abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator dinsdag 3 december 2024 @ 21:04:12 #1
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_215760640

Ik Vertrek
Serie reportages waarin Nederlanders, die hun geluk in het buitenland gaan beproeven, worden gevolgd. Om uiteenlopende redenen vertrekken steeds meer mensen uit Nederland. De zon, de vrijheid, de mentaliteit of ouderwets ondernemersschap spelen een rol in de verstrekkende beslissing om je voorgoed in het buitenland te vestigen en hier huis en haard op te zeggen. Ook dit seizoen volgen we uiteenlopende gezinnen en stellen. Waar gaan ze naar toe? Waarom en wat laten ze achter? We zien de laatste voorbereidingen in Nederland, het emotionele afscheid van vrienden en familie en de eerste onzekere stappen in het land van bestemming. Van alle voorspoed en tegenslag is de kijker direct getuige gedurende de eerste spannende maanden in het nieuwe thuisland.

De Ik Vertrek-bingokaart: https://bingobaker.com/play/111385
Kranplätze müssen verdichtet sein
  dinsdag 3 december 2024 @ 21:04:32 #2
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_215760643
Als die ouwe dit allemaal maar trekt
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
  dinsdag 3 december 2024 @ 21:06:31 #3
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_215760663
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2024 21:01 schreef la_perle_rouge het volgende:

[..]
Oefening baart kunst en leren van je fouten…
Dat klinkt beter dan drie keer is scheepsrecht binnen deze context :+
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  dinsdag 3 december 2024 @ 21:09:55 #4
459912 FlippingCoin
pi_215760716
In deze staat gasten :o
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
pi_215760732
Ziet er best goed uit ^O^
  dinsdag 3 december 2024 @ 21:12:17 #7
459912 FlippingCoin
pi_215760756
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2024 21:11 schreef StephanL het volgende:
Ziet er best goed uit ^O^
Ja die kamer zeker wel
  dinsdag 3 december 2024 @ 21:12:35 #8
459912 FlippingCoin
pi_215760759
Maar zit je dan als gast in de klusherrie
pi_215760786
Ach, in zo’n groot kasteel kunnen ze een heel stuk verderop klussen en herrie maken. En schilderen en tegelzetten maken niet veel geluid.
pi_215760809
Altijd handig, een goede band met monsieur le maire. Ik heb het nummer van mijn Franse burgervader ook in mijn portable en ga leuk met hem om.
pi_215760816
Kijk met vertraging maar die pa is wel een ongelofelijk wonder dat je met 84 jaar nog zo kunt helpen :o
Menig bouwvakker ligt op die leeftijd al onder de zoden ;(
  dinsdag 3 december 2024 @ 21:17:37 #12
459912 FlippingCoin
pi_215760820
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2024 21:14 schreef la_perle_rouge het volgende:
Ach, in zo’n groot kasteel kunnen ze een heel stuk verderop klussen en herrie maken. En schilderen en tegelzetten maken niet veel geluid.
Nou lijkt mij niks
pi_215760842
quote:
16s.gif Op dinsdag 3 december 2024 21:17 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Nou lijkt mij niks
Het er zijn terwijl het nog niet af is of zo’n kasteelruïne kopen?
Dus is je opmerking vanuit de gasten of vanuit de kasteelheren geredeneerd?
  dinsdag 3 december 2024 @ 21:21:16 #14
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_215760850
Ik kijk ook met flink (!) vertraging

quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2024 20:44 schreef la_perle_rouge het volgende:

[..]
Beetje als Escape to the chateau. Kan je er naast gastenkamers ook bruiloften organiseren.
https://www.channel4.com/(...)/on-demand/61076-001
Superleuke serie was dat! In Nederland ook uitgezonden op 1 vd commerciële zenders.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  dinsdag 3 december 2024 @ 21:21:54 #15
459912 FlippingCoin
pi_215760856
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2024 21:20 schreef la_perle_rouge het volgende:

[..]
Het er zijn terwijl het nog niet af is of zo’n kasteelruïne kopen?
Dus is je opmerking vanuit de gasten of vanuit de kasteelheren geredeneerd?
Why not both :+
  dinsdag 3 december 2024 @ 21:26:24 #16
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_215760901
Nogmaals: ik kijk met vertraging.

Lekker met al dat water binnen.. Zeiknat is het er :o

Waarom inderdaad niet eerst het dak maken?! En vervolgens drogen met professionele apparatuur. En dan pas dingen opknappen.

Al zal dat vast heel prijzig zijn. Maar dit is dweilen met het dak open.. |:(
  dinsdag 3 december 2024 @ 21:28:47 #17
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_215760927
Owh, ze gaan het dak nu inspecteren :@

EDIT En kappen er al wwer snel mee :')
pi_215760936
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 december 2024 21:21 schreef Whiskers2009 het volgende:
Ik kijk ook met flink (!) vertraging
[..]
Superleuke serie was dat! In Nederland ook uitgezonden op 1 vd commerciële zenders.
Deze gasten denken ook al aan bruiloften las ik op “ hoe is het nu met”.
pi_215760951
Beetje een saaie aflevering. De kamers vind ik ook niet echt in het kasteel passen, al is dat natuurlijk een kwestie van smaak.

Groot respect voor de 84-jarige ^O^
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  dinsdag 3 december 2024 @ 21:31:06 #20
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_215760952

Update:
Hoe bevalt de B&B?

Met de eerste gasten hebben we vooral kunnen oefenen met allerlei praktische zaken, zoals het ontbijt en het ontvangen van feedback over de kamers. Het was fantastisch om na anderhalf jaar klussen te horen dat mensen echt hebben genoten van hun verblijf en onze gastvrijheid.

Het gaf ons een enorme boost toen we hoorden dat zelfs de kleinste details – ja, ook de haakjes – goed in de smaak vielen! Dat motiveert ons om door te gaan met de rest van de kamers. Daarom hebben we besloten om pas op 1 april 2025 officieel open te gaan, zodat we de tijd hebben om onze droom verder uit te bouwen.
Wat is er inmiddels gedaan?

Half oktober namen we afscheid van de crew van Ik Vertrek. Het was voor ons een bijzondere en ontzettend leuke ervaring om hen een paar dagen over de vloer te hebben. Sinds de laatste draaidag – die we afsloten met onze eerste gasten – is er al veel gebeurd.

De Botanische Kamer heeft inmiddels een prachtige houten vloer, nieuw behang en stoffen wandafwerking. Ook de gordijnen hangen er piekfijn bij.

Pieter heeft zich volledig gestort op de Art Nouveau Kamer. Daar is de badkamer ruimer gemaakt, de muren en het plafond zijn hersteld en gestuct, en de ramen hebben een frisse verflaag gekregen.

In de keuken hebben we afscheid genomen van oude, niet-bruikbare apparatuur zoals het fornuis. Daarnaast zijn we officieel ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.

Als we openen, willen we minimaal drie kamers klaar hebben en een aantal sfeervolle gezamenlijke ruimtes, zodat onze gasten écht van het château kunnen genieten.

La douce France

Het leven in Frankrijk bevalt ons nog steeds uitstekend. We leren steeds meer mensen kennen, voelen ons steeds meer thuis, en ons Frans gaat met sprongen vooruit. Zelfs bellen met instanties is niet meer iets waar we zenuwachtig van worden – al blijft het soms een uitdaging om bij te houden hoe snel ze praten.

Tussen het klussen door maken we ook tijd vrij om te genieten. Pieter door na de lunch even in de hangmat van de zon te genieten (gelukkig schijnt die nog steeds lekker).

Marcel en Roan door de bezoeken aan de bouwmarkt af te sluiten met een drankje op een terras. Die balans houdt ons energiek.
Is het wennen in Frankrijk?

Aangezien we nooit eerder in Frankrijk op vakantie zijn geweest, is het wel even wennen. Winkels die tussen de middag dicht zijn (al kennen we dat van Spanje), nieuwe nationale feestdagen, leidingen en koppelstukken met afwijkende maten en onverwachte bezoekjes van de Burgemeester.

Ook de relatie met onze buurman - en zijn koeien is goed. Het is vooral bijzonder hoe aardig en hartelijk de mensen hier zijn. Eén ding missen we wel: het Eurovisie Songfestival leeft hier totaal niet. Daarom organiseren we in mei voor onze gasten een speciale Eurovisie-week met een quiz en karaoke.

De eerste maanden misten we vooral onze dieren om ons heen. Ze maken toch deel uit van ons gezin, maar we moesten hun verzorging even overlaten aan vrienden in Nederland. Gelukkig zijn kater Erwin en hond Delta inmiddels helemaal gewend in Frankrijk.

Onlangs hebben we zelfs een nieuwe aanwinst gekregen: een adoptiekat die spontaan bij ons kwam wonen. We hebben haar Eau genoemd (le chat Eau). Hoewel zij en Erwin nog niet de beste vrienden zijn, lijkt ze zich hier prima thuis te voelen.

Het meeste missen we onze vrienden en familie. Gelukkig hebben we de afgelopen tijd veel bezoek gehad, wat het klussen soms vertraagde, maar absoluut de moeite waard was. De vrienden die we nog niet hebben gezien, hopen we weer te ontmoeten als we zelf een keer teruggaan naar Nederland.

Marcel’s vader vindt het nog steeds lastig dat we zo ver weg wonen. We proberen dat te compenseren met regelmatige videogesprekken en extra bezoekjes zodra we in Nederland zijn. Dan zit onze agenda altijd bomvol met etentjes, theaterbezoeken en het inslaan van producten die we hier niet kunnen krijgen.
Over vijf jaar

De komende jaren hebben we nog genoeg plannen. Het zwembad, een lift, een salon de thé, de zolder en een paviljoen voor gîtes... Er is nog genoeg te doen!

Over vijf jaar hopen we hier nog steeds te wonen, met een gezellige B&B, misschien wat bruiloften, en vooral veel leuke gasten.

Marcel, Roan en Pieter
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 3 december 2024 @ 21:31:36 #21
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_215760956
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2024 21:29 schreef la_perle_rouge het volgende:

[..]
Deze gasten denken ook al aan bruiloften las ik op “ hoe is het nu met”.
Lijkt me een goed idee. Het is natuurlijk een chateau, dus tof voor bruiloften (mits helemaal opgeknapt en leuk ingericht) :)
Maar geen idee hoever ze daar mee zijn. Zit nog midden in de aflevering.
pi_215762111
Was nog wel een leuk item met de 3 mannen in Beau ^O^
pi_215763350
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 december 2024 21:26 schreef Whiskers2009 het volgende:
Nogmaals: ik kijk met vertraging.

Lekker met al dat water binnen.. Zeiknat is het er :o

Waarom inderdaad niet eerst het dak maken?! En vervolgens drogen met professionele apparatuur. En dan pas dingen opknappen.

Al zal dat vast heel prijzig zijn. Maar dit is dweilen met het dak open.. |:(
Toen wij naar Frankrijk gingen was de vereiste dat het dak en de muren goed waren ivm de kosten. Nu moesten we uiteindelijk na een paar jaar een nieuw dak ivm een klein natuurgeweld. Ons huis is aanzienlijk kleiner dan het château ik hoop voor de heren dat het alleen bij reparatie kosten kan blijven ipv compleet vernieuwen. Want zo’n leistenen dak is goud waard.
pi_215766661
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2024 21:31 schreef Knutknuttsson het volgende:
Beetje een saaie aflevering. De kamers vind ik ook niet echt in het kasteel passen, al is dat natuurlijk een kwestie van smaak.

Groot respect voor de 84-jarige ^O^
Vond het ook een beetje saai, alsof er stukken miste. Je gaat me niet vertellen dat die ene plant in de muur voor al die water-problemen binnen zorgde, en dan ook nog eens dat ze na het weghalen van die plant er verder niks aan hoefden te doen.

Trouwen in een kasteeltje is trouwens wel O+ zelf ook gedaan dit jaar in Schotland :) (Mingary Castle).
  dinsdag 10 december 2024 @ 12:15:15 #25
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_215824228
Vanavond:

‘Handige Harry’ Rob (60) en onderneemster Elvira (50) verruilen Zierikzee voor de Spaanse bergen.
Samen met hun twee katten gaan ze zelfvoorzienend leven op een eeuwenoude boerderij, compleet met paalwoningen. Maar lukt het om dromen en realiteit te combineren?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_215829671
Goed begin: een monument kopen in Spanje om dat te gaan verhuren en vooraf niet uitzoeken of verhuur wel mag…
pi_215829977
Lekker ongemakkelijk ook met zo'n vertaal app }:|
  Moderator dinsdag 10 december 2024 @ 21:02:13 #28
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_215830033
Dat mokkel werkt op m'n zenuwen
pi_215830055
Dat dak is één grote ramp. "Een balk is een beetje rot"

Gewoon een grote ligger kats doormidden :{
pi_215830075
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2024 21:03 schreef Dutch_view het volgende:

Maar je gaat gewoon een stukje wandelen en dan voel je je gelijk een stuk beter… Aldus mevrouw.
  Moderator dinsdag 10 december 2024 @ 21:04:42 #31
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_215830078
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2024 21:03 schreef Dutch_view het volgende:

Nou inderdaad, ze maakt overal een eufemisme van.
  dinsdag 10 december 2024 @ 21:06:35 #32
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_215830109
Opportunisme is hun middle name. :')
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 10 december 2024 @ 21:07:59 #33
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_215830131
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 december 2024 21:02 schreef derLudolf het volgende:
Moet dat nou? Kan je niet gewoon die vrouw schrijven?
Poef.....gone! ©golfer
pi_215830181
Ze hadden dus geen enkel idee wat ze precies wilden doen. Nu opeens weer een ander huis kopen om te verhuren :')
  dinsdag 10 december 2024 @ 21:11:21 #35
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_215830186
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 december 2024 21:02 schreef derLudolf het volgende:
bar he, mij ook , zou ruzie met haar krijgen
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_215830192
Die vliegen in dat huisje _O-
pi_215830218
twitter
  dinsdag 10 december 2024 @ 21:13:48 #38
459912 FlippingCoin
pi_215830224
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2024 21:13 schreef Dutch_view het volgende:
[ x ]
Ja dacht ik ook aan :')
pi_215830239
Een nieuw verdienmodel....: vloggen! Jawel :{ :X
  dinsdag 10 december 2024 @ 21:17:58 #40
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_215830300
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2024 21:11 schreef Dutch_view het volgende:
Die vliegen in dat huisje _O-
Vreselijk inderdaad.
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 10 december 2024 @ 21:19:07 #41
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_215830327
Plan A, B, C, D,...en intussen plan X? |:(
Poef.....gone! ©golfer
pi_215830330
Ze lijken het allemaal relaxed te nemen, maar het krot is nog steeds een krot.
Dit zou ik zeker geen Spaanse droom noemen (in mijn ogen)
pi_215830336
"Een geslaagd project" _O-
  Moderator dinsdag 10 december 2024 @ 21:22:00 #44
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_215830374
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2024 21:14 schreef Dutch_view het volgende:
Een nieuw verdienmodel....: vloggen! Jawel :{ :X
OnlyFans is ze te oud voor inderdaad :+
  dinsdag 10 december 2024 @ 21:31:04 #45
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_215830519
Hoe gaat het nu met Rob en Elvira?

Inmiddels wonen we anderhalf jaar in Asturias en we kunnen vol overtuiging zeggen dat we weinig tot niets missen van Nederland. Heimwee kennen we niet.
Ik (Elvira) mis af en toe het Filmfestival Rotterdam, een avondje bioscoop, of een goed underground festival, maar verder heb ik geen enkele behoefte om terug te gaan.
Rob voelt hetzelfde, met zelfs nog minder redenen om Nederland te missen. Familie blijft een uitzondering, maar gelukkig komen zij regelmatig op bezoek. Ze vinden het hier geweldig!

In de afgelopen tijd hebben we al veel vrienden en familie mogen ontvangen. Iedereen is altijd enthousiast over de prachtige natuur, de rust en de charme van deze regio. Sommige vrienden zijn zelfs al meerdere keren geweest. Daarnaast hebben we inmiddels tien Workawayers over de vloer gehad.
Zij helpen ons met de verbouwing, het onderhoud van de moestuin en dagelijkse klussen. Op dit moment hebben we een Duitse jongen van 18 jaar die onder andere helpt met houthakken en het repareren van het hekwerk.

Hoewel het meestal goed gaat, kijken we er soms ook naar uit om weer wat meer ruimte voor onszelf te hebben. Gelukkig komt daar binnenkort verandering in, want onze nieuwe badkamer is bijna klaar! Daarna pakken we de keuken aan.

Voor de keuken hebben we al een paar ideeën: een lichtgekleurd aanrechtblad, frisse tinten en toch een klassieke Spaanse uitstraling. Het houtfornuis wordt zonder twijfel de blikvanger. Koken op dat fornuis met onze eigen oogst is echt een feestje!

Ondanks de drukte van het afgelopen jaar hebben we verrassend veel uit de moestuin kunnen halen: aardappelen, uien, courgettes, wortelen, tomaten, paprika’s, en meer. Ook hebben we volop fruit geplukt, zoals pruimen, vijgen, appels en peren. En de hazelnoten en tamme kastanjes mogen niet ontbreken.
De kiwi’s hebben we vorig jaar zelfs geruild met mensen uit de vallei voor groenten, wol en brood. Dit jaar wordt de oogst iets kleiner, maar de vruchten zijn wel groter. Het experimenteren met de tuin blijft leerzaam en leuk. Zo komen we de winter wel door.

[ Bericht 0% gewijzigd door golfer op 10-12-2024 21:49:00 (typo) ]
Poef.....gone! ©golfer
pi_215831457
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2024 20:37 schreef JanGroen het volgende:
Goed begin: een monument kopen in Spanje om dat te gaan verhuren en vooraf niet uitzoeken of verhuur wel mag…
Ga zelf in de paalwoning zitten en verhuur het huis. (Ik kijk met mega-vertraging).
pi_215831854
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2024 21:13 schreef Dutch_view het volgende:
[ x ]
Ligt er ergens een lijk op zolder?
Met zoveel vliegen zal er toch ook wel ergens iets liggen te rotten? Voordat vliegen vliegen, zijn het maden. En maden eten stront of lijken.
pi_215832132
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2024 22:44 schreef la_perle_rouge het volgende:

[..]
Ligt er ergens een lijk op zolder?
Met zoveel vliegen zal er toch ook wel ergens iets liggen te rotten? Voordat vliegen vliegen, zijn het maden. En maden eten stront of lijken.
Wij hebben klustervliegen in huis (FR). Dit is al zo sinds wij het huis gekocht hebben en na verbouwing hebben we ze nog steeds. Afhankelijk van het weer wat meer of minder.

De hoeveelheid vliegen in dat huis in Spanje heb ik bij niemand in mijn omgeving ooit gezien. Ben benieuwd waar dat vandaan komt.
  woensdag 11 december 2024 @ 00:05:27 #49
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_215832572
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2024 22:25 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Ga zelf in de paalwoning zitten en verhuur het huis. (Ik kijk met mega-vertraging).
Paalwoningen zijn geen paalwoningen:
LeeHarveyOswald in K&W / [volgtopic] Ise & LHO naar Spanje
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 11 december 2024 @ 00:14:49 #50
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_215832602
quote:
11s.gif Op dinsdag 10 december 2024 21:19 schreef golfer het volgende:
Plan A, B, C, D,...en intussen plan X? |:(
Ferrari is een geoliede machine in vergelijking met deze chaotische totaaldebielen
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')