quote:Hoogste rechter Roemenië: presidentsverkiezingen moeten opnieuw
De presidentsverkiezingen in Roemenië moeten volledig opnieuw, heeft het constitutioneel hof in Boekarest bepaald. Een motivering ontbreekt nog.
De beslissing volgt na berichten over Russische inmenging bij de eerste ronde van de verkiezingen. Woensdag gaf president Klaus Iohannis documenten van de veiligheidsdiensten vrij waaruit de bemoeienis van Rusland zou blijken. De eerste ronde van de verkiezingen werd verrassend gewonnen door de uiterst rechtse en pro-Russische kandidaat Calin Georgescu.
De Roemeense premier Marcel Ciolacu noemt het besluit van het hof "de enige correcte beslissing". Ook hij stelde zich kandidaat voor de presidentsverkiezingen, maar in de eerste ronde werd hij derde en viel daarmee af.
Presidentskandidaat Elena Lasconi veroordeelt de uitspraak van het hof en vindt dat "de wil van het Roemeense volk moet worden gerespecteerd". Zij haalde nipt meer stemmen dan Ciolacu en zou het zondag in de tweede ronde tegen Georgescu opnemen.
Verrassende winst
Calin Georgescu heeft nog niet gereageerd. Hij liet traditionele vormen van campagnevoeren volledig links liggen en richtte zijn aandacht op sociale media en dan vooral op TikTok.
Uit de vrijgegeven documenten van de veiligheidsraad bleek dat de filmpjes van Georgescu massaal door een 'statelijke actor" gepromoot werden via gecoördineerde accounts, aanbevelingsalgoritmes en betaalde promoties.
Georgescu werd in de eerste ronde uit het niets de grootste met 23 procent. De peilingen hadden hem nog geen 10 procent van de stemmen gegeven.
Aanstaande zondag zouden de Roemenen eigenlijk naar de stembus gaan voor de tweede ronde. Dat gaat nu niet meer door. Een nieuwe datum voor de verkiezingen wordt nog bekendgemaakt. De zittende president Iohannis blijft aan tot de verkiezingen opnieuw zijn gehouden. Zijn termijn zou eigenlijk aflopen op 21 december.
https://nos.nl/artikel/25(...)ingen-moeten-opnieuw
Oké, het begin is er.quote:Op maandag 9 december 2024 16:11 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Nou blijkbaar is er wel wat mis met jouw leesvaardigheden als je geen vertaalslag kan maken tussen de heartland theory en alle problemen die we nu zien tussen ons en Rusland. UA wordt plat gezegd gewoon gebruikt om tweespalt te veroorzaken tussen ons en Rusland. Is niet een-op-een de schuld van Biden, maar dit conflict zit gewoon ingebakken in de structuur zoals die is opgetuigd door USA na wo2, en later in 94 met het Budapast memorandum.
En verder reageer ik niet meer op jouw vraag "hoe dit" of "hoe dat". We hebben aan dezelfde achterlijke hogeschool gestudeerd met die markante "X'en".
Wij hebben er belang bij dat er tussen Rusland en Oekraine geen oorlog is, en dat er geen oorlog is tussen ons en Rusland en wij gewoon vrij kunnen handelen i.p.v. alle wederzijdse sancties die er nu zijn. Niemand wordt daar beter van.quote:Op maandag 9 december 2024 16:18 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Oké, het begin is er.
Maar leg eens uit: hoe wordt de oorlog in Oekraïne gebruikt om een 'tweespalt' te veroorzaken, zoals jij het noemt? Hebben wij er geen belang bij dat Oekraïne zich verdedigt tegen Russische agressie?
Toch wel een bijzondere afslag die je hier neemt: de VS als de grote kwade genius.
Uit het transcript blijkt dat de Amerikanen weldegelijk hun invloed hebben aangewend in de ontwikkelingen en het is ook erg raar om dit soort afvaardigingen te sturen om alleen maar de mensen op de straat een hart onder hun riem te steken. Was het andersom geweest en was er een pro EU kandidaat vervangen door een pro Russische en waren Russische leiders daar geweest, dan had het Westen het een coup genoemd en had jij dat te vuur en te zwaard verdedigd. I don’t know it for a fact, I just know it’s true.quote:Op maandag 9 december 2024 16:14 schreef KoosVogels het volgende: [..] Je repte over harde uitspraken over de uitbreiding van de NAVO, maar komt nergens met harde bewijzen. Je suggereert dat westerse leiders hebben ingepraat op Oekraïense, maar baseert je op je eigen gevoel. Het enige waar je mee aan komt zetten is dat ik 'naïef' ben. Dus sorry, maar jij bent hier echt degene die tekortschiet.
quote:Op maandag 9 december 2024 16:26 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Uit het transcript blijkt dat de Amerikanen weldegelijk hun invloed hebben aangewend in de ontwikkelingen en het is ook erg raar om dit soort afvaardigingen te sturen om alleen maar de mensen op de straat een hart onder hun riem te steken. Was het andersom geweest en was er een pro EU kandidaat vervangen door een pro Russische en waren Russische leiders daar geweest, dan had het Westen het een coup genoemd en had jij dat te vuur en te zwaard verdedigd. I don’t know it for a fact, I just know it’s true.
Je beseft dat het afzetten van Janoekovtisj niet uit het niets kwam? Dat daar maanden van grof geweld richting de eigen burgers aan vooraf gingen?quote:Op maandag 9 december 2024 16:21 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Uit het transcript blijkt dat de Amerikanen weldegelijk hun invloed hebben aangewend in de ontwikkelingen en het is ook erg raar om dit soort afvaardigingen te sturen om alleen maar de mensen op de straat een hart onder hun riem te steken. Was het andersom geweest en was er een pro EU kandidaat vervangen door een pro Russische en waren Russische leiders daar geweest, dan had het Westen het een coup genoemd en had jij dat te vuur en te zwaard verdedigd. I don’t know it for a fact, I just know it’s true.
Nee, wij hebben geen belang bij oorlog, Oekraïne evenmin. Daarom is het ook vreselijk dat Poetin besloot om zijn buurland binnen te vallen. Als ik jouw teksten zo lees, lijkt het alsof niemand deze oorlog wilde, Rusland voorop.quote:Op maandag 9 december 2024 16:25 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wij hebben er belang bij dat er tussen Rusland en Oekraine geen oorlog is, en dat er geen oorlog is tussen ons en Rusland en wij gewoon vrij kunnen handelen i.p.v. alle wederzijdse sancties die er nu zijn. Niemand wordt daar beter van.
Waarom zou Oekraine perse bij de EU en NAVO moeten als wij weten dat dit voor Rusland niet te verteren is? Waarom? En wat heeft Oekraine nou aan deze oorlog? Leg het mij eens uit.
Hadden het nog steeds een coup genoemd.quote:Op maandag 9 december 2024 16:27 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
[..]
Je beseft dat het afzetten van Janoekovtisj niet uit het niets kwam? Dat daar maanden van grof geweld richting de eigen burgers aan vooraf gingen?
Als een pro-EU kandidaat een halve oorlog voerde tegen zijn eigen bevolking, dan zou het niet meer dan terecht zijn dat hij was afgezet.
Poetin is tot deze inval gekomen nadat hij maandenlang troepen aan het opbouwen was en ná talloze gesprekken met Westerse leiders om tot een deal te komen. Maar het Westen wilde omwille van haar eigen trots niks toegeven. Wel tekenend dat je komt met de MH17 in relatie tot deze discussie. Die MH17 is per abuis uit de lucht geknald, ontzettende lompe actie van de Russische artellerie. Maar dat is nimmer met opzet gebeurd.quote:Op maandag 9 december 2024 16:31 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nee, wij hebben geen belang bij oorlog, Oekraïne evenmin. Daarom is het ook vreselijk dat Poetin besloot om zijn buurland binnen te vallen. Als ik jouw teksten zo lees, lijkt het alsof niemand deze oorlog wilde, Rusland voorop.
En die sancties komen natuurlijk ook niet uit het niets. Die zijn het gevolg van de annexatie van de Krim en het neerhalen van de MH17. Het was onder anderen Nederland dat aandrong op strenge sancties toen 198 van onze burgers uit de lucht werden geschoten door een Russische BUK.
Waarom heeft Gorbachev dit interview dan nooit ontkrachtigd of een rectificatie geëist?quote:Op maandag 9 december 2024 16:03 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het is een weergave van de journalist. Ik vertrouw journalisten niet omdat ik zelf meermaals ben geïnterviewd en/of betrokken was bij zaken die de pers haalde en journalisten maakten er steeds van wat ze wilden, niet gehinderd door feiten.
Mijn eerste interview, eerste vraag: was u verrast door X. Mijn antwoord: nee.
De volgende dag las ik dat ik verrast was door X.
Dus ik heb mijn wantrouwen in dezen.
Wij vinden Poetin een slecht mens, als Rusland in de eerste maanden na de inval een klinkende overwinning had gehaald was hij een held gebleven voor vele Russen.quote:Op maandag 9 december 2024 16:36 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Poetin is tot deze inval gekomen nadat hij maandenlang troepen aan het opbouwen was en ná talloze gesprekken met Westerse leiders om tot een deal te komen. Maar het Westen wilde omwille van haar eigen trots niks toegeven. Wel tekenend dat je komt met de MH17 in relatie tot deze discussie. Die MH17 is per abuis uit de lucht geknald, ontzettende lompe actie van de Russische artellerie. Maar dat is nimmer met opzet gebeurd.
Poetin is een slecht mens gezien de vele (zoals het nu lijkt) mensenrechten schendingen en gebruik van clustermunitie in geürbaniseerde omgevingen. Maar Rutte en Verhofstadt zijn net zo slecht.
En dit inderdaad.quote:Op maandag 9 december 2024 16:26 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Goh wat gek dat het Westen niet instemde met een vetorecht voor een niet NAVO lid voor nieuwe lidstaten en het terugtrekken van NAVO troepen en materieel uit nieuwe lidstaten sinds 1997 (zodat de rode loper voor Rusland kan worden uitgelegd).quote:Op maandag 9 december 2024 16:36 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Maar het Westen wilde omwille van haar eigen trots niks toegeven.
'Rutte en Verhofstadt zijn net zo slecht' en die arme Poetin had geen andere keuze dan een buurland aan stront schieten en talloze burgerslachtoffers maken, want het stomme westen wilde niet meebewegen.quote:Op maandag 9 december 2024 16:36 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Poetin is tot deze inval gekomen nadat hij maandenlang troepen aan het opbouwen was en ná talloze gesprekken met Westerse leiders om tot een deal te komen. Maar het Westen wilde omwille van haar eigen trots niks toegeven. Wel tekenend dat je komt met de MH17 in relatie tot deze discussie. Die MH17 is per abuis uit de lucht geknald, ontzettende lompe actie van de Russische artellerie. Maar dat is nimmer met opzet gebeurd.
Poetin is een slecht mens gezien de vele (zoals het nu lijkt) mensenrechten schendingen en gebruik van clustermunitie in geürbaniseerde omgevingen. Maar Rutte en Verhofstadt zijn net zo slecht.
Ja eenieder die oorlog prefereert boven overleg is even slecht.quote:Op maandag 9 december 2024 16:50 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
'Rutte en Verhofstadt zijn net zo slecht' en die arme Poetin had geen andere keuze dan een buurland aan stront schieten en talloze burgerslachtoffers maken, want het stomme westen wilde niet meebewegen.
Ja, wij zijn wel uitgepraat.
Je bent van een keiharde neocon opgeschoven naar westenhatende Poetin-apologeet. Bijzondere transformatie, maar ieder z'n ding. Iets te enthousiast lavendel lopen snuiven op het FvD-bootcamp?
Poetin: valt buurland binnen, schiet steden in Oekraïne aan stront, richt slachtingen aan onder burgers, bombardeert burgerdoelen, probeert gebied te veroveren.quote:Op maandag 9 december 2024 16:53 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja eenieder die oorlog prefereert boven overleg is even slecht.
Mijn een westenhatende Poetin apologeet noemen Misschien is dat nog minder erg als Cheney en de zijne pijpen. De geschiedenis zal het leren.
Ach ach Koos, ik ken jou wel beter in discussies.
Ok. Je bent blijkbaar echt een achterlijke simplist ipv een leuke discussie partner.quote:Op maandag 9 december 2024 17:05 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Poetin: valt buurland binnen, schiet steden in Oekraïne aan stront, richt slachtingen aan onder burgers, bombardeert burgerdoelen, probeert gebied te veroveren.
Rutte en Verhofstadt: steunen Oekraïne in zijn strijd tegen Rusland.
Php: ze zijn allemaal even erg.
Dan kun je mij verwijten dat ik 'Cheney en de zijnen pijp', maar ik vind ze niet 'even erg'.
quote:Op maandag 9 december 2024 17:08 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ok. Je bent blijkbaar echt een achterlijke simplist ipv een leuke discussie partner.
Weten we dat ook weer.
Churchill wilde doorvechten, ging all-in op oorlog. Roosevelt idem.quote:Op maandag 9 december 2024 16:53 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja eenieder die oorlog prefereert boven overleg is even slecht.
Wat heeft Churchill hiermee te maken?quote:Op maandag 9 december 2024 17:28 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
[..]
Churchill wilde doorvechten, ging all-in op oorlog. Roosevelt idem.
Waren zij 'even slecht' als Hitler, die een veroveringsoorlog in gang had gezet?
De vertaalslag naar het hier nu moge duidelijk zijn. Poetin is deze oorlog begonnen, westerse leiders geven Oekraïne de steun om deze strijd te continueren. Als jij dat beschouwt als 'even slecht', dan zitten wij op z'n zachtst gezegd niet op dezelfde golflengte.
Tenzij je iets anders bedoelt, maar dan moet je dat aangeven. Want ik citeer hier jouw letterlijke woorden.
Het heeft wel allemaal met de Russische oorlog te maken.quote:Op maandag 9 december 2024 18:35 schreef sp3c het volgende:
zitten jullie in het juiste topic met zijn allen of wat?
vooralsnog niet echtquote:Op maandag 9 december 2024 18:40 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Het heeft wel allemaal met de Russische oorlog te maken.
Werd niet bedreigd met kopjes thee of een uit het raam werping.quote:Op maandag 9 december 2024 16:42 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Waarom heeft Gorbachev dit interview dan nooit ontkrachtigd of een rectificatie geëist?
Het is heel eenvoudig: de Roemeense rechter spreekt over Russische inmenging op basis van intelligence waarvan een deel openbaar gemaakt wordt.quote:Op maandag 9 december 2024 20:23 schreef LXIV het volgende:
Maar om dit weer OT te brengen: ik vind dus dat verkiezingsuitslagen gerespecteerd moeten worden, mits de verkiezingen an sich eerlijk verlopen zijn. Dus geen stemmen verkeerd geteld of mensen weggejaagd bij het stemhokje. Als we verkiezingen ongeldig verklaren omdat de uitslag niet bevalt dan is het einde echt zoek.
Wat 'beinvloeding' betreft: iedereen probeert verkiezingen permanent te beinvloeden natuurlijk. Dat is een wezenlijk kenmerk. Als, zoals bijvoorbeeld in Noord-Korea, alle media in handen zijn van de staat en mensen niks horen dan kun je ook niet spreken van eerlijke verkiezingen. Maar in een vrij land, met vrije media en internettoegang zal de beinvloeding, zeker van een externe partij die het heimelijk moet doen, enorm beperkt zijn. De zittende president zal ook beinvloed hebben, net als allerlei kranten, televisiekanalen, bekende Roemenen etc. Geen reden tussen die tientallen partijen ook de Russen zaten om meteen verkiezingen ongeldig te verklaren als de rest gewoon klopte.
Zien we hier een abberatie of is dit een beweging die we vaker en sterker zullen zien. Zou dit in nl ook mogelijk zijn?quote:Op maandag 9 december 2024 20:23 schreef LXIV het volgende:
Maar om dit weer OT te brengen: ik vind dus dat verkiezingsuitslagen gerespecteerd moeten worden, mits de verkiezingen an sich eerlijk verlopen zijn. Dus geen stemmen verkeerd geteld of mensen weggejaagd bij het stemhokje. Als we verkiezingen ongeldig verklaren omdat de uitslag niet bevalt dan is het einde echt zoek.
Wat 'beinvloeding' betreft: iedereen probeert verkiezingen permanent te beinvloeden natuurlijk. Dat is een wezenlijk kenmerk. Als, zoals bijvoorbeeld in Noord-Korea, alle media in handen zijn van de staat en mensen niks horen dan kun je ook niet spreken van eerlijke verkiezingen. Maar in een vrij land, met vrije media en internettoegang zal de beinvloeding, zeker van een externe partij die het heimelijk moet doen, enorm beperkt zijn. De zittende president zal ook beinvloed hebben, net als allerlei kranten, televisiekanalen, bekende Roemenen etc. Geen reden tussen die tientallen partijen ook de Russen zaten om meteen verkiezingen ongeldig te verklaren als de rest gewoon klopte.
Van welke krant is die man in het filmpje?quote:Op maandag 9 december 2024 22:15 schreef Droopie het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Media en politiek, t loopt hand in hand, of ze nu willen of niet.
Algemeen Dagbladquote:Op maandag 9 december 2024 23:15 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Van welke krant is die man in het filmpje?
Zal niet de daklozenkrant zijn.
Het Vlaams Dagblad dus.quote:
Roemenië gaat nog wel een stap verder. Daar worden onwelgevallige uitslagen gewoon geannuleerd.quote:Op zondag 12 januari 2025 17:15 schreef Viesdik het volgende:
Ik zie een patroon. De FvD die niet meer mag verschijnen op de msm, de AFD uit Duitsland die niet meer mag verschijnen op de msm. Nu geldt dat ook voor Roemenië.
Allemaal onder het mom van het beschermen van de democratie.
Linkschen en globalisten geven altijd iemand anders de schuld terwijl ze eigenlijk zelf schuldig zijn. Je ideologie met hand en tand opleggen op de samenleving. Dit krijg je zelfs met chemotherapie niet genezen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |