Ligt er natuurlijk aan of je hele spaarrekening dan gelijk leeg is. Dan is t niet handigquote:Op zondag 24 november 2024 10:00 schreef spectrumanalyser het volgende:
Ik doe dat wel. Dan heb je het maar gehad. Betalen zal je toch moeten.
Dit.quote:Op zondag 24 november 2024 09:51 schreef Mikeytt het volgende:
Altijd. Wel voor een hele domme reden. Als ik t in 1x betaal, dan voelt het alsof het voor de rest van het jaar gratis is
Tip zet je eigen risico maximaal, dan krijg je nog veel meer korting.quote:Op zondag 24 november 2024 09:14 schreef roos94 het volgende:
Je krijgt zowaar 1% korting als je het in 1 keer neerlegt
Ik kan je tips geven om je vermogen nog meer te laten slinken.quote:Op zondag 24 november 2024 09:50 schreef 215 het volgende:
Ik ben er ooit mee begonnen om het vermogen iets te drukken. Dat vermogen is nu wel voldoende geslonken maar ik heb het nooit weer aangepast naar maandelijks betalen. Vind het wel goed zo.
Hm goede ja, ook maar doen.quote:Op zondag 24 november 2024 09:25 schreef Folkwin het volgende:
Ik.
Ook omdat vermogen omlaag gaat, en dus minder belasting.
en dan gebeurd er wat onverwachts en mag je even ¤800+ aftikkenquote:Op zondag 24 november 2024 10:04 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Tip zet je eigen risico maximaal, dan krijg je nog veel meer korting.
Die kans schat ik voor mijzelf klein genoeg in om dat risico te nemen in ruil voor de korting. Eigen risico zou ik niet op duizenden euro's zetten (als dat mogelijk was geweest), maar 800 euro doe ik dan nog wel. Kut als je het af moet tikken, zeker, maar als het echt nodig is wel op te brengen.quote:Op zondag 24 november 2024 10:30 schreef mschol het volgende:
[..]
en dan gebeurd er wat onverwachts en mag je even ¤800+ aftikken
Misschien ben ik heel dom maar als je per maand betaalt gaat je vermogen toch net zo goed naar beneden?quote:Op zondag 24 november 2024 09:25 schreef Folkwin het volgende:
Ik.
Zoals je eigen risico maximaal zetten als je het vrijwel elk jaar toch wel vol maakt?quote:Op zondag 24 november 2024 10:05 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Ik kan je tips geven om je vermogen nog meer te laten slinken.
Bij veel mensen is de kans dat er elk jaar zoiets onverwachts gebeurt natuurlijk klein. En je kunt het per jaar bepalen. Als het op een gegeven moment toch het geval is, zet je het vanaf dan op het laagst mogelijke eigen risico.quote:Op zondag 24 november 2024 10:30 schreef mschol het volgende:
[..]
Heb geen om nu te gaan rekenen, kun je zelf ook doen, maar je krijgt iets van 200 euro korting als je maximale eigen risico neemt van 500 extra. Dus als je dat 3 jaar doet en je hebt het niet nodig gehad dan is de rest pure winst.quote:Op zondag 24 november 2024 10:30 schreef mschol het volgende:
[..]
Ik zou het een keer moeten uitzoeken maar ik heb te maken met bloedprikken en CT-scans en dergelijk, maar weet dus eerlijk gezegd niet hoe het precies zit.quote:Op zondag 24 november 2024 11:04 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Heb geen om nu te gaan rekenen, kun je zelf ook doen, maar je krijgt iets van 200 euro korting als je maximale eigen risico neemt van 500 extra. Dus als je dat 3 jaar doet en je hebt het niet nodig gehad dan is de rest pure winst.
Heb het één keer nodig gehad in de 20 jaar dat ik al een zorgverzekering heb, is toch een mooie besparing.
385 moest je sowieso aftikken, en die 500 levert je 200 korting op ofwel: maximaal vrijwillig eigen risico kan je maximaal 300 extra kosten tov geen extra eigen risico.quote:Op zondag 24 november 2024 10:30 schreef mschol het volgende:
[..]
Dat valt dus vies tegen. Scheelt me maar een tientje per maand.quote:Op zondag 24 november 2024 10:04 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Tip zet je eigen risico maximaal, dan krijg je nog veel meer korting.
Dus die 850, tov 385, kost je 465.quote:Op zondag 24 november 2024 11:12 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
[..]
385 moest je sowieso aftikken, en die 500 levert je 200 korting op ofwel: maximaal eigen risico lan je maximaal 300 extra kosten.
Of je nu 385 of 800 moet aftikken maakt dan ook niet zo heel veel verschil.quote:Op zondag 24 november 2024 10:30 schreef mschol het volgende:
[..]
Wat dan ook geen moeite kost om in 1 keer te betalen.quote:Op zondag 24 november 2024 10:30 schreef mschol het volgende:
[..]
5-6 reizen... zoveel vakantiedagen heb ik niet eensquote:Op zondag 24 november 2024 12:57 schreef ZarB het volgende:
Ik niet. Zeker nu het niet meer scheelt in de totale prijs. Ik heb te weinig verstand van financiele zaken om iets te begrijpen van rendement en te weinig vermogen om belastingtechnisch een voordeel te hebben van in 1 keer betalen.
Ik heb t maximale eigen risico dus de maandlasten zijn vooralsnog prima te dragen.
Eindejaarsuitkering gaat altijd naar de 5 of 6 reizen die ik heb geboekt voor het volgende jaar dus dat geld is zo op en geef ik het liever aan uit
Welquote:Op zondag 24 november 2024 12:25 schreef Boca_Raton het volgende:
Bij Menzis mag dat niet eens volgens mij.
Ik ben ook maar een gemiddelde loonslaaf, maar ik bedoel ook weekendjes. Ik ben op vrijdag vrij dus van vrijdag tm zondag een weekendje weg kost mij geen dagenquote:Op zondag 24 november 2024 13:14 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
5-6 reizen... zoveel vakantiedagen heb ik niet eens
5 a 6 treinreizen naar Venlo, Leuven en Schubbekutteveen.quote:Op zondag 24 november 2024 13:14 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
5-6 reizen... zoveel vakantiedagen heb ik niet eens
Nou inderdaad, ik zou zweren dat er stond dat het niet kon. Maar kan ook andere tent zijn geweest. 1% Korting krijg je.quote:
Reizen zijn reizen.quote:Op zondag 24 november 2024 13:31 schreef roos94 het volgende:
[..]
5 a 6 treinreizen naar Venlo, Leuven en Schubbekutteveen.
toch weer 500 meerquote:Op zondag 24 november 2024 11:51 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Of je nu 385 of 800 moet aftikken maakt dan ook niet zo heel veel verschil.
Dat is het risico wel waard! Als je 3 jaar geen zorg nodig hebt gehad, ben je al goedkoper uit meestal. Ik zet mn eigen risico standaard op 885. Is maar 500 euro hoger terwijl je jaarlijks 180 euro minder betaald (cz).quote:Op zondag 24 november 2024 10:30 schreef mschol het volgende:
[..]
Idem. Plus bij de gemiddelde bank krijg je gewoon meer rente over hetzelfde bedrag in dat jaar.quote:Op zondag 24 november 2024 15:29 schreef Irritatie100 het volgende:
Ik vind "geen omkijken meer naar" trouwens ook eigenlijk niet zo'n goed argument, dat heb ik zelf ook niet aangezien het per automatische incasso van m'n rekening gaat.
Als je eind dit jaar voor heel 2025 betaalt, is je vermogen op de peildatum 1-1 ineens 1800-ish lager.quote:Op zondag 24 november 2024 10:48 schreef Farenji het volgende:
[..]
Misschien ben ik heel dom maar als je per maand betaalt gaat je vermogen toch net zo goed naar beneden?
Valt mee. Het bedrag staat er ineens gemiddeld maar een half jaar als je het op je bankrekening houdt(omdat je per maand betaald en niet pas op 31 december). Met 1% premiekorting over een half jaar is het geannualiseerd 2,01%. Plus nog een keer ~0,35% 'ontweken' vermogensrendementsheffing, zit je op 2,36%. Er zijn iets betere bankrekeningen. Maar het verschil gaat dan om een tientje aan het eind van het jaar ofzo.quote:Op zondag 24 november 2024 15:40 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Idem. Plus bij de gemiddelde bank krijg je gewoon meer rente over hetzelfde bedrag in dat jaar.
Dit doe ik dus.quote:Op zondag 24 november 2024 15:54 schreef baskick het volgende:
[..]
Als je eind dit jaar voor heel 2025 betaalt, is je vermogen op de peildatum 1-1 ineens 1800-ish lager.
Zal elkaar niet veel meer ontlopen. Als je inclusief 1 of 2% korting rekent. En de rentes staan helaas ook onder druk voor komend jaar.quote:Op zondag 24 november 2024 15:40 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Idem. Plus bij de gemiddelde bank krijg je gewoon meer rente over hetzelfde bedrag in dat jaar.
Ja, klopt. Een tientje.quote:Op zondag 24 november 2024 16:05 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Valt mee. Het bedrag staat er ineens gemiddeld maar een half jaar als je het op je bankrekening houdt(omdat je per maand betaald en niet pas op 31 december). Met 1% premiekorting over een half jaar is het geannualiseerd 2,01%. Plus nog een keer ~0,35% 'ontweken' vermogensrendementsheffing, zit je op 2,36%. Er zijn iets betere bankrekeningen. Maar het verschil gaat dan om een tientje aan het eind van het jaar ofzo.
Ik reken ook zo. Super herkenbaar.quote:Op zondag 24 november 2024 16:18 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ja, klopt. Een tientje.
Ner als wat het scheelt voor mensen die zeggen het voor de vrh te doen, nog geen tientje.
Eigenlijk is het voordeel voor de belasting echt heel laag. De belastingdienst gaat uit van 1,03% rendement op spaargeld. Van het bedrag boven de vrijstelling betaal je 36% belasting. Met andere woorden het is een besparing van 0,4%.quote:Op zondag 24 november 2024 09:25 schreef Folkwin het volgende:
Ik.
De rentes lopen terug. Helaas.quote:Op zondag 24 november 2024 23:14 schreef snabbi het volgende:
[..]
Eigenlijk is het voordeel voor de belasting echt heel laag. De belastingdienst gaat uit van 1,03% rendement op spaargeld. Van het bedrag boven de vrijstelling betaal je 36% belasting. Met andere woorden het is een besparing van 0,4%.
Eigenlijk zou je er beter aan doen om het geld gewoon op een beter renderende spaarrekening te zetten.
En de rente waarmee de belastingdienst rekent ook. Het is echt niet heel moeilijk om een betere rente te vinden dan wat de belastingdienst gebruikt, zelfs in Nederland als je buitenlandse banken niets vindtquote:Op zondag 24 november 2024 23:17 schreef capricia het volgende:
[..]
De rentes lopen terug. Helaas.
Voor ons scheelt in december betalen, tov januari, aan VRH 15 euro met zijn tweeën.
Het verschilt per individuele situatie.quote:Op zondag 24 november 2024 23:14 schreef snabbi het volgende:
[..]
Eigenlijk is het voordeel voor de belasting echt heel laag. De belastingdienst gaat uit van 1,03% rendement op spaargeld. Van het bedrag boven de vrijstelling betaal je 36% belasting. Met andere woorden het is een besparing van 0,4%.
Eigenlijk zou je er beter aan doen om het geld gewoon op een beter renderende spaarrekening te zetten.
Als je jaarpremie voor 2 personen rond de 3800 ligt kan ik me inderdaad voorstellen dat het 15 euro scheelt.quote:Op zondag 24 november 2024 23:17 schreef capricia het volgende:
[..]
De rentes lopen terug. Helaas.
Voor ons scheelt in december betalen, tov januari, aan VRH 15 euro met zijn tweeën.
ja jammer dat ze een beetje zuiniger geworden zijn.quote:Op zondag 24 november 2024 09:21 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
Vroeger kreeg je 3% korting, dat was wel de moeite waard want effectief een rendement van 6%.
Nu het maar 1% is weet ik zelf wel iets leukers om in de tussentijd met mijn geld te doen.
Zorgkosten stijgen behoorlijk natuurlijk, dus wel begrijpelijk.quote:Op maandag 25 november 2024 08:27 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
ja jammer dat ze een beetje zuiniger geworden zijn.
Zal ook gewoon zijn omdat de rente lager is geworden gok ik.quote:Op maandag 25 november 2024 08:27 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
ja jammer dat ze een beetje zuiniger geworden zijn.
De rente is alleen maar hoger geworden. Zij zetten die euro's weg voor het hele jaar en verdienen zo extra euro's aan jouw premie.quote:Op maandag 25 november 2024 13:55 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
[..]
Zal ook gewoon zijn omdat de rente lager is geworden gok ik.
Ik minimaal eigen risico, dan ben ik goedkoper uit 😀quote:Op maandag 25 november 2024 07:51 schreef karr-1 het volgende:
Dat doe ik echt al jaren, korting of niet. Max eigen risico en dan ben ik goedkoper uit.
De korting bij Salland is meen ik 4%.quote:Op zondag 24 november 2024 23:18 schreef Sport_Life het volgende:
Voorheen wel altijd gedaan, volgens mij was de korting ook altijd hoger dan nu 2%.
Dit jaar voor het eerst in jaren niet.
Hoeveel vermogens belasting ga je daarop vooruit dan, dat moet echt centenwerk zijn.quote:Op zondag 24 november 2024 09:25 schreef Folkwin het volgende:
Ik.
En als je de inflatie ook meeneemt dan?quote:Op zondag 24 november 2024 16:06 schreef capricia het volgende:
[..]
Dit doe ik dus.
Gaat om 4.000 euro voor 2 volwassenen. Scheelt me 15(!) euro VRH. Plus 1% korting op de jaarpremie.
Vanuit "Cost Engineering", weet ik dat een paar % besparen op een onderdeel dat veel voorkomt, uiteindelijk flink voordeel oplevert. Je kan dus uiteindelijk als je zo'n principe op veel uitgaven toepast, flink besparen.quote:Op zondag 24 november 2024 16:06 schreef capricia het volgende:
Dit doe ik dus.
Gaat om 4.000 euro voor 2 volwassenen. Scheelt me 15(!) euro VRH. Plus 1% korting op de jaarpremie.
Ik heb inderdaad de elektrische tandenborstel gekozen voor dit jaarquote:Op woensdag 27 november 2024 14:43 schreef tralalala het volgende:
Altijd max eigen risico en jaarbetaling hier, ik vind het gewoon lekker dat het niet elke maand terugkomt.
Cashback via cashbackxl/scoupy en zorgkiezer geeft ook minimaal ¤25 bij een overstap.
Als je pas eind van het jaar overstapt krijg je meestal ook nog een bol bon of een elektrische tandenborstelcadeau, toch weer lekker meegenomen.
Ik denk dat het Salland wordt, door die 4% korting op jaarbetaling is het goedkoper dan de budgetpolissen.
Hoe is dit interessanter?quote:Op donderdag 28 november 2024 23:09 schreef KvanG het volgende:
Lekker maandelijks betalen in de hoop dat de zorg eindelijk eens een keer genationaliseerd gaat worden.
Voor 72 cent per jaar meer zijn de voorwaarden van VGZ bewust wel een stuk beter dan Sallandquote:Op woensdag 27 november 2024 14:43 schreef tralalala het volgende:
Altijd max eigen risico en jaarbetaling hier, ik vind het gewoon lekker dat het niet elke maand terugkomt.
Cashback via cashbackxl/scoupy en zorgkiezer geeft ook minimaal ¤25 bij een overstap.
Als je pas eind van het jaar overstapt krijg je meestal ook nog een bol bon of een elektrische tandenborstelcadeau, toch weer lekker meegenomen.
Ik denk dat het Salland wordt, door die 4% korting op jaarbetaling is het goedkoper dan de budgetpolissen.
quote:Keuze ziekenhuizen: Volledig
Keuze overige zorg:
Ruim
Duurzaamheid:
3,8 / 5
Dat valt soms toch tegen: bij Zilv.Kr. (mijn huidige) is het over 2025 terug gegaan naar ¤150,- Reden om te overwegen naar Univé te gaan: .quote:Op zondag 24 november 2024 11:12 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
[..]
385 moest je sowieso aftikken, en die 500 levert je 200 korting op ofwel: maximaal vrijwillig eigen risico kan je maximaal 300 extra kosten tov geen extra eigen risico.
Dat dus. Als je dat op al je uitgaven toepast, en uitgespaarde bedrag slim belegt in de loop van de jaren, kan het aardig positief uitpakken.quote:Op vrijdag 29 november 2024 15:39 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Scheelt 20 euro, het is maar wat je besparing vindt.
https://www.erasmusmc.nl/nl-nl/patientenzorg/passantenprijslijstquote:Dus als ik dan toch zorg nodig heb betaal ik gewoon het passantenbedrag.
Vanwege een administratieve fout kreeg ik in '21 de rekening van mijn keizersnede en opname daaraan gekoppeld thuisgestuurd. Ruim 16.000 euro of ik even wilde ophoesten. Ik schrok me kapot.quote:Op zaterdag 7 december 2024 16:52 schreef DJKoster het volgende:
[..]
https://www.erasmusmc.nl/nl-nl/patientenzorg/passantenprijslijst
Zie de pdf met tarieven. Succes met je huis verkopen als je er een paar dagen ligt.![]()
Je weet dat er maatregelen volgen als je niet verzekerd bent voor zorg?quote:Op zaterdag 7 december 2024 16:06 schreef DrDentz het volgende:
Ik zit erover te denken om geen zorgverzekering meer af te sluiten voor 2025. Ik denk dat ik dan goedkoper uit ben dan elke maand 150 euro ophoesten voor zorg die ik toch niet gebruik.
Binnen het Erasmus MC krijgt een patiënt de noodzakelijke zorg die hij nodig heeft. Ongeacht of een patiënt wel of niet verzekerd is. De zorg die een patiënt nodig heeft, staat altijd voorop in het Erasmus MC. Dat geldt ook voor de kwetsbare groepen in onze samenleving. Als een patiënt bijvoorbeeld levensbedreigend ziek wordt binnengebracht op de Spoedeisende Hulp wordt er eerst medische hulp geboden.
Wel moeten wij ons aan de wet- en regelgeving houden. In Nederland is iedereen verplicht om een basiszorgverzekering af te sluiten. Dit is de eigen verantwoordelijkheid van iedere inwoner. Zonder verzekering bent u normaal gesproken verplicht om vooraf een voorschot te betalen voor zorg in ons ziekenhuis. Wij brengen dan de passantenprijs in rekening. U betaalt voor de start van behandeling een voorschot. Later wordt dit bedrag met de definitieve factuur verrekend.
Dus als ik dan toch zorg nodig heb betaal ik gewoon het passantenbedrag.
quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:32 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je weet dat er maatregelen volgen als je niet verzekerd bent voor zorg?
Wow, gelijk ook een heel jaar dat ze voor je afsluiten en je de rekening van sturenquote:Op zaterdag 7 december 2024 17:32 schreef Lienekien het volgende:
[..]
kwestie van achteraf aanvragenquote:Op zaterdag 7 december 2024 17:45 schreef summer2bird het volgende:
Ik doe het niet en heb het ook nooit gedaan, geen inkomen naar
Zorgtoeslag krijg je ook niet voor een heel jaar ineens dus niet eens een optie voor mij.
Dus eerst een heel jaar niet ontvangen en dan ineens aanvragen? Hoe moet ik dat gedurende jaar opvangen?quote:
Ik zag bij 1Vandaag dat dat alleen wordt gezegd om af te schrikken maar niet daadwerkelijk gebeurt. Van een kale kip kun je niet plukken.quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:32 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Hoe wil jij als kale kip dan zelf je rekeningen gaan betalen?quote:Op zaterdag 7 december 2024 19:41 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Ik zag bij 1Vandaag dat dat alleen wordt gezegd om af te schrikken maar niet daadwerkelijk gebeurt. Van een kale kip kun je niet plukken.
met je loon?quote:Op zaterdag 7 december 2024 19:31 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Dus eerst een heel jaar niet ontvangen en dan ineens aanvragen? Hoe moet ik dat gedurende jaar opvangen?
Waarom denk je dat ik zorgtoeslag krijg? Mijn inkomen is niet toereikend om mijn zorgverzekering te betalen.quote:
En welk normaal denkend mens zal dat dan doen?quote:Op zondag 24 november 2024 10:01 schreef roos94 het volgende:
[..]
Ligt er natuurlijk aan of je hele spaarrekening dan gelijk leeg is. Dan is t niet handig
Dat klopt. Echter de belastingdienst kijken altijd naar je saldo op 1 januari.quote:Op zondag 24 november 2024 10:48 schreef Farenji het volgende:
[..]
Misschien ben ik heel dom maar als je per maand betaalt gaat je vermogen toch net zo goed naar beneden?
Krijg 4% korting als ik per jaar betaal, en VRH is lager.quote:Op zondag 24 november 2024 23:14 schreef snabbi het volgende:
[..]
ZieZo heeft nog wel een losse tandartsverzekering. Maar als ik kijk naar de goedkoopste tandartsverzekering (¤14,25 per maand voor max ¤250 vergoeding) dan ben ik met mijn huidige verzekering (Zorg & Zekerheid) zonder aanvullende (tandarts)verzekering goedkoper uit. Die geeft ¤6 meer korting bij maximale eigen risico waardoor mijn basisverzekering totaal ¤8,50 per maand goedkoper is, tel daar die ¤14,25 bij op maal 12 dan is dat ¤273 per jaar. Dan betaal ik mijn tandartskosten wel zelf, ik kom toch al jaren niet boven de ¤250 aan kosten.quote:Op vrijdag 13 december 2024 14:03 schreef blomke het volgende:
Ik merk, naast de dalende korting bij hoger ER, ook dat een losse tandartsverzekering steeds minder vaak wordt aangeboden en steeds vaker i.c.m. fysio en life-style-coach en dat soort fratsen.
Ik baal ervan.
Aangezien ik de afgelopen (ruimschoots) 40 jaar maar één keer tweedelijnszorg (weliswaar toen voor een whopping 14.000 euro) nodig heb gehad, is dat nog steeds een goede keuze.quote:Op vrijdag 13 december 2024 11:56 schreef zatoichi het volgende:
https://www.nu.nl/economie/6338960/zorgverzekeraars-geven-steeds-minder-korting-bij-verhoging-van-eigen-risico.html
Ook het verhogen van het eigen risico loont steeds minder; gemiddeld moe je nu 2,5 jaar niets overkomen waarvoor je tweede-lijns zorg (ziekenhuis) nodig hebt om het er nog uit te halen.
Echter, aan de achterkant gaat eerste-lijns en tweede-lijns zorg steeds meer samen dus de kans dat een declaratie die nu nog enkel binnen eerste-lijns valt straks deels uit tweede-lijns bestaat wordt steeds groter...
Ik snap nog steeds niet waarom basis tandarts zorg niet gewoon in het pakket zit. Net of je tanden er niet toe doen.quote:Op vrijdag 13 december 2024 14:03 schreef blomke het volgende:
Ik merk, naast de dalende korting bij hoger ER, ook dat een losse tandartsverzekering steeds minder vaak wordt aangeboden en steeds vaker i.c.m. fysio en life-style-coach en dat soort fratsen.
Ik baal ervan.
Hartelijk dank voor de uitleg, ik ga daar kijken i.v.m. de tandartsverzekering. ZIeZo was (is?) altijd al laag in prijs voor de basisverzekering.quote:Op vrijdag 13 december 2024 22:09 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
ZieZo heeft nog wel een losse tandartsverzekering. Maar als ik kijk naar de goedkoopste tandartsverzekering (¤14,25 per maand voor max ¤250 vergoeding) dan ben ik met mijn huidige verzekering (Zorg & Zekerheid) zonder aanvullende (tandarts)verzekering goedkoper uit. Die geeft ¤6 meer korting bij maximale eigen risico waardoor mijn basisverzekering totaal ¤8,50 per maand goedkoper is, tel daar die ¤14,25 bij op maal 12 dan is dat ¤273 per jaar. Dan betaal ik mijn tandartskosten wel zelf, ik kom toch al jaren niet boven de ¤250 aan kosten.
En qua eigen risico heb ik in al de jaren dat het bestaat maar 1 keer meer kosten dan het verplichte bedrag gehad en vanaf het begin heb ik dat op het maximale bedrag staan.
Mijn huidige verzekering heeft bovendien ook 1,5% korting als je per jaar betaalt en ZieZo maar 1%. Alleen doe ik dat dit jaar net als vorig jaar niet. De jaren daarvoor betaalde ik wel per jaar, toen hield ik een hoger saldo op mijn betaalrekening aan en was het jaarbedrag een stuk lager. Nu is het jaarbedrag hoger en zou ik een deel van een spaarrekening af moeten halen waardoor de besparing te weinig is.
Bij Zorg & Zekerheid is er inderdaad ook geen losse tandartsverzekering, maar zelfs als ik de goedkoopste aanvullende verzekering waarin ook een aantal behanding voor fysio in zit zou nemen ben ik nog steeds goedkoper uit, die kost ¤18 per maand. Scheelt wel dat ik van de regio korting gebruik kan maken.
Klopt, de medische gevolgen van een slecht gebit zijn volgens mij, hoger dan de maintenance cost.quote:Op zaterdag 14 december 2024 10:15 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik snap nog steeds niet waarom basis tandarts zorg niet gewoon in het pakket zit. Net of je tanden er niet toe doen.
Wat steunzolen betreft: via internet bestellen en met stukjes tape aanpassen aan je voeten en schoenen, werkt uitstekend. Volgens mij is podotherapie en dat soort fratsen, vooral gebakken lucht om veel te declareren.quote:Op zaterdag 14 december 2024 10:15 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Die combi pakketten met alternatieve geneeskunde wordt ik ook niet goed van. Overigens viel mij op dat dekking van steunzolen ook flink verminderd is.
Penny wise pound foolish.quote:Op zaterdag 14 december 2024 11:16 schreef blomke het volgende:
[..]
Klopt, de medische gevolgen van een slecht gebit zijn volgens mij, hoger dan de maintenance cost.
[..]
Wat steunzolen betreft: via internet bestellen en met stukjes tape aanpassen aan je voeten en schoenen, werkt uitstekend. Volgens mij is podotherapie en dat soort fratsen, vooral gebakken lucht om veel te declareren.
Het is gewoon een bezuinigingsmaatregel; net zoals dat brillen nauwelijks meer vergoed worden, maar in principe kwalificeert een bril voor een medische noodzakelijk hulpmiddel. Het is gewoon zo dat een groot deel van de bevolking dat nodig heeft, dus niet vergoeden, maar uit eigen zak betalen...quote:Op zaterdag 14 december 2024 10:15 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik snap nog steeds niet waarom basis tandarts zorg niet gewoon in het pakket zit. Net of je tanden er niet toe doen.
Die combi pakketten met alternatieve geneeskunde wordt ik ook niet goed van. Overigens viel mij op dat dekking van steunzolen ook flink verminderd is.
Maar dat is nu net mijn punt, statistisch gezien ga je in de toekomst veel vaker gebruik maken van tweedelijnszorg, omdat die grens veel vager wordt. Ergo, maar dezelfde zorg nu betaal je strak vaker/sneller van je eigen risico...quote:Op vrijdag 13 december 2024 22:20 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Aangezien ik de afgelopen (ruimschoots) 40 jaar maar één keer tweedelijnszorg (weliswaar toen voor een whopping 14.000 euro) nodig heb gehad, is dat nog steeds een goede keuze.
Maar inderdaad wel jammer. Er was zelfs een jaar dat bij mijn verzekeraar (Zekur) 100 euro extra eigen risico > 100 euro premiekorting opleverde
Je bedoelt dus dat de huisarts, handelingen (gaat) verricht(en) die nu in het ziekenhuis door een specialis(t)me worden uitgevoerd??quote:Op zaterdag 14 december 2024 14:02 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Maar dat is nu net mijn punt, statistisch gezien ga je in de toekomst veel vaker gebruik maken van tweedelijnszorg, omdat die grens veel vager wordt. Ergo, maar dezelfde zorg nu betaal je strak vaker/sneller van je eigen risico...
Nee, althans, niet per se, ik bedoel dat de eerste en tweedeling meer versnelt. Een collegiaal consult, beoordeling van beelden, dat soort dingen. Tijd uit de tweedeling wordt keer en meer gebruikt om de eerste lijn te ondersteunen.quote:Op zaterdag 14 december 2024 14:15 schreef blomke het volgende:
[..]
Je bedoelt dus dat de huisarts, handelingen (gaat) verricht(en) die nu in het ziekenhuis door een specialis(t)me worden uitgevoerd??
Precies wat ik bedoel.quote:Op zaterdag 14 december 2024 14:49 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Nee, althans, niet per se, ik bedoel dat de eerste en tweedeling meer versnelt. Een collegiaal consult, beoordeling van beelden, dat soort dingen. Tijd uit de tweedeling wordt keer en meer gebruikt om de eerste lijn te ondersteunen.
Toevoeging: Nu is het als ketenzorg ingericht waarbij je hele duidelijke grenzen hebt, met het integraal zorgakkoord werken we toe naar netwerkzorg, waarbij die keten niet meer bestaat, maar de zorg rondom de patiënt wordt georganiseerd. Goed voor de zorg, ingewikkelder als het gaat om de bekostiging vanwege de vervaging van die grenzen.
Dat ZieZo goedkoper was qua basisverzekering was ook de reden dat ik daar een aantal jaar geleden naar was overgestapt. Daarvoor zat ik bij CZ met collectiviteitskorting via mijn werkgever. Maar vanwege een aangekondigd ontslag vanwege een reorganisatie ben ik toen op zoek gegaan naar een andere zorgverzekering en toen bleek ZieZo zelfs goedkoper dan CZ met de collectiviteitskorting. Had ik dus eigenlijk al eerder moeten doen.quote:Op zaterdag 14 december 2024 11:13 schreef blomke het volgende:
[..]
Hartelijk dank voor de uitleg, ik ga daar kijken i.v.m. de tandartsverzekering. ZIeZo was (is?) altijd al laag in prijs voor de basisverzekering.
Wederom hartelijk dank voor de uitleg. Heb even bij mijn werkgever gekeken en met collectiviteit plus tegemoetkoming, blijft Zilveren Kruis aantrekkelijk, mede vanwege de ( daar wel mogelijke) aparte tandverzekering!quote:Op zaterdag 14 december 2024 15:28 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Dat ZieZo goedkoper was qua basisverzekering was ook de reden dat ik daar een aantal jaar geleden naar was overgestapt. Daarvoor zat ik bij CZ met collectiviteitskorting via mijn werkgever. Maar vanwege een aangekondigd ontslag vanwege een reorganisatie ben ik toen op zoek gegaan naar een andere zorgverzekering en toen bleek ZieZo zelfs goedkoper dan CZ met de collectiviteitskorting. Had ik dus eigenlijk al eerder moeten doen.
Maar vorig jaar bleek de goedkoopste basisverzekering van Zorg en Zekerheid nog wat goedkoper dan ZieZo. En ook dit jaar is Zorg en Zekerheid iets goedkoper, ze geven bovendien meer korting bij maximaal eigen risico en een half procent meer korting bij betalen per jaar. En mocht het nodig zijn (al zou ik nu niet weten voor wat) dan hebben ze gewoon een winkel hier in mijn stad waar ik zo kan langsfietsen. Voorlopig blijft het bij echt letterlijk langsfietsen.
Als je vanuit je wekgever nog korting krijgt en dat meer is dan het verschil tussen de 2 verzekeringen is het natuurlijk weer anders, dat heb ik nu niet meer. Dit jaar stap ik dus niet over en blijf lekker bij mijn regionale verzekeraar.quote:Op zaterdag 14 december 2024 15:43 schreef blomke het volgende:
[..]
Wederom hartelijk dank voor de uitleg. Heb even bij mijn werkgever gekeken en met collectiviteit plus tegemoetkoming, blijft Zilveren Kruis aantrekkelijk, mede vanwege de ( daar wel mogelijke) aparte tandverzekering!
Overigens wordt er volgens mij nooit gekeken of je wel echt lid bent van een collectief.quote:Op zaterdag 14 december 2024 15:51 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Als je vanuit je wekgever nog korting krijgt en dat meer is dan het verschil tussen de 2 verzekeringen is het natuurlijk weer anders, dat heb ik nu niet meer. Dit jaar stap ik dus niet over en blijf lekker bij mijn regionale verzekeraar.
Ooit toen dit kut systeem bedacht was zou het toch allemaal beter wordenquote:Op zaterdag 14 december 2024 14:00 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Het is gewoon een bezuinigingsmaatregel; net zoals dat brillen nauwelijks meer vergoed worden, maar in principe kwalificeert een bril voor een medische noodzakelijk hulpmiddel. Het is gewoon zo dat een groot deel van de bevolking dat nodig heeft, dus niet vergoeden, maar uit eigen zak betalen...
Zeker wel. Kortingen kunnen zomaar ineens vervallen. Heb het zelf gehad bij verzekeringenquote:Op zaterdag 14 december 2024 19:03 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Overigens wordt er volgens mij nooit gekeken of je wel echt lid bent van een collectief.
De enige uitzondering zijn volgens mij zorgmedewerkers en ambtenaren omdat daar een aparte verzekering voor is.
Toen we overgingen van het ziekenfonds naar de zorgverzekering zoals die er nu is, kregen we op werk een papieren formulier formulier om (als je dat wilde) een zorgverzekering met collectiviteitskorting aan te vragen. Op die formulieren stonden meen ik me te herinneren bepaalde gegevens van de werkgever voorgedrukt. Die formulieren leverden we in bij de werkgever en de werkgever regelde het met de zorgverzekeraar. Bij ons was het zelfs zo dat de werkgever het hele jaarbedrag voorschoot ivm met de betalingskorting en daarna werd iedere maand 1/12e van dat bedrag op je salaris ingehouden. Na een aantal stopte de werkgever daarmee en moest je gewoon zelf per maand betalen. Geen idee of er daarna nog wel gecontroleerd werd of je nog wel in dienst was van diezelfde werkgever en dus nog recht had op de korting.quote:Op zaterdag 14 december 2024 19:03 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Overigens wordt er volgens mij nooit gekeken of je wel echt lid bent van een collectief.
De enige uitzondering zijn volgens mij zorgmedewerkers en ambtenaren omdat daar een aparte verzekering voor is.
Dat staat in de contractvoorwaarden.quote:Op zaterdag 14 december 2024 20:19 schreef Soulfreak het volgende:
Antwoord was dat ik dan nog het hele jaar 2019 die korting zou houden en pas vanaf 2020 die korting niet meer zou krijgen. Maar ik weet niet hoe dat gecontroleerd zou worden
Waarom "ten onrechte"quote:Op zaterdag 14 december 2024 21:37 schreef escortmk2 het volgende:
Zou het ten onrechte gebruik maken van collectiviteitskorting niet als fraude bestempeld kunnen worden?
Wat dan tegen je gebruikt kan worden indien je een keer met serieuze zorgkosten te maken krijgt?
Dat zal er ongetwijfeld in staan. Maar met even navragen bij CZ had ik het antwoord ook.quote:Op zaterdag 14 december 2024 23:12 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat staat in de contractvoorwaarden.
Tjonge, wat een scherpzinnigheid.quote:Op zondag 15 december 2024 00:52 schreef cosmosis het volgende:
Wel zeer interessant, nooit eerder over nagedacht, maar met de jaarlijkse belastingverhoging op vermogen, wordt het steeds interessanter om per 31 december je vermogen zo laag mogelijk te houden....
Belasting op vermogen omhoog = sparen fiscaal tegenwerken.quote:Op zondag 15 december 2024 00:52 schreef cosmosis het volgende:
Wel zeer interessant, nooit eerder over nagedacht, maar met de jaarlijkse belastingverhoging op vermogen, wordt het steeds interessanter om per 31 december je vermogen zo laag mogelijk te houden....
Als die belastingen omhoog gaan kan de belasting op arbeid lager worden. Dus wat vind je eerlijker dat iemand die de hele dag hard werkt wat meer geld om handen heeft of een zestiger, waarschijnlijk opgegroeid in een bovenmodaal gezin er nog een miljoentje of wat gratis bij krijgt.quote:Op zondag 15 december 2024 11:24 schreef ludovico het volgende:
Belasting op vermogen omhoog = sparen fiscaal tegenwerken.
Belasting op erfenissen omhoog = sparen fiscaal tegenwerken.
Normaliter denkt de staat bij meer inkomsten in meer controle over zijn onderdanen.quote:Op zondag 15 december 2024 12:29 schreef 215 het volgende:
Als die belastingen omhoog gaan kan de belasting op arbeid lager worden.
Valse tegenstelling wat mij betreft, we moeten allemaal met ons arbeid en VRUCHTEN uit kapitaal de wereld kunnen laten draaien.quote:Op zondag 15 december 2024 12:29 schreef 215 het volgende:
Dus wat vind je eerlijker dat iemand die de hele dag hard werkt wat meer geld om handen heeft of een zestiger, waarschijnlijk opgegroeid in een bovenmodaal gezin er nog een miljoentje of wat gratis bij krijgt.
Daarnaast is overmatig sparen helemaal net zo gunstig voor de economie natuurlijk.
Misschien zijn wij daar goed in, wie weet, maar zolang we arbeid hebben.... Waar sparen we dan mee? Als het geld wordt opgepot en rendement zoekt worden de rentes weer lager.... Uiteindelijk investeren we dan in zaken die er langer over doen om zich terug te verdienen..quote:Op zondag 15 december 2024 12:29 schreef 215 het volgende:
Daarnaast is overmatig sparen helemaal net zo gunstig voor de economie natuurlijk.
Maar bij een gemiddeld erfenisje betaal je als kinderen dan ook nauwelijks erfbelasting. Vrije voet voor kinderen is ruim 25 mille. Voor kleinkinderen ook dus (als er een testament is gemaakt). Als je uitgaat van twee ouders en een testament waar de kleinkinderen in staan dan kan je behoorlijke bedragen buiten de belasting houden hoor.quote:Op zondag 15 december 2024 12:39 schreef ludovico het volgende:
"gratis erbij krijgen" iedereen gaat dood en iedereen heeft wel een normaal nalatenschapje.
Klopt.quote:Op zondag 15 december 2024 12:55 schreef 215 het volgende:
Vrije voet voor kinderen is ruim 25 mille.
Interieur is meestal wel buiten de belasting te houden. In de praktijk moet er al mee geleurd worden om alles te hergebruiken.quote:Op zondag 15 december 2024 13:01 schreef ludovico het volgende:
Maar ik vind een bezit van een woning een heel normaal nalatenschap. En diens interieur. Een modale woning vrij op naam waarom moet dat met de hele Nederlandse bevolking gedeeld worden?
Mijn hemel dit type bureaucratie.quote:Op zondag 15 december 2024 13:18 schreef 215 het volgende:
[..]
Interieur is meestal wel buiten de belasting te houden. In de praktijk moet er al mee geleurd worden om alles te hergebruiken.
Verder vraag ik me af wat het nut is om een deel van een huis te erven als je zelf al in de zestig bent. De kans dat op die leeftijd nog een ander huis nodig is is niet zo groot. En als je op die leeftijd nog afhankelijk bent van een erfenis heb je het zo slecht gedaan dat het met erfenis mogelijk ook niet meer goed komt.
Ik zou het wel prima vinden als erfbelasting afhankelijk wordt van de leeftijd van de ontvanger. Dus b.v. tot 20 jaar totale vrijstelling en daarna oplopend tot b.v. 50% vanaf 65 jaar. Vroeg ouderloos mag van mij best gecompenseerd worden, je mist dan toch allerlei al dan niet financiële voordeeltjes in het leven.
Uit de "Kern van de Economie" van Prof. Heertje leerde ik dat sparen gelijk is aan investeringen. Kan dus wel degelijk noodzakelijk zijn voor de vernieuwing van de economie. Als er geen investeringen worden gedaan, gaan we allemaal onderuit op een gegeven moment. Hetgeen jarenlang ook leek te gebeuren: meevallers werden gespendeerd aan leuke dingen: uitkeringen en ontwikkelingsgeld. Investeringen in nieuwe wegen, industrieën en technologieën bleven uit, op den duur blijft er dan armoedige zooi over.quote:Op zondag 15 december 2024 12:29 schreef 215 het volgende:
Daarnaast is overmatig sparen helemaal niet zo gunstig voor de economie natuurlijk.
Ook een punt. Ik betaal het van de extra hoge dec. loonbetaling, dan lijkt het net alsof iedere maand in 2025 goedkoper uitvalt. Allemaal psychisch.quote:Op maandag 16 december 2024 14:51 schreef Black-Death het volgende:
Ja ik doe het ook. Ben ik er maar weer vanaf,
Hartelijk dank voor de link!quote:Op dinsdag 17 december 2024 01:10 schreef AnneX het volgende:
Er is dus gewoon een site voor! zie ik net. https://www.zorgpremiekorting.nl/
En kan bij Ohra ook nog aanmelden voor collectiviteitskorting!
Leuke tip, thnx. Heb dit zo ook ingesteld netquote:Op zondag 24 november 2024 10:27 schreef heywoodu het volgende:
Jep. Is het maar weer gedaan, ik deel het bedrag wel door 12 en zet elke maand 1/12e (plus een beetje als marge) in een los spaarpotje op mijn rekening, dan heb ik in de loop van het jaar ook niet ineens die 'klap', want ik zie het geld toch al niet in mijn betaalrekening
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |