ook veel gegamed maar daar helemaal van af gestapt en sinds de aanschaf van mijn iPhone en Apple Watch wil ik eigenlijk een stap verder gaan. Nou heeft Apple de nieuwe Mac Mini's in de schappen liggen die vrij redelijk geprijsd zijn, maar hierdoor zijn de M1 Mini's vrij goedkoop te krijgen online en is de stap om mijn Windows machine vaarwel te zeggen voor een Apple apparaat vrij klein.
Ik doe hetzelfde op mijn Windows computer als wat ik op mijn Mac zal gaan doen. Beats maken, photoshop. Misschien een beetje rotzooien met iMovie maar ben daar geen ster in. Het hoeft dus allemaal niet prosumer grade te zijn.
Mijn grootste angst, als je het een angst kan noemen. Is dat ik de learning curve te groot ga vinden. Zit al ofilmpjes te kijken hier en daar en het lijkt allemaal mee te vallen, maar het is in het echt toch een anders.

Dit is een flinke lap tekst voor eigenlijk de simpele vraag, hebben meer mensen de overstap gemaakt en hoe is dit bevallen?
Well, life can be a riot
I can be the pilot provided that it's private
I got the world to worry about
pi_216161316
Once you go Mac you never go back.

Goed bevallen, blijft lang goed en hoog in waarde.
Als je echt wil gamen koop je maar een pc.

In before alle Windows nerds en ridders.
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_216161467
De mac is juist gemaakt voor noobs.
  vrijdag 3 januari 2025 @ 16:14:38 #4
508590 Grotetijd
pi_216161498
Nou dat komt goed uit. Want ben zeker geen heavy user.
Well, life can be a riot
  Moderator vrijdag 3 januari 2025 @ 16:45:23 #5
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_216161822
Ik zou doen.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 3 januari 2025 @ 16:48:15 #6
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_216161843
Mac = minder krijgen voor hetzelfde geld

Ik snap echt niet waarom je als iemand die zegt geen power-user te zijn die stap zou willen maken. Je wil een equivalent van een high-end pc kopen.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_216162281
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 16:48 schreef Nattekat het volgende:

Ik snap echt niet waarom je als iemand die zegt geen power-user te zijn die stap zou willen maken. Je wil een equivalent van een high-end pc kopen.
mac is redelijk noob vriendelijk. TS klinkt als een noob.

Er zijn ook it'ers die zweren bij een Macbook.
  vrijdag 3 januari 2025 @ 17:51:07 #8
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_216162344
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 16:48 schreef Nattekat het volgende:

Dat is natuurlijk wel een beetje onderbuik allemaal. Er is op dit moment geen PC die voor hetzelfde geld in de buurt komt van de prestaties van de nieuwe Mac Mini M4.

Zoveel verschil zit er nou ook allemaal weer niet tussen MacOS en Windows, je start je machine op en klikt op een applicatie, klaar :P.

Ja, er zitten wat dingen op andere plekken en af en toe gebruiken ze een andere term her en der, maar zelfs mijn totaal digifoob broertje en mijn vader van 82 zijn al jaren over op een Mac en ik hoef echt nooit meer op te draven omdat er iets niet werkt.

En ja, ik tik dit vanaf een dikke Windows gaming PC, dus ik ben niet per se alleen pro Mac ;).
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 3 januari 2025 @ 18:11:48 #9
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_216162558
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 17:45 schreef dexamfetamine het volgende:

[..]
mac is redelijk noob vriendelijk. TS klinkt als een noob.

Er zijn ook it'ers die zweren bij een Macbook.
Ik ben IT'er met een Macbook. Ik vervloek dat ding.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  vrijdag 3 januari 2025 @ 18:16:25 #10
508590 Grotetijd
pi_216162616
En waarom vervloek jij dat ding?
Well, life can be a riot
  vrijdag 3 januari 2025 @ 18:24:34 #11
508590 Grotetijd
pi_216162706
quote:
4s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 17:51 schreef HeatWave het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk wel een beetje onderbuik allemaal. Er is op dit moment geen PC die voor hetzelfde geld in de buurt komt van de prestaties van de nieuwe Mac Mini M4.

Zoveel verschil zit er nou ook allemaal weer niet tussen MacOS en Windows, je start je machine op en klikt op een applicatie, klaar :P.

Ja, er zitten wat dingen op andere plekken en af en toe gebruiken ze een andere term her en der, maar zelfs mijn totaal digifoob broertje en mijn vader van 82 zijn al jaren over op een Mac en ik hoef echt nooit meer op te draven omdat er iets niet werkt.

En ja, ik tik dit vanaf een dikke Windows gaming PC, dus ik ben niet per se alleen pro Mac ;).
Ik probeer mijn moeder ook al jaren over te laten stappen.
Ze heeft een Windows tablet dat niet vooruit te branden is, zo erg zelfs dat ze haar oude Galaxy A telefoon gebruikt om daar spelletjes op te spelen.
Maar ze wil niet over op een iPad want (en zo denken veel mensen) "dat is Apple, dat werkt niet"

Had laatste een discussie met een vriend van mij die in 2012 is blijven hangen. Ik had een iPhone, vorige maand in moment van zwakte weer overgestapt naar Android vanwege die S24 Ultra. Mooi toestel maar ik kreeg de kriegels van Android en de camera problemen en het feit dat NIKS op elkaar is geoptimalizeerd.
Ik een discussie met die kerel voeren, en hij kwam letterlijk met "ik neem nooit Apple, want je kan op Apple niet eens een liedje op je telefoon zetten. Dan moet je iTunes gebruiken, en als je een foto op je computer wil zetten kan dat ook niet zo makkelijk"
Toen ik aankwam met, we leven niet meer in 2012, je kan praktisch alles met iOs wat je ook kan met Android maar dan zonder de lag, de bugs. En alles is geoptimaliseerd. was het "ik hou niet van Apple, maar wat je zegt klopt ook niet"

Ik heb mijn vorige iPhone bijna 3 jaar gehad en oprecht nog nooit 1 x een vastloper gehad, altijd kunnen instellen zoals ik dat wilde. De S24 Ultra die ik 3 weken gehad heb? Apps die crashte omdat ik te snel iets indrukte, een camera die amper fatsoenlijk een foto kan maken als het bewolkt is buiten (want shutter lag) en sorry maar ik blijf er op terugkomen. Apps op iOS zijn allemaal geoptimaliseerd voor de hardware/software het werkt retesnel en super intuitief. Met Android? Elk Android toestel is weer anders, waar een spelletje op mijn moeder haar oude A51 gewoon prima werkt crasht het op haar A53 om de haverklap terwijl dat een beter toestel zou moeten zijn. Maar he, er staat een andere android versie op...

:') En je krijgt het er niet bij mensen in. Kijk als mensen tevreden zijn met hun Android toestel? Helemaal prima, moeten zij weten. Maar zodra ze gaan klagen over crashes/traagheid/bugs zeg ik altijd "neem een iPhone toestel" en dan krijg je altijd dezelfde droogredenen :') Mensen hebben het óf nog nooit geprobeerd óf leven echt nog in de illusie dat elke nieuwe iPhone eigenlijk gewoon een 3GS is.
Well, life can be a riot
  vrijdag 3 januari 2025 @ 18:33:37 #12
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_216162786
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 18:11 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Ik ben IT'er met een Macbook. Ik vervloek dat ding.
Ik wil godverdomme mijn ethernet poort en USB-A terug. Kan dat ding nog zo mooi en dun zijn...

Wat wel waar is, is dat M1+ altijd sneller zal zijn dan welke x86 PC dan ook. Intel en AMD lopen flink achter op ARM.
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 3 januari 2025 @ 18:46:43 #13
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_216162898
quote:
4s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 17:51 schreef HeatWave het volgende:
Dat is natuurlijk wel een beetje onderbuik allemaal. Er is op dit moment geen PC die voor hetzelfde geld in de buurt komt van de prestaties van de nieuwe Mac Mini M4
De goedkoopste is idd meer waar voor je geld, maar daarna wordt het krankzinnig hoe hard de prijs omhoog gaat voor basis upgrades. En die goedkoopste is ook gewoon marktprijs, niet per se goedkoop.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  vrijdag 3 januari 2025 @ 18:55:04 #14
508590 Grotetijd
pi_216162970
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 18:46 schreef Nattekat het volgende:

[..]
De goedkoopste is idd meer waar voor je geld, maar daarna wordt het krankzinnig hoe hard de prijs omhoog gaat voor basis upgrades. En die goedkoopste is ook gewoon marktprijs, niet per se goedkoop.
Het is krankzinnig wat ze vragen voor een upgrade van 16 naar 32 GB ja.
Maar heel eerlijk. Meer dan 16 GB ga je denk ik toch niet nodig hebben of je moet echt op professioneel level muziek/video/design zaken doen, omdat alles zo goed op elkaar is afgestemt.
Well, life can be a riot
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 3 januari 2025 @ 18:57:26 #15
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_216162993
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 18:16 schreef Grotetijd het volgende:
En waarom vervloek jij dat ding?
Mac OS loopt niet altijd even soepel en heeft wat eigenaardigheden.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 3 januari 2025 @ 18:58:08 #16
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_216163005
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 18:55 schreef Grotetijd het volgende:

[..]
Het is krankzinnig wat ze vragen voor een upgrade van 16 naar 32 GB ja.
Maar heel eerlijk. Meer dan 16 GB ga je denk ik toch niet nodig hebben of je moet echt op professioneel level muziek/video/design zaken doen, omdat alles zo goed op elkaar is afgestemt.
De grote vraag is uiteindelijk: waarom wil je een Mac?
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_216163034
Punt is dat zodra je een Apple apparaat in huis hebt gehaald, dat je bijna gedwongen word om de overige apparaten in huis ook bij Apple te kopen. Zo kan je niet casten naar een chromecast, daar heb je AppleTV voor nodig. Sonos kan soms niet werken met AirPlay. Android doet ook vrijwel niets met Apple, dus je mag een iPhone gaan halen.

Voor mij is het onbegrijpelijk dat Microsoft allemaal zaken verloren heeft op het gebied van monopoliepositie, maar Apple komt er telkens mee weg dat het consumenten dwingt alles van Apple te kopen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  vrijdag 3 januari 2025 @ 19:14:23 #18
508590 Grotetijd
pi_216163211
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 18:58 schreef Nattekat het volgende:

[..]
De grote vraag is uiteindelijk: waarom wil je een Mac?
Ik heb een iPhone en dat bevalt onwijs. En alles wat ik heb gelezen en gezien van Mac OS en hoe stabiel het is denk ik "ja dat klinkt als iets waar ik aan kan wennen"
Misschien is het FOMO? Want mijn huidige systeem crasht nooit en is ongelofelijk stabiel en snel maar toch denk ik "ja, overstappen? Why not"
Well, life can be a riot
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 3 januari 2025 @ 19:35:34 #19
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_216163492
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 19:14 schreef Grotetijd het volgende:

[..]
Ik heb een iPhone en dat bevalt onwijs. En alles wat ik heb gelezen en gezien van Mac OS en hoe stabiel het is denk ik "ja dat klinkt als iets waar ik aan kan wennen"
Misschien is het FOMO? Want mijn huidige systeem crasht nooit en is ongelofelijk stabiel en snel maar toch denk ik "ja, overstappen? Why not"
Het grootste voordeel van Mac OS is feitelijk dat het op Unix draait. Als je niet weet wat dat is of waarom het relevant is, valt dat voordeel al weg. Er wordt gezegd dat het heel simpel en stabiel is, maar dat zijn natuurlijk gewoon verkooppraatjes. Windows is ook stabiel als je het niet vol gooit met troep, het is alleen makkelijker om het vol te gooien met troep.

De M1 zou ik sowieso niet doen. 8GB is zelfs op Mac OS lachwekkend anno 2025 en 256GB (niet uitbreidbaar) is sneller vol dan je denkt. Je koopt een zeer beperkend systeem van een bedrijf dat als doel heeft jou vast te ketenen aan Apple voor alles, wees daar bewust van. En dan is naar mijn mening de nieuwe Mac Mini de enige die z'n geld waard is.

Uiteindelijk is het ook gewoon persoonlijke voorkeur natuurlijk. Ik heb nu even geen tijd, maar ik kan later eventueel wel wat alternatieven voorleggen zodat je dingen af kan wegen.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  vrijdag 3 januari 2025 @ 19:40:09 #20
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_216163574
Het is ‘maar een os’. Het meeste doe je in de programma’s zelf en dat verandert niet.

Gun jezelf wat tijd en dan komt het wel goed.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
  vrijdag 3 januari 2025 @ 20:20:23 #21
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_216164204
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 19:14 schreef Grotetijd het volgende:
"ja, overstappen? Why not"
Wat voor monitor wil je gaan gebruiken? Ga er niet van uit dat macos er goed uit ziet op een 13-in-dozijn monitor. Lees je in wat betreft retina, ppi, (geen) fractional scaling, etc.
  vrijdag 3 januari 2025 @ 20:47:25 #22
508590 Grotetijd
pi_216164573
Ik heb nu een simpele 27" 1080 monitor. Wil over een tijd upgraden naar zo'n breedbeeld ding met USB-C.
Well, life can be a riot
  Moderator vrijdag 3 januari 2025 @ 20:50:26 #23
505534 crew  Flitsbezorger
Binnen een kwartier bij je!
pi_216164615
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 15:54 schreef schommelstoel het volgende:
Once you go Mac you never go back.

Goed bevallen, blijft lang goed en hoog in waarde.
Als je echt wil gamen koop je maar een pc.

In before alle Windows nerds en ridders.
Sterke fipo, ben het hier wel mee eens
Op maandag 16 december 2024 21:05 schreef GGMM het volgende:
[..]
Flitsbezorger en Bezsen niet
pi_216166719
Als ik dit topic zo lees heb je jezelf allang overtuigd dat je een Mac Mini wil hebben. Haal dat ding en probeer het, bevalt het niet dan verkoop je hem toch weer. Het is een zeer klein 'risico' wat je loopt, de kans is groot dat het prima bevalt. In het ergste geval kost het je tientjes of misschien 100 Euro. Dat overleef je ook wel weer en heb je een wijze les geleerd. :P

Voor de doeleinden die je noemt is het ding prima geschikt.