quote:
Keelpijn, gesnotter en mediahype: in twee dagen zes Nederlanders uit WK darts
Thierry Boon
bij het WK darts in Londen
Nu het zowaar buiten een keer droog is, regent het in Londen Nederlandse uitschakelingen op het WK darts. In één weekend worden zes landgenoten uitgeschakeld op het iconische podium van Alexandra Palace. Van het recordaantal van zestien Nederlanders zijn er nog maar vier over.
Terwijl van Alexander Merkx en Richard Veenstra geen wonderen werden verwacht, is de vroege exit van Dirk van Duijvenbode, Raymond van Barneveld, Danny Noppert en Wessel Nijman een flinke streep door de rekening voor het Nederlandse darten.
Vooral in de breedte is 'Oranje' goed vertegenwoordigd in de van oorsprong Britse kroegsport: van de 96 deelnemers komt ruim zestien procent uit Nederland. Maar na Michael van Gerwen, drievoudig wereldkampioen, ontbreekt een echte wereldtopper.
'Ik kan niet eens praten, sorry'
"Wat wil je dat ik zeg? Ik kan niet eens praten, sorry", zegt Van Duijvenbode na zijn nederlaag tegen Madars Razma in de catacomben van 'Ally Pally'. Hij wijst naar zijn keel. "Ik ben al de hele week ziek." En weg is 'Aubergenius'.
Nederlandse Zweed stunt tegen Anderson
Hij is officieel geen Nederlander meer - hij woont met zijn Zweedse vriendin in Zweden en is sinds 2023 ook Zweeds staatsburger - maar de in Den Helder geboren Jeffrey de Graaf zorgde zondagavond voor een verrassing op het WK door in de tweede ronde Gary Anderson uit te schakelen. En met overtuigende cijfers ook: 3-0.
De Graaf pakte letterlijk elke kans die hij kreeg, maar hij ondervond ook de nodige hulp van Anderson, die op zijn 54ste verjaardag op de dubbels slechts drie op twintig scoorde. Het was voor het eerst sinds 2008 dat de tweevoudig wereldkampioen (2015 en 2016), veertiende geplaatst dit jaar, het WK al na zijn eerste partij moet verlaten.
Het zijn de klachten waar ook Van Barneveld, die een dag eerder in de tweede ronde werd uitgeschakeld door Nick Kenny, last van heeft. "Ik had keelpijn, nul energie en nul vechtlust, helaas", laat 'Barney' zondag weten.
Snotteren in 'Ally Pally'
De twee zijn onderdeel van de TOTO Dart Kings, het commerciële team vol Nederlandse toppers. Speciaal voor het WK is een appartement gehuurd in Londen. De darters kunnen er trainen, ontspannen en hebben de beschikking over een professioneel begeleidingsteam, inclusief eigen kok.
Van Barneveld en Van Duijvenbode zagen elkaar in het huis, gooiden onlangs samen nog een demonstratie en zaten als analyticus bij Viaplay. Er gaat hoe dan ook een griepvirus rond boven op de heuvel in Noord-Londen.
Niet alleen onder darters, ook in de perszaal en bij de fans wordt er flink gesnotterd. De constante temperatuurverschillen in het immense Alexandra Palace, waar het altijd ergens tocht, helpen niet.
Een jammerende Raymond van Barneveld tijdens zijn nederlaag op het WK
Het geeft hun vroege uitschakelingen wat context. Want van beide Nederlanders werd meer verwacht dit WK. Na een lange periode van fysiek ongemak stond Van Duijvenbode de laatste tijd juist weer lekker te gooien. Op het laatste grote toernooi voor het WK miste hij nipt de finale.
Van Barneveld verloor van een matig spelende Kenny, de nummer 76 van de wereld. Terwijl de 57-jarige Hagenaar vooraf stiekem al dacht aan een ontmoeting met regerend wereldkampioen Luke Humphries in de derde ronde.
'Mediahype' Nijman
Wessel Nijman had geen last van het griepvirus. "Ik voel me kiplekker", verzekerde hij. Desondanks ging ook hij onderuit. De Noord-Hollander kreeg veel aandacht dit WK, ook vanuit Engeland.
Na indrukwekkende gemiddeldes op de afgelopen toernooien werd hij door de bookmakers plots gezien als kandidaat voor de wereldtitel. Ook regerend kampioen Humphries liet zijn naam vallen.
"Eigenlijk slaat dat nergens op", zei Nijman daar al over. "Want ik heb dan wel hoge gemiddeldes gegooid, maar ik verloor die partijen wel. Dus als je simpel kijkt, heb ik mijn laatste vier duels op een groot toernooi verloren. Het lijkt me niet dat je mij dan vooraf bij de top zes zet."
1:28
Nijman kan leven met nederlaag, Cullen loopt weg bij persconferentie
Joe Cullen, de nummer 23 van de wereld die Nijman (58ste) de baas was, stoorde zich aan de 'hype' rondom de Nederlander. "Het heeft mede tot zijn ondergang geleid, want ik was enorm gemotiveerd", zei Cullen. "Wessel kan er niets aan doen, maar de aandacht was buitensporig."
Ook goede prestaties
Tegenover de vele uitschakelingen staan de goede prestaties van Jermaine Wattimena en Kevin Doets, die oud-wereldkampioen Michael Smith in een thriller versloeg. Zij staan na de kerst, net als Van Gerwen, bij de laatste 32.
Daar kan nog één Nederlander bijkomen: Gian van Veen, de wereldkampioen bij de jeugd. Hij is maandagavond favoriet in de wedstrijd tegen de Duitser Ricardo Pietreczko.
Zestien dagen WK darts
Het WK darts duurt in totaal zestien dagen. Voor de kerst worden de eerste en tweede ronde afgewerkt. Na drie dagen pauze vinden van 27 tot en met 30 december de derde en vierde ronde plaats.
Op 1, 2 en 3 januari zijn de kwart- en halve finales en de eindstrijd. De winnaar van het WK keert met 500.000 Britse ponden huiswaarts, omgerekend ruim 600.000 euro.
Van Duijvenbode raakt helemaal van slag bij WK darts, ook Nijman naar huis
Darter Doets stunt op WK tegen oud-kampioen Smith: 'Hartslag ging naar 300'
Van Barneveld uitgeschakeld door onbekende Kenny, ook Noppert naar huis
https://nos.nl/artikel/25(...)landers-uit-wk-darts