1 | https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/auto/apk/auto-in-het-buitenland-en-apk |
Ik weet niet of er (bv.) in Portugal of Spanje dat soort registratiecamera's bestaan. En zo ja, sturen die landen dan de info door naar de RDW? Maar in Nederland zou dat inderdaad het geval zijn.quote:Op dinsdag 31 december 2024 13:58 schreef maily het volgende:
Als die ergens langs registratiecamera's rijdt is die al de klos en krijgt vanzelf een boete in de bus denk ik?
Ah, okee. We zijn met de camper (NL kenteken) ook verschillende keren in Portugal geweest, maar bij de controle's (waarbij ELKE Portugees werd gecontroleerd) werden wij zonder controle doorgelaten.quote:Op dinsdag 31 december 2024 14:03 schreef Managarm het volgende:
Dat gebeurt in Portugal heel erg vaak, de Engelsen zijn door de mand gevallen na de Brexit, nieuwe nummerplaten zonder EU teken, iedereen met werd aangehouden en gecontroleerd.
Haha, dat is inderdaad ook een risico.quote:Op dinsdag 31 december 2024 14:00 schreef Socios het volgende:
Dat de auto van ellende uit elkaar valt tijdens het rijden.
Wij zijn nu drie keer in vijf jaar gecontroleerd (Portugese auto), ze controleren de papieren. Ik heb van diverse mensen gehoord die gereedschap bij zich hadden dat er vragen over werden gesteld. In onze regio van Portugal wordt nog moeite gedaan om dieven te achterhalen (en ze pakken ze ook best vaak).quote:Op dinsdag 31 december 2024 14:25 schreef Ton76 het volgende:
Ah, okee. We zijn met de camper (NL kenteken) ook verschillende keren in Portugal geweest, maar bij de controle's (waarbij ELKE Portugees werd gecontroleerd) werden wij zonder controle doorgelaten.
Maar met Brexit kan ik het me voorstellen.
Boetes voor apk gaan automatisch. Is geen camera voor nodigquote:Op dinsdag 31 december 2024 13:58 schreef maily het volgende:
Als die ergens langs registratiecamera's rijdt is die al de klos en krijgt vanzelf een boete in de bus denk ik?
Behalve als het kenteken is geschorst (en dus niet meer op de openbare weg mag), dacht ik?quote:Op dinsdag 31 december 2024 14:40 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Boetes voor apk gaan automatisch. Is geen camera voor nodig
Wat? Wonen er dieven in Portugal? Het komt (zonder gekheid) op mij over dat Portugal zowat het veiligste land van de EU is.quote:Op dinsdag 31 december 2024 14:29 schreef Managarm het volgende:
[..]
Wij zijn nu drie keer in vijf jaar gecontroleerd (Portugese auto), ze controleren de papieren. Ik heb van diverse mensen gehoord die gereedschap bij zich hadden dat er vragen over werden gesteld. In onze regio van Portugal wordt nog moeite gedaan om dieven te achterhalen (en ze pakken ze ook best vaak).
Klopt. Maar dat zag je wel toen je het kenteken bij de rdw inklopte.quote:Op dinsdag 31 december 2024 14:49 schreef Ton76 het volgende:
[..]
Behalve als het kenteken is geschorst (en dus niet meer op de openbare weg mag), dacht ik?
En daar kan je ook zien of de auto verzekerd is.quote:Op dinsdag 31 december 2024 14:51 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Klopt. Maar dat zag je wel toen je het kenteken bij de rdw inklopte.
Ja, het is erg veilig (veiliger dan Nederland). In onze omgeving hebben we de GNR, dat is een combinatie tussen boswachter en politie (die ook dingen doen als kerstpakketten bezorgen bij arme/oudere mensen).quote:Op dinsdag 31 december 2024 14:50 schreef Ton76 het volgende:
[..]
Wat? Wonen er dieven in Portugal? Het komt (zonder gekheid) op mij over dat Portugal zowat het veiligste land van de EU is.
quote:Op dinsdag 31 december 2024 14:51 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Klopt. Maar dat zag je wel toen je het kenteken bij de rdw inklopte.
Ja, ik kan zien dat de auto verzekerd is.quote:Op dinsdag 31 december 2024 14:52 schreef rutger05 het volgende:
[..]
En daar kan je ook zien of de auto verzekerd is.
Bij de grens door de douane?quote:Op dinsdag 31 december 2024 14:29 schreef Managarm het volgende:
[..]
Wij zijn nu drie keer in vijf jaar gecontroleerd (Portugese auto), ze controleren de papieren. Ik heb van diverse mensen gehoord die gereedschap bij zich hadden dat er vragen over werden gesteld. In onze regio van Portugal wordt nog moeite gedaan om dieven te achterhalen (en ze pakken ze ook best vaak).
quote:Op dinsdag 31 december 2024 15:01 schreef Ton76 het volgende:
[..]
[..]
Ja, ik kan zien dat de auto verzekerd is.
Ja, ik kan zien dat de APK is verzekerd.
Nee, ik kan niet zien of het kenteken is geschorst.
https://i.imgur.com/a/Sk8lS2W
Je kan kijken onder 'status van het voertuig' of er een 'verbod voor rijden op de weg' is.quote:Op dinsdag 31 december 2024 15:01 schreef Ton76 het volgende:
[..]
[..]
Ja, ik kan zien dat de auto verzekerd is.
Nee, ik kan niet zien of het kenteken is geschorst.
Nee, geen verbod voor rijden op de weg:quote:Op dinsdag 31 december 2024 15:11 schreef rutger05 het volgende:
[..]
[..]
Je kan kijken onder 'status van het voertuig' of er een 'verbod voor rijden op de weg' is.
Ik weet niet binnen hoeveel weken de RDW een verbod voor het rijden op de weg oplegt in hun register als een auto niet APK is gekeurd na de oproep. Dit zou je kunnen navragen bij de klantenservice van de RDW. Het zou goed kunnen zijn dat de auto geschorst is en dat er daarom geen verbod op is gelegd. Ook tijdens een schorsing kan je een voertuig verzekeren, maar ik neem aan dat als je er toch de openbare weg mee opgaat dit grote problemen oplevert bij schade.quote:Op dinsdag 31 december 2024 15:12 schreef Ton76 het volgende:
[..]
Nee, geen verbod voor rijden op de weg:
quote:Alleen als u niet rijdt, mag de APK maximaal 2 maanden zijn verlopen. Daarna moet het voertuig APK gekeurd zijn. Wij controleren dit in het kentekenregister. Is het voertuig na 2 maanden niet gekeurd dan krijgt u een boete van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).
Verzekeringstechnisch kan het wel heel erg vervelend worden in het geval van een ongeval. Als het ongeval te wijten is aan het niet hebben van een APK dan zal de verzekering niets uitkeren (bijvoorbeeld gladde banden).quote:Op dinsdag 31 december 2024 15:33 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Ik weet niet binnen hoeveel weken de RDW een verbod voor het rijden op de weg oplegt in hun register als een auto niet APK is gekeurd na de oproep. Dit zou je kunnen navragen bij de klantenservice van de RDW. Het zou goed kunnen zijn dat de auto geschorst is en dat er daarom geen verbod op is gelegd. Ook tijdens een schorsing kan je een voertuig verzekeren, maar ik neem aan dat als je er toch de openbare weg mee opgaat dit grote problemen oplevert bij schade.
[..]
Ik gok niet.quote:Op dinsdag 31 december 2024 15:33 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Ik weet niet binnen hoeveel weken de RDW een verbod voor het rijden op de weg oplegt in hun register als een auto niet APK is gekeurd na de oproep. Dit zou je kunnen navragen bij de klantenservice van de RDW. Het zou goed kunnen zijn dat de auto geschorst is en dat er daarom geen verbod op is gelegd. Ook tijdens een schorsing kan je een voertuig verzekeren, maar ik neem aan dat als je er toch de openbare weg mee opgaat dit grote problemen oplevert bij schade.
[..]
Is dat nog wat, zo'n APK-verzekering?quote:Op dinsdag 31 december 2024 15:01 schreef Ton76 het volgende:
quote:Op dinsdag 31 december 2024 15:42 schreef Managarm het volgende:
[..]
Nee, gewoon onderweg naar een stadje hier in de buurt.
Moet je contacten voor hebben bij de RDW, en de meeste lijnen zijn opgerold, al houdt Schoof zijn honeypot nog even over om de rest van het stelletje de weg af te gaan duwen.quote:Op dinsdag 31 december 2024 17:06 schreef r_one het volgende:
[..]
Is dat nog wat, zo'n APK-verzekering?
Ben benieuwd naar de premie, dekking en polisvoorwaarden.
Hoe dronken ben je?quote:Op woensdag 1 januari 2025 01:52 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Moet je contacten voor hebben bij de RDW, en de meeste lijnen zijn opgerold, al houdt Schoof zijn honeypot nog even over om de rest van het stelletje de weg af te gaan duwen.
Nope. Dan was de status anders.quote:Op woensdag 1 januari 2025 00:29 schreef Kamelenteen het volgende:
Waarschijnlijk gewoon geschorst, wat inhoudt dat de auto niet langer in Nederland de weg op mag en er geen wegenbelasting betaalt hoeft te worden hier en ook geen apk hoeft te hebben.
Weet niet hoe dat zit met Portugal, of oe daar dus ondanks het feit dat ie hier geschorst is daar wel mag rondrijden. De verzekering is er in ieder geval wel,
Ja, welke status is anders dan?quote:Op woensdag 1 januari 2025 02:45 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nope. Dan was de status anders.
Als hij geschorst was, was "verbod voor rijden op de weg" op status "ja" beland.quote:Op woensdag 1 januari 2025 02:46 schreef Kamelenteen het volgende:
[..]
Ja, welke status is anders dan?
Een geschorste auto kan nog gewoon in de verzekering zitten voor zover ik weet. Die verzekering zul je zelf moeten opschorten.
Gelukkig, aan je dubbele quote te merken, daar wel nuchter.quote:Op woensdag 1 januari 2025 02:50 schreef yessie234 het volgende:
[..]
[..]
Op de snelweg altijd nuchter.
Ik rij electrischquote:Op woensdag 1 januari 2025 02:50 schreef yessie234 het volgende:
[..]
[..]
Op de snelweg altijd nuchter.
Nee. Dat 'verbod voor rijden op de openbare weg' is als er een WOK-melding op zit bijv, niet als ie geschorst is.quote:Op woensdag 1 januari 2025 03:51 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Als hij geschorst was, was "verbod voor rijden op de weg" op status "ja" beland.
Verzekering staat hier idd los van.
[..]
Gelukkig, aan je dubbele quote te merken, daar wel nuchter.
Checkquote:Op woensdag 1 januari 2025 06:04 schreef Kamelenteen het volgende:
[..]
Nee. Dat 'verbod voor rijden op de openbare weg' is als er een WOK-melding op zit bijv, niet als ie geschorst is.
Hier een lijstje en schorsing is daar geen onderdeel van. Er moet echt een keuring gedaan worden en bij het opschorten van een schorsing hoeft dat niet.
https://www.rdw.nl/partic(...)r-rijden-over-de-weg
Dat vinkje is wanneer er vanuit politie oid een dergelijk verbod is opgelegd.quote:Op dinsdag 31 december 2024 15:12 schreef Ton76 het volgende:
[..]
Nee, geen verbod voor rijden op de weg:
Dat klinkt heel aannemelijk. Alleen het stukje "waarschijnlijk is de auto in Portugal ook geschorst". Ik denk gewoon in Nederland geschorst? Want ik denk niet dat Portugal ook maar iets doet met NL auto's/kentekens.quote:Op woensdag 1 januari 2025 10:57 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat vinkje is wanneer er vanuit politie oid een dergelijk verbod is opgelegd.
Zonder APK is er sowieso van rechtswege een verbod voor rijden op de weg. En wanneer de APK langere tijd verlopen is, is er ook verbod voor parkeren op de openbare weg.
Wanneer de APK verlopen is kun je na ongeveer een maand de eerste boete verwachten. Wanneer je tijdens het rijden betrapt wordt kan ook agent de boete ook al na een dag geven.
Waarschijnlijk is de auto in Portugal ook geschorst. Dan vervalt de Apk-plicht. Een geschorste auto mag zich niet op de openbare weg bevinden. Omdat de Portugese politie waarschijnlijk niet zomaar even het Nederlandse RDW systeem kan checken is de kans op een boete voor de eigenaar echter nihil.
Wel gaat het zeer grote gevolgen hebben wanneer de auto betrokken raakt bij een aanrijding. Wanneer de auto al langere tijd geen geldige APK heeft, zal de WA-verzekering alle schade verhalen op de verzekerde en/of bestuurder. De eventuele casco-dekking zal sowieso niets uitkeren.
Een NL auto kun je (buiten Nederland) alleen in België en Spanje laten keuren, maar dan zouden ook de RDW gegevens zijn geüpdate met een nieuwe APK vervaldatum. En ik verwacht dat ze in Portugal geen NL auto's keuren (of je moet 'm in laten voeren in Portugal en op Portugees kenteken laten zetten).quote:Op woensdag 1 januari 2025 11:02 schreef Filosoofert het volgende:
Zou het kunnen dat je je nl auto in Portugal APK kan laten keuren (of een gelijkwaardige keuring)?
Klopt, dan moet die maar net gepakt worden door de politie.quote:Op dinsdag 31 december 2024 14:49 schreef Ton76 het volgende:
[..]
Behalve als het kenteken is geschorst (en dus niet meer op de openbare weg mag), dacht ik?
Schorsing is een belastingdienst aangelegenheid. Politie zal het hooguit aan de belastingdienst melden.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:20 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Klopt, dan moet die maar net gepakt worden door de politie.
Als je met een geschorste auto op de openbare weg komt, ben je in overtreding van artikel 67/68 van Wegenverkeerswet.quote:Op donderdag 2 januari 2025 19:16 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Schorsing is een belastingdienst aangelegenheid. Politie zal het hooguit aan de belastingdienst melden.
Zo ver is Sevilla niet van de Algarvequote:Op donderdag 2 januari 2025 11:06 schreef Ton76 het volgende:
Een NL auto kun je (buiten Nederland) alleen in België en Spanje laten keuren, maar dan zouden ook de RDW gegevens zijn geüpdate met een nieuwe APK vervaldatum. En ik verwacht dat ze in Portugal geen NL auto's keuren (of je moet 'm in laten voeren in Portugal en op Portugees kenteken laten zetten).
Ah, kijk, dit is goede informatie! Voor mij is het puur nieuwsgierigheid en ik heb geen banden met de man in kwestie, en ook niet met politie/justitie/RDW/belastingdienst. En als 't "gewoon" een Golfje was geweest op NL kenteken daar in Portugal dan had ik niet eens een RDW "check" gedaan, maar vanwege de opvallende auto deed ik dat dus wel (en zo zag ik dus de verlopen APK). En ik zal vast niet de enige zijn dus de man ik kwestie loopt zo wel het risico tegen de lamp te lopen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 19:21 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Als je met een geschorste auto op de openbare weg komt, ben je in overtreding van artikel 67/68 van Wegenverkeerswet.
Daarvoor kun je een boete krijgen én kan er melding worden gemaakt bij de Belastingdienst, waar je een naheffing van kunt verwachten.
Ha, inderdaad! De vermogende heer in kwestie zou inderdaad een ritje naar Sevilla kunnen maken en veel problemen kunnen voorkomen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 19:27 schreef Managarm het volgende:
[..]
Zo ver is Sevilla niet van de Algarve
Kan je de strafbepaling ook even voor mij linken? Die kan ik niet vinden.quote:Op donderdag 2 januari 2025 19:21 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Als je met een geschorste auto op de openbare weg komt, ben je in overtreding van artikel 67/68 van Wegenverkeerswet.
Daarvoor kun je een boete krijgen én kan er melding worden gemaakt bij de Belastingdienst, waar je een naheffing van kunt verwachten.
Voor zover ik weet ¤400 voor het gebruiken van een geschorste auto op de openbare weg.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 18:30 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Kan je de strafbepaling ook even voor mij linken? Die kan ik niet vinden.
Dat is de eerste hit op google. Ik wil de strafbepaling. De strafbare zaken staan vanaf artikel 175. Een goede methode om snel te checken of er een boete te schrijven is de tekst bundel feite boekje OM.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 18:32 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Voor zover ik weet ¤400 voor het gebruiken van een geschorste auto op de openbare weg.
Wat de belastngdienst vervolgens als boete oplegt (bovenop de naheffing) weet ik zo niet.
Ah, dus feitelijk heb je het zelf al gevonden,quote:Op vrijdag 3 januari 2025 18:34 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dat is de eerste hit op google. Ik wil de strafbepaling. De strafbare zaken staan vanaf artikel 175. Een goede methode om snel te checken of er een boete te schrijven is de tekst bundel feite boekje OM.
Beiden komt het niet in voor.
Het is een verplichting, maar je er niet aan houden is op zichzelf niet strafbaar.
feitelijk wist ik het antwoord al en had ik het al gepost. Maar als je een inzicht had die ik niet had, was ik wel nieuwsgierig.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 18:45 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Ah, dus feitelijk heb je het zelf al gevonden,
Ja de schorsing is idd af. Niet elke geschorste auto is niet verzekerd, campers etc vaak niet. Deze is volgens ts ook verzekerd.quote:Wel een interessant punt. In dat geval zou ik zeggen: per artikel 68 1d
Als de schorsing dus automatisch opgeheven wordt, omdat je de auto op de weg hebt, voldoe je niet aan de verplichting tot betalen van Wegenbelasting (en vermoedelijk verzekering)
Oh maar die melding komt automagisch van de RDW.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:38 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
feitelijk wist ik het antwoord al en had ik het al gepost. Maar als je een inzicht had die ik niet had, was ik wel nieuwsgierig.
[..]
Ja de schorsing is idd af. Niet elke geschorste auto is niet verzekerd, campers etc vaak niet. Deze is volgens ts ook verzekerd.
De naheffing van de belastingdienst zal ongetwijfeld komen als er een melding komt.
Want de rdw kan ruiken dat de auto weer rijd?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:43 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Oh maar die melding komt automagisch van de RDW.
Bij sommige auto's welquote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:53 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Want de rdw kan ruiken dat de auto weer rijd?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |