Sprookjes lezen gebeurt toch al weinig. Ik heb het nooit gedaan op school in ieder geval en ik zie ze ook nooit in de boekenwinkel.quote:Op dinsdag 26 november 2024 23:30 schreef Mikeytt het volgende:
De brief voor de koning, worden bij mijn toekomstige kinderen ook verplicht
Zijn wel meerdere boeken die in niet meer zou laten lezen door mijn kinderen. Bijvoorbeeld Jip en Janneke of 90% van de sprookjes
https://www.deboekenkamer(...)torven-helden_10745/quote:Joh. G. Veenhof: Jong gestorven helden
Oorlogsboek over een zware mitrailleurgroep in de meidagen van 1940 op de Grebbeberg.
De gebeurtenissen betreffende de strijd in de Grebbelinie, hier beschreven, hebben werkelijk plaatsgevonden. Doch op uitdrukkelijk verzoek van de twee oudstrijders, die mij de gegevens van dit verhaal ter beschikking stelden, zijn de plaatsen van handeling en hun namen gefingeerd.
Voorts is gebruik gemaakt van een aantal gegevens van ooggetuigen, die mij in staat stelden, het geheel als verhaal te kunnen afronden.
quote:Op dinsdag 26 november 2024 23:28 schreef Evangelion het volgende:
Dingen van Paul van Loon. Nu denk ik wat een trieste vent met zijn zonnebril act.
Bedoel je die beroemde blauwe bandjes van Jules Verne?quote:Op woensdag 27 november 2024 07:55 schreef Jentin het volgende:
Ik las vroeger ook graag Evert Hartman, de Kippenvel-reeks en nog zo’n serie waarvan ik de naam kwijt ben, met blauwe kaftjes.
Ik vind dat Jip en Janneke juist wel door de tijd zijn ingehaald. Ik kan geen enkel verhaal van hen voorlezen zonder er dingen in te moeten veranderen. Een herziene uitgave daarvanis echt nodig. Ik heb die boeken om die reden amper voorgelezen, ondanks dat we de verzamelbundel en een aantal losse boeken in huis hebben omdat ik het zelf vroeger heel leuk vond. Pluk van de Petteflet doet het wel een stuk beter wat dat betreft.quote:Op dinsdag 26 november 2024 23:28 schreef Evangelion het volgende:
Dingen van Paul van Loon. Nu denk ik wat een trieste vent met zijn zonnebril act.
Kikker, Jip en Janneke, Pluk, Rupsje nooitgenoeg etc zijn wel tijdloos
Laatst Rosemary Sutcliff weer gelezen, ik vind z nog steeds mooi Ga het bij mijn dochter zeker proberen.quote:Op woensdag 27 november 2024 04:47 schreef livelink het volgende:
Favoriete boeken:
- trilogie van Thea Beckman
(Geef me de ruimte, Triomf van de verschroeide aarde en Rad van Fortuin). Deze heb ik voorgelezen aan mijn zoon, die ze ook mooi vond.
- Tillerman-serie
- Kruistocht in spijkerbroek
- Koning van Katoren (ook met succes voorgelezen)
- De hele serie van Het Kleine Huis
- Oubollige meisjesboeken van Cissy van Marxveldt
- Meester van de Zwarte Molen
- Alles van K.M. Peyton
- Boeken van Rosemary Sutcliff
Die laatste heb ik geprobeerd voor te lezen aan mijn zoon, maar we kwamen er niet doorheen. Het ging veel te traag, ellenlange beschrijvingen waar niks gebeurde. Die boeken hebben de tand des tijds niet doorstaan.
De boeken van Cissy van Marxveldt zouden het ook niet meer worden. Het taalgebruik zou nauwelijks meer herkend worden en de thematiek ook niet meer. Voor mij toen al oubollig, maar nu helemaal.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mijn eerste 'grotemeisjesboek' was Kari. Geschreven door Gabriel Scott.
Een boek uit 1913. Niet dat je dat zou zeggen als je de illustraties ziet. Je ziet een meisje met gewone kleren, geen kleding zoals uit de Titanic.
Het is best wel een tam boek, maar niet echt gedateerd of oubollig zoals bv. Joop ter Heul.
Het gaat over een meisje dat giechelt met haar vriendinnen, trots is op haar nieuwe fiets, en stiekem verliefd is op Peter.
Het was en is vooral de sfeer die me aansprak en nog steeds aanspreekt. De gesprekken die Kari heeft met de appelboom die ze Bertus heeft gedoopt.
Ik heb het boek nog steeds. De kaften heb ik inmiddels geplakt met folie (zoals ze in de bieb ook doen) en de bladzijden zijn helemaal vergeeld en zo broos dat ik bang ben om ze te breken als ik het boek weer lees.
quote:Op vrijdag 29 november 2024 17:51 schreef Hiddendoe het volgende:
Ik wil graag meedoen, maar ik denk dat mijn favoriete boeken te oud of misschien wel te oubollig zijn voor jouw kinderen.
Ik stam nog uit de tijd dat er een strikte scheiding was tussen 'meisjesboeken' en 'jongensboeken'.Ik heb indertijd de boekenkast van mijn moeder geplunderd. Boeken van Leni Saris en Sanne ten Havelte. Heb jij die toevallig ook gelezen?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mijn eerste 'grotemeisjesboek' was Kari. Geschreven door Gabriel Scott.
Een boek uit 1913. Niet dat je dat zou zeggen als je de illustraties ziet. Je ziet een meisje met gewone kleren, geen kleding zoals uit de Titanic.
Het is best wel een tam boek, maar niet echt gedateerd of oubollig zoals bv. Joop ter Heul.
Het gaat over een meisje dat giechelt met haar vriendinnen, trots is op haar nieuwe fiets, en stiekem verliefd is op Peter.
Het was en is vooral de sfeer die me aansprak en nog steeds aanspreekt. De gesprekken die Kari heeft met de appelboom die ze Bertus heeft gedoopt.
Ik heb het boek nog steeds. De kaften heb ik inmiddels geplakt met folie (zoals ze in de bieb ook doen) en de bladzijden zijn helemaal vergeeld en zo broos dat ik bang ben om ze te breken als ik het boek weer lees.
[ afbeelding ]Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
Nee, helaas niet.quote:Op vrijdag 29 november 2024 18:08 schreef livelink het volgende:
[..]
Ik heb indertijd de boekenkast van mijn moeder geplunderd. Boeken van Leni Saris en Sanne ten Havelte. Heb jij die toevallig ook gelezen?
Ik vind het op zich wel leuk dat het hier om kinderboeken van vroeger ook gaat. Maar dat is inderdaad misschien meer iets voor LIT.quote:Op vrijdag 29 november 2024 18:12 schreef Troel het volgende:
Topicreeks: De leukste kinderboeken deel 2
Misschien mergen?
Pinkeltje kregen wij vroeger voorgelezen.quote:Op vrijdag 29 november 2024 18:19 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Nee, helaas niet.
De namen ken ik wel maar de boeken dus niet.
Mijn vader liet me alle vrijheid maar wel onder het voorbehoud dat hij vond dat ik geen nachtmerries zou krijgen en mijn vader wist natuurlijk ook niet alles.
Hij las elk boek voordat hij het aan mij gaf. Gewoon uit bezorgdheid.
Wat ik las waren de boeken van Pinkeltje, Wipneus en Pim, Arendsoog, alles van Jules Verne, Godfried Bomans, en nog veel meer boeken die nu niet meer bekend zijn.
Balletclub de Zwaantjes!quote:Op vrijdag 29 november 2024 20:45 schreef Hupje het volgende:
Ik krijg het nog niet voor elkaar om mijn zoon mijn favoriete jeugdboeken te laten lezen. Naast Thea Beckman en Evert Hartman waren dat vooral echte meiden boeken dus daar kan ik me wel iets bij voorstellen.
Ik las veel boeken over ballet, Floortje Bellefleur, de babysitterclub
Pinkeltje lees ik nu voor aan mijn zoontje! Mijn man leest Kruimeltje voor. Binnenkort wil ik Remi, alleen op de wereld proberen.quote:Op vrijdag 29 november 2024 20:51 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Pinkeltje kregen wij vroeger voorgelezen.
Ik niet. Ik kon deze boeken zelf lezen.quote:Op vrijdag 29 november 2024 20:51 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Pinkeltje kregen wij vroeger voorgelezen.
Nu maak je me nieuwsgierig. Wat is er dan aangepast en waarom?quote:Op vrijdag 29 november 2024 18:34 schreef Mushanga71 het volgende:
Bestelde vandaag het Jip en Janneke boek voor kleinzoon. Er staat bij dat het een herziene uitgave is. We gaan het zien. Weet nog vrij goed bij welke verhaaltjes ik iets moest aanpassen toen ik het zoon voorlas, omdat dat niet écht meer past nu.
Ben benieuwd.
Nog even dit. Waarom aangepast? Voor wie dan? Deze aanpassingen zijn toch ook niks meer dan de waan van de dag?quote:Op vrijdag 29 november 2024 18:34 schreef Mushanga71 het volgende:
Bestelde vandaag het Jip en Janneke boek voor kleinzoon. Er staat bij dat het een herziene uitgave is. We gaan het zien. Weet nog vrij goed bij welke verhaaltjes ik iets moest aanpassen toen ik het zoon voorlas, omdat dat niet écht meer past nu.
Ben benieuwd.
Geen idee, boek is nog niet binnen.quote:Op vrijdag 29 november 2024 22:10 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Nu maak je me nieuwsgierig. Wat is er dan aangepast en waarom?
Ja, ik weet ook wel dat bepaalde ideeën en denkbeelden van toen nu niet meer kunnen.
Maar is zoiets dan echt relevant voor het verhaal?
Ehm, ik knoei niet in een boek Tijdens het voorlezen veranderde ik wel es wat en dat bepaal ik toch echt zelf of ik dat doe. Ik vind negerpoppetje toch echt niet meer kunnen, bijvoorbeeld. Dan maakte ik daar tijdens het lezen gewoon poppetje van, ofzo. Kind heeft er iig geen trauma aan overgehouden.quote:Op vrijdag 29 november 2024 22:15 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Nog even dit. Waarom aangepast? Voor wie dan? Deze aanpassingen zijn toch ook niks meer dan de waan van de dag?
Ga aub niet lopen knoeien in klassiekers.
Je gaat toch ook niet de vijfde van Beethoven aanpassen aan onze tijd.
Of de nachtwacht van Rembrandt?
Laat al het artistieke werk zoveel mogelijk authenthiek.
Lucky Luke met zijn tabakpeukje.
Sjors en Sjimmie met zijn zwarte kleurtje.
Pipo met Klukkuk. "Mij hebben heimwee."
Jip en Janneke zijn geen negertjespoppetjes. Het zijn schaduwen. Net zoals ze vroeger silhouetten uitknipten en die in een hangertje deden.quote:Op vrijdag 29 november 2024 22:20 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Geen idee, boek is nog niet binnen.
[..]
Ehm, ik knoei niet in een boek Tijdens het voorlezen veranderde ik wel es wat en dat bepaal ik toch echt zelf of ik dat doe. Ik vind negerpoppetje toch echt niet meer kunnen, bijvoorbeeld. Dan maakte ik daar tijdens het lezen gewoon poppetje van, ofzo. Kind heeft er iig geen trauma aan overgehouden.
Waar héb je het over In bepaalde verhaaltjes komen woorden voor, zoals het negerpoppetje, wat ik tijdens het lezen veranderd heb in poppetje. Zo zijn er nog wat woorden die gewoon niet meer kunnen, vandaar ook de herziene uitgave, lijkt mij.quote:Op vrijdag 29 november 2024 22:32 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Jip en Janneke zijn geen negertjespoppetjes. Het zijn schaduwen. Net zoals ze vroeger silhouetten uitknipten en die in een hangertje deden.
En wat is er dan mis met negerpoppetjes? Is jouw kind blank of zwart? En waarom zou jij je al dan ingebeelde trauma's overdoen aan je kinderen door deze trauma's te verdoezelen?
Kinderen kunnen meer hebben dan volwassenen ooit zullen beseffen.
Heel mooi verhaal trouwens. Meisje ergens aan het begin van de 20ste eeuw ergens in Amerika.quote:Op vrijdag 29 november 2024 22:18 schreef Hiddendoe het volgende:
[ afbeelding ]
Ik hoop echt dat de link goed doorkomt.
Dit boek vond ik ook prachtig om te lezen. Terwijl ik allang geen kind meer was.
Waarom zou je? Waarom iets veranderen? Omdat jij vindt dat zoiets niet meer kan? Laat dat oordeel dan aan je kinderen over.quote:Op vrijdag 29 november 2024 22:43 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Waar héb je het over In bepaalde verhaaltjes komen woorden voor, zoals het negerpoppetje, wat ik tijdens het lezen veranderd heb in poppetje. Zo zijn er nog wat woorden die gewoon niet meer kunnen, vandaar ook de herziene uitgave, lijkt mij.
Misschien even mijn posts terug lezen. Staat precies in wat je moet weten. Verder hoef ik me op geen enkele manier tegenover jou te verantwoorden waarom ik iets doe. Mijn kinderen, mijn voorleesskills. Dus, bemoei je er niet mee.quote:Op vrijdag 29 november 2024 22:50 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Waarom zou je? Waarom iets veranderen? Omdat jij vindt dat zoiets niet meer kan? Laat dat oordeel dan aan je kinderen over.
En als je kind vraagt wat een negerpoppetje is, dan leg je het maar uit. Op een volwassen manier welteverstaan.
Leg mij nou eens uit waarom de term negerpoppetje niet meer zou kunnen.
Want je hebt er goed over nagedacht, tenminste je wekt die indruk dan.
Nee, kennelijk heet het gewoon ‘de thrillerserie van Kluitman’. ( Hier staat een setje, kon even geen betere link vinden )quote:Op woensdag 27 november 2024 14:18 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Bedoel je die beroemde blauwe bandjes van Jules Verne?
https://www.bing.com/imag(...)es&form=IGRE&first=1
Gedaan. Staat dus niks in wat ik zou moeten weten.quote:Op vrijdag 29 november 2024 23:10 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Misschien even mijn posts terug lezen. Staat precies in wat je moet weten. Verder hoef ik me op geen enkele manier tegenover jou te verantwoorden waarom ik iets doe. Mijn kinderen, mijn voorleesskills. Dus, bemoei je er niet mee.
quote:Op vrijdag 29 november 2024 23:55 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Gedaan. Staat dus niks in wat ik zou moeten weten.
En inderdaad, jouw kinderen en jouw vooroordelen en jouw politieke correctheid.
Ik zal me niet meer met jou bemoeien.
Heb wel wat beters te doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |