abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216117111
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 11:07 schreef zeeland6 het volgende:
De beheerkosten van SamenInGeld worden per 01-01-2025 gewijzigd. In het eerste jaar wordt het gewijzigd van 0,055% naar 0,06% per maand en de daarop volgende jaren van 0,025% naar 0,03% per maand. Dit geldt voor projecten die geplaatst worden na 01-01-2025.
het aanbod bij SiG is niet meer wat het geweest is, zowel kwalitatief als kwantitatief :N
pi_216117130
Gaat er nog iets online vandaag of zijn ze allemaal vrij op onze kosten?
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_216117390
quote:
6s.gif Op dinsdag 31 december 2024 12:38 schreef nostra het volgende:
Of gaat er nog iets afgelost worden. Zo heeft Collin ons beloofd dat V*n H*rpt dit jaar afgelost zou worden maar ik heb nog niets binnen en het staat niet in de lijst met te verwachten aflossingen. Administratief gaat dat ook niet helemaal goed want ondanks dat er een forse achterstand is, staat deze in de overzichten van Collin zonder voorziening of achterstand genoteerd.
pi_216117467
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 12:36 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
het aanbod bij SiG is niet meer wat het geweest is, zowel kwalitatief als kwantitatief :N
Komt ook door veranderd overheidsbeleid.
pi_216117483
quote:
6s.gif Op dinsdag 31 december 2024 12:33 schreef boertje2024 het volgende:

[..]
Ja heeft een enorme potentie haha
ondernemer is een debutant op het gebied van splitsing en transformatie. Vergunning is nog niet verleend. Veel succes gewenst, 1 keer moet de eerste keer zijn om de broodnodige ervaring op te doen. Ik doe niet mee ondanks hoge rente
pi_216117513
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 12:54 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Komt ook door veranderd overheidsbeleid.
Mijn saldo bij SiG loopt hard terug en begin volgend jaar staan er weer een aantal aflossingen op de rol. Het wordt wel steeds lastiger crowdfunding in leven te houden en Collin wordt daarbij ongezond dominant in mijn portefeuille.
pi_216117522
Meevaller bij Collin op de laatste dag van het jaar. Cleuskens die al bijna 5 jaar geen cent heeft betaald
heeft alles afgelost inclusief de rente. Was een lening van 60 maanden hij had in die tijd nog maar een maand of 7 betaald.
pi_216118073
Vraag aan de kenners :)
Ik heb al regelmatig in crowdfunding projecten geinvesteerd, maar ik vraag me af hoe serieus jullie persoonlijke borgstellingen nemen.

Wat als er een lening wordt gedaan aan bijvoorbeeld een bv, wat heeft een extra persoonlijke borgstelling dan voor waarde? Zelfs als deze materieel van aard is (overwaarde prive bezit + negatieve hypotheek verklaring), dat blijft dan toch maar een soort van intentieverklaring zonder juridische houdbaarheid? Of zie ik dat verkeerd?
pi_216118243
quote:
10s.gif Op dinsdag 31 december 2024 13:26 schreef polquito1971 het volgende:
Vraag aan de kenners :)
Ik heb al regelmatig in crowdfunding projecten geinvesteerd, maar ik vraag me af hoe serieus jullie persoonlijke borgstellingen nemen.

Wat als er een lening wordt gedaan aan bijvoorbeeld een bv, wat heeft een extra persoonlijke borgstelling dan voor waarde? Zelfs als deze materieel van aard is (overwaarde prive bezit + negatieve hypotheek verklaring), dat blijft dan toch maar een soort van intentieverklaring zonder juridische houdbaarheid? Of zie ik dat verkeerd?
Het geeft je het recht om de schuld te verhalen op de persoonlijke borg. Dat is best wat meer dan een intentieverklaring.
pi_216118464
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 13:35 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Het geeft je het recht om de schuld te verhalen op de persoonlijke borg. Dat is best wat meer dan een intentieverklaring.
Oke dus ik moet het zo zien, dat iemand vastlegt om voor een gedeelte van de lening hoofdelijk aansprakelijk gesteld te kunnen worden? Stel iemand geeft een persoonlijke borgstelling van 50k van morele waarde en zijn bv gaat failliet, dan kan tot in lengte van dagen die 50k persoonlijk verhaald worden?
pi_216118479
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 13:35 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Alleen in de praktijk is uitwinning niet altijd een vanzelfsprekendheid. In het meerderheid van de gevallen blijkt uitwinning niet mogelijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 31-12-2024 14:00:15 ]
pi_216118498
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 13:48 schreef polquito1971 het volgende:

[..]
Oke dus ik moet het zo zien, dat iemand vastlegt om voor een gedeelte van de lening hoofdelijk aansprakelijk gesteld te kunnen worden? Stel iemand geeft een persoonlijke borgstelling van 50k van morele waarde en zijn bv gaat failliet, dan kan tot in lengte van dagen die 50k persoonlijk verhaald worden?
In theorie wel. Ondernemer kan bv een beroep doen op de WSNP. Na toekenning vervalt de schuld na 24 maanden.
pi_216118583
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 13:48 schreef polquito1971 het volgende:

[..]
Op een gegeven moment gaat iemand persoonlijk failliet. Morele waarde is vrij useless

quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 13:49 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Alleen in de praktijk is uitwinning niet altijd een vanzelfsprekendheid. In het meerderheid van de gevallen blijkt uitwinning dit mogelijk.
Nee. Eigenlijk alleen bij materieel+hypotheekrecht is dit te doen. Verder lopen de kosten van uitwinning ook gewoon snel op.
pi_216118722
Ja oke. Helder. Gevoelsmatig neem ik de persoonlijke borgstelling ook pas serieus als er materiele waarde is en dan ook nog het liefst met extra zekerheden.
Ik heb pas nu een default met 2 morele pb's (Ferlem) en vroeg me opeens af hoeveel waarde die nu eigenlijk hebben. Vandaar. Dank!
Probeer mijn toekomstige rendement wat op te krikken ;-)
pi_216118737
quote:
6s.gif Op dinsdag 31 december 2024 12:38 schreef nostra het volgende:
Zorgdame staat open
https://www.collincrowdfund.nl/spv-nursing/

Is er niet een ZZP risico? Zorg wil dit afschalen?
pi_216118765
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 december 2024 14:05 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Zorgdame staat open
Maar meegepakt. Niet dolenthousiast, maar rente is goed en zekerheden ook aardig. Alleen twee jaar ziek is wel lang en wie garandeert me dat ze morgen niet weer omvalt? Te verzekeren is ze niet meer.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_216118824
quote:
7s.gif Op dinsdag 31 december 2024 14:07 schreef nostra het volgende:

[..]
Maar meegepakt. Niet dolenthousiast, maar rente is goed en zekerheden ook aardig. Alleen twee jaar ziek is wel lang en wie garandeert me dat ze morgen niet weer omvalt? Te verzekeren is ze niet meer.
zelfde overwegingen maar voor mij niet. Misschien zie ik het te somber want na 10 min zo goed als vol
pi_216118871
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 14:10 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
zelfde overwegingen maar voor mij niet. Misschien zie ik het te somber want na 10 min zo goed als vol
Nou ja ... ruime overwaarde en het feit dat ze aflossen op de lening en het onderpand icm 9,5% is prima toch?
Vind ik met collin direct nog te doen. Minimaal meegenomen.
pi_216119023
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 14:12 schreef polquito1971 het volgende:

[..]
Nou ja ... ruime overwaarde en het feit dat ze aflossen op de lening en het onderpand icm 9,5% is prima toch?
Vind ik met collin direct nog te doen. Minimaal meegenomen.
Qua uitstraling niet helemaal bijgewerkt. Maar o.b.v. zekerheden en aflossing meegenomen.

https://www.google.nl/map(...)IKXMDSoASAFQAw%3D%3D
pi_216120944
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 december 2024 14:05 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Zorgdame staat open
https://www.collincrowdfund.nl/spv-nursing/

Is er niet een ZZP risico? Zorg wil dit afschalen?
Klopt, verder begrijp ik serieus niet waar een zzp'er een belastingschuld van 100k vandaan haalt, dan heb je toch gewoon niet aan je belasting/betalingsverplichtingen voldaan en het geld gewoon ergens anders voor gebruikt? Dan gaan er bij mij al wat alarmen af, de zekerheden lijken wel goed alleen zou ik het daar niet op aan willen laten komen, zou dan zomaar een langduring traject kunnen zijn. In het kader van de wet DBA verwacht ik ook nog wel wat uitdagingen (lees risico), o.a. omdat ze voornamelijk werkzaamheden zal uitvoeren die binnen de organisaties die haar inhuren ook gewoon als functie bestaan en dan komt een fictief dienstverband al heel snel in beeld. Maar goed dat er mensen zijn die er anders over denken en het project zit al vol zie ik, mooi voor de geldnemer.
pi_216121195
Weer een probleem erbij bij CCF.
MeneerThillart haperde al eerder met betalingen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nu met een negatieve RC het nieuwe jaar in.
pi_216121805
Zeilster afgelost en bijgeschreven bij CCF
Lees bij Crowdfund pitches vooral dat wat er niet staat!
pi_216122186
quote:
6s.gif Op dinsdag 31 december 2024 12:33 schreef boertje2024 het volgende:

[..]
Ja heeft een enorme potentie haha
Alleen als je Dan taxatie gegevens leest:
Marktwaarde vrije verkoop voor verbouwing ¤ 700.000

Terwijl ze nota bene in prijs gezakt zijn vanaf 680 naar 660 zoiets op funda. Vermoedelijk hooguit 650k voor betaald in een top verkopers markt. Ineens 50k aan gebakken lucht erbij verzonnen. Dan neem ik die 1.1 mln ook niet meer serieus in dat zelfde rapport.
pi_216122333
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2024 19:57 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ha ik geloof je meteen, men zei het al, maar ik zag hem ineens links bovenaan staan :)

In de herkansing voor mij.

Maar.......er is dus niets veranderd......hij loopt nog steeds niet.

Misschien opnieuw doorrollen, naar die psychotherapeutische dame en haar dekkende hypotheek. Dat zou een mooie afsluiter van het jaar zijn :9

Over knappe dames gesproken, volgende maand herfinanciering Novag Exploitatie.
Ondanks de problemen met de verkoop van het o/g zou ik haar wel weer basis meenemen uiteraard afhankelijk van de nieuwe voorwaarden en zekerheden. :P
Weet niet of je al aan de (door)rol bent geweest, maar nu nog maar 4k te gaan zie ik net. Door de aflossing van Zeilstra die ik nu toch niet meer op tijd uit de wallet kan boeken, maar naar deze gegaan voor basis vanmiddag.
pi_216122488
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2024 19:57 schreef obligataire het volgende:
Over knappe dames gesproken, volgende maand herfinanciering Novag Exploitatie.
Ondanks de problemen met de verkoop van het o/g zou ik haar wel weer basis meenemen uiteraard afhankelijk van de nieuwe voorwaarden en zekerheden.
Jij gooit ook je geld maar naar de vrouwen die het lekkerst zijn hè, ik weet niet of dat heel rationeel is. :+
Friedman on Donahue
pi_216122580
quote:
10s.gif Op dinsdag 31 december 2024 17:19 schreef nostra het volgende:

[..]
Jij gooit ook je geld maar naar de vrouwen die het lekkerst zijn hè, ik weet niet of dat heel rationeel is. :+
Dat heeft idd al een paar keer geld gekost. :D :D Maar met Nineke komt het vast wel goed :P
Pecunia non olet
pi_216122650
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 17:11 schreef lykkefund het volgende:

[..]
Weet niet of je al aan de (door)rol bent geweest, maar nu nog maar 4k te gaan zie ik net. Door de aflossing van Zeilstra die ik nu toch niet meer op tijd uit de wallet kan boeken, maar naar deze gegaan voor basis vanmiddag.
Ja, alsnog basis meegenomen. Plus de psychotherapeutische dame uit Arnhem. Hopelijk blijft ze gezond en anders heeft Team Bas weer een klusje ;)
Pecunia non olet
pi_216123397
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 17:11 schreef lykkefund het volgende:

[..]
Ik kreeg hem om 11 uur vanmorgen in de mail als een nieuwe investeringskans. Dat zal wat mensen getriggerd hebben. Voor mij maakt het niet uit, ik had niet genoeg geld beschikbaar voor mijn vaste investeringsbedrag en dat heb ik nu nog steeds niet.
pi_216129502
Allemaal de beste wensen voor 2025 met allereerst veel gezondheid en daarnaast mooie crowdfinance rendementen B:)B
pi_216129561
Goed nieuwjaar allen!!
pi_216129670
Insgelijks:) blijf gezond en ook succesvol in crowdfunding!
Pecunia non olet
pi_216131692
Ook mijnerzijds allen een vruchtbaar crowdfundingsjaar toegewenst *O*
pi_216133700
Vraagje: Wanneer een project een deel lineair/annuitair is en deel aflossingsvrij is en er volgt een vervroegde deelaflossing, is het dan logisch dat met de aflossing het lineaire/annuïtaire deel wordt afgelost?

Tot nu toe zie ik eigenlijk altijd dat dit wordt afgelost op het aflossingsvrije deel. Ik neem aan omdat dit het risico op restschuld verlaagd.

Zij hier regels voor?
- Bij SiG kan een ondernemer een schijf aflossen.
- Bij CCF wordt m.i. altijd vermeld dat dit wordt afgelost op het aflossingsvrije deel.
- Bij GvE lijkt dit niet duidelijk in de pitch/overeenkomst te staan.

[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 01-01-2025 15:03:41 ]
pi_216135339
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2025 00:38 schreef Horsemen het volgende:
Allemaal de beste wensen voor 2025 met allereerst veel gezondheid en daarnaast mooie crowdfinance rendementen B:)B
Idem, stay healthy B:)B & become wealthy :lijstje:
Ook in 2025 weer een nuttig Crowdfund Fokforum
pi_216135358
Ook van mijn kant de beste wensen voor 2025 en dat er maar veel mooie crowdfundprojecten mogen zijn.
pi_216135467
Beste wensen aan allen en dank voor alle ervaringen, adviezen, inzichten en niet te vergeten de linkjes!

[ Bericht 3% gewijzigd door Zonnigetoekomst62 op 01-01-2025 17:13:15 ]
pi_216135524
Beste wensen voor 2025, met hopelijk weer genoeg keuze in goede projecten.
pi_216135780
Beste wensen en wellicht komt er dit jaar een project van mezelf langs. :+
Friedman on Donahue
pi_216136490
quote:
6s.gif Op woensdag 1 januari 2025 15:26 schreef nostra het volgende:
Interessant. Weet je al welk platform je daarvoor kiest?
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_216137527
quote:
6s.gif Op woensdag 1 januari 2025 15:26 schreef nostra het volgende:
Kun je een tipje van de sluier oplichten?
pi_216137613

[ Bericht 100% gewijzigd door Zonnigetoekomst62 op 01-01-2025 17:12:43 ]
pi_216139047
Afgelopen december is er door het kifid een klacht over mcf behandeld:

Uitspraak 2024-1102 (Bindend) 19 december 2024

Crowdfunding. Kern van het geschil is de vraag of MCF voldoende zorgvuldig heeft gehandeld bij de selectie van leningen, of de consument tijdens de looptijd toereikend is geïnformeerd en of MCF zijn belangen voldoende heeft behartigd. Geen schadevergoeding.
https://www.kifid.nl/wp-content/uploads/2024/12/Uitspraak-2024-1102-Bindend.pdf
pi_216139982
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2025 19:38 schreef tnhb het volgende:
Afgelopen december is er door het kifid een klacht over mcf behandeld:

Uitspraak 2024-1102 (Bindend) 19 december 2024

Crowdfunding. Kern van het geschil is de vraag of MCF voldoende zorgvuldig heeft gehandeld bij de selectie van leningen, of de consument tijdens de looptijd toereikend is geïnformeerd en of MCF zijn belangen voldoende heeft behartigd. Geen schadevergoeding.
https://www.kifid.nl/wp-content/uploads/2024/12/Uitspraak-2024-1102-Bindend.pdf
Boeiend stuk. Mij vallen een paar dingen op:

- Schadevergoeding eisen op grond van slechte informatievoorziening door het platform, tijdens de looptijd, is zinloos. Dit omdat het geen enkele invloed heeft op de uiteindelijke financiële afwikkeling van het project. Ergernis an sich is geen reden voor schadevergoeding.

- Een claim indienen bij het Kifid heeft alleen zin als een goed dossier wordt toegevoegd waaruit BLIJKT dat ten tijde van de plaatsing van het project, het platform niet goed haar huiswerk heeft gedaan. Dat is iets anders dan anderhalf jaar later constateren dat de verplichtingen niet zijn nagekomen en dat leningnemer niet helemaal fris was.

- Een platform heeft een grote mate van vrijheid (indien voorzien binnen hun algemene voorwaarden) om afwijkende afspraken te maken met leningnemer als dat de kans op betere financiële afwikkeling vergroot. Investeerder heeft te accepteren dat de omstandigheden kunnen zijn gewijzigd en dat daarop adequaat en rationeel ingespeeld moet worden. Vrij vertaald ;)

Eiser heeft trouwens nauwelijks schade geleden bij MCF. Achteraf gezien. Beetje hoofdsom, een beetje rente. Ben jaloers wat dat betreft ;)
(Zelf 64% terugontvangen van de totale hoofdsom, schade dus 36% plus gederfde rente)

[ Bericht 1% gewijzigd door obligataire op 01-01-2025 21:07:50 ]
Pecunia non olet
pi_216140459
Ik zou wel benieuwd zijn hoe kansrijk een klacht is over die lening waarbij er geen hypotheek gevestigd is. Dat er geld is uitgeboekt zonder bevestiging van een gevestigde hypotheek is toch wel een doodzonde zou je zeggen.
pi_216140642
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2025 21:22 schreef Bobby100 het volgende:
Ik zou wel benieuwd zijn hoe kansrijk een klacht is over die lening waarbij er geen hypotheek gevestigd is. Dat er geld is uitgeboekt zonder bevestiging van een gevestigde hypotheek is toch wel een doodzonde zou je zeggen.
Ja dat speelde bij déze investeerder met zijn drie projecten niet. Ik ben het met je eens dat MCF dan een probleem krijgt. Afhankelijk van de grootte van de schade bij dit project.
We wachten het af. Er zullen nog wel meer zaken zijn ingediend bij het Kifid.
Pecunia non olet
pi_216140756
De beste wensen uit zeeland voor 2025, met name in de gezondheid.

Heeft nog iemand een linkje kunnen bemachtigen voor CCF
J&J Beheer B.V. ?
pi_216144156
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2025 17:08 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:

[..]
Kun je een tipje van de sluier oplichten?
Oh niets bijzonders hoor, een broodjeszaak op een plek waar nog geen (lunch)horeca is, maar wel een prima locatie (naast station, naast grote ROC, in winkelgebied). Maar staat nog geen erg in zijn kinderschoenen hoor, businessplan moet nog geschreven en ik heb wel een beoogd compagnon, maar dat is miijn schoonzus en familie en zaken combineren ben ik niet zo happig op. :+ Vermogen heb ik wel, alleen niet alles liquide.
Friedman on Donahue
pi_216144214
Het eerste geborgde project op HCN van 2025:

¤75.000 / 6% rente / 100% geborgd door een toeleverancier

Investeringslink:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
VOL

[ Bericht 4% gewijzigd door djtiesto8 op 02-01-2025 10:22:54 ]
pi_216144612
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2025 21:22 schreef Bobby100 het volgende:
inderdaad, als dat al geen argument zou zijn voor kifid dan heb je daar dus niks aan. Los daarvan vermoed ik dat er wel wat claims (kifid of anderzins) gaan komen richting MCF wanneer alles is afgewikkeld en de omvang van de schade vaststaat
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')