MUZ / Draai hier alle platen in je platenkast #30 (Thirty Years)quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:49 schreef Tussle266 het volgende:
Ik moet nog even een Top2000-gerelateerd project waar ik me de komende 11 maanden mee kan vermaken vinden.
Weinig top2000 gerelateerdquote:
detailsquote:
Dan blijft er bij Bat out of hell maar 1 nummer over, de rest staat erinquote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:07 schreef Bosbeetle het volgende:
Wat wel een leuke is alle ongeveer ~2000 albums waar de nummers van de top 2000 origineel op stonden, luisteren. En dan een nieuwe lijst maken met het beste nummer van die plaat die niet het nummer is dat in de top2000 stond.
Klopt bij sommigen is de keus makkelijkerquote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:15 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Dan blijft er bij Bat out of hell maar 1 nummer over, de rest staat erin
Tubular Bells ook trouwens
De lijst op 1 of andere manier verbouwen aan de hand van een set regels was wel iets waar ik ook aan zat te denken. Weet alleen nog niet welke regels.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:07 schreef Bosbeetle het volgende:
Wat wel een leuke is alle ongeveer ~2000 albums waar de nummers van de top 2000 origineel op stonden, luisteren. En dan een nieuwe lijst maken met het beste nummer van die plaat die niet het nummer is dat in de top2000 stond.
Elk blokje van 10 nummers nemen, en die voor jezelf weer op jouw volgorde zettenquote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:30 schreef Tussle266 het volgende:
[..]
De lijst op 1 of andere manier verbouwen aan de hand van een set regels was wel iets waar ik ook aan zat te denken. Weet alleen nog niet welke regels.
Het eerste jaar dat ik hier postte maakte ik altijd uurlijstjes na afloop van het uur ipv ervoor op deze manier! Dit omdat ik toen nog best veel nummers niet kende dus anders krijg je erg veel vraagtekens, en sowieso vind ik ranken leuker dan smileys plaatsenquote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:43 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Elk blokje van 10 nummers nemen, en die voor jezelf weer op jouw volgorde zetten
je kunt ook genderswappen, voor elke vrouw een man uit hetzelfde jaar en vise versaquote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:59 schreef Tussle266 het volgende:
Ik zat er eerst ook aan te denken om elk minder nummer door een beter nummer van de keuzelijst van dezelfde act te vervangen. Alleen bedacht ik me toen dat juist probleemgevallen als Bankzitters, Oos Joos en Jason Paige dan onaantastbaar zijn. Dus wie wordt daar nu eigenlijk beter van.
@Mexicanobakker wellicht?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:08 schreef Bargehassus het volgende:
Schiet me nu weer te binnen maar voordat de T2000 begon (Ik dacht de week er voor) was er iemand 's morgens op R2 bij JW die de hele T2000 uit z'n hoofd kende. Is dat toevallig iemand van hier?
Dat was een heel jong mannetje toch? Als het goed is gaan we die vaker zien, want ze hebben allerlei filmpjes met hem opgenomen. Ergens is het een waardeloze vaardigheid, maar ook wel heel gaaf als je dat kan. Hij kon ook terugtellen waar elke plaat in de jaren daarvoor stond en zo.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:08 schreef Bargehassus het volgende:
Schiet me nu weer te binnen maar voordat de T2000 begon (Ik dacht de week er voor) was er iemand 's morgens op R2 bij JW die de hele T2000 uit z'n hoofd kende. Is dat toevallig iemand van hier?
Hij klonk inderdaad wel jong. En ach, je moet toch een bobby hebben...quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:16 schreef Tussle266 het volgende:
[..]
Dat was een heel jong mannetje toch? Als het goed is gaan we die vaker zien, want ze hebben allerlei filmpjes met hem opgenomen. Ergens is het een waardeloze vaardigheid, maar ook wel heel gaaf als je dat kan. Hij kon ook terugtellen waar elke plaat in de jaren daarvoor stond en zo.
Omdat 29 vd 76 (38%) gewoon een hele prima, gemiddelde score is.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 09:03 schreef Zorro het volgende:
[..]
Ik vind het vooral bijzonder treurig dat op geen enkele van deze lijstjes The Beatles voorkomt.
Ik vind Johnny Reggae ook leukquote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:50 schreef laxus13 het volgende:
Even het bericht van Mexicano (hulde trouwens) terug gelezen en ik heb wel een zwak voor Johnny Reggae
![]()
Ook Danny en Kelly Family vind ik prima
Dat NPO Radio 2 bepaalde muziek liever niet in de lijst heeft of niet al te veel verandering wil kan ik inkomen (gaat om de sfeer van de zender en de lijst natuurlijk). Maar dat verklaart maar een klein deel van wat er gaande is met die keuzelijst. Er lijkt gewoon nooit goed over nagedacht te zijn. Overduidelijk te zien in jouw voorbeelden.quote:Op donderdag 2 januari 2025 17:26 schreef Cassa95 het volgende:
Ook ik heb nog wat leuks in petto!
Ik wilde nog een keer kijken naar de ABK (Alles Bepalende Keuzelijst) t.o.v. de daadwerkelijke lijst. Ik heb per artiest gekeken welk percentage van hun nummers in de lijst terecht kwam en waar deze dan gemiddeld stonden in de Top 2000. Voor het gemak heb ik de nummers die via vrije keuze de lijst inkwamen 'toegevoegd' aan de keuzelijst. Hier zijn weer veel conclusies aan te verbinden.
Er is nog steeds een vrij redelijke correlatie (-0.4) te vinden tussen het percentage nummers dat van een artiest in de lijst terechtkomt en hun gemiddelde notering. Hoe hoger het percentage in de lijst, hoe later de notering. Onder andere daarom vind je alles van ABBA, Rammstein of Metallica bovenin de lijst.
Hier de artiesten met de meeste noteringen en hun keuzelijstgegevens.
[ afbeelding ]
Dan de artiesten met meer noteringen die enorm hoog scoren op het percentage dat genoteerd staat. Dat percentage zit bij de meeste grootverdieners in de lijst tussen de 25% en 45%. Bij de volgende groep zijn deze dus een stuk hoger. ALS ze bij NPO Radio 2 mee zouden kijken en ALS ze een keer iets aan hun keuzelijst zouden doen, zou het mijn voorstel zijn om bij deze artiesten de keuzelijst uit te breiden. Bij artiesten met een gemiddeld betere notering, kun je gemakkelijk +5 of zelfs +10 doen en bij anderen gemakkelijk +3. Dit kan gemakkelijk door te kijken naar de vrije keuzes die mensen al invullen of door te kijken naar hun meest succesvolle singles in de hitlijsten of allertijdenlijsten van andere radiozenders.
[ afbeelding ]
En nog wat overige 100%-ers (alles vanaf 4 noteringen):
[ afbeelding ]
Dan zijn er ook genoeg artiesten die door de ruime keuze juist benadeeld worden. Hierbi de opvallend lage percentages en de artiesten met veel keuze die zelfs 0% scoren. Hier zouden ze bij NPO Radio 2 makkelijk een groot deel, op basis van het aantal ontvangen stemmen, weg kunnen halen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Omdat buitenlandse artiesten van dat niveau hier niet bekend zijn of hooguit met een hitje. Van de Nederlandse meuk kennen de meukstemmers er wel meer dan vijf natuurlijk. Gaan (of gingen in het verleden) waarschijnlijk ook al die concerten af.quote:Op donderdag 2 januari 2025 16:01 schreef Mexicanobakker het volgende:
Wat is dat toch dat Nederlandse artiesten blijkbaar met veel grotere rommel de lijst in kunnen dan niet-Nederlanders?
Volgens de minidocu in de Top 2000 A Go Go zingt ie live wel zelf mee. Ik durf geen beelden op te zoeken om dit te verifiėren.quote:Op donderdag 2 januari 2025 16:01 schreef Mexicanobakker het volgende:
Erg jammer dat Kemps, die overigens niet eens zelf 'zingt' maar alleen maar meehost
Wie daar beter van wordt?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:59 schreef Tussle266 het volgende:
Ik zat er eerst ook aan te denken om elk minder nummer door een beter nummer van de keuzelijst van dezelfde act te vervangen. Alleen bedacht ik me toen dat juist probleemgevallen als Bankzitters, Oos Joos en Jason Paige dan onaantastbaar zijn. Dus wie wordt daar nu eigenlijk beter van.
Ja, dit klopt wel, maar ik had in mijn hoofd om niet buiten de keuzelijst te gaan. Dus dat betekent dat je bijvoorbeeld geen enkele Bankzitters kan vervangen, want alleen deze 4 staan erop. Er zijn natuurlijk talloze andere verbeteringen voor allerlei artiesten wel mogelijk, alleen zijn juist een paar hele slechte precies niet aan te pakken als je de keuzelijst aanhoudt. Als ik dat niet doe dan kan je net zo goed een Tussle2000 maken. Maar ja, dat is ook weer zoiets.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:48 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Wie daar beter van wordt?
-In ieder geval Muse. Die staan er zo ongeveer met al hun slechtste nummers in terwijl de allermooiste ontbreken.
-Sinead O'Connor kan echt wel zingen en heeft dus vast ook tientallen platen die beter zijn dan dat vreselijke Nothing Compares 2U. (Troy mag blijven)
-R.E.M. heeft ook een paar enorme draken erin staan terwijl die genoeg moois over hebben
-Arcade Fire heeft maar 1 notering, wat natuurlijk al idioot mager is, maar bijna al hun nummers zijn mooier dan Everything Now, dus die is ook makkelijk vervangbaar
-Zelfs de Bankzitters zijn net iets minder kut te maken door 2 van hun bestaande platen te vervangen voor Entourage en Huisfeestje. Dan krijgt Roxy Dekker wel meteen een tweede notering maar daar moeten we dan maar mee leven.
-Er zijn er vast nog veel meer te bedenken
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |