abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215663360
Uit een ander topic kwam naar voren dat referenties nog relevant konden zijn. Ik betwijfel dat.

Voor het beantwoorden van deze pol, het gaat om de laatste 5 jaar.
POLL
pi_215663459
Ik werk al 6 jaar bij dezelfde werkgever dus ik heb voor deze poll "nee" gestemd.

In z'n algemeenheid: 1 vorige werkgever heeft erom gevraagd maar niet gebruikt.
  zaterdag 23 november 2024 @ 19:13:25 #3
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215663491
Hoe zeg je ik wil gelijk hebben zonder te zeggen ik wil gelijk hebben.

Fijne avond nog.
The love you take is equal to the love you make.
pi_215663494
De laatste werkgever was voor bijna 20 jaar.
De bedrijven daarvoor bestaan niet eens meer.
pi_215663519
quote:
81s.gif Op zaterdag 23 november 2024 19:13 schreef Lienekien het volgende:
Hoe zeg je ik wil gelijk hebben zonder te zeggen ik wil gelijk hebben.

Fijne avond nog.
Je gooit met n=1 over ervaringen. Meerdere mensen posten hun ervaring, ik wilde het topic niet verder vervuilen maar was wel benieuwd, et voila.

Je laat je heel erg kennen. Have fun in de blocklist.
  Moderator zaterdag 23 november 2024 @ 19:16:50 #6
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_215663529
Ik werk al 12 jaar bij dezelfde werkgever, dus ik moet hier dan 'nee' antwoorden, maar, toen ik bij mijn huidige werkgever kwam te werken werden er wel degelijk referenties gevraagd, en 2 daarvan werden benadert.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_215663778
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2024 19:16 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Je gooit met n=1 over ervaringen. Meerdere mensen posten hun ervaring, ik wilde het topic niet verder vervuilen maar was wel benieuwd, et voila.

Je laat je heel erg kennen. Have fun in de blocklist.
Hoe kom jij er bij dat referenties tegenwoordig niet meer relevant zijn?
pi_215663912
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2024 19:35 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Hoe kom jij er bij dat referenties tegenwoordig niet meer relevant zijn?
Ik heb ze nooit gegeven, ik zie ze bijna nooit, vraag er nooit om. In mijn omgeving geeft niemand ze. Et voila
  Moderator zaterdag 23 november 2024 @ 20:01:55 #9
16180 crew  CoolGuy
pi_215663983
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2024 19:56 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ik heb ze nooit gegeven, ik zie ze bijna nooit, vraag er nooit om. In mijn omgeving geeft niemand ze. Et voila
Maar ik wel. Ik weet dat het bij ons nog steeds gedaan wordt.
pi_215664150
2 jaar geleden overgestapt. Referenties aangeboden, geen gebruik van gemaakt door nieuwe werkgever
Net weer gewisseld, same story. Referenties aangeboden, niet gebruikt
  zaterdag 23 november 2024 @ 20:17:12 #11
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_215664171
Werden niet gevraagd voor mijn huidige baan maar heb nog steeds goed contact met mijn oude baas dus zou geen issue zijn.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_215664501
Ik heb het idee dat het weer in begint te raken. Tot 2015 werd er eigenlijk nauwelijks naar gevraagd. Nu weer vrij vaak. Opvallend vind ik altijd dat ze alleen benieuwd zijn naar de visie van de manager, maar je klanten en je collega´s kennen je vaak beter en hebben (in ieder geval in mijn vak) meer te maken met de impact van je werk.
pi_215664586
Dit is de reden dat je - ondanks welk meningsverschil dan ook - verder komt met een goede verstandhouding met je oud-werkgever. Als je telkens met ruzie ergens weg gaat dan kan je lastiger referenties opgeven.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 zaterdag 23 november 2024 @ 21:14:24 #14
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_215664877
Ik bied ze zelf nooit aan. Geef ze pas als er expliciet om gevraagd wordt.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_215665759
Je werkgever is (of was?) verplicht om je een fatsoenlijke referentiebrief mee te geven. Maar zoals al gezegd, dat is van een afdelingshoofd of hoger, niet van degene die je werkprestaties ondergaan. Die heb ik indertijd als referentie gegeven.

Af en toe wordt me gevraagd een enquźte over een bedrijf in te vullen. Begint over het bedrijf, maar gaat verder over de huidige dienstverlener. Nou, die ga ik niet onder de bus gooien omdat de door hogerhand bepaalde regels belabberd zijn.
Onlangs een van het CBS: de vragen zijn zo opgesteld dat er een aantal keren staat Ja, want/ja maar. De nee/n.v.t./anders-optie ontbreekt.
Net als die lollige polls: ja dan wel nee: want <stompzinnige verklaring> .
pi_215665957
Van mijn laatste 5 banen is het 1x gevraagd en toen gingen ze ook die mensen een vragenlijstje laten invullen van 3 vragen.

Edit: ik heb wel 2 mooie referentiebrieven voor het geval het nodig is. Hebben beide werkgevers op eigen initiatief geschreven, dat vond ik wel leuk van ze.
No bitch to me
pi_215666072
Ik vind het nogal paternalistisch. Maar goed. Bij sommige sollicitaties is het kennelijk van belang. Bij zulk een werkgever-georiėnteerde organisatie wil je toch niet werken.

[ Bericht 14% gewijzigd door capricia op 23-11-2024 23:13:19 ]
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 24 november 2024 @ 00:09:09 #18
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_215666510
Is ook beetje conjunctuur afhankelijk. Bij een werknemersmarkt (nu) zal er in de regel minder om gevraagd worden, bij een werkgeversmarkt wellicht wel omdat die kan eisen.

Hetzelfde met assessments is mijn indruk.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_215666921
Het is vooral afhankelijk van de baan en de branche. Voor een vrij standaard baan zijn referenties niet zo belangrijk. Voor hogere functies is een assessment doorgaans belangrijker. Met name daartussen willen referenties nog wel eens gevraagd worden en kan het van pas komen om die te hebben.

En zeker bij branches waarbij het een zogenaamd "klein wereldje" betreft weet je nooit waar je elkaar weer eens tegenkomt, dus op een goede manier de periode bij een werkgever afsluiten is altijd verstandig.
pi_215670819
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2024 01:25 schreef Accordtje het volgende:
Het is vooral afhankelijk van de baan en de branche. Voor een vrij standaard baan zijn referenties niet zo belangrijk. Voor hogere functies is een assessment doorgaans belangrijker. Met name daartussen willen referenties nog wel eens gevraagd worden en kan het van pas komen om die te hebben.

En zeker bij branches waarbij het een zogenaamd "klein wereldje" betreft weet je nooit waar je elkaar weer eens tegenkomt, dus op een goede manier de periode bij een werkgever afsluiten is altijd verstandig.
De wijze van afsluiten staat niet ter discussie. Wat voor banen zou ik aan moeten denken als er referenties gevraagd gaan worden?
  Moderator zondag 24 november 2024 @ 12:29:28 #21
16180 crew  CoolGuy
pi_215670882
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2024 12:19 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
De wijze van afsluiten staat niet ter discussie. Wat voor banen zou ik aan moeten denken als er referenties gevraagd gaan worden?
Wat maakt het uit? Er worden wel eens referenties gevraagd, dus voor de bedrijven die die referenties vragen is het relevant. Jij stelt in de OP dat het niet relevant is. Nou, blijkbaar wel dus voor die bedrijven?
pi_215670915
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2024 12:29 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Wat maakt het uit? Er worden wel eens referenties gevraagd, dus voor de bedrijven die die referenties vragen is het relevant. Jij stelt in de OP dat het niet relevant is. Nou, blijkbaar wel dus voor die bedrijven?
Ja ogenschijnlijk is het voor ze relevant. Maar is het raar dat ik benieuwd ben wat voor banen dit zouden zijn? Saai leven zouden we hebben als we nergens verder benieuwd naar zouden mogen zijn.
  zondag 24 november 2024 @ 12:41:55 #23
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_215670959
Bij mij zijn ze opgevraagd en hebben ze deze ook gebruikt.

En onlangs was ik de referentie voor een oud collega en daar (bleek achteraf) dat de referenties de doorslaggevende factor waren. En hij is het geworden :)

Denk dat het wel degelijk waarde kan hebben, maar het is natuurlijk altijd een vertekenend beeld. Je geeft toch alleen die referenties die positief zullen zijn...
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  zondag 24 november 2024 @ 12:42:25 #24
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_215670963
quote:
10s.gif Op zaterdag 23 november 2024 19:10 schreef Irritatie100 het volgende:
Ik werk al 6 jaar bij dezelfde werkgever dus ik heb voor deze poll "nee" gestemd.
Ik werk al 24 jaar bij dezelfde werkgever. Enige referentie die ik daar had kunnen geven was van het Brabants Dagblad (als bezorger :P).
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_215671973
Bij de 2 keer dat ik van baan ben gewisseld (wel >14 jaar geleden) werd er niet om referenties gevraagd. Ik heb uiteraard wel mijn oude werkgevers genoemd, maar die zijn ook nooit benaderd.

Ik denk dat het nogal van beroepsgroep wisselt, bij familie van mij uit het onderwijs is het best gebruikelijk even de oude school te bellen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')