https://nos.nl/artikel/25(...)ing-af-tekort-dreigtquote:Er dreigt een tekort aan nieuwe commando's in Nederland. Dit jaar kwamen er slechts veertien bij, terwijl er volgens Defensie jaarlijks veertig nieuwe mensen nodig zijn. Commandant Huub Smeets zegt in het AD dat dat "onvoldoende" is. Ook staatssecretaris van Defensie Gijs Tuinman (BBB), zelf oud-commando, is bezorgd over het lage aantal. "We hebben het dubbele nodig."
In 2022 kwamen bij het korps 24 nieuwe collega's, in 2023 was dat aantal 31. Dit jaar stopte de teller bij veertien mannen. Gemiddeld verlaten vijftien mannen per jaar de actieve operatie. Commandant Huub Smeets zegt in de krant dat hij het zorgwekkend vindt: "Wat er in de wereld speelt, vraagt om veel operationele mensen. Een goed gevulde organisatie is van groot belang, aangezien deze mannen wereldwijd inzetbaar zijn voor de taken die voor ons liggen."
Minder operaties
De eisen voor de opleiding naar beneden bijstellen is voor de commandant en ook voor staatssecretaris Tuinman geen optie. De eisen voor commando's zijn gebaseerd op bestaande missies en cruciaal voor de gevaren en de overlevingskansen op het slagveld. Jean Debie, voorzitter van de Vakbond voor Burger en Militair defensiepersoneel zegt in de krant dat daar geen concessies gedaan kunnen worden. Volgens hem is de enige oplossing minder operaties uitvoeren, als de spoeling zo dun blijft. Smeets is hoopvol dat het om een tijdelijke dip gaat. Er zijn volgens hem voor komend jaar in ieder geval meer dan voldoende aanmeldingen.
Je bent toch echt - bedoeld of onbedoeld- een van de grappigste posters op Fok.quote:Op zaterdag 14 december 2024 09:13 schreef Mikeytt het volgende:
Terecht. Bij defensie werken is zowat het enige beroep dat knulliger is dan agent.
Ga wat nuttigs doen en werk in de zorg, in het onderwijs of in de techniek.
En ook kennis!quote:Op zaterdag 14 december 2024 09:26 schreef Haags het volgende:
Gelukkig hebben we @:straatcommando. 😎
Misschien maar eens laten presenteren door een mooie dame, in plaats van meneer Van Koningsbrugge.quote:Op zaterdag 14 december 2024 09:27 schreef Hexagon het volgende:
Misschien moeten ze een tv serie maken over commandos. Dat soort dingen werken vaak wel bij jeugd die nadenkt over beroepen.
Bedoel meer een actie/drama serie.quote:Op zaterdag 14 december 2024 09:31 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Misschien maar eens laten presenteren door een mooie dame, in plaats van meneer Van Koningsbrugge.
Jij hebt je meteen aangemeld na dit nieuws zie ikquote:Op zaterdag 14 december 2024 09:35 schreef Red_85 het volgende:
Mietjes worden gemaakt en niet geboren.
Qua fysiek moet het allemaal wel te doen zijn, maar in de koppies van de nieuwe generatie zit toch echt wat verkeerd.
Gaat voor mij niet meer op. Helaas voor je.quote:Op zaterdag 14 december 2024 09:45 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Jij hebt je meteen aangemeld na dit nieuws zie ik
Ik moest lachen om deze knullige reactie.quote:Op zaterdag 14 december 2024 09:13 schreef Mikeytt het volgende:
Terecht. Bij defensie werken is zowat het enige beroep dat knulliger is dan agent.
Je hebt mensen en die gaan - bijvoorbeeld - naar elke thuiswedstrijd van Almere City.quote:Op zaterdag 14 december 2024 09:48 schreef Bugno3 het volgende:
Kamp Van Koningsbrugge is natuurlijk zwaar door Defensie gesponsord, maar ik denk nou niet dat veel mensen daardoor geenthousiasmeerd worden Wie gaat zich nou vrijwillig dagenlang door de mangel laten halen zonder slaap en goede voeding?
als je denkt dat je er bent, zit je pas op 40%quote:Op zaterdag 14 december 2024 09:39 schreef Hexagon het volgende:
Ik denk dat ik na twee dagen al afgehaakt zou zijn gezien mijn sport talenten.
Niet meer.quote:Op zaterdag 14 december 2024 09:48 schreef Bugno3 het volgende:
Kamp Van Koningsbrugge is natuurlijk zwaar door Defensie gesponsord, maar ik denk nou niet dat veel mensen daardoor geenthousiasmeerd worden Wie gaat zich nou vrijwillig dagenlang door de mangel laten halen zonder slaap en goede voeding?
Nee, de mensen in de nieuwe generatie snappen dat het onzin is om je leven te riskeren voor wat hooggeplaatste oude mannen die ruzie met elkaar lopen te maken.quote:Op zaterdag 14 december 2024 09:35 schreef Red_85 het volgende:
Qua fysiek moet het allemaal wel te doen zijn, maar in de koppies van de nieuwe generatie zit toch echt wat verkeerd.
Je bedoelt crediteuren debiteuren met Storm?quote:Op zaterdag 14 december 2024 09:27 schreef Hexagon het volgende:
Misschien moeten ze een tv serie maken over commandos. Dat soort dingen werken vaak wel bij jeugd die nadenkt over beroepen.
Boomer gespot.quote:Op zaterdag 14 december 2024 09:35 schreef Red_85 het volgende:
Ik weet niet zeker of we wat aan die jongen hebbenquote:Op zaterdag 14 december 2024 09:26 schreef Haags het volgende:
Gelukkig hebben we @:straatcommando. 😎
Commandos moeten topfit zijn, vergelijk het met topsporters, op je 40e wordt je ook geen profvoetballer meer.quote:Op zaterdag 14 december 2024 10:13 schreef Joppiez het volgende:
Max leeftijd voor de opleiding is 28 jaar zie ik. Misschien kunnen ze daar 40 jaar van maken. Genoeg mensen die op latere leeftijd wel behoefte hebben aan een careerchange.
Ging jij maar iets nuttigs doen in plaats van mensen af te kraken die jouw zielige leventje verdedigen in tijden van oorlog als we worden aangevallen.quote:Op zaterdag 14 december 2024 09:13 schreef Mikeytt het volgende:
Ach verder gegaan met de studie. Ja dan moeten die gen z watjes het maar weer oplossen he.quote:Op zaterdag 14 december 2024 09:48 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Gaat voor mij niet meer op. Helaas voor je.
Heb er 20 jaar geleden serieus over nagedacht. Goede basis enzo voor de toekomst. Ben toch verder gegaan met de studie.
Hoe zit het met jou?
Hahaha studie. Wat heeft het land nou aan boekenkneusjes? Je komt verder met mensen die iets kunnen.quote:Op zaterdag 14 december 2024 09:48 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Gaat voor mij niet meer op. Helaas voor je.
Heb er 20 jaar geleden serieus over nagedacht. Goede basis enzo voor de toekomst. Ben toch verder gegaan met de studie.
Hoe zit het met jou?
Klopt.quote:Op zaterdag 14 december 2024 10:20 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Ach verder gegaan met de studie. Ja dan moeten die gen z watjes het maar weer oplossen he.
Wat kan jij?quote:Op zaterdag 14 december 2024 10:25 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Hahaha studie. Wat heeft het land nou aan boekenkneusjes? Je komt verder met mensen die iets kunnen.
Jammer man. Ook niet.quote:
En dit is het goede antwoord.quote:Op zaterdag 14 december 2024 10:00 schreef Rodgrod het volgende:
[..]
Nee, de mensen in de nieuwe generatie snappen dat het onzin is om je leven te riskeren voor wat hooggeplaatste oude mannen die ruzie met elkaar lopen te maken.
Haha wat. Defensie is op dit moment het meest nuttig van allemaalquote:Op zaterdag 14 december 2024 09:13 schreef Mikeytt het volgende:
quote:
Misschien moet jij gewoon even kijken waar de eco uit bestaat. Voor verreweg de meeste jonge gasten is dat niet te doen (fysiek). En dan inderdaad mentaal al helemaal niet.quote:Op zaterdag 14 december 2024 09:35 schreef Red_85 het volgende:
Over het algemeen niet. Maar uitzonderingen bestaan altijd. Dus zeker in tijden van tekorten, zou ik niet weten waarom je niet gewoon leeftijdgrens verhoogd. Bedoel, ze moeten toch eerst door meerdere trajecten. Dus zijn ze niet fit genoeg, vallen ze alsnog af.quote:Op zaterdag 14 december 2024 10:14 schreef raptorix het volgende:
[..]
Commandos moeten topfit zijn, vergelijk het met topsporters, op je 40e wordt je ook geen profvoetballer meer.
Je kan daar ook prima een opleiding volgen en dat later weer benutten in de 'burgermaatschappij'.quote:Op zaterdag 14 december 2024 10:38 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Haha wat. Defensie is op dit moment het meest nuttig van allemaal
Precies de bedoeling ook he. Als je het fysiek niet aankan, jammer dan. De eisen moeten hoog blijven want het gaat wel om de elitetroepen. Korps Mariniers hetzelfde.quote:Op zaterdag 14 december 2024 10:40 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Misschien moet jij gewoon even kijken waar de eco uit bestaat. Voor verreweg de meeste jonge gasten is dat niet te doen (fysiek). En dan inderdaad mentaal al helemaal niet.
Je vergeet voor gemak dat zo een training gigantisch duur is, Je wilt bij voorkeur ook dat zo iemand nog 2 decennia actief inzetbaar is, bij andere onderdelen is dat doorgaans niet zo een probleem omdat je eventueel een lichtere functie kan krijgen, maar als Commando is dat uiteraard niet van toepassing.quote:Op zaterdag 14 december 2024 10:41 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Over het algemeen niet. Maar uitzonderingen bestaan altijd. Dus zeker in tijden van tekorten, zou ik niet weten waarom je niet gewoon leeftijdgrens verhoogd. Bedoel, ze moeten toch eerst door meerdere trajecten. Dus zijn ze niet fit genoeg, vallen ze alsnog af.
Waarom niet? het gaat om individuen. Dan kan je perfect een berekening maken op iemand zijn fitheid.quote:Op zaterdag 14 december 2024 10:45 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je vergeet voor gemak dat zo een training gigantisch duur is, Je wilt bij voorkeur ook dat zo iemand nog 2 decennia actief inzetbaar is, bij andere onderdelen is dat doorgaans niet zo een probleem omdat je eventueel een lichtere functie kan krijgen, maar als Commando is dat uiteraard niet van toepassing.
Dus?quote:Op zaterdag 14 december 2024 10:48 schreef Jahr00n het volgende:
Doelloos ellenlange marsen lopen. Je moet er maar zin in hebben. Als ict’er verdien je drie keer zoveel
Beetje achterhaald in deze tijd, denk je niet? Het lijkt me goed om wat meer diversiteit na te streven, zodat ook mensen met een lichamelijke (of geestelijke!) beperking, of mensen met een hoog BMI, zich kunnen herkennen in de commando's.quote:Op zaterdag 14 december 2024 10:44 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Precies de bedoeling ook he. Als je het fysiek niet aankan, jammer dan. De eisen moeten hoog blijven want het gaat wel om de elitetroepen. Korps Mariniers hetzelfde.
Je moet geen liability zijn voor je collega's als het er om gaat.
Och jeetje. Boomer-humor.quote:Op zaterdag 14 december 2024 11:19 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Beetje achterhaald in deze tijd, denk je niet? Het lijkt me goed om wat meer diversiteit na te streven, zodat ook mensen met een lichamelijke (of geestelijke!) beperking, of mensen met een hoog BMI, zich kunnen herkennen in de commando's.
Die gelijkwaardigheid komt wederom weer van één kant. Het zijn jonge, gezond fysieke jongens die weer een oorlog worden ingerommeld. De rest zal zeggen ik niet want…ik ben….quote:Op zaterdag 14 december 2024 11:27 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Och jeetje. Boomer-humor.
Zelfs de meest woke figuur zegt bovenstaande niet. Lekker een karikatuur maken van mensen die meer gelijkwaardigheid nastreven.
Poh ja. Dat is inderdaad heel heftig. Een oorlog worden ingerommeld. En iedereen maar denken dat je bij defensie ging om, wat precies te doen?quote:Op zaterdag 14 december 2024 11:36 schreef Hoppahop het volgende:
[..]
Die gelijkwaardigheid komt wederom weer van één kant. Het zijn jonge, gezond fysieke jongens die weer een oorlog worden ingerommeld. De rest zal zeggen ik niet want…ik ben….
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |