abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215693370
- Wat waren vroeger jullie favoriete jeugdboeken?

- Van welke boeken zouden jullie het geweldig vinden als jullie kinderen ze ook zouden lezen?

- Zijn er boeken die jullie vroeger geweldig vonden, maar die jullie nu niet meer per se aan je kinderen zou voorstellen?
...it is a tale told by an idiot, full of sound and fury, signifying nothing...
  Spellchecker dinsdag 26 november 2024 @ 23:28:11 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_215693380
Dingen van Paul van Loon. Nu denk ik wat een trieste vent met zijn zonnebril act.
Kikker, Jip en Janneke, Pluk, Rupsje nooitgenoeg etc zijn wel tijdloos
  dinsdag 26 november 2024 @ 23:30:00 #4
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_215693393
De brief voor de koning, worden bij mijn toekomstige kinderen ook verplicht :6

Zijn wel meerdere boeken die in niet meer zou laten lezen door mijn kinderen. Bijvoorbeeld Jip en Janneke :T of 90% van de sprookjes
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_215693448
quote:
17s.gif Op dinsdag 26 november 2024 23:30 schreef Mikeytt het volgende:
De brief voor de koning, worden bij mijn toekomstige kinderen ook verplicht :6

Zijn wel meerdere boeken die in niet meer zou laten lezen door mijn kinderen. Bijvoorbeeld Jip en Janneke :T of 90% van de sprookjes
Sprookjes lezen gebeurt toch al weinig. Ik heb het nooit gedaan op school in ieder geval en ik zie ze ook nooit in de boekenwinkel.

Los van mogelijke verouderde inhoud vind ik dat wel stom. Een klassiek sprookje is toch veel mooier en leerzamer dan meuk zoals hoe overleef ik groep 8 of de griezelbus.

Net als dat ik op de middelbare voor Engels verplicht moderne meuk moest lezen uit Lijsters & Blackbirds pakketten in plaats van Shakespeare (en ik deed gewoon vwo).
pi_215693504
Hier mijn favoriete boeken (basisschool periode):

- De Tillermans
- Koning van Katoren
- De gebroeders Leeuwenhart
- Kruistocht in Spijkerbroek
- De geheime tuin
- De kinderen van de grote Fjeld
- Alan en Naomi
- Harry Potter
- The Hunger Games (alleen het eerste boek)
- Het eiland in de vogelstraat
- En ik vond de boeken van Ida Vos geweldig: Wie niet weg is wordt gezien, Anna is er nog, Dansen op de brug van Avignon, Witte zwanen, zwarte zwanen, De sleutel is gebroken.

Ik zou het geweldig vinden als mijn kind zou lezen:

- Koning van Katoren
- De gebroeders Leeuwenhart
- Kruistocht in Spijkerbroek

Boeken die ik leuk vond, maar die ik niet per se aan mijn kind zou voorstellen :

Ik was op de basisschool helemaal gefascineerd door verhalen over onderduiken in de tweede wereldoorlog (zoals de boeken van Ida Vos) en heb in de bieb bijna elk boek verslonden over dat thema.

Maar juist omdat het voor mij zo persoonlijk was, denk ik: mijn kind moet uiteindelijk voor zich zelf een thema vinden dat net zo zijn interesse wekt als dit thema voor mij heeft gedaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door margaretha_01 op 26-11-2024 23:58:00 ]
...it is a tale told by an idiot, full of sound and fury, signifying nothing...
  Moderator woensdag 27 november 2024 @ 03:50:52 #7
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_215693926
quote:
Joh. G. Veenhof: Jong gestorven helden

Oorlogsboek over een zware mitrailleurgroep in de meidagen van 1940 op de Grebbeberg.

De gebeurtenissen betreffende de strijd in de Grebbelinie, hier beschreven, hebben werkelijk plaatsgevonden. Doch op uitdrukkelijk verzoek van de twee oudstrijders, die mij de gegevens van dit verhaal ter beschikking stelden, zijn de plaatsen van handeling en hun namen gefingeerd.
Voorts is gebruik gemaakt van een aantal gegevens van ooggetuigen, die mij in staat stelden, het geheel als verhaal te kunnen afronden.

https://www.deboekenkamer(...)torven-helden_10745/
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  woensdag 27 november 2024 @ 04:47:14 #8
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_215693941
Favoriete boeken:
- trilogie van Thea Beckman
(Geef me de ruimte, Triomf van de verschroeide aarde en Rad van Fortuin). Deze heb ik voorgelezen aan mijn zoon, die ze ook mooi vond.
- Tillerman-serie
- Kruistocht in spijkerbroek
- Koning van Katoren (ook met succes voorgelezen)
- De hele serie van Het Kleine Huis
- Oubollige meisjesboeken van Cissy van Marxveldt
- Meester van de Zwarte Molen
- Alles van K.M. Peyton
- Boeken van Rosemary Sutcliff

Die laatste heb ik geprobeerd voor te lezen aan mijn zoon, maar we kwamen er niet doorheen. Het ging veel te traag, ellenlange beschrijvingen waar niks gebeurde. Die boeken hebben de tand des tijds niet doorstaan.
De boeken van Cissy van Marxveldt zouden het ook niet meer worden. Het taalgebruik zou nauwelijks meer herkend worden en de thematiek ook niet meer. Voor mij toen al oubollig, maar nu helemaal.

[ Bericht 0% gewijzigd door livelink op 27-11-2024 04:56:12 ]
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_215694062
Ik vond J-boeken zoals kinderencyclopedieën, boeken over wetenschap, en boeken over programmeren met kop en schouders boven al die verhaaltjesboeken uitsteken, dus die las ik vooral.
pi_215694121
quote:
15s.gif Op dinsdag 26 november 2024 23:28 schreef Evangelion het volgende:
Dingen van Paul van Loon. Nu denk ik wat een trieste vent met zijn zonnebril act.
:D
Toen nooit met zn act bezig geweest. Zal ook wel komen omdat mn wereld zich offline afspeelde hier in de wijk en je tegenwoordig alles meekrijgt over de hele wereld
pi_215694282
Alles van Thea Beckman O+ Ik heb die boeken kapot gelezen. Favo Hasse Simonsdochter, de stomme van Kampen en de val van de Vredeborgh. Hasse heb ik 30+ keer gelezen :@
Wil ze graag weer es lezen maar tijdgebrek maar ze staan allemaal nog prominent in de boekenkast in de woonkamer O+

Mijn dochter heb ik al die boeken voorgelezen. Kwam haar juf naar me toe, ze zat in groep 3. Goh, je dochter weet al veel over de 80 jarige oorlog? Euh, ja, Thea Beckman :D

Zoon haakte al af bij het begin van de val van de Vredeborgh. Die had liever Jip en Janneke.

Het meest ontroerende boek nu, vind ik Rode sneeuw in december van Simone van der Vlugt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Mushanga71 op 27-11-2024 07:54:50 ]
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_215694344
Dik Trom en Pietje Bell, Kruimeltje O+, Afkes Tiental, die verslond ik vroeger. Ik heb toevallig de afgelopen weken Kruimeltje voorgelezen aan mijn zesjarige. Toen viel me wel op hoe verouderd het taalgebruik is en hoe traag het eigenlijk gaat. Toch vond ze het wel mooi, maar het maakte op haar niet de diepe indruk die het op mij maakte.
Ik las vroeger ook graag Evert Hartman, de Kippenvel-reeks en nog zo’n serie waarvan ik de naam kwijt ben, met blauwe kaftjes. Allemaal thriller/horror-achtig. Oh, en de Bianca-boeken van Yvonne Brill. De laatste paar delen daarvan zijn wel schokkend slecht. (Leuk: ik bestelde een paar jaar terug toch nog een deeltje ervan, om de serie toch helemaal gelezen te hebben, en toen kreeg ik ineens een gesigneerd exemplaar met een heel mooie boodschap erin. Gewoon via bol.com :D Boek was niet te pruimen verder, maar koester het nu toch.)

Brief voor de koning gelezen met zoon toen hij 9 was. Ik en mijn man lazen dat met gemak op die leeftijd, merk dat het voor mijn negenjarige erg pittig was. Te langzaam, denk ik.

Ik zou dingen niet per se niet aanraden, want ook een boek dat je minder ligt kan een mooi gesprek opleveren. Maar ik merk dat ik toch niet gauw mijn eigen boeken van vroeger noem. Mijn man doet dat wel vaak. Maar mijn zoon geniet erg van De Grijze Jager bijvoorbeeld, en dan vind ik het niet leuk om ‘m “op te schepen” met Dik Trom vanuit míjn nostalgie.
  woensdag 27 november 2024 @ 09:04:05 #13
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_215694701
Eigenlijk alles van Thea Beckman en van Tonke Dragt wel.
Astrid Lindgren uiteraard, de boeken van Janosch vond ik toen ik jonger was heel leuk ,vooral ook vanwege de illustraties. De boeken van Guus Kuijer staan me nog heel goed bij.
Een boek dat Zeven dagen zaterdag heette, een boek dat Slapen op de wind heette.
De boekenserie Le Petit Nicolas heb ik ook veel gelezen.
Volgens mij zijn dit allemaal boeken die nog prima kunnen tegenwoordig.
Babar las mijn moeder me veel voor vroeger, wellicht dat mensen daar een beetje issues mee zouden kunnen hebben tegenwoordig, ik weet het niet.
  woensdag 27 november 2024 @ 09:05:36 #14
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_215694712
De griezelbus serie van P van Loon.
Enige boeken die ik daadwerkelijk vrijwillig gelezen heb :')
maar ik wil helemaal geen kinderen
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_215697567
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2024 07:55 schreef Jentin het volgende:

Ik las vroeger ook graag Evert Hartman, de Kippenvel-reeks en nog zo’n serie waarvan ik de naam kwijt ben, met blauwe kaftjes.

Bedoel je die beroemde blauwe bandjes van Jules Verne?

https://www.bing.com/imag(...)es&form=IGRE&first=1
  woensdag 27 november 2024 @ 14:51:55 #16
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_215697855

I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  woensdag 27 november 2024 @ 14:56:36 #17
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_215697898
Kameleon, Varen en vechten, Snuf de hond en inderdaad ook Dik Trom. Verder las ik eigenlijk alles wat los en vast zat. Ik ben de jongste van vijf dus er waren altijd genoeg boeken in huis.
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
pi_215698245
quote:
15s.gif Op dinsdag 26 november 2024 23:28 schreef Evangelion het volgende:
Kikker, Jip en Janneke, Pluk, Rupsje nooitgenoeg etc zijn wel tijdloos
Ik vind dat Jip en Janneke juist wel door de tijd zijn ingehaald. Ik kan geen enkel verhaal van hen voorlezen zonder er dingen in te moeten veranderen. Een herziene uitgave daarvanis echt nodig. Ik heb die boeken om die reden amper voorgelezen, ondanks dat we de verzamelbundel en een aantal losse boeken in huis hebben omdat ik het zelf vroeger heel leuk vond. Pluk van de Petteflet doet het wel een stuk beter wat dat betreft.

De GVR is ook nog steeds erg leuk, en ik neem aan dat dat voor veel van de echte fantasy-boeken van Roald Dahl nog geldt. De griezelbus vonden ze hier ook leuk, maar nog te eng dus daar hebben we pas twee hoofdstukken van gelezen. Pinkeltje (die volgens mij wel geupdate is) vinden ze ook nog steeds leuk, met name over de bekende plaatsen (Blijdorp, Madurodam etc.) de feestdagen boeken van Jacques Vriens hebben ook een update gekregen om ze iets actueler te maken, die zijn ook aan te raden.

Verder lezen we vooral veel hedendaagse boeken. Er zijn zo enorm veel leuke en goede recente boeken bij gekomen dat het daar al moeilijk uit kiezen is, en die hebben de voorkeur. Boeken als Ronnie de roerdomp, Mot en de metaalvissers, mus en kapitein kwaadbaard, Jippie: een humeurig sprookje, de knerpers, de dappere ridster. En na Sinterklaas gaan we beginnen aan het derde deel van de kerstmissaurus.

En voor de categorie iets oudere kinderen(10+) is het aanbod alleen maar nog beter. De nieuwe lijst van de grote vriendelijke 100, kinderboeken die ieder kind gelezen zou moeten hebben volgens andere lezers, is toevallig net verschenen. Met oude en nieuwe toptitels.

https://www.hebban.nl/gv100
Doneer mij Jumbo servieszegels
  woensdag 27 november 2024 @ 16:45:01 #19
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_215698706
Mathilda van Roald Dahl
Jutta van Jan Verhoeven
Blauwe plekken

De serie Floortje Bellefleur
Het officiële liefje van @Monitor O+
They think she is fragile like a flower, but she is fragile like a bomb
Liever zuur dan dom
pi_215699284
De boeken van Karl May (volledig gelezen)
De Zwarte hengst serie (volledig gelezen)
De vijf (volledig gelezen)
De boeken van Thea Beckman
Pim Pandoer serie
Juin uit Eigen Tuin!
pi_215699436
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2024 04:47 schreef livelink het volgende:
Favoriete boeken:
- trilogie van Thea Beckman
(Geef me de ruimte, Triomf van de verschroeide aarde en Rad van Fortuin). Deze heb ik voorgelezen aan mijn zoon, die ze ook mooi vond.
- Tillerman-serie
- Kruistocht in spijkerbroek
- Koning van Katoren (ook met succes voorgelezen)
- De hele serie van Het Kleine Huis
- Oubollige meisjesboeken van Cissy van Marxveldt
- Meester van de Zwarte Molen
- Alles van K.M. Peyton
- Boeken van Rosemary Sutcliff

Die laatste heb ik geprobeerd voor te lezen aan mijn zoon, maar we kwamen er niet doorheen. Het ging veel te traag, ellenlange beschrijvingen waar niks gebeurde. Die boeken hebben de tand des tijds niet doorstaan.
De boeken van Cissy van Marxveldt zouden het ook niet meer worden. Het taalgebruik zou nauwelijks meer herkend worden en de thematiek ook niet meer. Voor mij toen al oubollig, maar nu helemaal.
Laatst Rosemary Sutcliff weer gelezen, ik vind z nog steeds mooi O+ Ga het bij mijn dochter zeker proberen.
Kruistocht in spijkerbroek vond ik juist wel erg verouderd en ook best eng, de body count is enorm.

Alles van Tonke Dragt is nog steeds mooi. Mijn dochter vond Torenhoog en mijlenbreed heel mooi. Koning van Katoren is ook nog steeds actueel.
Van Thea Beckman laatst de Thule-serie voorgelezen, die vond ze ook mooi.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_215717010
Ik wil graag meedoen, maar ik denk dat mijn favoriete boeken te oud of misschien wel te oubollig zijn voor jouw kinderen.

Ik stam nog uit de tijd dat er een strikte scheiding was tussen 'meisjesboeken' en 'jongensboeken'.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mijn eerste 'grotemeisjesboek' was Kari. Geschreven door Gabriel Scott.
Een boek uit 1913. Niet dat je dat zou zeggen als je de illustraties ziet. Je ziet een meisje met gewone kleren, geen kleding zoals uit de Titanic.

Het is best wel een tam boek, maar niet echt gedateerd of oubollig zoals bv. Joop ter Heul.
Het gaat over een meisje dat giechelt met haar vriendinnen, trots is op haar nieuwe fiets, en stiekem verliefd is op Peter.

Het was en is vooral de sfeer die me aansprak en nog steeds aanspreekt. De gesprekken die Kari heeft met de appelboom die ze Bertus heeft gedoopt.

Ik heb het boek nog steeds. De kaften heb ik inmiddels geplakt met folie (zoals ze in de bieb ook doen) en de bladzijden zijn helemaal vergeeld en zo broos dat ik bang ben om ze te breken als ik het boek weer lees.

vrijdag 29 november 2024 @ 18:08:56 #23
37150 livelink
pi_215717153
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 17:51 schreef Hiddendoe het volgende:
Ik wil graag meedoen, maar ik denk dat mijn favoriete boeken te oud of misschien wel te oubollig zijn voor jouw kinderen.

Ik stam nog uit de tijd dat er een strikte scheiding was tussen 'meisjesboeken' en 'jongensboeken'.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mijn eerste 'grotemeisjesboek' was Kari. Geschreven door Gabriel Scott.
Een boek uit 1913. Niet dat je dat zou zeggen als je de illustraties ziet. Je ziet een meisje met gewone kleren, geen kleding zoals uit de Titanic.

Het is best wel een tam boek, maar niet echt gedateerd of oubollig zoals bv. Joop ter Heul.
Het gaat over een meisje dat giechelt met haar vriendinnen, trots is op haar nieuwe fiets, en stiekem verliefd is op Peter.

Het was en is vooral de sfeer die me aansprak en nog steeds aanspreekt. De gesprekken die Kari heeft met de appelboom die ze Bertus heeft gedoopt.

Ik heb het boek nog steeds. De kaften heb ik inmiddels geplakt met folie (zoals ze in de bieb ook doen) en de bladzijden zijn helemaal vergeeld en zo broos dat ik bang ben om ze te breken als ik het boek weer lees.

[ afbeelding ]
Ik heb indertijd de boekenkast van mijn moeder geplunderd. Boeken van Leni Saris en Sanne ten Havelte. Heb jij die toevallig ook gelezen?
  vrijdag 29 november 2024 @ 18:12:20 #24
35189 Troel
scherp en bot
pi_215717183
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_215717225
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 18:08 schreef livelink het volgende:

[..]
Ik heb indertijd de boekenkast van mijn moeder geplunderd. Boeken van Leni Saris en Sanne ten Havelte. Heb jij die toevallig ook gelezen?
Nee, helaas niet.
De namen ken ik wel maar de boeken dus niet.
Mijn vader liet me alle vrijheid maar wel onder het voorbehoud dat hij vond dat ik geen nachtmerries zou krijgen en mijn vader wist natuurlijk ook niet alles.
Hij las elk boek voordat hij het aan mij gaf. Gewoon uit bezorgdheid.
Wat ik las waren de boeken van Pinkeltje, Wipneus en Pim, Arendsoog, alles van Jules Verne, Godfried Bomans, en nog veel meer boeken die nu niet meer bekend zijn.
  vrijdag 29 november 2024 @ 18:28:55 #26
37150 livelink
pi_215717308
quote:
Ik vind het op zich wel leuk dat het hier om kinderboeken van vroeger ook gaat. Maar dat is inderdaad misschien meer iets voor LIT.
pi_215717354
Bestelde vandaag het Jip en Janneke boek voor kleinzoon. Er staat bij dat het een herziene uitgave is. We gaan het zien. Weet nog vrij goed bij welke verhaaltjes ik iets moest aanpassen toen ik het zoon voorlas, omdat dat niet écht meer past nu.
Ben benieuwd.
If they say
pi_215717400
Ik wil niemand wat opdringen maar ik vind toch ondanks alles toch wel dat ouders zich zouden moeten verplichten om zich te verdiepen in de jeugdliteratuur.
Beroemde kinderboeken die al jaren, zo niet eeuwenlang, populair zijn.

Beroemde titels zoals:

Bambi.
Alice in Wonderland
De tovenaar van Oz.
Pinokkio.
Het nooit eindigende verhaal (Neverending story)
Pipi Langkous
Niels Olgerson
Erik en het klein insectenboek
Onder moeders vleugels
Ronja de roversdochter
De scheepsjongens van Bontekoe
Ciske de Rat
Harry Potter (mag natuurlijk niet ontbreken)
Alles van Jules Verne
Bijna alles van Godfried Bomans.

Alle sprookjes van Andersen en Gebroeders de Grimm
Alle verhalen van de Romeinse, Griekse en Noorse mythologie

Alle komedies van Shakespeare.
pi_215718499
Ik krijg het nog niet voor elkaar om mijn zoon mijn favoriete jeugdboeken te laten lezen. Naast Thea Beckman en Evert Hartman waren dat vooral echte meiden boeken :D dus daar kan ik me wel iets bij voorstellen.
Ik las veel boeken over ballet, Floortje Bellefleur, de babysitterclub _O-
  vrijdag 29 november 2024 @ 20:51:35 #30
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_215718564
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 18:19 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Nee, helaas niet.
De namen ken ik wel maar de boeken dus niet.
Mijn vader liet me alle vrijheid maar wel onder het voorbehoud dat hij vond dat ik geen nachtmerries zou krijgen en mijn vader wist natuurlijk ook niet alles.
Hij las elk boek voordat hij het aan mij gaf. Gewoon uit bezorgdheid.
Wat ik las waren de boeken van Pinkeltje, Wipneus en Pim, Arendsoog, alles van Jules Verne, Godfried Bomans, en nog veel meer boeken die nu niet meer bekend zijn.
Pinkeltje kregen wij vroeger voorgelezen. _O_
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  FOK!fotograaf vrijdag 29 november 2024 @ 21:47:37 #31
148247 taxibabe
pi_215719003
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 20:45 schreef Hupje het volgende:
Ik krijg het nog niet voor elkaar om mijn zoon mijn favoriete jeugdboeken te laten lezen. Naast Thea Beckman en Evert Hartman waren dat vooral echte meiden boeken :D dus daar kan ik me wel iets bij voorstellen.
Ik las veel boeken over ballet, Floortje Bellefleur, de babysitterclub _O-
Balletclub de Zwaantjes!

quote:
16s.gif Op vrijdag 29 november 2024 20:51 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Pinkeltje lees ik nu voor aan mijn zoontje! Mijn man leest Kruimeltje voor. Binnenkort wil ik Remi, alleen op de wereld proberen.
pi_215719153
quote:
16s.gif Op vrijdag 29 november 2024 20:51 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Ik niet. Ik kon deze boeken zelf lezen.
Mijn ouders hadden geen tijd (of zin :'( ) om voor te lezen.
En misschien daarom dat ik nooit zoveel waarde hechtte aan voorgelezen verhaaltjes.
Ik kreeg Engels op de middelbare school en de docent Engels las ons ook voor.
Binnen vijf minuten viel de hele klas in slaap.
pi_215719192
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 november 2024 18:34 schreef Mushanga71 het volgende:
Bestelde vandaag het Jip en Janneke boek voor kleinzoon. Er staat bij dat het een herziene uitgave is. We gaan het zien. Weet nog vrij goed bij welke verhaaltjes ik iets moest aanpassen toen ik het zoon voorlas, omdat dat niet écht meer past nu.
Ben benieuwd.
Nu maak je me nieuwsgierig. Wat is er dan aangepast en waarom?
Ja, ik weet ook wel dat bepaalde ideeën en denkbeelden van toen nu niet meer kunnen.
Maar is zoiets dan echt relevant voor het verhaal?
pi_215719223
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 november 2024 18:34 schreef Mushanga71 het volgende:
Ben benieuwd.
Nog even dit. Waarom aangepast? Voor wie dan? Deze aanpassingen zijn toch ook niks meer dan de waan van de dag?
Ga aub niet lopen knoeien in klassiekers.

Je gaat toch ook niet de vijfde van Beethoven aanpassen aan onze tijd.
Of de nachtwacht van Rembrandt?

Laat al het artistieke werk zoveel mogelijk authenthiek.
Lucky Luke met zijn tabakpeukje.
Sjors en Sjimmie met zijn zwarte kleurtje.
Pipo met Klukkuk. "Mij hebben heimwee."
pi_215719240

Ik hoop echt dat de link goed doorkomt.
Dit boek vond ik ook prachtig om te lezen. Terwijl ik allang geen kind meer was.
pi_215719254
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 22:10 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Nu maak je me nieuwsgierig. Wat is er dan aangepast en waarom?
Ja, ik weet ook wel dat bepaalde ideeën en denkbeelden van toen nu niet meer kunnen.
Maar is zoiets dan echt relevant voor het verhaal?
Geen idee, boek is nog niet binnen.
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 22:15 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Nog even dit. Waarom aangepast? Voor wie dan? Deze aanpassingen zijn toch ook niks meer dan de waan van de dag?
Ga aub niet lopen knoeien in klassiekers.

Je gaat toch ook niet de vijfde van Beethoven aanpassen aan onze tijd.
Of de nachtwacht van Rembrandt?

Laat al het artistieke werk zoveel mogelijk authenthiek.
Lucky Luke met zijn tabakpeukje.
Sjors en Sjimmie met zijn zwarte kleurtje.
Pipo met Klukkuk. "Mij hebben heimwee."
Ehm, ik knoei niet in een boek :? Tijdens het voorlezen veranderde ik wel es wat en dat bepaal ik toch echt zelf of ik dat doe. Ik vind negerpoppetje toch echt niet meer kunnen, bijvoorbeeld. Dan maakte ik daar tijdens het lezen gewoon poppetje van, ofzo. Kind heeft er iig geen trauma aan overgehouden.
If they say
pi_215719334
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 22:20 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]
Geen idee, boek is nog niet binnen.
[..]
Ehm, ik knoei niet in een boek :? Tijdens het voorlezen veranderde ik wel es wat en dat bepaal ik toch echt zelf of ik dat doe. Ik vind negerpoppetje toch echt niet meer kunnen, bijvoorbeeld. Dan maakte ik daar tijdens het lezen gewoon poppetje van, ofzo. Kind heeft er iig geen trauma aan overgehouden.
Jip en Janneke zijn geen negertjespoppetjes. Het zijn schaduwen. Net zoals ze vroeger silhouetten uitknipten en die in een hangertje deden.
En wat is er dan mis met negerpoppetjes? Is jouw kind blank of zwart? En waarom zou jij je al dan ingebeelde trauma's overdoen aan je kinderen door deze trauma's te verdoezelen?

Kinderen kunnen meer hebben dan volwassenen ooit zullen beseffen.
pi_215719406
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 22:32 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Jip en Janneke zijn geen negertjespoppetjes. Het zijn schaduwen. Net zoals ze vroeger silhouetten uitknipten en die in een hangertje deden.
En wat is er dan mis met negerpoppetjes? Is jouw kind blank of zwart? En waarom zou jij je al dan ingebeelde trauma's overdoen aan je kinderen door deze trauma's te verdoezelen?

Kinderen kunnen meer hebben dan volwassenen ooit zullen beseffen.
Waar héb je het over :? In bepaalde verhaaltjes komen woorden voor, zoals het negerpoppetje, wat ik tijdens het lezen veranderd heb in poppetje. Zo zijn er nog wat woorden die gewoon niet meer kunnen, vandaar ook de herziene uitgave, lijkt mij.
If they say
pi_215719411
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 22:18 schreef Hiddendoe het volgende:
[ afbeelding ]

Ik hoop echt dat de link goed doorkomt.
Dit boek vond ik ook prachtig om te lezen. Terwijl ik allang geen kind meer was.
Heel mooi verhaal trouwens. Meisje ergens aan het begin van de 20ste eeuw ergens in Amerika.
Het is een extreem droge zomer, geen druppel regen en de vader van het meisje wordt steeds somberder.
Dan vindt het meisje een zilveren vingerhoed en ze is er van overtuigd dat deze vondst geluk zal brengen.
Wat ook gebeurt; diezelfde nacht begint het te regenen en is de oogst gered.

En zo zijn er nog meer zaken die gelukkig aflopen en het meisje denkt dat dit allemaal komt door die vingerhoed.
Een heel leuk verhaal.
  vrijdag 29 november 2024 @ 22:48:05 #40
48000 Vlinder
1 + 1 = 3, nee 5!
pi_215719422
Ik las alles van de babysittersclub :D

En Ramona en Ragebol? Over een meisje en een paard. Was ook zo'n reeks. En iets met een meisje en Jazzballet
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_215719437
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 22:43 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]
Waar héb je het over :? In bepaalde verhaaltjes komen woorden voor, zoals het negerpoppetje, wat ik tijdens het lezen veranderd heb in poppetje. Zo zijn er nog wat woorden die gewoon niet meer kunnen, vandaar ook de herziene uitgave, lijkt mij.
Waarom zou je? Waarom iets veranderen? Omdat jij vindt dat zoiets niet meer kan? Laat dat oordeel dan aan je kinderen over.
En als je kind vraagt wat een negerpoppetje is, dan leg je het maar uit. Op een volwassen manier welteverstaan.
Leg mij nou eens uit waarom de term negerpoppetje niet meer zou kunnen.
Want je hebt er goed over nagedacht, tenminste je wekt die indruk dan.
pi_215719537
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 22:50 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Waarom zou je? Waarom iets veranderen? Omdat jij vindt dat zoiets niet meer kan? Laat dat oordeel dan aan je kinderen over.
En als je kind vraagt wat een negerpoppetje is, dan leg je het maar uit. Op een volwassen manier welteverstaan.
Leg mij nou eens uit waarom de term negerpoppetje niet meer zou kunnen.
Want je hebt er goed over nagedacht, tenminste je wekt die indruk dan.
Misschien even mijn posts terug lezen. Staat precies in wat je moet weten. Verder hoef ik me op geen enkele manier tegenover jou te verantwoorden waarom ik iets doe. Mijn kinderen, mijn voorleesskills. Dus, bemoei je er niet mee.
If they say
pi_215719684
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2024 14:18 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Bedoel je die beroemde blauwe bandjes van Jules Verne?

https://www.bing.com/imag(...)es&form=IGRE&first=1
Nee, kennelijk heet het gewoon ‘de thrillerserie van Kluitman’. ( Hier staat een setje, kon even geen betere link vinden )
pi_215719759
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 23:10 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]
Misschien even mijn posts terug lezen. Staat precies in wat je moet weten. Verder hoef ik me op geen enkele manier tegenover jou te verantwoorden waarom ik iets doe. Mijn kinderen, mijn voorleesskills. Dus, bemoei je er niet mee.
Gedaan. Staat dus niks in wat ik zou moeten weten.
En inderdaad, jouw kinderen en jouw vooroordelen en jouw politieke correctheid.
Ik zal me niet meer met jou bemoeien.
Heb wel wat beters te doen.
pi_215720811
Ik las alles van Paul van Loon, Roald Dahl en Anthony Horowitz. Dat mogen ze later zeker lezen. Het is nog een beetje vroeg voor ze om hier iets van voor te lezen. Ik heb ook heel goede herinneringen aan de reeks boeken van Ton van Reen over de bokkenrijders. En de zusjes kriegel van Marc de Bel. En harry potter.
Ik las enorm veel als kind maar voor de rest is me weinig bijgebleven.
pi_215721496
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 23:55 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Gedaan. Staat dus niks in wat ik zou moeten weten.
En inderdaad, jouw kinderen en jouw vooroordelen en jouw politieke correctheid.
Ik zal me niet meer met jou bemoeien.
Heb wel wat beters te doen.
^O^
If they say
pi_215744560
Kippenvel; ik heb er ook één waar je de namen kon veranderen in je eigen naam, dus toen speelde ik samen met het - toen - buurmeisje de hoofdrol in één van die boeken. _O_

Harry Potter.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')