1 | https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/auto/apk/auto-in-het-buitenland-en-apk |
Ik weet niet of er (bv.) in Portugal of Spanje dat soort registratiecamera's bestaan. En zo ja, sturen die landen dan de info door naar de RDW? Maar in Nederland zou dat inderdaad het geval zijn.quote:Op dinsdag 31 december 2024 13:58 schreef maily het volgende:
Als die ergens langs registratiecamera's rijdt is die al de klos en krijgt vanzelf een boete in de bus denk ik?
Ah, okee. We zijn met de camper (NL kenteken) ook verschillende keren in Portugal geweest, maar bij de controle's (waarbij ELKE Portugees werd gecontroleerd) werden wij zonder controle doorgelaten.quote:Op dinsdag 31 december 2024 14:03 schreef Managarm het volgende:
Dat gebeurt in Portugal heel erg vaak, de Engelsen zijn door de mand gevallen na de Brexit, nieuwe nummerplaten zonder EU teken, iedereen met werd aangehouden en gecontroleerd.
Haha, dat is inderdaad ook een risico.quote:Op dinsdag 31 december 2024 14:00 schreef Socios het volgende:
Dat de auto van ellende uit elkaar valt tijdens het rijden.
Wij zijn nu drie keer in vijf jaar gecontroleerd (Portugese auto), ze controleren de papieren. Ik heb van diverse mensen gehoord die gereedschap bij zich hadden dat er vragen over werden gesteld. In onze regio van Portugal wordt nog moeite gedaan om dieven te achterhalen (en ze pakken ze ook best vaak).quote:Op dinsdag 31 december 2024 14:25 schreef Ton76 het volgende:
Ah, okee. We zijn met de camper (NL kenteken) ook verschillende keren in Portugal geweest, maar bij de controle's (waarbij ELKE Portugees werd gecontroleerd) werden wij zonder controle doorgelaten.
Maar met Brexit kan ik het me voorstellen.
Boetes voor apk gaan automatisch. Is geen camera voor nodigquote:Op dinsdag 31 december 2024 13:58 schreef maily het volgende:
Als die ergens langs registratiecamera's rijdt is die al de klos en krijgt vanzelf een boete in de bus denk ik?
Behalve als het kenteken is geschorst (en dus niet meer op de openbare weg mag), dacht ik?quote:Op dinsdag 31 december 2024 14:40 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Boetes voor apk gaan automatisch. Is geen camera voor nodig
Wat? Wonen er dieven in Portugal? Het komt (zonder gekheid) op mij over dat Portugal zowat het veiligste land van de EU is.quote:Op dinsdag 31 december 2024 14:29 schreef Managarm het volgende:
[..]
Wij zijn nu drie keer in vijf jaar gecontroleerd (Portugese auto), ze controleren de papieren. Ik heb van diverse mensen gehoord die gereedschap bij zich hadden dat er vragen over werden gesteld. In onze regio van Portugal wordt nog moeite gedaan om dieven te achterhalen (en ze pakken ze ook best vaak).
Klopt. Maar dat zag je wel toen je het kenteken bij de rdw inklopte.quote:Op dinsdag 31 december 2024 14:49 schreef Ton76 het volgende:
[..]
Behalve als het kenteken is geschorst (en dus niet meer op de openbare weg mag), dacht ik?
En daar kan je ook zien of de auto verzekerd is.quote:Op dinsdag 31 december 2024 14:51 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Klopt. Maar dat zag je wel toen je het kenteken bij de rdw inklopte.
Ja, het is erg veilig (veiliger dan Nederland). In onze omgeving hebben we de GNR, dat is een combinatie tussen boswachter en politie (die ook dingen doen als kerstpakketten bezorgen bij arme/oudere mensen).quote:Op dinsdag 31 december 2024 14:50 schreef Ton76 het volgende:
[..]
Wat? Wonen er dieven in Portugal? Het komt (zonder gekheid) op mij over dat Portugal zowat het veiligste land van de EU is.
quote:Op dinsdag 31 december 2024 14:51 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Klopt. Maar dat zag je wel toen je het kenteken bij de rdw inklopte.
Ja, ik kan zien dat de auto verzekerd is.quote:Op dinsdag 31 december 2024 14:52 schreef rutger05 het volgende:
[..]
En daar kan je ook zien of de auto verzekerd is.
Bij de grens door de douane?quote:Op dinsdag 31 december 2024 14:29 schreef Managarm het volgende:
[..]
Wij zijn nu drie keer in vijf jaar gecontroleerd (Portugese auto), ze controleren de papieren. Ik heb van diverse mensen gehoord die gereedschap bij zich hadden dat er vragen over werden gesteld. In onze regio van Portugal wordt nog moeite gedaan om dieven te achterhalen (en ze pakken ze ook best vaak).
quote:Op dinsdag 31 december 2024 15:01 schreef Ton76 het volgende:
[..]
[..]
Ja, ik kan zien dat de auto verzekerd is.
Ja, ik kan zien dat de APK is verzekerd.
Nee, ik kan niet zien of het kenteken is geschorst.
https://i.imgur.com/a/Sk8lS2W
Je kan kijken onder 'status van het voertuig' of er een 'verbod voor rijden op de weg' is.quote:Op dinsdag 31 december 2024 15:01 schreef Ton76 het volgende:
[..]
[..]
Ja, ik kan zien dat de auto verzekerd is.
Nee, ik kan niet zien of het kenteken is geschorst.
Nee, geen verbod voor rijden op de weg:quote:Op dinsdag 31 december 2024 15:11 schreef rutger05 het volgende:
[..]
[..]
Je kan kijken onder 'status van het voertuig' of er een 'verbod voor rijden op de weg' is.
Ik weet niet binnen hoeveel weken de RDW een verbod voor het rijden op de weg oplegt in hun register als een auto niet APK is gekeurd na de oproep. Dit zou je kunnen navragen bij de klantenservice van de RDW. Het zou goed kunnen zijn dat de auto geschorst is en dat er daarom geen verbod op is gelegd. Ook tijdens een schorsing kan je een voertuig verzekeren, maar ik neem aan dat als je er toch de openbare weg mee opgaat dit grote problemen oplevert bij schade.quote:Op dinsdag 31 december 2024 15:12 schreef Ton76 het volgende:
[..]
Nee, geen verbod voor rijden op de weg:
quote:Alleen als u niet rijdt, mag de APK maximaal 2 maanden zijn verlopen. Daarna moet het voertuig APK gekeurd zijn. Wij controleren dit in het kentekenregister. Is het voertuig na 2 maanden niet gekeurd dan krijgt u een boete van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).
Verzekeringstechnisch kan het wel heel erg vervelend worden in het geval van een ongeval. Als het ongeval te wijten is aan het niet hebben van een APK dan zal de verzekering niets uitkeren (bijvoorbeeld gladde banden).quote:Op dinsdag 31 december 2024 15:33 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Ik weet niet binnen hoeveel weken de RDW een verbod voor het rijden op de weg oplegt in hun register als een auto niet APK is gekeurd na de oproep. Dit zou je kunnen navragen bij de klantenservice van de RDW. Het zou goed kunnen zijn dat de auto geschorst is en dat er daarom geen verbod op is gelegd. Ook tijdens een schorsing kan je een voertuig verzekeren, maar ik neem aan dat als je er toch de openbare weg mee opgaat dit grote problemen oplevert bij schade.
[..]
Ik gok niet.quote:Op dinsdag 31 december 2024 15:33 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Ik weet niet binnen hoeveel weken de RDW een verbod voor het rijden op de weg oplegt in hun register als een auto niet APK is gekeurd na de oproep. Dit zou je kunnen navragen bij de klantenservice van de RDW. Het zou goed kunnen zijn dat de auto geschorst is en dat er daarom geen verbod op is gelegd. Ook tijdens een schorsing kan je een voertuig verzekeren, maar ik neem aan dat als je er toch de openbare weg mee opgaat dit grote problemen oplevert bij schade.
[..]
Is dat nog wat, zo'n APK-verzekering?quote:Op dinsdag 31 december 2024 15:01 schreef Ton76 het volgende:
quote:Op dinsdag 31 december 2024 15:42 schreef Managarm het volgende:
[..]
Nee, gewoon onderweg naar een stadje hier in de buurt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |