Zeker, dat zijn moeilijke discussies.quote:Op zondag 5 januari 2025 13:16 schreef the-eye het volgende:
[..]
Nee, we zouden er over kunnen discissieren of de uitvoerders van dat soort volksgerichten moreel gezien nou zo veel beter waren als mensen die een relatie met een Duitse soldaat hadden gehad of handel dreven met de Duitsers.
Daar bij opgeteld hoe Nederland zelf daarna in Indonesie te keer is gegaan maakt, dat ik denk, dat wie nou goed of fout was een vrij rekbaar begrip is
Deze mensen hebben de papieren nog niet ingezien en weten nu al wat erin staat blijkbaar, en de disclaimer niet gelezen.quote:Op zondag 5 januari 2025 14:05 schreef Droopie het volgende:
[..]
Premium
https://www.telegraaf.nl/(...)-gruwelijk-misgegaan
Bizar dat er zo omgegaan wordt met de nasleep van de oorlog.
Misschien maar even lezen om wie het gaat , deze vrouw weet zo te lezen drommelsgoed waar ze over praat.quote:Op zondag 5 januari 2025 14:47 schreef Caland het volgende:
[..]
Deze mensen hebben de papieren nog niet ingezien en weten nu al wat erin staat blijkbaar, en de disclaimer niet gelezen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Laat de charme van imperfectie, het hunkeren naar perfectie voorbij streven....
Op de hoogte van de Joodse Raad?quote:Op zondag 5 januari 2025 14:05 schreef Droopie het volgende:
[..]
Premium
Denk dat er veel mensen al een (ver)oordeel hebben bij een naam ben ik bang voor.quote:Op zondag 5 januari 2025 15:22 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Op de hoogte van de Joodse Raad?
Ik snap niet dat je er meteen een label “bizar” opplakt. Er zullen zeker Joodse personen opduiken in de dossiers en dat zijn niet per definitie slachtoffers of daders. Daar is het dossier veel te complex voor.
Zij haalt er zelf al 25 namen uit, wat een blunder.quote:Op zondag 5 januari 2025 14:05 schreef Droopie het volgende:
[..]
Premium
Dom Telegraaf geroeptoeter.quote:Op zondag 5 januari 2025 14:05 schreef Droopie het volgende:
[..]
Premium
Nou dat dus! Maar kwaad is al geschied met die namenlijst openbaar te maken,quote:Op zondag 5 januari 2025 15:31 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Zij haalt er zelf al 25 namen uit, wat een blunder.
Aan de ene kant geweldig dat het archief openbaar wordt, het is een belangrijk stuk geschiedenis en de nabestaanden van slachtoffers hebben er recht op. Maar een fout als deze had er echt niet in mogen staan. In hoeverre klopt dat aantal van 425.000 namen....
Het lijkt me vrij logisch dat dergelijke gegevens die zijn bijgehouden tijdens of na oorlogstijd fouten bevatten. Wat is het probleem dan nog met de disclaimer erbij?quote:Op zondag 5 januari 2025 15:33 schreef DaniqueV het volgende:
[..]
Nou dat dus! Maar kwaad is al geschied met die namenlijst openbaar te maken,![]()
Dit is ook te lezen in het artikel:
De historica ziet het als een pijnlijke systeemfout dat deze namen nu voor iedereen zichtbaar opduiken in het online archief. „Het meest navrante is: die mensen kunnen zich niet meer verdedigen. Dus dit moet zo snel mogelijk worden hersteld en roept de vraag op wat er nog meer niet klopt.”
Woordvoerder Evy Elschot van het CABR erkent ’de vergissing’ en roept mensen op om zich te melden als ze ’een fout constateren’. „Wanneer mensen echt denken dat ze er niet op thuishoren dan gaan we dat herstellen. Die moeten er zo snel mogelijk uit”, zegt ze. „Inmiddels hebben we ook een waarschuwingstekst toegevoegd dat niet alle personen in de namenindex op de website Oorlog voor de Rechter zijn verdacht of beschuldigd geweest.”
Ja waar mensen werken zijn ook fouten te vinden, dat weet ikquote:Op zondag 5 januari 2025 15:36 schreef Caland het volgende:
[..]
Het lijkt me vrij logisch dat dergelijke gegevens die zijn bijgehouden tijdens of na oorlogstijd fouten bevatten. Wat is het probleem dan nog met de disclaimer erbij?
Je bent inmiddels aardig wat generaties verder en die nabestaanden kunnen dan gewoon in de papieren zien wat er wel of niet van klopt. Eerder een interessant uitje dan echt schokkendquote:Op zondag 5 januari 2025 15:44 schreef DaniqueV het volgende:
[..]
Ja waar mensen werken zijn ook fouten te vinden, dat weet ik ;-) maar het is best schokkend en kwalijk voor nabestaanden die hier ineens mee geconfronteerd worden. Het is te hopen dat het dan snel recht gezet kan worden. Maar de site was overbelast en ik denk dat ze na aanleiding van dit veel aanvragen krijgen om de documenten van mensen te kunnen inzien. Ik denk dat het niet allemaal meteen recht gezet kan worden
Ja en daar leg je de vinger op de zere plek. Er leven nog altijd vele mensen die kind/nabestaande zijn van mensen die de oorlog hebben meegemaakt. Met name dan de kinderen van de kinderen van de volwassenen tijdens de oorlog. Die onwetend zijn wat betreft het verleden van de familiegeschiedenis, ja dat bestaat zeker nog, goed verborgen familiegeheimen. Die soms pas omhoog komen als de betrokkenen overlijden. Daar is nu die lijst ook getuige van. Ik weet niet of iedereen het kan zien als een interessant uitjequote:Op zondag 5 januari 2025 15:46 schreef Caland het volgende:
[..]
Je bent inmiddels aardig wat generaties verder en die nabestaanden kunnen dan gewoon in de papieren zien wat er wel of niet van klopt. Eerder een interessant uitje dan echt schokkend
Als de kinderen van de kinderen van de volwassenen er nog zo mee zitten moeten ze misschien een paar ballen kwekenquote:Op zondag 5 januari 2025 15:54 schreef DaniqueV het volgende:
[..]
Ja en daar leg je de vinger op de zere plek. Er leven nog altijd vele mensen die kind/nabestaande zijn van mensen die de oorlog hebben meegemaakt. Met name dan de kinderen van de kinderen van de volwassenen tijdens de oorlog. Die onwetend zijn wat betreft het verleden van de familiegeschiedenis, ja dat bestaat zeker nog, goed verborgen familiegeheimen. Die soms pas omhoog komen als de betrokkenen overlijden. Daar is nu die lijst ook getuige van. Ik weet niet of iedereen het kan zien als een interessant uitje
Zeker.quote:Op zondag 5 januari 2025 15:22 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Op de hoogte van de Joodse Raad?
Ik snap niet dat je er meteen een label “bizar” opplakt. Er zullen zeker Joodse personen opduiken in de dossiers en dat zijn niet per definitie slachtoffers of daders. Daar is het dossier veel te complex voor.
Ze hadden dat archief gewoon anders moeten noemen. Niet "De oorlog voor de rechter". Of een NSB archief of hoe mensen het ook noemen.quote:Op zondag 5 januari 2025 16:16 schreef Droopie het volgende:
Het gaat niet eens over de nabestaanden, zo'n lijst hoort correct te zijn en ook over het graf heen hoort je naam niet verdacht gemaakt te worden als je in de naoorlogse periode vrij bent gesproken.
Anders vind ik het, als ze bij namen even de gerechtelijke uitspraak hadden geplaatst.
T had ook allemaal niet geplaatst hoeven te worden he.
De vraag is of het fouten zijn, of gewoon dossiers waarin iemand onderzocht is. Dat is een brede definitie en dus ook een verklaring voor de vele namen in dat registerquote:Op zondag 5 januari 2025 16:09 schreef Caland het volgende:
[..]
Als de kinderen van de kinderen van de volwassenen er nog zo mee zitten moeten ze misschien een paar ballen kweken
Overigens worden fouten in het archief gewoon hersteld.
Ja, mee eensquote:Op zondag 5 januari 2025 16:18 schreef capricia het volgende:
[..]
Ze hadden dat archief gewoon anders moeten noemen. Niet "De oorlog voor de rechter". Of een NSB archief of hoe mensen het ook noemen.
Maar gewoon: we openen de archieven. Dan had het geen verraad of schuldig of NSB klank gehad.
Daarom is de term NSB namen in de OP ook zo lullig. Daar gaat het niet om.quote:Op zondag 5 januari 2025 16:19 schreef Molo het volgende:
[..]
De vraag is of het fouten zijn, of gewoon dossiers waarin iemand onderzocht is. Dat is een brede definitie en dus ook een verklaring voor de vele namen in dat register
Zoals ze zelf ook aangeven, het is niet zo dat je meteen een jodenmoordende NSB'er bent als je een dossiermelding hebt
Zie het nu nog maar eens te herstellen.quote:Op zondag 5 januari 2025 16:20 schreef Molo het volgende:
[..]
Ja, mee eens
Die framing is nogal dom geweest
Ja dat gaat je niet lukkenquote:Op zondag 5 januari 2025 16:21 schreef capricia het volgende:
[..]
Zie het nu nog maar eens te herstellen.
Jij bent duidelijk geen onderdeel van de (blanke) randstedelijke middenklasse.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 15:34 schreef Cruzinats het volgende:
Ik zie de welgestelde randstedelijke middenklasse zwijgend en al goedkeurend wegkijken.
De nationalisten in Indonesie waren net zo barbaars als het Nederlandse leger. Voordat het Nederlandse leger uberhaupt in Indonesie aankwam, hadden zij al duizenden vermoord. Dus niet vergelijkbaar met de situatie in Nederland gedurende WO2.quote:Op zondag 5 januari 2025 13:16 schreef the-eye het volgende:
Daar bij opgeteld hoe Nederland zelf daarna in Indonesie te keer is gegaan maakt, dat ik denk, dat wie nou goed of fout was een vrij rekbaar begrip is
Weet je in welke land -naast Nederland dus blijkbaar- er ook geknoeid wordt met onechte archiefstukken?quote:Op zondag 5 januari 2025 16:09 schreef Caland het volgende:
[..]
Als de kinderen van de kinderen van de volwassenen er nog zo mee zitten moeten ze misschien een paar ballen kweken
Overigens worden fouten in het archief gewoon hersteld.
Wachttijden zijn enorm opgelopen. Meer dan een jaar heb ik al gelezen!quote:Op zondag 5 januari 2025 16:23 schreef Molo het volgende:
Ik reis over poosje wel naar Den Haag voor wat uitleg. Ben wel benieuwd naar dossiers van familie, maar dat heeft geen haast
Dat er Joodse namen als verdachte naar boven komen maakt de lijst niet incorrect.quote:Op zondag 5 januari 2025 16:16 schreef Droopie het volgende:
Het gaat niet eens over de nabestaanden, zo'n lijst hoort correct te zijn en ook over het graf heen hoort je naam niet verdacht gemaakt te worden als je in de naoorlogse periode vrij bent gesproken.
Anders vind ik het, als ze bij namen even de gerechtelijke uitspraak hadden geplaatst.
T had ook allemaal niet geplaatst hoeven te worden he.
Over een bijzonder duistere kant van WOII en over een aantal tot 2010 nooit bestudeerde dossiers:quote:Op zondag 5 januari 2025 18:25 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat er Joodse namen als verdachte naar boven komen maakt de lijst niet incorrect.
Iemand kan verdachte zijn geweest en onschuldig zijn gebleken. Iemand kan ook verdachte zijn geweest, daadwerkelijk betrokken zijn geweest en op een later moment dan zelf slachtoffer zijn geworden.
Nou mooi dan!quote:Op zondag 5 januari 2025 15:33 schreef DaniqueV het volgende:
Wanneer mensen echt denken dat ze er niet op thuishoren dan gaan we dat herstellen. Die moeten er zo snel mogelijk uit”, zegt ze
Vind dat helemaal geen moeilijke discussie.quote:Op zondag 5 januari 2025 14:38 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Zeker, dat zijn moeilijke discussies.
Er staat in het boek Moffenmeiden een voorbeeld van een vrouw waarvan de haren werden afgeknipt nadat ze geweigerd had, haar broden te delen met de buren. Hun twee kinderen stierven uiteindelijk van de honger, terwijl zij er meer dan genoeg had.
Het maakt wel uit voor sommigen. Het is familiegeschiedenis...en ontdekken dat grootouders of overgrootouders een negatieve rol hadden in WO II is niet om trots op te zijn. Daarbij is de vraag: hebben zij Joden aangegeven ?quote:Op maandag 6 januari 2025 13:33 schreef theunderdog het volgende:
Wel bijzonder dat hier echt mensen zijn die ermee zouden zitten als familieleden NSB'ers waren. Wat maakt dat nu uit? je kent diegene niet eens.
Het is niet iets om trots op te zijn, maar ook niet om mee te zitten. Trots of schaamte over wat iemand anders in je familie heeft gedaan, is nogal dom.quote:Op maandag 6 januari 2025 13:45 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het maakt wel uit voor sommigen. Het is familiegeschiedenis...en ontdekken dat grootouders of overgrootouders een negatieve rol hadden in WO II is niet om trots op te zijn. Daarbij is de vraag: hebben zij Joden aangegeven ?
Uiteindelijk moeten mensen idd valse schuld en schaamte opzij zetten, natuurlijk.
Zo ken ik een vrouw die altijd rond 4 mei depressief wordt..... haar ouders waren NSB-lid.
Dat was voor haar geboorte en zij wist dat pas als volwassene.
Het is niet bijzonder, wat je schreef
Dat is de (correcte) theorie, de praktijk is dat mijn (onze) jeugd verpest is mede door de oorlogservaring(en) van onze ouders.quote:Op maandag 6 januari 2025 14:23 schreef theunderdog het volgende:
Het is niet iets om trots op te zijn, maar ook niet om mee te zitten. Trots of schaamte over wat iemand anders in je familie heeft gedaan, is nogal dom.
Ik denk dat je het lang niet altijd in die hoek van de schuldvraag en schaamte moet zoeken.quote:Op maandag 6 januari 2025 14:23 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het is niet iets om trots op te zijn, maar ook niet om mee te zitten. Trots of schaamte over wat iemand anders in je familie heeft gedaan, is nogal dom.
Uitstekende uitleg over de beide kanten. Mijn ooms & tantes wisten ook "dat er iets niet klopte", maar er werd domweg niet over gesproken. Tot het plaatje compleet werd en de puzzelstukjes in elkaar vielen....quote:Op maandag 6 januari 2025 14:33 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Ik denk dat je het lang niet altijd in die hoek van de schuldvraag en schaamte moet zoeken.
Je leest vaker van gezinnen waar dit soort geheimen mee het graf in zijn genomen, maar kinderen en kleinkinderen hebben wel altijd het vermoeden gehad dat er iets niet klopte, of ze hebben flarden aan informatie meegekregen, maar nooit het hele plaatje. Dat kan knagen aan mensen.
Nu krijgen deze nazaten de kans om een compleet beeld te krijgen en daarmee dat boek te sluiten.
Maar een verplichting is het niet, als andere mensen deze behoefte niet voelen is dat ook prima.
Bij ouders zou ik het nog begrijpen. Maar als die fout waren, dan weet je dat. Hoef je niet in het archief te zoeken.quote:Op maandag 6 januari 2025 14:33 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat is de (correcte) theorie, de praktijk is dat mijn (onze) jeugd verpest is mede door de oorlogservaring(en) van onze ouders.
Dat weet je niet altijd. Er werd een hoop verzwegen over die tijd. En kinderen die na de oorlog zijn geboren hebben er zelf geen herinnering aan.quote:Op maandag 6 januari 2025 14:36 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Bij ouders zou ik het nog begrijpen. Maar als die fout waren, dan weet je dat. Hoef je niet in het archief te zoeken.
Als er niet over gesproken werd en wordt, weet je dat dus niet. Hooguit heb je ergens vermoedens van. En dan kan het juist berusting geven wanneer je dankzij openstelling van archieven meer te weten komt over het hoe en waarom van bepaalde zaken. Ook als de bevindingen je (groot)ouders niet in een heel rooskleurig daglicht zetten.quote:Op maandag 6 januari 2025 14:36 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Bij ouders zou ik het nog begrijpen. Maar als die fout waren, dan weet je dat. Hoef je niet in het archief te zoeken.
Nou, van mijn opa en oma wist ik wel dat ze erin zouden staan (brood NSB'ers), mijn wehrmacht-oom staat er ook in. Deze mensen zijn allemaal 90+ worden, dus die heb ik echt wel gekend. Ben alleen benieuwd of de kinderen van die oom ook weten dat dat hun vader aan het Oost-front gediend heeft.quote:Op maandag 6 januari 2025 13:33 schreef theunderdog het volgende:
Wel bijzonder dat hier echt mensen zijn die ermee zouden zitten als familieleden NSB'ers waren. Wat maakt dat nu uit? je kent diegene niet eens.
Als je het niet weet, is er toch ook geen reden voor schaamte? als je het weet en je bent ermee gepest (bijv) is er nog een rationele verklaring voor je gevoelquote:Op maandag 6 januari 2025 15:08 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Dat weet je niet altijd. Er werd een hoop verzwegen over die tijd. En kinderen die na de oorlog zijn geboren hebben er zelf geen herinnering aan.
Beetje simpele voorstelling van zaken dit, ongehinderd door enige kennis van zaken.quote:Op maandag 6 januari 2025 15:13 schreef capricia het volgende:
Veel grote trauma's of zwarte plekken in families kunnen onbedoeld ook intergenerationeel doorgegeven worden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |