abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 5 januari 2025 @ 14:38:37 #101
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_216182775
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2025 13:16 schreef the-eye het volgende:

[..]
Nee, we zouden er over kunnen discissieren of de uitvoerders van dat soort volksgerichten moreel gezien nou zo veel beter waren als mensen die een relatie met een Duitse soldaat hadden gehad of handel dreven met de Duitsers.
Daar bij opgeteld hoe Nederland zelf daarna in Indonesie te keer is gegaan maakt, dat ik denk, dat wie nou goed of fout was een vrij rekbaar begrip is
Zeker, dat zijn moeilijke discussies.

Er staat in het boek Moffenmeiden een voorbeeld van een vrouw waarvan de haren werden afgeknipt nadat ze geweigerd had, haar broden te delen met de buren. Hun twee kinderen stierven uiteindelijk van de honger, terwijl zij er meer dan genoeg had.
  zondag 5 januari 2025 @ 14:47:10 #102
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_216182876
quote:
1s.gif Op zondag 5 januari 2025 14:05 schreef Droopie het volgende:

[..]
Premium
https://www.telegraaf.nl/(...)-gruwelijk-misgegaan

Bizar dat er zo omgegaan wordt met de nasleep van de oorlog.
Deze mensen hebben de papieren nog niet ingezien en weten nu al wat erin staat blijkbaar, en de disclaimer niet gelezen.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_216183156
quote:
1s.gif Op zondag 5 januari 2025 14:47 schreef Caland het volgende:

[..]
Deze mensen hebben de papieren nog niet ingezien en weten nu al wat erin staat blijkbaar, en de disclaimer niet gelezen.
Misschien maar even lezen om wie het gaat , deze vrouw weet zo te lezen drommelsgoed waar ze over praat.

De historica doet al decennia onderzoek naar de oorlog. Recent was ze nog betrokken bij een documentaire over het zwarte verleden van de medewerkers van de publieke omroep.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Laat de charme van imperfectie, het hunkeren naar perfectie voorbij streven....
  zondag 5 januari 2025 @ 15:22:16 #104
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_216183166
quote:

[..]
Premium

Op de hoogte van de Joodse Raad?

Ik snap niet dat je er meteen een label “bizar” opplakt. Er zullen zeker Joodse personen opduiken in de dossiers en dat zijn niet per definitie slachtoffers of daders. Daar is het dossier veel te complex voor.
pi_216183178
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2025 15:22 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Ik snap niet dat je er meteen een label “bizar” opplakt. Er zullen zeker Joodse personen opduiken in de dossiers en dat zijn niet per definitie slachtoffers of daders. Daar is het dossier veel te complex voor.
Denk dat er veel mensen al een (ver)oordeel hebben bij een naam ben ik bang voor.
Ik heb gezien dat het gaat tot mensen met geboortejaar 1938. Ik weet niet hoor maar gaat dat ook niet een beetje heel ver? De toen nog jonge kinderen waren 2 tot 7 jaar oud tijdens de oorlog.

[ Bericht 67% gewijzigd door DaniqueV op 05-01-2025 15:29:34 ]
pi_216183248
quote:

[..]
Premium

Zij haalt er zelf al 25 namen uit, wat een blunder.
Aan de ene kant geweldig dat het archief openbaar wordt, het is een belangrijk stuk geschiedenis en de nabestaanden van slachtoffers hebben er recht op. Maar een fout als deze had er echt niet in mogen staan. In hoeverre klopt dat aantal van 425.000 namen....
pi_216183262
quote:

[..]
Premium

Dom Telegraaf geroeptoeter.

Ja het gaat om namen die voorkomen in de dossiers als verdachte. Ten eerste betekent een onderzoek naar een verdachte niet dat die verdachte ook schuldig is geweest aan hetgeen waarvan hij/zij verdacht werd.

Daarnaast is het ook niet bepaald ondenkbaar dat er ook onder de Joodse bevolking mensen waren die samenwerkten met de bezetter, in de hoop toch wat privileges te bemachtigen voor henzelf en hun gezin. Dat diezelfde mensen later alsnog gedeporteerd en vermoord zijn, neemt niet weg dat ze op eerdere momenten mogelijk wel verdachte feiten hebben begaan.
pi_216183269
quote:
1s.gif Op zondag 5 januari 2025 15:31 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Zij haalt er zelf al 25 namen uit, wat een blunder.
Aan de ene kant geweldig dat het archief openbaar wordt, het is een belangrijk stuk geschiedenis en de nabestaanden van slachtoffers hebben er recht op. Maar een fout als deze had er echt niet in mogen staan. In hoeverre klopt dat aantal van 425.000 namen....
Nou dat dus! Maar kwaad is al geschied met die namenlijst openbaar te maken, -O-

Dit is ook te lezen in het artikel:
De historica ziet het als een pijnlijke systeemfout dat deze namen nu voor iedereen zichtbaar opduiken in het online archief. „Het meest navrante is: die mensen kunnen zich niet meer verdedigen. Dus dit moet zo snel mogelijk worden hersteld en roept de vraag op wat er nog meer niet klopt.”
Woordvoerder Evy Elschot van het CABR erkent ’de vergissing’ en roept mensen op om zich te melden als ze ’een fout constateren’. „Wanneer mensen echt denken dat ze er niet op thuishoren dan gaan we dat herstellen. Die moeten er zo snel mogelijk uit”, zegt ze. „Inmiddels hebben we ook een waarschuwingstekst toegevoegd dat niet alle personen in de namenindex op de website Oorlog voor de Rechter zijn verdacht of beschuldigd geweest.”
  zondag 5 januari 2025 @ 15:36:55 #109
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_216183294
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2025 15:33 schreef DaniqueV het volgende:

[..]
Nou dat dus! Maar kwaad is al geschied met die namenlijst openbaar te maken, -O-

Dit is ook te lezen in het artikel:
De historica ziet het als een pijnlijke systeemfout dat deze namen nu voor iedereen zichtbaar opduiken in het online archief. „Het meest navrante is: die mensen kunnen zich niet meer verdedigen. Dus dit moet zo snel mogelijk worden hersteld en roept de vraag op wat er nog meer niet klopt.”
Woordvoerder Evy Elschot van het CABR erkent ’de vergissing’ en roept mensen op om zich te melden als ze ’een fout constateren’. „Wanneer mensen echt denken dat ze er niet op thuishoren dan gaan we dat herstellen. Die moeten er zo snel mogelijk uit”, zegt ze. „Inmiddels hebben we ook een waarschuwingstekst toegevoegd dat niet alle personen in de namenindex op de website Oorlog voor de Rechter zijn verdacht of beschuldigd geweest.”
Het lijkt me vrij logisch dat dergelijke gegevens die zijn bijgehouden tijdens of na oorlogstijd fouten bevatten. Wat is het probleem dan nog met de disclaimer erbij?
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_216183361
quote:
1s.gif Op zondag 5 januari 2025 15:36 schreef Caland het volgende:

[..]
Het lijkt me vrij logisch dat dergelijke gegevens die zijn bijgehouden tijdens of na oorlogstijd fouten bevatten. Wat is het probleem dan nog met de disclaimer erbij?
Ja waar mensen werken zijn ook fouten te vinden, dat weet ik ;) maar het is best schokkend en kwalijk voor nabestaanden die hier ineens mee geconfronteerd worden. Het is te hopen dat het dan snel recht gezet kan worden. Maar de site was overbelast en ik denk dat ze na aanleiding van dit veel aanvragen krijgen om de documenten van mensen te kunnen inzien. Ik denk dat het niet allemaal meteen recht gezet kan worden -O-
  zondag 5 januari 2025 @ 15:46:26 #111
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_216183376
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2025 15:44 schreef DaniqueV het volgende:

[..]
Ja waar mensen werken zijn ook fouten te vinden, dat weet ik ;-) maar het is best schokkend en kwalijk voor nabestaanden die hier ineens mee geconfronteerd worden. Het is te hopen dat het dan snel recht gezet kan worden. Maar de site was overbelast en ik denk dat ze na aanleiding van dit veel aanvragen krijgen om de documenten van mensen te kunnen inzien. Ik denk dat het niet allemaal meteen recht gezet kan worden -O-
Je bent inmiddels aardig wat generaties verder en die nabestaanden kunnen dan gewoon in de papieren zien wat er wel of niet van klopt. Eerder een interessant uitje dan echt schokkend
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_216183451
quote:
1s.gif Op zondag 5 januari 2025 15:46 schreef Caland het volgende:

[..]
Je bent inmiddels aardig wat generaties verder en die nabestaanden kunnen dan gewoon in de papieren zien wat er wel of niet van klopt. Eerder een interessant uitje dan echt schokkend
Ja en daar leg je de vinger op de zere plek. Er leven nog altijd vele mensen die kind/nabestaande zijn van mensen die de oorlog hebben meegemaakt. Met name dan de kinderen van de kinderen van de volwassenen tijdens de oorlog. Die onwetend zijn wat betreft het verleden van de familiegeschiedenis, ja dat bestaat zeker nog, goed verborgen familiegeheimen. Die soms pas omhoog komen als de betrokkenen overlijden. Daar is nu die lijst ook getuige van. Ik weet niet of iedereen het kan zien als een interessant uitje :N
pi_216183549
Beetje goedkope manier van emotionele knoppendrukkerij van Karin Coeverden en Telegraaf.

Als iemand in een dossierstuk van CABR genoemd wordt als verdachte, tsja, er kan iemand geweest zijn die zich uitgaf voor een ander. Of de de processtukken doen wenkbrauwen fronsen (en daar zitten veel stukken van in dit archief)

Hartstikke interessant dossierstuk.

Als je wel eens in een archief geweest bent, en weet dat dit in een dossier staat, dan is dit makkelijk scoren voor de tribune deug-mensjes en "schande" roeptoeters.
  zondag 5 januari 2025 @ 16:09:57 #114
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_216183567
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2025 15:54 schreef DaniqueV het volgende:

[..]
Ja en daar leg je de vinger op de zere plek. Er leven nog altijd vele mensen die kind/nabestaande zijn van mensen die de oorlog hebben meegemaakt. Met name dan de kinderen van de kinderen van de volwassenen tijdens de oorlog. Die onwetend zijn wat betreft het verleden van de familiegeschiedenis, ja dat bestaat zeker nog, goed verborgen familiegeheimen. Die soms pas omhoog komen als de betrokkenen overlijden. Daar is nu die lijst ook getuige van. Ik weet niet of iedereen het kan zien als een interessant uitje :N
Als de kinderen van de kinderen van de volwassenen er nog zo mee zitten moeten ze misschien een paar ballen kweken

Overigens worden fouten in het archief gewoon hersteld.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_216183628
Het gaat niet eens over de nabestaanden, zo'n lijst hoort correct te zijn en ook over het graf heen hoort je naam niet verdacht gemaakt te worden als je in de naoorlogse periode vrij bent gesproken.

Anders vind ik het, als ze bij namen even de gerechtelijke uitspraak hadden geplaatst.

T had ook allemaal niet geplaatst hoeven te worden he.
Hell To The Liars
  Moderator zondag 5 januari 2025 @ 16:16:59 #116
236264 crew  capricia
pi_216183631
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2025 15:22 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Zeker.
Lees maar eens wat over Ans van Dijk. Een joodse. Die tientallen mensen verraden heeft. En na de oorlog ook als enige vrouw ter dood veroordeeld is. En geëxecuteerd.

Joods zijn, zelfs slachtoffer zijn, maakt niet dat je niet ook nog dader kunt zijn.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  Moderator zondag 5 januari 2025 @ 16:18:09 #117
236264 crew  capricia
pi_216183640
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2025 16:16 schreef Droopie het volgende:
Het gaat niet eens over de nabestaanden, zo'n lijst hoort correct te zijn en ook over het graf heen hoort je naam niet verdacht gemaakt te worden als je in de naoorlogse periode vrij bent gesproken.

Anders vind ik het, als ze bij namen even de gerechtelijke uitspraak hadden geplaatst.

Ze hadden dat archief gewoon anders moeten noemen. Niet "De oorlog voor de rechter". Of een NSB archief of hoe mensen het ook noemen.
Maar gewoon: we openen de archieven. Dan had het geen verraad of schuldig of NSB klank gehad.
- Goethe, “Faust”
  zondag 5 januari 2025 @ 16:19:31 #118
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_216183660
quote:
1s.gif Op zondag 5 januari 2025 16:09 schreef Caland het volgende:

[..]
Als de kinderen van de kinderen van de volwassenen er nog zo mee zitten moeten ze misschien een paar ballen kweken

De vraag is of het fouten zijn, of gewoon dossiers waarin iemand onderzocht is. Dat is een brede definitie en dus ook een verklaring voor de vele namen in dat register
Zoals ze zelf ook aangeven, het is niet zo dat je meteen een jodenmoordende NSB'er bent als je een dossiermelding hebt
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zondag 5 januari 2025 @ 16:20:05 #119
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_216183671
quote:
1s.gif Op zondag 5 januari 2025 16:18 schreef capricia het volgende:

[..]
Ze hadden dat archief gewoon anders moeten noemen. Niet "De oorlog voor de rechter". Of een NSB archief of hoe mensen het ook noemen.
Maar gewoon: we openen de archieven. Dan had het geen verraad of schuldig of NSB klank gehad.

Ja, mee eens
Die framing is nogal dom geweest
  Moderator zondag 5 januari 2025 @ 16:20:34 #120
236264 crew  capricia
pi_216183674
quote:
1s.gif Op zondag 5 januari 2025 16:19 schreef Molo het volgende:

[..]
De vraag is of het fouten zijn, of gewoon dossiers waarin iemand onderzocht is. Dat is een brede definitie en dus ook een verklaring voor de vele namen in dat register
Zoals ze zelf ook aangeven, het is niet zo dat je meteen een jodenmoordende NSB'er bent als je een dossiermelding hebt
Daarom is de term NSB namen in de OP ook zo lullig. Daar gaat het niet om.
- Goethe, “Faust”
  Moderator zondag 5 januari 2025 @ 16:21:06 #121
236264 crew  capricia
pi_216183681
quote:
1s.gif Op zondag 5 januari 2025 16:20 schreef Molo het volgende:

[..]
Ja, mee eens
Die framing is nogal dom geweest
Zie het nu nog maar eens te herstellen. :')
- Goethe, “Faust”
  zondag 5 januari 2025 @ 16:22:47 #122
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_216183699
quote:
1s.gif Op zondag 5 januari 2025 16:21 schreef capricia het volgende:

[..]
Zie het nu nog maar eens te herstellen. :')
Ja dat gaat je niet lukken *O*
Zeker niet met van die emosensatiefiguren zoals die uit dat Telegraafartikel
  zondag 5 januari 2025 @ 16:23:34 #123
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_216183709
Ik reis over poosje wel naar Den Haag voor wat uitleg. Ben wel benieuwd naar dossiers van familie, maar dat heeft geen haast
  zondag 5 januari 2025 @ 17:05:13 #124
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_216184035
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2025 15:34 schreef Cruzinats het volgende:

Ik zie de welgestelde randstedelijke middenklasse zwijgend en al goedkeurend wegkijken.

Jij bent duidelijk geen onderdeel van de (blanke) randstedelijke middenklasse.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_216184069
Zuid Limburgse afkomst, 8 hits.
pi_216184250
https://archive.ph/VZS8L

Edit al besproken. Opmerkelijk artikel. Bij 'het archief' is niks fout gegaan lijkt me. Dat is slechts de weerslag van de gebeurtenissen.
  zondag 5 januari 2025 @ 17:57:40 #127
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_216184451
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2025 13:16 schreef the-eye het volgende:

Daar bij opgeteld hoe Nederland zelf daarna in Indonesie te keer is gegaan maakt, dat ik denk, dat wie nou goed of fout was een vrij rekbaar begrip is
De nationalisten in Indonesie waren net zo barbaars als het Nederlandse leger. Voordat het Nederlandse leger uberhaupt in Indonesie aankwam, hadden zij al duizenden vermoord. Dus niet vergelijkbaar met de situatie in Nederland gedurende WO2.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_216184525
quote:
1s.gif Op zondag 5 januari 2025 16:09 schreef Caland het volgende:

[..]

Weet je in welke land -naast Nederland dus blijkbaar- er ook geknoeid wordt met onechte archiefstukken?
pi_216184587
quote:
1s.gif Op zondag 5 januari 2025 16:23 schreef Molo het volgende:
Ik reis over poosje wel naar Den Haag voor wat uitleg. Ben wel benieuwd naar dossiers van familie, maar dat heeft geen haast
Wachttijden zijn enorm opgelopen. Meer dan een jaar heb ik al gelezen!
pi_216184771
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2025 16:16 schreef Droopie het volgende:

Dat er Joodse namen als verdachte naar boven komen maakt de lijst niet incorrect.

Iemand kan verdachte zijn geweest en onschuldig zijn gebleken. Iemand kan ook verdachte zijn geweest, daadwerkelijk betrokken zijn geweest en op een later moment dan zelf slachtoffer zijn geworden.
pi_216184811
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2025 18:25 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Dat er Joodse namen als verdachte naar boven komen maakt de lijst niet incorrect.

Iemand kan verdachte zijn geweest en onschuldig zijn gebleken. Iemand kan ook verdachte zijn geweest, daadwerkelijk betrokken zijn geweest en op een later moment dan zelf slachtoffer zijn geworden.
Over een bijzonder duistere kant van WOII en over een aantal tot 2010 nooit bestudeerde dossiers:

https://www.debezigebij.nl/boek/vogelvrij/

Met een onmiddellijke hetze tegen de schrijver toen natuurlijk. Alsof er geen Joodse verraders bestonden. Je zal maar door je eigen volk verraden zijn.
  maandag 6 januari 2025 @ 08:51:53 #132
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_216188816
Mijn familienaam zit er wel een bij die uit dezelfde regio komt, maar geen idee of en hoe die familie is. Schoonfamilie staan er wel een paar, en dat was ook bekend. Schoon-opa heeft na de oorlog ook compleet gebroken met zijn familie omdat vader en broer fout waren… ze staan er alle drie in.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  maandag 6 januari 2025 @ 08:55:32 #133
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_216188834
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2025 15:33 schreef DaniqueV het volgende:
Wanneer mensen echt denken dat ze er niet op thuishoren dan gaan we dat herstellen. Die moeten er zo snel mogelijk uit”, zegt ze
Nou mooi dan!
pi_216188913
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2025 14:38 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Zeker, dat zijn moeilijke discussies.

Er staat in het boek Moffenmeiden een voorbeeld van een vrouw waarvan de haren werden afgeknipt nadat ze geweigerd had, haar broden te delen met de buren. Hun twee kinderen stierven uiteindelijk van de honger, terwijl zij er meer dan genoeg had.
Vind dat helemaal geen moeilijke discussie.
Niet alle “verzetsmensen” waren goed en niet alle nederlanders die na de oorlog voor “fout” werden aangezien waren ook echt daadwerkelijk fout.

Toen was het letterlijk zo zwart wit, maar nu blijkt dat dit helemaal niet zo is.

Zijn tal van voorbeelden te vinden van verzetslui die voor de oorlog gewoon foute criminelen waren en na de oorlog opeens “helden”
pi_216188988
Of verzetsheld Erik Hazelhoff Roelfzema, de 'soldaat van oranje', ook niet "helemaal" fris was.

Klik voor Spotify Aflevering 1 van podcast Geschiedenis Inside over Hazelhoff Roelfzema. En hier aflevering twee
pi_216190682
Wel bijzonder dat hier echt mensen zijn die ermee zouden zitten als familieleden NSB'ers waren. Wat maakt dat nu uit? je kent diegene niet eens.
pi_216190770
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 13:33 schreef theunderdog het volgende:
Wel bijzonder dat hier echt mensen zijn die ermee zouden zitten als familieleden NSB'ers waren. Wat maakt dat nu uit? je kent diegene niet eens.
Het maakt wel uit voor sommigen. Het is familiegeschiedenis...en ontdekken dat grootouders of overgrootouders een negatieve rol hadden in WO II is niet om trots op te zijn. Daarbij is de vraag: hebben zij Joden aangegeven ?
Uiteindelijk moeten mensen idd valse schuld en schaamte opzij zetten, natuurlijk.
Zo ken ik een vrouw die altijd rond 4 mei depressief wordt..... haar ouders waren NSB-lid.
Dat was voor haar geboorte en zij wist dat pas als volwassene.

Het is niet bijzonder, wat je schreef
pi_216191013
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 13:45 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Het maakt wel uit voor sommigen. Het is familiegeschiedenis...en ontdekken dat grootouders of overgrootouders een negatieve rol hadden in WO II is niet om trots op te zijn. Daarbij is de vraag: hebben zij Joden aangegeven ?
Uiteindelijk moeten mensen idd valse schuld en schaamte opzij zetten, natuurlijk.
Zo ken ik een vrouw die altijd rond 4 mei depressief wordt..... haar ouders waren NSB-lid.
Dat was voor haar geboorte en zij wist dat pas als volwassene.

Het is niet bijzonder, wat je schreef
Het is niet iets om trots op te zijn, maar ook niet om mee te zitten. Trots of schaamte over wat iemand anders in je familie heeft gedaan, is nogal dom.
pi_216191109
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 14:23 schreef theunderdog het volgende:
Het is niet iets om trots op te zijn, maar ook niet om mee te zitten. Trots of schaamte over wat iemand anders in je familie heeft gedaan, is nogal dom.
Dat is de (correcte) theorie, de praktijk is dat mijn (onze) jeugd verpest is mede door de oorlogservaring(en) van onze ouders.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 6 januari 2025 @ 14:33:37 #140
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_216191111
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 14:23 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Ik denk dat je het lang niet altijd in die hoek van de schuldvraag en schaamte moet zoeken.
Je leest vaker van gezinnen waar dit soort geheimen mee het graf in zijn genomen, maar kinderen en kleinkinderen hebben wel altijd het vermoeden gehad dat er iets niet klopte, of ze hebben flarden aan informatie meegekregen, maar nooit het hele plaatje. Dat kan knagen aan mensen.

Nu krijgen deze nazaten de kans om een compleet beeld te krijgen en daarmee dat boek te sluiten.
Maar een verplichting is het niet, als andere mensen deze behoefte niet voelen is dat ook prima.
pi_216191130
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 14:33 schreef Kleffe_Dop het volgende:

[..]
Ik denk dat je het lang niet altijd in die hoek van de schuldvraag en schaamte moet zoeken.
Je leest vaker van gezinnen waar dit soort geheimen mee het graf in zijn genomen, maar kinderen en kleinkinderen hebben wel altijd het vermoeden gehad dat er iets niet klopte, of ze hebben flarden aan informatie meegekregen, maar nooit het hele plaatje. Dat kan knagen aan mensen.

Nu krijgen deze nazaten de kans om een compleet beeld te krijgen en daarmee dat boek te sluiten.
Maar een verplichting is het niet, als andere mensen deze behoefte niet voelen is dat ook prima.
Uitstekende uitleg over de beide kanten. Mijn ooms & tantes wisten ook "dat er iets niet klopte", maar er werd domweg niet over gesproken. Tot het plaatje compleet werd en de puzzelstukjes in elkaar vielen....
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_216191136
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 14:33 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat is de (correcte) theorie, de praktijk is dat mijn (onze) jeugd verpest is mede door de oorlogservaring(en) van onze ouders.
Bij ouders zou ik het nog begrijpen. Maar als die fout waren, dan weet je dat. Hoef je niet in het archief te zoeken.
  maandag 6 januari 2025 @ 15:08:56 #143
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_216191405
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 14:36 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Bij ouders zou ik het nog begrijpen. Maar als die fout waren, dan weet je dat. Hoef je niet in het archief te zoeken.
Dat weet je niet altijd. Er werd een hoop verzwegen over die tijd. En kinderen die na de oorlog zijn geboren hebben er zelf geen herinnering aan.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_216191422
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 14:36 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Als er niet over gesproken werd en wordt, weet je dat dus niet. Hooguit heb je ergens vermoedens van. En dan kan het juist berusting geven wanneer je dankzij openstelling van archieven meer te weten komt over het hoe en waarom van bepaalde zaken. Ook als de bevindingen je (groot)ouders niet in een heel rooskleurig daglicht zetten.
  Moderator maandag 6 januari 2025 @ 15:13:15 #145
236264 crew  capricia
pi_216191432
Veel grote trauma's of zwarte plekken in families kunnen onbedoeld ook intergenerationeel doorgegeven worden.
- Goethe, “Faust”
  maandag 6 januari 2025 @ 15:19:59 #146
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_216191497
Dit zegt ook helemaal niks.
pi_216191501
Paar NSB’ers in de familie ontdekt. Viel me nog mee.
U MAD?
  maandag 6 januari 2025 @ 17:38:17 #148
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_216192469
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 13:33 schreef theunderdog het volgende:
Nou, van mijn opa en oma wist ik wel dat ze erin zouden staan (brood NSB'ers), mijn wehrmacht-oom staat er ook in. Deze mensen zijn allemaal 90+ worden, dus die heb ik echt wel gekend. Ben alleen benieuwd of de kinderen van die oom ook weten dat dat hun vader aan het Oost-front gediend heeft.
pi_216192610
quote:
1s.gif Op maandag 6 januari 2025 15:08 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Dat weet je niet altijd. Er werd een hoop verzwegen over die tijd. En kinderen die na de oorlog zijn geboren hebben er zelf geen herinnering aan.
Als je het niet weet, is er toch ook geen reden voor schaamte? als je het weet en je bent ermee gepest (bijv) is er nog een rationele verklaring voor je gevoel
pi_216193269
quote:
1s.gif Op maandag 6 januari 2025 15:13 schreef capricia het volgende:
Veel grote trauma's of zwarte plekken in families kunnen onbedoeld ook intergenerationeel doorgegeven worden.
Beetje simpele voorstelling van zaken dit, ongehinderd door enige kennis van zaken.

Waarom zouden die, als ze al bestaan, zoals bijvoorbeeld wel eens betoogd wordt rond het slavernij verleden en karikaturen daarover, die zogenaamde trauma's gerelateerd zijn aan WOII?

Kan over andere dingen gaan. Armoede, schaamte voor ouders door hun kennisgebrek, of hun onbeschofte gedrag, de afschuwelijke buurt waarin ze opgroeiden. Van alles.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')