abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216119146
Zoals in het vorige topic aangekondigd gaan we in mei 2025 verhuizen naar een nieuw huis! Het huis is redelijk instapklaar maar natuurlijk gaan we het nog helemaal naar ons zin maken.

Het huis
Jaren '70 hoekhuis met 150m² woonoppervlak en 350m² perceel. Het huis ligt in het centrum van een groter dorp, maar is erg rustig gelegen met groen uitzicht. Beeldmateriaal volgt later, want we wonen er nog niet.

Klussen
Buiten het standaard schilderwerk en gordijnen etc hebben we een aantal klussen in gedachten.

maatwerk kasten woonkamer
De woonkamer is groot en heeft een grijze gietvloer. We hebben dus wel wat extra meubels nodig om de ruimte te vullen. Onderdeel daarvan zijn nieuwe kasten. Bij de zithoek komt een nieuw tv-meubel, bij de eettafel een dressoir en in het middengebied twee wandvullende maatwerkkasten.

gang en trap
De trap is nu erg saai wit geschilderd met lelijke leuningen. We denken eraan om de trap te schilderen en van een moderne traploper te laten verzien. Om het afscheid van onze mooie klassieke traploper te verzachten. ;) Daarnaast overwegen we een roomdivider tussen de trap en de voordeur en mogelijk een tegel op de wand. Een terrazzo tegel ofzo lijkt me wel leuk. Tot slot is de trap naar de zolder open, dus willen we daar stootborden tussen maken.

keuken
Aan de keuken doen we in eerste instantie niet veel waarschijnlijk. Wel willen we een quooker installeren. Een mogelijkheid is nog om de hoge kastenwand te vervangen zodat de keuken meer onze stijl is en we de indeling kunnen optimaliseren met nieuwe apparatuur.

inloopkast
De grootste slaapkamer is groot, maar heeft nu niet genoeg wanden om kledingkasten kwijt te kunnen. Bovendien hebben we geen goede plek voor wasmanden e.d. Daarom willen we een inloopkast maken in de grootste slaapkamer. Deze is al verder uitgewerkt waar ik in een volgende post meer over laat zien.

kantoor zolder
Een van de zolderkamers is recent helemaal gerenoveerd, alleen de inbouwkasten en een bureau ontbreken nog. Daar willen we aan twee zijden van de dakkapel maatwerk kasten maken onder het schuine dak. Hierin komt de wasmachine, cv ketel en ruimte voor opslag. Ter breedte van de dakkapel komt er een groot maatwerk bureau voor werk en hobby.

tuin
De voortuin is groot (8x12 meter) en bestaat nu voor 90% uit grind. Dat gaan we natuurlijk helemaal vergroenen. De achtertuin is een stuk groener maar ook daar gaan we nog extra vergroenen.

plattegronden
Nog geen foto's maar wel de eerder gedeelde plattegronden bij elkaar:

begane grond

eerste verdieping

zolder
  dinsdag 31 december 2024 @ 15:57:54 #2
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_216121065
Yay een nieuw topic! Hoe gaan jullie het doen qua overdracht? Eerste oude huis overdragen of is er overlap zodat je nog kunt klussen? :)
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_216121626
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 15:57 schreef monsterd. het volgende:
Yay een nieuw topic! Hoe gaan jullie het doen qua overdracht? Eerste oude huis overdragen of is er overlap zodat je nog kunt klussen? :)
We hebben een maand overlap. Omdat we dan een baby van 3 maanden hebben, dachten we wel dat het handig is om wat tijd voor schilderen e.d. te plannen. We huren ook een verhuisbedrijf in.
pi_216125560
Het eerste deelproject wat ik verder heb uitgewerkt is de inloopkast in de grootste slaapkamer. Zoals gezegd is er op de badkamer en overloop geen plek voor wasmanden en ook missen we een logische plek voor beddengoed.
De slaapkamer is 4,6 meter lang, daarvan gaan we 1,3 meter gebruiken voor een inloopkast.

De overloop wordt als het ware verlengd met een nieuw portaaltje waarin een kastenwand zit voor wasmanden en beddengoed. Dit wil ik van de Metod-serie van Ikea maken. Degelijke keukenkwaliteit voor deze intensief gebruikte kasten. Daarna volgt een doorgang naar de slaapkamer.
Vanuit de slaapkamer kun je de inloopkast bereiken. Deze is opgebouwd uit platsa kastelementen van de ikea.

In onderstaande isometrie het ontwerp uitgelegd, kleuren en materialen zijn natuurlijk nog maar een eerste idee.

En alle maatvoering in een plattegrond:
pi_216152977
Wil je niet nu de deur naar jullie slaapkamer verplaatsen, dan is de overloop direct groter?
pi_216159167
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2025 21:20 schreef Tegan het volgende:
Wil je niet nu de deur naar jullie slaapkamer verplaatsen, dan is de overloop direct groter?
Ja klopt, heb ik ook aan gedacht. Dat zou eveventueel kunnen als we de vloer vervangen, daar zijn we nog niet helemaal over uit. Anders moet het oude kozijn en drempel blijven zitten
pi_216372626
Volgende deelplan waar ik op geschetst heb is de hal. Uitvoering heeft geen echte prioriteit dus zal pas over een paar jaar uitgevoerd worden.

De huidige bewoners hangen alle jassen tussen de woonkamerdeur en kelderkast, maar dat is rommelig en proppen. Een kast naast de trap maakt de ruimte minder groot, maar doordat alles mooi is weggewerkt oogt het wel mooier denk ik.

Maatwerk kasten worden de oplossing voor alles geloof ik. 🤡

pi_216636316
Hoewel we in eerste instantie niet veel wilden doen (en ook niet gaan doen) is het wel belangrijk om een plan op te stellen hoe we het huis verder willen verduurzamen. De huidige en vorige bewoners hebben al een aantal zaken aangepakt, maar het gasverbruik zit nog steeds op 1400-1700 kuub per jaar.
Er zijn al veel zonnenapenelen gelegd. Boven op de slaapkamers zitten kunststof kozijn met triple glas en de andere ramen zijn allemaal voorzien van HR(++) glas. Het dak is geïsoleerd met 5cm glaswol (te weinig) en de spouw is nageïsoleerd met parels.

Verduurzamingsplan
De eerste zaken die we aanpakken zijn het dak en de vloer.

dak
Voordat we verhuizen gaan we het schuine dak extra naïsoleren tot 15cm glaswol zodat je echt een fatsoenlijk Rc waarde hebt i.p.v. de huidige 5cm glaswol.

Het platte dak van de aanbouw is recent vernieuwd, daar gaan we dus voorlopig niks aan doen.

vloer
De begane grondvloer van de aanbouw zal vast geïsoleerd zijn bij de bouw in 2009. Maar de rest van het huis heeft alleen maar bodemisolatiechips. I.c.m. een betonvloer met vloerverwarming gaat daar volgens mij veel warmte verloren. We hebben na lang zoeken gekozen voor Tonzon isolatie. Op dit moment ben ik bezig met offertes opvragen. Omdat ze van buiten zullen moeten graven (kruipruimte is deels onbereikbaar) heeft het niet zoveel impact op de verhuisplannen en kan dat altijd uitgevoerd worden.

keuken
Er zit nu nog een reguliere kraan in de keuken en een gaskookplaat. De kraan willen we sowieso vervangen door een quooker in de eerst maanden. We gaan kijken of inductie realiseerbaar is in de bestaande keuken. E.e.a. hangt af van het trekken van een nieuwe groep naar de keuken en of er een inductiekookplaat te vinden is voor de grote sparing in het keukenblad. Het blad vervangen gaan we voorlopig niet doen, omdat we dan net zo goed de hele keuken kunnen vervangen.

Dit zijn de plannen voor het eerste jaar, uiteindelijke doel is ook bij dit huis wel om een keer van het gas af te gaan. Het liefst zonder hybride tussenperiode, maar dat gaan we op een later moment bekijken. Hopelijk hebben bovenstaande maatregelen al een aardig effect op het gasverbruik.
pi_216668934
Slimme keuzes. Heeft het huis vloerverwarming of radiatoren?
Resistance is futile.
pi_216671965
quote:
7s.gif Op donderdag 13 februari 2025 19:05 schreef Seven. het volgende:
Slimme keuzes. Heeft het huis vloerverwarming of radiatoren?
Beneden vloerverwarming en boven radiatoren. Op zolder airco.

Ik twijfelde nog even om op de verdieping ook vloerverwarming te nemen omdat we daar toch voor een nieuwe vloer gaan. Maar de verwarming boven staat nooit aan, dus een beetje overdreven ingreep om die lelijke radiatoren niet meer te hoeven zien. 😜

En later als de kinderen op hun kamer willen spelen of studeren zijn radiatoren ook wel handiger qua snelle opwarming.
pi_216678082
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2025 21:33 schreef archito het volgende:

[..]
Beneden vloerverwarming en boven radiatoren. Op zolder airco.

Ik twijfelde nog even om op de verdieping ook vloerverwarming te nemen omdat we daar toch voor een nieuwe vloer gaan. Maar de verwarming boven staat nooit aan, dus een beetje overdreven ingreep om die lelijke radiatoren niet meer te hoeven zien. 😜

En later als de kinderen op hun kamer willen spelen of studeren zijn radiatoren ook wel handiger qua snelle opwarming.
Kun je dan niet beter boven verwarmen met airco's?
Ik mis ventilatie in je verduurzamingsplannen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_216682796
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2025 12:19 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Kun je dan niet beter boven verwarmen met airco's?
Ik mis ventilatie in je verduurzamingsplannen.
De radiatoren zitten er al, dus die laat ik voorlopig zitten. Op zolder zijn 2 kamers met airco, dus tegen die tijd kijken we wel hoe we de verschillende kamers gebruiken en of er wat aangepast moet worden.

Ventilatie zit voorlopig niet in het plan, het hele huis is nu gebouwd op natuurlijke ventilatie. M.u.v. afzuiging in de badkamer. Mechanische ventilatie vraagt voorlopig te ingrijpende maatregelen om goed in te kunnen bouwen.
pi_216864399
In afwachting van de verhuizing over een paar maanden en ons tweede kindje binnen nu en een paar weken ontwerpen we rustig verder.

De speel- en studeerruimte in het midden van de woonkamer krijgt twee wandvullende kasten. In de speelhoek bij het raam met een lekkere bank en grote kisten op wieltjes eronder voor speelgoed. Daar tegenover een bureau met dichte en open kasten er omheen.

De kleuren zijn nog niet bepaald, maar het lijkt me leuk als de kasten familie van elkaar zijn. Dus fronten dezelfde kleur en stoffering van de bank die terugkomt in de achterwand van het bureau.

Nog even het overzicht (met oud ontwerp)

[ Bericht 0% gewijzigd door archito op 02-03-2025 11:20:24 ]
  zaterdag 1 maart 2025 @ 11:05:36 #14
277627 Seven.
We are Borg.
pi_216876604
Kudos voor het praktisch maken van die tussenruimte. 9 van de 10 keer wordt het uiteindelijk niet fatsoenlijk benut.
Resistance is futile.
pi_216882863
quote:
7s.gif Op zaterdag 1 maart 2025 11:05 schreef Seven. het volgende:
Kudos voor het praktisch maken van die tussenruimte. 9 van de 10 keer wordt het uiteindelijk niet fatsoenlijk benut.
Ja, wij zien die tussenruimte en de grotere aanbouw als grootste vooruitgang van de benedenverdieping vergeleken met ons huidige huis. Daardoor kunnen we een echte woonkeuken in de aanbouw maken en een multifunctionele inrichting in de tussenruimte.

Komende jaren is het een speelkamer met werkplek, maar in de toekomst kan het ook extra relaxruimte zijn of draaien we het om met de woonkamer. Maken we kantoor/studeerkamer aan de voorzijde en verplaatsen we de gangdeur.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')