Mooi om te zien dat deze gemeenten het klimaat hebben gered!quote:Gemeenten zoeken duurzamere oplossingen voor kerstboom op het dorpsplein
Gemeenten zoeken naar duurzamere oplossingen voor de kerstboom op het plein. Dit omdat de welbekende grote groene kerstbomen vaak van ver komen, en daardoor veel tijd en water kosten en vooral uitstoot veroorzaken.
Voordat een reguliere kerstboom op het plein schittert tijdens kerst, heeft de boom al heel wat jaren achter de rug: "het duurt lang voordat de kerstboom groot genoeg is en op het dorpsplein belandt, dit maakt ze minder duurzaam en lastiger om eventueel terug te planten dan een kleinere boom", zegt Sanne Janssen van Milieu Centraal.
Niet alle gemeenten laten de oude vertrouwde kerstboom los. Zo laat Gouda jaarlijks met een schip een kerstboom uit Noorwegen halen. Na de feestdagen worden er meubels van de boom gemaakt.
De Tweede Kamer heeft een grote kerstboom dichter bij huis gevonden, uit het Kuinderbos in de Noordoostpolder.
Hergebruikte kerstboom
Ook Zwolle heeft nog een echte kerstboom. "Deze boom wordt niet gekapt en wordt dus hergebruikt, het is een circulaire boom. Ieder jaar schenkt een andere inwoner een boom", aldus de gemeente Zwolle.
In andere grote steden als Utrecht, Rotterdam en Amsterdam is de echte kerstboom ook nog niet volledig uit het straatbeeld verdwenen.
Gemeenten overwegen steeds vaker een duurzamere kerstboom op te tuigen. Vaak bestaat deze enkel uit lichtjes.
Horst aan de Maas doet dit jaar een test met lichtjeskerstbomen, "Normaal plaatste de gemeente in elke kern een grote boom, dit jaar komt er in drie dorpen een lichtjesboom wegens de duurzaamheid." schrijft de gemeente aan de NOS.
Of deze oplossingen echt duurzamer zijn is nog maar de vraag. "Het gaat er vooral om zo lang mogelijk met je kerstboom te doen", zegt Sanne Janssen van Milieu Centraal. "Dat geldt voor zowel levende bomen als voor kunstkerstbomen."
Voor levende kerstbomen betekent dit dat je dat je er een kan huren of adopteren, zegt zij. Of dat je zelf een kleine boom met grote kluit koopt die je weer terug kan planten in je tuin. "Voor een kunstkerstboom geldt dat je het beste een boom van goede kwaliteit kan aanschaffen waardoor je er zo lang mogelijk mee kan doen", zegt zij.
Ook zegt zij dat er steeds meer manieren zijn om de kleine kerstbomen bij mensen thuis meerdere jaren te gebruiken. "Zelf zet ik mijn kerstboom na kerst weer in de tuin, dan moet je de boom wel met kluit en in een pot binnen zetten."
https://nos.nl/artikel/25(...)om-op-het-dorpsplein
Het is groen!quote:Op zondag 15 december 2024 00:05 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
!!
[ afbeelding ]
Een mast met lampjes. En daar staat zo'n wethouder nog trots bij te vertellen ook. Laat dan maar helemaal zitten, dit oogt toch enorm treurig?
Dit is een mooie metafoor voor de progressieve afbraak van de Nederlandse identiteit. Lekker inclusief en klimaatneutraal.quote:Op zondag 15 december 2024 00:05 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
!!
[ afbeelding ]
Een mast met lampjes. En daar staat zo'n wethouder nog trots bij te vertellen ook. Laat dan maar helemaal zitten, dit oogt toch enorm treurig?
Ja, het komt de woke drammers natuurlijk uitstekend uit om ook kersttraditie wat aan banden te leggen... te oubollig, potentieel kwetsend en een vervelend monument van dat vervelende christendom.quote:Op zondag 15 december 2024 00:11 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Dit is een mooie metafoor voor de progressieve afbraak van de Nederlandse identiteit. Lekker inclusief en klimaatneutraal.
Bij die zendmast vind ik het nog wel okay, maar op een dorpsplein is het heel treurig inderdaad.quote:Op zondag 15 december 2024 00:05 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
!!
[ afbeelding ]
Het klimaat is ook populistisch. En zoals we weten, is er weinig verschil tussen extreem links en extreem rechts. Het is allebei extreem. Zo is het ook met populisme. Het is maar voor welk team je kiest.quote:Op zondag 15 december 2024 00:11 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Dit is een mooie metafoor voor de progressieve afbraak van de Nederlandse identiteit. Lekker inclusief en klimaatneutraal.
het gaat om kerst...quote:Op zondag 15 december 2024 00:23 schreef Mortaxx het volgende:
maar bomen kappen om ze te verbranden vinden de linksen dan wel weer ontzettend duurzaam
Geef D66 en GL de tijd...quote:Op zondag 15 december 2024 00:23 schreef PzKpfw het volgende:
Laten we na Sinterklaas en vuurwerk het Kerstfeest dan ook maar direct afschaffen. Hopelijk zijn we dan eindelijk van het gezeik verlost.
Murica!quote:Op zondag 15 december 2024 00:32 schreef Viv het volgende:
Normaal gesproken komt "woke" uit de VS overwaaien, maar daar haalden ze dit jaar een kerstboom uit Alaska om bij het Capitool op te tuigen, ruim 6000 kilometer op een gigantische trailer.![]()
[ afbeelding ]
![]()
https://x.com/USCapitolTree
Na oud en nieuw weer hun feestje.quote:Op zondag 15 december 2024 00:23 schreef Mortaxx het volgende:
maar bomen kappen om ze te verbranden vinden de linksen dan wel weer ontzettend duurzaam
quote:Op zaterdag 14 december 2024 23:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
Duurzaam... Woke
Nog zo'n hype-woord.
Inderdaad, en dat komt door de calvinistische benadering. Duurzaamheid komt in ons land vaak neer te op soberheid en zuinigheid, soms tot armoedig aan toe. Een welvarend land onwaardig. Je levert echt iets in. Deze kerstboom is geen gezicht. In buitenlandse steden tellen uiterlijkheden en schoonheid nog wel. In Parijs zie ik het niet gebeuren, een ‘kerstboom’ zoals in Nijmegen. Wel vergroening van de stad, waarbij veel pleinen op de schop gaan. Daarbij geldt: het oog wil oog wat, het voegt iets toe.quote:Op zaterdag 14 december 2024 23:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
Duurzaam...
Nog zo'n hype-woord.
Precies dat. Gemeenten moeten elk jaar meer met minder geld doen, dan gaan zulke 'extraatjes' er nou eenmaal als eerste aan.quote:Op zondag 15 december 2024 07:31 schreef Fer het volgende:
Waarschijnlijk duurzaam voor de gemeentekas.
Ìn opdracht van president Biden?quote:Op zondag 15 december 2024 00:32 schreef Viv het volgende:
Normaal gesproken komt "woke" uit de VS overwaaien, maar daar haalden ze dit jaar een kerstboom uit Alaska om bij het Capitool op te tuigen, ruim 6000 kilometer op een gigantische trailer.![]()
[ afbeelding ]
![]()
https://x.com/USCapitolTree
Ja, bomen uit Canada om hier te verbranden en dat groene stroom noemen...quote:Op zondag 15 december 2024 00:23 schreef Mortaxx het volgende:
Als dat zo is, dan zit je er dus met die 'één kerstboom' van jou minimaal een factor 300 naast.quote:Op zondag 15 december 2024 10:15 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Ja, per gemeente gaat het meestal om 1 boom toch?
Sinds wanneer is een kerstboom Christelijk?quote:Op zondag 15 december 2024 00:24 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
het gaat om kerst...
dus dat moet sowieso liever vandaag dan morgen verdwijnen.
'ter inclusie'.
Want elke gemeente heeft 300 dorpspleinen om een kerstboom neer te zetten?quote:Op zondag 15 december 2024 10:20 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Als dat zo is, dan zit je er dus met die 'één kerstboom' van jou minimaal een factor 300 naast.
Welke linkse partijen zijn voorstander van biomassa ja?quote:Op zondag 15 december 2024 00:23 schreef Mortaxx het volgende:
Nijmegen?quote:Op zondag 15 december 2024 00:05 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
!!
[ afbeelding ]
D66-er.. wat denkt hij dat er in alle oorlogen wel niet aan co2 de lucht in gaat? Maar dat zijn D66 hobbies, dan is het goed.quote:Op zondag 15 december 2024 11:11 schreef RamboDirk het volgende:
[ afbeelding ]
Hoeveel vergaderingsuren zal Tobias in deze symboolpolitiek hebben gestopt?
Op stadshuis denken ze, we geven een goed signaal! Voor de natuur, duurzaamheid! In de stad denken ze, ga je tijd en energie eens in de 99 problems and a christmastree ain't one stoppen!
kansloos.
Dit soort gezwam is al een tijdje de fase 'hype' voorbij.quote:
Je hebt het over de gemeente nu, hoop ik?quote:Op zondag 15 december 2024 12:11 schreef recursief het volgende:
Een gemeente die geen echte boom wil. Het is maar waar je je druk over maakt.
Dat geldt toch voor wel meer facetten van/in de westerse wereld?quote:Op zaterdag 14 december 2024 23:50 schreef RotatoR het volgende:
Dit omdat de welbekende grote groene kerstbomen vaak van ver komen, en daardoor veel tijd en water kosten en vooral uitstoot veroorzaken.
Nee, over de mensen die met een rode waas voor de ogen zich hier enorm over opwinden.quote:Op zondag 15 december 2024 12:12 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Je hebt het over de gemeente nu, hoop ik?
Jammer wel.quote:Op zondag 15 december 2024 12:22 schreef recursief het volgende:
[..]
Nee, over de mensen die met een rode waas voor de ogen zich hier enorm over opwinden.
Klopt!quote:Op zondag 15 december 2024 12:24 schreef nostra het volgende:
Volgende ding zijn überhaupt de lichtjes. Geen functie, dus weg daarmee.
VVD, CDA, GL, PvdA, SP, PvdD, CU en D66 verbieden en uit de EU lijkt me veel effectiever plan.quote:Op zondag 15 december 2024 00:23 schreef PzKpfw het volgende:
Laten we na Sinterklaas en vuurwerk het Kerstfeest dan ook maar direct afschaffen. Hopelijk zijn we dan eindelijk van het gezeik verlost.
Natuurlijk. Politieke partijen verbieden. En dat wordt nog geliked ook. Liever woke dan dat.quote:Op zondag 15 december 2024 14:42 schreef Nober het volgende:
[..]
VVD, CDA, GL, PvdA, SP, PvdD, CU en D66 verbieden en uit de EU lijkt me veel effectiever plan.
Dat gaat natuurlijk niet gebeuren.quote:Op zondag 15 december 2024 18:59 schreef recursief het volgende:
[..]
Natuurlijk. Politieke partijen verbieden. En dat wordt nog geliked ook. Liever woke dan dat.
Vergadering met het WEF, de Bildenbergs en dat soort invloedrijke clubs ook verbieden.quote:Op zondag 15 december 2024 18:59 schreef recursief het volgende:
[..]
Natuurlijk. Politieke partijen verbieden. En dat wordt nog geliked ook. Liever woke dan dat.
Je beweert serieus dat de afgelopen jaren er niet een achterlijke nadruk ligt op klimaat-diversiteit-inclusie?quote:Op zondag 15 december 2024 19:04 schreef recursief het volgende:
Stel je niet aan. Ik merk er echt vrij weinig van en ik kom toch op vrij veel plekken.
Ik ken je stokpaardjes en ik vind dat je je aanstelt. Prettige avond.quote:Op zondag 15 december 2024 19:06 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Je beweert serieus dat de afgelopen jaren er niet een achterlijke nadruk ligt op klimaat-diversiteit-inclusie?
In academia is het sowieso prijsschieten.
En legio mensen geven aan dat deze D66-gemeenten zich aanstellen (opnieuw). Misschien dat ook eens serieus nemen i.p.v. alles af te schuiven op aanstellerij wanneer het uitkomt.quote:Op zondag 15 december 2024 19:07 schreef recursief het volgende:
[..]
Ik ken je stokpaardjes en ik vind dat je je aanstelt. Prettige avond.
Legio mensen leest het artikel ook niet. De andere voorbeelden die ze kunnen vinden zijn gemeenten die de kerstboom van dichterbij halen, na de kerst herplanten of aan het eind verzagen en meubels van maken.quote:Op zondag 15 december 2024 19:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En legio mensen geven aan dat deze D66-gemeenten zich aanstellen (opnieuw). Misschien dat ook eens serieus nemen i.p.v. alles af te schuiven op aanstellerij wanneer het uitkomt.
Gezien de intersectionele sloopwoede is dat geen gekke gedachte.quote:Op zondag 15 december 2024 19:23 schreef kipknots het volgende:
[..]
Legio mensen leest het artikel ook niet. De andere voorbeelden die ze kunnen vinden zijn gemeenten die de kerstboom van dichterbij halen, na de kerst herplanten of aan het eind verzagen en meubels van maken.
Wat een aanslag op het kerstfeest, ze willen er echt een eind aan maken zeg.
Kerst voegt inderdaad niets toe. Maar dat staat er helemaal niet.quote:Op zondag 15 december 2024 00:23 schreef PzKpfw het volgende:
Jou over de grens met Rusland kieperen is nog een beter plan.quote:Op zondag 15 december 2024 14:42 schreef Nober het volgende:
[..]
VVD, CDA, GL, PvdA, SP, PvdD, CU en D66 verbieden en uit de EU lijkt me veel effectiever plan.
Tja als je overal steeds woke complotten bij gaat zoeken wordt iedere discussie doodgeslagen.quote:Op zondag 15 december 2024 19:24 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Gezien de intersectionele sloopwoede is dat geen gekke gedachte.
Ja toch, laten we anders gewoon een lantaarnpaal pakken, zonder lamp, en zeggen dit is de kerstboom dit jaar. Je doet het er maar mee!quote:Op zondag 15 december 2024 22:57 schreef Feola het volgende:
Ik vind het een stuk mooier dan een echte boom. Nu zijn ze pas echt goed bezig. Nu doorpakken tot alle kerstbomen weg zijn en Nederland gered is. Misschien kunnen ze het nog duurzamer maken: haal de lampjes ook weg.
Complotten vereisen een grote mate van geheimzinnigheid; is niet aan de orde.quote:Op zondag 15 december 2024 22:20 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Tja als je overal steeds woke complotten bij gaat zoeken wordt iedere discussie doodgeslagen.
Dat is nog vele malen vervelender dat het geneuzel op de vierkante millimeter van deze wethouder.
Die wethouder zegt nergens dat hij om intersectionele redenen de kerstboom helemaal weg wil. Dus dat zou wel degelijk een complot zijn.quote:Op maandag 16 december 2024 07:46 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Complotten vereisen een grote mate van geheimzinnigheid; is niet aan de orde.
Nee, 'duurzaamheid'.quote:Op maandag 16 december 2024 09:15 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Die wethouder zegt nergens dat hij om intersectionele redenen de kerstboom helemaal weg wil. Dus dat zou wel degelijk een complot zijn.
Dat het geld kost waarschijnlijk.quote:Op maandag 16 december 2024 09:29 schreef recursief het volgende:
[..]
Wat is er eigenlijk mis met duurzaamheid?
Met duurzaamheid? Niets.quote:Op maandag 16 december 2024 09:29 schreef recursief het volgende:
[..]
Wat is er eigenlijk mis met duurzaamheid?
Nee, de tergende hypocrisie eerder.quote:Op maandag 16 december 2024 09:54 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat het geld kost waarschijnlijk.
Maar is je eigen mening afhankelijk van hoe recht in de leer een bepaalde wethouder is?quote:Op maandag 16 december 2024 18:48 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, de tergende hypocrisie eerder.
Nee, mijn mening is gebaseerd op wat ik waarneem.quote:Op maandag 16 december 2024 19:57 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar is je eigen mening afhankelijk van hoe recht in de leer een bepaalde wethouder is?
Maar wat vind je nou precies zelf van duurzaamheid? Want omdat anderen blijkbaar niet recht in de leer genoeg zijn is het ineens geen issue meer? Het is alleen maar een beetje anderen de maat nemen, die je vaak op basis van stereotypen erbij fantaseert.quote:Op maandag 16 december 2024 20:03 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, mijn mening is gebaseerd op wat ik waarneem.
Er zijn in dit topic al goede voorbeelden gegeven van die 'duurzaamheid' (let op: aanhalingstekens) en waarom het een farce is.
Het is het, als CEO, je werknemers met bekers rond laten leuren want 'papieren bekertjes is slecht voor het klimaat' en zelf als rondreizend, rondrijdend, veelgebruikend individu meer vervuilen dan heel je werkbestand bij elkaar.
Het is het, als XR-demonstrant, mensen lastig vallen met je hobbyisme en slechte slogans terwijl je al tig vliegvakanties ter ontdekking naar Verweggistan (want de Veluwe, de Ardennen of Luxemburg is niet hip) op je naam hebt staan en de volgende al staan geboekt. Want je leeft maar één keer.
Het is het, als oh zo bezorgde duurzaamheidsfanaat, zelf blijven consumeren en kopen en vergaren van spullen terwijl je jezelf wijsmaakt dat het écht aan die ander ligt. Even een scheet op LinkedIn of wat gewauwel op Facebook hoe erg Primark is, en verder gewoon de halve bol.com alweer leegbesteld hebben.
Dat soort 'duurzaamheid'. Hobby-'duurzaamheid'. Schijnheilige deug-'duurzaamheid'. Moralistisch verheven-'duurzaamheid'. Kerstboom-aanpassen-'duurzaamheid'.
En de meeste mensen doorzien dat... vandaar.
Als je nou zegt dat het symboolpolitiek is, dan snap ik dat. Ik ben het er niet helemaal mee eens, maar ik snap wel waarom je dat vindt.quote:Op maandag 16 december 2024 18:48 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Met duurzaamheid? Niets.
Met 'duurzaamheid'? Alles.
Ik rijd niet tot nauwelijks auto.quote:Op maandag 16 december 2024 21:43 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar wat vind je nou precies zelf van duurzaamheid? Want omdat anderen blijkbaar niet recht in de leer genoeg zijn is het ineens geen issue meer? Het is alleen maar een beetje anderen de maat nemen, die je vaak op basis van stereotypen erbij fantaseert.
Daarbij is schreeuwen dat iedereen duurzaam moet doen tamelijk heilloos. Uiteindelijk is het de overheid die dingen stuurt en afdwingt. Dus wat is daar de lijn precies bij jou?
Dat dacht ik tot voor kort ook.quote:Op maandag 16 december 2024 22:03 schreef recursief het volgende:
[..]
Als je nou zegt dat het symboolpolitiek is, dan snap ik dat. Ik ben het er niet helemaal mee eens, maar ik snap wel waarom je dat vindt.
Maar dat gefulmineer tegen woke vind ik heel erg vergezocht. En eerlijk gezegd ook een beetje sneu. En symboolpolitiek aan "intersectionele sloopwoede" koppelen, dat is in mijn ogen een soort paranoïde kronkel die ik niet kan volgen.
Afgelopen zomer in Normandië op vakantie geweest, erg mooi hoe de dorpjes idd erg groen zijn, overal mooie plantenbakken op straat vol met mooie bloemen etc.quote:Op zondag 15 december 2024 07:36 schreef core2duo het volgende:
[..]
Inderdaad, en dat komt door de calvinistische benadering. Duurzaamheid komt in ons land vaak neer te op soberheid en zuinigheid, soms tot armoedig aan toe. Een welvarend land onwaardig. Je levert echt iets in. Deze kerstboom is geen gezicht. In buitenlandse steden tellen uiterlijkheden en schoonheid nog wel. In Parijs zie ik het niet gebeuren, een ‘kerstboom’ zoals in Nijmegen. Wel vergroening van de stad, waarbij veel pleinen op de schop gaan. Daarbij geldt: het oog wil oog wat, het voegt iets toe.
Duurzaamheid in Nederland is een religie geworden, vandaar dat het op de nodige weerstand stuit.
Welke rode waasquote:Op zondag 15 december 2024 12:22 schreef recursief het volgende:
[..]
Nee, over de mensen die met een rode waas voor de ogen zich hier enorm over opwinden.
FTFYquote:Op zaterdag 14 december 2024 23:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
Duurzaam...
Nog zo'n hypehippie-woord.
Als je slecht tegen hokjes kunt moet je juist een hekel hebben aan woke.quote:Op dinsdag 17 december 2024 18:51 schreef Document1 het volgende:
Woke dit woke dat. Linkse, Rechtse. Inclusieve exclusieve.
Worden jullie nou nooit moe van dat hokjesdenken? (Wel echt Nederlands trouwens. Alles in hokjes stoppen.)
Ja, de felheid en het (spreekwoordelijke) gestrekte been waarmee enkelen hier tegen van leer trekken vind ik (figuurlijk gesproken) een rode waas.quote:Op dinsdag 17 december 2024 18:44 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Welke rode waas
Je mag tegenwoordig nergens meer kritisch over zijn of mensen noemen je boos, jij hebt het zelfs over een rode waas.
Doe even normaal zeg.quote:Ben je wel helemaal 100%?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |