abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216784911
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 14:27 schreef alpeko het volgende:
Of ziet het als wij een knuffel kunnen gebruiken of een ander kind. Maakt daar ook wel weer misbruik van want pijn is een kusje dus regelmatig is het uit het niets dat zijn vinger pijn doet of zijn voet. Heerlijk.
S had hier pasgeleden een variant op, iemand expres pijn doen om kusjes te kunnen geven.
pi_216788467
Dat empathische herken ik totaal niet in mijn peuter. _O- :')
Die heeft nog weinig besef van emoties volgens mij. En van samen spelen ook nog niet. Wil haar eigenlijk opgeven voor de peuterspeelzaal maar twijfel een beetje of ze daar al wel aan toe is.
pi_216790352
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2025 19:19 schreef Elleska het volgende:

[..]
S had hier pasgeleden een variant op, iemand expres pijn doen om kusjes te kunnen geven.
Dat wil hij nog wel eens bij zichzelf doen. Dan bijt ie (zacht hoor) in zijn vinger en dan komt ie om een kus vragen.
pi_216795135
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2025 22:57 schreef Lokasenna het volgende:
Dat empathische herken ik totaal niet in mijn peuter. _O- :')
Die heeft nog weinig besef van emoties volgens mij. En van samen spelen ook nog niet. Wil haar eigenlijk opgeven voor de peuterspeelzaal maar twijfel een beetje of ze daar al wel aan toe is.
Ze is nu bijna 2,5, toch? Ik zou haar zeker opgeven voor de psz, ik vind het alleen maar goed als ze met gelijkgestemden omgaan. Er zitten kindjes van 2 tot 4, dus meestal wel mogelijkheden tot aansluiting zoeken en vinden. Vooral als het nog even duurt voordat ze geplaatst kan worden, zou ik zeker nu al gaan aanmelden. Gaat ze verder nog naar een kdv of iets?
pi_216799215
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2025 15:51 schreef Komkommerschijfje het volgende:

[..]
Ze is nu bijna 2,5, toch? Ik zou haar zeker opgeven voor de psz, ik vind het alleen maar goed als ze met gelijkgestemden omgaan. Er zitten kindjes van 2 tot 4, dus meestal wel mogelijkheden tot aansluiting zoeken en vinden. Vooral als het nog even duurt voordat ze geplaatst kan worden, zou ik zeker nu al gaan aanmelden. Gaat ze verder nog naar een kdv of iets?
Ja ze gaat wekelijks 2 dagen naar een 0-4 groep, en heeft het daar naar haar zin. Maar nog wel heel erg op het eigen eilandje. Heb altijd het idee dat er in de peutergroep meer een groepsproces is en ze wat beter met aanwijzingen om moeten kunnen gaan. Maar misschien overschat ik het wel? :P
pi_216799260
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2025 21:34 schreef Lokasenna het volgende:

[..]
Ja ze gaat wekelijks 2 dagen naar een 0-4 groep, en heeft het daar naar haar zin. Maar nog wel heel erg op het eigen eilandje. Heb altijd het idee dat er in de peutergroep meer een groepsproces is en ze wat beter met aanwijzingen om moeten kunnen gaan. Maar misschien overschat ik het wel? :P
Klopt op zich wel, hoor. Het is echt al voorbereiden op het naar de basisschool gaan. In de kring om een vaste tijd, een heel duidelijk ochtendritme (met kaartjes), spelletjes en dingen met elkaar doen onder begeleiding van de pedagogisch medewerker. Onze heeft het ook altijd erg naar haar zin op ‘school’.
pi_216799565
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2025 21:38 schreef Komkommerschijfje het volgende:

[..]
Klopt op zich wel, hoor. Het is echt al voorbereiden op het naar de basisschool gaan. In de kring om een vaste tijd, een heel duidelijk ochtendritme (met kaartjes), spelletjes en dingen met elkaar doen onder begeleiding van de pedagogisch medewerker. Onze heeft het ook altijd erg naar haar zin op ‘school’.
Ik denk dat ze daar meer aan heeft als ze iets verder is in haar ontwikkeling. Ze zou wel redelijk snel terecht kunnen, denk dat we het na de zomervakantie wel gaan proberen.
pi_216799627
Anna doet combinatie, 1 dag kdv en 1 ochtend psz. Psz is wat schoolser in setting vooral, maar aan activiteiten liggen kdv en psz niet heel veel uit elkaar. Ritmekaarten, spelletjes, knutselen doet ze op beide plekken.
Het grote verschil is vooral een andere groepsdynamiek doordat er geen baby's en dreumesjes zijn. En wat kleine dingen zoals het helpende handje zijn, zelf naar de wc mogen gaan, rugtasje mee met je broodtrommel en beker drinken. Heerlijk O+.

Anna vind het geweldig om met haar vriendinnetjes te spelen, maar zij is ook gewoon heel sociaal.
Mijn oudste zit nu in groep 2 en is een sociaal/emotioneel introvert jong jongetje die nu pas van zijn eiland langzaam af durf te komen ;) terwijl hij ook kdv /psz combi heeft gedaan.
pi_216802340
Mijn peuter gaat naar een gastouder op twee andere dagen, toch wel anders dan op een grote kdv-groep inderdaad. Hier gelijk gestart met een ochtend voorschool nadat ze twee was geworden (na de zomer 2023), ging gelijk heel goed. April 2024 een dagdeel erbij, ze vroeg er ook zelf om. Maar de mijne is ook erg sociaal en gaat met iedereen om (bemoeit zich als het even kan ook met iedereen :D), dus die gaat ook lekker op al die verschillende situaties.
pi_216803713
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2025 21:55 schreef Lokasenna het volgende:

[..]
Ik denk dat ze daar meer aan heeft als ze iets verder is in haar ontwikkeling. Ze zou wel redelijk snel terecht kunnen, denk dat we het na de zomervakantie wel gaan proberen.
Dat maakt niet perse uit. F. loopt best wat achter in zijn ontwikkeling en die gaat sinds 2.5 2 ochtenden naar de psz, vanaf 3 jaar 3 ochtenden met vve. Sinds kort een combinatie medisch kinderdagverblijf en psz. Hij is daar echt van gegroeid.

M. hebben we veel later naar de psz laten gaan en daar best spijt van gehad, juist omdat hij dat echt goed had kunnen gebruiken.
pi_216805071
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2025 21:55 schreef Lokasenna het volgende:

[..]
Eigenlijk heb ik zelf de ervaring (en ook vanuit mijn werk een aantal jaar geleden, als logopedist in een praktijk) dat de meeste kinderen erg groeien van de psz, of ze nu vlot gaan qua ontwikkeling of op sommige gebieden wat extra hulp of support kunnen gebruiken. Maar dat is uiteindelijk aan jullie zelf. Het lastige van zo’n 0-4 groep is dat er wellicht relatief weinig kindjes in dezelfde leeftijdsfase/ontwikkelingsfase zitten.
pi_216805123
En er zit ook een verschil in wat ze de 2-jarigen aanbieden en hoe ze de 3,5-jarigen stimuleren. De 2-jarigen worden echt anders benaderd. Het is wat dat betreft best goed afgestemd, de mijne doet ook gewoon relatief veel met kindjes van dezelfde leeftijd. Of ze helpt juist de kleintjes. Ik denk niet dat je ‘bang’ hoeft te zijn dat het niet aansluit. Het is hun werk ook hè, alle niveaus en leeftijden tussen 2 en 4 bedienen.
pi_216846479
Nou, de zijkant is uit het ledikant en R is me toch een partij trots op haar “grote meiden bed”. Ze wilde ook gelijk geen slaapzak meer aan. Meteen ook maar een wekker met zonnetje/maantje bij haar neergezet en haar broer heeft uitgebreid uitgelegd dat ze dus alleen haar bed uit mag wanneer het zonnetje op haar wekker te zien is en dat ze als het maantje zichtbaar is moet slapen en stil moet zijn. “En als je het niet zeker weet mag je naar mij toe komen en dan kijk ik voor jou, maar je moet papa en mama gewoon laten slapen” O+

Ik ga vannacht wel even de trap barricaderen (haar deur zit schuin tegenover het trapgat en een traphekje kan daar niet). Geen idee of ze er uit komt, maar voor de zekerheid zet ik er even wat voor.
pi_216852197
Wat lief O+
pi_216900252
Peuter wil sinds twee dagen alleen nog maar op de wc plassen. Juich ik uiteraard helemaal toe, maar het poepen voelt ze helaas nog niet zo aankomen.. :+ .

Dus wat doe ik nu? In onderbroek rond laten lopen en de poeponderbroeken voor lief nemen, of toch nog maar in de luier? Het plassen gaat super eigenlijk, dus het voelt onlogisch om haar een luier aan te blijven doen, maar die poeponderbroeken vind ik eerlijk gezegd wel te ranzig voor woorden :D. Wat is jullie ervaring mbt hoelang het duurt totdat ze het poepen ook aan voelen komen? Ik weet dat niet meer zo van mijn oudste eigenlijk.
pi_216900343
Een luierbroekje gebruiken en hopen dat ze daarmee niet stopt met plassen op de wc?
L was in een week volledig zindelijk maar als ik het zo om mij heen hoorde was dat wel een uitzondering en duurde poep vaak langer en nachtzindelijk nog langer.
pi_216900574
Ja, misschien toch wel haar luierbroekje aanhouden dan inderdaad.
Bij bubbles is het ook heel snel gegaan en ik kan me niet herinneren dat het plassen sneller ging dan het poepen of andersom.
  maandag 3 maart 2025 @ 08:51:37 #168
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_216904070
Hier duurt het al een klein half jaar en hij heeft nog niet door dat hij ook op de wc kan poepen :') Al lijkt hij het ook eng te vinden.
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_216912095
Hier poep en plas tegelijk op de wc, dus geen ervaring mee. Maar poeponderbroeken zou ik ook zo wegsmijten. :D Al schijnt weken in de Biotex wel te helpen. Gelukkig nooit last van gehad.
  dinsdag 4 maart 2025 @ 08:33:06 #170
319308 Tink89
To live is to dance
pi_216916753
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2025 19:57 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Hier poep en plas tegelijk op de wc, dus geen ervaring mee. Maar poeponderbroeken zou ik ook zo wegsmijten. :D Al schijnt weken in de Biotex wel te helpen. Gelukkig nooit last van gehad.
Dat gaat dan wel hard als je kind 2-3 keer per dag poept... Dure aangelegenheid. Ik hield ze vast aan een schoon stukje en hield ze dan in de wc terwijl ik die doorspoelde. En dan gewoon in een emmer weken en dan in de wasmachine. Niks meer van te zien
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_216916866
En als er nog vlekken op zitten, in de zon hangen en meestal bleken ze dan weer weg. :P
pi_216917221
Het vervelendste van poepongelukjes vond ik niet het wassen maar het uittrekken. ondergoed kan je niet even langs de zijkant openen zoals een luier. Daarom liever wegwerp luierbroekjes of wasbare trainingsbroekjes. Staand verschonen ben ik ook een ramp mee dus mogelijk ligt dat aan mij.

Wassen dat doet de wasmachine wel. Bij ongelukjes wel eerst een voorwassen (eventueel met biotex) zodat je ze niet in vuil water wast en daarna een gewone was met wasmiddel.
pi_216917338
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 08:33 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Dat gaat dan wel hard als je kind 2-3 keer per dag poept... Dure aangelegenheid. Ik hield ze vast aan een schoon stukje en hield ze dan in de wc terwijl ik die doorspoelde. En dan gewoon in een emmer weken en dan in de wasmachine. Niks meer van te zien
Dat is best slim! Ik deed het altijd in de douche/bad maar dan blijf je eindeloos stukjes wegspoelen en moet je daarna nog schoonmaken. Daarom ben ik ze gaan weggooien (maar ik had er ook maar af en toe een)
  dinsdag 4 maart 2025 @ 13:50:59 #174
319308 Tink89
To live is to dance
pi_216920505
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 09:09 schreef B.ertha het volgende:

[..]
Dat is best slim! Ik deed het altijd in de douche/bad maar dan blijf je eindeloos stukjes wegspoelen en moet je daarna nog schoonmaken. Daarom ben ik ze gaan weggooien (maar ik had er ook maar af en toe een)
Tactiek heb ik ook niet bedacht, komt uit de wasbare luiers hoek. Die heb ik nooit gebruikt, maar deze tip heb ik opgeslagen :s)
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_216921470
Dat is inderdaad wel een goede tip! Ik ben ook heel onhandig in staand verschonen.

Gisteren gelukkig geen ongelukjes gehad (wel gepoept in haar luier tijdens haar middagdutje) en daarnet voor het eerst op de wc gepoept!! *O*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')