https://www.ad.nl/economi(...)s-positief~a780640f/quote:Nu de zorgverzekering snel duurder wordt, gaan meer stemmen op voor een premie die afhankelijk is van het inkomen. Wat dat anno 2025 zou betekenen, berekende vergelijkingssite Zorgverzekeringwijzer.nl.
Met een premie van rond de 160 euro per maand die steeds lastiger op te brengen wordt voor mensen met een lager inkomen, gaan steeds meer stemmen op om die premie wél volledig afhankelijk te maken van het inkomen. Want waarom betaalt iemand met een bruto salaris van twee ton per jaar hetzelfde als iemand die pak-m-beet 30.000 euro per jaar verdient?
Uit een peiling van Zorgverzekeringwijzer.nl onder ruim 3300 respondenten blijkt dat bijna 60 procent voor zo’n inkomensafhankelijke zorgpremie is. Vooral jongeren en ouderen blijken voorstander te zijn van een inkomensafhankelijke zorgpremie. Niet zo gek, zegt Frans Kooning van Zorgverzekeringwijzer.nl en zelf verpleegkundige op de spoedeisende hulp: ,,Zij hebben lagere inkomens en hoeven dan minder te betalen. Veel werkenden zijn geen voorstander.”
Omdat een inkomensafhankelijke zorgpremie eerder op tafel lag, besloot de site die optie te onderzoeken. In 2012 brachten het toenmalige kabinet met VVD en PvdA al eens een voorstel tot stemming waarin de premie van de zorgverzekering gekoppeld zou worden aan het inkomen. Het voorstel haalde het niet.
Berekeningen anno 2025
De vergelijkingssite gebruikte de gegevens uit het regeerakkoord van 2012 en ontwikkelde een rekentool met de actuele cijfers voor 2025, om te berekenen hoeveel iedereen zou gaan betalen als de zorgpremie volledig inkomensafhankelijk zou worden. Nu betalen werkenden ook al 5,62 procent aan zorgkosten via het inkomen. Dat zou omhoog gaan naar 11,1 procent. Mensen met een bruto inkomen van 2000 euro per maand hoeven nog slechts 32 euro af te dragen. Voor mensen die 5000 euro bruto per maand verdienen, gaat de premie omhoog naar 355 euro. En wie een salaris heeft van 8000 euro bruto per maand moet 671 euro aan zorgpremie betalen.
,,Of dit gaat gebeuren, weten we niet. Maar er zal iets moeten veranderen. We zien al jaren dat de zorgkosten hard toenemen en de basisverzekering omhoog gaat. Dat wordt onhoudbaar”, zegt Kooning.
Zelf merkt de verpleegkundige ook dat de zorg verandert. Patiënten die tien jaar geleden met flinke buikpijn op de spoedeisende hulp belandden, kregen bij godsgratie een bloedonderzoek en een klysma mee naar huis. ,,Nu doen we bloedonderzoek, maken een echo, waar nodig een CT-scan en gaan mensen alsnog met een klysma naar huis”, beschrijft hij. ,,Mensen nemen geen genoegen meer met een arts die zegt: het is waarschijnlijk niets. Die willen een oorzaak voor hun klachten en vragen meer onderzoek. Dus ja, tot op zekere hoogte werken we zelf mee aan hogere zorgkosten.”
Omdat het voor de gemaakte zorgkosten niet uitmaakt of het gebroken been aan een CEO of palletsorteerder toebehoort?quote:Want waarom betaalt iemand met een bruto salaris van twee ton per jaar hetzelfde als iemand die pak-m-beet 30.000 euro per jaar verdient?
Ja logisch toch, rechts balletjequote:Op maandag 30 december 2024 12:51 schreef RotatoR het volgende:
Vooral de communistische jongeren die geen cent te makken hebben blijken voorstander te zijn.
Oke, maar wat moeten we precies met deze anekdotische afsluiter? Gezondheidsklachten in het vervolg beter negeren, wie weet gaat het vanzelf weer over? En naar ik meen liggen de oorzaken van de stijgende zorgkosten ook bij onder meer de vergrijzing, niet enkel bij " ja mensen zeuren om onderzoek als ze ergens last van hebben".quote:Zelf merkt de verpleegkundige ook dat de zorg verandert. Patiënten die tien jaar geleden met flinke buikpijn op de spoedeisende hulp belandden, kregen bij godsgratie een bloedonderzoek en een klysma mee naar huis. ,,Nu doen we bloedonderzoek, maken een echo, waar nodig een CT-scan en gaan mensen alsnog met een klysma naar huis”, beschrijft hij. ,,Mensen nemen geen genoegen meer met een arts die zegt: het is waarschijnlijk niets. Die willen een oorzaak voor hun klachten en vragen meer onderzoek. Dus ja, tot op zekere hoogte werken we zelf mee aan hogere zorgkosten.”
Tip van de boomers is dat je dan harder moet werken en minder zeuren.quote:Op maandag 30 december 2024 12:54 schreef Luckyseven het volgende:
Ze mogen bij dit soort berekeningen ook de verdere maandlasten wel meenemen. Al is het praktisch erg lastig uitvoerbaar.
Als je pak hem beet per jaar 43.000 oid verdiend heb je nergens recht op maar je moet wel aan alles meebetalen en je wordt de vrije sector huurmarkt ingeduwd waar je meer dan een derde van je totale inkomsten aan kale huur kan ophoesten. Ik zie om mij heen vooral modaal erg veel moeite hebben de laatste tijd.
Het is puur anekdotisch, dat wel. Maar ik zie het te veel voorkomen.
Diezelfde jongeren die wel massaal een up to date iPhone hebben en op Insta en al die andere apps zitten. Dus de reinste kapitalisten steunen hebben ze dan weer geen probleem mee.quote:Op maandag 30 december 2024 12:51 schreef RotatoR het volgende:
Vooral de communistische jongeren die geen cent te makken hebben blijken voorstander te zijn.
En die boomers hebben daar volledig gelijk in.quote:Op maandag 30 december 2024 12:57 schreef Abrikozentaart het volgende:
[..]
Tip van de boomers is dat je dan harder moet werken en minder zeuren.
Gewoon harder werken en minder zeuren.quote:Op maandag 30 december 2024 12:52 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ja logisch toch, rechts balletje
Punt is vooral dat je beter een dagje minder kan gaan werken voor 35000 per jaar en dan lekker toeslagen kan gaan innen en in een sociale huurwoning van 700 eu kaal per maand kan gaan zitten ipv een vrije sector woning van 1250 eu.quote:Op maandag 30 december 2024 12:57 schreef Abrikozentaart het volgende:
[..]
Tip van de boomers is dat je dan harder moet werken en minder zeuren.
Slim werken vooral. Of erfenisjes aan papa vragen.quote:Op maandag 30 december 2024 13:00 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Gewoon harder werken en minder zeuren.
De kosten zullen eerder in de bejaarden zitten. De groepen die jij noemt zijn snel de pijp uitquote:Op maandag 30 december 2024 12:54 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
Moet niet gekker worden. Die viezende rokende dikzakken moeten meer betalen.
Als de solidariteit ophoudt, laat ze dan maar hun eigen zorgkosten betalenquote:Op maandag 30 december 2024 12:58 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
En die boomers hebben daar volledig gelijk in.
Waarom zij wel en jij niet?quote:Op maandag 30 december 2024 13:11 schreef probeer het volgende:
[..]
Laat ze dan maar hun eigen zorgkosten betalen
Wel wat?quote:
quote:Op maandag 30 december 2024 13:13 schreef Abrikozentaart het volgende:
[..]
Jongeren betalen nu de zorgkosten voor de ouderen
Mijn premies zijn hoger dan mijn zorgkosten.quote:Op maandag 30 december 2024 13:14 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Hun eigen zorgkosten betalen. Waarom zij wel en jij niet?
Dus?quote:Op maandag 30 december 2024 13:17 schreef probeer het volgende:
[..]
Mijn premies zijn hoger dan mijn zorgkosten.
Komt door de boomers die vinden dat jongeren minder moeten zeuren en harder moeten werken om zo de zorgbehoefte van diezelfde boomers te kunnen financieren.quote:Op maandag 30 december 2024 13:17 schreef probeer het volgende:
[..]
Mijn premies zijn hoger dan mijn zorgkosten.
Ik vind het prima dat we een collectief zorgstelsel hebben, waar de gezondere voor de ziekere meebetaalt, en de rijkere voor de armere.quote:Op maandag 30 december 2024 13:18 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Dus?
Ik heb geen kinderen, maar betaal toch mee aan het onderwijs van andermans kinderen. Ik maak zo goed als geen gebruik van openbaar vervoer, maar betaal daar toch aan mee. Etc.
Dus wat is nu precies jouw punt?
Dat zou niet solidair zijn. Gelukkig is het nu nog zo dat iedereen hetzelfde aan zorgpremie betaald, helaas hier en daar geholpen door toeslagen.quote:Op maandag 30 december 2024 13:18 schreef Richestorags het volgende:
Hoe is het solidair te noemen dat een modaal verdienend persoon zonder noemenswaardige zorgkosten zonder eigen woning straks meer zorgpremie moet betalen dan een 75+'er met een bescheiden pensioentje in een afbetaalde woning die gemiddeld gezien een veel grotere zorgvraag heeft?
Als jij van het niveau bent dat het niet loont om meer te gaan werken, dan prima: leg mij maar uit hoe ik ongezien de tering kan krijgen.quote:Op maandag 30 december 2024 13:21 schreef probeer het volgende:
Maar wanneer de rijkere zieken (boomers) gaan lopen zeiken dat jongere generaties niet genoeg werken en het hun eigen schuld is dat ze financieel gezien niet veel verder komen in het leven, dan vertel ik ze graag dat ze ongezien de tering kunnen krijgen.
In een collectief zorgsysteem is inkomensafhankelijkheid wel zo eerlijk.quote:Op maandag 30 december 2024 13:22 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Dat zou niet solidair zijn. Gelukkig is het nu nog zo dat iedereen hetzelfde aan zorgpremie betaald, helaas hier en daar geholpen door toeslagen.
Waarom moet je er nou weer een karikatuur van maken? Alsof een inkomensafhankelijke zorgpremie er per definitie voor zorgt dat 'meer werken' (whatever that may be) niet loont.quote:Op maandag 30 december 2024 13:23 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Als jij van het niveau bent dat het niet loont om meer te gaan werken, dan prima: leg mij maar uit hoe ik ongezien de tering kan krijgen.
Nee, absoluut niet. Eerlijk zou zijn dat als jij meer verdient, jij in staat bent om jezelf meer 'luxe' toe te eigenen. Iedereen hetzelfde recht op 'luxe' geven is niet eerlijk.quote:Op maandag 30 december 2024 13:24 schreef probeer het volgende:
[..]
In een collectief zorgsysteem is inkomensafhankelijkheid wel zo eerlijk.
Zoals je weet is het nu allemaal ook al grotendeels inkomensafhankelijk.quote:Op maandag 30 december 2024 13:27 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Waarom moet je er nou weer een karikatuur van maken? Alsof een inkomensafhankelijke zorgpremie er per definitie voor zorgt dat 'meer werken' (whatever that may be) niet loont.
Uitleg genoeg in het bericht en de reacties in dit topic daarvoor. Succes met lezen.quote:Op maandag 30 december 2024 13:27 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Waarom moet je er nou weer een karikatuur van maken? Alsof een inkomensafhankelijke zorgpremie er per definitie voor zorgt dat 'meer werken' (whatever that may be) niet loont.
Ok, jouw geld is van jou en van niemand anders. Duidelijk.quote:Op maandag 30 december 2024 13:28 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Nee, absoluut niet. Eerlijk zou zijn dat als jij meer verdient, jij in staat bent om jezelf meer 'luxe' toe te eigenen. Iedereen hetzelfde recht op 'luxe' geven is niet eerlijk.
Basisbenodigdheden zoals zorg, voedsel, g/w/l, etc. zouden nooit inkomensafhankelijk moeten zijn.
Omdat zorg een basisbenodigdheid is. Mijn gebroken been is net zo duur als een gebroken been van een rijke stinkerd als een arme sloeber.quote:Op maandag 30 december 2024 13:30 schreef probeer het volgende:
[..]
Ok, jouw geld is van jou en van niemand anders. Duidelijk.
Waarom dan wel een collectieve zorgverzekering? Waarom anderen wel mee laten betalen aan je eigen zorgkosten?
Kan, maar dan verschuift het vraagstuk hoe je het moet financieren gewoon mee.quote:Op maandag 30 december 2024 13:30 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Als je dit wilt kan je beter de zorg nationaliseren en een systeem zoals in UK invoeren
Een tegemoetkoming is wat anders dan inkomensafhankelijkheid. Toeslagen, dat zijn tegemoetkomingen. Inkomensafhankelijkheden niet.quote:Op maandag 30 december 2024 13:31 schreef probeer het volgende:
Als een gezond persoon met een laag inkomen geen tegemoetkoming in de zorgkosten meer krijgt, zie ik oprecht geen enkele reden waarom diegene mee aan het betalen is voor andermans zorgkosten.
(en voor de goede orde, ik krijg geen zorgtoeslag)
Daarom dus; In een collectief zorgsysteem is inkomensafhankelijkheid wel zo eerlijk.
Nu heb je het nog over meer verdienen, net nog over meer werken. Welke van de twee is het nou?quote:Op maandag 30 december 2024 13:28 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Nee, absoluut niet. Eerlijk zou zijn dat als jij meer verdient, jij in staat bent om jezelf meer 'luxe' toe te eigenen. Iedereen hetzelfde recht op 'luxe' geven is niet eerlijk.
Basisbenodigdheden zoals zorg, voedsel, g/w/l, etc. zouden nooit inkomensafhankelijk moeten zijn.
Ja, dus? Waarom zou ik er aan meebetalen? Het is jouw been.quote:Op maandag 30 december 2024 13:33 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Omdat zorg een basisbenodigdheid is. Mijn gebroken been is net zo duur als een gebroken been van een rijke stinkerd als een arme sloeber.
Komt onder de streep op hetzelfde neer. Arme mensen betalen tientjes, mensen met meer geld de volle mep.quote:Op maandag 30 december 2024 13:34 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Een tegemoetkoming is wat anders dan inkomensafhankelijkheid. Toeslagen, dat zijn tegemoetkomingen. Inkomensafhankelijkheden niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |