abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216148024
Hallo allemaal,

Het is binnenkort zover, ik heb straks rijexamen en ondanks dat het voor mij uitdagend is gaan we even van het positieve uit dat het gewoon in één keer lukt. Dus zodra ik ben geslaagd wil ik natuurlijk een auto kopen. En anders na de volgende keer etc. Discussie daarover mag in PTA / [Centraal] Rijbewijs-/Rijlestopic #215 met papoea's

Helaas weet ik echt van toeten noch blazen. Ik weet dat er een motor zit in de auto en dan gaat- ie vroem en dat is het wel zo'n beetje. Voor het rijexamen moet je nog weten waar de ruitenwisservloeistof zit onder de motorkap en dat is het wel.

Nou heeft iemand me al een goede garage aangeraden hier op het dorp, maar hoe kan ik voorkomen dat ik word opgelicht bij het kopen van mijn eerste autootje? Zijn er heel duidelijke kenmerken van een auto die je absoluut NIET moet kopen? Ik ken helaas niet echt iemand die veel van auto's afweet en die ook mee zou willen helpen hierbij (ofwel ze weten het wel maar gaan me niet helpen of andersom).

Is een budget van 5 duizend euro goed voor een klein eerste autootje? Dan is het ook niet zo HEEL erg mocht hij kapot gaan. Of moet ik toch echt boven de 10 duizend zitten? Het uiterlijk van de auto maakt mij niet uit, zolang er 4 mensen in totaal inpassen, er een trekhaak op kan en hij niet te veel brandstof slurpt.

Wat moet ik in godsnaam allemaal regelen voor een auto behalve dan het rijbewijs? Het is hier gratis parkeren dus ik denk verzekering, Motorrijtuigenbelasting moet ik dan doen?

Ik ben al boven de 30 en heb uiteraard nooit een auto in bezit gehad en weet er echt helemaal niks van dus vandaar dit topic, bij voorbaat dank.
pi_216148583
Ik zou gewoon een oude auto nemen. Je moet natuurlijk na behalen van rijbewijs nog veel ervaring op doen in verkeer. Je zult misschien wat een paar foutje maken, blikschades of deukjes veroorzaken. En of een bekeuring krijgen.
Een auto van 5000 euro kan even goed zijn als auto van 1000 euro. Meestal mankeert er iets wat aan bij goedkope auto. De leeftijd, km stand en onderhoud spelen mee.

Een prima beginners auto zijn vaak kleine auto. Dat kan Peugot 208, Citroen C3, VW polo of up, Nissan Mirca enzovoorts. (er zijn teveel kleine autootjes op markt) Kijk wat je leuk vindt. en natuurlijk ook een proefrit maken.
Neem wel iemand mee die verstandig van auto heeft.

Hoe zwaarder auto, des meer belastingen die je moet betalen.

Verzekering.. das dure grap tegenwoordig voor de beginners. Kies je kleine auto, wordt ook wat goedkoper.. Kies je grotere zwaarder auto, dus duurder..

Heb je digid.. Hiermee kan je auto laten overschrijven op jouw naam.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_216148589
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 15:57 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Is een budget van 5 duizend euro goed voor een klein eerste autootje? Dan is het ook niet zo HEEL erg mocht hij kapot gaan.
Met deze criteria zou ik eens kijken bij https://www.liekendiek.nl

Ik denk dat je daar wel slaagt :Y
pi_216148597
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 16:52 schreef Captain_Ghost het volgende:
Ik zou gewoon een oude auto nemen. Je moet natuurlijk na behalen van rijbewijs nog veel ervaring op doen in verkeer. Je zult misschien wat een paar foutje maken, blikschades of deukjes veroorzaken. En of een bekeuring krijgen.
Een auto van 5000 euro kan even goed zijn als auto van 1000 euro. Meestal mankeert er iets wat aan bij goedkope auto. De leeftijd, km stand en onderhoud spelen mee.

Een prima beginners auto zijn vaak kleine auto. Dat kan Peugot 208, Citroen C3, VW polo of up, Nissan Mirca enzovoorts. (er zijn teveel kleine autootjes op markt) Kijk wat je leuk vindt. en natuurlijk ook een proefrit maken.
Neem wel iemand mee die verstandig van auto heeft.

Hoe zwaarder auto, des meer belastingen die je moet betalen.

Verzekering.. das dure grap tegenwoordig voor de beginners. Kies je kleine auto, wordt ook wat goedkoper.. Kies je grotere zwaarder auto, dus duurder..

Heb je digid.. Hiermee kan je auto laten overschrijven op jouw naam.
Ik heb niemand in mijn omgeving die verstand van auto's heeft helaas.

Als ze er al wat vanaf zouden weten, is de kans dat ze zin hebben om tijd in hun agenda vrij te maken om met mij een auto te gaan kopen zo goed als 0. Mijn vrienden zijn niet behulpzaam. Bijvoorbeeld een lift ergens heen is ook al te veel gevraagd. Tsja van je vrienden moet je het hebben hè.

Een kleine auto was ik al van plan ja, maar kan daar dan wel een trekhaak op?
  donderdag 2 januari 2025 @ 16:56:00 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_216148608
Ik zou geen al te goedkope auto kopen, daarmee ben je uiteindelijk vaak duurder uit. Voor 10.000 euro zijn er genoeg autos te koop waar je jarenlang in moet kunnen rijden zonder grote problemen.
Aantal kilometers zegt tegenwoordig minder dan vroeger. 100K kilometer is prima. Ik zou geen (luxe) oude leasebak kopen. Deze lijken goedkoop voor hoeveel auto je voor je geldt krijgt, maar zijn per kilometer vaak duurder dan je denkt.
Iets wat je kunt kopen is bijvoorbeeld een kleinere Toyota, Hyundai, Suzuki, Nissan, Mitsubishi. Dat zijn zeer betrouwbare autos met voldoende comfort. Ook zijn ze zuinig en schrijven ze langzaam af.

Een auto kopen in je eigen dorp lijkt me een goed plan. Deze dealers zijn vaak betrouwbaar omdat ze wanneer ze mensen afzetten of slechte service leveren snel hun klanten kwijtraken. Er zijn 1001 dingen om op te letten, maar dat is moeilijk te leren. Vertrouw dan maar op wat de dealer je zegt.

Het valt tegen hoeveel je nog van een auto af kunt praten tegenwoordig. Vroeger (pre-internet), was de markt veel minder transparant en werd er eigenlijk standaard teveel gevraagd. Nu is dat niet meer zo. De prijzen zijn overal ongeveer hetzelfde voor wat het is.

Als je een auto koopt moet je ook verzekeren. In jouw situatie zou ik gewoon kiezen voor WA en niks meer. Spaar het geld dat je aan veel verzekeringen besteed gewoon op en reserveer dat voor kleine kosten. Je aanslag voor wegenbelasting krijg je automatisch, daar hoef je niks voor te doen.

Dit is mijn kennis over autobezit na 30 jaar lang een auto gehad te hebben iig
The End Times are wild
  donderdag 2 januari 2025 @ 16:58:45 #6
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_216148627
Zelf heb ik nadat ik ooit een Toyota gehad heb nooit iets anders meer gewild. Deze auto's zijn gewoon zo bizar betrouwbaar dat je ook geen wegenwacht nodig hebt. Ze doen het gewoon letterlijk altijd. Natuurlijk slijten de banden ook, en moet er op zeker moment een nieuwe accu in, maar daar komen ze bij de garage al achter voordat jij je er bewust van wordt.
The End Times are wild
pi_216148641
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 16:56 schreef LXIV het volgende:
Ik zou geen al te goedkope auto kopen, daarmee ben je uiteindelijk vaak duurder uit. Voor 10.000 euro zijn er genoeg autos te koop waar je jarenlang in moet kunnen rijden zonder grote problemen.
Aantal kilometers zegt tegenwoordig minder dan vroeger. 100K kilometer is prima. Ik zou geen (luxe) oude leasebak kopen. Deze lijken goedkoop voor hoeveel auto je voor je geldt krijgt, maar zijn per kilometer vaak duurder dan je denkt.
Iets wat je kunt kopen is bijvoorbeeld een kleinere Toyota, Hyundai, Suzuki, Nissan, Mitsubishi. Dat zijn zeer betrouwbare autos met voldoende comfort. Ook zijn ze zuinig en schrijven ze langzaam af.
Hoe kan ik controleren of de auto ooit een leasebak is geweest?

quote:
Een auto kopen in je eigen dorp lijkt me een goed plan. Deze dealers zijn vaak betrouwbaar omdat ze wanneer ze mensen afzetten of slechte service leveren snel hun klanten kwijtraken. Er zijn 1001 dingen om op te letten, maar dat is moeilijk te leren. Vertrouw dan maar op wat de dealer je zegt.
Mocht de dealier me echt een loer draaien en we komen er samen niet uit? Dan gaat dat op de dorpsfacebook :D En dan zeg ik het ook tegen de cassière van de supermarkt, de groenteboer, de aardappelboer etc. etc. etc.

quote:
Het valt tegen hoeveel je nog van een auto af kunt praten tegenwoordig. Vroeger (pre-internet), was de markt veel minder transparant en werd er eigenlijk standaard teveel gevraagd. Nu is dat niet meer zo. De prijzen zijn overal ongeveer hetzelfde voor wat het is.
Dus wat op autoscout of dergelijke sites staat is wel een goede prijsindicatie? Dan kan ik dat ook ter plekke even opzoeken.

quote:
Als je een auto koopt moet je ook verzekeren. In jouw situatie zou ik gewoon kiezen voor WA en niks meer. Spaar het geld dat je aan veel verzekeringen besteed gewoon op en reserveer dat voor kleine kosten. Je aanslag voor wegenbelasting krijg je automatisch, daar hoef je niks voor te doen.

Dit is mijn kennis over autobezit na 30 jaar lang een auto gehad te hebben iig
Alleen WA verzekeren kan, dan heb ik natuurlijk wel het risico dat ik een nieuwe moet kopen in het geval van een ongeval dat mijn schuld is. Dus als ik deze optie kies moet het zeker geen dure auto zijn, want als beginnend bestuurder is de kans op een ongeval helaas groter dan als iemand met meer ervaring.
  donderdag 2 januari 2025 @ 17:05:41 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_216148687
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 17:00 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Hoe kan ik controleren of de auto ooit een leasebak is geweest?
Dat is dan vaak een grotere, luxere auto met meerdere kilometers. Maar dat kun je dus gewoon vragen..

quote:
[..]
Mocht de dealier me echt een loer draaien en we komen er samen niet uit? Dan gaat dat op de dorpsfacebook :D En dan zeg ik het ook tegen de cassière van de supermarkt, de groenteboer, de aardappelboer etc. etc. etc.
Dat weet die dealer allang. Dus die zorgt er wel voor dat hij een goede naam houd. Ook als je bijv 3 maanden naderhand buiten de garantie iets hebt, dat hij het even voor je fixt zonder meteen te laten betalen..
quote:
Dus wat op autoscout of dergelijke sites staat is wel een goede prijsindicatie? Dan kan ik dat ook ter plekke even opzoeken.
Ja. Maar die dealer heeft waarschijnlijk ook een website waar je zelf al kunt kijken.
quote:
Alleen WA verzekeren kan, dan heb ik natuurlijk wel het risico dat ik een nieuwe moet kopen in het geval van een ongeval dat mijn schuld is. Dus als ik deze optie kies moet het zeker geen dure auto zijn, want als beginnend bestuurder is de kans op een ongeval helaas groter dan als iemand met meer ervaring.
Ja, dat risico heb je. Ik weet niet of beginnende bestuurders meer ongevallen veroorzaken. Je komt over als een voorzichtig iemand
The End Times are wild
pi_216148775
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 17:05 schreef LXIV het volgende:
Je komt over als een voorzichtig iemand
Er staat een link in de OP :{w
pi_216149355
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 16:54 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Ik heb niemand in mijn omgeving die verstand van auto's heeft helaas.

Als ze er al wat vanaf zouden weten, is de kans dat ze zin hebben om tijd in hun agenda vrij te maken om met mij een auto te gaan kopen zo goed als 0. Mijn vrienden zijn niet behulpzaam. Bijvoorbeeld een lift ergens heen is ook al te veel gevraagd. Tsja van je vrienden moet je het hebben hè.

Een kleine auto was ik al van plan ja, maar kan daar dan wel een trekhaak op?
Sommige autos hebben een trekhaak bij. Dus ook bij de kleine auto. Alleen kunnen ze niet zware dingen mee trekken. Op de kentekenbewijs of via RDW website (invullen van kentekencheck) kan je zien hoeveel kg auto mag trekken.

O,ja nog iets bij vergeten vertellen. Elke auto moet APK gekeurd zijn. Dus als je straks auto op oogje heeft, let dan ook op wanneer APK geweest en of nog moet gebeuren. Het kan je geld gaat kosten bij zulke keuring.

APK keuring bestaat alleen uit check op veiligheidsaspecten van auto. Niet een onderhoud, dat staat het los van elkaar.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_216149444
Klein auto’tje, geen speciale eisen, wel wat geld?
Zoek een C1/aygo/peugeot 107 (is allemaal dezelfde auto) voor een duizendje of 3à 4 en een apk voor een jaar. Kan je je geen vreselijke buil aan vallen.

Geen geld? Suzuki swift voor duizend met nwe apk. Maakt gewoonlijk dat jaar wel vol en vaak nog jaren daarna.

Verzekering: zoek van tevoren op independer ofzo welke je wil en regel de verzekering direct na aanschaf.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 2 januari 2025 @ 18:24:21 #12
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_216149565
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 16:53 schreef r_one het volgende:

[..]
Met deze criteria zou ik eens kijken bij https://www.liekendiek.nl

Ik denk dat je daar wel slaagt :Y
Niet erg aardig van je :N
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_216149919
Toyota Yaris of Suzuki Swift met garantie, daar kan je je bijna geen buil aan vallen.
Ze bieden (ten opzichte van de hele kleine auto's als een Alto of een Aygo) nog aardig wat comfort voor als je wat langer of breder bent dan gemiddeld.

En ze zijn populair, dus hard afschrijven doen ze ook niet.
pi_216150250
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 16:58 schreef LXIV het volgende:
Zelf heb ik nadat ik ooit een Toyota gehad heb nooit iets anders meer gewild. Deze auto's zijn gewoon zo bizar betrouwbaar dat je ook geen wegenwacht nodig hebt. Ze doen het gewoon letterlijk altijd. Natuurlijk slijten de banden ook, en moet er op zeker moment een nieuwe accu in, maar daar komen ze bij de garage al achter voordat jij je er bewust van wordt.
Ik kreeg anwb gratis bij een proefrijles ergens dus wegenwcht heb ik al. En geen enkele auto heeft het eeuwige leven ook de toyota niet, maar wij hadden thuis vroeger een toyota yaris en daar was niks mis mee hoor.
pi_216150260
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 18:04 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]
Sommige autos hebben een trekhaak bij. Dus ook bij de kleine auto. Alleen kunnen ze niet zware dingen mee trekken. Op de kentekenbewijs of via RDW website (invullen van kentekencheck) kan je zien hoeveel kg auto mag trekken.

O,ja nog iets bij vergeten vertellen. Elke auto moet APK gekeurd zijn. Dus als je straks auto op oogje heeft, let dan ook op wanneer APK geweest en of nog moet gebeuren. Het kan je geld gaat kosten bij zulke keuring.

APK keuring bestaat alleen uit check op veiligheidsaspecten van auto. Niet een onderhoud, dat staat het los van elkaar.
Ja ok hij moet wel al door de apk zijn
pi_216150271
quote:
7s.gif Op donderdag 2 januari 2025 18:14 schreef sigme het volgende:
Klein auto’tje, geen speciale eisen, wel wat geld?
Zoek een C1/aygo/peugeot 107 (is allemaal dezelfde auto) voor een duizendje of 3à 4 en een apk voor een jaar. Kan je je geen vreselijke buil aan vallen.

Geen geld? Suzuki swift voor duizend met nwe apk. Maakt gewoonlijk dat jaar wel vol en vaak nog jaren daarna.

Verzekering: zoek van tevoren op independer ofzo welke je wil en regel de verzekering direct na aanschaf.
Oh kijk is dat is lekker goedkoop. Dan is het ook geen enorm drama mocht ik toch een keer een flinke blikschade veroorzaken op de auto bij het inparkeren.
pi_216150285
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2025 18:24 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Niet erg aardig van je :N
Dit is toch gewoon een autogarage? Ik zie van alles staan van porsche tot een toyota aygo.

Maar ik koop gewoon bij de garage hier op het dorp want die is door mijn rijinstructeur aangeraden. En dan kan ik er gemakkelijk heen lopen of fietsen.
pi_216150294
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 18:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
Toyota Yaris of Suzuki Swift met garantie, daar kan je je bijna geen buil aan vallen.
Ze bieden (ten opzichte van de hele kleine auto's als een Alto of een Aygo) nog aardig wat comfort voor als je wat langer of breder bent dan gemiddeld.

En ze zijn populair, dus hard afschrijven doen ze ook niet.
Hoeveel km op de teller moet ik naar kijken en bouwjaar?
  donderdag 2 januari 2025 @ 19:13:00 #19
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_216150303
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 19:11 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Dit is toch gewoon een autogarage? Ik zie van alles staan van porsche tot een toyota aygo.

Maar ik koop gewoon bij de garage hier op het dorp want die is door mijn rijinstructeur aangeraden. En dan kan ik er gemakkelijk heen lopen of fietsen.
Dat is inderdaad een autodealer. Met een zéér beroerde reputatie wel te verstaan...
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_216150438
Als je zonder kennis toch de conditie van een auto wilt weten dan breng je de auto naar een garage voordat je tot aankoop overgaat. Een garagebedrijf kan een aankoopkeuring of inspectie doen. Houd rekening met 60 tot 150 euro. Grote bedrijven zoals Vakgarage en DEKRA bieden aankoopkeuringen aan.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_216150530
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 19:10 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Oh kijk is dat is lekker goedkoop. Dan is het ook geen enorm drama mocht ik toch een keer een flinke blikschade veroorzaken op de auto bij het inparkeren.
Kijk, tweedehands auto is altijd koffiedik kijken. Als je eisen niet hoog zijn kan je prima laag instappen. Natuurlijk kan je pech hebben met de aangeschafte auto - maar dat kan je ook hebben met een bak van tienduizend. En die heeft zéker duurdere onderdelen.

Oh ja, zoek een gewone garage, eventueel van de keten ‘vakgarage’, maar niet een merkdealer. Dat kan voor jou niet uit. Ook niet met een bak van tienduizend.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_216150562
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 18:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
Toyota Yaris of Suzuki Swift met garantie, daar kan je je bijna geen buil aan vallen.
Ze bieden (ten opzichte van de hele kleine auto's als een Alto of een Aygo) nog aardig wat comfort voor als je wat langer of breder bent dan gemiddeld.

En ze zijn populair, dus hard afschrijven doen ze ook niet.
Lange mensen passen verrassend goed in die C1 ;)
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_216151356
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 19:11 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Hoeveel km op de teller moet ik naar kijken en bouwjaar?
Dat hangt af van je budget en het type auto.

Voor ¤20.000 kan je daar heel andere eisen aan hangen dan voor ¤8.000 of ¤12.000

En een Volvo V60 met 200.000km op de teller is weer wat anders dan een Smart met 200.000 op de teller.

Als het kan zou ik proberen iets van maximaal 8 jaar oud te kopen met maximaal 120.000km op de teller.
Dan kan je er nog makkelijk 8 jaar bij rijden.

Is je budget ¤5.000 dan wordt dat heel ingewikkeld maar ook dan zijn er opties ;)
pi_216152559
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 19:22 schreef spectrumanalyser het volgende:
Als je zonder kennis toch de conditie van een auto wilt weten dan breng je de auto naar een garage voordat je tot aankoop overgaat. Een garagebedrijf kan een aankoopkeuring of inspectie doen. Houd rekening met 60 tot 150 euro. Grote bedrijven zoals Vakgarage en DEKRA bieden aankoopkeuringen aan.
Aankoopkeuring voor zo rond de 100 euro lijkt het me zeker meer dan waard. Maar is het niet zo dat je na de handjeklap in de garage niet meer terug kan? Of heb je na aankoop nog een bedenktermijn?
pi_216152591
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 21:05 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Aankoopkeuring voor zo rond de 100 euro lijkt het me zeker meer dan waard. Maar is het niet zo dat je na de handjeklap in de garage niet meer terug kan? Of heb je na aankoop nog een bedenktermijn?
Les 1: Koop nooit een auto zonder proefrit. Tijdens die proefrit mag je best naar een garage rijden voor een keuring.

Je hebt na aankoop wel een soort van consumentenrecht, maar dat is beperkt. Genoeg uitspraken over te vinden. Koop jij een auto van 15 jaar oud voor een laag bedrag dan mag je verwachten dat die auto mankementen gaat vertonen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_216152631
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 21:07 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Les 1: Koop nooit een auto zonder proefrit. Tijdens die proefrit mag je best naar een garage rijden voor een keuring.

Je hebt na aankoop wel een soort van consumentenrecht, maar dat is beperkt. Genoeg uitspraken over te vinden. Koop jij een auto van 15 jaar oud voor een laag bedrag dan mag je verwachten dat die auto mankementen gaat vertonen.
Ik denk niet dat ik dat hier op het dorp kan flikken iedereen kent elkaar, en tijdens een proefrit naar het volgende dorp wordt lastig. Nou ja of ik moet vragen om een langere proefrit misschien.
pi_216152644
Als je tijd over hebt zou ik zeker eens wat afleveringen van de rijdende rechter kijken.
Genoeg voorbeelden van auto-aankopen en reparaties waarbij de consument denkt aanspraak te maken op gratis reparatie of zelfs ontbinding van de aankoop. In de regel is de consument wel de zwakste partij. Een auto heeft nu eenmaal onderdelen die door slijtage aan vervanging toe zijn.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_216152699
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 21:08 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Ik denk niet dat ik dat hier op het dorp kan flikken iedereen kent elkaar, en tijdens een proefrit naar het volgende dorp wordt lastig. Nou ja of ik moet vragen om een langere proefrit misschien.
Dan koop je geen auto in jouw dorp. Vertrouwen is leuk, maar zaken zijn zaken. Al zegt een verkoper van alles mondeling toe, je hebt er he-le-maal niets aan. Liever de zekerheid van een goede auto, dan dat je een autoverkoper 'te vriend' wilt houden.
Kortom; neem nooit iets aan van een autoverkoper, altijd -zelf- of met een vriend/kennis objectief naar een auto kijken.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  donderdag 2 januari 2025 @ 21:11:20 #29
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_216152705
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 21:08 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Ik denk niet dat ik dat hier op het dorp kan flikken iedereen kent elkaar, en tijdens een proefrit naar het volgende dorp wordt lastig. Nou ja of ik moet vragen om een langere proefrit misschien.
Je kan altijd in overleg er iemand naar laten kijken. Als verkoper niet akkoord gaat ga je naar de volgende verkoper.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_216152721
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 21:08 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
en tijdens een proefrit naar het volgende dorp wordt lastig. Nou ja of ik moet vragen om een langere proefrit misschien.
Ik maak meestal proefritten van een uur, dus dat moet lukken.

Ik stop meestal tijdens de testrit ook ergens om even rond de auto te lopen, kijken of er water in de kofferbak staat, alles wat er op zit testen, etc. Zonder verkoper erbij kan dat wat meer op je gemak.

Maak zo'n proefrit ook als het licht is, anders zie je details niet. Neem eventueel iemand mee die al vaker auto's heeft gekocht.
pi_216154035
TS.. heb je al een auto in de oog?
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_216154131
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 22:05 schreef Captain_Ghost het volgende:
TS.. heb je al een auto in de oog?
Ja ik heb even op de website gekeken van de garage op het dorp

Suzuki swift valt binnen mijn budget
  donderdag 2 januari 2025 @ 23:12:25 #33
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_216155456
Start de proefrit met een koude motor en rijd 'm zelf warm. Sommige gebreken vallen minder op bij een warme motor/andere delen namelijk en ookal weet je niets van auto's, als 'ie koud geluiden maakt die na een poosje rijden verdwijnen weet je dat er misschien iets niet helemaal in de haak is.

Persoonlijk heb ik liever geen nieuwe APK bij aflevering als het om auto's van die prijsklasse gaat. Er zijn genoeg garages die de auto onterecht goedkeuren namelijk, zodat je het jaar erop gelijk met flinke kosten kan zitten. Of een onverkoopbare auto. Als je het kenteken opzoekt op RDW.nl kan je zien wanneer de auto is gekeurd en wanneer die voor het laatst is overgeschreven. Als de keuringsdatum voor de overschrijfdatum is (liever weken dan dagen) dan is die kans heel erg klein.

Vraag bij de garage naar de volgende beurt. Dat kan een kleine beurt zijn van iets van 200 euro, een grote beurt die het dubbele kost of een distributieriem die nog weer een pak duurder is. Bedragen zijn indicatief uiteraard.
Voor je het weet denk je een goede deal te hebben en loop je binnen een half jaar tegen hoge kosten aan die te voorzien waren.

Paar technische dingen die je zelf kan controleren:
- Even stevig remmen (uiteraard alleen als er niemand om je heen is) en kijk of de auto rechtuit blijft gaan of een kant op trekt. Rechtuit is goed. Doe dat ook met accelereren.
- Zet de auto in een hoge versnelling terwijl je stil staat, voet op de rem en de koppeling rustig op laten komen (rustig, maar wel volledig oplaten, anders rook je de koppeling op). Als het goed is slaat de auto af. Zo niet, dan moet de koppeling direct vervangen worden. Kost minimaal een paar honderd euro.
- Draai (met een koude motor!) de dop van de koelvloeistof los en kijk of de vloeistof helder en schoon is. Als er een soort mayonaise in zit is het foute boel. Check ook de dop zelf.
- Doe hetzelfde met de olie. Als er een klein beetje wit/bruine vettigheid aan de dop zit hoeft dat niet meteen een slecht teken te zijn (kan condens zijn dat verdampt als de motor warm is. Als er wat korte stukjes mee gereden is kan het voorkomen.) maar dat moet na een stuk rijden wel weg zijn.
- Als je de motorkap toch al open hebt: hoe ziet het er in z'n algemeenheid uit? Ik snap dat je geen monteur bent natuurlijk, maar dingen als losse draden, afgebroken clips, tie-wraps e.d. zijn doorgaans geen goed teken wat onderhoud betreft.
- Controleer de banden. Niet alleen de profieldiepte en op haarscheurtjes (tip: zoek naar de DOT-code, dan kan je zien wanneer de band is geproduceerd) maar ook of de banden gelijk zijn afgesleten. De banden onderling, maar ook per band: ze moeten gelijkmatig slijten over de hele breedte.
- Check alle functies: airco, elek. ramen, verlichting, verwarming, radio... Elk knopje indrukken en de werking controleren.
- Houd tijdens de testrit je spiegels in de gaten. Als de auto rookt is het niet goed (damp op koude dagen met een koude motor daargelaten. Rij een kwartier en let er dan op.) Het beste zie je het onder last: even op het gas dus.
- Ben niet bang om toeren te maken. Wel eerst netjes de auto warm rijden zoals je altijd hoort te doen, maar daarna wel kijken hoe die accelereert. Als het soepel gaat zonder hikken of inhouden is het goed. Wat warm rijden betreft: niet naar de watertemperatuur kijken, dat zegt niets. De meeste auto's hebben echter geen olietemperatuurmeter, maar na een kilometer of 15 of een kwartiertje zijn de meeste auto's wel op temperatuur.
- Pak tijdens de testrit ook een slechte weg mee en zoek wat drempels op. Als de auto stabiel aanvoelt maar wat geluid maakt (gebonk bijvoorbeeld) dan zal er tzt wat vervangen moeten worden, maar hoeft het niet zo erg te zijn. Als de auto echter wat zwalkt is er meer aan de hand en moet er gelijk wat gerepareerd worden.
- Test de schokbrekers: duw eens op de kont en de neus en kijk hoe de auto terugveert. Dat moet eigenlijk een enkele beweging zijn. Als het wat op en neer gaat betekent het dat de schokbrekers aan vervanging toe zijn. Niet alleen voor het comfort maar zeker ook voor de veiligheid.
- Wellicht ten overvloede, maar controleer op roest. Plaatwerk wordt al snel duur omdat het gespoten moet worden.
Controleer vooral plekken waar water in kan blijven staan: onderkant van deuren en kofferklep, de randen van de wielkasten, de dorpels (dat dunne lange stuk onder de deuren tussen de wielen :P ), de kofferbak (bekleding even aan de kant trekken als dat kan) en de bodem van de auto. Oppervlakkige roest aan onderdelen als draagarmen is niet erg, maar de bodem en het plaatwerk is wel een probleem. Bij gelakte delen kan het zijn dat de roest niet direct zichtbaar is, dan zie je blaasjes zitten. Daarom goed kijken en voelen.

Er zijn vast nog een hoop andere zaken, maar ik denk dat je hiermee wel de grootste problemen voor kan zijn.
En als ik ergens uit m'n nek loop te lullen dan hoor ik het ook graag :P
  donderdag 2 januari 2025 @ 23:16:44 #34
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_216155537
Oh en het klink misschien een beetje stom, maar vraag naar gebreken. Als dan na de aanschaf blijkt dat er iets kapot is dat wel zou moeten werken heb je er tenminste naar gevraagd. Dan is het een 'verborgen gebrek'. Kan helpen als het een conflict wordt.
pi_216156221
quote:
80s.gif Op donderdag 2 januari 2025 23:16 schreef Mano_ het volgende:
Oh en het klink misschien een beetje stom, maar vraag naar gebreken. Als dan na de aanschaf blijkt dat er iets kapot is dat wel zou moeten werken heb je er tenminste naar gevraagd. Dan is het een 'verborgen gebrek'. Kan helpen als het een conflict wordt.
En hoe ga je dat dan aantonen nadien

Verborgen gebreken was dacht ik bij huizen maar goed als het ook bij auto's bestaat dan is dat nieuwe informatie voor mij
pi_216156253
quote:
80s.gif Op donderdag 2 januari 2025 23:12 schreef Mano_ het volgende:
Start de proefrit met een koude motor en rijd 'm zelf warm. Sommige gebreken vallen minder op bij een warme motor/andere delen namelijk en ookal weet je niets van auto's, als 'ie koud geluiden maakt die na een poosje rijden verdwijnen weet je dat er misschien iets niet helemaal in de haak is.

Persoonlijk heb ik liever geen nieuwe APK bij aflevering als het om auto's van die prijsklasse gaat. Er zijn genoeg garages die de auto onterecht goedkeuren namelijk, zodat je het jaar erop gelijk met flinke kosten kan zitten. Of een onverkoopbare auto. Als je het kenteken opzoekt op RDW.nl kan je zien wanneer de auto is gekeurd en wanneer die voor het laatst is overgeschreven. Als de keuringsdatum voor de overschrijfdatum is (liever weken dan dagen) dan is die kans heel erg klein.

Vraag bij de garage naar de volgende beurt. Dat kan een kleine beurt zijn van iets van 200 euro, een grote beurt die het dubbele kost of een distributieriem die nog weer een pak duurder is. Bedragen zijn indicatief uiteraard.
Voor je het weet denk je een goede deal te hebben en loop je binnen een half jaar tegen hoge kosten aan die te voorzien waren.

Paar technische dingen die je zelf kan controleren:
- Even stevig remmen (uiteraard alleen als er niemand om je heen is) en kijk of de auto rechtuit blijft gaan of een kant op trekt. Rechtuit is goed. Doe dat ook met accelereren.
- Zet de auto in een hoge versnelling terwijl je stil staat, voet op de rem en de koppeling rustig op laten komen (rustig, maar wel volledig oplaten, anders rook je de koppeling op). Als het goed is slaat de auto af. Zo niet, dan moet de koppeling direct vervangen worden. Kost minimaal een paar honderd euro.
- Draai (met een koude motor!) de dop van de koelvloeistof los en kijk of de vloeistof helder en schoon is. Als er een soort mayonaise in zit is het foute boel. Check ook de dop zelf.
- Doe hetzelfde met de olie. Als er een klein beetje wit/bruine vettigheid aan de dop zit hoeft dat niet meteen een slecht teken te zijn (kan condens zijn dat verdampt als de motor warm is. Als er wat korte stukjes mee gereden is kan het voorkomen.) maar dat moet na een stuk rijden wel weg zijn.
- Als je de motorkap toch al open hebt: hoe ziet het er in z'n algemeenheid uit? Ik snap dat je geen monteur bent natuurlijk, maar dingen als losse draden, afgebroken clips, tie-wraps e.d. zijn doorgaans geen goed teken wat onderhoud betreft.
- Controleer de banden. Niet alleen de profieldiepte en op haarscheurtjes (tip: zoek naar de DOT-code, dan kan je zien wanneer de band is geproduceerd) maar ook of de banden gelijk zijn afgesleten. De banden onderling, maar ook per band: ze moeten gelijkmatig slijten over de hele breedte.
- Check alle functies: airco, elek. ramen, verlichting, verwarming, radio... Elk knopje indrukken en de werking controleren.
- Houd tijdens de testrit je spiegels in de gaten. Als de auto rookt is het niet goed (damp op koude dagen met een koude motor daargelaten. Rij een kwartier en let er dan op.) Het beste zie je het onder last: even op het gas dus.
- Ben niet bang om toeren te maken. Wel eerst netjes de auto warm rijden zoals je altijd hoort te doen, maar daarna wel kijken hoe die accelereert. Als het soepel gaat zonder hikken of inhouden is het goed. Wat warm rijden betreft: niet naar de watertemperatuur kijken, dat zegt niets. De meeste auto's hebben echter geen olietemperatuurmeter, maar na een kilometer of 15 of een kwartiertje zijn de meeste auto's wel op temperatuur.
- Pak tijdens de testrit ook een slechte weg mee en zoek wat drempels op. Als de auto stabiel aanvoelt maar wat geluid maakt (gebonk bijvoorbeeld) dan zal er tzt wat vervangen moeten worden, maar hoeft het niet zo erg te zijn. Als de auto echter wat zwalkt is er meer aan de hand en moet er gelijk wat gerepareerd worden.
- Test de schokbrekers: duw eens op de kont en de neus en kijk hoe de auto terugveert. Dat moet eigenlijk een enkele beweging zijn. Als het wat op en neer gaat betekent het dat de schokbrekers aan vervanging toe zijn. Niet alleen voor het comfort maar zeker ook voor de veiligheid.
- Wellicht ten overvloede, maar controleer op roest. Plaatwerk wordt al snel duur omdat het gespoten moet worden.
Controleer vooral plekken waar water in kan blijven staan: onderkant van deuren en kofferklep, de randen van de wielkasten, de dorpels (dat dunne lange stuk onder de deuren tussen de wielen :P ), de kofferbak (bekleding even aan de kant trekken als dat kan) en de bodem van de auto. Oppervlakkige roest aan onderdelen als draagarmen is niet erg, maar de bodem en het plaatwerk is wel een probleem. Bij gelakte delen kan het zijn dat de roest niet direct zichtbaar is, dan zie je blaasjes zitten. Daarom goed kijken en voelen.

Er zijn vast nog een hoop andere zaken, maar ik denk dat je hiermee wel de grootste problemen voor kan zijn.
En als ik ergens uit m'n nek loop te lullen dan hoor ik het ook graag :P
Hartelijk dank ik ga deze opslaan ! _O_
  vrijdag 3 januari 2025 @ 03:18:52 #37
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_216156961
Ik heb de beste ervaring met gewoon een hele goedkope auto te kopen van een particulier. En dan met het geld dat je over hebt flinks onderhoud laten doen bij een goede garage. Dan weet je wat je hebt.

Je kan wel een duurdere kopen en dan hopen dat je lang zonder problemen kan rijden maar de hoge prijs zegt vaak niks over aankomende gebreken. Veel mensen kopen ook gewoon een nieuwe tweedehands als er een te grote operatie nodig is. Maar uiteindelijk blijf je dan auto's kopen. Dan beter wat meer aan onderhoud uitgeven.
pi_216157096
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2025 18:24 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Niet erg aardig van je :N
Hoezo?

TS heeft het over een autootje van 5k waarvan hij het niet erg vindt als-ie kapot gaat.
Nou, dan zit je bij Liekendiek wel goed ^O^
pi_216157140
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 06:16 schreef r_one het volgende:

[..]
Hoezo?

TS heeft het over een autootje van 5k waarvan hij het niet erg vindt als-ie kapot gaat.
Nou, dan zit je bij Liekendiek wel goed ^O^
Jeetje importeren die ouwe rammelbakken uit Moldavië of zo ?
pi_216157156
Ik zou als dame in ieder geval een kerel meenemen als je naar auto’s gaat kijken. Die weten wel een beetje waar je allemaal op moet letten. :)
pi_216157208
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 07:14 schreef GerryDV het volgende:
Ik zou als dame in ieder geval een kerel meenemen als je naar auto’s gaat kijken. Die weten wel een beetje waar je allemaal op moet letten. :)
Ik ben gewoon een man lieverd.
  vrijdag 3 januari 2025 @ 08:00:49 #42
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_216157221
Kia picanto vanaf bouwjaar 2012 zijn fucking betrouwbaar, heb er 11 jaar in 1 gereden met 0,0 problemen, behalve de normale beurtjes en APK's
en ze kosten maandelijks geen drol en zijn superzuinig.
En als je de 4deurs neemt kan je nog veel troep meenemen ook.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_216157228
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 16:53 schreef r_one het volgende:

[..]
Met deze criteria zou ik eens kijken bij https://www.liekendiek.nl

Ik denk dat je daar wel slaagt :Y
Is dit het nieuwe JetCars ofzo?
pi_216158524
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 07:14 schreef GerryDV het volgende:
Ik zou als dame in ieder geval een kerel meenemen als je naar auto’s gaat kijken. Die weten wel een beetje waar je allemaal op moet letten. :)
Ik neem altijd een dame mee, die heeft er meer verstand van, is nuchterder en kan onderhandelen. Technisch mag ik dan iets minder onhandiger zijn maar dat zegt niet alles. Sowieso beter om iemand mee te hebben die je enthousiasme een beetje kan managen (twee kanten op).
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
  Moderator vrijdag 3 januari 2025 @ 11:37:10 #45
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_216158786
Holy shit, wordt een auto van 5K tegenwoordig gezien als een goedkoop beginners-autootje waarvan het niet erg is als ie kapot gaat? Damn, I must be getting old....

Meanwhile rijd ik nog steeds na bijna acht jaar in mijn 90s Toyota Paseo die ik destijds voor 1750e gekocht heb :7

pi_216158984
Wanneer een distributieriem (en koppelingsplaten) vervangen zijn is ook wel belangrijk
moeten het liefst kort geleden vervangen zijn of als dat totaal niet bekend is, is vervangen van de distributieriem wel aan te raden (kan prijzig zijn), je wilt niet dat deze breekt tijden het rijden want dan heb je een enorme motorschade.

koppelingsplaten slijten na een aantal jaren, het zou moeten voelen zoals in je les auto
soepel bij intrappen van het pedaal, niet bokken bij het wegrijden, geen gierende lager geluiden in de versnellingsbak tijdens het rijden
Zet de handrem erop en probeer weg te rijden, auto zou bijna moeten afslaan dan zijn de platen nog wel goed

Slijtage van de remblokken / remschijven kunnen aangeven of ze binnenkort vervangen moeten worden.

Een goede door de garage onderhouden auto heeft een uitgebreid overzicht in het Serviceboekje wanneer hij zijn kleine en grote beurten heeft gehad en wanneer onderdelen zoals een distributieriem / koppelingsplaten etc zijn vervangen, ook kan het zijn dat in de motorruimte een sticker aanwezig is met de datum en km stand wanneer de distributieriem vervangen is, is een te belangrijk onderdeel dat vaak vergeten wordt om op tijd te vervangen
is prijzig om te vervangen omdat deze riem in het motorblok zit, dus veel sleutelwerk en tijd is waar je voor betaald

[ Bericht 1% gewijzigd door Kickstart op 03-01-2025 12:09:35 ]
pi_216159476
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 11:55 schreef Kickstart het volgende:
Wanneer een distributieriem (en koppelingsplaten) vervangen zijn is ook wel belangrijk
moeten het liefst kort geleden vervangen zijn of als dat totaal niet bekend is, is vervangen van de distributieriem wel aan te raden (kan prijzig zijn), je wilt niet dat deze breekt tijden het rijden want dan heb je een enorme motorschade.

koppelingsplaten slijten na een aantal jaren, het zou moeten voelen zoals in je les auto
soepel bij intrappen van het pedaal, niet bokken bij het wegrijden, geen gierende lager geluiden in de versnellingsbak tijdens het rijden
Zet de handrem erop en probeer weg te rijden, auto zou bijna moeten afslaan dan zijn de platen nog wel goed

Slijtage van de remblokken / remschijven kunnen aangeven of ze binnenkort vervangen moeten worden.

Een goede door de garage onderhouden auto heeft een uitgebreid overzicht in het Serviceboekje wanneer hij zijn kleine en grote beurten heeft gehad en wanneer onderdelen zoals een distributieriem / koppelingsplaten etc zijn vervangen, ook kan het zijn dat in de motorruimte een sticker aanwezig is met de datum en km stand wanneer de distributieriem vervangen is, is een te belangrijk onderdeel dat vaak vergeten wordt om op tijd te vervangen
is prijzig om te vervangen omdat deze riem in het motorblok zit, dus veel sleutelwerk en tijd is waar je voor betaald
Ok distributieriem zal ik extra navragen.
pi_216159485
quote:
11s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 11:37 schreef dick_laurent het volgende:
Holy shit, wordt een auto van 5K tegenwoordig gezien als een goedkoop beginners-autootje waarvan het niet erg is als ie kapot gaat? Damn, I must be getting old....

Meanwhile rijd ik nog steeds na bijna acht jaar in mijn 90s Toyota Paseo die ik destijds voor 1750e gekocht heb :7

[ afbeelding ]
Je bent niet oud aan het worden, er is gewoonweg inflatie.

Voor een suzuki swift met 70k op de teller ben ik bij de garage op het dorp meer dan 10k kwijt. En als ik online zoek is dat ook wel marktconform.
pi_216159571
En de vraag naar tweedehands autos is groot. Staat een knappe auto langere tijd te koop, dan kan je er al een beetje vanuit gaan dat het autotje mankementen heeft.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_216159576
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 13:02 schreef spectrumanalyser het volgende:
En de vraag naar tweedehands autos is groot. Staat een knappe auto langere tijd te koop, dan kan je er al een beetje vanuit gaan dat het autotje mankementen heeft.
Waarom is de vraag nu zo groot dan? Omdat er zoveel op het OV bezuinigd wordt waardoor meer mensen de auto in gejaagd worden of wat?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')