# Meter overkapping is best flink. Zit er zonwering op de lichtstraat?quote:Op donderdag 14 augustus 2025 13:39 schreef archito het volgende:
[..]
We komen van een achtertuin van 5 bij 6, dus voor ons voelt 8 bij 9 (en 8 bij 12 inclusief overkapping) al als groot.Maar inderdaad, het grasveldje is beperkt maar geeft wel een ruimtelijk gevoel t.o.v. alleen planten en voor onze kleine kinderen voldoende groot om te spelen. Het grasveld in de voortuin biedt later meer ruimte om te spelen en daar hebben we dan ook de trampoline bedacht. Heel veel buren hebben dat in het verleden zo gedaan.
De hoeveelheid licht valt bij ons wel mee omdat de achterpui 7 meter glas is en er zijn inderdaad 2 lichtstraten in de overkapping van ik schat een tot anderhalve meter bij een centimeter of 60. En de oriëntatie is zuid dus er komt behoorlijk wat licht via de pui en lichtstraten binnen. In de zomer is het juist wel lekker omdat het een goede buffer voor zoninval is, daardoor is er geen buitenzonwering nodig.
Nee nog niet, heb nog wel in overweging om een dun doek aan de onderzijde te spannen. Bovenop het dak zijn dure systemen.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 10:44 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
# Meter overkapping is best flink. Zit er zonwering op de lichtstraat?
Ah top thanks! Ik heb idd een 3D printer op werk. Heb al een malletje voor de hettich scharnieren zelf gemaakt. Werkt echt heel handig, maar wilde die aanpassen voor utrusta.quote:Op zondag 17 augustus 2025 11:26 schreef PJ het volgende:
https://makerworld.com/models/1128101
Voor als je een 3d printer hebt.
Ik heb er juridisch geen kaas van gegeten, maar lijkt me toch sterk dat de melding dat de vorige eigenaar wel eens het riool moest doorspoelen jaren terug genoeg reden is dat het geen verborgen gebrek kan zijn?quote:Op woensdag 20 augustus 2025 18:00 schreef PJ het volgende:
Ik zou met de moeite en chagarijn besparen. Tenzij je een rechtsbijstand hebt: die doen het dan voor je.
En sowieso dan gelijk hele stuk tussen straat en huis mee vervangen. Hoeft je aangepaste voortuin niet over 2 jaar alsnog open.
(Heb dit destijds ook allemaal gedaan bij mijn jaren 50 huis). Jouw jaren 70 (?) huis is inmiddels ook 50 jaar oud en dan horen dit soort dingen er helaas bij.
En ‘een verborgen gebrek’ bestaat niet meer. Ze hebben het aan je gemeld dat er mogelijk een probleem was. Dus dan had je dat kunnen laten onderzoeken.
quote:Op dinsdag 1 juli 2025 15:50 schreef archito het volgende:
Dit topic weer eens afstoffen! Sinds half mei hebben we de sleutel van het nieuwe huis en sinds afgelopen week wonen we er ook! Een drukke periode geweest met werk, baby, klussen en verhuizen dus geen tijd gehad om dit topic bij te houden. We hebben in die 6 weken alles geschilderd, opgeruimd, ingepakt en de inloopkast in de slaapkamer gebouwd. Daarnaast hebben we de zolder laten isoleren en een nieuwe vloer in de slaapkamers laten leggen. Komende tijd ga ik klusprojecten één voor één oppakken. Als ik een klus af heb zal ik een post maken van het proces.
De inloopkast is nog niet helemaal af maar wil toch alvast iets met jullie delen.
Sneak peak van de woonkamer voordat we begonnen met schilderen:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Slaapkamer aan de voorzijde, we vonden het laminaat een vrij kille uitstraling hebben.
[ afbeelding ]
Project inloopkast
Het ontwerp van de inloopkast is wat gewijzgd. Het nieuwe plan is het slopen van het schoorsteenkanaal en zelf een kast op maat maken met gebruik van Ikea metod elementen.
Schoorsteen kanaal slopen hebben we lekker uitbesteed, bleek een hels karwei.
[ afbeelding ]
2cm dik stucwerk zelf in de hoek gesmeerd om muur aan te helen. Tijd was kostbaar dus we schilderden niet meer dan nodig.![]()
[ afbeelding ]
Nieuwe pvc vloer laten leggen. Visgraat in een rustig eikenpatroon zonder noesten. Een beetje standaard VT wonen maar toch erg blij mee! Veel warmer dan de oude laminaatvloer.
[ afbeelding ]
Houtskeletwand gezet van 44x44mm balken
[ afbeelding ]
Afgipsen
[ afbeelding ]
Zicht vanuit de deur. Hier heb ik een verlaagd plafond gemaakt (gipsplaten op 22x50mm regels) om twee inbouwspotjes te kunnen plaatsen en restant schoorsteenkanaal weg te werken.
[ afbeelding ]
Het leuke werk kan beginnen! De maatwerk kast maken. Eerst de legplanken.
[ afbeelding ]
Dan de losse kast met ikea metod laden. Vervolgens twee legplanken met roedes daaronder.
[ afbeelding ]
Als laatste om het halletje van de inloopkast te scheiden een ikea metod kastenwand. Onderin komen 3 lades voor wasmanden, bovenin alle beddengoed.
[ afbeelding ]
Zicht vanuit de slaapkamer
[ afbeelding ]
En als je de inloopkast in kijkt
[ afbeelding ]
Inmiddels is de kast al ingericht en heb ik de spotjes geplaatst. Deze zijn te bedienen met philips hue dus schakelen mee met de hoofdverlichting van de slaapkamer. Daarvoor heb ik de schakelaar vervangen door een slimme schakelaar.
Ik moet nog wat schilderwerk bijwerken, de dagkanten verder afwerken en 2 deuren plaatsen voor de inloopkast.
We wilden dit graag af hebben voor de verhuizing zodat we meteen konden uitpakken en niet uit dozen hoefden te leven. Dat is gelukt en nu kan ik rustig de volgende klussen oppakken, daarover later meer.
Juridisch dit idd. Als koper van een huis sta je niet sterk en heb je een flinke onderzoeksplicht. Als de verkopers ook nog eens een ouderdomsclausule hebben opgenomen dan wordt het helemaal lastig.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 18:00 schreef PJ het volgende:
Ik zou met de moeite en chagarijn besparen. Tenzij je een rechtsbijstand hebt: die doen het dan voor je.
En sowieso dan gelijk hele stuk tussen straat en huis mee vervangen. Hoeft je aangepaste voortuin niet over 2 jaar alsnog open.
(Heb dit destijds ook allemaal gedaan bij mijn jaren 50 huis). Jouw jaren 70 (?) huis is inmiddels ook 50 jaar oud en dan horen dit soort dingen er helaas bij.
En ‘een verborgen gebrek’ bestaat niet meer. Ze hebben het aan je gemeld dat er mogelijk een probleem was. Dus dan had je dat kunnen laten onderzoeken.
Wat zei de makelaar (indien van toepassing) ervan?quote:Op woensdag 20 augustus 2025 19:24 schreef archito het volgende:
Ik heb er juridisch geen kaas van gegeten, maar lijkt me toch sterk dat de melding dat de vorige eigenaar wel eens het riool moest doorspoelen jaren terug genoeg reden is dat het geen verborgen gebrek kan zijn?
Onze verkoopmakelaar van ons oude huis heb ik even gebeld, want zij hadden geen verkoopmakelaar. Onze verkoopmakelaar heeft destijds ook even meegekeken met het koopcontract. Die gaf aan dat het wel een verborgen gebrek is en adviseerde gewoon contact op te nemen met de verkopers. Anders dan bij een oude keuken waar je mankementen kan verwachten, hoort een riolering het gewoon te doen. Er was ook geen ouderdomsclausule.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 11:03 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat zei de makelaar (indien van toepassing) ervan?
Overigens, als de betonnen fundering in huis opengemaakt moet worden, wordt het een mega klus*. Btw, welk materiaal is de buis van gemaakt?
*Ik zou kijken of er van buitenaf een PVC buis ingeschoven kan worden.
Succes!quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 16:11 schreef archito het volgende:
De pvc buis ligt onder de funderingsbalk. Dus het is een rotwerkje omdat je diep moet graven en dan moet kijken of je het vanuit buiten en eventueel vanuit de kruipruimte er bij kan. Maar het ligt niet ín het beton dus het is wel te doen. Heb nu afgesproken met de loodgieter dat ik buiten het gat groot genoeg maak zodat hij alleen onder de funderingsbalk nog wat weg hoeft te halen.
Ja, maar een fundering op staal kan ook wel lokaal tijdelijk ondergraven worden hoor.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 17:34 schreef tux87 het volgende:
Wellicht ten overvloede: je weet zeker dat het een paalfundering is he?
quote:Op donderdag 25 september 2025 15:10 schreef archito het volgende:
Dit najaar gaan we voor en achtertuin helemaal opnieuw aanplanten. Nu was het vooral grind en een paar gecultiveerde bomen zoals leilindes, trompetboompjes en een dakplataan. Dat wordt een stuk wilder en biodiverser.
Voor de aanplant van de borders hebben we al een aardige plantenlijst gemaakt dus daar komen we wel uit. Maar we twijfelen nog over de wat grotere heesters en bomen. Het is lastig inschatten hoe groot ze daadwerkelijk worden en of ze klein te houden zijn. Wellicht willen jullie meedenken.
De voortuin is 12 meter diep en 8 meter breed. We overwegen aan de straat wat grotere beplanting neer te zetten om het zicht te ontnemen. En een grotere boom omdat daar de ruimte voor is. We denken nu aan een wilde lijsterbes. Mooi om te zien en gewild bij insecten en vogels. Maar 10 meter klinkt wel erg hoog. Hebben jullie nog alternatieven? Hopelijk is er nog ruimte voor een sierkers o.i.d. aangevuld met heesters zoals portugese laurier en glansmispel voor de privacy en een meerstammige krentenboom.
De zijkant van het grasveld wordt kleiner groen en bij het huis nog enkele struiken zoals sneeuwbal, forsythia en amerikaanse sering.
In de achtertuin hebben we ook plaats voor enkele grotere heesters/bomen. Rechts achterin denk ik aan een esdoorn (welke soort is mooi en wordt een meter of 3-4 hoog?) en een paar laagstam fruitbomen. Links in de border denk ik aan een krentenboom en mini sering.
[ afbeelding ]
Niet perse een thema. Er komen vooral veel verschillende planten door elkaar. Veel bloeiers en dichte borders zodat er geen zand te zien is. Het mag verwilderen maar rechte lijnen zorgen ervoor dat het wel rustig oogt.quote:Op zondag 28 september 2025 07:35 schreef Seven. het volgende:
Welke sfeer wil je eigenlijk neerzetten in de tuin? Qua beplanting zie ik veel over heesters en bomen maar dat is wel heel algemeen on een thema te zijn.
De beloofde post moet nog even wachten, maar bovenstaande keus heeft wel goed uitgepakt vind ik!quote:Op donderdag 17 juli 2025 13:11 schreef archito het volgende:
[..]
Dit gaat het niet worden. De materiaal samples waren net niet wat we zochten en dan is 5.5k toch veel geld. Zeker nu we merken dat de oudste van twee ook af en toe wat streken krijgt die horen bij opgroeien.😁
We kiezen dus heel wat anders en gaan voor de tosize van opmaatzagen (mag ik dat zeggen?). Daar bestel ik altijd al plaatmateriaal op maat voor de maatwerk kasten die ik bouw. Maar ze hebben dus ook een wandmeubel op maat. Voor een houtpatroon afwerking is dat handiger dan plaatmateriaal op maat zoals ik normaal doe.
De mogelijkheden zijn wat beperkt, dus geen lades en bijvoorbeeld de voorwaarde dat deuren niet breder mogen zijn dan ze hoog zijn. Maar de vrijheid in lengte, hoogte en diepte maakt wel echt maatwerk mogelijk t.o.v. de besta serie van Ikea bijvoorbeeld.
Dat de hoeken niet in verstek zijn en het een houtprint is i.p.v. echt fineer neem ik dan even voor lief. Beide meubels zijn samen dan ook 1.5k in plaats van 5.5k.
Het tv meubel wordt 210 centimeter lang met 3 keer 2 deurtjes. Met 28cm diepte is hij een stuk minder diep dan de besta zodat er meer ruimte rond de salontafel is om te zitten/ rennen/fietsen.
[ afbeelding ]
Als het tv meubel hangt en de gordijnen zijn besteld en geleverd zal ik een post maken over de zithoek!
@icecreamfarmer_NLquote:Op woensdag 9 april 2025 09:24 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Klopt, custom meubel was ook sterves duur.
Ik hou wel van mooie spullen alleen jammer dat ze failliet zijn.
In een eerdere post heb ik al laten zien dat bovenstaand ontwerp gewijzigd is. Bij deze het eindresultaat!quote:Op dinsdag 31 december 2024 19:59 schreef archito het volgende:
Het eerste deelproject wat ik verder heb uitgewerkt is de inloopkast in de grootste slaapkamer. Zoals gezegd is er op de badkamer en overloop geen plek voor wasmanden en ook missen we een logische plek voor beddengoed.
De slaapkamer is 4,6 meter lang, daarvan gaan we 1,3 meter gebruiken voor een inloopkast.
De overloop wordt als het ware verlengd met een nieuw portaaltje waarin een kastenwand zit voor wasmanden en beddengoed. Dit wil ik van de Metod-serie van Ikea maken. Degelijke keukenkwaliteit voor deze intensief gebruikte kasten. Daarna volgt een doorgang naar de slaapkamer.
Vanuit de slaapkamer kun je de inloopkast bereiken. Deze is opgebouwd uit platsa kastelementen van de ikea.
In onderstaande isometrie het ontwerp uitgelegd, kleuren en materialen zijn natuurlijk nog maar een eerste idee.
[ afbeelding ]
En alle maatvoering in een plattegrond:
[ afbeelding ]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |