abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 2 januari 2025 @ 18:39:08 #2
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_216149764
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 18:34 schreef probeer het volgende: [..] Nou, dat is dan ook iets van louter de laatste tijd. VVD wilde toch echt jarenlang heel graag veel laaggeletterde en laagopgeleide asielmigranten.
Mwah, dat valt wel mee, ze wilden vooral veel (laagopgeleide en hoogopgeleide) arbeidsmigranten. Daar is niet per se iets mis mee, maar om de externaliteiten van de influx van laagopgeleide migranten in de productie/distibutieketen heeft de VVD nooit een neuk gegeven.

Zoals op links de problemen die asielmigratie met zich meebrengt vaak gebagatelliseerd worden (ook door mij trouwens).
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_216149803
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 18:39 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Mwah, dat valt wel mee, ze wilden vooral veel (laagopgeleide en hoogopgeleide) arbeidsmigranten. Daar is niet per se iets mis mee, maar om de externaliteiten van de influx van laagopgeleide migranten in de productie/distibutieketen heeft de VVD nooit een neuk gegeven.
https://www.bnnvara.nl/jo(...)atie-kwam-van-rechts

Deze column vat het mooi samen. Maar vooruit ... dat waren inderdaad geen asielmigranten, maar permanente arbeidsmigranten.
"Pools are perfect for holding water"
  donderdag 2 januari 2025 @ 18:42:16 #4
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_216149807
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 18:34 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
De politie zegt dat handhaving in deze situatie onmogelijk is en dat ze proberen te overleven met oud en nieuw. Politie wil dit verbod dus hoe zie jij dat voor je zonder verbod?
Omdat de politie hier een hele klassieke denkfout maakt: als het verbieden, dan is het er niet meer. Dat is niet waar: een groot deel van het overlastgevende vuurwerk is altijd verboden, en de rest (op sterretjes na) altijd-op-zes-uur-na. En dat helpt precies helemaal niets, dus wat die laatste paar uur toe zouden voegen om het handhavongsprobleem op te lossen ontgaat me echt volledig.

We kijken hier naar een maatschappelijk probleem dat in principe helemaal niets met oudjaarsnacht of vuurwerk te maken heeft. De halve zolen die hulpverleners belagen gaan zich echt niet laten tegenhouden door een vuurwerkverbod. Zelfs als dat al zou zorgen voor een 100% vuurwerkvrije nacht, dan zouden ze wel met stoeptegels of tuinstoelen gaan gooien. Dan kun je daarna de stoeptegels en de tuinstoelen gaan verbieden, maar je ziet (neem ik aan) direct dat dat een onzinnige aanpak zou zijn.

We hebben een probleem in de samenleving met tamelijk grote groepen die gewoon niet sporen. En nee, daar heb ik geen oplossing voor die in één fokpost past. Maar dat maakt nog niet dat ik een voorstander ben van oplossingen die niet bij het probleem passen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 2 januari 2025 @ 18:44:24 #5
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_216149843
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 18:41 schreef probeer het volgende:

[..]
https://www.bnnvara.nl/jo(...)atie-kwam-van-rechts

Deze column vat het mooi samen. Maar vooruit ... dat waren inderdaad geen asielmigranten, maar permanente arbeidsmigranten.
Klopt, arbeidsmigratie is een overwegend rechtse hobby. Op links heeft men er vooral voor gepleit dat als je die mensen dan hier hebt je ze ook menswaardig behandelt.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_216149889
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 18:44 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Klopt, arbeidsmigratie is een overwegend rechtse hobby. Op links heeft men er vooral voor gepleit dat als je die mensen dan hier hebt je ze ook menswaardig behandelt.
Mjah, en dat hele 'laat ze maar allemaal bij elkaar wonen' is een foutje van met name links geweest.
  donderdag 2 januari 2025 @ 18:48:59 #7
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_216149927
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 18:42 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Omdat de politie hier een hele klassieke denkfout maakt: als het verbieden, dan is het er niet meer. Dat is niet waar: een groot deel van het overlastgevende vuurwerk is altijd verboden, en de rest (op sterretjes na) altijd-op-zes-uur-na. En dat helpt precies helemaal niets, dus wat die laatste paar uur toe zouden voegen om het handhavongsprobleem op te lossen ontgaat me echt volledig.

We kijken hier naar een maatschappelijk probleem dat in principe helemaal niets met oudjaarsnacht of vuurwerk te maken heeft. De halve zolen die hulpverleners belagen gaan zich echt niet laten tegenhouden door een vuurwerkverbod. Zelfs als dat al zou zorgen voor een 100% vuurwerkvrije nacht, dan zouden ze wel met stoeptegels of tuinstoelen gaan gooien. Dan kun je daarna de stoeptegels en de tuinstoelen gaan verbieden, maar je ziet (neem ik aan) direct dat dat een onzinnige aanpak zou zijn.

We hebben een probleem in de samenleving met tamelijk grote groepen die gewoon niet sporen. En nee, daar heb ik geen oplossing voor die in één fokpost past. Maar dat maakt nog niet dat ik een voorstander ben van oplossingen die niet bij het probleem passen.
Zou de oplossing niet gewoon een algeheel verbod op de commerciële, private verkoop van vuurwerk zijn? Dan zal er vast ook nog wel overlast van illegaal vuurwerk zijn - omdat elk vuurwerk dan illegaal is - maar dat lijkt me toch een stuk gemakkelijker te handhaven dan nu het geval is.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_216149941
quote:
3s.gif Op donderdag 2 januari 2025 18:48 schreef JAM het volgende:

[..]
Zou de oplossing niet gewoon een algeheel verbod op de commerciële, private verkoop van vuurwerk zijn? Dan zal er vast ook nog wel overlast van illegaal vuurwerk zijn - omdat elk vuurwerk dan illegaal is - maar dat lijkt me toch een stuk gemakkelijker te handhaven dan nu het geval is.
Kunnen de grenswachters mooi controleren op asielzoekers én illegaal vuurwerk. 2 vliegen.

:')
  donderdag 2 januari 2025 @ 18:51:23 #9
346939 Janneke141
pi_216149963
quote:

[..]
Volgens mij maakt dat dus niks uit. Handhaving op heterdaad met vuurwerk is zo goed als onmogelijk, en het tegenhouden van partijen (nu) illegaal vuurwerk kan nu ook al. Je zal de stroom met illegaalvuurwerkshoppers alleen maar groter maken, omdat er geen legaal alternatief meer bestaat.
  donderdag 2 januari 2025 @ 18:55:39 #10
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_216150038
Bij een algeheel vuurwerkverbod zal uiteindelijk de vuurwerkcultuur uitdoven. Nu levert vuurwerk als dat wordt afgestoken door pubers en debieltjes eigenlijk onbillijk veel menselijk leed op, maar persoonlijk houd ik er niet van dat alles waar een randje aan zit rucksichtslos verboden wordt en zo'n slappe centrale vuurwerkshow doet wel heel hip Times Square achtig aan.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  donderdag 2 januari 2025 @ 18:56:29 #11
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_216150052
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 18:51 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Volgens mij maakt dat dus niks uit. Handhaving op heterdaad met vuurwerk is zo goed als onmogelijk, en het tegenhouden van partijen (nu) illegaal vuurwerk kan nu ook al. Je zal de stroom met illegaalvuurwerkshoppers alleen maar groter maken, omdat er geen legaal alternatief meer bestaat.
Zit ook niet een hele hoop van de handhaving en de problemen met vuurwerk e.d. wat nu dus gewoon legaal is überhaupt in goede banen proberen te leiden? Als dat deel wegvalt, scheelt dat niet ook al een hele hoop hulpverlenerscapaciteit? Ik bedoel, ik heb de cijfers niet voor de hand, maar ik durf zomaar te beweren dat het gros aan brandjes, verwondingen, etc. toch gewoon resultaat is van (verkeerd) gebruik van legaal vuurwerk.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_216150103
quote:

[..]
Op het dorpsplein hier steken ze gewoon mortieren op de grond af, de politie is nergens te bekennen en dat al dagen lang.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  donderdag 2 januari 2025 @ 18:59:22 #13
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_216150113
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 18:46 schreef probeer het volgende:

[..]
Mjah, en dat hele 'laat ze maar allemaal bij elkaar wonen' is een foutje van met name links geweest.
Zeker niet, met name de SP heeft altijd een spreidingsbeleid voorgestaan. Ideeen over gemeleerde woonwijken kwamen overigens volgens mij vooral vanuit het PvdA-kamp.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_216150142
Eerst maar eens beginnen met accijns van 70% op vuurwerk om de schade ed. Te betalen
pi_216150198
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2025 19:01 schreef halfway het volgende:
Eerst maar eens beginnen met accijns van 70% op vuurwerk om de schade ed. Te betalen
Het lastige daarmee is dat het legale vuurwerk maar beperkt verantwoordelijk is voor de schade. Er zal eens iets in een rieten dak belanden en een brand veroorzaken. Maar de grote knallen of vuurpijlen mogen al niet meer verkocht worden in Nederland.
pi_216150220
quote:
10s.gif Op donderdag 2 januari 2025 19:04 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Het lastige daarmee is dat het legale vuurwerk maar beperkt verantwoordelijk is voor de schade. Er zal eens iets in een rieten dak belanden en een brand veroorzaken. Maar de grote knallen of vuurpijlen mogen al niet meer verkocht worden in Nederland.
Ze moeten voorbeelden stellen ¤5000 voor het bezit van illegaal vuurwerk, ook voor 1 Cobra
pi_216150243
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2025 19:05 schreef halfway het volgende:

[..]
Ze moeten voorbeelden stellen ¤5000 voor het bezit van illegaal vuurwerk, ook voor 1 Cobra
Dat hard bestraffen vind ik prima. Zeker aangezien die Cobra’s ook veel crimineel gebruikt worden.
pi_216150256
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 18:59 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Zeker niet, met name de SP heeft altijd een spreidingsbeleid voorgestaan. Ideeen over gemeleerde woonwijken kwamen overigens volgens mij vooral vanuit het PvdA-kamp.
Helder, dank voor de info
  donderdag 2 januari 2025 @ 19:10:03 #19
346939 Janneke141
pi_216150270
quote:
Het vuurwerkverbod dat afgelopen oud en nieuw gold in 19 gemeenten is nauwelijks gehandhaafd. De meeste gemeenten legden helemaal geen boetes op, in Alkmaar en Arnhem werden in totaal 24 bekeuringen uitgeschreven voor het overtreden van het verbod. Dat blijkt uit een rondgang door RTL Nieuws.

Van de 19 gemeenten met een algeheel vuurwerkverbod gaven alleen Arnhem en Alkmaar aan actief te hebben gehandhaafd. Twee gemeenten reageerden niet op vragen van RTL Nieuws, twee andere gemeenten konden nog geen antwoord geven op de vragen.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)uwelijks-gehandhaafd

Ik wacht de cijfers waaruit blijkt dat het in de gemeenten met een vuurwerkverbod rustiger was dan elders nog even af.
pi_216150368
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2025 19:05 schreef halfway het volgende:

[..]
De Cobras gaan vanaf volgend jaar onder een zwaardere straf categorie vallen, dus celstraf ipv lage boetes.

https://www.telegraaf.nl/(...)or%20de%20veiligheid.

Hopelijk definiëren ze het dan goed en niet dat je met een "kobra" ineens er weer buiten valt, en dat een simpel rotje een boete afdoende is.

[ Bericht 11% gewijzigd door Kickinalfa op 02-01-2025 19:23:48 ]
pi_216150483
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 18:51 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Het wordt juist veel makkelijker te handhaven omdat iedereen met vuurwerk in overtreding is. Dat we een maatschappelijk probleem hebben ben ik met je eens.

En tegelijkertijd was het in coronatijden met een vuurwerkverbod wel degelijk een stuk minder erg dan de afgelopen jaren. Ongetwijfeld zullen er een aantal onverlaten zijn die overschakelen van vuurwerk naar stenen of illegaal vuurwerk gebruiken maar ik verwacht dat de hoeveelheid overlast wel degelijk af zal nemen. Boven alles: waarom zouden we het niet een paar jaar proberen, als het niet werkt komen we daar vanzelf achter. De politievakbond geeft zelfs al aan het min of meer onverantwoord te vinden de mensen nog de straat op te sturen. En de overheid heeft ook een zorgplicht naar deze mensen. Door dit verbod in te stellen, waar een ruime meerderheid voor is in Nederland, kom je tenminste tegemoet aan de groep die het voor je moet doen en waar je jaar op jaar steeds meer van vraagt.

En dan de reden waarom het niet grootschalig gehandhaafd wordt: Er is zo ontzettend veel overlast dat de politie overbelast is en vooral de ambulances en brandweer moet beveiligen die anders hun leven ook niet zeker zijn. Het is treurig maar wel de realiteit. De normale handhaving kun je met goed fatsoen met dit soort geweldsuitbarstingen in de grote steden niet vragen om zelfstandig te handhaven omdat ze veel minder middelen ter beschikking hebben om op te treden als er geen politie beschikbaar is.
pi_216150612
Het zoveelste verbod waarbij de goeden weer onder de kwaden moeten lijden.

Met als eindstand dat de mensen die zich normaal kunnen gedragen weer de dupe zijn en de relschoppers vervolgens nog steeds rel schoppen en ook nog steeds ermee weg komen.

Nog even los van een intens treurig feest als oud en nieuw als iedereen thuis voor de tv zit ipv gezellig met de buurt.
pi_216150770
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 18:42 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Een ding wat duidelijk is dat de polarisatie en segregatie hoog is. En dat komt ook door de instabiliteit van het land. Politiek, sociaal maar ook economisch gezien waar de welvaart tussen rijk en arm steeds meer verschilt.

Of je nou de agent bent die op een minderjarige schoot in een trekker (en er met een taakstraf vanaf kwam) of de dader van een mishandeling tegen een supporter van Maccabi Tel Aviv (half jaar cel). Er zijn mensen die zich boven de wet wanen. En die uitwassen heb je in alle lagen van de samenleving.

De oplossing is vertrouwen creeren in onze politiek, bestuur, overheid en rechters. Daar de overgrote meerderheid geen vertrouwen meer heeft. En dat gaat simpelweg niet met Wilders die tijdens kerst en O&N lekker drug bezig is met schelden op Twitter.
pi_216150781
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 18:34 schreef probeer het volgende:

[..]
VVD wilde toch echt jarenlang heel graag veel laaggeletterde en laagopgeleide asielmigranten.
Waarom?
pi_216150784
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 19:35 schreef Kickinalfa het volgende:
Nog even los van een intens treurig feest als oud en nieuw als iedereen thuis voor de tv zit ipv gezellig met de buurt.
Gebeurt dat in landen zonder vuurwerk dan?

Zou ik niet gelijk verwachten namelijk, doen we op andere feestdagen tenslotte ook niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')