Dit is niet eens een poging tot een echte discussie, dit is zomaar wat roepen. Fijne avond nog en misschien kun je voortaan echt ingaan op iemand zijn post in plaats van een woord eruit te halen en dan allerlei drogredenen en whataboutisms te strooien. Ik geef het op als dit het niveau is.quote:Op woensdag 1 januari 2025 22:57 schreef Red_85 het volgende:
[..]
'Zwaarder'
Omdat er aandacht op gevestigd wordt door jan en alleman die even een camera besteld.
Een avond in amsterdam nieuw west, een bezoek van een israëlische voetbalclub.. waar waren ze toen?
Er zijn zat avonden waarin het zwaar is, maar het legale vuurwerk, dat is de echt grote boosdoener hoor!
Alsof met het legale vuurwerk ook de aanstekers en de jerrycans zomaar verdwijnen uit Veen.
Als we dit jaar oud en nieuw verboden maken komt er een nieuwe dag of periode die het zwaarste is. Die ook maar verbieden? Enzovoorts..quote:Op woensdag 1 januari 2025 23:03 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Dit is niet eens een poging tot een echte discussie, dit is zomaar wat roepen. Fijne avond nog en misschien kun je voortaan echt ingaan op iemand zijn post in plaats van een woord eruit te halen en dan allerlei drogredenen en whataboutisms te strooien. Ik geef het op als dit het niveau is.
Vraag blijft staan. Waarom kon er vroeger wel veel meer gehandhaafd worden en is dat jaar op jaar minder en minder geworden?quote:Op woensdag 1 januari 2025 22:19 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Nee, er is een categorie die je het hele jaar mag afsteken. Heel veel, maar dan ook echt heel veel mensen die dan gaan bellen dat er wel vuurwerk wordt afgestoken. Ik vind het vreemd dat we nu allerlei 'maar die mensen komen er mee weg' gaan opdragen om te laten zien dat de politie niet wil. Terwijl je zelf al aangeeft dat er duizenden mensen al overdag bezig zijn. Het normale werk gaat ook door van de politie en die manschappen hebben ze vooral 's avond nodig, je kunt ze niet twee shifts per dag laten draaien omdat er een paar mensen willen knallen. Dus overdag ga je met het aanwezige personeel gewoon op meldingen af, zoals elke andere dag. Of wil je dat elke agent dubbel werkt in december, maar elke gebruikte agent heeft na zoveel uur of bepaalde dagen ook weer recht op vrije dagen. Dus zulke dingen werken langer door dan een avond of dag of maand.
Fijn ook dat je verder niet op mijn punten ingaat, maar oké, dan moet je eerst aan kunnen tonen dat er minder wordt gehandhaafd.quote:Op woensdag 1 januari 2025 23:12 schreef Zelva het volgende:
[..]
Vraag blijft staan. Waarom kon er vroeger wel veel meer gehandhaafd worden?
Lees alles even terug, nergens pleit ik voor een verbod, laat staan een verbod op oudejaarsavond.quote:Op woensdag 1 januari 2025 23:11 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Als we dit jaar oud en nieuw verboden maken komt er een nieuwe dag of periode die het zwaarste is. Die ook maar verbieden? Enzovoorts..
Het is alsof je probeert aan te geven dat we vuurwerk niet mogen bespreken omdat alcohol een maatschappelijk veel groter probleem is en dus hypocriet. Het klopt hoor, met alcohol zou veel meer 'gewonnen' kunnen worden en dat raakt pas echt de hele maatschappij. Wat is je voorstel, vuurwerk en andere onderwerpen niet bespreken totdat de grootste killer gefixt is en daarna opnieuw evalueren?quote:Op woensdag 1 januari 2025 22:35 schreef Hoppahop het volgende:
[..]
Neen, ik geef aan dat wij hypocriet zijn. Er zijn afgelopen oudejaarsavond meer alcoholslachtoffers op de SEH gekomen dan vuurwerkslachtoffers.
Nee zo werkt het natuurlijk niet. Je zult toch echt een argument moeten proberen.quote:Op woensdag 1 januari 2025 22:12 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Als je niet begrijpt dat je gedrag zodanig aanpassen zodat oogartsen, traumachirurgen en verplegend personeel op de Spoed niet extra zwaar belast worden in hun toch al zo zware werk een goed idee is ben je sowieso al “mentaal uitgedaagd”.
Probleem is als je daarin meegaat het argument vaak wordt 'dan kunnen we alles wel gaan verbieden' en ook al is er wat te zeggen voor een alcoholverbod of vuurwerkverbod, vaak komt het samen met wat iemand persoonlijk leuk vindt.quote:Op woensdag 1 januari 2025 23:18 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Het is alsof je probeert aan te geven dat we vuurwerk niet mogen bespreken omdat alcohol een maatschappelijk veel groter probleem is en dus hypocriet. Het klopt hoor, met alcohol zou veel meer 'gewonnen' kunnen worden en dat raakt pas echt de hele maatschappij. Wat is je voorstel, vuurwerk en andere onderwerpen niet bespreken totdat de grootste killer gefixt is en daarna opnieuw evalueren?
Waarom zouden we daar naar moeten luisteren? Dat moet je toch echt uitleggen, want dit is zo geen argument. Je kunt net zo goed zeggen dat je moet luisteren naar de vuurwerkbranche. Die mensen doen ook gewoon hun werk.quote:Op woensdag 1 januari 2025 22:31 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Het is helemaal geen cherrypicking. Het is luisteren naar de oproep die de vitale beroepen doen.
Ja, dat werk is net zo belangrijk. Een maatschappij zonder vuurwerkbranche is ten dode opgeschreven.quote:Op woensdag 1 januari 2025 23:29 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Waarom zouden we daar naar moeten luisteren? Dat moet je toch echt uitleggen, want dit is zo geen argument. Je kunt net zo goed zeggen dat je moet luisteren naar de vuurwerkbranche. Die mensen doen ook gewoon hun werk.
Wat is dan het probleem?quote:Op woensdag 1 januari 2025 22:21 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Totdat je ze nodig hebt of ga je dan ook zeggen dat je ze niet nodig hebt? Het gaat niet om medelijden, het gaat om de logistiek en planning van zo'n avond.
Er is helemaal geen probleem joh, die medewerkers van hulpdiensten roepen maar wat. Stelletje aanstellers.quote:
Dat is niet wat ik zeg natuurlijk. Het punt is dat 'we moeten doen wat een paar artsen roepen' geen argument is. Het is prima om te zeggen dat artsen en medici als expert hun mening kunnen geven en dat we goed doen om daar in ieder geval naar te luisteren, maar dat is wat anders dan gewoon doen wat ze zeggen omdat ze zogenaamd belangrijk werk doen.quote:Op woensdag 1 januari 2025 23:31 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ja, dat werk is net zo belangrijk. Een maatschappij zonder vuurwerkbranche is ten dode opgeschreven.
Je zou ook kunnen proberen om gewoon antwoord te gevenquote:Op woensdag 1 januari 2025 23:34 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Er is helemaal geen probleem joh, die medewerkers van hulpdiensten roepen maar wat. Stelletje aanstellers.
Ja aan de grens elke auto tegenhouden en onderzoeken. Of in de EU een deal kunnen maken dat mensen hun paspoort moeten laten zien bij het kopen van vuurwerk en dat die wordt geregistreerd.quote:Op woensdag 1 januari 2025 23:35 schreef Momo het volgende:
Als er een algemeen vuurwerkverbod komt denk ik niet dat veel minder zwaar geknald gaat worden. Misschien dat een aantal mensen die toch niet zoveel met siervuurwerk hadden geen potten kopen voor 00:00. Maar dat illegale geknal en vandalisme zal niet zo snel afnemen. En waar begint de politie met hun huidige mankrachten? Misschien kan er gerichter gekeken worden hoe cobra's etc. ons land binnen komen.
Of die fabrieken beter in de gaten houden. Die staan in Italië en Polen wat ik had begrepen. Dat zijn EU landen en dat zware spul is daar ook illegaal voor consumenten.quote:Op woensdag 1 januari 2025 23:39 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ja aan de grens elke auto tegenhouden en onderzoeken. Of in de EU een deal kunnen maken dat mensen hun paspoort moeten laten zien bij het kopen van vuurwerk en dat die wordt geregistreerd.
Het zijn ook andere hulpdiensten, maar waarom zouden die hun leven op het spel moeten zetten zodat jan lul dronken met explosieven kan strooien? Ik ben overigens niet voor een verbod, het is mij om het even, ik snap ook dat het een speciale draai aan het einde van het jaar geeft. Daarnaast ben ik zelf wat bang aangelegd, iets dat me het voordeel heeft gegeven dat ik nog nooit een klap heb gehad of moest uitdelen, maar dat terzijdequote:Op woensdag 1 januari 2025 23:34 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat is niet wat ik zeg natuurlijk. Het punt is dat 'we moeten doen wat een paar artsen roepen' geen argument is. Het is prima om te zeggen dat artsen en medici als expert hun mening kunnen geven en dat we goed doen om daar in ieder geval naar te luisteren, maar dat is wat anders dan gewoon doen wat ze zeggen omdat ze zogenaamd belangrijk werk doen.
Ik vind ook altijd dat het mee valt, als je nagaat hoeveel mensen dronken zijn op die dag met explosieven aan de gang gaan en buiten feest vieren, dan vind ik het altijd nog weer een wonder dat er niet 100 doden zijn.quote:Op woensdag 1 januari 2025 23:02 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik vind 2 doden eigenlijk best meevallen op 's lands verreweg grootste stapavond.
Is ook iets van de lange termijn, net als de anti-rook campagnes en de roetveegpiet, het zijn vooral ouderen die er proiblemen mee hebben.quote:Op woensdag 1 januari 2025 23:35 schreef Momo het volgende:
Als er een algemeen vuurwerkverbod komt denk ik niet dat veel minder zwaar geknald gaat worden. Misschien dat een aantal mensen die toch niet zoveel met siervuurwerk hadden geen potten kopen voor 00:00. Maar dat illegale geknal en vandalisme zal niet zo snel afnemen. En waar begint de politie met hun huidige mankrachten? Misschien kan er gerichter gekeken worden hoe cobra's etc. ons land binnen komen.
Dat is wel heel hyperbolisch, ze zetten echt hun leven niet op het spel. Daarnaast hoort wat ze doen in zo'n nacht ook gewoon bij het werk.quote:Op woensdag 1 januari 2025 23:45 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Het zijn ook andere hulpdiensten, maar waarom zouden die hun leven op het spel moeten zetten zodat jan lul dronken met explosieven kan strooien?
Dat is een beetje het punt, dat hoeft niet door die mensen gedaan te worden. Kritisch kijken naar de vuurwerktraditie is inmiddels een traditie op zich. Dat kan iedereen doen, de mening van die mensen doet er niet meer toe dan andere meningen. Je zegt zelf ook niet voor een verbod te zijn, jouw afweging daarbij is net zo belangrijk en heeft net zo veel waarde als die van ieder ander.quote:Maar als je elk jaar de schade ziet en het aantal mensen dat op een avond gewond raakt, dan is het niet gek dat er op een gegeven moment kritisch naar gekeken wordt door mensen die elk jaar de hele nacht in totale chaos mensenlevens moeten redden
Nee, die kun je op sommige plekken gewoon in de winkel kopen.quote:Op woensdag 1 januari 2025 23:42 schreef Momo het volgende:
[..]
Of die fabrieken beter in de gaten houden. Die staan in Italië en Polen wat ik had begrepen. Dat zijn EU landen en dat zware spul is daar ook illegaal voor consumenten.
quote:Op woensdag 1 januari 2025 23:14 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Fijn ook dat je verder niet op mijn punten ingaat, maar oké, dan moet je eerst aan kunnen tonen dat er minder wordt gehandhaafd.
En stuurt de politie die mensen naar halt? Of is dat weer een andere tak? Uit de grafiek kun je meer conclusies trekken. En je moet je ook afvragen wie waar op aanstuurt en wie vervolgens een persoon naar Halt kan sturen, juridisch gezien.quote:Op donderdag 2 januari 2025 00:27 schreef Zelva het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Van 5210 naar 690 in 2021. Meer dan 750 procent minder!
En natuurlijk ga ik niet op die andere punten in, want jouw vooringenomen premisse is dat er al maximaal aan handhaving gedaan wordt. Daarnaast kun je veel meer conclusies trekken uit die grafiek.
En die premisse kan nog best kan kloppen ook, maar dat betekent dat de prioriteiten en de capaciteit sinds 2005 ergens anders gelegd zijn en iemand de vuurwerksituatie gewoon niet belangrijk genoeg meer vindt om volop op te handhaven, terwijl de samenleving en politie als we hun eigen uitspraken moeten geloven dat wel vinden.
Alles is de schuld van 'vuurwerk' terwijl ze zelf de zaken niet op orde hebben en dikken het nog aan ook om hun standpunt kracht bij te zetten.quote:Op woensdag 1 januari 2025 22:50 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Denk niet dat de voorzitter van de Nederlandse politiebond in een psychose zit als ze uitlegt wat de jaarwisseling in deze huidige vorm betekent voor politiemensen.
Haar verhaal staat je waarschijnlijk niet aan, dat is wat anders.
Oh my... dat is algemene kennis inmiddels.quote:Op woensdag 1 januari 2025 23:14 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Fijn ook dat je verder niet op mijn punten ingaat, maar oké, dan moet je eerst aan kunnen tonen dat er minder wordt gehandhaafd.
Vrij verkeer van goederen. Jammer joh.quote:Op woensdag 1 januari 2025 23:39 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ja aan de grens elke auto tegenhouden en onderzoeken. Of in de EU een deal kunnen maken dat mensen hun paspoort moeten laten zien bij het kopen van vuurwerk en dat die wordt geregistreerd.
Geniet er nog maar van. Binnen nu en 10 jaar is vuurwerk vrijwel 100% verleden tijdquote:Op donderdag 2 januari 2025 01:38 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Alles is de schuld van 'vuurwerk' terwijl ze zelf de zaken niet op orde hebben en dikken het nog aan ook om hun standpunt kracht bij te zetten.
Jammer man.
Al heeft de politie de zaken niet op orde, is dat een reden om zwaar vuurwerk naar ze te gooien?quote:Op donderdag 2 januari 2025 01:38 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Alles is de schuld van 'vuurwerk' terwijl ze zelf de zaken niet op orde hebben en dikken het nog aan ook om hun standpunt kracht bij te zetten.
Jammer man.
Ik vind dat het best besproken mag worden en er is ook echt wel een punt. Ik mis alleen de nuancering bij de klagende dienstverleners en burgemeesters. Dat het vuurwerk wat nu nog mag worden afgestoken (F2) helemaal niet gevaarlijk is mits normaal afgestoken én niet onder invloed van drank en drugs. En dat zij helemaal niet een rustiger oud en nieuw tegemoet gaan als zij al het vuurwerk verbieden.quote:Op woensdag 1 januari 2025 23:18 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Het is alsof je probeert aan te geven dat we vuurwerk niet mogen bespreken omdat alcohol een maatschappelijk veel groter probleem is en dus hypocriet. Het klopt hoor, met alcohol zou veel meer 'gewonnen' kunnen worden en dat raakt pas echt de hele maatschappij. Wat is je voorstel, vuurwerk en andere onderwerpen niet bespreken totdat de grootste killer gefixt is en daarna opnieuw evalueren?
Zoals deze quote uit het AD van een paar dagen terug. Want gaat het verbieden van F2 vuurwerk dan helpen als die idioten dit in hun schuurtje zelf in elkaar knutselen. Straks de bouwmarkt ook maar verbieden?quote:De situatie is eerder alleen maar slechter geworden nu er een recordaantal aanslagen met zelf gefabriceerde vuurwerkbommen is gepleegd. De teller staat op meer dan 1100. Het is dit zware vuurwerk dat door sommigen ook tijdens oudejaarsnacht naar agenten wordt gegooid.
Omdat een vuurwerkhandelaar een ondernemer is en de zorg/politie/brandweer vitale beroepen zijn waarop je samenleving is gebouwd. Als die laatste aangeven dat het onhoudbaar is maakt dat een wezenlijk verschil met een ondernemer die geld wil harken. Daarom zouden we er naar mijn mening naar moeten luisteren.quote:Op woensdag 1 januari 2025 23:29 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Waarom zouden we daar naar moeten luisteren? Dat moet je toch echt uitleggen, want dit is zo geen argument. Je kunt net zo goed zeggen dat je moet luisteren naar de vuurwerkbranche. Die mensen doen ook gewoon hun werk.
Die grote mond heb heb je denk ik niet zo snel als je acute zorg nodig hebt.quote:Op donderdag 2 januari 2025 01:38 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Jammer man.
Een landelijk verbod lost alleen het probleem niet op.quote:Op donderdag 2 januari 2025 06:36 schreef Pleun2011 het volgende:
Je kan dit alleen op Europees niveau aanpakken. De aandacht zou zich moeten richten op de producenten van zwaar illegaal vuurwerk, met name cobra's. Een landelijk vuurwerkverbod vind ik geen probleem, als dat iets zou opleveren. Dat sommigen hier zo emotioneel instaan begrijp ik niet goed.
Maar nogmaals, het verbieden van legaal vuurwerk is helemaal niet de oplossing van het probleem waar de politie mee moet dealen op oudejaarsnacht.quote:Op donderdag 2 januari 2025 08:29 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Omdat een vuurwerkhandelaar een ondernemer is en de zorg/politie/brandweer vitale beroepen zijn waarop je samenleving is gebouwd. Als die laatste aangeven dat het onhoudbaar is maakt dat een wezenlijk verschil met een ondernemer die geld wil harken. Daarom zouden we er naar mijn mening naar moeten luisteren.
Misschien is het iets van de lange termijn. Die hele vuurwerkcultuur roei je niet in 1x uit. Ik heb niks tegen legaal siervuurwerk, koop het zelf ook, maar ik ben ook niet gehecht aan deze traditie.quote:Op donderdag 2 januari 2025 08:54 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Een landelijk verbod lost alleen het probleem niet op.
Nogmaals denken de hulpdiensten zelf van wel. De zorg heeft dat al meerdere keren aangegeven in verschillende artikelen/interviews.quote:Op donderdag 2 januari 2025 08:57 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Maar nogmaals, het verbieden van legaal vuurwerk is helemaal niet de oplossing van het probleem waar de politie mee moet dealen op oudejaarsnacht.
De geschreven versie net gelezen. Wat een figuur inderdaad. Het is natuurlijk diep triest voor de nabestaanden en omstanders. Maar....quote:Op donderdag 2 januari 2025 09:42 schreef Dutch_view het volgende:
Heb dat interview van Jack's moeder uit Rotterdam eens geluisterd, wat een tokkie figuur zeg.
Totaal geen eigen schuldbesef dat je je zoon het hele jaar met vuurwerk laat knoeien en ook geen benul hebben of het illegaal was. Dan vind ik dat je mede schuldig bent aan dit drama als je het zo laat gebeuren
Plaats het wel in het perspectief dat deze vrouw het interview gaf zo’n 14/18 uur nadat ze haar zoon dood op de trambaan had zien liggen…quote:Op donderdag 2 januari 2025 09:42 schreef Dutch_view het volgende:
Heb dat interview van Jack's moeder uit Rotterdam eens geluisterd, wat een tokkie figuur zeg.
Totaal geen eigen schuldbesef dat je je zoon het hele jaar met vuurwerk laat knoeien en ook geen benul hebben of het illegaal was. Dan vind ik dat je mede schuldig bent aan dit drama als je het zo laat gebeuren
Is dat ook de schuld van vuurwerk?quote:Op donderdag 2 januari 2025 08:31 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Die grote mond heb heb je denk ik niet zo snel als je acute zorg nodig hebt.
Ze kunnen nu al het illegale niet handhaven, dus hoezo zou het makkelijker zijn?quote:Op donderdag 2 januari 2025 09:11 schreef Tomatenboer het volgende:
Een volledig vuurwerkverbod, dus ook van nu legaal vuurwerk, zal ongetwijfeld helpen de overlast te verminderen. Er zullen ongetwijfeld mensen afhaken al zullen er mensen blijven die zich er niets van aan trekken.
Een volledig verbod zal handhaving ook makkelijker maken. Ook al is de capaciteit onvoldoende. Er kan dan in ieder geval beter tegen worden opgetreden omdat simpelweg ál het vuurwerk dan überhaupt illegaal is. Ook al pak je dan nog steeds slechts enkelingen.
Of heel Utrecht, heel Rotterdam, heel Amsterdam. 0 mensen gearresteerd ondanks een geheel verbod.quote:Op donderdag 2 januari 2025 10:25 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ze kunnen nu al het illegale niet handhaven, dus hoezo zou het makkelijker zijn?
Let wel, voor 31-12 18:00 mag je niks afsteken he. Heb jij politie zien handhaven? Dat zou toch heel makkelijk moeten zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |