quote:
PvdA/GL-leider Timmermans kondigt koerswijziging aan op gebied van migratie
Leon Brandsema
15 min geledenin Binnenland
Den Haag - PvdA/GL-leider Frans Timmermans zegt met een koerswijziging van zijn partij te komen op het gebied van migratie, die hij woensdag in een groot debat over demografie neer wil zetten. Sturing op de aantallen mensen die naar Nederland komen is volgens hem nodig om een te grote bevolkingsgroei te voorkomen: „Dat kan Nederland niet verteren.”
Frans Timmermans.
© ANP / ANP
Frans Timmermans.
De aanleiding voor de aankondiging van Timmermans is een dik rapport dat een staatscommissie onder leiding van oud-formateur Richard van Zwol dit voorjaar aanleverde. Daarin staat een pleidooi voor ’gematigde groei’, waarin de politiek ’bandbreedtes’ afspreekt over hoeveel mensen naar Nederland mogen komen.
Kabinet stuurt aan op ’gematigde bevolkingsgroei’: 19 tot 20 miljoen inwoners in 2050
Timmermans omarmt die conclusie en wil dat het kabinet alle aanbevelingen van de commissie uitvoert. „Dus inderdaad dat je ook kan sturen op hoeveel mensen je in Nederland toelaat op de lange termijn”, zegt hij. Daar is volgens hem een ’lang gesprek in de fractie’ aan vooraf gegaan, omdat het voor de linkse samenwerking van PvdA en GL een koerswijziging zou zijn: „Ik denk niet dat je een jaar geleden van ons een lijn had gehoord waarin we accepteren dat je binnen een bandbreedte moet werken.”
Gevoelig onderwerp
Migratie is een gevoelig onderwerp binnen de samenwerking. De PvdA heeft jarenlang om het onderwerp heen gedanst terwijl de achterban naar de rechterflank vertrok. GL stond juist een ruime migratiekoers voor en vanuit de linkerflank van die partij klonk de afgelopen maanden kritiek als Timmermans zei dat er met het hem viel te praten over soberder en strenger asielbeleid. De staatscommissie is er wel mede op verzoek van toenmalig PvdA-leider Lodewijk Asscher gekomen.
„Ik probeer zo praktisch en pragmatisch mogelijk ernaar te kijken zodat we ook echt aan de slag kunnen”, zegt Timmermans nu. Hij duwt de discussie wel expliciet naar arbeidsmigratie in plaats van asiel omdat het daar volgens hem om ’de grootste aantallen’ gaat. Maar dat hij zelf als partijleider het debat voert is wel een signaal: „Ik wil de basis nu zelf neerleggen omdat ik hier sterk in geloof.”
Pieter Omtzigt
NSC-leider Pieter Omtzigt is een van de andere grote namen die het debat gaat voeren. Ook hij is voorstander van een bandbreedte. Zelf pleit hij voor een migratiesaldo, het aantal nieuwkomers min het aantal vertrekkers, van ongeveer 50.000 mensen. Daarvoor moet wat Omtzigt betreft breed worden gekeken naar arbeids-, studie- en asielmigratie.
Hij legt zelfs de nadruk op die eerste twee, waar met ministers Eddy van Hijum (Sociale Zaken) en Eppo Bruins (Onderwijs) twee van Omtzigts partijgenoten over gaan. „We hebben vaak over asielmigratie gesproken en terecht. Maar sturen op studiemigratie is makkelijker, daar valt prima beleid op te maken.”
Arbeidsmigratie
Ook op arbeidsmigratie verwacht hij ingrepen. De NSC-leider wil het onder meer hebben over de vraag ’welke sectoren je hier wil hebben’ en of het wel wenselijk is als die grotendeels afhankelijk zijn van buitenlandse werkkrachten: „Mijn antwoord is natuurlijk nee.” Omtzigt wil enkel datacentra noemen als een wat hem betreft ongewenste sector: „Ik snap dat je er meer wil horen, maar daar moeten we het met z’n allen rustig over hebben.”
Met het omarmen van de conclusies van de staatscommissie schaart Timmermans zich overigens achter de lijn van het kabinet. Dat zegt dinsdag het scenario van Van Zwol te omarmen waarbij de bevolking in 2050 groeit naar 19 à 20 miljoen inwoners. Het kabinet brandt zich nog niet aan uitspraken over een gewenst migratiesaldo. Maar een snelle rekensom laat zien dat het met mikken op 19 à 20 miljoen zou gaan om een saldo van grofweg 40.000 à 70.000 mensen per jaar zou gaan.
Dat vindt CDA-leider Henri Bontenbal nog te vaag. Volgens hem moet de migratie ’fors omlaag’ om het gewenste scenario te halen: „Het kabinet moet daarom boter bij de vis doen en concreet uitwerken hoe ze dat dan wil gaan bereiken. Dat mis ik.”
’Het is niet een juridisch hard getal’
Minister Eddy van Hijum (Sociale Zaken), die samen met collega’s Marjolein Faber (Asiel) en Mona Keijzer (Volkshuisvesting) het debat woensdag voert, legt uit waarom er geen concretere aantallen worden genoemd. „Het is niet een juridisch hard getal. Je hebt niet het instrument om te zeggen: dit getal wordt het en daar kunnen we vervolgens niks meer aan doen.”
Dat Timmermans zich achter de lijn van het kabinet en de staatscommissie schaart ’kan ik alleen maar toejuichen’, zegt Van Hijum. Hij hoopt die steun er ook is als er ingrepen worden gedaan om grip op migratie te krijgen: „Er horen ook stevige keuzes bij als het gaat om maatregelen en daar moeten we ook een breed draagvlak voor krijgen. Dat kan ik alleen maar toejuichen.”
https://www.telegraaf.nl/(...)-gebied-van-migratieDe heer Timmermans heeft het over een koerswijziging m.b.t. arbeidsmigratie en studiemigratie, dat is migratie die ook van grote toegevoegde waarde kan zijn voor Nederland. Het gaat dus niet om een koerswijziging van zijn partij op het gebied van asielmigratie.