abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216119107
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 14:01 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Werkelijk niets he?

Grappig dat van heel wat avonturen en Jezus-verhalen ook varianten bestaan in oudere heidense tradities.

De maagdelijke geboorte is een van de opvallendste. De dood en herrijzenis is er ook eentje. De hemelvaart ook.
Je herhaalt slechts wat ik zelf al heb gezegd: oppervlakkig gezien zijn er parallellen, maar de daadwerkeljike invulling van deze zaken is compleet anders, omdat het in de heidense religies gaat om cycli van vruchtbaarheid en verering van geslachtsorganen als symbolen van de levenskracht van de tweegeslachtelijke, hermafroditische godheid, terwijl de dood en wederopstanding van Jezus Christus letterlijk draait om eeuwig sterven en eeuwig leven, en Zijn leer niets met een vruchtbaarheidscultus te maken had.
  dinsdag 31 december 2024 @ 16:56:31 #127
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_216122106
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 14:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Je herhaalt slechts wat ik zelf al heb gezegd: oppervlakkig gezien zijn er parallellen, maar de daadwerkeljike invulling van deze zaken is compleet anders, omdat het in de heidense religies gaat om cycli van vruchtbaarheid en verering van geslachtsorganen als symbolen van de levenskracht van de tweegeslachtelijke, hermafroditische godheid, terwijl de dood en wederopstanding van Jezus Christus letterlijk draait om eeuwig sterven en eeuwig leven, en Zijn leer niets met een vruchtbaarheidscultus te maken had.
Het christelijk geloof is dan ook een mengelmoes van andere geloven maar dan met een geheel eigen karakter.

[ Bericht 0% gewijzigd door Panterjong op 31-12-2024 16:58:00 (Correctie ) ]
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_216125122
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 01:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik verzin dat niet.

=knip=

Ehm, ik zie hier een gigantische post, waarin je ongetwijfeld heel erg veel tijd in hebt gestopt. Sorry, maar ik ga hem niet lezen, daar ga ik mijn tijd niet aan verdoen. Dit is ook een tip aan jou: Besteed je kostbare tijd aan je waardevolle geloof, zoals ik dat ook doe en niet aan haat naar anderen toe. Dat is doodzonde van je tijd.
Nog een tip: luister niet klakkeloos naar je predikers, maar luister naar je eigen hart en filter de haat uit de prediken van je predikers. God is liefde en dat hoor jij ook te zijn.
pi_216125171
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 december 2024 16:56 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Het christelijk geloof is dan ook een mengelmoes van andere geloven maar dan met een geheel eigen karakter.
Dat was om de natuurgeloven uit te bannen door elementen daarvan te mengen met het christelijke geloof. Kerst en Pasen zijn duidelijke mengsels van het heidense en het christelijke. Op zich is daar weinig mis mee, vind ik. Zolang ze daar maar open over zijn.
pi_216125508
@Ali_Kannibali
Ik spreek nu als christen tot je:
God is liefde, en wat er is gebeurd is dat Israël het uitverkoren volk was, maar dat Jezus er voor heeft gezorgd dat ieder mens gered kan worden. That's the message. Klaar. Punt.
Daar hoef je niet met hele gewicht van de bijbel aan komen torsen. Ook hoef je je tijd allemaal niet te besteden over hoe slecht anderen zijn en hoe vunzig die Roomse kerk wel niet is. Dat is jouw zaak niet. Als het zo is, laat ze. Richt je op andere dingen.

Zeg maar één ding: als je vertrouwt op Jezus/God kom je er wel. Punt. Dat is het. De rest is overbodig. En ga niet mee in die hele commercie van een sekte die beloofde dat Jezus terug zou komen in de 19e eeuw terwijl dat helemaal niet zo was.
pi_216125652
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 19:38 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Dat was om de natuurgeloven uit te bannen door elementen daarvan te mengen met het christelijke geloof. Kerst en Pasen zijn duidelijke mengsels van het heidense en het christelijke. Op zich is daar weinig mis mee, vind ik. Zolang ze daar maar open over zijn.
Tja, de heidenen van destijds moesten natuurlijk wel verleid worden om de nieuwe God te aanbidden. Dat doe je het efficiënts door het nieuwe geloof te vermengen met herkenbare elementen van het oude geloof.
pi_216126053
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 20:05 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Tja, de heidenen van destijds moesten natuurlijk wel verleid worden om de nieuwe God te aanbidden. Dat doe je het efficiënts door het nieuwe geloof te vermengen met herkenbare elementen van het oude geloof.
Ik vind het nog steeds knap dat het ze is gelukt. Daarbij moet wel worden vermeld dat de christelijke godsdienst toen politiek was. Het was een strijd om macht. Godsdienst van toen was heel iets anders dan godsdienst nu. Toen was het verweven met de staat, met macht. Dat zag je al bij de pausen destijds. Nu zie je het nog steeds bij Islamietische landen. Godsdienst had vroeger helemaal niets met geloof te maken, maar veel meer met het verdelen van land en macht.

Om het "volk" te overtuigen was er meer nodig dan "Jezus redt je", en de natuurgodsdiensten zaten flink verankerd. Maar om ervoor te zorgen voor de continuïteit van de economie en macht was de christelijke godsdienst nodig. Bekeringen van stammenleiders hadden meer te maken met compromissen dan met geloof, net zoals huwelijken destijds.

De verankering van de christelijke godsdienst in Europa is te herleiden in deze geschiedenis. Het positieve is dat het is gedraaid naar geloof.
pi_216126081
Wat ik wil zeggen aan @Ali_Kannibali
Gebruik geen bijbelteksten om anderen te overtuigen van jouw gelijk, maar gebruik ze voor je eigen meditatie.
Het Oude testament is de geschiedenis van Israël. Niets meer en niets minder. Het nieuwe testament heeft als boodschap dat de aanbieding van God voor het volk Israel voor iedereen geldt. Jezus is daarvoor gekomen. Die brieven in het nieuwe testament zijn correspondentie.

Voor evangelisatie is het niet nodig om er een hele bom aan bijbelteksten aan vast te hangen. Het oude testament doet er al helemaal niet toe. Het gaat om de woorden van Jezus, niet om de woorden van Paulus, Petrus of Johannes in hun brieven, dat is de kern niet. Het gaat om wat Jezus heeft gezegd, daar draait het om.

[ Bericht 54% gewijzigd door Vincent_student op 31-12-2024 20:59:08 ]
pi_216126883
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 20:28 schreef Vincent_student het volgende:
Wat ik wil zeggen aan @:Ali_Kannibali
Gebruik geen bijbelteksten om anderen te overtuigen van jouw gelijk, maar gebruik ze voor je eigen meditatie.
Het Oude testament is de geschiedenis van Israël. Niets meer en niets minder. Het nieuwe testament heeft als boodschap dat de aanbieding van God voor het volk Israel voor iedereen geldt. Jezus is daarvoor gekomen. Die brieven in het nieuwe testament zijn correspondentie.

Voor evangelisatie is het niet nodig om er een hele bom aan bijbelteksten aan vast te hangen. Het oude testament doet er al helemaal niet toe. Het gaat om de woorden van Jezus, niet om de woorden van Paulus, Petrus of Johannes in hun brieven, dat is de kern niet. Het gaat om wat Jezus heeft gezegd, daar draait het om.
Ik ben het niet met je eens.
pi_216127129
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 21:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik ben het niet met je eens.
Dank je. Ik ben erg blij met dit korte antwoord. Ik zie dit onderwerp als afgesloten, dan kunnen we verder met de orde van de dag,
  dinsdag 31 december 2024 @ 21:59:31 #136
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_216127465
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 19:38 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Dat zou er best mee te maken gehad kunnen hebben.
Het kersteningsproces is natuurlijk wel een proces dat eeuwen duurde en is veelzijdig.

Als we het hebben over de invloed van heidenen op de inhoud van de bijbel en het vroege christendom dan denk ik voor wat betreft het Nieuwe Testament dat vooral het Egyptische geloof haar sporen heeft achter gelaten. Mocht je dit interessant vinden dan raad ik aan 'Egypte bakermat van het vroege christendom' van Tjeu van den Berk eens te lezen.

Ik ben overigens wel van mening dat ondanks de heidense invloeden het christendom een religie is met een geheel eigen aard.
pi_216128190
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 19:54 schreef Vincent_student het volgende:
@:Ali_Kannibali
Ik spreek nu als christen tot je:
God is liefde, en wat er is gebeurd is dat Israël het uitverkoren volk was, maar dat Jezus er voor heeft gezorgd dat ieder mens gered kan worden. That's the message. Klaar. Punt.
Daar hoef je niet met hele gewicht van de bijbel aan komen torsen. Ook hoef je je tijd allemaal niet te besteden over hoe slecht anderen zijn en hoe vunzig die Roomse kerk wel niet is. Dat is jouw zaak niet. Als het zo is, laat ze. Richt je op andere dingen.

Zeg maar één ding: als je vertrouwt op Jezus/God kom je er wel. Punt. Dat is het. De rest is overbodig. En ga niet mee in die hele commercie van een sekte die beloofde dat Jezus terug zou komen in de 19e eeuw terwijl dat helemaal niet zo was.
Als Christen zeg ik dat je er goed aan zou doen om de bijbel beter te bestuderen in plaats van dit soort platitudes te volgen.
  dinsdag 31 december 2024 @ 23:23:00 #138
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_216128536
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 22:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Als Christen zeg ik dat je er goed aan zou doen om de bijbel beter te bestuderen in plaats van dit soort platitudes te volgen.
Daar staat dan ook echt in dat alleen leden van 1 of andere gestoorde sekte die trouw een geschifte Amerikaanse profeet achterna lopen gered worden.
pi_216129463
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 20:26 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Ik vind het nog steeds knap dat het ze is gelukt. Daarbij moet wel worden vermeld dat de christelijke godsdienst toen politiek was. Het was een strijd om macht. Godsdienst van toen was heel iets anders dan godsdienst nu. Toen was het verweven met de staat, met macht. Dat zag je al bij de pausen destijds. Nu zie je het nog steeds bij Islamietische landen. Godsdienst had vroeger helemaal niets met geloof te maken, maar veel meer met het verdelen van land en macht.

Om het "volk" te overtuigen was er meer nodig dan "Jezus redt je", en de natuurgodsdiensten zaten flink verankerd. Maar om ervoor te zorgen voor de continuïteit van de economie en macht was de christelijke godsdienst nodig. Bekeringen van stammenleiders hadden meer te maken met compromissen dan met geloof, net zoals huwelijken destijds.

De verankering van de christelijke godsdienst in Europa is te herleiden in deze geschiedenis. Het positieve is dat het is gedraaid naar geloof.
Ik vind het nog steeds niet te bevatten dat het machtige Romeinse rijk de eerste 300 jaar na Jezus’ dood christenen vervolgde martelde en doodde. Dat veranderde op slag toen keizer Constantijn - naar zeggen - een openbaring kreeg. Het christendom werd uiteindelijk de enige staatsgodsdienst en oude goden werden in de ban gedaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bassie48 op 01-01-2025 00:55:27 ]
pi_216129493
quote:

[..]
Mijn God wat ben jij onuitstaanbaar. Moge jouw God je eindelijk eens het inzicht geven een fatsoenlijk mens te worden.
pi_216129899
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 14:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Bij de oudere religie gaat het ook om dood en wederopstanding, ik zou zelfs zover willen gaan dat het de kern van alle religie is.
Het verschil met het christendom en ook de islam is dat de oudere religie en mythologie vooral een individuele wandel is voor de religieuze geest/mens waar christenen en moslims juist weer worden geacht te volgen en na te leven.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_216129947
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 20:05 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
En natuurlijk zorgen dat het volk dom blijft en vooral bang door goed de macht te laten gelden.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_216130189
quote:
7s.gif Op woensdag 1 januari 2025 01:14 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Bij de oudere religie gaat het ook om dood en wederopstanding, ik zou zelfs zover willen gaan dat het de kern van alle religie is.
Het verschil met het christendom en ook de islam is dat de oudere religie en mythologie vooral een individuele wandel is voor de religieuze geest/mens waar christenen en moslims juist weer worden geacht te volgen en na te leven.
Zeker, opnieuw, er zijn oppervlakkig gezien wel parallellen, maar als je de zaken meer in detail bekijkt, zijn er essentiële verschillen. Zo is het hele idee van een messias die zonden wegwast volstrekt niet aanwezig in de heidense religies. Daarbij gaat het vooral om het verkrijgen van geheime kennis en een hogere staat van bewustzijn. In de praktijk heeft dit enorme consequenties.
pi_216130195
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 21:41 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Dank je. Ik ben erg blij met dit korte antwoord. Ik zie dit onderwerp als afgesloten, dan kunnen we verder met de orde van de dag,
Ik post al de hele tijd over de orde van de dag. Dit soort reflecties op mij zijn vast goedbedoeld, maar ook volstrekt offtopic en om eerlijk te zijn ongewenst.

[ Bericht 4% gewijzigd door Ali_Kannibali op 01-01-2025 02:34:51 ]
pi_216130665
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2024 16:58 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Geen zin in. Ik wil weten wat TS nou zoveel wijzer is geworden door een stuk of wat YTfilmpjes.
En wat hebben jouw naam en geboortedatum opgeleverd? Wat je nog niet wist bedoel ik dan.
Nou het is wel waar. Ik bedoel ik heb ook een aantal Moslim vrienden. En die keuren moslim geweld en extremisme ook sterk af. Die gruwelen van onthoofdingen enzovoort. Maar als het erop aankomt staan ze wel achter het verspreiden van de Sharia zeggen ze goedschiks of kwaadschiks. Een waarheid wat politiek links maar niet schijnt te kunnen of behappen.
pi_216132367
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 19:36 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Ehm, ik zie hier een gigantische post, waarin je ongetwijfeld heel erg veel tijd in hebt gestopt. Sorry, maar ik ga hem niet lezen, daar ga ik mijn tijd niet aan verdoen. Dit is ook een tip aan jou: Besteed je kostbare tijd aan je waardevolle geloof, zoals ik dat ook doe en niet aan haat naar anderen toe. Dat is doodzonde van je tijd.
Nog een tip: luister niet klakkeloos naar je predikers, maar luister naar je eigen hart en filter de haat uit de prediken van je predikers. God is liefde en dat hoor jij ook te zijn.
Dan lees ik jouw posts ook niet meer.
pi_216132402
quote:
1s.gif Op maandag 30 december 2024 20:01 schreef dop het volgende:

[..]
Je scheert wel heel makkelijk alles over 1 kam. In de bijbel is ook genoeg perversiteit te vinden, is de hele bijbel en het christendom nu ook pervers?
Nee, maar in de RKK is het zowel ingebakken in de religie door het verbod op trouwen als een epidemie van misbruik én onder het tapijt proberen te vegen van dat misbruik die zijn weerga niet kent. Dat zou te denken moeten geven. Ook zou er in de biecht een buitenproportionele hoeveelheid aandacht voor 'seksuele zonden' zijn geweest, als ik daar bepaalde bronnen over moet geloven. Sowieso is het hele idee dat je je diepste geheimen aan een vreemde (die net zo zondig is als jij en jouw zonden niet kan vergeven of dat zeggen als Gods plaatsvervanger) moet blootgeven al aardig pervers en 'predatoir'. De bijbel windt er geen doekjes om wat betreft mensen allemaal uitspoken, maar niet alles wat in de bijbel staat is een opdracht, gebod, of gevolg van praktisering van de religie. Die zaken zijn eerder gerapporteerd om te laten zien hoe zondig mensen kunnen zijn, inclusief mensen die God volgen - en hoe groot Gods genade is, of hoe sterk Zijn oordeel als de maat vol is. Ik zie in de leer van Jezus een gezonde en morele leer, zowel voor het individu als voor de maatschappij als geheel.

[ Bericht 5% gewijzigd door Ali_Kannibali op 01-01-2025 11:30:38 ]
pi_216133309
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2025 01:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik post al de hele tijd over de orde van de dag. Dit soort reflecties op mij zijn vast goedbedoeld, maar ook volstrekt offtopic en om eerlijk te zijn ongewenst.
Sorry, maar als er één offtopic post, ben jij het wel, met je fallussymbolen. Dat hele gedoe over Maria in grot dat dat een seksueel symbool is, dan denk ik dat je echt hulp nodig hebt. Dat soort opmerkingen zijn hier heel erg ongewenst, want het gaat helemaal nergens over. En dan die plaatjes, alsjeblieft zeg. Dat je daar naar op zoek gaat, wat een gekkigheid en dan nog hier plaatsen ook. En dan ga je hier andere users van alles en nog wat verwijten. Man kijk eens in de spiegel en doe wat aan jezelf.
pi_216133312
quote:

[..]
Ik denk dat ik de bijbel beter ken dan jij.
  woensdag 1 januari 2025 @ 12:30:09 #150
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_216133468
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2025 10:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Nee, maar in de RKK is het zowel ingebakken in de religie door het verbod op trouwen als een epidemie van misbruik én onder het tapijt proberen te vegen van dat misbruik die zijn weerga niet kent. Dat zou te denken moeten geven. Ook zou er in de biecht een buitenproportionele hoeveelheid aandacht voor 'seksuele zonden' zijn geweest, als ik daar bepaalde bronnen over moet geloven. Sowieso is het hele idee dat je je diepste geheimen aan een vreemde (die net zo zondig is als jij en jouw zonden niet kan vergeven of dat zeggen als Gods plaatsvervanger) moet blootgeven al aardig pervers en 'predatoir'. De bijbel windt er geen doekjes om wat betreft mensen allemaal uitspoken, maar niet alles wat in de bijbel staat is een opdracht, gebod, of gevolg van praktisering van de religie. Die zaken zijn eerder gerapporteerd om te laten zien hoe zondig mensen kunnen zijn, inclusief mensen die God volgen - en hoe groot Gods genade is, of hoe sterk Zijn oordeel als de maat vol is. Ik zie in de leer van Jezus een gezonde en morele leer, zowel voor het individu als voor de maatschappij als geheel.
Misschien moet je bepaalde bronnen niet geloven en eens uitzoeken hoe het werkelijk zit voordat je tot het bashen van christenen over gaat.
- De biecht is niet verplicht. Van 'moeten' is geen sprake.
- Het gaat niet om het delen van je diepste geheimen, je deelt slechts een zonde waar je mee zit, je toont berouw en deelt hoe je van plan bent niet opnieuw in de fout te gaan.
- Je deelt je zonden niet met een vreemde maar met een vertrouwenspersoon.
- Het is niet de vertrouwenspersoon die zonden vergeeft, het is God die zonden vergeeft. Als de bewuste vertrouwenspersoon vind dat je aan de voorwaarden ter vergeving van zonden die in de bijbel staan voldoet zal hij dit bevestigen.

Er is tegenwoordig eigenlijk geen verschil tussen wat tot de functie van een pastoraal werker binnen de protestantse kerk zou kunnen behoren en de afnemer van de biecht bij de katholieke kerk.

Bij christenen werkt het omgaan met zonden zoveel mogelijk zoals het in de bijbel is beschreven. Dit in tegenstelling tot de sekte van de Zevende Dag Adventisten waar ze maar wat aan lopen te kloten. Zo worden er in deze gemeenschap sekteleden uitgestoten en ge-excommuniceert op het moment dat een bestuurslid lastert over een ander id.

[ Bericht 0% gewijzigd door Panterjong op 01-01-2025 12:40:02 (correctie) ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')