abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216148024
Hallo allemaal,

Het is binnenkort zover, ik heb straks rijexamen en ondanks dat het voor mij uitdagend is gaan we even van het positieve uit dat het gewoon in één keer lukt. Dus zodra ik ben geslaagd wil ik natuurlijk een auto kopen. En anders na de volgende keer etc. Discussie daarover mag in PTA / [Centraal] Rijbewijs-/Rijlestopic #215 met papoea's

Helaas weet ik echt van toeten noch blazen. Ik weet dat er een motor zit in de auto en dan gaat- ie vroem en dat is het wel zo'n beetje. Voor het rijexamen moet je nog weten waar de ruitenwisservloeistof zit onder de motorkap en dat is het wel.

Nou heeft iemand me al een goede garage aangeraden hier op het dorp, maar hoe kan ik voorkomen dat ik word opgelicht bij het kopen van mijn eerste autootje? Zijn er heel duidelijke kenmerken van een auto die je absoluut NIET moet kopen? Ik ken helaas niet echt iemand die veel van auto's afweet en die ook mee zou willen helpen hierbij (ofwel ze weten het wel maar gaan me niet helpen of andersom).

Is een budget van 5 duizend euro goed voor een klein eerste autootje? Dan is het ook niet zo HEEL erg mocht hij kapot gaan. Of moet ik toch echt boven de 10 duizend zitten? Het uiterlijk van de auto maakt mij niet uit, zolang er 4 mensen in totaal inpassen, er een trekhaak op kan en hij niet te veel brandstof slurpt.

Wat moet ik in godsnaam allemaal regelen voor een auto behalve dan het rijbewijs? Het is hier gratis parkeren dus ik denk verzekering, Motorrijtuigenbelasting moet ik dan doen?

Ik ben al boven de 30 en heb uiteraard nooit een auto in bezit gehad en weet er echt helemaal niks van dus vandaar dit topic, bij voorbaat dank.
pi_216148583
Ik zou gewoon een oude auto nemen. Je moet natuurlijk na behalen van rijbewijs nog veel ervaring op doen in verkeer. Je zult misschien wat een paar foutje maken, blikschades of deukjes veroorzaken. En of een bekeuring krijgen.
Een auto van 5000 euro kan even goed zijn als auto van 1000 euro. Meestal mankeert er iets wat aan bij goedkope auto. De leeftijd, km stand en onderhoud spelen mee.

Een prima beginners auto zijn vaak kleine auto. Dat kan Peugot 208, Citroen C3, VW polo of up, Nissan Mirca enzovoorts. (er zijn teveel kleine autootjes op markt) Kijk wat je leuk vindt. en natuurlijk ook een proefrit maken.
Neem wel iemand mee die verstandig van auto heeft.

Hoe zwaarder auto, des meer belastingen die je moet betalen.

Verzekering.. das dure grap tegenwoordig voor de beginners. Kies je kleine auto, wordt ook wat goedkoper.. Kies je grotere zwaarder auto, dus duurder..

Heb je digid.. Hiermee kan je auto laten overschrijven op jouw naam.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_216148589
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 15:57 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Is een budget van 5 duizend euro goed voor een klein eerste autootje? Dan is het ook niet zo HEEL erg mocht hij kapot gaan.
Met deze criteria zou ik eens kijken bij https://www.liekendiek.nl

Ik denk dat je daar wel slaagt :Y
pi_216148597
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 16:52 schreef Captain_Ghost het volgende:
Ik zou gewoon een oude auto nemen. Je moet natuurlijk na behalen van rijbewijs nog veel ervaring op doen in verkeer. Je zult misschien wat een paar foutje maken, blikschades of deukjes veroorzaken. En of een bekeuring krijgen.
Een auto van 5000 euro kan even goed zijn als auto van 1000 euro. Meestal mankeert er iets wat aan bij goedkope auto. De leeftijd, km stand en onderhoud spelen mee.

Een prima beginners auto zijn vaak kleine auto. Dat kan Peugot 208, Citroen C3, VW polo of up, Nissan Mirca enzovoorts. (er zijn teveel kleine autootjes op markt) Kijk wat je leuk vindt. en natuurlijk ook een proefrit maken.
Neem wel iemand mee die verstandig van auto heeft.

Hoe zwaarder auto, des meer belastingen die je moet betalen.

Verzekering.. das dure grap tegenwoordig voor de beginners. Kies je kleine auto, wordt ook wat goedkoper.. Kies je grotere zwaarder auto, dus duurder..

Heb je digid.. Hiermee kan je auto laten overschrijven op jouw naam.
Ik heb niemand in mijn omgeving die verstand van auto's heeft helaas.

Als ze er al wat vanaf zouden weten, is de kans dat ze zin hebben om tijd in hun agenda vrij te maken om met mij een auto te gaan kopen zo goed als 0. Mijn vrienden zijn niet behulpzaam. Bijvoorbeeld een lift ergens heen is ook al te veel gevraagd. Tsja van je vrienden moet je het hebben hè.

Een kleine auto was ik al van plan ja, maar kan daar dan wel een trekhaak op?
  donderdag 2 januari 2025 @ 16:56:00 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_216148608
Ik zou geen al te goedkope auto kopen, daarmee ben je uiteindelijk vaak duurder uit. Voor 10.000 euro zijn er genoeg autos te koop waar je jarenlang in moet kunnen rijden zonder grote problemen.
Aantal kilometers zegt tegenwoordig minder dan vroeger. 100K kilometer is prima. Ik zou geen (luxe) oude leasebak kopen. Deze lijken goedkoop voor hoeveel auto je voor je geldt krijgt, maar zijn per kilometer vaak duurder dan je denkt.
Iets wat je kunt kopen is bijvoorbeeld een kleinere Toyota, Hyundai, Suzuki, Nissan, Mitsubishi. Dat zijn zeer betrouwbare autos met voldoende comfort. Ook zijn ze zuinig en schrijven ze langzaam af.

Een auto kopen in je eigen dorp lijkt me een goed plan. Deze dealers zijn vaak betrouwbaar omdat ze wanneer ze mensen afzetten of slechte service leveren snel hun klanten kwijtraken. Er zijn 1001 dingen om op te letten, maar dat is moeilijk te leren. Vertrouw dan maar op wat de dealer je zegt.

Het valt tegen hoeveel je nog van een auto af kunt praten tegenwoordig. Vroeger (pre-internet), was de markt veel minder transparant en werd er eigenlijk standaard teveel gevraagd. Nu is dat niet meer zo. De prijzen zijn overal ongeveer hetzelfde voor wat het is.

Als je een auto koopt moet je ook verzekeren. In jouw situatie zou ik gewoon kiezen voor WA en niks meer. Spaar het geld dat je aan veel verzekeringen besteed gewoon op en reserveer dat voor kleine kosten. Je aanslag voor wegenbelasting krijg je automatisch, daar hoef je niks voor te doen.

Dit is mijn kennis over autobezit na 30 jaar lang een auto gehad te hebben iig
The End Times are wild
  donderdag 2 januari 2025 @ 16:58:45 #6
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_216148627
Zelf heb ik nadat ik ooit een Toyota gehad heb nooit iets anders meer gewild. Deze auto's zijn gewoon zo bizar betrouwbaar dat je ook geen wegenwacht nodig hebt. Ze doen het gewoon letterlijk altijd. Natuurlijk slijten de banden ook, en moet er op zeker moment een nieuwe accu in, maar daar komen ze bij de garage al achter voordat jij je er bewust van wordt.
The End Times are wild
pi_216148641
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 16:56 schreef LXIV het volgende:
Ik zou geen al te goedkope auto kopen, daarmee ben je uiteindelijk vaak duurder uit. Voor 10.000 euro zijn er genoeg autos te koop waar je jarenlang in moet kunnen rijden zonder grote problemen.
Aantal kilometers zegt tegenwoordig minder dan vroeger. 100K kilometer is prima. Ik zou geen (luxe) oude leasebak kopen. Deze lijken goedkoop voor hoeveel auto je voor je geldt krijgt, maar zijn per kilometer vaak duurder dan je denkt.
Iets wat je kunt kopen is bijvoorbeeld een kleinere Toyota, Hyundai, Suzuki, Nissan, Mitsubishi. Dat zijn zeer betrouwbare autos met voldoende comfort. Ook zijn ze zuinig en schrijven ze langzaam af.
Hoe kan ik controleren of de auto ooit een leasebak is geweest?

quote:
Een auto kopen in je eigen dorp lijkt me een goed plan. Deze dealers zijn vaak betrouwbaar omdat ze wanneer ze mensen afzetten of slechte service leveren snel hun klanten kwijtraken. Er zijn 1001 dingen om op te letten, maar dat is moeilijk te leren. Vertrouw dan maar op wat de dealer je zegt.
Mocht de dealier me echt een loer draaien en we komen er samen niet uit? Dan gaat dat op de dorpsfacebook :D En dan zeg ik het ook tegen de cassière van de supermarkt, de groenteboer, de aardappelboer etc. etc. etc.

quote:
Het valt tegen hoeveel je nog van een auto af kunt praten tegenwoordig. Vroeger (pre-internet), was de markt veel minder transparant en werd er eigenlijk standaard teveel gevraagd. Nu is dat niet meer zo. De prijzen zijn overal ongeveer hetzelfde voor wat het is.
Dus wat op autoscout of dergelijke sites staat is wel een goede prijsindicatie? Dan kan ik dat ook ter plekke even opzoeken.

quote:
Als je een auto koopt moet je ook verzekeren. In jouw situatie zou ik gewoon kiezen voor WA en niks meer. Spaar het geld dat je aan veel verzekeringen besteed gewoon op en reserveer dat voor kleine kosten. Je aanslag voor wegenbelasting krijg je automatisch, daar hoef je niks voor te doen.

Dit is mijn kennis over autobezit na 30 jaar lang een auto gehad te hebben iig
Alleen WA verzekeren kan, dan heb ik natuurlijk wel het risico dat ik een nieuwe moet kopen in het geval van een ongeval dat mijn schuld is. Dus als ik deze optie kies moet het zeker geen dure auto zijn, want als beginnend bestuurder is de kans op een ongeval helaas groter dan als iemand met meer ervaring.
  donderdag 2 januari 2025 @ 17:05:41 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_216148687
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 17:00 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Hoe kan ik controleren of de auto ooit een leasebak is geweest?
Dat is dan vaak een grotere, luxere auto met meerdere kilometers. Maar dat kun je dus gewoon vragen..

quote:
[..]
Mocht de dealier me echt een loer draaien en we komen er samen niet uit? Dan gaat dat op de dorpsfacebook :D En dan zeg ik het ook tegen de cassière van de supermarkt, de groenteboer, de aardappelboer etc. etc. etc.
Dat weet die dealer allang. Dus die zorgt er wel voor dat hij een goede naam houd. Ook als je bijv 3 maanden naderhand buiten de garantie iets hebt, dat hij het even voor je fixt zonder meteen te laten betalen..
quote:
Dus wat op autoscout of dergelijke sites staat is wel een goede prijsindicatie? Dan kan ik dat ook ter plekke even opzoeken.
Ja. Maar die dealer heeft waarschijnlijk ook een website waar je zelf al kunt kijken.
quote:
Alleen WA verzekeren kan, dan heb ik natuurlijk wel het risico dat ik een nieuwe moet kopen in het geval van een ongeval dat mijn schuld is. Dus als ik deze optie kies moet het zeker geen dure auto zijn, want als beginnend bestuurder is de kans op een ongeval helaas groter dan als iemand met meer ervaring.
Ja, dat risico heb je. Ik weet niet of beginnende bestuurders meer ongevallen veroorzaken. Je komt over als een voorzichtig iemand
The End Times are wild
pi_216148775
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 17:05 schreef LXIV het volgende:
Je komt over als een voorzichtig iemand
Er staat een link in de OP :{w
pi_216149355
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 16:54 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Ik heb niemand in mijn omgeving die verstand van auto's heeft helaas.

Als ze er al wat vanaf zouden weten, is de kans dat ze zin hebben om tijd in hun agenda vrij te maken om met mij een auto te gaan kopen zo goed als 0. Mijn vrienden zijn niet behulpzaam. Bijvoorbeeld een lift ergens heen is ook al te veel gevraagd. Tsja van je vrienden moet je het hebben hè.

Een kleine auto was ik al van plan ja, maar kan daar dan wel een trekhaak op?
Sommige autos hebben een trekhaak bij. Dus ook bij de kleine auto. Alleen kunnen ze niet zware dingen mee trekken. Op de kentekenbewijs of via RDW website (invullen van kentekencheck) kan je zien hoeveel kg auto mag trekken.

O,ja nog iets bij vergeten vertellen. Elke auto moet APK gekeurd zijn. Dus als je straks auto op oogje heeft, let dan ook op wanneer APK geweest en of nog moet gebeuren. Het kan je geld gaat kosten bij zulke keuring.

APK keuring bestaat alleen uit check op veiligheidsaspecten van auto. Niet een onderhoud, dat staat het los van elkaar.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_216149444
Klein auto’tje, geen speciale eisen, wel wat geld?
Zoek een C1/aygo/peugeot 107 (is allemaal dezelfde auto) voor een duizendje of 3à 4 en een apk voor een jaar. Kan je je geen vreselijke buil aan vallen.

Geen geld? Suzuki swift voor duizend met nwe apk. Maakt gewoonlijk dat jaar wel vol en vaak nog jaren daarna.

Verzekering: zoek van tevoren op independer ofzo welke je wil en regel de verzekering direct na aanschaf.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 2 januari 2025 @ 18:24:21 #12
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_216149565
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 16:53 schreef r_one het volgende:

[..]

Niet erg aardig van je :N
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_216149919
Toyota Yaris of Suzuki Swift met garantie, daar kan je je bijna geen buil aan vallen.
Ze bieden (ten opzichte van de hele kleine auto's als een Alto of een Aygo) nog aardig wat comfort voor als je wat langer of breder bent dan gemiddeld.

En ze zijn populair, dus hard afschrijven doen ze ook niet.
pi_216150250
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 16:58 schreef LXIV het volgende:
Zelf heb ik nadat ik ooit een Toyota gehad heb nooit iets anders meer gewild. Deze auto's zijn gewoon zo bizar betrouwbaar dat je ook geen wegenwacht nodig hebt. Ze doen het gewoon letterlijk altijd. Natuurlijk slijten de banden ook, en moet er op zeker moment een nieuwe accu in, maar daar komen ze bij de garage al achter voordat jij je er bewust van wordt.
Ik kreeg anwb gratis bij een proefrijles ergens dus wegenwcht heb ik al. En geen enkele auto heeft het eeuwige leven ook de toyota niet, maar wij hadden thuis vroeger een toyota yaris en daar was niks mis mee hoor.
pi_216150260
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 18:04 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]
Sommige autos hebben een trekhaak bij. Dus ook bij de kleine auto. Alleen kunnen ze niet zware dingen mee trekken. Op de kentekenbewijs of via RDW website (invullen van kentekencheck) kan je zien hoeveel kg auto mag trekken.

O,ja nog iets bij vergeten vertellen. Elke auto moet APK gekeurd zijn. Dus als je straks auto op oogje heeft, let dan ook op wanneer APK geweest en of nog moet gebeuren. Het kan je geld gaat kosten bij zulke keuring.

APK keuring bestaat alleen uit check op veiligheidsaspecten van auto. Niet een onderhoud, dat staat het los van elkaar.
Ja ok hij moet wel al door de apk zijn
pi_216150271
quote:
7s.gif Op donderdag 2 januari 2025 18:14 schreef sigme het volgende:
Klein auto’tje, geen speciale eisen, wel wat geld?
Zoek een C1/aygo/peugeot 107 (is allemaal dezelfde auto) voor een duizendje of 3à 4 en een apk voor een jaar. Kan je je geen vreselijke buil aan vallen.

Geen geld? Suzuki swift voor duizend met nwe apk. Maakt gewoonlijk dat jaar wel vol en vaak nog jaren daarna.

Verzekering: zoek van tevoren op independer ofzo welke je wil en regel de verzekering direct na aanschaf.
Oh kijk is dat is lekker goedkoop. Dan is het ook geen enorm drama mocht ik toch een keer een flinke blikschade veroorzaken op de auto bij het inparkeren.
pi_216150285
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2025 18:24 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Dit is toch gewoon een autogarage? Ik zie van alles staan van porsche tot een toyota aygo.

Maar ik koop gewoon bij de garage hier op het dorp want die is door mijn rijinstructeur aangeraden. En dan kan ik er gemakkelijk heen lopen of fietsen.
pi_216150294
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 18:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
Toyota Yaris of Suzuki Swift met garantie, daar kan je je bijna geen buil aan vallen.
Ze bieden (ten opzichte van de hele kleine auto's als een Alto of een Aygo) nog aardig wat comfort voor als je wat langer of breder bent dan gemiddeld.

Hoeveel km op de teller moet ik naar kijken en bouwjaar?
  donderdag 2 januari 2025 @ 19:13:00 #19
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_216150303
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 19:11 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Dit is toch gewoon een autogarage? Ik zie van alles staan van porsche tot een toyota aygo.

Maar ik koop gewoon bij de garage hier op het dorp want die is door mijn rijinstructeur aangeraden. En dan kan ik er gemakkelijk heen lopen of fietsen.
Dat is inderdaad een autodealer. Met een zéér beroerde reputatie wel te verstaan...
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_216150438
Als je zonder kennis toch de conditie van een auto wilt weten dan breng je de auto naar een garage voordat je tot aankoop overgaat. Een garagebedrijf kan een aankoopkeuring of inspectie doen. Houd rekening met 60 tot 150 euro. Grote bedrijven zoals Vakgarage en DEKRA bieden aankoopkeuringen aan.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_216150530
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 19:10 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Oh kijk is dat is lekker goedkoop. Dan is het ook geen enorm drama mocht ik toch een keer een flinke blikschade veroorzaken op de auto bij het inparkeren.
Kijk, tweedehands auto is altijd koffiedik kijken. Als je eisen niet hoog zijn kan je prima laag instappen. Natuurlijk kan je pech hebben met de aangeschafte auto - maar dat kan je ook hebben met een bak van tienduizend. En die heeft zéker duurdere onderdelen.

Oh ja, zoek een gewone garage, eventueel van de keten ‘vakgarage’, maar niet een merkdealer. Dat kan voor jou niet uit. Ook niet met een bak van tienduizend.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_216150562
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 18:48 schreef TheFreshPrince het volgende:

Lange mensen passen verrassend goed in die C1 ;)
pi_216151356
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 19:11 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Hoeveel km op de teller moet ik naar kijken en bouwjaar?
Dat hangt af van je budget en het type auto.

Voor ¤20.000 kan je daar heel andere eisen aan hangen dan voor ¤8.000 of ¤12.000

En een Volvo V60 met 200.000km op de teller is weer wat anders dan een Smart met 200.000 op de teller.

Als het kan zou ik proberen iets van maximaal 8 jaar oud te kopen met maximaal 120.000km op de teller.
Dan kan je er nog makkelijk 8 jaar bij rijden.

Is je budget ¤5.000 dan wordt dat heel ingewikkeld maar ook dan zijn er opties ;)
pi_216152559
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 19:22 schreef spectrumanalyser het volgende:
Als je zonder kennis toch de conditie van een auto wilt weten dan breng je de auto naar een garage voordat je tot aankoop overgaat. Een garagebedrijf kan een aankoopkeuring of inspectie doen. Houd rekening met 60 tot 150 euro. Grote bedrijven zoals Vakgarage en DEKRA bieden aankoopkeuringen aan.
Aankoopkeuring voor zo rond de 100 euro lijkt het me zeker meer dan waard. Maar is het niet zo dat je na de handjeklap in de garage niet meer terug kan? Of heb je na aankoop nog een bedenktermijn?
pi_216152591
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 21:05 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Aankoopkeuring voor zo rond de 100 euro lijkt het me zeker meer dan waard. Maar is het niet zo dat je na de handjeklap in de garage niet meer terug kan? Of heb je na aankoop nog een bedenktermijn?
Les 1: Koop nooit een auto zonder proefrit. Tijdens die proefrit mag je best naar een garage rijden voor een keuring.

Je hebt na aankoop wel een soort van consumentenrecht, maar dat is beperkt. Genoeg uitspraken over te vinden. Koop jij een auto van 15 jaar oud voor een laag bedrag dan mag je verwachten dat die auto mankementen gaat vertonen.
pi_216152631
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 21:07 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Les 1: Koop nooit een auto zonder proefrit. Tijdens die proefrit mag je best naar een garage rijden voor een keuring.

Je hebt na aankoop wel een soort van consumentenrecht, maar dat is beperkt. Genoeg uitspraken over te vinden. Koop jij een auto van 15 jaar oud voor een laag bedrag dan mag je verwachten dat die auto mankementen gaat vertonen.
Ik denk niet dat ik dat hier op het dorp kan flikken iedereen kent elkaar, en tijdens een proefrit naar het volgende dorp wordt lastig. Nou ja of ik moet vragen om een langere proefrit misschien.
pi_216152644
Als je tijd over hebt zou ik zeker eens wat afleveringen van de rijdende rechter kijken.
Genoeg voorbeelden van auto-aankopen en reparaties waarbij de consument denkt aanspraak te maken op gratis reparatie of zelfs ontbinding van de aankoop. In de regel is de consument wel de zwakste partij. Een auto heeft nu eenmaal onderdelen die door slijtage aan vervanging toe zijn.
pi_216152699
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 21:08 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Ik denk niet dat ik dat hier op het dorp kan flikken iedereen kent elkaar, en tijdens een proefrit naar het volgende dorp wordt lastig. Nou ja of ik moet vragen om een langere proefrit misschien.
Dan koop je geen auto in jouw dorp. Vertrouwen is leuk, maar zaken zijn zaken. Al zegt een verkoper van alles mondeling toe, je hebt er he-le-maal niets aan. Liever de zekerheid van een goede auto, dan dat je een autoverkoper 'te vriend' wilt houden.
Kortom; neem nooit iets aan van een autoverkoper, altijd -zelf- of met een vriend/kennis objectief naar een auto kijken.
  donderdag 2 januari 2025 @ 21:11:20 #29
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_216152705
quote:

[..]
Je kan altijd in overleg er iemand naar laten kijken. Als verkoper niet akkoord gaat ga je naar de volgende verkoper.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_216152721
quote:

[..]
en tijdens een proefrit naar het volgende dorp wordt lastig. Nou ja of ik moet vragen om een langere proefrit misschien.
Ik maak meestal proefritten van een uur, dus dat moet lukken.

Ik stop meestal tijdens de testrit ook ergens om even rond de auto te lopen, kijken of er water in de kofferbak staat, alles wat er op zit testen, etc. Zonder verkoper erbij kan dat wat meer op je gemak.

Maak zo'n proefrit ook als het licht is, anders zie je details niet. Neem eventueel iemand mee die al vaker auto's heeft gekocht.
pi_216154035
TS.. heb je al een auto in de oog?
pi_216154131
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 22:05 schreef Captain_Ghost het volgende:
TS.. heb je al een auto in de oog?
Ja ik heb even op de website gekeken van de garage op het dorp

Suzuki swift valt binnen mijn budget
  donderdag 2 januari 2025 @ 23:12:25 #33
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_216155456
Start de proefrit met een koude motor en rijd 'm zelf warm. Sommige gebreken vallen minder op bij een warme motor/andere delen namelijk en ookal weet je niets van auto's, als 'ie koud geluiden maakt die na een poosje rijden verdwijnen weet je dat er misschien iets niet helemaal in de haak is.

Persoonlijk heb ik liever geen nieuwe APK bij aflevering als het om auto's van die prijsklasse gaat. Er zijn genoeg garages die de auto onterecht goedkeuren namelijk, zodat je het jaar erop gelijk met flinke kosten kan zitten. Of een onverkoopbare auto. Als je het kenteken opzoekt op RDW.nl kan je zien wanneer de auto is gekeurd en wanneer die voor het laatst is overgeschreven. Als de keuringsdatum voor de overschrijfdatum is (liever weken dan dagen) dan is die kans heel erg klein.

Vraag bij de garage naar de volgende beurt. Dat kan een kleine beurt zijn van iets van 200 euro, een grote beurt die het dubbele kost of een distributieriem die nog weer een pak duurder is. Bedragen zijn indicatief uiteraard.
Voor je het weet denk je een goede deal te hebben en loop je binnen een half jaar tegen hoge kosten aan die te voorzien waren.

Paar technische dingen die je zelf kan controleren:
- Even stevig remmen (uiteraard alleen als er niemand om je heen is) en kijk of de auto rechtuit blijft gaan of een kant op trekt. Rechtuit is goed. Doe dat ook met accelereren.
- Zet de auto in een hoge versnelling terwijl je stil staat, voet op de rem en de koppeling rustig op laten komen (rustig, maar wel volledig oplaten, anders rook je de koppeling op). Als het goed is slaat de auto af. Zo niet, dan moet de koppeling direct vervangen worden. Kost minimaal een paar honderd euro.
- Draai (met een koude motor!) de dop van de koelvloeistof los en kijk of de vloeistof helder en schoon is. Als er een soort mayonaise in zit is het foute boel. Check ook de dop zelf.
- Doe hetzelfde met de olie. Als er een klein beetje wit/bruine vettigheid aan de dop zit hoeft dat niet meteen een slecht teken te zijn (kan condens zijn dat verdampt als de motor warm is. Als er wat korte stukjes mee gereden is kan het voorkomen.) maar dat moet na een stuk rijden wel weg zijn.
- Als je de motorkap toch al open hebt: hoe ziet het er in z'n algemeenheid uit? Ik snap dat je geen monteur bent natuurlijk, maar dingen als losse draden, afgebroken clips, tie-wraps e.d. zijn doorgaans geen goed teken wat onderhoud betreft.
- Controleer de banden. Niet alleen de profieldiepte en op haarscheurtjes (tip: zoek naar de DOT-code, dan kan je zien wanneer de band is geproduceerd) maar ook of de banden gelijk zijn afgesleten. De banden onderling, maar ook per band: ze moeten gelijkmatig slijten over de hele breedte.
- Check alle functies: airco, elek. ramen, verlichting, verwarming, radio... Elk knopje indrukken en de werking controleren.
- Houd tijdens de testrit je spiegels in de gaten. Als de auto rookt is het niet goed (damp op koude dagen met een koude motor daargelaten. Rij een kwartier en let er dan op.) Het beste zie je het onder last: even op het gas dus.
- Ben niet bang om toeren te maken. Wel eerst netjes de auto warm rijden zoals je altijd hoort te doen, maar daarna wel kijken hoe die accelereert. Als het soepel gaat zonder hikken of inhouden is het goed. Wat warm rijden betreft: niet naar de watertemperatuur kijken, dat zegt niets. De meeste auto's hebben echter geen olietemperatuurmeter, maar na een kilometer of 15 of een kwartiertje zijn de meeste auto's wel op temperatuur.
- Pak tijdens de testrit ook een slechte weg mee en zoek wat drempels op. Als de auto stabiel aanvoelt maar wat geluid maakt (gebonk bijvoorbeeld) dan zal er tzt wat vervangen moeten worden, maar hoeft het niet zo erg te zijn. Als de auto echter wat zwalkt is er meer aan de hand en moet er gelijk wat gerepareerd worden.
- Test de schokbrekers: duw eens op de kont en de neus en kijk hoe de auto terugveert. Dat moet eigenlijk een enkele beweging zijn. Als het wat op en neer gaat betekent het dat de schokbrekers aan vervanging toe zijn. Niet alleen voor het comfort maar zeker ook voor de veiligheid.
- Wellicht ten overvloede, maar controleer op roest. Plaatwerk wordt al snel duur omdat het gespoten moet worden.
Controleer vooral plekken waar water in kan blijven staan: onderkant van deuren en kofferklep, de randen van de wielkasten, de dorpels (dat dunne lange stuk onder de deuren tussen de wielen :P ), de kofferbak (bekleding even aan de kant trekken als dat kan) en de bodem van de auto. Oppervlakkige roest aan onderdelen als draagarmen is niet erg, maar de bodem en het plaatwerk is wel een probleem. Bij gelakte delen kan het zijn dat de roest niet direct zichtbaar is, dan zie je blaasjes zitten. Daarom goed kijken en voelen.

Er zijn vast nog een hoop andere zaken, maar ik denk dat je hiermee wel de grootste problemen voor kan zijn.
En als ik ergens uit m'n nek loop te lullen dan hoor ik het ook graag :P
  donderdag 2 januari 2025 @ 23:16:44 #34
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_216155537
Oh en het klink misschien een beetje stom, maar vraag naar gebreken. Als dan na de aanschaf blijkt dat er iets kapot is dat wel zou moeten werken heb je er tenminste naar gevraagd. Dan is het een 'verborgen gebrek'. Kan helpen als het een conflict wordt.
pi_216156221
quote:
80s.gif Op donderdag 2 januari 2025 23:16 schreef Mano_ het volgende:
Oh en het klink misschien een beetje stom, maar vraag naar gebreken. Als dan na de aanschaf blijkt dat er iets kapot is dat wel zou moeten werken heb je er tenminste naar gevraagd. Dan is het een 'verborgen gebrek'. Kan helpen als het een conflict wordt.
En hoe ga je dat dan aantonen nadien

Verborgen gebreken was dacht ik bij huizen maar goed als het ook bij auto's bestaat dan is dat nieuwe informatie voor mij
pi_216156253
quote:
80s.gif Op donderdag 2 januari 2025 23:12 schreef Mano_ het volgende:
Start de proefrit met een koude motor en rijd 'm zelf warm. Sommige gebreken vallen minder op bij een warme motor/andere delen namelijk en ookal weet je niets van auto's, als 'ie koud geluiden maakt die na een poosje rijden verdwijnen weet je dat er misschien iets niet helemaal in de haak is.

Persoonlijk heb ik liever geen nieuwe APK bij aflevering als het om auto's van die prijsklasse gaat. Er zijn genoeg garages die de auto onterecht goedkeuren namelijk, zodat je het jaar erop gelijk met flinke kosten kan zitten. Of een onverkoopbare auto. Als je het kenteken opzoekt op RDW.nl kan je zien wanneer de auto is gekeurd en wanneer die voor het laatst is overgeschreven. Als de keuringsdatum voor de overschrijfdatum is (liever weken dan dagen) dan is die kans heel erg klein.

Vraag bij de garage naar de volgende beurt. Dat kan een kleine beurt zijn van iets van 200 euro, een grote beurt die het dubbele kost of een distributieriem die nog weer een pak duurder is. Bedragen zijn indicatief uiteraard.
Voor je het weet denk je een goede deal te hebben en loop je binnen een half jaar tegen hoge kosten aan die te voorzien waren.

Paar technische dingen die je zelf kan controleren:
- Even stevig remmen (uiteraard alleen als er niemand om je heen is) en kijk of de auto rechtuit blijft gaan of een kant op trekt. Rechtuit is goed. Doe dat ook met accelereren.
- Zet de auto in een hoge versnelling terwijl je stil staat, voet op de rem en de koppeling rustig op laten komen (rustig, maar wel volledig oplaten, anders rook je de koppeling op). Als het goed is slaat de auto af. Zo niet, dan moet de koppeling direct vervangen worden. Kost minimaal een paar honderd euro.
- Draai (met een koude motor!) de dop van de koelvloeistof los en kijk of de vloeistof helder en schoon is. Als er een soort mayonaise in zit is het foute boel. Check ook de dop zelf.
- Doe hetzelfde met de olie. Als er een klein beetje wit/bruine vettigheid aan de dop zit hoeft dat niet meteen een slecht teken te zijn (kan condens zijn dat verdampt als de motor warm is. Als er wat korte stukjes mee gereden is kan het voorkomen.) maar dat moet na een stuk rijden wel weg zijn.
- Als je de motorkap toch al open hebt: hoe ziet het er in z'n algemeenheid uit? Ik snap dat je geen monteur bent natuurlijk, maar dingen als losse draden, afgebroken clips, tie-wraps e.d. zijn doorgaans geen goed teken wat onderhoud betreft.
- Controleer de banden. Niet alleen de profieldiepte en op haarscheurtjes (tip: zoek naar de DOT-code, dan kan je zien wanneer de band is geproduceerd) maar ook of de banden gelijk zijn afgesleten. De banden onderling, maar ook per band: ze moeten gelijkmatig slijten over de hele breedte.
- Check alle functies: airco, elek. ramen, verlichting, verwarming, radio... Elk knopje indrukken en de werking controleren.
- Houd tijdens de testrit je spiegels in de gaten. Als de auto rookt is het niet goed (damp op koude dagen met een koude motor daargelaten. Rij een kwartier en let er dan op.) Het beste zie je het onder last: even op het gas dus.
- Ben niet bang om toeren te maken. Wel eerst netjes de auto warm rijden zoals je altijd hoort te doen, maar daarna wel kijken hoe die accelereert. Als het soepel gaat zonder hikken of inhouden is het goed. Wat warm rijden betreft: niet naar de watertemperatuur kijken, dat zegt niets. De meeste auto's hebben echter geen olietemperatuurmeter, maar na een kilometer of 15 of een kwartiertje zijn de meeste auto's wel op temperatuur.
- Pak tijdens de testrit ook een slechte weg mee en zoek wat drempels op. Als de auto stabiel aanvoelt maar wat geluid maakt (gebonk bijvoorbeeld) dan zal er tzt wat vervangen moeten worden, maar hoeft het niet zo erg te zijn. Als de auto echter wat zwalkt is er meer aan de hand en moet er gelijk wat gerepareerd worden.
- Test de schokbrekers: duw eens op de kont en de neus en kijk hoe de auto terugveert. Dat moet eigenlijk een enkele beweging zijn. Als het wat op en neer gaat betekent het dat de schokbrekers aan vervanging toe zijn. Niet alleen voor het comfort maar zeker ook voor de veiligheid.
- Wellicht ten overvloede, maar controleer op roest. Plaatwerk wordt al snel duur omdat het gespoten moet worden.
Controleer vooral plekken waar water in kan blijven staan: onderkant van deuren en kofferklep, de randen van de wielkasten, de dorpels (dat dunne lange stuk onder de deuren tussen de wielen :P ), de kofferbak (bekleding even aan de kant trekken als dat kan) en de bodem van de auto. Oppervlakkige roest aan onderdelen als draagarmen is niet erg, maar de bodem en het plaatwerk is wel een probleem. Bij gelakte delen kan het zijn dat de roest niet direct zichtbaar is, dan zie je blaasjes zitten. Daarom goed kijken en voelen.

Er zijn vast nog een hoop andere zaken, maar ik denk dat je hiermee wel de grootste problemen voor kan zijn.
En als ik ergens uit m'n nek loop te lullen dan hoor ik het ook graag :P
Hartelijk dank ik ga deze opslaan ! _O_
  vrijdag 3 januari 2025 @ 03:18:52 #37
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_216156961
Ik heb de beste ervaring met gewoon een hele goedkope auto te kopen van een particulier. En dan met het geld dat je over hebt flinks onderhoud laten doen bij een goede garage. Dan weet je wat je hebt.

Je kan wel een duurdere kopen en dan hopen dat je lang zonder problemen kan rijden maar de hoge prijs zegt vaak niks over aankomende gebreken. Veel mensen kopen ook gewoon een nieuwe tweedehands als er een te grote operatie nodig is. Maar uiteindelijk blijf je dan auto's kopen. Dan beter wat meer aan onderhoud uitgeven.
pi_216157096
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2025 18:24 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Hoezo?

TS heeft het over een autootje van 5k waarvan hij het niet erg vindt als-ie kapot gaat.
Nou, dan zit je bij Liekendiek wel goed ^O^
pi_216157140
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 06:16 schreef r_one het volgende:

[..]
Hoezo?

TS heeft het over een autootje van 5k waarvan hij het niet erg vindt als-ie kapot gaat.
Nou, dan zit je bij Liekendiek wel goed ^O^
Jeetje importeren die ouwe rammelbakken uit Moldavië of zo ?
pi_216157156
Ik zou als dame in ieder geval een kerel meenemen als je naar auto’s gaat kijken. Die weten wel een beetje waar je allemaal op moet letten. :)
pi_216157208
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 07:14 schreef GerryDV het volgende:
Ik zou als dame in ieder geval een kerel meenemen als je naar auto’s gaat kijken. Die weten wel een beetje waar je allemaal op moet letten. :)
Ik ben gewoon een man lieverd.
  vrijdag 3 januari 2025 @ 08:00:49 #42
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_216157221
Kia picanto vanaf bouwjaar 2012 zijn fucking betrouwbaar, heb er 11 jaar in 1 gereden met 0,0 problemen, behalve de normale beurtjes en APK's
en ze kosten maandelijks geen drol en zijn superzuinig.
En als je de 4deurs neemt kan je nog veel troep meenemen ook.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_216157228
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 16:53 schreef r_one het volgende:

[..]

Is dit het nieuwe JetCars ofzo?
pi_216158524
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 07:14 schreef GerryDV het volgende:
Ik neem altijd een dame mee, die heeft er meer verstand van, is nuchterder en kan onderhandelen. Technisch mag ik dan iets minder onhandiger zijn maar dat zegt niet alles. Sowieso beter om iemand mee te hebben die je enthousiasme een beetje kan managen (twee kanten op).
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
  Moderator vrijdag 3 januari 2025 @ 11:37:10 #45
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_216158786
Holy shit, wordt een auto van 5K tegenwoordig gezien als een goedkoop beginners-autootje waarvan het niet erg is als ie kapot gaat? Damn, I must be getting old....

Meanwhile rijd ik nog steeds na bijna acht jaar in mijn 90s Toyota Paseo die ik destijds voor 1750e gekocht heb :7

pi_216158984
Wanneer een distributieriem (en koppelingsplaten) vervangen zijn is ook wel belangrijk
moeten het liefst kort geleden vervangen zijn of als dat totaal niet bekend is, is vervangen van de distributieriem wel aan te raden (kan prijzig zijn), je wilt niet dat deze breekt tijden het rijden want dan heb je een enorme motorschade.

koppelingsplaten slijten na een aantal jaren, het zou moeten voelen zoals in je les auto
soepel bij intrappen van het pedaal, niet bokken bij het wegrijden, geen gierende lager geluiden in de versnellingsbak tijdens het rijden
Zet de handrem erop en probeer weg te rijden, auto zou bijna moeten afslaan dan zijn de platen nog wel goed

Slijtage van de remblokken / remschijven kunnen aangeven of ze binnenkort vervangen moeten worden.

Een goede door de garage onderhouden auto heeft een uitgebreid overzicht in het Serviceboekje wanneer hij zijn kleine en grote beurten heeft gehad en wanneer onderdelen zoals een distributieriem / koppelingsplaten etc zijn vervangen, ook kan het zijn dat in de motorruimte een sticker aanwezig is met de datum en km stand wanneer de distributieriem vervangen is, is een te belangrijk onderdeel dat vaak vergeten wordt om op tijd te vervangen
is prijzig om te vervangen omdat deze riem in het motorblok zit, dus veel sleutelwerk en tijd is waar je voor betaald

[ Bericht 1% gewijzigd door Kickstart op 03-01-2025 12:09:35 ]
pi_216159476
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 11:55 schreef Kickstart het volgende:
Wanneer een distributieriem (en koppelingsplaten) vervangen zijn is ook wel belangrijk
moeten het liefst kort geleden vervangen zijn of als dat totaal niet bekend is, is vervangen van de distributieriem wel aan te raden (kan prijzig zijn), je wilt niet dat deze breekt tijden het rijden want dan heb je een enorme motorschade.

koppelingsplaten slijten na een aantal jaren, het zou moeten voelen zoals in je les auto
soepel bij intrappen van het pedaal, niet bokken bij het wegrijden, geen gierende lager geluiden in de versnellingsbak tijdens het rijden
Zet de handrem erop en probeer weg te rijden, auto zou bijna moeten afslaan dan zijn de platen nog wel goed

Slijtage van de remblokken / remschijven kunnen aangeven of ze binnenkort vervangen moeten worden.

Een goede door de garage onderhouden auto heeft een uitgebreid overzicht in het Serviceboekje wanneer hij zijn kleine en grote beurten heeft gehad en wanneer onderdelen zoals een distributieriem / koppelingsplaten etc zijn vervangen, ook kan het zijn dat in de motorruimte een sticker aanwezig is met de datum en km stand wanneer de distributieriem vervangen is, is een te belangrijk onderdeel dat vaak vergeten wordt om op tijd te vervangen
is prijzig om te vervangen omdat deze riem in het motorblok zit, dus veel sleutelwerk en tijd is waar je voor betaald
Ok distributieriem zal ik extra navragen.
pi_216159485
quote:
11s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 11:37 schreef dick_laurent het volgende:
Holy shit, wordt een auto van 5K tegenwoordig gezien als een goedkoop beginners-autootje waarvan het niet erg is als ie kapot gaat? Damn, I must be getting old....

Meanwhile rijd ik nog steeds na bijna acht jaar in mijn 90s Toyota Paseo die ik destijds voor 1750e gekocht heb :7

[ afbeelding ]
Je bent niet oud aan het worden, er is gewoonweg inflatie.

Voor een suzuki swift met 70k op de teller ben ik bij de garage op het dorp meer dan 10k kwijt. En als ik online zoek is dat ook wel marktconform.
pi_216159571
En de vraag naar tweedehands autos is groot. Staat een knappe auto langere tijd te koop, dan kan je er al een beetje vanuit gaan dat het autotje mankementen heeft.
pi_216159576
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 13:02 schreef spectrumanalyser het volgende:
En de vraag naar tweedehands autos is groot. Staat een knappe auto langere tijd te koop, dan kan je er al een beetje vanuit gaan dat het autotje mankementen heeft.
Waarom is de vraag nu zo groot dan? Omdat er zoveel op het OV bezuinigd wordt waardoor meer mensen de auto in gejaagd worden of wat?
pi_216159605
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 13:03 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Waarom is de vraag nu zo groot dan? Omdat er zoveel op het OV bezuinigd wordt waardoor meer mensen de auto in gejaagd worden of wat?
Eigenlijk sinds de coronaperiode is de vraag gestegen. Mensen willen graag zelf een eigen auto in plaats van afhankelijk te zijn van OV. Misschien dat de prijsstijging van de trein meespeelt, maar in ieder geval de coronaperiode is zeker de aanjager geweest.

Maak een notitie; kleine zuinige tweedehands autos worden veel geld waard. Er komen namelijk geen nieuwe autos meer in dit segment op de markt. Voor autofabrikanten is niet meer rendabel om autos in het A-segment te produceren.
pi_216159618
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 13:07 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Eigenlijk sinds de coronaperiode is de vraag gestegen. Mensen willen graag zelf een eigen auto in plaats van afhankelijk te zijn van OV. Misschien dat de prijsstijging van de trein meespeelt, maar in ieder geval de coronaperiode is zeker de aanjager geweest.

Maak een notitie; kleine zuinige tweedehands autos worden veel geld waard. Er komen namelijk geen nieuwe autos meer in dit segment op de markt. Voor autofabrikanten is niet meer rendabel om autos in het A-segment te produceren.
Hoezo is het niet rendabel om kleine zuinige auto's te produceren als er veel vraag naar is?
pi_216159682
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 13:09 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Hoezo is het niet rendabel om kleine zuinige auto's te produceren als er veel vraag naar is?
De EU heeft zeer scherpe eisen voor brandstofmotoren opgesteld. De EURO-7 normering die op komst is zal het dusdanig kostbaar maken dat de verkoopprijs/adviesprijs ervoor zorgt dat de auto geen kans maakt op de markt. Denk aan hoge aanschafprijs plus hoge onderhoudskosten met kortere serviceinterval.

Het is bij een kleine motor al lastig om de uitstoot lager te krijgen. Deze motor moet namelijk harden werken dan een grotere motor om dezelfde prestaties te leveren.
pi_216159702
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 13:14 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
De EU heeft zeer scherpe eisen voor brandstofmotoren opgesteld. De EURO-7 normering die op komst is zal het dusdanig kostbaar maken dat de verkoopprijs/adviesprijs ervoor zorgt dat de auto geen kans maakt op de markt. Denk aan hoge aanschafprijs plus hoge onderhoudskosten met kortere serviceinterval.

Het is bij een kleine motor al lastig om de uitstoot lager te krijgen. Deze motor moet namelijk harden werken dan een grotere motor om dezelfde prestaties te leveren.
Jeetje, hoe moet je dan parkeren langs de gracht in het centrum van Leiden?
pi_216161318
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 13:16 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Dat lukt met m'n Volvo ook prima, gewoon een kwestie van de wielen niet in het water parkeren.
pi_216161420
quote:

[..]
zolang je geen bestelauto met dieselmotor hebt, mag je probleemloos parkeren. Mits je parkeervaardigheden op orde zijn. Het centrum van Leiden is een milieuzone.
pi_216161787
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 16:07 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
zolang je geen bestelauto met dieselmotor hebt, mag je probleemloos parkeren. Mits je parkeervaardigheden op orde zijn. Het centrum van Leiden is een milieuzone.
Maar fileparkeren met een grote bak is lastiger dan met een klein autootje
pi_216162008
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 16:41 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
daar wen je aan. autos vandaag de dag hebben vrijwel allemaal parkeersensoren, soms met camera.
pi_216162518
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 17:10 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
daar wen je aan. autos vandaag de dag hebben vrijwel allemaal parkeersensoren, soms met camera.
Ik moet de lesauto gewoon op de spiegels parkeren hoor.
pi_216162686
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 18:08 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Ik moet de lesauto gewoon op de spiegels parkeren hoor.
Dat maakt toch niet onwaar wat hij zegt?
pi_216162785
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 18:22 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat maakt toch niet onwaar wat hij zegt?
Geen idee al die foefjes heb ik nooit gebruikt behalve piepjes bij achteruit inparkeren.
pi_216163940
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 17:10 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 18:33 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Geen idee al die foefjes heb ik nooit gebruikt behalve piepjes bij achteruit inparkeren.
Die 'piepjes' zijn dus de parkeersensoren. ;)
pi_216164047
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 11:05 schreef 215 het volgende:

[..]
Ik neem altijd een dame mee, die heeft er meer verstand van, is nuchterder en kan onderhandelen. Technisch mag ik dan iets minder onhandiger zijn maar dat zegt niet alles. Sowieso beter om iemand mee te hebben die je enthousiasme een beetje kan managen (twee kanten op).
🤣🤣🤣
pi_216164123
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 07:57 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Ik ben gewoon een man lieverd.
Dan zou ik in ieder geval het onderhoudsboekje checken, de raamrubbers, of er blaasjes in de lak zitten, roest onder de deurstijlen, of er een gel-achtige substantie onder de oliedop zit, profiel van de banden en of het rubber niet verduurd is, kleur van de olie en koelvloeistof, luisteren hoe de motor klinkt en of er geen witte rook uit komt bij het starten, wat drempels pakken bij proefrit en horen of er niks kraakt, stuur los op een recht stuk en kijken of hij redelijk in een rechtenlijn blijft rijden, of de airco het doet en alle electra zoals ramen en lampjes, of de deuren goed sluiten en de centrale vergrendeling werkt en of de pook niet lam is (roeren) en de eerste en tweede versnelling altijd goed pakken en ok de koppeling niet te ver ingetrapt hoeft te worden. En zou ook even met een zaklampje erbij de remblokken en schijven checken of er genoeg vlees op zit.

Dan kan het eigenlijk niet fout gaan. :) En ja, dit had je vader je moeten leren.
pi_216164146
quote:
11s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 11:37 schreef dick_laurent het volgende:

[ afbeelding ]
Deze categorie is jnderdaad nog steeds ¤2000-¤3000 dus voor ¤5000 kun je echt wel wat aardigs kopen.
pi_216164174
quote:

[..]
OV of verhuizen.
pi_216164209
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 16:41 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Even lastig, je moet alleen een groter vakje kiezen, de handeling is verder hetzelfde.
pi_216165713
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 20:04 schreef r_one het volgende:

[..]
[..]
Die 'piepjes' zijn dus de parkeersensoren. ;)
Ja ok dat helpt wel degelijk inderdaad maar betekent niet dat het automatisch gaat of zo.
pi_216165769
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 20:15 schreef GerryDV het volgende:

[..]
Dan zou ik in ieder geval het onderhoudsboekje checken, de raamrubbers, of er blaasjes in de lak zitten, roest onder de deurstijlen, of er een gel-achtige substantie onder de oliedop zit, profiel van de banden en of het rubber niet verduurd is, kleur van de olie en koelvloeistof, luisteren hoe de motor klinkt en of er geen witte rook uit komt bij het starten, wat drempels pakken bij proefrit en horen of er niks kraakt, stuur los op een recht stuk en kijken of hij redelijk in een rechtenlijn blijft rijden, of de airco het doet en alle electra zoals ramen en lampjes, of de deuren goed sluiten en de centrale vergrendeling werkt en of de pook niet lam is (roeren) en de eerste en tweede versnelling altijd goed pakken en ok de koppeling niet te ver ingetrapt hoeft te worden. En zou ook even met een zaklampje erbij de remblokken en schijven checken of er genoeg vlees op zit.

Dan kan het eigenlijk niet fout gaan. :) En ja, dit had je vader je moeten leren.
Mijn vader is een nutteloze klootzak, die heeft me niks geleerd hoor.

Zal deze toevoegen aan de lijst aandachtspunten !
pi_216165780
Even voor de zekerheid, gezien al deze vragen, weet je zeker dat je wil/durft/kan rijden?
pi_216165784
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 20:18 schreef GerryDV het volgende:

[..]
OV of verhuizen.
Ik woon daar niet hoor, ik woon in een dorp in de buurt.
pi_216165797
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 21:42 schreef GerryDV het volgende:
Even voor de zekerheid, gezien al deze vragen, weet je zeker dat je wil/durft/kan rijden?
Zodra ik het rijbewijs B heb mag ik gewoon rijden natuurlijk.
pi_216168622
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 21:43 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Daarom is belangrijk dat jij de 1e auto niet de duurste en of goedkoopste kiezen. Maar een auto die goed bij jouw klikt en eenvoudig is (wening onderhoud). Want je moet natuurlijk nog vele kilometers ervaring opmaken. Over 3 a 5 jaar later ben je alweer aan ander auto toe. Wellicht grotere..

Staar niet blind op 1 dealer.. Maar bezoek meerdere dealers in omgeving en maak proefritten van.
Krijg je een goed beeld en gevoel van deze auto.
Wees niet bang om lager dan de dealerprijs vragen. (tegenbod, onderhandelen hoort ook bij).
pi_216169023
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 21:39 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Ja ok dat helpt wel degelijk inderdaad maar betekent niet dat het automatisch gaat of zo.
Dat heeft ook niemand beweerd, je zult het (met wat technische hulpjes) nog altijd zelf moeten doen.

(hoewel sommige auto's in de wat duurdere prijsklasse autonoom kunnen inparkeren maar leer het maar eerst zelf :{w )
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 21:43 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Maar dat was zijn vraag niet, 'mogen' is wat anders dan 'durven/kunnen'.

(en in jouw geval zeker :{w )
pi_216169394
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2025 00:41 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]
Daarom is belangrijk dat jij de 1e auto niet de duurste en of goedkoopste kiezen. Maar een auto die goed bij jouw klikt en eenvoudig is (wening onderhoud). Want je moet natuurlijk nog vele kilometers ervaring opmaken. Over 3 a 5 jaar later ben je alweer aan ander auto toe. Wellicht grotere..

Staar niet blind op 1 dealer.. Maar bezoek meerdere dealers in omgeving en maak proefritten van.
Krijg je een goed beeld en gevoel van deze auto.
Wees niet bang om lager dan de dealerprijs vragen. (tegenbod, onderhandelen hoort ook bij).
Dat gaat toch gewoon handjeklap een auto kopen ?
pi_216169405
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2025 02:57 schreef r_one het volgende:

[..]
Dat heeft ook niemand beweerd, je zult het (met wat technische hulpjes) nog altijd zelf moeten doen.

(hoewel sommige auto's in de wat duurdere prijsklasse autonoom kunnen inparkeren maar leer het maar eerst zelf :{w )
[..]
Maar dat was zijn vraag niet, 'mogen' is wat anders dan 'durven/kunnen'.

(en in jouw geval zeker :{w )
Met rijbewijs B kan je gewoon de openbare weg op hoor.

Wat betreft durven : ik durf denk ik niet meteen de boot naar Engeland te pakken en aan de andere kant van de weg te gaan rijden nee. Wel gewoon eerst hier in de buurt.
pi_216169538
Altijd naar het verleden van de auto vragn en letterlijk vragen of de auto schade heeft gehad. Dat moet de verkoper dan ook eerlijk aangeven.

Hier staat verder wel een goed stappenplan
https://www.driving-dutch(...)ntrole-van-de-motor/
pi_216170785
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2025 07:22 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Met rijbewijs B kan je gewoon de openbare weg op hoor.
Nee dan mag je 'gewoon' de openbare weg op.
pi_216171007
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2025 11:38 schreef r_one het volgende:

[..]
Nee dan mag je 'gewoon' de openbare weg op.
Allebei
pi_216183094
Nog een tip: als je lokaal koopt, koop er dan 1 met een jaar garantie. Dan heeft die dealer er vooral zichzelf mee als hij je met iets slechts opzadelt. Meeste dealers bieden dat wel aan, soms tegen een kleine meerprijs.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zondag 5 januari 2025 @ 15:32:01 #81
436242 Donkergroen
is het nieuwe grijs
pi_216183254
Post alsjeblief een foto van je auto hier, en deel waar je overal naar toe gaat rijden, en wanneer.
pi_216183434
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2025 15:32 schreef Donkergroen het volgende:
Post alsjeblief een foto van je auto hier, en deel waar je overal naar toe gaat rijden, en wanneer.
Als jij foto's van jezelf in je onderbroek deelt zal ik het overwegen.
pi_216186555
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2025 15:14 schreef Hanca het volgende:
Nog een tip: als je lokaal koopt, koop er dan 1 met een jaar garantie. Dan heeft die dealer er vooral zichzelf mee als hij je met iets slechts opzadelt. Meeste dealers bieden dat wel aan, soms tegen een kleine meerprijs.
De wettelijke garantie op auto-occasions is tegenwoordig 12 maanden, zonder meerprijs.

(veel dealers houden zich van de domme)
pi_216187088
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2025 20:54 schreef r_one het volgende:

[..]
De wettelijke garantie op auto-occasions is tegenwoordig 12 maanden, zonder meerprijs.

Dat is een goede tip.

Als je dan lokaal koopt en dat laat merken, dan zadelen ze je echt niet op met een auto waar ze gelijk voor duizenden euro's aan moeten versleutelen zonder een rekening te kunnen sturen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_216188507
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2025 20:54 schreef r_one het volgende:

[..]

Natuurlijk wel afhankelijk van het aanschafbedrag. Op een auto van 2000 - 3000 euro hoef je minder garantie te verwachten dan op een auto van 10.000 euro.

Garantie dekt namelijk alleen hetgeen je gezien de aanschafwaarde, leeftijd, kilometerstand niet had mogen verwachten, zogenaamde conformiteitsbeginsel.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_216188783
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 07:46 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Natuurlijk wel afhankelijk van het aanschafbedrag. Op een auto van 2000 - 3000 euro hoef je minder garantie te verwachten dan op een auto van 10.000 euro.

Garantie dekt namelijk alleen hetgeen je gezien de aanschafwaarde, leeftijd, kilometerstand niet had mogen verwachten, zogenaamde conformiteitsbeginsel.
Vanaf hoeveel euro heb je dan een jaar garantie ?
pi_216188827
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 08:42 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Vanaf hoeveel euro heb je dan een jaar garantie ?
De Bovag hanteert in grote lijnen vanaf 4500 euro. Daaronder kan ook wel hoor, maar dan moet je dus echt rekening houden met het conformiteitsbeginsel. Vind ik ook wel begrijpelijk. Bij een auto van bijvoorbeeld 2000 euro kun je nu eenmaal de nodige slijtage verwachten die ze moeilijk allemaal kunnen gaan vergoeden voor een dergelijk aankoopbedrag.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_216188885
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 08:54 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
De Bovag hanteert in grote lijnen vanaf 4500 euro. Daaronder kan ook wel hoor, maar dan moet je dus echt rekening houden met het conformiteitsbeginsel. Vind ik ook wel begrijpelijk. Bij een auto van bijvoorbeeld 2000 euro kun je nu eenmaal de nodige slijtage verwachten die ze moeilijk allemaal kunnen gaan vergoeden voor een dergelijk aankoopbedrag.
Ok ik zag een fiat voor 2500 maar die laat ik maar staan dan
  maandag 6 januari 2025 @ 09:29:54 #89
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216189018
• Download de Finnik app, dan kun je heel veel qua historie van een auto al achterhalen (van een deel hoef je je niks aan te trekken).
• Kijk voor je een auto koopt wat hij kost in de verzekering, sommige auto's zijn (zeker voor beginners) veel duurder in de verzekering dan andere auto's.
• Als je een trekhaak belangrijk vindt, koop dan een auto met trekhaak, een trekhaak laten plaatsen is duur en zonde van het geld bij een oude auto waar je toch maar een paar jaar mee rijdt.
• Laat een ANWB aankoopkeuring doen voor je de auto koopt, als de verkoper daar niet mee akkoord gaat ga je naar een ander.
• Als een auto origneel op NL kenteken staat moet de NAP kloppen, zo niet: niet doen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_216189069
quote:
1s.gif Op maandag 6 januari 2025 09:29 schreef Leandra het volgende:
• Download de Finnik app, dan kun je heel veel qua historie van een auto al achterhalen (van een deel hoef je je niks aan te trekken).
• Kijk voor je een auto koopt wat hij kost in de verzekering, sommige auto's zijn (zeker voor beginners) veel duurder in de verzekering dan andere auto's.
• Als je een trekhaak belangrijk vindt, koop dan een auto met trekhaak, een trekhaak laten plaatsen is duur en zonde van het geld bij een oude auto waar je toch maar een paar jaar mee rijdt.
• Laat een ANWB aankoopkeuring doen voor je de auto koopt, als de verkoper daar niet mee akkoord gaat ga je naar een ander.
• Als een auto origneel op NL kenteken staat moet de NAP kloppen, zo niet: niet doen.
Top die gaat op de lijst _O_
  maandag 6 januari 2025 @ 09:42:51 #91
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216189096
Tenzij je een Saab koopt, dan moet je een aankoopkeuring bij een Saabspecialist laten doen ipv de ANWB.
En hem ook bij een Saabspecialist laten onderhouden, maar een Saab valt niet in de categorie klein en zuinig.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_216189805
Heel verhaal maar ik zie nergens waar je de auto voor nodig hebt.

Lijkt me vrij belangrijk voordat je een auto aanschaft. Is het noodzakelijk voor je werk en zoja welke afstanden?
Voor de boodschappen of ga je er 3x per maand in het weekend mee naar vrienden?
Wat voor afstanden hebben we het over. En wil je graag een trekhaak (zag ik iets over) en waarvoor?

Dan krijgen we een idee wat een logisch budget/auto is.
Eerst denken, dan typen
  Moderator maandag 6 januari 2025 @ 12:12:41 #93
Dick Laurent Is Dead
pi_216190054
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 11:34 schreef Piger het volgende:

Nergens voor, naja doelloos rondjes rijden vooral.

quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 12:16 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Hallo allemaal,

Binnenkort heb ik hopelijk mijn rijbewijs en ik ga wel een (goedkope) auto kopen om te oefenen.

Ik heb echter , sinds ik ben begonnen met de rijlessen, geen echte noodzaak meer om te rijden. Dit omdat ik vaker kan thuiswerken dan aanvankelijk gedacht. Ik maak uiteraard het rijbewijs wel af.

Dus mijn plan was om gewoon maar doelloos rondjes te gaan rijden om te oefenen zodra ik mijn autorijbewijs heb.
pi_216191085
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 11:34 schreef Piger het volgende:

Lijkt me vrij belangrijk voordat je een auto aanschaft. Is het noodzakelijk voor je werk en zoja welke afstanden?
Voor de boodschappen of ga je er 3x per maand in het weekend mee naar vrienden?
Wat voor afstanden hebben we het over. En wil je graag een trekhaak (zag ik iets over) en waarvoor?

Dan krijgen we een idee wat een logisch budget/auto is.
Ik ga zelden naar mijn werk, maar als ik ga is het wel 100+ km enkele reis.

Ik wil graag een trekhaak al is het ook weer geen absolute must.

Het moet makkelijk zijn om de auto te parkeren.

Voor de rest ga ik vooral een beetje oefenen door rondjes te rijden in de nabije omgeving omdat ik op dit moment dus niet zo vaak naar kantoor hoef zegmaar.
  maandag 6 januari 2025 @ 14:33:27 #95
35189 Troel
scherp en bot
pi_216191110
Pas op dat je het niet aan het jinxen bent ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_216191131
quote:
2s.gif Op maandag 6 januari 2025 14:33 schreef Troel het volgende:
Pas op dat je het niet aan het jinxen bent ;)
Bijgeloof
  maandag 6 januari 2025 @ 14:40:01 #97
35189 Troel
scherp en bot
pi_216191155
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 14:36 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Bijgeloof
Ik ken iemand die het dacht te halen, alvast een auto kocht en daarna geen geld had voor het herexamen ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_216191188
quote:
2s.gif Op maandag 6 januari 2025 14:40 schreef Troel het volgende:

[..]
Ik ken iemand die het dacht te halen, alvast een auto kocht en daarna geen geld had voor het herexamen ;)
Je kan helemaal geen proefrit maken zonder geldig rijbewijs, dus dan heeft hij zonder proefrit die bak gekocht. Niet echt slim.
pi_216191197
Nu zal de garagist je rijbewijs waarschijnlijk niet controleren voor de proefrit zeker niet in de dorpen. Maar dan rijd je dus illegaal rond zonder rijbewijs tijdens je proefrit :')
  maandag 6 januari 2025 @ 14:52:07 #100
35189 Troel
scherp en bot
pi_216191255
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 14:44 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Je kan helemaal geen proefrit maken zonder geldig rijbewijs, dus dan heeft hij zonder proefrit die bak gekocht. Niet echt slim.
Je kunt prima iemand anders de proefrit laten maken en er zelf naast zitten he. Wat op zich redelijk logisch is als je zelf geen verstand van auto's hebt :P
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_216191324
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 14:45 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Nu zal de garagist je rijbewijs waarschijnlijk niet controleren voor de proefrit zeker niet in de dorpen. Maar dan rijd je dus illegaal rond zonder rijbewijs tijdens je proefrit :')
Ga er maar rustig van uit dat de verkopende garage even een kopie van je rijbewijs wil maken. Je denkt toch niet dat ze een ding van een paar rug met je meegeven zonder iets achter de hand te hebben?
  maandag 6 januari 2025 @ 15:04:35 #102
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216191361
quote:
2s.gif Op maandag 6 januari 2025 14:52 schreef Troel het volgende:

[..]
Je kunt prima iemand anders de proefrit laten maken en er zelf naast zitten he. Wat op zich redelijk logisch is als je zelf geen verstand van auto's hebt :P
Wat ik alsnog niet zou doen, je moet echt wel zeker weten dat jij de auto prettig vindt rijden.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_216191411
quote:
2s.gif Op maandag 6 januari 2025 14:52 schreef Troel het volgende:

[..]
Ik ben toch degene die of er in moet rijden, niet de ander. Natuurlijk mag een ander ook wel meekijken daar niet van maar ik ga niet nu al kijken voor een auto aangezien ik dus nog geen proefrit mag maken.
  maandag 6 januari 2025 @ 17:28:20 #104
35189 Troel
scherp en bot
pi_216192406
quote:
1s.gif Op maandag 6 januari 2025 15:04 schreef Leandra het volgende:

[..]
Wat ik alsnog niet zou doen, je moet echt wel zeker weten dat jij de auto prettig vindt rijden.
In dit geval ging het om een gezinsauto, maar het is volledig offtopic :P
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 6 januari 2025 @ 18:01:03 #105
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216192653
quote:
2s.gif Op maandag 6 januari 2025 17:28 schreef Troel het volgende:

[..]
In dit geval ging het om een gezinsauto, maar het is volledig offtopic :P
Die komt er in ons geval ook echt niet als een van beiden hem niet lekker vindt rijden :D
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_216194874
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2025 21:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is een goede tip.

Als je dan lokaal koopt en dat laat merken, dan zadelen ze je echt niet op met een auto waar ze gelijk voor duizenden euro's aan moeten versleutelen zonder een rekening te kunnen sturen.
En zowel, dan eindigt het bij de RR en die kent die wettelijke termijn uiteraard ook.
pi_216195091
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 07:46 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Klopt maar in beginsel blijft het wel 12 maanden wettelijke garantie, die termijn valt niet aan te tornen.

Criteria zijn doorgaans a) of TS er veilig mee de weg op kan en b) mededelingen (en uitsluitingen) van de verkoper. De elektrisch zijspiegelverstelling b.v. mag op een koekblik van 2k b.v. voor rekening koper komen (en bij 20k een garantiedingetje), een gescheurde remleiding b.v. mag gewoon niet en valt altijd onder garantie.

(tenzij door verkoper uitgesloten of de auto is verkocht als "loop of sloop").
pi_216195296
quote:
14s.gif Op maandag 6 januari 2025 12:12 schreef dick_laurent het volgende:

[..]
Nergens voor, naja doelloos rondjes rijden vooral.
[..]

En vlees halen bij de slager in het naburige dorp voor in de diepvries :+
pi_216197152
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 20:51 schreef r_one het volgende:

[..]
En vlees halen bij de slager in het naburige dorp voor in de diepvries :+
Of naar Duitsland om goedkoop drank in te slaan. En voor de rokers misschien een slof mee terug, zelf probeer ik zo min mogelijk sigaretten te roken tegenwoordig.
  maandag 6 januari 2025 @ 23:22:21 #110
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216198177
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 22:10 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Of naar Duitsland om goedkoop drank in te slaan. En voor de rokers misschien een slof mee terug, zelf probeer ik zo min mogelijk sigaretten te roken tegenwoordig.
Ik weet niet hoeveel je drinkt, maar als je denkt dat je een auto kunt hebben, rijden en onderhouden van het geld wat je bespaart door in Duitsland drank te kopen dan drink je zo veel dat je nooit nuchter genoeg bent om te rijden.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_216199354
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 23:22 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik weet niet hoeveel je drinkt, maar als je denkt dat je een auto kunt hebben, rijden en onderhouden van het geld wat je bespaart door in Duitsland drank te kopen dan drink je zo veel dat je nooit nuchter genoeg bent om te rijden.
Je logica ontgaat me. Ik verdien gewoon modaal , daar kan je best een klein autootje van kopen en betalen leandra. Er zijn ook Marokkanen met petjes in de bijstand die auto's hebben en rijden. Het is duurder dan vroeger maar ook weer niet zo duur.
pi_216199589
Een beetje auto kost minimaal 200 tot 300 euro per maand (exclusief afschrijving). Dan rijd je nog niet eens zóveel en rijd je in een goedkope, kleine auto. Een grotere, duurdere auto gaat al gauw richting 500 tot 600 euro per maand (exclusief afschrijving).

Wil je het goed doen althans hé.

Rekenvoorbeeld?

Motorrijtuigenbelasting bijvoorbeeld 36 euro per maand voor een auto tot 1050 kg (niet zwaar).
Verzekering (afhankelijk van leeftijd en schadevrije jaren) 40 euro per maand
Brandstof (bij 1 op 16 en 600 km per maand, dat is niet veel): pakweg 74,00 per maand
Onderhoud (wil je het echt goed doen) 70 euro per maand.
ANWB lidmaatschap 16 euro per maand.

Maakt 236 euro per maand en dan heb ik nog zeer conservatief begroot. :)
pi_216200044
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 09:14 schreef Tomatenboer het volgende:
Een beetje auto kost minimaal 200 tot 300 euro per maand (exclusief afschrijving). Dan rijd je nog niet eens zóveel en rijd je in een goedkope, kleine auto. Een grotere, duurdere auto gaat al gauw richting 500 tot 600 euro per maand (exclusief afschrijving).

Rekenvoorbeeld?

Motorrijtuigenbelasting bijvoorbeeld 36 euro per maand voor een auto tot 1050 kg (niet zwaar).
Brandstof (bij 1 op 16 en 600 km per maand, dat is niet veel): pakweg 74,00 per maand

Dit valt toch gewoon binnen het budget van iemand die modaal verdient ? De goedkopere, kleine auto dan he. Ik snap ook wel dat het niet uit kan als ik in een s klasse ga rondrijden.

Ik woon in een galerijflat van de woningbouwvereniging en de meeste buren hebben gewoon een auto voor de deur staan.
pi_216200064
aygo, yaris, c1, 107

gr
Gino ♥
pi_216200081
Even voor je beeldvorming ter vergelijking:

Stel je reist 600 km per maand met de trein. Leiden Apeldoorn is bijvoorbeeld iets van 200 km retour dus dat kan je 3x doen dan. Ben je al bijna 150 euro verder.

Dat is voor enkel die tripjes dus goedkoper dan een auto bezitten maar met de auto heb je diverse voordelen die het het toch waard maken.

- je kan altijd reizen
- je kan met meerdere mensen reizen
- je kan meer spullen meenemen
- je kan onderweg stoppen waar je wil of allerhande andere ritjes maken etc.
pi_216200088
quote:
19s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 09:57 schreef Tjacka het volgende:
aygo, yaris, c1, 107

gr
De Toyota Yaris van mn vader beviel slecht hij zei dat het als een bak water reed en traag reageerde op afremmen, accelereren etc.
pi_216200254
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 09:54 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Dit valt toch gewoon binnen het budget van iemand die modaal verdient ? De goedkopere, kleine auto dan he. Ik snap ook wel dat het niet uit kan als ik in een s klasse ga rondrijden.

Ik woon in een galerijflat van de woningbouwvereniging en de meeste buren hebben gewoon een auto voor de deur staan.
Zeker, mijn auto kost me bijvoorbeeld ongeveer 440 euro per maand exclusief afschrijving en dat is ook prima op te brengen met een modaal inkomen.

Maar veel mensen verkijken zich er nogal op en denken bijvoorbeeld voor 300 euro onderhoud per jaar te kunnen rijden ofzo. :P
pi_216200326
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 10:16 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Zeker, mijn auto kost me bijvoorbeeld ongeveer 440 euro per maand exclusief afschrijving en dat is ook prima op te brengen met een modaal inkomen.

Maar veel mensen verkijken zich er nogal op en denken bijvoorbeeld voor 300 euro onderhoud per jaar te kunnen rijden ofzo. :P
Veel mensen gaan geld lenen tegen 8% rente om een te dure bak te kopen zodat ze kunnen showen op de Coolsingel. Ik ben toch geen Marokkaan
  dinsdag 7 januari 2025 @ 11:21:19 #119
35189 Troel
scherp en bot
pi_216201124
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 08:41 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Je logica ontgaat me. Ik verdien gewoon modaal , daar kan je best een klein autootje van kopen en betalen leandra. Er zijn ook Marokkanen met petjes in de bijstand die auto's hebben en rijden. Het is duurder dan vroeger maar ook weer niet zo duur.
Het punt is dat als je vanuit Zeeland naar Duitsland gaat rijden je 150 kilometer moet rijden enkele reis. De prijs van de benzine en de drank in Duitsland is niet zo goedkoop dat je dat voor drie flesjes doet. Dat doe je dan voor een heleboel drank zeg maar. En als je dan van het geld dat je bespaart door in Duitsland drank te kopen je auto wilt onderhouden, dan moet je dus echt wel heeeeeel veel drank kopen. En als je dat dan opdrinkt ben je inderdaad nooit nuchter en kun je dus geen auto rijden. Het klopt prima wat @Leandra zegt.

Voor 300 euro BESPAREN op drank in Duitsland maakt gewoon veel drank, zeker als je de reiskosten meeneemt ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_216201360
quote:
2s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 11:21 schreef Troel het volgende:

[..]
Het punt is dat als je vanuit Zeeland naar Duitsland gaat rijden je 150 kilometer moet rijden enkele reis. De prijs van de benzine en de drank in Duitsland is niet zo goedkoop dat je dat voor drie flesjes doet. Dat doe je dan voor een heleboel drank zeg maar. En als je dan van het geld dat je bespaart door in Duitsland drank te kopen je auto wilt onderhouden, dan moet je dus echt wel heeeeeel veel drank kopen. En als je dat dan opdrinkt ben je inderdaad nooit nuchter en kun je dus geen auto rijden. Het klopt prima wat @:Leandra zegt.

Voor 300 euro BESPAREN op drank in Duitsland maakt gewoon veel drank, zeker als je de reiskosten meeneemt ;)
Je bent nogal veel aannames aan het doen die niet kloppen.

- ik woon helemaal niet in Zeeland
- Ik onderhoud de auto van mijn modale inkomen, niet van een eventuele geldbesparing door drank
- Je hoeft niet alle drank die je koopt zelf op te drinken natuurlijk
- de auto is er niet alleen om mee naar Duitsland te rijden om drank te kopen
pi_216201730
Is een parkeervergunning nodig daar waar je woont?
pi_216201746
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 12:05 schreef Kickstart het volgende:
Is een parkeervergunning nodig daar waar je woont?
Nog niet.
pi_216201791
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 12:06 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Nog niet.
Ok Was iets om niet te vergeten aan te vragen voordat de auto er is
  dinsdag 7 januari 2025 @ 12:33:06 #124
35189 Troel
scherp en bot
pi_216202033
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 11:41 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Je bent nogal veel aannames aan het doen die niet kloppen.

- ik woon helemaal niet in Zeeland
Jij had het over Zeeland, sorry dat ik daardoor dacht dat je daar woonde :)
quote:
- Ik onderhoud de auto van mijn modale inkomen, niet van een eventuele geldbesparing door drank
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 23:22 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dit is wat Leandra zegt op basis van dingen die je zelf zegt. Ik ga daar op door, ik stel nergens dat het ook zo is.
quote:
- Je hoeft niet alle drank die je koopt zelf op te drinken natuurlijk
- de auto is er niet alleen om mee naar Duitsland te rijden om drank te kopen
Je geeft zelf aan dat je niet echt een reden meer hebt om een auto te kopen omdat je vanuit huis kan werken. Er worden vervolgens een aantal dingen geopperd waarvoor je de auto kunt gebruiken en van daaruit gaat Leandra daar op verder. Niets meer, niets minder.

Wanneer moet je ook alweer op voor je rijbewijs?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 7 januari 2025 @ 12:49:59 #125
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216202240
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 10:22 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Veel mensen gaan geld lenen tegen 8% rente om een te dure bak te kopen zodat ze kunnen showen op de Coolsingel. Ik ben toch geen Marokkaan
Dit is niet de eerste keer dat je je in dit topic denigrerend en racistisch uitlaat over Marokkanen, als je een serieus topic wilt moet je daar gewoon mee nokken.
Als je daar toch mee door blijft gaan is het gewoon een slotwaardig trolltopic.

En zeg niet dat het aan anderen ligt; diverse users, waaronder ikzelf, hebben je antwoorden gegeven waar je wat mee kunt, als je met je racistische drek je eigen topic gaat verpesten hoef je er niet op te rekenen dat mensen je bij een volgend topic weer gaan helpen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 7 januari 2025 @ 12:53:50 #126
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216202287
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 09:58 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Even voor je beeldvorming ter vergelijking:

Stel je reist 600 km per maand met de trein. Leiden Apeldoorn is bijvoorbeeld iets van 200 km retour dus dat kan je 3x doen dan. Ben je al bijna 150 euro verder.

Dat is voor enkel die tripjes dus goedkoper dan een auto bezitten maar met de auto heb je diverse voordelen die het het toch waard maken.

- je kan altijd reizen
- je kan met meerdere mensen reizen
- je kan meer spullen meenemen
- je kan onderweg stoppen waar je wil of allerhande andere ritjes maken etc.
Even voor de beeldvorming, voor ¤ 119 per maand heb je een Dalvrij tweede klas, en voor ¤ 40 extra zit je eerste klas, kun je je helemaal de moeder treinen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 7 januari 2025 @ 12:58:12 #127
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216202337
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 10:16 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Ik heb het voor onze auto pas nog weer uitgerekend en kom idd ook op zo'n bedrag uit.
Over de afgelopen 10 jaar, inclusief alles, exclusief afschrijving, want er is eigenlijk geen afschrijving, ik denk dat we nu op het punt zijn dat ze alleen maar meer waard wordt :D
Oh, en dat is met zo'n 7.500 - 8.000 km per jaar.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_216202454
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 09:14 schreef Tomatenboer het volgende:

Rekenvoorbeeld?

En -in geval van TS niet ondenkbeeldig zodra hij geheel zelfstandig met z'n roze B de weg op 'mag' om te 'oefenen'- kosten van aanrijdingsschade en/of verlies van noclaimbescherming en/of malus i.p.v. bonus.
pi_216202654
Ik denk dat het niet mee zal vallen om een auto te vinden waar je voor afschrijving, onderhoud, belasting en verzekering onder de 2500 Euro per jaar kan blijven (dus de vaste lasten). Zelf sleutelaars uitgezonderd.

Variabele kosten zoals brandstof en banden is minimaal 10 ct per km maar het kan ook zomaar 15 ct zijn, zeker als de auto wat ouder is.

Dit een beetje uitgaand van 10 to 15 duizend km per jaar. Dan zit je toch al op 300 tot 400 euro per maand. Dat voor een kleinere auto zonder gekkigheid, zonder parkeerkosten die ook steeds meer worden.

De trein is per km veel duurder maar als je de vaste lasten mee rekent is ov goedkoper.

@TS, heb je al eens gerekend aan een optie als Greenwheels? Geen vaste lasten maar wel pittige km kosten
pi_216203856
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 12:11 schreef Kickstart het volgende:

[..]
Ok Was iets om niet te vergeten aan te vragen voordat de auto er is
Ik woon in een dorp waar het nog gratis parkeren is.

En dan zeg ik duidelijk NOG. Gaat niet lang meer duren denken we hier.
pi_216203866
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 12:49 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dit is niet de eerste keer dat je je in dit topic denigrerend en racistisch uitlaat over Marokkanen, als je een serieus topic wilt moet je daar gewoon mee nokken.
Als je daar toch mee door blijft gaan is het gewoon een slotwaardig trolltopic.

En zeg niet dat het aan anderen ligt; diverse users, waaronder ikzelf, hebben je antwoorden gegeven waar je wat mee kunt, als je met je racistische drek je eigen topic gaat verpesten hoef je er niet op te rekenen dat mensen je bij een volgend topic weer gaan helpen.
Ik zie niet in wat hier racistisch aan is.
pi_216203873
quote:
12s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 13:08 schreef r_one het volgende:

[..]
En -in geval van TS niet ondenkbeeldig zodra hij geheel zelfstandig met z'n roze B de weg op 'mag' om te 'oefenen'- kosten van aanrijdingsschade en/of verlies van noclaimbescherming en/of malus i.p.v. bonus.
Ik ga op een ouwe goedkope bak niet zomaar schades claimen
pi_216203880
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 13:24 schreef 215 het volgende:
Ik denk dat het niet mee zal vallen om een auto te vinden waar je voor afschrijving, onderhoud, belasting en verzekering onder de 2500 Euro per jaar kan blijven (dus de vaste lasten). Zelf sleutelaars uitgezonderd.

Variabele kosten zoals brandstof en banden is minimaal 10 ct per km maar het kan ook zomaar 15 ct zijn, zeker als de auto wat ouder is.

Dit een beetje uitgaand van 10 to 15 duizend km per jaar. Dan zit je toch al op 300 tot 400 euro per maand. Dat voor een kleinere auto zonder gekkigheid, zonder parkeerkosten die ook steeds meer worden.

De trein is per km veel duurder maar als je de vaste lasten mee rekent is ov goedkoper.

@:TS, heb je al eens gerekend aan een optie als Greenwheels? Geen vaste lasten maar wel pittige km kosten
Een auto huren als je nét je rijbewijs hebt wordt lastig.
pi_216203911
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 09:59 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
De Toyota Yaris van mn vader beviel slecht hij zei dat het als een bak water reed en traag reageerde op afremmen, accelereren etc.
Moderne Yaris is een heel fijne en betrouwbare auto.
Heb er verschillenden meegekregen van de dealer als m'n auto voor onderhoud was.

Ik herken dat niet, mogelijk geldt dat voor de eerste generatie maar gezien je budget kom je op iets vele nieuwers uit.

Ik had wel altijd een Hybrid versie mee, dat reedt wel lekker soepel.
pi_216203916
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 12:53 schreef Leandra het volgende:

[..]
Even voor de beeldvorming, voor ¤ 119 per maand heb je een Dalvrij tweede klas, en voor ¤ 40 extra zit je eerste klas, kun je je helemaal de moeder treinen.
Waarom ga jij dan niet altijd met de trein en waarom heb jij dan een auto?
pi_216203944
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 15:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Moderne Yaris is een heel fijne en betrouwbare auto.
Heb er verschillenden meegekregen van de dealer als m'n auto voor onderhoud was.

Ik herken dat niet, mogelijk geldt dat voor de eerste generatie maar gezien je budget kom je op iets vele nieuwers uit.

Ik had wel altijd een Hybrid versie mee, dat reedt wel lekker soepel.
Is hybride niet te duur in aanschaf?
pi_216204041
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 15:22 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Is hybride niet te duur in aanschaf?
Er zit een meerprijs aan maar het voordeel is het lagere verbruik met een relatief groot motorblok.

Veel van die "stofzuigers" hebben een 1.0 liter blokje tegenwoordig en halen daarmee ook 1 op 20.
Zo'n Yaris doet dat met een 1.5 liter blokje wat veel minder op z'n tenen hoeft te lopen.
Mijn Corolla 2.0 TS had zelfs nog een 2.0 liter blok als Hybrid. Dat ding ging als de brandweer.
pi_216204059
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 15:32 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Er zit een meerprijs aan maar het voordeel is het lagere verbruik met een relatief groot motorblok.

Veel van die "stofzuigers" hebben een 1.0 liter blokje tegenwoordig en halen daarmee ook 1 op 20.
Zo'n Yaris doet dat met een 1.5 liter blokje wat veel minder op z'n tenen hoeft te lopen.
Mijn Corolla 2.0 TS had zelfs nog een 2.0 liter blok als Hybrid. Dat ding ging als de brandweer.
Ik denk niet dat het de meerprijs in mijn geval waard is.
pi_216204084
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 15:12 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Ik ga op een ouwe goedkope bak niet zomaar schades claimen
Afgezien van schade aan je eigen auto (die valt sowieso al buiten de dekking van de WAP ;) ) .....

De schade aan die S-klasse die van rechts kwam betaal je dus zelf, uit eigen portemonnee? Of de schade aan die fietsende puber die nu op het asfalt ligt (ofschoon hij van links kwam)?
pi_216204089
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 15:13 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Een auto huren als je nét je rijbewijs hebt wordt lastig.
Tien seconden google: https://www.greenwheels.n(...)e-voorwaarden-nl.pdf
Ja, je moet 18 zijn en een rijbewijs hebben.
pi_216204173
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 15:35 schreef 215 het volgende:

[..]
Ik dacht dat je vaak 21 moest zijn en 2 jaar rijbewijs. Wist niet dat dit gewoon kon.
pi_216204190
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 15:35 schreef r_one het volgende:

[..]
Afgezien van schade aan je eigen auto (die valt sowieso al buiten de dekking van de WAP ;) ) .....

De schade aan die S-klasse die van rechts kwam betaal je dus zelf, uit eigen portemonnee? Of de schade aan die fietsende puber die nu op het asfalt ligt (ofschoon hij van links kwam)?
Ja ongeval eigen schuld ben je wel de pineut ja.
  Moderator dinsdag 7 januari 2025 @ 15:46:08 #143
Dick Laurent Is Dead
pi_216204265
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 15:35 schreef 215 het volgende:

[..]
Ja, hij had zó veel zelf ff kunnen googlen of opzoeken. Maar hij vindt het leuker om iedereens tijd hier te verdoen geloof ik. :')
pi_216204322
quote:
16s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 15:46 schreef dick_laurent het volgende:

[..]
Ja, hij had zó veel zelf ff kunnen googlen of opzoeken. Maar hij vindt het leuker om iedereens tijd hier te verdoen geloof ik. :')
Toch vind ik het gezien mijn onzekerheid mbt hoe goed ik kan rijden verstandig om dit in mijn eigen bak te doen en niet in een gehuurde auto.

Zodra mijn eerste bak op is, kan ik er natuurlijk wel voor kiezen om greenwheels te gaan rijden. Een vriendin van mij heeft haar auto weggedaan en rijdt greenwheels, maar zij is ervaren bestuurder. Ik nog lange niet.
  Moderator dinsdag 7 januari 2025 @ 15:54:55 #145
Dick Laurent Is Dead
pi_216204489
Nou weet je, ik zou zeggen, zie eerst maar eens eindelijk te slagen voordat we hier weer in het oneindige discussiëren over een hypotetische 1e auto...
pi_216204532
quote:
16s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 15:46 schreef dick_laurent het volgende:

[..]
Ach, mensen kiezen er zelf voor om dit topic te volgen. Ik snap dat TS met ongelooflijk veel vragen zit en niet altijd de juiste trefwoorden kan vinden. Maar inderdaad, na een tip zelf even opzoeken of je langer je rijbewijs moet hebben voor een huur-abbo was een kleine moeite. Zaken waar je op moet letten als beginnend bestuurder, bij koop van een auto of rijden in de bergen vind ik wel valide.

Maar de haast om snel te antwoorden is vaak groter dan de wens geïnformeerd te worden.
pi_216204562
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 15:54 schreef dick_laurent het volgende:
Nou weet je, ik zou zeggen, zie eerst maar eens eindelijk te slagen voordat we hier weer in het oneindige discussiëren over een hypotetische 1e auto...
Prima dan houd ik voor nu even op met reageren dank voor alle tips heb ze ook opgeslagen
  dinsdag 7 januari 2025 @ 18:31:28 #148
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216206349
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 15:18 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Waarom ga jij dan niet altijd met de trein en waarom heb jij dan een auto?
Ik maak het gros van mijn km's idd met de trein, mijn man en kind ook overigens.
En die auto is onze enige auto.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_216206361
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 18:31 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik maak het gros van mijn km's idd met de trein, mijn man en kind ook overigens.
En die auto is onze enige auto.
Je zal er toch wel eens in rijden anders stond-ie er niet.
pi_216206404
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 15:42 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Ja ongeval eigen schuld ben je wel de pineut ja.
Daar had ik het ook over. Ik dacht dat dat wel duidelijk was.
  dinsdag 7 januari 2025 @ 18:47:48 #151
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216206563
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 18:32 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Je zal er toch wel eens in rijden anders stond-ie er niet.
Ja klopt, 7.500 - 8.000 km per jaar.
Voornamelijk naar plekken die niet makkelijk met de trein bereikbaar zijn, en gezien mijn locatie ook naar mijn oudste zoon of naar de fysio bijvoorbeeld, want beiden op 8 - 11 km verderop.
En als ik dingen naar de vuilstort moet brengen bijvoorbeeld, of iets van de Ikea moet halen.
Maar in het laatste geval wil ik ook nog wel eens met de trein naar een andere Ikea.

Of kind naar school als de treinen staken, hoewel hij de laatste keer 20 km gefietst heeft (en 20 km terug).
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_216207872
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 18:47 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja klopt, 7.500 - 8.000 km per jaar.
Voornamelijk naar plekken die niet makkelijk met de trein bereikbaar zijn, en gezien mijn locatie ook naar mijn oudste zoon of naar de fysio bijvoorbeeld, want beiden op 8 - 11 km verderop.
En als ik dingen naar de vuilstort moet brengen bijvoorbeeld, of iets van de Ikea moet halen.
Maar in het laatste geval wil ik ook nog wel eens met de trein naar een andere Ikea.

Of kind naar school als de treinen staken, hoewel hij de laatste keer 20 km gefietst heeft (en 20 km terug).
Nou zo zie je maar weer dat er blijkbaar toch wel goede redenen zijn voor mensen om het rijbewijs te willen behalen en een auto te willen kopen.
  dinsdag 7 januari 2025 @ 20:38:27 #153
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216207892
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 20:36 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Nou zo zie je maar weer dat er blijkbaar toch wel goede redenen zijn voor mensen om het rijbewijs te willen behalen en een auto te willen kopen.
Ik zeg ook niet dat die er niet zouden zijn, ik weerleg alleen de OV prijzen die jij afdoet als zouden het standaard prijzen zijn voor iemand die regelmatig met de trein reist.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_216207980
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 20:38 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik zeg ook niet dat die er niet zouden zijn, ik weerleg alleen de OV prijzen die jij afdoet als zouden het standaard prijzen zijn voor iemand die regelmatig met de trein reist.
Ja ok je betaalt meestal niet de volle mep.
pi_216324440
Wat zijn de meningen over een Dacia Duster?
pi_216328416
Moet ik trouwens geld pinnen om een auto te kopen of kan je dat ook pinnen of overmaken? Want hier in het dorp trek ik al het geld uit de automaten als ik zo veel geld moet opnemen zegmaar.
pi_216328452
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 21:03 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Wat zijn de meningen over een Dacia Duster?
Serieus?
Hadden we ooit om een paardentrailer te trekken, maar wat moet je verder met zo’n enorme zware bak? Reed heerlijk op de snelweg, maar ik kreeg ‘m amper uit het parkeervak en in de achteruitversnelling zetten ging voor mij eigenlijk niet.
pi_216328557
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 10:08 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Serieus?
Hadden we ooit om een paardentrailer te trekken, maar wat moet je verder met zo’n enorme zware bak? Reed heerlijk op de snelweg, maar ik kreeg ‘m amper uit het parkeervak en in de achteruitversnelling zetten ging voor mij eigenlijk niet.
Mja het is niet strikt noodzakelijk maar vind een grote bak ook wel lekker eigenlijk een beetje voor de status ook zeg maar.

Ja als hij niet in de achteruitversnelling kan, dan houdt het al gauw op, dus daar zal ik op letten bij de proefrit.
pi_216328582
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 10:03 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Moet ik trouwens geld pinnen om een auto te kopen of kan je dat ook pinnen of overmaken? Want hier in het dorp trek ik al het geld uit de automaten als ik zo veel geld moet opnemen zegmaar.
En mogen niet eens meer grote contante bedragen aangenomen worden. Ook niet voor de aankoop van een auto.
Sinds 1 Januari 2025 is 3000 euro de max voor contante betalingen.
pi_216328660
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 15:57 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Hallo allemaal,

Het is binnenkort zover, ik heb straks rijexamen en ondanks dat het voor mij uitdagend is gaan we even van het positieve uit dat het gewoon in één keer lukt. Dus zodra ik ben geslaagd wil ik natuurlijk een auto kopen. En anders na de volgende keer etc. Discussie daarover mag in PTA / [Centraal] Rijbewijs-/Rijlestopic #215 met papoea's

Helaas weet ik echt van toeten noch blazen. Ik weet dat er een motor zit in de auto en dan gaat- ie vroem en dat is het wel zo'n beetje. Voor het rijexamen moet je nog weten waar de ruitenwisservloeistof zit onder de motorkap en dat is het wel.

Nou heeft iemand me al een goede garage aangeraden hier op het dorp, maar hoe kan ik voorkomen dat ik word opgelicht bij het kopen van mijn eerste autootje? Zijn er heel duidelijke kenmerken van een auto die je absoluut NIET moet kopen? Ik ken helaas niet echt iemand die veel van auto's afweet en die ook mee zou willen helpen hierbij (ofwel ze weten het wel maar gaan me niet helpen of andersom).

Is een budget van 5 duizend euro goed voor een klein eerste autootje? Dan is het ook niet zo HEEL erg mocht hij kapot gaan. Of moet ik toch echt boven de 10 duizend zitten? Het uiterlijk van de auto maakt mij niet uit, zolang er 4 mensen in totaal inpassen, er een trekhaak op kan en hij niet te veel brandstof slurpt.

Wat moet ik in godsnaam allemaal regelen voor een auto behalve dan het rijbewijs? Het is hier gratis parkeren dus ik denk verzekering, Motorrijtuigenbelasting moet ik dan doen?

Ik ben al boven de 30 en heb uiteraard nooit een auto in bezit gehad en weet er echt helemaal niks van dus vandaar dit topic, bij voorbaat dank.
Let op de algehele staat / indruk van de auto.
Let op de banden: zitten er onbekende Chinese plong-ching banden onder dan is het met de rest van het onderhoud waarschijnlijk ook slecht gesteld.
Zorg dat er een (vrijwel) nieuwe APK op zit.

Modellen om te overwegen:
- Daihatsu Sirion 2;
- Fiat Panda, 2e generatie, met de turboloze 1,2 liter 4 cilinder;
- Hyundai i10.

Dit hoeft geen 5000 euro te kosten, maar dan hou je wat geld over voor onderhoud/reparaties.
pi_216328868
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 10:25 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
En mogen niet eens meer grote contante bedragen aangenomen worden. Ook niet voor de aankoop van een auto.
Sinds 1 Januari 2025 is 3000 euro de max voor contante betalingen.
Ja ok maar wie gaat dat controleren, als ik korting krijg dan trek ik het gewoon uit de muur hoor. De bank gebeld en zij zeiden ook van dat kan gewoon hoor.

Maar als ik geen korting krijg doe ik het liever niet ivm de veiligheid. Ik heb nou dus nóg geen auto, en dan moet ik fietsen met zoveel geld.
pi_216328925
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 10:53 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Ja ok maar wie gaat dat controleren, als ik korting krijg dan trek ik het gewoon uit de muur hoor. De bank gebeld en zij zeiden ook van dat kan gewoon hoor.

Maar als ik geen korting krijg doe ik het liever niet ivm de veiligheid. Ik heb nou dus nóg geen auto, en dan moet ik fietsen met zoveel geld.
Het is toch een autobedrijf en geen kapper?
De tijd dat je contant een auto koopt is voorbij. Voor meneer de verkoper ook beter. Al die biljetten per stuk op echtheid controleren duurt wel even.
  vrijdag 17 januari 2025 @ 11:26:28 #163
35189 Troel
scherp en bot
pi_216329076
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 10:53 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]

Als je korting krijgt omdat je contant betaalt, dan haal je je auto bij een heel louche garagehouder. Dat heeft mogelijk ook gevolgen voor garantie, onderhoud en dergelijke.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_216329272
Probeer feeling krijgen voor je auto. Je kunt honderden euro's besparen als je zelf de onderhoudsbeurt kunt uitvoeren. Om het jaar verse motorolie en filter. Olie verversen is iets dat je bij elke auto makkelijk zelf kunt doen.
Filters zoals interieurfilter en het luchtfilter, de ruitenwisserbladen en lampjes. Bij de garage betaal je een monteur per kwartier, en zit er vaak een marge op onderdelen.
pi_216329298
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 11:00 schreef spectrumanalyser het volgende:

Het is toch een autobedrijf en geen kapper?
De tijd dat je contant een auto koopt is voorbij. Voor meneer de verkoper ook beter. Al die biljetten per stuk op echtheid controleren duurt wel even.
Ook in de dorpen? Ik woon niet in Amsterdam Centrum hoor.
pi_216329304
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 11:51 schreef spectrumanalyser het volgende:
Probeer feeling krijgen voor je auto. Je kunt honderden euro's besparen als je zelf de onderhoudsbeurt kunt uitvoeren. Om het jaar verse motorolie en filter. Olie verversen is iets dat je bij elke auto makkelijk zelf kunt doen.
Filters zoals interieurfilter en het luchtfilter, de ruitenwisserbladen en lampjes. Bij de garage betaal je een monteur per kwartier, en zit er vaak een marge op onderdelen.
Ik heb twee linkerhanden zelfs een fietsband plakken is een uitdaging
  vrijdag 17 januari 2025 @ 12:11:47 #167
399258 n0sferat2
houdt van vijgen
pi_216329522
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 10:23 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
eigenlijk een beetje voor de status ook zeg maar.

Met een Dacia Duster is er weinig sprake van status
Waar geen menselijkheid heerst, is het aan u om te streven naar humaniteit.
pi_216329555
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 12:11 schreef n0sferat2 het volgende:

[..]
Met een Dacia Duster is er weinig sprake van status
Tsja ik ga geen lening afsluiten voor een auto, ik moet hem wel gewoon kunnen pinnen zegmaar.
pi_216330710
Ik mag de auto niet contant betalen? Ik had de bank gebeld en zij zeiden dat dat wel gewoon kan hoor voor een auto als je je pinlimiet verhoogt.

Die verlaag ik dan maar weer. 8)7
  vrijdag 17 januari 2025 @ 14:07:36 #170
35189 Troel
scherp en bot
pi_216330833
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 13:55 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Ik mag de auto niet contant betalen? Ik had de bank gebeld en zij zeiden dat dat wel gewoon kan hoor voor een auto als je je pinlimiet verhoogt.

Die verlaag ik dan maar weer. 8)7
Als je je opnamelimiet hoger zet, kun je meer contant geld opnemen. Je pinlimiet is voor als je in een winkel wilt pinnen. Of bij de autohandelaar. Tot 3000 euro kun je misschien contant betalen, maar daar worden echt niet alle autohandelaren blij van. Dus ja, het kan wel, maar als het niet hoeft zou ik het niet doen. Als je korting krijgt als je cash betaalt, dan gaan bij mij alle bellen rinkelen. Het is prima om een korting te krijgen op een auto (bij geen inruil heb je dat soms wel), maar dat moet los staan van cash of pin.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_216330897
Ik betaal altijd uitsluitend met losse munten als ik een auto koop. Laatst mijn nieuwe RS6 opgehaald en cash afgetikt. Was wel zwaar fietsen en werd raar aangekeken, voelde me net Dagobert Duck.

Hihaho.
pi_216330927
Je kunt overigens alleen óf cash betalen, of een lening afsluiten met een auto kopen. Een andere manier is er niet.
pi_216331056
quote:
2s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 14:07 schreef Troel het volgende:

[..]
Als je je opnamelimiet hoger zet, kun je meer contant geld opnemen. Je pinlimiet is voor als je in een winkel wilt pinnen. Of bij de autohandelaar. Tot 3000 euro kun je misschien contant betalen, maar daar worden echt niet alle autohandelaren blij van. Dus ja, het kan wel, maar als het niet hoeft zou ik het niet doen. Als je korting krijgt als je cashcontant betaalt, dan gaan bij mij alle bellen rinkelen. Het is prima om een korting te krijgen op een auto (bij geen inruil heb je dat soms wel), maar dat moet los staan van cashcontant of pin.
quote:
15s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 14:16 schreef Feola het volgende:
Ik betaal altijd uitsluitend met losse munten als ik een auto koop. Laatst mijn nieuwe RS6 opgehaald en cashcontant afgetikt. Was wel zwaar fietsen en werd raar aangekeken, voelde me net Dagobert Duck.

Hihaho.
quote:
99s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 14:18 schreef Feola het volgende:
Je kunt overigens alleen óf cashcontant betalen, of een lening afsluiten met een auto kopen. Een andere manier is er niet.
Het is contant, niet cash.
Flikker op met die ver-Engelising van de Nederlandse taal.
  Moderator vrijdag 17 januari 2025 @ 14:43:08 #174
Dick Laurent Is Dead
pi_216331153
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 14:32 schreef CarbonC het volgende:

[..]
[..]
[..]
Damn bro, waarom reageer je zo mad?
  vrijdag 17 januari 2025 @ 15:16:22 #175
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_216331452
Cash is King.
pi_216331747
quote:
10s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 14:43 schreef dick_laurent het volgende:

[..]
Damn bro, waarom reageer je zo mad?
Come on mod, give 'm a break.
  vrijdag 17 januari 2025 @ 15:48:41 #177
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_216331758
quote:
Je kunt overigens alleen óf cash betalen, of een lening afsluiten met een auto kopen. Een andere manier is er niet.
Of private leasen. Maar dan wordt-ie niet van jou.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_216331770
quote:
Lolwut? :D Alleen cash contant of lenen?
Dus het gehele factuurbedrag pinnen of overschrijven kan helemaal niet?
pi_216332142
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 15:49 schreef r_one het volgende:

[..]
Volgens de garage kan dit gewoon.
pi_216332166
De garage wil geen contant geld voor de auto hebben, dus dan houdt het op. Dan kan ik gaan lopen moeilijk doen van 'ja maar het is een EU recht om met contant geld te mogen betalen', dit, dat. Maar als de garage hem niet meegeeft, geeft ie hem niet mee, zo simpel is het.
pi_216332207
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 16:37 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Volgens de garage kan dit gewoon.
Vroeg ik jou wat?
pi_216332222
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 16:43 schreef r_one het volgende:

[..]
Vroeg ik jou wat?
Zo zo, hittepetitje.
  vrijdag 17 januari 2025 @ 20:06:53 #183
35189 Troel
scherp en bot
pi_216334659
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 14:32 schreef CarbonC het volgende:

[..]
[..]
[..]
Vroegah toen ik een klein meisje had, was er een liedje toen de pin in kwam.

Daarin werd ook over cash gesproken.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_216334973
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 16:40 schreef pedaalemmerzak het volgende:
De garage wil geen contant geld voor de auto hebben, dus dan houdt het op. Dan kan ik gaan lopen moeilijk doen van 'ja maar het is een EU recht om met contant geld te mogen betalen', dit, dat. Maar als de garage hem niet meegeeft, geeft ie hem niet mee, zo simpel is het.
wtf, je begon zelf bij de autoverkoper over contant geld?
De EU heeft regels ingevoerd voor bestrijding van witwassen en terrorismefinanciering. Dus dat moeilijk doen is altijd leuk, alleen betrek de EU er maar niet bij.
pi_216335959
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 15:49 schreef r_one het volgende:

[..]
Sommige mensen hebben de /s nodig blijkbaar.

Tuurlijk schrijf je het gewoon over bij een fatsoenlijke dealer. Als je perse cash moet betalen vraag je er gewoon om.
  vrijdag 17 januari 2025 @ 22:02:41 #186
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_216336121
quote:
99s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 21:50 schreef Feola het volgende:

[..]
Sommige mensen hebben de /s nodig blijkbaar.

Tuurlijk schrijf je het gewoon over bij een fatsoenlijke dealer. Als je perse cash moet betalen vraag je er gewoon om.
Ik heb 'm gepind.
Wel eerst geprobeerd met Apple Pay, dat leek me helemaal grappig. Ging niet helaas..

[ Bericht 13% gewijzigd door Mano_ op 17-01-2025 22:58:39 ]
pi_216338486
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 20:30 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
wtf, je begon zelf bij de autoverkoper over contant geld?
De EU heeft regels ingevoerd voor bestrijding van witwassen en terrorismefinanciering. Dus dat moeilijk doen is altijd leuk, alleen betrek de EU er maar niet bij.
Je hebt de post die je citeert niet goed gelezen
pi_216338679
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 08:55 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Je hebt de post die je citeert niet goed gelezen
Hoe zit het dan. Heb je zelf de garage gevraagd of je contant kunt betalen?
pi_216340650
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 09:26 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Hoe zit het dan. Heb je zelf de garage gevraagd of je contant kunt betalen?
Hallo mag ik de auto straks ook pinnen ?

*Enigszins verbaasd * u wilt hem meteen meenemen ?

"Ja "

" Als u uw limiet bij de bank verhoogt kunnen wij inderdaad meteen overgaan tot aflevering meneer "

" En wat als ik hem contant betaal ?"

" Hoe bedoelt u ?"

"Nou dat ik zeg maar briefjes uit de automaat haal en daarmee betaal"

*Enigszins verbaasd* meneer u kunt hier niet aankomen met contant geld daar zijn regels voor

*Ik enigszins verbaasd * "huh oh kan dat niet contant dan ?"

"Nee "

"Ok dan pin ik hem wel he "
  zaterdag 18 januari 2025 @ 12:47:30 #190
35189 Troel
scherp en bot
pi_216340709
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 12:42 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Hallo mag ik de auto straks ook pinnen ?

*Enigszins verbaasd * u wilt hem meteen meenemen ?

"Ja "

" Als u uw limiet bij de bank verhoogt kunnen wij inderdaad meteen overgaan tot aflevering meneer "

" En wat als ik hem contant betaal ?"

" Hoe bedoelt u ?"

"Nou dat ik zeg maar briefjes uit de automaat haal en daarmee betaal"

*Enigszins verbaasd* meneer u kunt hier niet aankomen met contant geld daar zijn regels voor

*Ik enigszins verbaasd * "huh oh kan dat niet contant dan ?"

"Nee "

"Ok dan pin ik hem wel he "
Je begon er dus wel zelf over :D
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_216341021
quote:
2s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 12:47 schreef Troel het volgende:

[..]
Je begon er dus wel zelf over :D
Het lijkt mij logischer om het contant te betalen maar ok als het niet mag mag het niet.
  zaterdag 18 januari 2025 @ 13:18:22 #192
35189 Troel
scherp en bot
pi_216341028
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 13:17 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Het lijkt mij logischer om het contant te betalen maar ok als het niet mag mag het niet.
Contant betalen is tegenwoordig alles behalve logisch, zeker met zulke bedragen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_216341038
quote:
2s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 13:18 schreef Troel het volgende:

[..]
Contant betalen is tegenwoordig alles behalve logisch, zeker met zulke bedragen.
Ik vind van niet, ik ben toch Sigrid Kaag niet zeker.
  zaterdag 18 januari 2025 @ 13:20:38 #194
35189 Troel
scherp en bot
pi_216341045
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 13:19 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Ik vind van niet, ik ben toch Sigrid Kaag niet zeker.
Er zijn tal van winkels waar je niet meer contant kan betalen. Er komt nog nauwelijks een collectebus langs de deur, dus het kan zijn dat jij vindt van niet, maar dat wil niet zeggen dat wat jij vindt leidend is.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zaterdag 18 januari 2025 @ 13:25:33 #195
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_216341084
Wat ga je kopen? Ik kan de Ateca enorm aanraden, al wil ik ook weer niet dat iedereen er mee gaat rijden.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_216341199
quote:
2s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 13:20 schreef Troel het volgende:

[..]
Er zijn tal van winkels waar je niet meer contant kan betalen. Er komt nog nauwelijks een collectebus langs de deur, dus het kan zijn dat jij vindt van niet, maar dat wil niet zeggen dat wat jij vindt leidend is.
Nogal D66 dit.
pi_216341203
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 13:25 schreef SebbeSwensje het volgende:
Wat ga je kopen? Ik kan de Ateca enorm aanraden, al wil ik ook weer niet dat iedereen er mee gaat rijden.
Ik heb mijn ogen op een dacia duster, alleen is het wel redelijk aan de top van mijn budget maar het is wel financieel mogelijk. Ik heb liever een grotere, veiligere auto.
  zaterdag 18 januari 2025 @ 13:47:22 #198
35189 Troel
scherp en bot
pi_216341266
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 13:39 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Nogal D66 dit.
Grappig, dat heb ik nog nooit van mijn leven gestemd *)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zaterdag 18 januari 2025 @ 16:25:22 #199
399258 n0sferat2
houdt van vijgen
pi_216342644
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 13:40 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Ik heb mijn ogen op een dacia duster, alleen is het wel redelijk aan de top van mijn budget maar het is wel financieel mogelijk. Ik heb liever een grotere, veiligere auto.
Ik zou eerst gewoon wat testritten gaan maken in verschillende auto's.
pi_216371760
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 16:25 schreef n0sferat2 het volgende:

[..]
Ik zou eerst gewoon wat testritten gaan maken in verschillende auto's.
Ok ik heb heel kort in een suzuki swift gereden, ik scheet in mn broek dus ik heb een langere 'officiele' proefrit gepland voor over een paar dagen als ik overdag kan rijden. Ik vond het zo eng om zonder instructeur te rijden opeens.

In de grotere auto durfde ik niet ik zei tegen de verkoper rijd jij maar. Ik heb nooit in zo een grote auto gereden en die werd hem niet. In kleinere auto's (suzuki swift) voel ik mij comfortabeler omdat ik dat meer gewend ben ook zegmaar. Zo een grote bak durf ik niet te rijden.
pi_216371791
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 20:23 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Ok ik heb heel kort in een suzuki swift gereden, ik scheet in mn broek dus ik heb een langere 'officiele' proefrit gepland voor over een paar dagen als ik overdag kan rijden. Ik vond het zo eng om zonder instructeur te rijden opeens.

In de grotere auto durfde ik niet ik zei tegen de verkoper rijd jij maar. Ik heb nooit in zo een grote auto gereden en die werd hem niet. In kleinere auto's (suzuki swift) voel ik mij comfortabeler omdat ik dat meer gewend ben ook zegmaar. Zo een grote bak durf ik niet te rijden.
no stress. het maakt uiteindelijk niet zoveel uit groter of kleiner. zelfde idee allemaal
Do what you love, love what you do!
pi_216371869
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 20:25 schreef kree het volgende:

[..]
no stress. het maakt uiteindelijk niet zoveel uit groter of kleiner. zelfde idee allemaal
Zelfs in de zone 30 reed ik zo langzaam dat ik werd ingehaald :'(

Moet echt nog even wennen aan alleen rijden zeg maar.
pi_216371900
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 20:29 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Zelfs in de zone 30 reed ik zo langzaam dat ik werd ingehaald :'(

Moet echt nog even wennen aan alleen rijden zeg maar.
alles wat achter je zit komt vanzelf mee he?

Enige waarmee je moet oppassen is bochten nemen, heel simpel kijk in rechter spiegel. als je ziet gaat niet (tip) beter ff stoppen ofzo ipv denken kan :)
Do what you love, love what you do!
  maandag 20 januari 2025 @ 21:04:35 #204
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_216372395
Deze is cool, en lekker compact.

Bekijk deze YouTube-video
  maandag 20 januari 2025 @ 23:09:39 #205
399258 n0sferat2
houdt van vijgen
pi_216373865
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 20:23 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]

Als je geen grotere bak nodig hebt, dan zou ik daar ook niet voor gaan. Ik heb ook in een Suzuki Swift gereden, prima auto.
pi_216374095
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 23:09 schreef n0sferat2 het volgende:

[..]
Als je geen grotere bak nodig hebt, dan zou ik daar ook niet voor gaan. Ik heb ook in een Suzuki Swift gereden, prima auto.
Die grote bak zou een geheel refogezin uit Krabbendijke met 6 kinderen in passen joh, ik ben alleenstaand, dus ja het wordt een suzuki swift. Ik moest er toch echt even zelf naast staan en in zitten om te zien hoe groot dat ding was :o
pi_216415463
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 13:40 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Prima ding, als je het uiterlijk oké vind. Ik ben van Peugeot (Diesel) naar Toyota overgestapt. Had ik al 10 jaar eerder moeten doen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_216415475
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 17:27 schreef blomke het volgende:

[..]
Prima ding, als je het uiterlijk oké vind. Ik ben van Peugeot (Diesel) naar Toyota overgestapt. Had ik al 10 jaar eerder moeten doen.
Ik heb nu een suzuki swift gekocht.

Ik vind de dacia te groot. De wegenbelasting is ook te duur.
pi_216415638
quote:
7s.gif Op donderdag 2 januari 2025 18:14 schreef sigme het volgende:

quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 17:28 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]

Ik vind de dacia te groot. De wegenbelasting is ook te duur.
^O^
Wat heb je ervoor betaald, welk bouwjaar, welke km-stand?
  vrijdag 24 januari 2025 @ 17:58:39 #210
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_216415704
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 17:49 schreef sigme het volgende:

[..]
[..]
^O^
Subframe nog OK? ;)
pi_216423219
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 17:28 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]

Mijn hemel, wat overkomt me?

[ Bericht 6% gewijzigd door blomke op 25-01-2025 11:08:02 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_216424772
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 17:49 schreef sigme het volgende:

[..]
[..]
^O^
Ik zeg het liever niet heel gedetailleerd. Maar ik heb wel de prijzen uitgezocht voor deze km stand ( onder de 100 k km) bouwjaar (9 jaar oud) en dan was de prijs nét aan wat aan de hogere kant maar deze auto is wel 100 procent schadevrij en het is de garage hier op het dorp dus dan vind ik die ietsjes hogere prijs ok. Scheelt geen duizend euro hoor.
  zaterdag 25 januari 2025 @ 13:46:26 #213
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_216424791
Prima toch.👍
pi_216424910
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 13:44 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Ik zeg het liever niet heel gedetailleerd. Maar ik heb wel de prijzen uitgezocht voor deze km stand ( onder de 100 k km) bouwjaar (9 jaar oud) en dan was de prijs nét aan wat aan de hogere kant maar deze auto is wel 100 procent schadevrij en het is de garage hier op het dorp dus dan vind ik die ietsjes hogere prijs ok. Scheelt geen duizend euro hoor.
^O^
Ik hoop dat je er lang en veel plezier van hebt.
pi_216432121
Wanner moet je trouwens schakelen in zo een kleine auto? Op het dashbord zegt hij dat ik zelfs op een normale stadsweg (50 km/u) in zn 5 moet. Met rijles leerde ik in z'n 3.
  zaterdag 25 januari 2025 @ 23:25:02 #216
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216432308
50 kan meestal makkelijk in z'n 4, en in sommige auto's idd ook in z'n 5, maar dat is voor mijn auto dan weer wat minder geschikt, ik hou het in principe op 80 in z'n 5.

Maar... ik heb geen Suzuki :D
Wullie bin KOEL © Soneal
  zaterdag 25 januari 2025 @ 23:32:11 #217
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216432422
Heb je een toerenteller in je dashboard?
Zorg dat die op ongeveer 2.000 zit als je een constante snelheid kunt rijden.

Bij veel remmen en veel versnellen, (weg met stoplichten en rotondes) moet je sowieso niet met 50 in de 5de versnelling willen zitten.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_216433466
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 23:25 schreef Leandra het volgende:
50 kan meestal makkelijk in z'n 4, en in sommige auto's idd ook in z'n 5, maar dat is voor mijn auto dan weer wat minder geschikt, ik hou het in principe op 80 in z'n 5.

Maar... ik heb geen Suzuki :D
Ja ik heb geleerd 60 in zn 4 en 80 in zn 5. Maar dat was een VW polo diesel.

Ik zal eens proberen 50 in zn 4 dan. Ik wist niet dat dit zo veel verschilde per auto.
  zondag 26 januari 2025 @ 01:19:38 #219
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216433548
Met een diesel kun je nog veel makkelijker vroeg schakelen.

Maar probeer het gewoon uit, een Swift zal niet zo'n motorvermogen hebben dat je met 50 in z'n 4 al extreem laag in de toeren zit.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_216434266
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 01:02 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Ja ik heb geleerd 60 in zn 4 en 80 in zn 5. Maar dat was een VW polo diesel.

Ik zal eens proberen 50 in zn 4 dan. Ik wist niet dat dit zo veel verschilde per auto.
De swift heeft geen toerenteller zeker?

Een benzineauto wil je hoger in de toeren houden dan een diesel. De moderne elektronica wil de boel lager in de toeren houden dan ikzelf wil. Het is ook een kwestie van gevoel krijgen voor de auto (heeft 'ie nog wel acceleratievermogen in de versnelling waarin je rijdt en heb je dat op dat moment nodig).

Oh, en een benzineauto slaat veel makkelijker af bij optrekken vanuit stilstand dan een diesel, daar moet je als beginnende benzinerijder ook altijd even mee leren omgaan zodat je dat niet meer gebeurt ;)
pi_216436855
quote:
7s.gif Op zondag 26 januari 2025 08:38 schreef sigme het volgende:

[..]
De swift heeft geen toerenteller zeker?

Een benzineauto wil je hoger in de toeren houden dan een diesel. De moderne elektronica wil de boel lager in de toeren houden dan ikzelf wil. Het is ook een kwestie van gevoel krijgen voor de auto (heeft 'ie nog wel acceleratievermogen in de versnelling waarin je rijdt en heb je dat op dat moment nodig).

Oh, en een benzineauto slaat veel makkelijker af bij optrekken vanuit stilstand dan een diesel, daar moet je als beginnende benzinerijder ook altijd even mee leren omgaan zodat je dat niet meer gebeurt ;)
Ik vind het nog best wel spannend om tegelijkertijd op de toerenteller en de weg te letten eigenlijk, maar op een lang recht stuk zal ik het eens proberen.

En dat snelle afslaan bij optrekken was ik bang voor, omdat ik dit wel had in de nissan micra van mijn vader vroeger. Maar bij deze suzuki swift heb ik er totaal geen last van en hij is nog nooit afgeslagen.
  zondag 26 januari 2025 @ 15:41:43 #222
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216438726
Maar hij heeft dus een toerenteller?
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 26 januari 2025 @ 15:46:42 #223
503714 SebbeSwensje
pi_216438781
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 13:09 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Ik vind het nog best wel spannend om tegelijkertijd op de toerenteller en de weg te letten eigenlijk, maar op een lang recht stuk zal ik het eens proberen.

En dat snelle afslaan bij optrekken was ik bang voor, omdat ik dit wel had in de nissan micra van mijn vader vroeger. Maar bij deze suzuki swift heb ik er totaal geen last van en hij is nog nooit afgeslagen.
Het is geen motor ofzo. In de auto heb je besef van wat er voor je gebeurt, wat er achter je gebeurt, welke snelheid je rijdt, op hoeveel toeren dat is (kan ook op gehoor), welke onzin jouw passagiers met je willen delen en anticipeer je alvast op de situaties die je nog niet ziet, maar wel kan en mag verwachten.
Appears.
  zondag 26 januari 2025 @ 15:49:05 #224
503714 SebbeSwensje
pi_216438797
50 in zijn 5 vindt overigens geen enkele auto leuk. Dat die doorgeslagen milieuvriendelijke eisen dat verwachten is een ander verhaal.
Appears.
  zondag 26 januari 2025 @ 15:50:40 #225
35189 Troel
scherp en bot
pi_216438809
quote:

[..]

Je kunt het ook horen. Ik heb dat in ieder geval geleerd tijdens mijn rijlessen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_216438926
quote:
Ik vind het nog best wel spannend om tegelijkertijd op de toerenteller en de weg te letten eigenlijk
Hij zit doorgaans naast de snelheidsmeter, vind je die ook spannend om al rijdend op te letten?

En het lampje 'opschakelen naar 5' zie je dan weer wél :')
pi_216439856
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 16:02 schreef r_one het volgende:

[..]
Hij zit doorgaans naast de snelheidsmeter, vind je die ook spannend om al rijdend op te letten?

En het lampje 'opschakelen naar 5' zie je dan weer wél :')
Ik vind de snelheidsmeter belangrijker dan de toerenteller en allebei tegelijkertijd lukt nog niet

Die '5' staat in koeienletters op het dashboard, om de één of andere reden.
pi_216440116
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 17:36 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Ik vind de snelheidsmeter belangrijker dan de toerenteller en allebei tegelijkertijd lukt nog niet

Die '5' staat in koeienletters op het dashboard, om de één of andere reden.
Ja het is ook heel erg lastig allemaal, al die (maar liefst twee grote) klokken en een infodisplay centraal bij elkaar geplaatst, recht voor je snufferd :') _O-

En dan heb je ook nog een tiental lampjes in allerlei kekke kleurtjes, een benzinemeter, een koelwatertemperatuurmeter .... man man man .... je wordt er nog druk mee :%
  zondag 26 januari 2025 @ 18:01:40 #229
35189 Troel
scherp en bot
pi_216440150
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 17:59 schreef r_one het volgende:

[..]
Ja het is ook heel erg lastig allemaal, al die (maar liefst twee grote) klokken en een infodisplay centraal bij elkaar geplaatst, recht voor je snufferd :') _O-

En dan heb je ook nog een tiental lampjes in allerlei kekke kleurtjes, een benzinemeter, een koelwatertemperatuurmeter .... man man man .... je wordt er nog druk mee :%
En je moet ook nog op de weg letten :o
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_216440175
quote:
2s.gif Op zondag 26 januari 2025 18:01 schreef Troel het volgende:

[..]
En je moet ook nog op de weg letten :o
Nee, dat ook nog tegelijkertijd, dat lukt me nog niet. Ik vind de "5" belangrijker.
pi_216440327
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 17:59 schreef r_one het volgende:
e grote) klokken en een infodisplay centraal bij elkaar geplaatst, recht voor je snufferd

En dan heb je ook nog een tiental lampjes in allerlei kekke kleurtjes, een benzinemeter, een koelwatertemperatuurmeter .... man man man .... je wordt er nog druk mee
Ja daar kijk ik nooit op, veel te veel informatie.
pi_216440337
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 18:03 schreef r_one het volgende:

[..]
Nee, dat ook nog tegelijkertijd, dat lukt me nog niet. Ik vind de "5" belangrijker.
Niet alleen voor je kijken, ook continu spiegelen
pi_216440357
Mag ik mensen ophalen in mijn auto zonder inzittendenverzekering? Of moet ik dan een inzittendenverzekering erbij afsluiten?
pi_216440507
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 18:14 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Beter had je dan deze gekocht:
pi_216440536
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 18:33 schreef r_one het volgende:

[..]
Beter had je dan deze gekocht:
[ afbeelding ]
Komt die door de APK?
pi_216440702
Het is normaal om in het begin niet alles tegelijkertijd in je op te kunnen nemen. Geen zorgen; vooral veel rijden. Rijden leer je pas nadat je je rijbewijs hebt.

quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 18:17 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Mag ik mensen ophalen in mijn auto zonder inzittendenverzekering? Of moet ik dan een inzittendenverzekering erbij afsluiten?
Je mag en kan prima rijden met inzittenden zonder inzittendenverzekering. Dat legt meer risico bij jou (over jezelf) dan bij hun.
pi_216441035
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 18:36 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Komt die door de APK?
Voor zover ik weet telt de wetgeving die tijdens de afgifte van het kenteken van kracht was. Dus als ie altijd op kenteken heeft gestaan komt ie door de keuring.

In Duitsland 'rijdt' nog een Benz rond van 1900. Die komt ook altijd door de keuring.

https://www.fehac.nl/ouds(...)euring%20met%20glans.
pi_216445556
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 18:36 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Komt die door de APK?
Als jij door het rijexamen komt, komt die auto ook door de APK :Y
pi_216445677
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 18:14 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Moet je er vooral nog een dashcam bij gaan hangen _O-
  maandag 27 januari 2025 @ 07:30:59 #240
35189 Troel
scherp en bot
pi_216446180
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 03:24 schreef r_one het volgende:

[..]
Waarom wil je in hemelsnaam een dashcam? Zodat het op film vast ligt hoe je een fietser over het hoofd zag?

@pedaalemmerzak dus he.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_216446877
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 03:24 schreef r_one het volgende:

[..]
Daar hoef ik niet op te kijken toch ?
pi_216446883
quote:
2s.gif Op maandag 27 januari 2025 07:30 schreef Troel het volgende:

[..]
Waarom wil je in hemelsnaam een dashcam? Zodat het op film vast ligt hoe je een fietser over het hoofd zag?

@:pedaalemmerzak dus he.
Als iemand me afsnijdt bijvoorbeeld
  maandag 27 januari 2025 @ 11:00:19 #243
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216447682
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 09:27 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Als iemand me afsnijdt bijvoorbeeld
En dan?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_216447776
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 11:00 schreef Leandra het volgende:

[..]
En dan?
Schade claimen bij verzekering

Aangifte doen bij een doorrijder na een ongeval
  maandag 27 januari 2025 @ 11:22:12 #245
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216447837
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 11:12 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]

Oh, afsnijden is bij jou hetzelfde als aanrijden?
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 27 januari 2025 @ 11:36:15 #246
35189 Troel
scherp en bot
pi_216447948
quote:

[..]

Maar als iemand je afsnijdt is het geen ongeval he. Jij moet daar op anticiperen ook, je kunt niet stom doorrijden ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_216453806
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 11:22 schreef Leandra het volgende:

[..]
Oh, afsnijden is bij jou hetzelfde als aanrijden?
Dat heb ik niet geschreven
pi_216453823
Het ging niet zo best maar goed we leven nog zonder schade .heel eng in mn eentje rijden.
  maandag 27 januari 2025 @ 20:11:30 #249
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_216453874
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 20:08 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Het ging niet zo best maar goed we leven nog zonder schade .heel eng in mn eentje rijden.
Ga een stukkie touren met je moeder ofzo. :)
pi_216454553
quote:
1s.gif Op maandag 27 januari 2025 20:11 schreef Hyperdude het volgende:

[..]
Ga een stukkie touren met je moeder ofzo. :)
Helaas is zij reeds overleden (en nee niet vanwege een auto-ongeluk want die had geen rijbewijs).

Ik heb geen inzittendenverzekering dus ik kan beter in mijn eentje rijden denk ik. Maar voorlopig toch maar hier in de omgeving waar ik het ken.
pi_216454750
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 21:07 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Ik heb geen inzittendenverzekering dus ik kan beter in mijn eentje rijden denk ik.
Hoewel een inzittendenverzekering wel wat voordeel oplevert voor passagiers (maar dan vooral in de snelheid van afhandeling van de schade), is een inzittendenverzekering vooral een verzekering voor degene die in elk geval in een auto zit: de bestuurder. Voor het geval die zichzelf schade aandoet.

quote:
"Zelfs de meest uitgebreide autoverzekering vergoedt aan jou als bestuurder geen letselschade of schade aan persoonlijke eigendommen, als jijzelf een aanrijding veroorzaakt. Inzittenden kunnen wel schade verhalen via de WA-dekking, maar de bestuurder is niet verzekerd. Want je kunt jezelf niet aansprakelijk stellen. Hierdoor ben je misschien niet zo goed verzekerd als gedacht."

Alleen met een inzittendendekking ben je als bestuurder zelf ook verzekerd als er door jouw eigen schuld een ongeluk gebeurt. Bovendien zijn met de inzittendekking ook alle inzittenden van je auto goed meeverzekerd voor letselschade. Zoals je partner, je kinderen of zelfs hun vriendjes.
https://www.anwb.nl/verze(...)ekkingen/inzittenden

quote:
Niet voor niets wordt het een Inzittendenverzekering genoemd: als de dekking alleen voor medepassagiers zou gelden, had het wel een passagiersverzekering geheten. Alle inzittenden zijn verzekerd voor de gevolgen van letselschade. Ook, of misschien beter gezegd: juist de bestuurder. Om die reden kan een Inzittendenverzekering ook erg zinvol zijn als je altijd in je eentje rijdt.
https://www.allianzdirect(...)zittendenverzekering
pi_216454838
quote:
2s.gif Op maandag 27 januari 2025 21:27 schreef sigme het volgende:

[..]
Hoewel een inzittendenverzekering wel wat voordeel oplevert voor passagiers (maar dan vooral in de snelheid van afhandeling van de schade), is een inzittendenverzekering vooral een verzekering voor degene die in elk geval in een auto zit: de bestuurder. Voor het geval die zichzelf schade aandoet.
[..]
https://www.anwb.nl/verze(...)ekkingen/inzittenden
[..]
https://www.allianzdirect(...)zittendenverzekering
Hmm misschien die er toch maar bij doen.

Aan de andere kant, bij deze verzekering zit wel 'fysiio bij ongeval' inbegrepen, en eigen risico kom ik toch jaarlijks al aan ivm aandoening.
pi_216454910
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 21:36 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]

Aan de andere kant, bij deze verzekering zit wel 'fysiio bij ongeval' inbegrepen, en eigen risico kom ik toch jaarlijks al aan ivm aandoening.
Ga in elk geval niet passagiers weigeren vanwege het niet hebben van die verzekering.

Je passagiers zijn wel verzekerd zonder inzittendenverzekering (lees: zij kunnen hun schade op jouw WA-verzekering verhalen als jij schuld hebt aan hun schade). Zonder inzittendenverzekering krijg *jijzelf* *jouw eigen persoonlijke schade* niet vergoed wanneer jij schuld hebt aan die schade.
pi_216454916
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 21:36 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]

Eh, die verzekering telt alleen voor passagiers en niet voor jou. Het is meer bedoelt dat als jij een aanrijding maakt dat dan je passagiers jouw dan kunnen aanklagen. zelf kun je daar nooit en te nimmer iets van vangen, alleen jouw passagiers.
pi_216456056
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 20:07 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Dat heb ik niet geschreven
Je schreef:
quote:

[..]

'Schade' en 'ongeval' impliceren eenduidig een aanrijding.

Je hebt het dus wél geschreven.
pi_216457400
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 00:02 schreef r_one het volgende:

[..]
Je schreef:
[..]
'Schade' en 'ongeval' impliceren eenduidig een aanrijding.

Je hebt het dus wél geschreven.
Dit staat los van afsnijden (wat mogelijkerwijs trouwens wel zou kunnen resulteren in een ongeval )
pi_216457629
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 10:23 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Dit staat los van afsnijden (wat mogelijkerwijs trouwens wel zou kunnen resulteren in een ongeval )
Nee, onzin, want @Leandra vroeg "En wat dan?"

Causaal verband enzo.
pi_216458225
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 10:49 schreef r_one het volgende:

[..]
Nee, onzin, want @:Leandra vroeg "En wat dan?"

Causaal verband enzo.
Ben jij Leandra?
pi_216458644
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 12:15 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Ben jij Leandra?
Ben jij Sirdanilot?
  dinsdag 28 januari 2025 @ 13:47:08 #260
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216459214
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 12:15 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Ben jij Leandra?
Nee, maar hij heeft wel gewoon gelijk.
Als jij de dashcam hebt zodat je beelden hebt als mensen je afsnijden (wat in werkelijkheid erg weinig gebeurt) dan heb je daar vervolgens niets aan.
Tenzij er een aanrijding uit volgt en dan is de kans groot dat je dashcambeelden vooral bewijzen dat jij niet geanticipeerd hebt, gewoon (op de cruise control) door bleef rijden en jij achterop de andere auto geknald bent.

Er zijn legio redenen voor een dashcam maar "afgesneden worden" is daar niet een van.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 28 januari 2025 @ 13:56:08 #261
35189 Troel
scherp en bot
pi_216459315
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 13:47 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als jij de dashcam hebt zodat je beelden hebt als mensen je afsnijden (wat in werkelijkheid erg weinig gebeurt) dan heb je daar vervolgens niets aan.
Tenzij er een aanrijding uit volgt en dan is de kans groot dat je dashcambeelden vooral bewijzen dat jij niet geanticipeerd hebt, gewoon (op de cruise control) door bleef rijden en jij achterop de andere auto geknald bent.

Er zijn legio redenen voor een dashcam maar "afgesneden worden" is daar niet een van.
Dit dus.

Ik ken met name afsnijdmomenten als je van twee naar één baan gaat na verkeerslichten. Daar is het soms een beetje duwen en trekken. Maar ik heb het nog nooit mis zien gaan, omdat mensen er daar vaak gewoon op bedacht zijn dat het kan gebeuren (en je weet dat als je rechts rijdt, dan er mensen gaan invoegen).
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_216459852
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 21:42 schreef 215 het volgende:

[..]
Eh, die verzekering telt alleen voor passagiers en niet voor jou. Het is meer bedoelt dat als jij een aanrijding maakt dat dan je passagiers jouw dan kunnen aanklagen. zelf kun je daar nooit en te nimmer iets van vangen, alleen jouw passagiers.
Een inzittendenverzekering is juist ook voor de bestuurder.

quote:
Wat is een inzittendenverzekering?
De inzittendenverzekering geeft dekking als jij of een andere inzittende door een verkeersongeluk of aanrijding gewond raakt of overlijdt. Maar ook als hierdoor schade ontstaat aan spullen in de auto. Er is dekking voor alle inzittenden van de auto, dus ook de bestuurder.

Een inzittendenverzekering kun je als extra dekking afsluiten bij je autoverzekering, niet als losse verzekering. De dekking is gekoppeld aan het motorrijtuig.
pi_216461172
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 14:41 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Een inzittendenverzekering is juist ook voor de bestuurder.
[..]

Je hebt gelijk.
pi_216461179
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 17:37 schreef 215 het volgende:

[..]
Je hebt gelijk.
Vaker niet dan wel.
Maar ik doe m'n best :+
pi_216463795
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 13:47 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ok nou zo veel ervaring heb ik nog niet hoor Leandra. Dat moet ik nog leren.

Dashcam moet ik nog instellen overigens.

Ik ben vandaag naar zoetermeer gereden en terug en ik stond helemaal vast op een kruispunt en toeterde maar en ging maar want anders had ik het hele dorp vastgezet 8)7
pi_216463812
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 12:56 schreef r_one het volgende:

[..]
Ben jij Sirdanilot?
Dit kan je vragen aan @CoolGuy
pi_216463990
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 20:58 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]

Ik ben vandaag naar zoetermeer gereden en terug en ik stond helemaal vast op een kruispunt en toeterde maar en ging maar want anders had ik het hele dorp vastgezet 8)7
Meen je dit nou? Jij bent echt een gevaar op de weg, en je vindt het leuk om daarover hier te vertellen. Hoe triest kan je zijn?
pi_216464083
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 21:18 schreef Mrs.Peel het volgende:

[..]
Meen je dit nou? Jij bent echt een gevaar op de weg, en je vindt het leuk om daarover hier te vertellen. Hoe triest kan je zijn?
  dinsdag 28 januari 2025 @ 21:35:46 #269
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216464148
quote:

[..]

Je rijdt een kruispunt op terwijl je niet door kunt rijden naar de overkant?
Die dashcam lijkt me een goed idee ja... :X
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_216464322
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 20:59 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Dit kan je vragen aan @:CoolGuy
Ik vraag het jou.

Net als jij mij vroeg of ik Leandra ben.
pi_216464463
quote:
Uitspraken over aanrijdingen, ongevallen en dashcams hebben he-le-maal niets met ervaring te maken.

Even voor de duidelijkheid:

• Sirdanilot: heb nu een dashcam, ingeval afsnijden
• Leandra: En dan?
• Sirdanilot: Dan beelden naar verzekering (schade, aanrijding) en politie (ongeval)
• Leandra: : Oh afsnijden = aanrijden?
• Sirdanilot: Dat heb ik niet gezegd

bladiebladiebla

• Sirdanilot: Ben jij Leandra?
• r_one: huh? :? .
• Sirdanilot: (ctrl-v) zo veel ervaring heb ik nog niet hoor, dat moet ik nog leren.
• Heel Fok!: huh? :? :? :?
• Sirdanilot: (achter z'n keyboard) _O- _O- ^p^ ^p^

Zielig typetje ben je Sirdanilot :6
Niet alleen een matige troll maar ook een groot fantast en een grote draaikont

[ Bericht 1% gewijzigd door r_one op 28-01-2025 22:31:09 ]
pi_216464978
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 21:18 schreef Mrs.Peel het volgende:

[..]
Ben jij in één keer geslaagd voor je rijexamen?
pi_216464983
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 21:35 schreef Leandra het volgende:

[..]
Je rijdt een kruispunt op terwijl je niet door kunt rijden naar de overkant?
Die dashcam lijkt me een goed idee ja... :X
Ja ik was al gerold maar toen kwam er nog iemand aan ik weet het ook niet

Oh ja en toen liet ik de koppeling niet rustig opkomen en toen sloeg ie ook nog eens af
pi_216465001
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 22:07 schreef r_one het volgende:

[..]
Uitspraken over aanrijdingen, ongevallen en dashcams hebben he-le-maal niets met ervaring te maken.

Even voor de duidelijkheid:

• Sirdanilot: heb nu een dashcam, ingeval afsnijden
• Leandra: En dan?
• Sirdanilot: Dan beelden naar verzekering (schade, aanrijding) en politie (ongeval)
• Leandra: : Oh afsnijden = aanrijden?
• Sirdanilot: Dat heb ik niet gezegd

bladiebladiebla

• Sirdanilot: Ben jij Leandra?
• r_one: huh? :? .
• Sirdanilot: (ctrl-v) zo veel ervaring heb ik nog niet hoor, dat moet ik nog leren.
• Heel Fok!: huh? :? :? :?
• Sirdanilot: (achter z'n keyboard) _O- _O- ^p^ ^p^

Zielig typetje ben je Sirdanilot :6
Niet alleen een matige troll maar ook een groot fantast en een grote draaikont

[ afbeelding ]
Volgens mij is er enigszins sprake van miscommunicatie
pi_216465081
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 22:56 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Ja ik was al gerold maar toen kwam er nog iemand aan ik weet het ook niet
Als je dat bij het oprijden van een voorrangsweg buiten de bebouwde kom doet, heb je kans dat je een auto op schoot hebt.

Kijken, waarnemen, handelen.
pi_216465111
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 23:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als je dat bij het oprijden van een voorrangsweg buiten de bebouwde kom doet, heb je kans dat je een auto op schoot hebt.

Kijken, waarnemen, handelen.
Ja die kruispunten vind ik echt doodeng ook met rijles. Maar dan kan je vaak nog wel in het midden wachten toch?
pi_216465203
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 22:58 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Volgens mij is er enigszins sprake van miscommunicatie
Ja vast, "miscommunicatie", het zal ...

:N

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_216465291
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 23:16 schreef r_one het volgende:

SPOILER
Standaard term in managementcursussen voor als je klem geluld bent of op een leugen betrapt: zeg dan "miscommunicatie"
Als je iemand wil klemlullen moet je bij een debatclub zijn denk ik
  dinsdag 28 januari 2025 @ 23:27:17 #279
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216465332
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 23:08 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Ja die kruispunten vind ik echt doodeng ook met rijles. Maar dan kan je vaak nog wel in het midden wachten toch?
Insert Facepalm....
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_216465349
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 23:27 schreef Leandra het volgende:

[..]
Insert Facepalm....
Oh mag dat niet

Bij een zo'n kruispunt mocht dat wel hoor van mijn instructeur. Maar je mocht niet gaan als er iemand van rechtdoor kwam en jij ging naar links
pi_216465963
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 23:22 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Als je iemand wil klemlullen moet je bij een debatclub zijn denk ik
Of een discussieforum.
pi_216465970
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 23:27 schreef Leandra het volgende:

[..]
Insert Facepalm....
Dubbele punt, verticaal streepje, hoofdletter W :s)
  woensdag 29 januari 2025 @ 07:21:07 #283
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216466364
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2025 01:10 schreef r_one het volgende:

[..]
Dubbele punt, verticaal streepje, hoofdletter W :s)
:|W
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_216466365
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 23:29 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Oh mag dat niet

Bij een zo'n kruispunt mocht dat wel hoor van mijn instructeur. Maar je mocht niet gaan als er iemand van rechtdoor kwam en jij ging naar links
Een kruispunt mag je alleen oprijden als je er ook weer vanaf kan rijden. Je mag niet stilstaan op een kruispunt.

Ik wil wel even de wet erbij halen hoor, die is heel duidelijk op dit punt.

quote:
§ 9. Stilstaan

1 De bestuurder mag zijn voertuig niet laten stilstaan:

a. op een kruispunt of een overweg;

b. op een fietsstrook of op de rijbaan langs een fietsstrook;

c. op een oversteekplaats of binnen een afstand van vijf meter daarvan;

d. in een tunnel;

e. bij een bord bushalte ter hoogte van de geblokte markering dan wel, ingeval die markering niet is aangebracht, op een afstand van minder dan 12 meter van het bord;

f. op de rijbaan langs een busstrook en

g. langs een gele doorgetrokken streep.

2 Onderdeel e van het eerste lid geldt niet voor het onmiddellijk laten in- en uitstappen van passagiers.

https://wetten.overheid.n(...)ofdstukII_Paragraaf9
pi_216466653
quote:
11s.gif Op woensdag 29 januari 2025 07:21 schreef sigme het volgende:

[..]
Een kruispunt mag je alleen oprijden als je er ook weer vanaf kan rijden. Je mag niet stilstaan op een kruispunt.

Ik wil wel even de wet erbij halen hoor, die is heel duidelijk op dit punt.
[..]

Ja maar mijn motor sloeg af
  Moderator woensdag 29 januari 2025 @ 09:05:52 #286
Dick Laurent Is Dead
pi_216466831
Alright, ik heb het een poosje aangekeken, maar wederom gaat het hier nu puntje bij paaltje vooral over rijles/verkeersregels en idiote offtopic vragen van TS waarbij hij as usual vooral looopt te zuigen.

Er is in de eerste zeg 9 pagina's al meer dan voldoende advies gegeven over welke soort auto TS zou kunnen kopen en hij heeft inmiddels zelfs ook al aangegeven dat hij een Suzuki Swift gekocht heeft.

Dit topic is dus daarmee volledig nu niet meer relevant, en zoals ik al 481 keer eerder gezegd heb, alle rijles, beginnend bestuurder, verkeersregels en ga zo maar door vragen, mogen in de rijles/Rijbewijs reeks verder gesteld worden.
  Moderator woensdag 29 januari 2025 @ 10:17:16 #287
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_216467366
quote:
4s.gif Op woensdag 29 januari 2025 09:05 schreef dick_laurent het volgende:
Alright, ik heb het een poosje aangekeken, maar wederom gaat het hier nu puntje bij paaltje vooral over rijles/verkeersregels en idiote offtopic vragen van TS waarbij hij as usual vooral looopt te zuigen.

Er is in de eerste zeg 9 pagina's al meer dan voldoende advies gegeven over welke soort auto TS zou kunnen kopen en hij heeft inmiddels zelfs ook al aangegeven dat hij een Suzuki Swift gekocht heeft.

Dit topic is dus daarmee volledig nu niet meer relevant, en zoals ik al 481 keer eerder gezegd heb, alle rijles, beginnend bestuurder, verkeersregels en ga zo maar door vragen, mogen in de rijles/Rijbewijs reeks verder gesteld worden.
Damn right.

Edit: oh door slotje heen gepost, my bad.
Breitling - Instruments for Professionals
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')