Altijd tegen Benjamin. En Harrison Wood.quote:“De ploeg was niet blij als je eens een goeie uitslag reed”: hoe knechten het slachtoffer zijn van het degradatiesysteem in de koers
Aan het eind van aankomend wielerseizoen worden de WorldTour-licenties voor de volgende drie jaar verdeeld en dus loopt de stress bij ploegen in degradatienood stilaan hoog op. En dat heeft niet in het minst voor (jonge) knechten serieuze gevolgen: “In plaats van jonge renners te steunen, gaan ploegen nu mannen van 35 of 36 die aan het einde van hun carrière zijn een contract geven.”
Sinds 2020 bestaat er in de wielerwereld een promotie-degradatiesysteem. De achttien ploegen die over een cyclus van drie jaar de meeste UCI-punten scoren, krijgen een WorldTour-licentie aangeboden. Een WorldTour-ploeg die niet in de top achttien eindigt, verliest dus z’n WorldTour-licentie. Dat was de reden waarom Lotto Dstny eind 2022 degradeerde uit de WorldTour. Zij strandden in de eerste cyclus (2020-2022) pas op de negentiende plaats.
Het aankomende wielerseizoen vormt het laatste seizoen van de huidige driejarige cyclus om een WorldTour-licentie voor de jaren 2026-2028 te bemachtigen en dus zit de stress er dik in bij de ploegen die op een degradatieplaats staan. UCI-punten scoren is cruciaal en dat heeft serieuze gevolgen. Niet in het minst voor renners die vooral in dienst van anderen rijden – de knechten dus.
Het zit namelijk zo: niet alle UCI-punten die een ploeg verzamelt, tellen mee voor de rangschikking. In de eerste cyclus (2020-2022) telden enkel de punten mee van de tien beste scorende renners per ploeg, in de huidige cyclus is dat opgetrokken tot de twintig best scorende renners. En als je voor een team rijdt dat strijdt voor promotie of tegen degradatie en niet tot de renners behoort die punten moeten scoren, heeft dat grote gevolgen.
“De ploegleiding zei tegen mij: jouw punten hebben toch geen nut”
Benjamin Declercq maakte het van dichtbij mee. Hij reed in 2022, het laatste jaar van de vorige cyclus, bij Team Arkéa Samsic, een ploeg die naar de WorldTour wilde promoveren en dus alle punten nodig had. In de winter voorafgaand aan dat seizoen werd al beslist welke tien renners binnen de ploeg voor de punten moesten zorgen en daar was Declercq – onder andere door een blessure in 2021 – niet bij. Met het extreme gevolg dat wanneer Declercq zelf in een kansrijke positie zat, hij zijn benen moest stilhouden. “Dan zei de ploegleiding tegen mij: ‘jouw punten hebben toch geen nut.’ Als je een heel jaar in dienst rijdt en je hoort dat als je eindelijk eens een mooie uitslag kan rijden, dan is dat hard. Cru gezegd was de ploeg niet tevreden als je niet tot de tien ‘puntenscoorders’ behoorde en je een goede uitslag reed.”
En zo kom je als renner ook in een vicieuze cirkel terecht: omdat je nog geen punten hebt gescoord, krijg je de kans niet meer om een goede uitslag te rijden, waardoor je zonder punten achterblijft en je als renner ook niet meer aantrekkelijk bent voor jouw eigen ploeg én voor andere ploegen die strijden tegen degradatie of om promotie. Declercq kreeg uiteindelijk geen nieuw contract en moest stoppen als profrenner.
Nadeel voor jonge knechten
Harrison Wood, een 24-jarige knecht van Cofidis die einde contract is, zit nu in hetzelfde schuitje en legde in gesprek met het magazine Rouleur de vinger op de wonde: “Ik heb een heel seizoen lang bijna alleen maar WorldTour-wedstrijden gereden tegen de beste renners ter wereld, maar wel volledig in dienst van de kopmannen. Daardoor heb ik amper UCI-punten gescoord. Bij Cofidis ligt een contractverlenging moeilijk want de ploeg strijdt om het behoud en heeft nood aan renners die punten scoren. Dat begrijp ik, maar het is niet mijn probleem als ik geen punten scoor nadat er mij gezegd is dat dat niet mijn taak is. Dan is het vreemd om in augustus mij erop te wijzen dat ik geen punten scoor.”
En ook om een contract te versieren bij een andere ploeg die strijdt om promotie of tegen degradatie speelt dat in zijn nadeel. “Die ploegen zeggen dan: het zou goed zijn mocht je ons UCI-punten kunnen voorleggen. Maar ik kreeg tijdens het seizoen de kans niet om dat te doen. In plaats van jonge renners te steunen, gaan ploegen nu mannen van 35 of 36 jaar die aan het einde van hun carrière zijn maar wel punten kunnen scoren een contract geven. Gewoon omdat ze zo nerveus zijn door de situatie.” Astana, een WorldTour-ploeg die momenteel 21ste staat en dus op een degradatie afstevent, deed bijvoorbeeld negen transfers, waarvan zes dertigers. Onder andere Wout Poels (37) en Diego Ulissi (35) moeten punten scoren en degradatie vermijden. Volgens Wood dus ten koste van jonge knechten. De Brit kreeg uiteindelijk geen contractverlenging bij Cofidis en tekende bij het continentale Sabgal / Anicolor.
Van 5000 naar 3500 achterstand in 5 weken tijd. Astana staat zo nog voor de zomer op een veilige plekquote:
Zouden ze bij Picnic PostNL DSM Firminich enzovoorts ook al zenuwachtig worden?quote:Op maandag 3 maart 2025 12:22 schreef franklop het volgende:
Weekje later en volgens PCS is het verschil naar Cofidis nu < 3000
Mwah.quote:Op maandag 3 maart 2025 12:38 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Zouden ze bij Picnic PostNL DSM Firminich enzovoorts ook al zenuwachtig worden?
Met onder meer Tudor en UnoX gaat dat wel een probleem worden.quote:Op maandag 17 maart 2025 10:29 schreef Halcon het volgende:
[..]
Mwah.
Is het zo'n ramp drie jaar geen WT? Zolang je bij de beste PCT-ploegen zit, zit je eigenlijk beter dan onderkant WT.
Picnic moet UnoX wel onder zich kunnen houden. Vermoedelijk pakken ze ook wel meer punten als ze verplichte nummertjes kunnen schrappen voor wedstrijden waar ze wel punten kunnen pakken.quote:Op maandag 17 maart 2025 17:16 schreef wimderon het volgende:
[..]
Met onder meer Tudor en UnoX gaat dat wel een probleem worden.
UnoX is hun team nog elk jaar aan het versterken met de betere Scandinaviërs die op de markt komen.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 13:44 schreef Halcon het volgende:
[..]
Picnic moet UnoX wel onder zich kunnen houden. Vermoedelijk pakken ze ook wel meer punten als ze verplichte nummertjes kunnen schrappen voor wedstrijden waar ze wel punten kunnen pakken.
Als je de top 2 niet haalt, is het natuurlijk wel meteen drama idd met twee Franse pro teams.
Ja, alleen is enkel Denen en Noren wel een stevige beperkingen. Dit jaar Grondahl (die al jaren vierkant rond rijdt) en Kron (die vorig seizoen ook niet echt geweldig reed). Niet echt indrukwekkend. Maar gezien de beperking die ze zichzelf opleggen, is dat soms wat er mogelijk is.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 17:10 schreef wimderon het volgende:
[..]
UnoX is hun team nog elk jaar aan het versterken met de betere Scandinaviërs die op de markt komen.
Zoveel puntenpakkers dat ze zomaar even bij de eerste twee gaan eindigen heeft Picnic niet, waarbij Bardet binnenkort wegvalt en de contracten van Vermaerke en Lund aflopen.
PicNic moet hopen dat Bardet zijn laatste twee maanden nog gas gaat geven want anders kunnen ze flink in de problemen komen. Zeker met het totale debacle van Jakobsen erbij. Als het verder alleen van Onley moet komen, is dat wel heel veel gevraagd.quote:Op maandag 31 maart 2025 09:48 schreef franklop het volgende:
[ afbeelding ]
Weer 2 weken verder, dus weer een update. Cofidis heeft een plekje gepakt ten opzichte van Picnic PostNL, dat nu op de laatste 'veilige' plaats staat. Voorsprong op Uno-X, dat Astana weer is gepasseerd, is ongeveer 2.000 punten. Uno-X stond 2.800 punten achter op een WT plek aan het begin van het seizoen en daar is dus ook al een forse hap uit. Astana is nog steeds wel op de brommer en heeft het gat naar P18 in de afgelopen 2 weke ook alweer met 300 punten verkleind.
Arkéa kunnen we wel definitief afschrijven durf ik te zeggen. Die zullen met hun selectie niet de Astanas van deze wereld bij kunnen houden.
Frank VDB kan ook wel punten halen. Bittner, Vermaerke. Programma van Poole wat omgooien eigenlijk. Jakoksen kun je, als er geen aanwijsbare en oplosbare medische oorzaak is, beter gewoon ontbinden. Zou alleen niet weten wat je daar tijdens het seizoen zo snel voor terug kunt halen, in de zin van dat het iemand is die veel punten pakt.quote:Op maandag 31 maart 2025 09:57 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
PicNic moet hopen dat Bardet zijn laatste twee maanden nog gas gaat geven want anders kunnen ze flink in de problemen komen. Zeker met het totale debacle van Jakobsen erbij. Als het verder alleen van Onley moet komen, is dat wel heel veel gevraagd.
Marit, Rexquote:Op maandag 31 maart 2025 10:02 schreef Halcon het volgende:
[..]
Frank VDB kan ook wel punten halen. Bittner, Vermaerke. Programma van Poole wat omgooien eigenlijk.
Intermarché hangt helemaal van Girmay af.
Vermaerke en VDB ook totaal uit vorm.quote:Op maandag 31 maart 2025 10:02 schreef Halcon het volgende:
[..]
Frank VDB kan ook wel punten halen. Bittner, Vermaerke. Programma van Poole wat omgooien eigenlijk. Jakoksen kun je, als er geen aanwijsbare en oplosbare medische oorzaak is, beter gewoon ontbinden. Zou alleen niet weten wat je daar tijdens het seizoen zo snel voor terug kunt halen, in de zin van dat het iemand is die veel punten pakt.
Intermarché hangt helemaal van Girmay af.
Ja, die rijden dit jaar nog wel redelijk voor hun doen. Zal ook wel moeten. Cofidis zal nog wel de nodige punten pakken in Franse koersen.quote:Op maandag 31 maart 2025 10:04 schreef franklop het volgende:
[..]
Marit, Rex
Mogen dan ook worden genoemd als je VDB noemt bij Picnic
En probleem bij Wanty is dat ze geen renners hebben die een klassement kunnen rijden, dan ligt de druk volledig bij de eendagskoersen.quote:Op maandag 31 maart 2025 09:53 schreef Halcon het volgende:
Arkea probeert het ook niet eens meer. Cofidis zal het uiteindelijk wel moeten redden met al die Franse koersen. Als Girmay in de Tour en Belgische semi-klassiekers tegen valt, zal Intermarché het nog wel benauwd krijgen.
Ja, Marit rijdt niet zo heel slecht dit jaar. VDB valt tot nu toe tegen.quote:Op maandag 31 maart 2025 10:04 schreef franklop het volgende:
[..]
Marit, Rex
Mogen dan ook worden genoemd als je VDB noemt bij Picnic
Is alleen voor dit jaar.quote:Op maandag 31 maart 2025 15:48 schreef Halcon het volgende:
23 ploegen in de grote rondes maakt het weer iets interessanter om te degraderen.
Die willen ze een startplicht geven?quote:Op maandag 31 maart 2025 17:00 schreef Marcoss het volgende:
En ze willen ook al jaren de regels aanpassen dat de 2 beste niet WT-ploegen overal startrecht hebben en geen startplicht.. want dat is inderdaad voor die ploegen een ideale situatie
Maar dat komt er blijkbaar ook maar niet door
Probleem is dat zulke jonge jongens juist grote koersen willen rijden. Onley en Poole zijn vorig jaar op het einde al naar de andere kant van de wereld gestuurd, maar als je dat nu voor de rest van het jaar grotendeels doet zeggen die dadelijk ook: 'De groeten, ik ga ergens anders heen.'quote:Op maandag 31 maart 2025 10:41 schreef Marcoss het volgende:
Onley kunnen ze ook slimmer inzetten bij Picnic. Die rijdt een heel goed jaar met prima klasseringen in TDU en UAE, maar die rijdt enkel WT-koersen waar de concurrentie zowat altijd groot is. Z’n volgende koersen zijn Baskenland en de Waalse klassiekers. Daar zal hij ook wel wat ereplaatsen bij elkaar fietsen, maar dat tikt niet echt aan.
Nee, ze willen er juist van af dat die ploegen automatisch overal mogen starten. Dus dat Picnic niet automatisch mag starten in PN, maar afhankelijk zijn van een wildcard.quote:Op maandag 31 maart 2025 17:05 schreef Halcon het volgende:
[..]
Die willen ze een startplicht geven?
Wat is dan nog het verschil tussen de WT en de PTVanaf 2026 de beste drie ploegen Wild cards voor de grote rondes, dan is degraderen niet zo'n drama voor de Picnickers en Cofidissen van deze wereld.
Ja: dat is ook wel waar inderdaadquote:Op maandag 31 maart 2025 17:09 schreef wimderon het volgende:
[..]
Probleem is dat zulke jonge jongens juist grote koersen willen rijden. Onley en Poole zijn vorig jaar op het einde al naar de andere kant van de wereld gestuurd, maar als je dat nu voor de rest van het jaar grotendeels doet zeggen die dadelijk ook: 'De groeten, ik ga ergens anders heen.'
Dus wel een extra Wild-card, maar niet meer die "Israel"-regel?quote:Op maandag 31 maart 2025 17:20 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Nee, ze willen er juist van af dat die ploegen automatisch overal mogen starten. Dus dat Picnic niet automatisch mag starten in PN, maar afhankelijk zijn van een wildcard.
Nu is degraderen geen issue inderdaad
Klopt, maar de zekerheid heb je niet als ploeg en dat maakt het lastiger om een planning te maken wie je waar in wil zetten. En als de Tour volgend jaar bijvoorbeeld wel graag Pidcock aan de start wil hebben , moet er toch een ploeg plaats makenquote:Op maandag 31 maart 2025 17:28 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dus wel een extra Wild-card, maar niet meer die "Israel"-regel?
In de praktijk zullen de degradanten dan ook bijna overal wel mogen starten. Om helemaal zeker te zijn, zal Picnic misschien nog een Fransman van enig niveau moeten halen.
Dat wel. En zo'n shitshow als dit jaar, waar je tot vandaag eigenlijk nog weinig wist over de Giro. Lastig om zo een fatsoenlijke seizoensplanning te maken.quote:Op maandag 31 maart 2025 18:56 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Klopt, maar de zekerheid heb je niet als ploeg en dat maakt het lastiger om een planning te maken wie je waar in wil zetten. En als de Tour volgend jaar bijvoorbeeld wel graag Pidcock aan de start wil hebben , moet er toch een ploeg plaats maken
Pidcock zit waarschijnlijk allang op de berg. Dus die was ook al 99% zeker.quote:Op maandag 31 maart 2025 20:51 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat wel. En zo'n shitshow als dit jaar, waar je tot vandaag eigenlijk nog weinig wist over de Giro. Lastig om zo een fatsoenlijke seizoensplanning te maken.
We zijn pas net bezig, dus het zegt allemaal niet zo veel nog, maar Q365.5 staat wel bij de beste 20 ploegen en bij de beste drie Pro Tour-ploegen.
Toch hebben ze de memo met de stand wel bekeken want Onley en Vermaerke staan er op voor de GP Indurainquote:Op maandag 31 maart 2025 17:09 schreef wimderon het volgende:
[..]
Probleem is dat zulke jonge jongens juist grote koersen willen rijden. Onley en Poole zijn vorig jaar op het einde al naar de andere kant van de wereld gestuurd, maar als je dat nu voor de rest van het jaar grotendeels doet zeggen die dadelijk ook: 'De groeten, ik ga ergens anders heen.'
Denk dat het voor een renner geen straf is wat kleinere koersen mee te pakken toch? Zolang het maar gepland is.quote:Op woensdag 2 april 2025 11:21 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Toch hebben ze de memo met de stand wel bekeken want Onley en Vermaerke staan er op voor de GP Indurain
Nee, en ze zijn toch in de buurt voor Itzuliaquote:Op woensdag 2 april 2025 11:32 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Denk dat het voor een renner geen straf is wat kleinere koersen mee te pakken toch? Zolang het maar gepland is.
Het zal voor Picnic heel erg afhangen van de resultaten die Onley en Bardet de komende maanden rijden. Als Bardet weer podium rijdt in Luik en vervolgens top 5 met rituitslagen in de Giro levert dat een enorme sloot punten op.quote:Op donderdag 10 april 2025 11:57 schreef Funzel het volgende:
Ik denk dat Astana dit toch wel gaat redden.. Mijn gevoel zegt me dat Cofidis het haalt, Picnic niet. Uno-X die dan als 2e pro team alsnog alles mag rijden.
Fretin is een fenomeen.quote:Op donderdag 10 april 2025 11:57 schreef Funzel het volgende:
Ik denk dat Astana dit toch wel gaat redden.. Mijn gevoel zegt me dat Cofidis het haalt, Picnic niet. Uno-X die dan als 2e pro team alsnog alles mag rijden.
quote:Milan Fretin past vanwege strijd om UCI-punten voor Parijs-Roubaix
Milan Fretin zal zondag toch niet deelnemen aan Parijs-Roubaix. De sprinter was aanvankelijk wel voorzien voor de Hel van het Noorden, maar de rappe man van Cofidis wijzigt op het laatste moment zijn plannen.
“Normaal zou ik Parijs-Roubaix rijden, maar het wordt de Ronde van Limburg”, vertelde hij voor de start aan Het Nieuwsblad. “Iedereen weet dat de UCI-punten voor onze ploeg heel belangrijk zijn. De kans dat ik die in de Ronde van Limburg kan rapen, is veel groter.”
De Ronde van Limburg vindt plaats op woensdag 16 maart, drie dagen na Parijs-Roubaix. “Het zou mooi geweest zijn om mezelf met de toppers te meten in Roubaix, maar het zal niet voor dit jaar zijn.”
Dat Cofidis zijn sprinter wil inzetten in de Ronde van Limburg, is niet zo gek. De Franse formatie staat momenteel op de zeventiende plaats op de ranking van de WorldTour-cyclus 2023-2025 en vecht dus tegen degradatie. De achttiende plek is de laatste die aan het einde van het seizoen recht geeft op een nieuwe, driejarige WorldTour-licentie.
Zeker bij goede uitslagen.quote:Op woensdag 2 april 2025 11:32 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Denk dat het voor een renner geen straf is wat kleinere koersen mee te pakken toch? Zolang het maar gepland is.
Moet het nog zien dat ze Tudor en Q36.5 allebei onder zich gaan houden.quote:Op donderdag 10 april 2025 14:02 schreef Funzel het volgende:
Tudor en Q36.5 hou je misschien nog wel onder je, maar Uno-X gaat daar zit jaar natuurlijk al gigantisch boven zitten. Die gaan gewoon voor top 3 pro ploegen zoals Lotto en Israel dat de afgelpen jaren gedaan hebben. Dan mist Picnic die gegerandeerde uitnodigingen ook al.
Jakobsen en Eekhoff zijn geblesseerd net als Degenkolb die alleen in Roubaix nog lijkt te kunnen fietsen afgelopen jaren.quote:Op zondag 13 april 2025 22:28 schreef Halcon het volgende:
Picnic verliest vandaag weer dik op Intermarché en Uno-x. En ook wel wat op Astana.
Pidcock kan ook zomaar hard gaan farmen komende weken.quote:Op maandag 14 april 2025 13:54 schreef Halcon het volgende:
Ja, Baskenland pakt Astana ook meer dan Onley. Bardet zal het in LBL en de Giro moeten gaan doen. Die zwaait daarna ook af.
Dan heb je er 27 over, waarvan er 5 uit liggen. Dat helpt ook niet echt als je wat extra wedstrijden toe wilt voegen voor de punten.
Een ander probleem is dat ze, als ze degraderen, op dit moment na Tudor, Q36.5 en Uno-x het vierde Pro team zijn. Dat moeten ze ook nog maar in zien te halen.
Ja, wordt al lastig zat om Q36.5 nog in te halen. Geen idee van wie dat zou moeten komen bij Picnic. VDB valt tegen dit jaar. Poole lag/ligt eruit en is volgende maand pas weer terug. Bardet kapt er mee.quote:Op maandag 14 april 2025 13:55 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Pidcock kan ook zomaar hard gaan farmen komende weken.
Van Bittner en Lund, maar dan moeten ze wel even een handig programma samenstellen. VDB zou het ook nog wel aardig kunnen doen zoals in chaotische wedstrijden in de Coupe de France.quote:Op maandag 14 april 2025 13:59 schreef Halcon het volgende:
Ja, wordt al lastig zat om Q36.5 nog in te halen. Geen idee van wie dat zou moeten komen bij Picnic. VDB valt tegen dit jaar. Poole lag/ligt eruit en is volgende maand pas weer terug. Bardet kapt er mee.
Klopt.quote:Op maandag 14 april 2025 14:17 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Van Bittner en Lund, maar dan moeten ze wel even een handig programma samenstellen. VDB zou het ook nog wel aardig kunnen doen zoals in chaotische wedstrijden in de Coupe de France.
Scaroni straks op het podium met Roglic en Ayuso?quote:Op zondag 4 mei 2025 20:24 schreef Faraday01 het volgende:
Nog maar 160 punten achterstand voor Astana - glow in the dark
Ik heb torenhoge verwachtingen van Fortunato.quote:Op zondag 4 mei 2025 20:31 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Scaroni straks op het podium met Roglic en Ayuso?
Nu weet ik niet tot wanneer je kunt inschrijven op wedstrijden maar Picnic lijkt me nou geen team dat flexibel is.quote:Op zaterdag 10 mei 2025 13:09 schreef Faraday01 het volgende:
Vandaag GP du Morbihan. Astana en Cofidis met stevige teams aan de start en geen Picnic. Is toch 1.pro dus lijkt me niet handig niet te starten.
Ongeveer alle ploegen rondom de streep staan hier aan de start dus het is vooral Picnic dat verzuimt. De knakworsten, intermarche zijn er ook.quote:Op zaterdag 10 mei 2025 14:05 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Nu weet ik niet tot wanneer je kunt inschrijven op wedstrijden maar Picnic lijkt me nou geen team dat flexibel is.
Beide kopmannen gingen er bij liggen in de sprint.quote:Op zaterdag 10 mei 2025 13:09 schreef Faraday01 het volgende:
Vandaag GP du Morbihan. Astana en Cofidis met stevige teams aan de start en geen Picnic. Is toch 1.pro dus lijkt me niet handig niet te starten.
Ze laten vrijwel structureel dat soort wedstrijden links liggen. Zitten ook niet al te ruim in de renners.quote:Op zaterdag 10 mei 2025 13:09 schreef Faraday01 het volgende:
Niemand in de Ronde van Estlandquote:Op zondag 11 mei 2025 23:12 schreef Halcon het volgende:
De wedstrijden in Duinkerken staan zowel Picnic als Astana aan de start. Astana pakt de Ronde van Hongarije mee, Picnic de zwak bezette Rund um Köln...
Picnic is kansloos tegen Astana. Astana gaat Cofidis op deze manier ook nog wel inhalen.quote:Op zondag 11 mei 2025 23:12 schreef Halcon het volgende:
De wedstrijden in Duinkerken staan zowel Picnic als Astana aan de start. Astana pakt de Ronde van Hongarije mee, Picnic de zwak bezette Rund um Köln...
Picnic moet alles op alles zetten om Cofidis te passeren.quote:Op maandag 12 mei 2025 15:12 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Picnic is kansloos tegen Astana. Astana gaat Cofidis op deze manier ook nog wel inhalen.
Maar, ploegleider Matthew Winston liet onlangs in gesprek met WielerFlits weten dat er nog geen reden is tot paniek. “We weten dat de eerste maanden, zoals maart, een beetje tricky zijn voor ons.”quote:Op maandag 12 mei 2025 15:12 schreef franklop het volgende:
[..]
Picnic moet alles op alles zetten om Cofidis te passeren.
Maar we zitten inmiddels al bijna half mei.quote:Op maandag 12 mei 2025 15:13 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Maar, ploegleider Matthew Winston liet onlangs in gesprek met WielerFlits weten dat er nog geen reden is tot paniek. “We weten dat de eerste maanden, zoals maart, een beetje tricky zijn voor ons.”
Ja, en misschien Intermarché ook nog wel.quote:Op maandag 12 mei 2025 15:12 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Picnic is kansloos tegen Astana. Astana gaat Cofidis op deze manier ook nog wel inhalen.
Die willen zelf graag WT worden, evenals Tudor.quote:Op maandag 12 mei 2025 17:32 schreef Marcoss het volgende:
Denk dat Uno-X liever deze positie behoudt dan WT te worden eigenlijk, dan mag je overal starten, maar niet verplicht.
(Tenzij er financieel ook nog iets aan gekoppeld is)
Best redelijke Giro nog voor Picnic. Lopen ook uit op Uno-x natuurlijk, want die doen niet mee en dat kan ook geen kwaad.quote:Op zondag 25 mei 2025 20:46 schreef Dale__Cooper het volgende:
[ afbeelding ]
Picnic is iets ingelopen op Cofidis de laatste weken.
Cofidis komt wel echt met een waardeloos t team. Zelfs in dat veld.quote:Op maandag 26 mei 2025 09:26 schreef Faraday01 het volgende:
Vandaag in de klimwedstrijd (1.1) in de Alpes Maritmes maar 11 ploegen en 72 renners aan de start, waaronder Cofidis. Lijkt me een kans om te sprokkelen.
Een paar renners in de top 15 zou toch moeten kunnen, er rijden godbetert maar 4 WT ploegen mee.quote:Op maandag 26 mei 2025 09:27 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Cofidis komt wel echt met een waardeloos t team. Zelfs in dat veld.
Behalve voor Herrada zal top 15 halen voor de Cofidis-renners zelfs in dit veld al een behoorlijke uitdaging zijn.quote:Op maandag 26 mei 2025 09:29 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Een paar renners in de top 15 zou toch moeten kunnen, er rijden godbetert maar 4 WT ploegen mee.
Herrada kan er helemaal niks meer van. Enige met wat talent is Maisonobe. Die zal de top-10 wel kunnen halen, maar is geen pure klimmer. Ferron is ook meer voor de heuvels en de rest is echt puur brandhout.quote:Op maandag 26 mei 2025 09:29 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Een paar renners in de top 15 zou toch moeten kunnen, er rijden godbetert maar 4 WT ploegen mee.
Ik mis Team Universe een beetje.quote:Op maandag 26 mei 2025 22:02 schreef Halcon het volgende:
https://www.procyclingsta(...)-tour/2025/startlist
Wat een deelnemersveld voor een 2.1 koers zeg. Als er nog een paar Picnic-boys niks te doen hebben de komende dagen...
Dat gaat nog wel lukken denk ik hoor.quote:Op maandag 26 mei 2025 16:09 schreef Halcon het volgende:
Herrada scharrelt nog 60 puntjes, verder niks voor Cofidis. Picnic is Cofidis genaderd tot minder dan 300 punten.
Zelfs Picnic is beter bezig dan Cofidisquote:Op woensdag 28 mei 2025 09:21 schreef Faraday01 het volgende:
Nog 20 puntjes en Astana is Cofidis ook voorbij. En eigenlijk zijn ze dat al want Fortunato kan de bergtrui niet meer ontgaan en dat is goed voor 180 punten.
Fretin zal nu wel opgesteld worden in alle 1.1 koersjes.quote:Op woensdag 28 mei 2025 09:21 schreef Faraday01 het volgende:
Nog 20 puntjes en Astana is Cofidis ook voorbij. En eigenlijk zijn ze dat al want Fortunato kan de bergtrui niet meer ontgaan en dat is goed voor 180 punten.
Dat was al zo en dat is ook de reden waarom hij nu niet uitrijdt in de Giro. Al had hij voor de Giro dan weer wat minder gereden om goed aan de start te komen. Dat dan weer wel.quote:Op woensdag 28 mei 2025 11:35 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Fretin zal nu wel opgesteld worden in alle 1.1 koersjes.
Bijna 1000 punten al en het is pas mei, Picnic zou er een moord voor doen als Fabio dat klaar had gespeeld.quote:Op woensdag 28 mei 2025 11:47 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Dat was al zo en dat is ook de reden waarom hij nu niet uitrijdt in de Giro. Al had hij voor de Giro dan weer wat minder gereden om goed aan de start te komen. Dat dan weer wel.
Intermarche moet echt op gaan passen.quote:
Is er een overzicht van hun puntenpakkers van dit jaar? Alleen Bini die echt nog wat bijdraagt?quote:Op zondag 1 juni 2025 20:05 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Intermarche moet echt op gaan passen.
https://www.procyclingsta(...)ts/ranking-2023-2025quote:Op zondag 1 juni 2025 20:21 schreef franklop het volgende:
[..]
Is er een overzicht van hun puntenpakkers van dit jaar? Alleen Bini die echt nog wat bijdraagt?
Bini en Barré, daar komt het op neer. Ik zie Barré op de voorlopige startlijst voor de Dauphine en de Tour staan, ik zou hem daar weghalen en punten laten schrapen in alle heuvelachtige koersen.quote:Op zondag 1 juni 2025 20:21 schreef franklop het volgende:
[..]
Is er een overzicht van hun puntenpakkers van dit jaar? Alleen Bini die echt nog wat bijdraagt?
Als je puur naar kwaliteit van de ploeg kijkt, heeft Intermarché ook echt met afstand de slechtste ploeg na Arkea van de ploegen die degradatie proberen te ontlopen.quote:Op zondag 1 juni 2025 20:40 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Bini en Barré, daar komt het op neer. Ik zie Barré op de voorlopige startlijst voor de Dauphine en de Tour staan, ik zou hem daar weghalen en punten laten schrapen in alle heuvelachtige koersen.
Ze rijden ook nooit voor commissaris Rex, terwijl duidelijk is dat Marit en Thijssen er helemaal niks van kunnen. Ze hebben ook nooit een plan B.quote:Op zondag 1 juni 2025 20:40 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Bini en Barré, daar komt het op neer. Ik zie Barré op de voorlopige startlijst voor de Dauphine en de Tour staan, ik zou hem daar weghalen en punten laten schrapen in alle heuvelachtige koersen.
Rex bakt er zelf ook gewoon helemaal niets van. Is hem als loods ook nog geen enkele keer gelukt om de sprint aan te trekken voor Bini, voornamelijk omdat hij al lang voor de sprint begint gelost is.quote:Op maandag 2 juni 2025 09:53 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Ze rijden ook nooit voor commissaris Rex, terwijl duidelijk is dat Marit en Thijssen er helemaal niks van kunnen. Ze hebben ook nooit een plan B.
Oldani gaat ook nog wel farmen.quote:Op maandag 2 juni 2025 11:42 schreef Faraday01 het volgende:
Bij Cofidis zijn ze ook heel erg afhankelijk van 3 renners: Fretin, Aranburu en Coquard. Als Fretin om wat voor reden dan ook uit valt, blijft er al helemaal niets meer over:
https://www.procyclingsta(...)ts/ranking-2023-2025
Als je naar de selectie van Cofidis kijkt, hebben die eigenlijk weinig te zoeken in de WT. Bij Picnic rijden dan tenminste nog een aantal talentvolle renners rond waar op termijn muziek in kan zitten.
Cofidis mag als Franse ploeg toch wel de Tour rijden. Degradatie is niet zo'n ramp. Eerste jaar hebben ze ook de wild cards, dus mogen ze starten waar ze willen.quote:Op maandag 2 juni 2025 11:42 schreef Faraday01 het volgende:
Bij Cofidis zijn ze ook heel erg afhankelijk van 3 renners: Fretin, Aranburu en Coquard. Als Fretin om wat voor reden dan ook uit valt, blijft er al helemaal niets meer over:
https://www.procyclingsta(...)ts/ranking-2023-2025
Als je naar de selectie van Cofidis kijkt, hebben die eigenlijk weinig te zoeken in de WT. Bij Picnic rijden dan tenminste nog een aantal talentvolle renners rond waar op termijn muziek in kan zitten.
Dat was met de Alpecin bonus een prima renner aan het worden maar sinds hij bij Cofidis rijdt is het een stuk minder.quote:Op maandag 2 juni 2025 11:44 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Oldani gaat ook nog wel farmen.
Cofidis heeft inderdaad het voordeel dat ze altijd de Tour mogen rijden. Maar dat neemt niet weg dat die ploeg heel erg weinig toe voegt. Waar ze bij Ag2R blijkbaar wel gekozen hebben professioneler te werken om mee te kunnen, lijkt bij Cofidis de tijd stil te staan. Wat is dan je toekomst?quote:Op maandag 2 juni 2025 11:46 schreef Halcon het volgende:
[..]
Cofidis mag als Franse ploeg toch wel de Tour rijden. Degradatie is niet zo'n ramp. Eerste jaar hebben ze ook de wild cards, dus mogen ze starten waar ze willen.
Intermarché is zonder Girmay ook niet WT-waardig. En Girmay zou eigenlijk beter andere oorden op kunnen zoeken, want bij Intermarché haalt hij verre van het optimale eruit. Maar ligt nog vast tot 2028.
AG2R heeft van Decathlon ook wel een zak geld erbij gekregen. Dat heeft Cofidis niet. Het zal behalve de Franse inslag ook wel een geldkwestie zijn. AG2R heeft veel meer te besteden dan Cofidis. Cofidis is ook wel onderkant WT qua budget. Denk dat alleen Intermarché en Arkea minder te makken hebben.quote:Op maandag 2 juni 2025 11:49 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Cofidis heeft inderdaad het voordeel dat ze altijd de Tour mogen rijden. Maar dat neemt niet weg dat die ploeg heel erg weinig toe voegt. Waar ze bij Ag2R blijkbaar wel gekozen hebben professioneler te werken om mee te kunnen, lijkt bij Cofidis de tijd stil te staan. Wat is dan je toekomst?
Het probleem van Cofidis zit ook wel een beetje in hun transferbeleid. Logisch dat Zingle weg ging, maar Martin hadden ze misschien moeten houden. Aranburu een prima aankoop, maar Teuns en Buchmann zeer zeker niet. Dat geld hadden ze echt anders moeten besteden.quote:Op maandag 2 juni 2025 11:55 schreef Halcon het volgende:
[..]
AG2R heeft van Decathlon ook wel een zak geld erbij gekregen. Dat heeft Cofidis niet. Het zal behalve de Franse inslag ook wel een geldkwestie zijn. AG2R heeft veel meer te besteden dan Cofidis. Cofidis is ook wel onderkant WT qua budget. Denk dat alleen Intermarché en Arkea minder te makken hebben.
Stel dat Total verdwijnt, dan is Cofidis als Frans pro team nog niet zo verkeerd. Arkea heeft het ook moeilijk. En verplicht starten in allerlei WT-koersen heeft Cofidis ook niet veel aan. Hebben ze de renners ook niet voor. Deze Giro had ook best zonder Cofidis door kunnen gaan.
Franse ploegbazen, en Vasseur in het bijzonder, zijn ook altijd verliefd op renners met een grote naam, die elders weg moeten omdat ze niet meer presteren. Daar betaal je altijd te veel voor en het levert over het algemeen weinig op. Buchmann bijvoorbeeld, hoe verzin je het. Ze pikken zelden een talent op, al komt dat ook omdat ze geen opleidingsteam hebben. Desondanks kan je in de renners die niet bij de andere WT-teams in het junioren- of beloftenteam rijden nog genoeg talent vinden. Zo'n Carboni is last minute nog door Tietema opgevist, maar had ook prima bij Cofidis kunnen rijden. Zelfde geldt voor Kubis als ze een beetje hadden opgelet.quote:Op maandag 2 juni 2025 12:01 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Het probleem van Cofidis zit ook wel een beetje in hun transferbeleid. Logisch dat Zingle weg ging, maar Martin hadden ze misschien moeten houden. Aranburu een prima aankoop, maar Teuns en Buchmann zeer zeker niet. Dat geld hadden ze echt anders moeten besteden.
Ik geloof in talent Maisonobe voor de komende jaren.
Martin wilde juist weg omdat hij op een te zware fiets moest rijden en hij de begeleiding onprofessioneel vond.quote:Op maandag 2 juni 2025 12:01 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Het probleem van Cofidis zit ook wel een beetje in hun transferbeleid. Logisch dat Zingle weg ging, maar Martin hadden ze misschien moeten houden. Aranburu een prima aankoop, maar Teuns en Buchmann zeer zeker niet. Dat geld hadden ze echt anders moeten besteden.
Ik geloof in talent Maisonobe voor de komende jaren.
Thanks. Dat was ik vergeten. En groot gelijk.quote:Op maandag 2 juni 2025 20:16 schreef wimderon het volgende:
[..]
Martin wilde juist weg omdat hij op een te zware fiets moest rijden en de begeleiding onprofessioneel vond.
Niet dat ze dan naar die kritiek luisteren. Nee, dan zijn ze op hun tenen getrapt en Guillaume krijgt als straf nog een programma waar hij niet blij mee is.quote:Op maandag 2 juni 2025 20:18 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Thanks. Dat was ik vergeten. En groot gelijk.
Ik denk dat ze met 'kan' meer bedoelen dat het niet mag gebeuren.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 08:01 schreef Halcon het volgende:
"Giro d’Italia laat zien waarom Picnic PostNL niet kan degraderen"
Rare titel van WF. Als Cofidis zo blijft kranten zal het wel niet gebeuren, maar het kan wel.
Ja, de tekst gaat wel over hoe vervelend een degradatie uit zou pakken voor Picnic.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 08:30 schreef Funzel het volgende:
[..]
Ik denk dat ze met 'kan' meer bedoelen dat het niet mag gebeuren.
Stond Picnic niet achter Cofidis?quote:Op maandag 16 juni 2025 16:27 schreef franklop het volgende:
[ afbeelding ]
Huidige stand. Astana langzaam onderweg naar IWG. Picnic blijft maag nipt voor Cofidis. UNO-X komt er ook aan; die stonden na de Giro nog 2400 achter Cofidis, nu nog 1500.
Driestrijd tussen Picnic, Cofidis en UNO-X incoming? Misschien zelfs nog IWG dat moet vrezen? Of wellicht dat de voorraad bij Astana opraakt?
Stond, correctquote:
Update per 1 juli 2025quote:Op maandag 16 juni 2025 16:27 schreef franklop het volgende:
[ afbeelding ]
Huidige stand. Astana langzaam onderweg naar IWG. Picnic blijft maag nipt voor Cofidis. UNO-X komt er ook aan; die stonden na de Giro nog 2400 achter Cofidis, nu nog 1500.
Driestrijd tussen Picnic, Cofidis en UNO-X incoming? Misschien zelfs nog IWG dat moet vrezen? Of wellicht dat de voorraad bij Astana opraakt?
Als Cofidis een goeie Tour rijdt zouden ze in de buurt kunnen komen van Wanty. Die hebben wel een voorzichtig probleem lijkt me.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 10:10 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Update per 1 juli 2025
Geen mutatie in de plekken,
Eerst de mutaties van de laatste twee weken.
16. Intermarché-Wanty + 467
17. Astana + 724
18. PicNic-Post.nl + 789
19. Cofidis + 443
20. Uno-X + 598
21. Arkéa + 1.327
→ Met name IWG en Cofidis scoren relatief weinig punten erbij. PIcNic-Post.nl deed het wel aardig goed om bij de eerste 18 te blijven staan. Arkéa is de grote winnaar de laatste twee weken.
Totaalstand per 1 juli 2025:
16. 24.643 Intermarché-Wanty
17. 24.177 Astana
18. 23.659 PicNic-Post.nl
19. 23.253 Cofidis
20. 21.899 Uno-X
21. 20.854 Arkéa
Cofidis bakt er inderdaad al een paar maanden bijna niks van. Zelfs in al die Franse koersjes halen ze weinig punten.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 14:41 schreef Funzel het volgende:
Ik zie niet in waarom Cofidis nou een veel betere Tour zou rijden dan Wanty. In de breedte misschien iets meer puntenpakkers maar ik geloof niet dat het veel gaat zijn.
Je ziet aan Arkea dat het kan, die bakten er nog veel minder van en hadden maar 1 uitschieter van Vauquelin nodig.quote:Op woensdag 2 juli 2025 08:52 schreef Halcon het volgende:
[..]
Cofidis bakt er inderdaad al een paar maanden bijna niks van. Zelfs in al die Franse koersjes halen ze weinig punten.
Picnic zal in de Tour wel voor de punten gaan. Twee sprinters die allebei toch geen massasprint winnen, maar met duo-sprints misschien wel wat kunnen. Onley die in lastige ritten punten kan pakken.
Intermarché draait ook vierkant, maar 1.400 punten is gewoon veel voor Cofidis.
Daarom. Bittner en Andresen samen zullen echt wel een aantal leuke ereplaatsen bij elkaar fietsen en Onley zal wellicht ook wel een keer een hoge notering halen.quote:Op woensdag 2 juli 2025 08:52 schreef Halcon het volgende:
[..]
Cofidis bakt er inderdaad al een paar maanden bijna niks van. Zelfs in al die Franse koersjes halen ze weinig punten.
Picnic zal in de Tour wel voor de punten gaan. Twee sprinters die allebei toch geen massasprint winnen, maar met duo-sprints misschien wel wat kunnen. Onley die in lastige ritten punten kan pakken.
Intermarché draait ook vierkant, maar 1.400 punten is gewoon veel voor Cofidis.
Ja, als iemand een keer wat leuke wedstrijden wint, dan gaat het hard.quote:Op woensdag 2 juli 2025 08:55 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Je ziet aan Arkea dat het kan, die bakten er nog veel minder van en hadden maar 1 uitschieter van Vauquelin nodig.
Intermarche zou de licentie wel willen houden, om 'm dan vervolgens te verkopen aan een andere ploeg. Doug staat als aasgier al in de startblokken.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 19:55 schreef hhh38 het volgende:
Als Lotto en Intermarché gaan fuseren en Arkea stopt ermee is die degradatiestrijd toch gelijk voorbij?
Als die ploegen in de top 18 finishen kunnen ze vermoed ik gewoon een WT licentie aanvragen en vervolgens een lege huls met licentie verkopen aan de hoogste bieder?quote:Op vrijdag 18 juli 2025 19:55 schreef hhh38 het volgende:
Als Lotto en Intermarché gaan fuseren en Arkea stopt ermee is die degradatiestrijd toch gelijk voorbij?
Zit wat in. Daar zijn ze in België niet vies van.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 19:57 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Als die ploegen in de top 18 finishen kunnen ze vermoed ik gewoon een WT licentie aanvragen en vervolgens een lege huls met licentie verkopen aan de hoogste bieder?
Ja. Wanty kocht die licentie ooit van CCC trouwens.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 19:57 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Als die ploegen in de top 18 finishen kunnen ze vermoed ik gewoon een WT licentie aanvragen en vervolgens een lege huls met licentie verkopen aan de hoogste bieder?
CCCquote:Op vrijdag 18 juli 2025 21:32 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja. Wanty kocht die licentie ooit van CCC trouwens.
Beetje raar dat dat kan eigenlijk.
Volgens mij reed Rebellin daar nog een top-10 Amstel meequote:
ElTieDie die nog even geld gaat scheppen zonder iets te presteren.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 21:46 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Volgens mij reed Rebellin daar nog een top-10 Amstel mee![]()
Verder natuurlijk fenomenen als Krek, Jonas Koch, Josef Cerny
Lekker op kosten van CCC beetje aankloten in de VS onder het mom van "trainen"...quote:Op vrijdag 18 juli 2025 21:53 schreef hhh38 het volgende:
[..]
ElTieDie die nog even geld gaat scheppen zonder iets te presteren.
Dat wordt lastig; ze doen niet mee aan de Vueltaquote:Op maandag 28 juli 2025 10:58 schreef Idisrom het volgende:
Als Uno-X in de Vuelta nog gaat meedoen met een leuke ploeg, dan kan het IWG nog bedreigen om de 18-e plek.
Ooh, dan blijft IWG dit jaar wel op die veilige stek staan.quote:Op maandag 28 juli 2025 11:08 schreef franklop het volgende:
[..]
Dat wordt lastig; ze doen niet mee aan de Vuelta
Niks meer over gehoord. Die fusie zal uiteindelijk wel doorgaan. Beide ploegen zijn eigenlijk al niet WT-waardig meer (qua renners en financieel). Als er bij Lotto nog een paar weggaan en bij Intermarché Girmay zijn het helemaal lachertjes.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 07:51 schreef Steven184 het volgende:
Is er al duidelijk over de Intermarche vs Lotto licentie?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |