Rendement is benutte energie en de energieomzettingsverhouding is bij een moderne diesel rond de 50% beweging en 50% warmte. In de winter neemt je rendement dus toe omdat je de restwarmte ook gebruikt waar je bij een EV middels het omkeren van de airco verwarmt. De energie die je airco gebruikt gaat ten koste van je actieradius. De accu werkt het best bij een temperatuur van 20 graden. Bij temperaturen tegen het vriespunt met maar enkel glas waar koude lucht tegenaan waait gaat het rap met de afkoeling.quote:Op dinsdag 7 januari 2025 21:34 schreef Ivo1985 het volgende:
Ook bij jouw 'super efficiënte' dieselmotor is het rendement maar een 30-35%.
Het detail dat de gasvoorraad niet tot 100% gevuld was en we daardoor al een 10 procentpunt achterstand hadden laten ze voor het gemak weg.quote:
Tsja, de uienoogsten vielen ook nogal tegen vanwege regenachtig weerquote:Op woensdag 8 januari 2025 20:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Verder bewijst dit ook dat wind wel degelijk gas bespaart, anders zou er bij minder wind niet meer gas nodig zijn en zonder wind nog veel meer.
Ja, dan wordt het met wind (en gas) ook wat minder. Bruine bonen kunnen daar voor compenseren misschien?quote:Op woensdag 8 januari 2025 21:01 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Tsja, de uienoogsten vielen ook nogal tegen vanwege regenachtig weer
Bruine bonen wekken ook lekker wat gas opquote:Op woensdag 8 januari 2025 22:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, dan wordt het met wind (en gas) ook wat minder. Bruine bonen kunnen daar voor compenseren misschien?
Gaat inderdaad top, anders hadden we nog meer gas nodig gehad.quote:
https://www.nu.nl/economi(...)p-door-vrieskou.htmlquote:Ook Britse gasvoorraden raken sneller op door vrieskou
Het Verenigd Koninkrijk is dicht bij het einde van zijn gasvoorraad. Volgens British Gas-eigenaar Centrica is dat "zorgwekkend".
Dat komt door de vrieskou in het VK en het wegvallen van Russisch gas door pijpleidingen in Oekraïne. Anders dan in de Europese Unie geldt in het VK geen minimum voor hoe vol de gasvoorraad moet zitten. EU-landen letten daar meer op sinds het uitbreken van de energiecrisis in 2022.
De Britse gasvoorraad is nu een kwart kleiner dan vorig jaar. Er is nog maar voor een week aan gas over. Toch zou er nog geen direct risico op tekorten voor huishoudens zijn, meldt Centrica.
De kleinere voorraad maakt het vooral lastig de gasniveaus in de toekomst weer op peil te krijgen. Ook gaat dat meer geld kosten, doordat de prijs van gas nu flink hoger is dan vorig jaar rond deze tijd.
Eerder deze week werd duidelijk dat ook de Europese gasvoorraden steeds verder dalen door het koudere weer. Dat komt doordat het meer energie kost om alles warm te houden.
Toch ziet ook de Gasunie, die verantwoordelijk is voor het transport van gas in Nederland, niet gelijk gevaar in de kleinere gasvoorraad. "Momenteel is er voldoende gas uit lng-import, gaswinning in Nederland en voldoende toevoer van gas via pijpleidingen."
De voorraad is een buffer he.quote:Op vrijdag 10 januari 2025 22:34 schreef ACT-F het volgende:
[..]
https://www.nu.nl/economi(...)p-door-vrieskou.html
Slechts een weekvoorraad gas maar geen paniek? Ze hebben wel erg kleine opslagcapaciteit:
https://gas.kyos.com/gas/gb
Meer dan 80%quote:Op vrijdag 10 januari 2025 22:34 schreef ACT-F het volgende:
[..]
https://www.nu.nl/economi(...)p-door-vrieskou.html
Slechts een weekvoorraad gas maar geen paniek? Ze hebben wel erg kleine opslagcapaciteit:
https://gas.kyos.com/gas/gb
Het gaat er maar om, dat de opslag nu de primaire gasvoorziening is geworden, nu de buizen naar Groningen en Rusland dicht zijn. We moeten nu kiezen tussen de kleine gasvelden, die niet genoeg leveren, de dure LPG import en de beschikbare voorraad.quote:Op woensdag 8 januari 2025 22:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, dan wordt het met wind (en gas) ook wat minder. Bruine bonen kunnen daar voor compenseren misschien?
Yep, scherp opgemerkt. Hoe een nuance zo maar een andere strekking verkrijgt.quote:Op zaterdag 11 januari 2025 13:33 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het gaat er maar om, dat de opslag nu de primaire gasvoorziening is geworden, nu de buizen naar Groningen en Rusland dicht zijn. We moeten nu kiezen tussen de kleine gasvelden, die niet genoeg leveren, de dure LPG import en de beschikbare voorraad.
En daarnaast hebben we tot vorige maand allemaal wat lacherig gedaan over dunkelflautes en dachten dat je buurlanden dan makkelijk bij kunnen springen. Dus we hadden verwacht ook maar weinig aardgas nodig te hebben.
Ik denk dat we in Rotterdam ondertussen ongeveer genoeg capaciteit hebben om over te stappen op LPG, of toch bijna, maar dan gaat de prijs natuurlijk flink omhoog. Voor Duitsland is het lastiger, die zijn nog druk bezig capaciteit bij te bouwen. Het grootste struikelblok is dat het lang duurt om zo'n schip te legen, de druk te verlagen en de temperatuur te verhogen voordat het de buizen in kan. En zo'n terminal kost miljarden. Die bouw je ook niet even. Ze waren met varende noodterminals bezig, maar ik weet niet hoe de situatie nu precies is.quote:Op zondag 12 januari 2025 11:20 schreef BertV het volgende:
Wat is het ergste wat kan gebeuren;
Grote leveranciers hebben zich ingedekt, dus vooral de variabele tarieven van consumenten gaan weer onbetaalbaar worden. > overheid gaat (weer) inspringen.
Ja, we hoeven ons nog niet ongerust te maken. Duitsland heeft nog meer buffer, maar die daalt ook sneller.quote:Op zondag 12 januari 2025 13:46 schreef Lospedrosa het volgende:
Het is ik vooral een inkoopsbuffer. Met einde winter hoge voorraad kun je de momenten beter kiezen.
Dat gaat dit jaar weer niet lukken. In maart is die <20%
De energiemarkt is blij met alles wat ze hebben, om de dunkelflaute te bestrijden.quote:Op zondag 12 januari 2025 15:04 schreef SymbolicFrank het volgende:
J
[..]
Ja, we hoeven ons nog niet ongerust te maken. Duitsland heeft nog meer buffer, maar die daalt ook sneller.
Ik dacht trouwens dat de kolencentrale in de Eemshaven al dicht was, maar die blijft zo te zien in ieder geval tot 2030 draaien, en waarschijnlijk langer. Het hele verhaal staat hier. Leuk dat ze van de klimaatmensen allemaal uit moeten, maar dan kun je beter een houtkachel dan een warmtepomp kopen.
Klopt inderdaad.quote:Op zondag 12 januari 2025 15:04 schreef SymbolicFrank het volgende:
J
[..]
Ja, we hoeven ons nog niet ongerust te maken. Duitsland heeft nog meer buffer, maar die daalt ook sneller.
Ik dacht trouwens dat de kolencentrale in de Eemshaven al dicht was, maar die blijft zo te zien in ieder geval tot 2030 draaien, en waarschijnlijk langer. Het hele verhaal staat hier. Leuk dat ze van de klimaatmensen allemaal uit moeten, maar dan kun je beter een houtkachel dan een warmtepomp kopen.
Nou komt dat natuurlijk ook door de hoge belasting op aardgas, maar het idee dat je met een warmtepomp kunt stoken van je eigen zonnepanelen werkt natuurlijk alleen op papier, met een salderingsregeling.quote:Op zondag 12 januari 2025 16:58 schreef Wantie het volgende:
[..]
Klopt inderdaad.
Zo heeft vriend van me een hybride warmtepomp.
Die is maandelijks meer aan gas kwijt om bij te stoken met vrieskou, dan ik aan hout verstook.
Plus dat een pelletkachel vele malen goedkoper is.
Klopt, maar tegelijkertijd is de overheid bezig om houtstook uit te bannen.quote:Op zondag 12 januari 2025 18:32 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Nou komt dat natuurlijk ook door de hoge belasting op aardgas, maar het idee dat je met een warmtepomp kunt stoken van je eigen zonnepanelen werkt natuurlijk alleen op papier, met een salderingsregeling.
Je hebt tegenwoordig hele efficiënte hout- en pelletkachels die het hout eerst vergassen (en er dus ook geen troep uit je schoorsteen komt), die je ook kunt gebruiken om je CV mee te vervangen. Dat geeft een heel stuk zekerheid in deze onzekere tijden. En biomassa is nog steeds groen. Alhoewel het natuurlijk ook afhangt van het gebruikte hout, maar CO2-neutraal je huis verwarmen is nog maar voor weinig mensen weggelegd, dus daar zou ik me niet druk over te maken.
Natuurlijk, pelletverbranding voor warmte, prima met waar dat mogelijk is.quote:Op zondag 12 januari 2025 19:01 schreef Wantie het volgende:
[..]
Klopt, maar tegelijkertijd is de overheid bezig om houtstook uit te bannen.
En daarbij heeft iedereen de neuzen dezelfde kant op: verbieden die hap, want fijnstof.
Terwijl de nieuwste pelletkachels uitgerust zijn met een fijnstoffilter, de aan en afvoer van lucht volledig via de buitenlucht gaat, en de verbrandingskamer een onderdruk heeft, waardoor op geen enkele wijze verbrandingsgassen vanuit de verbrandingskamer de woonkamer in kan komen.
Maar daar wordt geheel aan voorbij gegaan.
2000 kg pellets is wel erg veel.quote:Op zondag 12 januari 2025 20:05 schreef Vallon het volgende:
[..]
Natuurlijk, pelletverbranding voor warmte, prima met waar dat mogelijk is.
Dat doen in drukker bevolkte streken of in opeengepakte omstandigheden, lijkt mij niet goed te realiseren.
Zou je ipv gas, pellets moeten verbranden zou een huishouden van zeg gemiddeld 1000m³ het equivalent (9,7kWh/m³ vs 4,6kWh/kg) ca 2000kg pellets moeten opbranden. Dat doen voor zeg gasketelhuishoudens (89% van ca 8Miljoen) zou betekenen dat er per jaar ca 14.000.000ton aan hout moeten worden verpelled. Zelfs de helft lijkt mij al een onmogelijk opgave. Dit nog los van ombouw installaties, infrastructuur en/of dat überhaupt lokaal mogelijk is.
Ik denk dat voor warmte een oplossing moet komen die lokaal sws weinig tot geen brandstof nodig heeft. Dan kom je uit op waar dat realiseerbaar is, op: elektra of stadsverwarming of warmtepomp.
Ik denk dat we sws af moeten van afvoer -en toevoer van brandstoffen.
Die hoeveelheid kan je veel vinden maar is de simpele wetmatigheid van equivalente verbrandingswaarde.quote:Op zondag 12 januari 2025 20:15 schreef Wantie het volgende:
[..]
2000 kg pellets is wel erg veel.
De fabrikant gaat uit van 1000 kg voor een stookseizoen.
Wij komen daar aardig op, terwijl we de woning tot 23°C stoken.
Dat kan nog een stuk zuiniger.
Verder moet je niet op 2 paard wedden.
Dus niet iedereen aan de warmtepomp, of aan de gasketel, of iedereen aan de pelletkachel.
Maar gewoon een mix aan energiebronnen.
Uiteindelijk is het einddoel duurzame en efficiënte energiebronnen.
Maar op de weg daarheen moet je wel open staan voor een soepele transitie.
Tja, je gaat voorbij aan het feit dat ik dit niet als structurele oplossing aan lever.quote:Op zondag 12 januari 2025 21:13 schreef Vallon het volgende:
[..]
Die hoeveelheid kan je veel vinden maar is de simpele wetmatigheid van equivalente verbrandingswaarde.
Als gezegd is zelfs een 1000kg pellets per huishouden (dwz per seizoen al niet te overwegen als structurele oplossing.
Vergelijken van jouw of mijn verbruik is verder geen maatstaf. Mijn getallen zijn gebaseerd op gemiddelden (bron: mc: 1168m³) waar jij omgerekend overduidelijk onder zal zitten en anderen daarboven.
Die pellets moeten ook weer ergens vandaan komen. Mixen is maar een deel tot oplossing van stookbehoefte. Waarbij houtstook - op schaal - nauwelijks te overwegen is. Wellicht ergens in bosrijke of dunbevolkte gebieden met maar zeker niet in stedelijke omgevingen waar immers ca 70% van de huishoudens verblijft.
Een soepele transitie is wmb niet om een beetje zonder een plan te doen alsof er sprake is van een doelmatige aanpak door helderheid te scheppen met wat het de komende 20-25jaar moet gaan worden.
//-//
Ik denk dat 60-70% van de basale energiebehoefte gewaarborgd moet gaan worden vanuit kernenergie en de rest van een mix vanuit al die andere minder zekere mogelijkheden.
Bij kernenergie denk ik dan voor Nederland niet aan 3-5 grote Giga-installaties maar een stuk of 30 kleinere en gespreide eenheden. In de buurt van steden kan dan bv ook structureel stadsverwarming worden toegepast. In de zomerse periode draaien die centrales dan sws op een lager hittepitje draaien. Dit biedt en maakt ook een gefaseerde implementatie mogelijk dan wachten totdat de infrastructuur er overal is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |