abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215663360
Uit een ander topic kwam naar voren dat referenties nog relevant konden zijn. Ik betwijfel dat.

Voor het beantwoorden van deze pol, het gaat om de laatste 5 jaar.
POLL
pi_215663459
Ik werk al 6 jaar bij dezelfde werkgever dus ik heb voor deze poll "nee" gestemd.

In z'n algemeenheid: 1 vorige werkgever heeft erom gevraagd maar niet gebruikt.
  zaterdag 23 november 2024 @ 19:13:25 #3
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215663491
Hoe zeg je ik wil gelijk hebben zonder te zeggen ik wil gelijk hebben.

Fijne avond nog.
The love you take is equal to the love you make.
pi_215663494
De laatste werkgever was voor bijna 20 jaar.
De bedrijven daarvoor bestaan niet eens meer.
pi_215663519
quote:
81s.gif Op zaterdag 23 november 2024 19:13 schreef Lienekien het volgende:
Hoe zeg je ik wil gelijk hebben zonder te zeggen ik wil gelijk hebben.

Fijne avond nog.
Je gooit met n=1 over ervaringen. Meerdere mensen posten hun ervaring, ik wilde het topic niet verder vervuilen maar was wel benieuwd, et voila.

Je laat je heel erg kennen. Have fun in de blocklist.
  Moderator zaterdag 23 november 2024 @ 19:16:50 #6
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_215663529
Ik werk al 12 jaar bij dezelfde werkgever, dus ik moet hier dan 'nee' antwoorden, maar, toen ik bij mijn huidige werkgever kwam te werken werden er wel degelijk referenties gevraagd, en 2 daarvan werden benadert.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_215663778
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2024 19:16 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Je gooit met n=1 over ervaringen. Meerdere mensen posten hun ervaring, ik wilde het topic niet verder vervuilen maar was wel benieuwd, et voila.

Je laat je heel erg kennen. Have fun in de blocklist.
Hoe kom jij er bij dat referenties tegenwoordig niet meer relevant zijn?
pi_215663912
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2024 19:35 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Hoe kom jij er bij dat referenties tegenwoordig niet meer relevant zijn?
Ik heb ze nooit gegeven, ik zie ze bijna nooit, vraag er nooit om. In mijn omgeving geeft niemand ze. Et voila
  Moderator zaterdag 23 november 2024 @ 20:01:55 #9
16180 crew  CoolGuy
pi_215663983
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2024 19:56 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ik heb ze nooit gegeven, ik zie ze bijna nooit, vraag er nooit om. In mijn omgeving geeft niemand ze. Et voila
Maar ik wel. Ik weet dat het bij ons nog steeds gedaan wordt.
pi_215664150
2 jaar geleden overgestapt. Referenties aangeboden, geen gebruik van gemaakt door nieuwe werkgever
Net weer gewisseld, same story. Referenties aangeboden, niet gebruikt
  zaterdag 23 november 2024 @ 20:17:12 #11
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_215664171
Werden niet gevraagd voor mijn huidige baan maar heb nog steeds goed contact met mijn oude baas dus zou geen issue zijn.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_215664501
Ik heb het idee dat het weer in begint te raken. Tot 2015 werd er eigenlijk nauwelijks naar gevraagd. Nu weer vrij vaak. Opvallend vind ik altijd dat ze alleen benieuwd zijn naar de visie van de manager, maar je klanten en je collega´s kennen je vaak beter en hebben (in ieder geval in mijn vak) meer te maken met de impact van je werk.
pi_215664586
Dit is de reden dat je - ondanks welk meningsverschil dan ook - verder komt met een goede verstandhouding met je oud-werkgever. Als je telkens met ruzie ergens weg gaat dan kan je lastiger referenties opgeven.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 zaterdag 23 november 2024 @ 21:14:24 #14
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_215664877
Ik bied ze zelf nooit aan. Geef ze pas als er expliciet om gevraagd wordt.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_215665759
Je werkgever is (of was?) verplicht om je een fatsoenlijke referentiebrief mee te geven. Maar zoals al gezegd, dat is van een afdelingshoofd of hoger, niet van degene die je werkprestaties ondergaan. Die heb ik indertijd als referentie gegeven.

Af en toe wordt me gevraagd een enquête over een bedrijf in te vullen. Begint over het bedrijf, maar gaat verder over de huidige dienstverlener. Nou, die ga ik niet onder de bus gooien omdat de door hogerhand bepaalde regels belabberd zijn.
Onlangs een van het CBS: de vragen zijn zo opgesteld dat er een aantal keren staat Ja, want/ja maar. De nee/n.v.t./anders-optie ontbreekt.
Net als die lollige polls: ja dan wel nee: want <stompzinnige verklaring> .
pi_215665957
Van mijn laatste 5 banen is het 1x gevraagd en toen gingen ze ook die mensen een vragenlijstje laten invullen van 3 vragen.

Edit: ik heb wel 2 mooie referentiebrieven voor het geval het nodig is. Hebben beide werkgevers op eigen initiatief geschreven, dat vond ik wel leuk van ze.
No bitch to me
pi_215666072
Ik vind het nogal paternalistisch. Maar goed. Bij sommige sollicitaties is het kennelijk van belang. Bij zulk een werkgever-georiënteerde organisatie wil je toch niet werken.

[ Bericht 14% gewijzigd door capricia op 23-11-2024 23:13:19 ]
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 24 november 2024 @ 00:09:09 #18
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_215666510
Is ook beetje conjunctuur afhankelijk. Bij een werknemersmarkt (nu) zal er in de regel minder om gevraagd worden, bij een werkgeversmarkt wellicht wel omdat die kan eisen.

Hetzelfde met assessments is mijn indruk.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_215666921
Het is vooral afhankelijk van de baan en de branche. Voor een vrij standaard baan zijn referenties niet zo belangrijk. Voor hogere functies is een assessment doorgaans belangrijker. Met name daartussen willen referenties nog wel eens gevraagd worden en kan het van pas komen om die te hebben.

En zeker bij branches waarbij het een zogenaamd "klein wereldje" betreft weet je nooit waar je elkaar weer eens tegenkomt, dus op een goede manier de periode bij een werkgever afsluiten is altijd verstandig.
pi_215670819
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2024 01:25 schreef Accordtje het volgende:
Het is vooral afhankelijk van de baan en de branche. Voor een vrij standaard baan zijn referenties niet zo belangrijk. Voor hogere functies is een assessment doorgaans belangrijker. Met name daartussen willen referenties nog wel eens gevraagd worden en kan het van pas komen om die te hebben.

En zeker bij branches waarbij het een zogenaamd "klein wereldje" betreft weet je nooit waar je elkaar weer eens tegenkomt, dus op een goede manier de periode bij een werkgever afsluiten is altijd verstandig.
De wijze van afsluiten staat niet ter discussie. Wat voor banen zou ik aan moeten denken als er referenties gevraagd gaan worden?
  Moderator zondag 24 november 2024 @ 12:29:28 #21
16180 crew  CoolGuy
pi_215670882
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2024 12:19 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
De wijze van afsluiten staat niet ter discussie. Wat voor banen zou ik aan moeten denken als er referenties gevraagd gaan worden?
Wat maakt het uit? Er worden wel eens referenties gevraagd, dus voor de bedrijven die die referenties vragen is het relevant. Jij stelt in de OP dat het niet relevant is. Nou, blijkbaar wel dus voor die bedrijven?
pi_215670915
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2024 12:29 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Wat maakt het uit? Er worden wel eens referenties gevraagd, dus voor de bedrijven die die referenties vragen is het relevant. Jij stelt in de OP dat het niet relevant is. Nou, blijkbaar wel dus voor die bedrijven?
Ja ogenschijnlijk is het voor ze relevant. Maar is het raar dat ik benieuwd ben wat voor banen dit zouden zijn? Saai leven zouden we hebben als we nergens verder benieuwd naar zouden mogen zijn.
  zondag 24 november 2024 @ 12:41:55 #23
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_215670959
Bij mij zijn ze opgevraagd en hebben ze deze ook gebruikt.

En onlangs was ik de referentie voor een oud collega en daar (bleek achteraf) dat de referenties de doorslaggevende factor waren. En hij is het geworden :)

Denk dat het wel degelijk waarde kan hebben, maar het is natuurlijk altijd een vertekenend beeld. Je geeft toch alleen die referenties die positief zullen zijn...
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  zondag 24 november 2024 @ 12:42:25 #24
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_215670963
quote:
10s.gif Op zaterdag 23 november 2024 19:10 schreef Irritatie100 het volgende:
Ik werk al 6 jaar bij dezelfde werkgever dus ik heb voor deze poll "nee" gestemd.
Ik werk al 24 jaar bij dezelfde werkgever. Enige referentie die ik daar had kunnen geven was van het Brabants Dagblad (als bezorger :P).
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_215671973
Bij de 2 keer dat ik van baan ben gewisseld (wel >14 jaar geleden) werd er niet om referenties gevraagd. Ik heb uiteraard wel mijn oude werkgevers genoemd, maar die zijn ook nooit benaderd.

Ik denk dat het nogal van beroepsgroep wisselt, bij familie van mij uit het onderwijs is het best gebruikelijk even de oude school te bellen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_215672189
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2024 14:42 schreef Hanca het volgende:
Bij de 2 keer dat ik van baan ben gewisseld (wel >14 jaar geleden) werd er niet om referenties gevraagd. Ik heb uiteraard wel mijn oude werkgevers genoemd, maar die zijn ook nooit benaderd.

Ik denk dat het nogal van beroepsgroep wisselt, bij familie van mij uit het onderwijs is het best gebruikelijk even de oude school te bellen.
Mijn partner werkt in het onderwijs. Daar gebeurt dan dan weer niet.
  zondag 24 november 2024 @ 15:15:08 #27
459050 SailorP
Oud in een nieuw jasje
pi_215672298
Ik ben laatst nog benaderd door een werkgever die in gesprek was met en wederzijdse connectie. Dit was geen aangedragen referentie maar een informele check. Verder zie ik het nog veel voorbij komen bij screenings bij de start van een dienstverband, maar daar is het contract dan al rond. In de luchtvaart is het heel normaal en standaard procedure voor je een airside pass krijgt als bijvoorbeeld piloot.
pi_215672394
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2024 15:15 schreef SailorP het volgende:
Ik ben laatst nog benaderd door een werkgever die in gesprek was met en wederzijdse connectie. Dit was geen aangedragen referentie maar een informele check.
heb je dat de wederzijdse connectie ook verteld?
quote:
Verder zie ik het nog veel voorbij komen bij screenings bij de start van een dienstverband, maar daar is het contract dan al rond. In de luchtvaart is het heel normaal en standaard procedure voor je een airside pass krijgt als bijvoorbeeld piloot.
Dat is een veiligheidsonderzoek. Dat is niet om te kijken of je werkgever je wil, maar of de staat je accepteert.
pi_215673447
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2024 12:19 schreef investeerdertje het volgende:
De wijze van afsluiten is wel van belang als je een voorgaande werkgever als referentie wil gebruiken. Maar je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan leidinggevende functies die niet zwaar genoeg zijn om een assessment voor te gebruiken, maar waarbij een referentie wel een belangrijke rol kan spelen.
pi_215673464
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2024 17:49 schreef Accordtje het volgende:

[..]
De wijze van afsluiten is wel van belang als je een voorgaande werkgever als referentie wil gebruiken.
ja natuurlijk, maar dat was niet echt waar het over ging.
quote:
Maar je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan leidinggevende functies die niet zwaar genoeg zijn om een assessment voor te gebruiken, maar waarbij een referentie wel een belangrijke rol kan spelen.
Ja oke, maar dat zijn wel hele abstracte omschrijvingen. Ik begin hier het gevoel te krijgen dat het eerder sector afhankelijk is dan dat het functie afhankelijk is.
  zondag 24 november 2024 @ 18:01:37 #31
545 dop
:copyright: dop
pi_215673518
In middels laat je poll zien dat bij 1/3 er gebruik van word gemaakt en de helft ze overhandigd.
Conclusie is vrij eenvoudig het is zeker nog relevant.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_215673565
quote:
1s.gif Op zondag 24 november 2024 18:01 schreef dop het volgende:
In middels laat je poll zien dat bij 1/3 er gebruik van word gemaakt en de helft ze overhandigd.
Conclusie is vrij eenvoudig het is zeker nog relevant.
Ik vrees dat ik niet tot dezelfde conclusie kom als ze maar in 33% van de gevallen gebruikt worden. Maar je punt is gemaakt.
  zondag 24 november 2024 @ 18:10:36 #33
545 dop
pi_215673608
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2024 18:06 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ik vrees dat ik niet tot dezelfde conclusie kom als ze maar in 33% van de gevallen gebruikt worden. Maar je punt is gemaakt.
want 1 op 3 is niet relevant?
Of je snapt niet wat relevant is, of je wil wel heel graag je gelijk halen.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
pi_215673657
quote:
1s.gif Op zondag 24 november 2024 18:10 schreef dop het volgende:

[..]
want 1 op 3 is niet relevant?
Of je snapt niet wat relevant is, of je wil wel heel graag je gelijk halen.
Als iets in 65+% van de tijd geen zak uitmaakt, zie ik inderdaad geen reden om het te gaan doen. Dan zie ik het niet als relevant om te gaan doen en vind ik het inderdaad niet relevant.

Verder is er in dit topic geen sprake van gelijk halen, immers ik was enkel op zoek naar de pol uitslag.
  Moderator zondag 24 november 2024 @ 18:21:24 #35
16180 crew  CoolGuy
pi_215673686
quote:
1s.gif Op zondag 24 november 2024 18:17 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Als iets in 65+% van de tijd geen zak uitmaakt, zie ik inderdaad geen reden om het te gaan doen. Dan zie ik het niet als relevant om te gaan doen en vind ik het inderdaad niet relevant.

Verder is er in dit topic geen sprake van gelijk halen, immers ik was enkel op zoek naar de pol uitslag.
Nahhh, kom op hoor, als in 1 op de 3 gevallen ze relevant zijn, dan zijn ze dús relevant, wat in tegenspraak is met je uitspraak in de OP, te weten:

quote:
1s.gif Op zaterdag 23 november 2024 19:01 schreef investeerdertje het volgende:
Uit een ander topic kwam naar voren dat referenties nog relevant konden zijn. Ik betwijfel dat.

Leuk dat je dat betwijfeld, maar in 1 op de 3 gevallen is het gewoon relevant, dus het kán niet alleen relevant zijn, wat jij al betwijfelde, maar het ís ook nog eens relevant in 33% van de gevallen. Dat negeer je omdat dit topic bestaat omdat je wel degelijk jouw beeld bevestigd wilde zien.

Laten we nou niet doen alsof dat niet het geval is he ;)
  zondag 24 november 2024 @ 18:25:23 #36
545 dop
pi_215673731
quote:
1s.gif Op zondag 24 november 2024 18:17 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

wie zegt dat jij referenties moet vragen of aanbieden.
Er wordt regelmatig naar gevraagd en gebruik van gemaakt, in die zin is het relevant.
Het is uiteindelijk aan iedere werkgever persoonlijk om te bepalen wat een goede manier is om te controleren of iemand geschikt is.
pi_215673749
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2024 18:21 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nahhh, kom op hoor, als in 1 op de 3 gevallen ze relevant zijn, dan zijn ze dús relevant, wat in tegenspraak is met je uitspraak in de OP, te weten:
[..]
Leuk dat je dat betwijfeld, maar in 1 op de 3 gevallen is het gewoon relevant, dus het kán niet alleen relevant zijn, wat jij al betwijfelde, maar het ís ook nog eens relevant in 33% van de gevallen. Dat negeer je omdat dit topic bestaat omdat je wel degelijk jouw beeld bevestigd wilde zien.

Laten we nou niet doen alsof dat niet het geval is he ;)
Nee. Als iets in 33% van de gevallen nut heeft, vind ik het werkelijk niet relevant. Het zal niet maken dat ik ze ga meegeven of ga geven als er om gevraagd word.

Je negeert volledig dat het voor de meeste mensen dus geen meerwaarde heeft gehad. Overall betwijfel ik dus nog steeds of het tegenwoordig echt nog zoveel nut heeft.

Maar een vervolgvraag die ik trachtte te stellen voor welke sector of welke baan voor mijn eigen beeldvorming probeerde je goed de kiem in te smoren. Laten we dan niet doen alsof je echt een discussie wil he ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door investeerdertje op 24-11-2024 18:36:54 ]
pi_215673770
quote:
1s.gif Op zondag 24 november 2024 18:25 schreef dop het volgende:

[..]
wie zegt dat jij referenties moet vragen of aanbieden.
Er wordt regelmatig naar gevraagd en gebruik van gemaakt, in die zin is het relevant.
Het is uiteindelijk aan iedere werkgever persoonlijk om te bepalen wat een goede manier is om te controleren of iemand geschikt is.
Nou dan zijn we er toch uit of ik het relevant mag vinden als ik ergens solliciteer? Net zo min als mijn laatste loonstrook dat is die men vraagt?

Als er gebleken was dat je in 65% van de gevallen de baan enkel kreeg na een positieve referentie ging ik er in mee. dan had ik het relevant gevonden.
pi_215673791
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2024 21:14 schreef Netsplitter het volgende:
Ik bied ze zelf nooit aan. Geef ze pas als er expliciet om gevraagd wordt.
Dit. Maar dat is de afgelopen jaar vaker voorgekomen dan zeg de tien jaar ervoor. En dan inderdaad de vraag “kan het niet een manager zijn in plaats van iemand die inhoudelijk weet wat je doet” 8)7.

Wat in mijn ervaring vaker voorkomt is het benaderen van wederzijdse LinkedIn contacten, maar dat is informeler.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_215673833
quote:
6s.gif Op zondag 24 november 2024 18:32 schreef Litpho het volgende:

[..]
Dit. Maar dat is de afgelopen jaar vaker voorgekomen dan zeg de tien jaar ervoor. En dan inderdaad de vraag “kan het niet een manager zijn in plaats van iemand die inhoudelijk weet wat je doet” 8)7.

Wat in mijn ervaring vaker voorkomt is het benaderen van wederzijdse LinkedIn contacten, maar dat is informeler.
Vind je dat laatste niet vervelend?
  zondag 24 november 2024 @ 18:40:55 #41
545 dop
pi_215673883
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2024 18:30 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Nou dan zijn we er toch uit of ik het relevant mag vinden als ik ergens solliciteer? Net zo min als mijn laatste loonstrook dat is die men vraagt?

Als er gebleken was dat je in 65% van de gevallen de baan enkel kreeg na een positieve referentie ging ik er in mee. dan had ik het relevant gevonden.
Je hebt geen poll nodig om te bepalen wat voor jouw persoonlijke situatie relevant is dat weet je zelf prima.
  Moderator zondag 24 november 2024 @ 18:42:55 #42
16180 crew  CoolGuy
pi_215673901
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2024 18:27 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Nee. Als iets in 33% van de gevallen nut heeft, vind ik het werkelijk niet relevant. Het zal niet maken dat ik ze ga meegeven of ga geven als er om gevraagd word.

Je negeert volledig dat het voor de meeste mensen dus geen meerwaarde heeft gehad. Overall betwijfel ik dus nog steeds of het tegenwoordig echt nog zoveel nut heeft.

Maar een vervolgvraag die ik trachten te stelden voor welke sector of welke baan voor mijn eigen beeldvorming probeerde je goed de kiem in te smoren. Laten we dan niet doen alsof je echt een discussie wil he ;)
Dat kun je ook zeggen van 40%, of van 52%, of van whatever percentage dan ook. Als je wil dat het niet relevant is dan maakt het % niet uit, maar het was natuurlijk wel mooi geweest als het % zo laag mogelijk was geweest, want dan had je kunnen zeggen 'zie je wel'.

Niemand stelt dat jij ze moet meegeven of gaat geven als er om gevraagd wordt. Dat was het punt in de OP ook niet. Jij stelde duidelijk dat jij betwijfelde of het relevant KON zijn, en als het bij 1/3e wél relevant is, dan is het raar als de conclusie dan alsnog is 'dús het is niet relevant'. Dat is gewoon niet waar want je doet dan alsof die 33% er niet is.

Dat jij het dan vervolgens niet geeft als er om gevraagd wordt is je goed recht, je moét namelijk helemaal niks. Van de andere kant, je kont tegen de krib gooien op het moment dat je blijkbaar wél interesse hebt in een functie maar dan ineens niet meer 'omdat referenties en dat vind ik niet relevant' is op z'n minst wat bijzonder. Dan wil je die functie zo graag ook niet, óf je hebt geen referenties die je kunt opgeven. Daarnaast snap ik niet waarom een poll op een forum leidend zou zijn voor wat jij in jouw situatie wel of niet zou doen, als de vraag in het algemeen was, en niet voor jouw specifieke situatie/werkveld.

Welke sector het dan is? In míjn geval is het IT, maar ik weet van een vriend van me die leraar is dat het daar ook gevraagd is, en een andere vriend van me heeft een hoge(re) positie bij een van de grote banken in Nederland, en ook dáár was het relevant. Betekent dat dan dat het bij iedereen relevant was? Nee, zeer zeker niet, maar dat is niet hetzelfde als dat het niét relevant is in algemene zin, of niet relevant kan zijn. Die conclusie gaat niet op bij 33%.

Edit; overigens moest ik naast de referenties ook een assessment doen, net als die vriend die bij een bank werkt.
pi_215673960
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2024 18:37 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Vind je dat laatste niet vervelend?
Als ik er elke week wel eens tegenaan liep zou het me vermoedelijk wel gaan vervelen, maar nu is het vaak ook een goed excuus om even de contacten weer aan te halen. “Hey, tijd niet gesproken, ik had net X aan de lijn over jouw intake voor functie Y. *koetjes, kalfjes, etc*”

Ik zou het veel vervelender vinden om dertig jaar na dato nog steeds primair afgerekend te worden op de cijferlijst van je laatste opleiding of dat je toevallig een pa had die de duurste universiteit kon betalen.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_215674098
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2024 18:42 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat kun je ook zeggen van 40%, of van 52%, of van whatever percentage dan ook. Als je wil dat het niet relevant is dan maakt het % niet uit, maar het was natuurlijk wel mooi geweest als het % zo laag mogelijk was geweest, want dan had je kunnen zeggen 'zie je wel'.
volgens mij had ik de discussie waar je naar verwijst al ruim achter mij gelaten. Maar als je die er bij wil halen, wees blij dat diegene die n=1 roept niet zelf moeite hoeft te doen voor de cijfers.
quote:
Niemand stelt dat jij ze moet meegeven of gaat geven als er om gevraagd wordt. Dat was het punt in de OP ook niet. Jij stelde duidelijk dat jij betwijfelde of het relevant KON zijn, en als het bij 1/3e wél relevant is, dan is het raar als de conclusie dan alsnog is 'dús het is niet relevant'. Dat is gewoon niet waar want je doet dan alsof die 33% er niet is.
Ja sorry, dan heb je helemaal gelijk. Dan was bij 1 "ja en gebruikt" stem mijn stelling al klaar geweest. Immers wow, verrassing, het was voor iemand relevant. Zullen we altijd zo puur naar elk woord gaan kijken hier?
quote:
Dat jij het dan vervolgens niet geeft als er om gevraagd wordt is je goed recht, je moét namelijk helemaal niks. Van de andere kant, je kont tegen de krib gooien op het moment dat je blijkbaar wél interesse hebt in een functie maar dan ineens niet meer 'omdat referenties en dat vind ik niet relevant' is op z'n minst wat bijzonder. Dan wil je die functie zo graag ook niet, óf je hebt geen referenties die je kunt opgeven. Daarnaast snap ik niet waarom een poll op een forum leidend zou zijn voor wat jij in jouw situatie wel of niet zou doen, als de vraag in het algemeen was, en niet voor jouw specifieke situatie/werkveld.
als iemand mijn verhaal extern wil verifiëren, dan geeft mij dat genoeg aan over het bedrijf en dan verdampt, inderdaad, mijn interesse als sneeuw voor de zon. Als het schijnbaar zo normaal was dat een grote meerderheid hier er echt goede ervaringen mee had, dan had ik mogelijk mijn principes hier over wat laten varen, ja. Niet alles is zwart wit.
quote:
Welke sector het dan is? In míjn geval is het IT, maar ik weet van een vriend van me die leraar is dat het daar ook gevraagd is, en een andere vriend van me heeft een hoge(re) positie bij een van de grote banken in Nederland, en ook dáár was het relevant. Betekent dat dan dat het bij iedereen relevant was? Nee, zeer zeker niet, maar dat is niet hetzelfde als dat het niét relevant is in algemene zin, of niet relevant kan zijn. Die conclusie gaat niet op bij 33%.
die conclusie gaat voor jou niet op, voor mij wel. Het bevestigt mijn beeld. Dat mag je gerust onredelijk vinden, maar dat zal niets veranderen.
quote:
Edit; overigens moest ik naast de referenties ook een assessment doen, net als die vriend die bij een bank werkt.
Een assessment heb ik dan weer nul moeite mee. Dat is tenminste een test voor de functie waarop gesolliciteerd is.
pi_215674112
quote:
6s.gif Op zondag 24 november 2024 18:49 schreef Litpho het volgende:

[..]
Als ik er elke week wel eens tegenaan liep zou het me vermoedelijk wel gaan vervelen, maar nu is het vaak ook een goed excuus om even de contacten weer aan te halen. “Hey, tijd niet gesproken, ik had net X aan de lijn over jouw intake voor functie Y. *koetjes, kalfjes, etc*”

Ik zou het veel vervelender vinden om dertig jaar na dato nog steeds primair afgerekend te worden op de cijferlijst van je laatste opleiding of dat je toevallig een pa had die de duurste universiteit kon betalen.
Ja dat je dat vervelender zou vinden snap ik wel ja 😆
  Moderator zondag 24 november 2024 @ 19:12:45 #46
16180 crew  CoolGuy
pi_215674131
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2024 19:08 schreef investeerdertje het volgende:

die conclusie gaat voor jou niet op, voor mij wel. Het bevestigt mijn beeld. Dat mag je gerust onredelijk vinden, maar dat zal niets veranderen.

Het hoeft ook niets te veranderen. Die conclusie stond vooraf dan ook al vast. Ik mag je, maar ik denk dat Lienekien spot on was met haar reactie.
pi_215674143
Ik heb zelden gesolliciteerd, maar in die gevallen was het standaard.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
How to perform live - by Phil Collins
How to perform live - by Neil Young
How to perform live - by Dire Straits
  zondag 24 november 2024 @ 19:16:10 #48
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_215674158
Ik had 3 rondes sollicitatie, met een assessment maar referenties boeide ze dan weer niet; in de software ontwikkeling.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_215674175
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2024 19:12 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Het hoeft ook niets te veranderen. Die conclusie stond vooraf dan ook al vast. Ik mag je, maar ik denk dat Lienekien spot on was met haar reactie.
Nou nee, die conclusie stond vooraf niet vast. Die reactie was ook zeker niet spot on, het is eerder tekenend voor hoe ze er zelf in staat in ongeveer elke discussie (en ook de reden waarom ik haar posts niet meer zie).

Het verrast mij zelfs hoeveel mensen er nog iets aan gehad hebben in de afgelopen jaren, maar niet voldoende om mijn idee erover bij te stellen.
pi_215674227
Maareh @CoolGuy als dit is hoe ie er over denkt, duw je er toch lekker een slotje op. Ben je er vanaf.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')