abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217017920
Ik heb net het inschrijfformulier voor de basisschool voor Anna ingevuld :o. Het gaat zo hard.
pi_217020244
Ja bizar hard. Mijn nog net peuter is afgelopen maandag begonnen aan zijn eerste echt hele schoolweek O+ Aanstaande zaterdag wordt ie echt 4 O+
  woensdag 12 maart 2025 @ 14:41:45 #203
319308 Tink89
To live is to dance
pi_217020540
Hier vliegt de tijd ook. Nog een paar dagen in dit topic. Spruit is al een hele tijd vanuit de psz op woensdagochtend steeds een uurtje gaan oefenen op school en afgelopen maandag van 8:20 - 12:00 gaan meedraaien. Morgen en maandag nog twee van die halfjes en dan gaattie vanaf woensdag voor het echie, incl. twee middagen bso.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_217044499
We hebben hier wat logopedisten toch? Mijn peuter (3 jaar en 2 maanden) kan de ‘fl’ klank niet uitspreken en maakt er een ‘k’ van. Moet ik daar nu al iets mee of kan ik het nog even laten? De naam van haar broer begint met ‘fl’ en hij vindt het zo jammer dat ze zijn naam niet goed kan uitspreken. Verder praat ze (voor ons en mensen die haar geregeld zien) gewoon duidelijk en goed.
pi_217052948
Grote peuters. :D Wij krijgen voor de meivakantie een belletje om de eerste zaken door te spreken over hoe het nu gaat en door te geven met wie ze graag speelt, zodat ze daar rekening mee kunnen houden qua groepsindeling. Na de zomer hier pas officieel starten, maar dat gaat weer zo zijn…

@eponine: ja, hier! Ik vind die clusters als /fl/ iets wat nu nog niet verworven hoeft te zijn, vooral niet als ze verder wel goed spreekt en verstaanbaar is. Maar ik snap je vraag wel, omdat het echt een super praktisch puntje is waar je ‘tegenaan’ loopt. De mijne heeft ook een naam die met de /fl/ begint en sprak hem al snel goed uit, maar het is geen makkelijk cluster. ;) Misschien voor nu gewoon lekker zo laten en kijken of ze hem de komende maanden zelf oppikt. En zelf niet te veel mee bezig gaan, naast dat je de naam van je oudste even goed herhaalt als zij zijn naam gezegd heeft op haar manier. Nu ben ik wel benieuwd of het dan ‘Koris’ wordt? :D
  vrijdag 14 maart 2025 @ 22:36:37 #206
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_217053068
En slissen, tot welke leeftijd mag je dat negeren Komkommerschijfje? Zonder voor de hand liggende reden zoals speengebruik of zo. Mijn peuter heeft gewoon een gekke s met zijn tong tussen zijn tanden.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_217053172
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 22:27 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Grote peuters. :D Wij krijgen voor de meivakantie een belletje om de eerste zaken door te spreken over hoe het nu gaat en door te geven met wie ze graag speelt, zodat ze daar rekening mee kunnen houden qua groepsindeling. Na de zomer hier pas officieel starten, maar dat gaat weer zo zijn…

@:eponine: ja, hier! Ik vind die clusters als /fl/ iets wat nu nog niet verworven hoeft te zijn, vooral niet als ze verder wel goed spreekt en verstaanbaar is. Maar ik snap je vraag wel, omdat het echt een super praktisch puntje is waar je ‘tegenaan’ loopt. De mijne heeft ook een naam die met de /fl/ begint en sprak hem al snel goed uit, maar het is geen makkelijk cluster. ;) Misschien voor nu gewoon lekker zo laten en kijken of ze hem de komende maanden zelf oppikt. En zelf niet te veel mee bezig gaan, naast dat je de naam van je oudste even goed herhaalt als zij zijn naam gezegd heeft op haar manier. Nu ben ik wel benieuwd of het dan ‘Koris’ wordt? :D
Dank je wel voor je uitgebreide reactie! Wat we nu doen is inderdaad zijn naam op de juiste manier herhalen als ze het op haar manier zegt (maar meestal zegt ze ‘broer’ want zo noemt hij zichzelf ook vaak naar haar: “zal broer dat even voor je doen?”), maar fijn te weten dat ze nog wel even heeft om het goed te leren. De wachtlijsten voor logopedie zijn hier behoorlijk lang begreep ik, dus vandaar mijn vraag :). En ja, ze zegt inderdaad Koris :P
pi_217053303
De terror peuterfase is hier trouwens wel echt aan :+
Inclusief “nee-HEE” en rollen met haar ogen enzo, dus ik houd mijn hart vast voor haar tienerjaren |:)
pi_217055228
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 22:46 schreef eponine het volgende:

[..]
Dank je wel voor je uitgebreide reactie! Wat we nu doen is inderdaad zijn naam op de juiste manier herhalen als ze het op haar manier zegt (maar meestal zegt ze ‘broer’ want zo noemt hij zichzelf ook vaak naar haar: “zal broer dat even voor je doen?”), maar fijn te weten dat ze nog wel even heeft om het goed te leren. De wachtlijsten voor logopedie zijn hier behoorlijk lang begreep ik, dus vandaar mijn vraag :). En ja, ze zegt inderdaad Koris :P
Ja, ik formuleerde mijn advies ook mede op basis van alle ellendige wachtlijsten. Maar het is vrij normaal dat er op (net) driejarige leeftijd nog clusters vereenvoudigd of aangepast worden. En als ze verder wel goed spreekt, zou ik het dus inderdaad even op z’n beloop laten. Je kunt er altijd nog wat mee als het over een half jaar nog steeds aanwezig is, maar in die periode van 3 tot 3,5 gebeurt vaak ook weer zo veel op dat gebied.
Hier noemt mijn dochter zichzelf al 1,5 jaar goed (de meisjesvariant van jouw zoon, F.loor), in het begin noemde ze zichzelf ‘Foof’. Dat was ook zo grappig, vooral als het eruit kwam als een soort ‘foef’. :D
pi_217055251
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 22:36 schreef Lemijn het volgende:
En slissen, tot welke leeftijd mag je dat negeren Komkommerschijfje? Zonder voor de hand liggende reden zoals speengebruik of zo. Mijn peuter heeft gewoon een gekke s met zijn tong tussen zijn tanden.
De jouwe is net iets ouder dan de mijne, toch? Bijna 4? Doet hij het altijd, of meer als hij vermoeid is / in een andere situatie? Altijd al gedaan of pas aanwezig sinds een bepaalde periode? Ik noem het liever ‘interdentaliteit’ in plaats van ‘slissen’, maar ik snap hem. :-) Slaapt hij met open mond / kno-problematiek (gehad) / moeite met tongplaatsing bij andere ‘tongklanken’ als de l, t, d, n?
pi_217055952
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 02:18 schreef Komkommerschijfje het volgende:

[..]
Ja, ik formuleerde mijn advies ook mede op basis van alle ellendige wachtlijsten. Maar het is vrij normaal dat er op (net) driejarige leeftijd nog clusters vereenvoudigd of aangepast worden. En als ze verder wel goed spreekt, zou ik het dus inderdaad even op z’n beloop laten. Je kunt er altijd nog wat mee als het over een half jaar nog steeds aanwezig is, maar in die periode van 3 tot 3,5 gebeurt vaak ook weer zo veel op dat gebied.
Hier noemt mijn dochter zichzelf al 1,5 jaar goed (de meisjesvariant van jouw zoon, F.loor), in het begin noemde ze zichzelf ‘Foof’. Dat was ook zo grappig, vooral als het eruit kwam als een soort ‘foef’. :D
Weer dank voor je reactie! O+ We kijken het dan nog even aan en ‘corrigeren’ wanneer nodig.
‘Foof’ is ook wel heel schattig trouwens :D
pi_217056092
Mijn dochter kan de eerste letter van haar naam (R) niet uitspreken, het wordt steeds (N) of (L) :P
Toen ik zelf jong was heb ik tot keelamandeloperatie met 6 jaar de (K) niet kunnen uitspreken, helaas ook de beginletter van mijn naam. :')
pi_217056738
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 07:45 schreef Lokasenna het volgende:
Mijn dochter kan de eerste letter van haar naam (R) niet uitspreken, het wordt steeds (N) of (L) :P
Toen ik zelf jong was heb ik tot keelamandeloperatie met 6 jaar de (K) niet kunnen uitspreken, helaas ook de beginletter van mijn naam. :')
En die is al helemaal normaal, de /r/ is bij veel kinderen de laatst verworven klank. Ze hoeven hem pas te kunnen op 5-/6-jarige leeftijd. Maar inderdaad, ze noemen zichzelf dan de eerste jaren vaak net effe anders. :D
En logisch dat jij de /k/ niet kon uitspreken, dat is een klank die je met de achterkant van je tong maakt en die heffing is moeilijk als je keelamandelen enorm zijn.
pi_217058767
Inmiddels noemt R opa en oma gewoon opa en oma, maar het is een tijd poepa en poema geweest. Stiekem best jammer dat ze dat niet meer zegt :P
  zaterdag 15 maart 2025 @ 20:56:04 #215
205466 Yesse
Oooh burn!
pi_217063870
Over spreken gesproken. Onze peuter (2 jaar en 4 maanden) is sinds kort gaan stotteren :X vooral klanken die hij herhaalt (da da da daar). Z’n spraak is verder helemaal netjes, praat al duidelijk en in lange zinnen maar het lijkt wel alsof hij nu soms even vast hangt omdat hij te veel wil.

Overigens had ik me vooraf nooit beseft dat je als ouder van een kind ook regelmatig andere kinderen aan het opvoeden bent -O- vandaag in een “indoor-speeltuin” behorend bij een restaurant ook meerdere keren moeten ingrijpen omdat (vooral oudere) kinderen de kleintjes in gevaar brachten of ze gewoon simpelweg wegduwden/spullen afpakten :X
Fuck the EBU
pi_217066035
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 20:56 schreef Yesse het volgende:
Over spreken gesproken. Onze peuter (2 jaar en 4 maanden) is sinds kort gaan stotteren :X vooral klanken die hij herhaalt (da da da daar). Z’n spraak is verder helemaal netjes, praat al duidelijk en in lange zinnen maar het lijkt wel alsof hij nu soms even vast hangt omdat hij te veel wil.

Overigens had ik me vooraf nooit beseft dat je als ouder van een kind ook regelmatig andere kinderen aan het opvoeden bent -O- vandaag in een “indoor-speeltuin” behorend bij een restaurant ook meerdere keren moeten ingrijpen omdat (vooral oudere) kinderen de kleintjes in gevaar brachten of ze gewoon simpelweg wegduwden/spullen afpakten :X
En ook jouw observatie is volledig normaal. ;) Deed mijn dochter ook een periode. Komt met name doordat ze op bepaalde momenten zo hard gaan qua ontwikkeling, dan is het in hun hoofdje al sneller rond dan het spraakmotorisch lukt om het te uiten. Neem wel contact op met een logo als je merkt dat je kind het spreken vermijdt vanwege het stotteren of dat er dusdanig veel spanning bij komt kijken in het gezicht of lichaam, dat je bijvoorbeeld verkramping ziet of ‘duwen’ met de ogen, mond, et cetera.
  zondag 16 maart 2025 @ 05:55:44 #217
205466 Yesse
Oooh burn!
pi_217067312
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 23:54 schreef Komkommerschijfje het volgende:

[..]
En ook jouw observatie is volledig normaal. ;) Deed mijn dochter ook een periode. Komt met name doordat ze op bepaalde momenten zo hard gaan qua ontwikkeling, dan is het in hun hoofdje al sneller rond dan het spraakmotorisch lukt om het te uiten. Neem wel contact op met een logo als je merkt dat je kind het spreken vermijdt vanwege het stotteren of dat er dusdanig veel spanning bij komt kijken in het gezicht of lichaam, dat je bijvoorbeeld verkramping ziet of ‘duwen’ met de ogen, mond, et cetera.
Stiekem is het ook wel schattig. We proberen er maar weinig aandacht aan te geven zodat hij niet gaat denken dat het iets slechts is en daardoor het erg gaat vinden.

Ik vind dit trouwens ook zo’n leuke leeftijd tot nu toe. Het enthousiasme spat eraf en je kunt steeds meer dingen ondernemen samen.
Fuck the EBU
pi_217068003
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 05:55 schreef Yesse het volgende:

[..]
Stiekem is het ook wel schattig. We proberen er maar weinig aandacht aan te geven zodat hij niet gaat denken dat het iets slechts is en daardoor het erg gaat vinden.

Ik vind dit trouwens ook zo’n leuke leeftijd tot nu toe. Het enthousiasme spat eraf en je kunt steeds meer dingen ondernemen samen.
Nee, dat werkt inderdaad vaak het beste. Als je merkt dat ze zich wel bewust zijn van hun stotteren, dan zou je wel een neutrale opmerking kunnen maken, zoals ‘Hee, het lukte even niet om het te zeggen, hč?’. Dan laat je wel horen dat je het waarnam, maar verder ook geen oordeel eraan vast. Voor sommige kinderen helpt dat dan weer beter dan angstvallig vermijden te benoemen / hopen dat het zomaar overwaait zonder aandacht eraan te geven. Maar als je niets merkt bij je zoontje, dan zou ik het lekker even laten. Vooral ook niet voor hem invullen en blijven luisteren tot hij klaar is met vertellen. :)
pi_217113391
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 22:55 schreef eponine het volgende:
De terror peuterfase is hier trouwens wel echt aan :+
Inclusief “nee-HEE” en rollen met haar ogen enzo, dus ik houd mijn hart vast voor haar tienerjaren |:)
Oh dat is hier ook zo. Vooral een heel verveelde O-keeeeee als ze iets moet doen. Uitgesproken als O-teee want de k is consequent een t. Ik vind tonijn ipv konijn zo schattig O+
pi_217113491
Oh ja, dat spraakgebrek had mijn oudste ook, inclusief tonijn O+ en pannentoeten O+

En mijn jongste is sinds kort ook peuter :W we horen hier vooral vaak 'NEE! Ikke!' :')
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_217113492
Wij gooien morgen de handdoek in de ring met de logopediste. Maggie staat nu op de wachtlijst voor een zeer ervaren vrouw die vooral met "moeilijke" gevallen werkt. Ze leek er wel zin in te hebben om met maggie aan de slag te gaan :D
Ergens blijf ik met een beetje frustratie achter. Omdat ik eerder mijn gevoel had moeten volgen en we nu best veel tijd kwijt zijn.
En ergens ook een beetje misplaatste trots voor de standvastigheid van mijn dochter >:)
Woordenschat gaat nog altijd met sprongen vooruit. Haar frustratie is nu ook minder. Ze kan nu bv zeggen dat ze boos is ("ben boos jou") Nog altijd een enorme drang naar autonomie maar zolang ik manieren vind om er op een voor mij aanvaardbare manier aan toe te geven is het een heerlijk kind. En anders is het even de storm uitzitten :P
  donderdag 20 maart 2025 @ 11:43:20 #222
500473 Morgane89
Omnomnomnivoor
pi_217115336
quote:
1s.gif Op donderdag 20 maart 2025 08:57 schreef Bottoms_up het volgende:

[..]
Oh dat is hier ook zo. Vooral een heel verveelde O-keeeeee als ze iets moet doen. Uitgesproken als O-teee want de k is consequent een t. Ik vind tonijn ipv konijn zo schattig O+
Bij ons was het precies andersom, tonijn werd steevast 'viskonijn' genoemd dus die hebben we erin gehouden O+
pi_217115654
quote:
1s.gif Op donderdag 20 maart 2025 09:06 schreef Bottoms_up het volgende:
Wij gooien morgen de handdoek in de ring met de logopediste. Maggie staat nu op de wachtlijst voor een zeer ervaren vrouw die vooral met "moeilijke" gevallen werkt. Ze leek er wel zin in te hebben om met maggie aan de slag te gaan :D
Ergens blijf ik met een beetje frustratie achter. Omdat ik eerder mijn gevoel had moeten volgen en we nu best veel tijd kwijt zijn.
En ergens ook een beetje misplaatste trots voor de standvastigheid van mijn dochter >:)
Woordenschat gaat nog altijd met sprongen vooruit. Haar frustratie is nu ook minder. Ze kan nu bv zeggen dat ze boos is ("ben boos jou") Nog altijd een enorme drang naar autonomie maar zolang ik manieren vind om er op een voor mij aanvaardbare manier aan toe te geven is het een heerlijk kind. En anders is het even de storm uitzitten :P
Wij zijn met F ook gestopt met logopedie. Hij vond het zo stom dat hij gewoon niks deed. Ja, driftig worden. :') Van de pmers van het mkd horen we dat hij het daar snel oppikt. Ze hebben daar logopedie in huis dus hij gaat behandeling op de groep krijgen. Waarschijnlijk krijgt hij daar een derde dag.

Reguliere psz gaf aan hem ook nog 1 of 2 dagdelen te willen houden omdat ze zien dat deze combinatie goed werkt. Hij kan het ook goed aan.
  donderdag 20 maart 2025 @ 12:23:29 #224
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_217115967
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 11:43 schreef Morgane89 het volgende:

[..]
Bij ons was het precies andersom, tonijn werd steevast 'viskonijn' genoemd dus die hebben we erin gehouden O+
Omg dat is zo schattig! :D O+

Mijn peuter noemt auto's met een dakkoffer 'ei-auto's'. Gaan we ook nooit verbeteren O+
pi_217115982
quote:
1s.gif Op donderdag 20 maart 2025 09:06 schreef Bottoms_up het volgende:
Dapper dat je de stap gezet hebt. Ik moedig(de) ouders ook altijd aan om dit soort dingen te doen, aanmodderen heeft geen zin. En als die klik er niet is, kun je echt heel weinig hoor. Een kind moet jou als therapeut kunnen vertrouwen en zich gehoord en gezien voelen. En het ene kind is daar wel iets minder gevoelig voor dan het andere kind, maar toch. Ik hoop dat jullie, ondanks de wachtlijst, relatief snel terecht kunnen! Heb je al een prognose voor de wachttijd gekregen?
pi_217116017
quote:
1s.gif Op donderdag 20 maart 2025 12:02 schreef Cygne het volgende:

[..]
Wij zijn met F ook gestopt met logopedie. Hij vond het zo stom dat hij gewoon niks deed. Ja, driftig worden. :') Van de pmers van het mkd horen we dat hij het daar snel oppikt. Ze hebben daar logopedie in huis dus hij gaat behandeling op de groep krijgen. Waarschijnlijk krijgt hij daar een derde dag.

Reguliere psz gaf aan hem ook nog 1 of 2 dagdelen te willen houden omdat ze zien dat deze combinatie goed werkt. Hij kan het ook goed aan.
Ik ben altijd wel fan van ‘logopedie in huis’ indien mogelijk, dan zijn ze toch veel meer bekend met en geschoold in de specifieke problematiek van kinderen. Je zou mij bijvoorbeeld ook niet op een groep voor kinderen met een verstandelijke beperking moeten zetten hoor, dan haak ik snel af. Gewoon omdat ik de kennis, ervaring en de fijne voelsprieten niet heb voor die groep. Hetzelfde met de kinderrevalidatie. Het komt best nauw soms waar je nog wel bij kunt aansluiten en waar niet meer. Je moet dan ook wel eerlijk naar jezelf kunnen zijn: kan ik nog bieden wat ik zou willen bieden?
pi_217116340
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 12:28 schreef Komkommerschijfje het volgende:

[..]
Ik ben altijd wel fan van ‘logopedie in huis’ indien mogelijk, dan zijn ze toch veel meer bekend met en geschoold in de specifieke problematiek van kinderen. Je zou mij bijvoorbeeld ook niet op een groep voor kinderen met een verstandelijke beperking moeten zetten hoor, dan haak ik snel af. Gewoon omdat ik de kennis, ervaring en de fijne voelsprieten niet heb voor die groep. Hetzelfde met de kinderrevalidatie. Het komt best nauw soms waar je nog wel bij kunt aansluiten en waar niet meer. Je moet dan ook wel eerlijk naar jezelf kunnen zijn: kan ik nog bieden wat ik zou willen bieden?
Nee, precies. Was ook helemaal oké, gelukkig. Bij F. moet je echt kijken naar wanneer hij leerbaar is. Anders doet hij het gewoon niet. Het is ook lastig want hij lijkt cognitief normaal, zijn taalbegrip is conform leeftijd. Hij begrijpt ook complexere opdrachten maar hij zegt heel weinig. Dat halve uurtje per week werkt dan gewoon niet.
pi_217116518
quote:
1s.gif Op donderdag 20 maart 2025 13:02 schreef Cygne het volgende:

[..]
Nee, precies. Was ook helemaal oké, gelukkig. Bij F. moet je echt kijken naar wanneer hij leerbaar is. Anders doet hij het gewoon niet. Het is ook lastig want hij lijkt cognitief normaal, zijn taalbegrip is conform leeftijd. Hij begrijpt ook complexere opdrachten maar hij zegt heel weinig. Dat halve uurtje per week werkt dan gewoon niet.
En fijn dat het dan geīntegreerd is, dan staat het niet ‘los’ en dan ga je er veel meer aan hebben (en hijzelf natuurlijk het meest!).
pi_217116602
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 13:18 schreef Komkommerschijfje het volgende:

[..]
En fijn dat het dan geīntegreerd is, dan staat het niet ‘los’ en dan ga je er veel meer aan hebben (en hijzelf natuurlijk het meest!).
Scheelt logistiek ook heel veel.
Ik ben echt blij met hoe het gaat. Hoe alle schakels van de keten, opvang, zorgverleners samenwerken en ook met ons. Fijn ook dat ze hem ook uitdagen en zien wat hij wél kan. Ipv alleen naar zijn syndroom te kijken.
pi_217116811
“Fiets caravan” _O_ Inventief hoor. Net pas 2. Hij zag op het vakantiepark fietsen met een aanhanger er achter.
pi_217117881
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 12:24 schreef Komkommerschijfje het volgende:

[..]
Dapper dat je de stap gezet hebt. Ik moedig(de) ouders ook altijd aan om dit soort dingen te doen, aanmodderen heeft geen zin. En als die klik er niet is, kun je echt heel weinig hoor. Een kind moet jou als therapeut kunnen vertrouwen en zich gehoord en gezien voelen. En het ene kind is daar wel iets minder gevoelig voor dan het andere kind, maar toch. Ik hoop dat jullie, ondanks de wachtlijst, relatief snel terecht kunnen! Heb je al een prognose voor de wachttijd gekregen?
Verder dan "maanden" kwam ze niet. Ze werkt part time en behandelt vooral kinderen in een langer traject. Ik vind het wel goed zo. Maggie lijkt gelukkiger nu ze zich wat beter kan uitdrukken dus voor mij is de urgentie er even af.
Dat van dat vertrouwen geloof ik direct. Daarom denk ik ook dat het niet goed komt met de huidige logopediste. Ik snap op zich wel dat ze me niet meteen geloofde toen ik haar vertelde over het karakter van Maggie want zoveel ouders vinden hun kind speciaal eigenwijs :P
Maar nu maakt het niet meer uit wat ze doet want Maggie weet dat de logopediste wilt dat ze praat. Het lijkt wel een spel geworden.
pi_217123237
quote:
1s.gif Op donderdag 20 maart 2025 09:06 schreef Clubsoda het volgende:
Oh ja, dat spraakgebrek had mijn oudste ook, inclusief tonijn O+ en pannentoeten O+

En mijn jongste is sinds kort ook peuter :W we horen hier vooral vaak 'NEE! Ikke!' :')
Whut was die van jou niet net geboren? De tijd gaat echt snel :D
pi_217123375
Mijn oudste had trouwens ook logopedie op school, heel fijn vond ik dat. En om de week ofzo was ik er dan bij, maar inmiddels heeft hij het al een tijdje niet meer nodig. Maar het heeft hem wel echt ontzettend geholpen. Hij had gelukkig wel een klik met haar, lijkt mij wel lastig als dat niet zo is! Dan kan je inderdaad beter overstappen, maar dat is toch ook weer een hele stap.
pi_217123397
Verder is Otis zaterdag 4 geworden dus zwaaien we hier uit :W heb ik gewoon opeens twee schoolgaande kinderen O+
  vrijdag 21 maart 2025 @ 20:29:09 #235
319308 Tink89
To live is to dance
pi_217134102
quote:
1s.gif Op donderdag 20 maart 2025 21:49 schreef Aure het volgende:
Verder is Otis zaterdag 4 geworden dus zwaaien we hier uit :W heb ik gewoon opeens twee schoolgaande kinderen O+
Wij ook ja. Zo maf…
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_217143707
En toen hij dit bord onderweg tegen kwam zei hij: hé kerstboom.

pi_217244427
Doen jullie je kind achterop de fiets een fietshelm op? Ik had er eigenlijk nooit over nagedacht maar zag er vandaag eentje met een helm op en voelde me superstom dat ik er nooit aan heb gedacht om er eentje te kopen. En doe je dan zelf ook een helm op als goede voorbeeld?
  maandag 31 maart 2025 @ 20:36:37 #238
319308 Tink89
To live is to dance
pi_217245431
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2025 19:13 schreef Lokasenna het volgende:
Doen jullie je kind achterop de fiets een fietshelm op? Ik had er eigenlijk nooit over nagedacht maar zag er vandaag eentje met een helm op en voelde me superstom dat ik er nooit aan heb gedacht om er eentje te kopen. En doe je dan zelf ook een helm op als goede voorbeeld?
Vanaf de eerste keer meteen ja. Zowel voorop als achterop als op hun eigen fiets. Zelf heel hypocriet dan weer niet.
pi_217245620
quote:
Nee nog nooit gedaan bij fietsen. Ik draag er zelf ook geen. Met skieen wel, maar dat is tegenwoordig de norm. Dochter is grappig genoeg dol op dr skihelm. Als ze de foto ziet vraagt ze standaard of hij op mag.

Uit interesse: Tink waar leg jij de grens? Moet hij bij loopfietsen ook op? En bij schaatsen?
pi_217246429
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2025 20:36 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Vanaf de eerste keer meteen ja. Zowel voorop als achterop als op hun eigen fiets. Zelf heel hypocriet dan weer niet.
Dit. Met name zodat ze er gewoon volledig aan gewend is dat fietsen en steppen met helm gebeurt.

Maar zelf niet idd. :+
pi_217246621
quote:
Nope. Voorop niet gedaan, achterop ook niet (al wil ze er wel een, dus wellicht kopen we er binnenkort eentje). Heb zelf ook geen helm, man ook niet.
Oudste heeft er wel eentje sinds hij zelf fietst en echt mee de weg op gaat (dus sinds dat ie niet alleen maar stukjes hier achter op het erf rijdt).
  maandag 31 maart 2025 @ 22:10:25 #242
500473 Morgane89
Omnomnomnivoor
pi_217246691
quote:
Ja, bij ons achterop de fiets en op zijn eigen fiets altijd. Ik heb ook niet het idee dat hij het vervelend vindt. Alleen op zijn loopfiets niet ;)
  maandag 31 maart 2025 @ 22:11:49 #243
500473 Morgane89
Omnomnomnivoor
pi_217246715
Tot wanneer hadden jullie een traphekje bovenaan de trap? Ik vind het maar een onding en wil er graag vanaf, zit in de weg en maakt veel herrie met open en dicht doen. Maar man wil er nog niet vanaf. J. wordt half mei 4.
pi_217247862
quote:
Nee, voor- en achterop nooit gedaan. Nu ze zelf fietst, hebben we wel een goede fietshelm. Soms wil ze die op, soms niet. Maar als ze fietst, is het in de speeltuin of bij oma in het woonerf. Dus hij hoeft van mij ook niet verplicht op. Als ze echt deel gaat nemen aan het verkeer, wordt het een ander verhaal. Maar dan zijn we ook weer een stuk verder, want wij wonen aan een drukke dijk en daar ga ik niet zo’n mini zelf al laten fietsen.
pi_217247863
Lekker inconsistent en inconsequent dus.
pi_217247865
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2025 22:11 schreef Morgane89 het volgende:
Tot wanneer hadden jullie een traphekje bovenaan de trap? Ik vind het maar een onding en wil er graag vanaf, zit in de weg en maakt veel herrie met open en dicht doen. Maar man wil er nog niet vanaf. J. wordt half mei 4.
Wij hebben hem nog bij onze woonkamer. Onze woonkamer is op de bovenste verdieping van het huis. Hij wordt al meer dan een jaar niet gebruikt, maar we hebben hem laten zitten en nu nummer 2 er bijna is, blijft ‘ie natuurlijk nog een paar jaar flink relevant. Bij haar eigen kamer (middelste verdieping) heeft ze nooit een traphekje gehad. Er is wel altijd een lichtje aan beneden bij de trap voor als ze moet plassen of ons nodig heeft. Gaat goed. Het traphekje beneden (voor de trappen naar boven) gaan we weer ophangen als de baby gaat tijgeren. Maar die zal niet ongezien naar de trap kunnen als zij thuis is, dan krijgt ‘ie de wind van voren en te horen dat hij niet zelf de trap op mag. :D
pi_217248128
Zeker een fietshelm in het fietszitje, bij de oudste ook altijd gedaan. Ik draag zelf een helm als ik naar mijn werk fiets met mijn e-bike (=ruim 15 km), op mijn stadsfiets niet.
pi_217248247
Hier voor of achterop de fiets nooit een helm op. Als ze buiten de tuin gaat loopfietsen of fietsen moet ze wel haar helm op. Ze racet met haar loopfiets de dijk af en dat gaat behoorlijk hard.
De oudste, 6,5 jaar, draagt buiten de tuin ook een helm als ze gaat fietsen.
Op de step dan weer niet. Rolschaatsen/skaten wel. Met schaatsen niet, vooral omdat we dan al zoveel meesjouwen, maar zou ik eigenlijk wel prettiger vinden.
  dinsdag 1 april 2025 @ 07:19:17 #249
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_217248324
Geen helm. Niet in de bakfiets, achterop of als ze zelf fietsen en het traphekje hangt boven als decoratie :+.

Ze hebben dit weekend voor het eerst samen zonder ons toezicht in de poort achter ons huis gespeeld/gefietst. Binnen gehoorafstand hoor, maar pff. 'Mama, ik let wel op Anna' aldus de oudste.
  dinsdag 1 april 2025 @ 07:46:11 #250
208890 June.
Seriously?
pi_217248412
Hier wel een helm op bij de oudste bij het leren fietsen. Als hij straks gewoon goed mee kan komen, dan mag hij wel af.

Mini gaat nog niet zo hard op z'n loopfiets, maar denk dat we daar er binnenkort ook eentje voor kopen.

Gebruik zelf ook geen helm
Shine bright like a diamond.
  woensdag 2 april 2025 @ 09:10:31 #251
319308 Tink89
To live is to dance
pi_217259698
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2025 20:51 schreef LauriLynne het volgende:

[..]
Nee nog nooit gedaan bij fietsen. Ik draag er zelf ook geen. Met skieen wel, maar dat is tegenwoordig de norm. Dochter is grappig genoeg dol op dr skihelm. Als ze de foto ziet vraagt ze standaard of hij op mag.

Uit interesse: Tink waar leg jij de grens? Moet hij bij loopfietsen ook op? En bij schaatsen?
Bij loopfietsen gaan we de weg niet op. Dus dan alleen als ze echt in het bos de berg af gaan crossen ofzo. En met rolschaatsen wel. Schaatsen doen we nooit. Met paardrijden natuurlijk wel.

Mijn broer is SEH-arts en ik heb 'm beloofd m'n kinderen niet zonder helm te laten fietsen voorlopig. Die ziet zulke akelige dingen.

Edit: Weet je wat het is? Als je valt met je fiets met je kleintje achterop stuitert dat hoofdje zo met de zijkant tegen de grond. En dat beeld is voor mij genoeg om het gewoon te doen. Helpt ook meteen tegen de zon.

Edit2: met skaten draag ik trouwens zelf wel een helm.

[ Bericht 6% gewijzigd door Tink89 op 02-04-2025 09:21:54 ]
pi_217259746
Wij zijn helaas ook niet consequent. Bij ons op de fiets wel altijd. Op hun eigen (loop)fiets of step niet. Redelijk stom ik weet het. Goeie reminder dit.

Achterop de fiets hoeft het idd nog niet eens een zwaar ongeluk te zijn. Een paar jaar geleden stond nog in de krant dat een kindje van 3 overleden is doordat de geparkeerde fiets omviel door een tikje van een langsrijdende auto. Laat staan als er in het verkeer iets gebeurt.
pi_217259773
Het risico is misschien niet altijd levensgroot maar de gevolgen kunnen wel heftig zijn en dat wil ik ons het liefst, waar mogelijk besparen. Mijn werkdagen draaien ook om mensen met beschadigde hersenen (niet altijd ongevallen hoor, ook dementie, beroerte etc.), dat maakt me wel alert.

Op de loopfiets heb ik trouwens nog nooit een helm opgezet. De kleine hobbelt nog op een trike in de tuin en de oudste is die fase nooit voorbij gekomen. Die vond loopfietsen afschuwelijk :') hellingen af en door bochten crossen ken in helemaal niet. Benieuwd wat deze gaat doen.

[ Bericht 40% gewijzigd door Clubsoda op 02-04-2025 09:32:29 ]
pi_217260070
quote:
Nooit gehad omdat het niet goed paste (raar oud huis). Wel een tijdje juist onderaan de trap toen ze begon met optrekken enzo, maar dat heeft niet lang zo gezeten want was behoorlijk irritant.
En toen ik laatst de zijkant uit het ledikant heb gehaald, heb ik het traphekje weer afgestoft en in de deuropening van R’s kamer gezet (het is zo’n klem model, dus komt geen boren aan te pas gelukkig) zodat ze niet alsnog per ongeluk bij de trap kan komen als ze haar bed uit komt.
pi_217261483
quote:
Nooit gehad. Wel gekocht (zo'n rolhek) maar degene die we kochten kon niet op onze trap worden gemonteerd. We wilden bewust niet zo'n klemhekje omdat je er zelf dan vooral last van hebt. De woonkamerdeur is altijd dicht. Als zijn kamerdeur open staat, zijn we altijd in de buurt. Hij kan nog niet bij de klinkt.

Hij is nu 2 en kon een jaar terug al prima zelf de trap op. Er af doe ie ook heel netjes. Hij durft ook niet vooraf de trap af. Alleen achteruit kruipend. Al zijn we er wel nog altijd bij. We lopen achter hem naar boven of voor hem de trap af. Zodra ie een bed krijgt en wel de deur zelf open kan doen (duurt nog even) zullen we waarschijnlijk wel een klemhekje bij zijn deur monteren als hij avontuurlijk is ingesteld.
  woensdag 2 april 2025 @ 13:08:07 #256
319308 Tink89
To live is to dance
pi_217262286
Traphekje gebruiken wij alleen nog 's nachts. Jongste is nu net 4. Maar de oudste is 's nachts een groter risico, die moet vanuit haar kamer de eerste rechts voor de trap en de tweede voor onze kamer.

Ik ervaar dat overigens niet als iets waar ik last van heb. Is juist een handige plek om kleding overheen te hangen die naar beneden moet (een lichte broek of een jurkje dat ik pas aan wil trekken na het ontbijt ivm eventuele vlekken) of een handdoek op te laten drogen.
pi_217262331
Wij hebben van die harmonica traphekjes, die zitten totaal niet in de weg als ze open zijn dus die blijven voorlopig wel hangen. Scheelt ook dat er een tweede onderweg is. :+
  woensdag 2 april 2025 @ 13:38:58 #258
500473 Morgane89
Omnomnomnivoor
pi_217262603
Die tweede komt er hier niet :D en hij hoeft bij ons niet langs de trap voor de badkamer of onze slaapkamer, dus ik zal nog eens een balletje opgooien over een tijdje...
pi_217275640
Over traphekjes gesproken...
Een tweetal weken geleden is het traphekje beneden gesloopt door de kleuter. Toen maar besloten om het niet meer terug te hangen want iedereen kan prima de trap doen en ik gebruikte het alleen nog als ik even niet gevolgd wilde worden door Maggie. Bv als ik even alleen naar het toilet wilde of ff snel iets wilde halen.

Gisteren moest ik even de bibliotheekboeken verzamelen. Maggie vond beneden in de zak met paasversiering een verfsetje en ging rustig aan het schilderen. Vooral zichzelf en ook nog een pop, de speelmat en de vloer. Feest.
Ze komt naar boven om haar vieze handen te laten zien en als ze bijna boven is zeg ik haar dat ze haar handen moet gaan wassen. Daarmee draait ze om en valt van de trap. Gelukkig begon ze onmiddellijk hard te huilen. Oef in elk geval geen gebroken nek. Leuk detail: ze had alleen rode verf gebruikt dus toen mijn vriend op het lawaai afkwam maar snel gemeld dat het misschien minder erg was dan het leek :P
Hoofd gekoeld, huisarts gebeld want 2 eitjes op haar hoofd. Goed in de gaten houden, wekadvies en dat soort feest. Er lijkt gelukkig niks aan de hand en ze is de hele tijd vrolijk geweest.
Gelukkig is ze nu wel voorzichtiger op de trap. En er zijn een paar jaar van mijn leven af :+
pi_217278145
quote:
1s.gif Op donderdag 3 april 2025 15:33 schreef Bottoms_up het volgende:
Een tweetal weken geleden is het traphekje beneden gesloopt door de kleuter. Toen maar besloten om het niet meer terug te hangen want iedereen kan prima de trap doen en ik gebruikte het alleen nog als ik even niet gevolgd wilde worden door Maggie. Bv als ik even alleen naar het toilet wilde of ff snel iets wilde halen.

Gisteren moest ik even de bibliotheekboeken verzamelen. Maggie vond beneden in de zak met paasversiering een verfsetje en ging rustig aan het schilderen. Vooral zichzelf en ook nog een pop, de speelmat en de vloer. Feest.
Ze komt naar boven om haar vieze handen te laten zien en als ze bijna boven is zeg ik haar dat ze haar handen moet gaan wassen. Daarmee draait ze om en valt van de trap. Gelukkig begon ze onmiddellijk hard te huilen. Oef in elk geval geen gebroken nek. Leuk detail: ze had alleen rode verf gebruikt dus toen mijn vriend op het lawaai afkwam maar snel gemeld dat het misschien minder erg was dan het leek :P
Hoofd gekoeld, huisarts gebeld want 2 eitjes op haar hoofd. Goed in de gaten houden, wekadvies en dat soort feest. Er lijkt gelukkig niks aan de hand en ze is de hele tijd vrolijk geweest.
Gelukkig is ze nu wel voorzichtiger op de trap. En er zijn een paar jaar van mijn leven af :+
Brr, ja, dit soort dingen vind ik ook altijd eng. Gelukkig gaat het tot dusverre altijd goed, die van ons stuift ook het liefst naar boven. Naar beneden is ze gelukkig wel een stuk voorzichtiger. En thuis eigenlijk blote voeten altijd of sokken met anti-slip voor haar.
pi_217278542
Dat is schrikken Bottoms_up.

Hier alleen beneden een hekje gehad. Slechts korte tijd gebruikt.
pi_217280622
R. kan nog niet echt goed traplopen. Erop kruipen gaat wel, maar 9 van de 10 keer vraagt ze toch 'tillen'
Trap af tillen we nog altijd want dat doet ze tot nu toe niet.

We hebben in totaal 3 traphekjes. Waarvan één beneden waarachter de katten ongestoord kunnen eten en drinken. Andere twee op de bovenverdieping voor beide trappen omdat ze nog wel eens op avontuur gaat 's nachts.
pi_217282687
quote:
1s.gif Op donderdag 3 april 2025 15:33 schreef Bottoms_up het volgende:

Och die rode verf ook voor het extra dramatische effect :@ :@
Hoe is het nu met haar en de bulten?
pi_217317409
Schoonvader met kanker, m'n vrouw gaat volgende maand voor langere tijd die kant op (Thailand). Zal wel ff passen en meten worden met de kleine, daar ik fulltime werk. Woensdag en donderdag opvang, vrijdag en maandag mijn moeder. Dinsdag is nog even een dingetje, daar moet nog een oplossing voor komen.

De kleine mee die kant op was ook nog een optie, maar ik zou echt niet die tijd zonder haar willen zitten. Egoīstisch, ja, want de kleine kent haar opa niet (en vice versa), maar in de zomer gaan we ook die kant op met z'n allen. Hopelijk leeft hij dan nog.

Zou jij langere tijd zonder je kleintje kunnen zitten? Voor mijn vrouw is dat kennelijk geen probleem!
  dinsdag 8 april 2025 @ 10:49:07 #265
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_217317567
Mijn vrouw is een kleine twee weken naar de VS gegaan en dus onze twee zoontjes ook niet kunnen zien. Ze vond het niet leuk om ze te missen (ik denk dat ze mij ook wel miste daar niet van :P).
Maar ja, haar zusje zit in de VS en toch tof om die te bezoeken. Dus ja, zij kon het maar vond het wel moeilijk.

We twijfelden nog of ik mee zou gaan maar, los van de praktische kant, vond ik het zelf ook te lang en te ver weg om van onze jongens weg te zijn. Dus ikzelf zou het niet zomaar kunnen nee.
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  dinsdag 8 april 2025 @ 12:00:13 #266
319308 Tink89
To live is to dance
pi_217317970
Als ik zou moeten kiezen tussen nog afscheid kunnen nemen van mijn vader en een paar weken m'n kinderen alleen digitaal zien of die weken met m'n kinderen doorbrengen en geen afscheid nemen, weet ik niet wat ik zou doen. Haar roots liggen natuurlijk daar, het is haar vader. Dat is echt niet niks...

Kut en moeilijk zou ik het wel vinden, maar de kleine blijft bij jou he. De andere ouder. Niet bij een oppas ofzo. Dat maakt voor mij wel echt verschil.
pi_217318094
Daar sluit ik mij helemaal bij aan Tink

DjVero, kan je die dinsdag misschien opvangen met ouderschapsverlof?
pi_217321198
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2025 12:00 schreef Tink89 het volgende:
Als ik zou moeten kiezen tussen nog afscheid kunnen nemen van mijn vader en een paar weken m'n kinderen alleen digitaal zien of die weken met m'n kinderen doorbrengen en geen afscheid nemen, weet ik niet wat ik zou doen. Haar roots liggen natuurlijk daar, het is haar vader. Dat is echt niet niks...

Kut en moeilijk zou ik het wel vinden, maar de kleine blijft bij jou he. De andere ouder. Niet bij een oppas ofzo. Dat maakt voor mij wel echt verschil.
Ik snap haar ook wel, hoor, maar zelf zou ik echt niet zo lang weg willen (kunnen zelfs) blijven van m'n kindje. Aan de andere kant, voor hen is dit allemaal een stuk normaler. De eerste tien jaar van onze zoon heeft ze ook gemist eigenlijk.

quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2025 12:16 schreef Elleska het volgende:
Daar sluit ik mij helemaal bij aan Tink

DjVero, kan je die dinsdag misschien opvangen met ouderschapsverlof?
Dinsdag draai ik een stuk of 4 bbl-klassen (die komen maar één keer in de week), dat is echt geen optie als in, dat kan ik niet maken naar m'n collega's, minimaal zes weken.

Misschien is er met de opvang iets te regelen. Komt wel goed :)
  vrijdag 11 april 2025 @ 09:16:47 #269
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_217339144
Ik heb ook nog een vraag over traphekjes.

We willen graag het ledikant van onze peuter (bijna 3 jaar) ombouwen naar een peuterbed. Maar: zijn slaapkamer grenst gelijk aan de trapopening naar beneden. We hebben geen traphekjes en ik heb begrepen dat na hun 2e een traphekje niet perse nut heeft (het zou een peuter bij een val niet meer tegenhouden ivm gewicht?).

Wat zouden jullie doen? Alsnog traphekje plaatsen? Of juist in zijn deuropening? Of…?
pi_217339213
Wij hebben ‘m in de deuropening van de slaapkamer van de peuter, met name omdat hij bij de trap niet past (oud huis met rare vormen).
pi_217339222
Over de peuter gesproken, die kondigde dinsdag aan dat ze geen luier meer aan ging doen en is sinds toen overdag zo goed als luierloos én droog (alleen als we wat langer weggaan en bij het slapen krijgt ze nog wel een luier aan).
pi_217339244
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 09:34 schreef eponine het volgende:
Over de peuter gesproken, die kondigde dinsdag aan dat ze geen luier meer aan ging doen en is sinds toen overdag zo goed als luierloos én droog (alleen als we wat langer weggaan en bij het slapen krijgt ze nog wel een luier aan).
*O*
pi_217339258
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2025 19:26 schreef DjVero het volgende:

[..]
Ik snap haar ook wel, hoor, maar zelf zou ik echt niet zo lang weg willen (kunnen zelfs) blijven van m'n kindje. Aan de andere kant, voor hen is dit allemaal een stuk normaler. De eerste tien jaar van onze zoon heeft ze ook gemist eigenlijk.
[..]
Dinsdag draai ik een stuk of 4 bbl-klassen (die komen maar één keer in de week), dat is echt geen optie als in, dat kan ik niet maken naar m'n collega's, minimaal zes weken.

Misschien is er met de opvang iets te regelen. Komt wel goed :)
Maar waarom wil jij niet dat de kleine mee gaat met haar? Die optie was er ook las ik?
pi_217339640
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 09:41 schreef Synoniempje het volgende:

[..]
Maar waarom wil jij niet dat de kleine mee gaat met haar? Die optie was er ook las ik?
In oktober kan ik een aantal weken voor mijn werk naar Amerika, maar dat wilde ik al niet, omdat ik gewoon niet zo lang zonder haar wil zitten. Dit is zo'n heerlijke periode en daar wil ik niks van missen, zeker geen zes weken. En aangezien het bij één kindje gaat blijven, maak ik ook alles maar één keer mee. En ja, dat levert straks kunst- en vliegwerk op, maar c'est ca.

Mijn vrouw vindt het prima. De eerste tien levensjaren van onze zoon heeft ze ook nauwelijks meegemaakt. Kan me er niks bij voorstellen, maar goed.
pi_217339832
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 10:41 schreef DjVero het volgende:

[..]
In oktober kan ik een aantal weken voor mijn werk naar Amerika, maar dat wilde ik al niet, omdat ik gewoon niet zo lang zonder haar wil zitten. Dit is zo'n heerlijke periode en daar wil ik niks van missen, zeker geen zes weken. En aangezien het bij één kindje gaat blijven, maak ik ook alles maar één keer mee. En ja, dat levert straks kunst- en vliegwerk op, maar c'est ca.

Mijn vrouw vindt het prima. De eerste tien levensjaren van onze zoon heeft ze ook nauwelijks meegemaakt. Kan me er niks bij voorstellen, maar goed.
Wat mooi dat je zo betrokken bent.
Ik vroeg het omdat ik mij ook kan voorstellen dat zij graag wilt dat haar vader jullie kind nog even meemaakt.
Maar misschien hecht ze daar dan ook niet zoveel waarde aan :P
pi_217340093
Bij een familiebezoek ivm ziekte zou ik het ook heel moeilijk vinden om zonder kind te gaan. Zeker als er nog geen leerplicht speelt. Ik zou het ook niet durven om bij zieke opa aan te komen zonder kind, in de wetenschap dat hij haar dan misschien nooit meer ziet. Maar goed, dat is met mijn familiebanden in het achterhoofd. Dat ligt bij jullie misschien heel anders.

Ik ben voor werk wel eens 1-2 weken op pad, soms ook naar plekken met tijdsverschil (zeker met 9 uur verschil is het lastig om te beeldbellen etc). De eerste keer was de jongste 2 jaar denk ik. Ik vind het heerlijk om te reizen zonder poespas, geniet ontzettend van alles. Ik heb het ook zo druk dan dat ik weinig tijd heb om ze te missen. Maar zodra het programma is afgelopen, verlang ik er wel naar om weer thuis te zijn. Jammer van de jetlag altijd :X.
Venus in pocketformaat
Š loveli
pi_217340172
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 11:00 schreef Synoniempje het volgende:

[..]
Wat mooi dat je zo betrokken bent.
Ik vroeg het omdat ik mij ook kan voorstellen dat zij graag wilt dat haar vader jullie kind nog even meemaakt.
Maar misschien hecht ze daar dan ook niet zoveel waarde aan :P
Dat wil ze ook wel inderdaad, maar voor deze zomer hadden we de vliegtickets al geboekt om met z'n vieren sowieso die kant op te gaan, nog voordat we dit nieuws te horen kregen. Hopelijk leeft hij dan nog.

quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 11:22 schreef Phaidra het volgende:
Bij een familiebezoek ivm ziekte zou ik het ook heel moeilijk vinden om zonder kind te gaan. Zeker als er nog geen leerplicht speelt. Ik zou het ook niet durven om bij zieke opa aan te komen zonder kind, in de wetenschap dat hij haar dan misschien nooit meer ziet. Maar goed, dat is met mijn familiebanden in het achterhoofd. Dat ligt bij jullie misschien heel anders.

Ik ben voor werk wel eens 1-2 weken op pad, soms ook naar plekken met tijdsverschil (zeker met 9 uur verschil is het lastig om te beeldbellen etc). De eerste keer was de jongste 2 jaar denk ik. Ik vind het heerlijk om te reizen zonder poespas, geniet ontzettend van alles. Ik heb het ook zo druk dan dat ik weinig tijd heb om ze te missen. Maar zodra het programma is afgelopen, verlang ik er wel naar om weer thuis te zijn. Jammer van de jetlag altijd :X.
Als ze twee weken wil, of drie zou ik ook nog wel kunnen zonder haar, dan moet ik me niet aanstellen en inbinden, maar ze wil zes weken haar vader/familie ondersteunen en dat vind ik toch echt te lang. Thailand is op dit moment vijf uur tijdverschil, dus overbrugbaar, mocht ze kortere tijd gaan. En qua werk zal ik inderdaad te druk zijn om dat gemis op te vangen, maar ik ben vaak ergens tussen 4 en 5 thuis en dan zit ik in een stil huis, want zoon is ook vaak de hort op; afspreken, chillen, voetballen, werken, etc., dus jouw situatie gaat hier al niet op. ;)

[ Bericht 26% gewijzigd door DjVero op 11-04-2025 11:39:14 ]
pi_217354490
@DjVero vindt ze het echt helemaal prima, of durft ze niet te zeggen van niet omdat jij zo stellig aangeeft het geen optie te vinden dat kind met haar meegaat de hele periode? Want je geeft ook aan dat ze eigenlijk wel wil dat haar vader jullie kind ook nog meemaakt.

Ik vind het mooi hoor, dat jij jullie kind niet zo lang wil missen :Y . En misschien speelt bovenstaande helemaal niet. Maar ik kan me wel voorstellen dat als je zelf wat minder stellig bent, of wat meer meegaand / people pleaser, en partner zegt heel stellig 6 weken mee is geen optie, dat het dan best lastig kan zijn om aan te geven dat je dat eigenlijk het liefst wel zou willen. Dus het is misschien niet verkeerd om dat eens expliciet na te gaan - stel het zou jou allemaal niet uitmaken, wat zou zij dan het liefste doen? Kind wel of niet mee?
  zondag 13 april 2025 @ 09:39:19 #279
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_217354535
Is er ook niet, met een hoop geregel dat geef ik toe, een middenweg te vinden? Dat de kleine een week of 3 meegaat, en jij dan een week die kant op en met de kleine terug terwijl je vrouw nog daar is?

Ik roep maar wat hoor, geen idee of het haalbaar is.
When ego leads, failure follows.
|| justdiggit.org ||
  zondag 13 april 2025 @ 09:40:47 #280
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_217354545
Ik geniet enorm van mijn bijna 3,5 jarige peuter O+ Het enige wat ik jammer vind is de drama om de kleinste dingen, maargoed, dat hoort bij peuter zijn denk ik dan maar :')
When ego leads, failure follows.
|| justdiggit.org ||
pi_217361542
Wat eten jullie peuters gemiddeld? Ik heb echt geen idee wat normaal is. De onze eet tussen de 2-3 boterhammen bij het ontbijt en idem bij de lunch. Maar soms zelfs 4. Avondeten is meestal wel beduidend minder.
pi_217361822
Gemiddeld 2 boterhammen.
Vanmiddag werd er gebunkerd met 4 boterhammen, ik vermoed een groeispurt. Er zijn ook dagen dat er maar 1 broodje wordt gegeten en de korstjes blijven liggen.
Avondeten is over het algemeen inderdaad minder dan middageten.
pi_217362122
Het wisselt per dag.

Soms eet ze ‘s ochtends drie boterhammen en soms maar een halve, exclusief korstjes. Tussendoor fruit. Tussen de middag wil ze thuis meestal crackers, op de opvang eet ze dan wel brood (weet niet hoeveel). ‘s Avonds zorgen we dat beide kinderen voor het avondeten alvast een schaaltje met komkommer/paprika/wortel (en soms augurk of olijven) leeg eten want vanwege vermoeidheid is dat altijd een lastig eetmoment. Dus zo krijgt ze in ieder geval wel groenten binnen. Ze houdt niet van pasta of rijst, aardappelen vindt ze prima. Maar het liefst eet ze gnocchi of patat. En in tegenstelling tot haar broer houdt ze enorm van vlees, dus dat gaat er vaak ook wel goed in.
pi_217365494
Hier wordt eigenlijk de hele dag goed gegeten. Bij vermoeidheid inderdaad ‘s avonds minder, maar nog steeds genoeg. ‘s Ochtends mag ze altijd kiezen wat ze eet: yoghurt met havermout en fruit, een boterham of een paar crackers / een beschuit. Vaak pakt ze een combi van alle drie. :D Later altijd goed fruit, lunch is meestal ook twee tot drie boterhammen of een tosti van twee boterhammen, ‘s middags nog iets wat we dan voorhanden hebben en avondeten vaak ook een heel bakje / bordje. Ze is hier gek op ‘macaroni’ (alle pasta met tomatensaus is goed), kofta, wraps met kip en rauwkost en vissticks met aardappelkroketjes en rauwkost. Dus dat eten we allemaal wel regelmatig. 😌
  maandag 14 april 2025 @ 10:58:46 #285
205466 Yesse
Oooh burn!
pi_217366148
Bij ons is het juist omgedraaid. Avondeten gaat er vaak wel goed in, ook met de lunch als we nog restjes hebben. Hij eet ongeveer de helft van wat zijn vader eet :+ Boterhammen vindt hij lekker (hij is gek op losse kontjes/kapjes van het brood.. :? ) maar meer dan 2 boterhammen eet hij bijna nooit. Tussendoor fruit, kaakjes (biscuitjes) en af en toe een chocolaatje.

Maar zoals bij jullie allemaal; elke dag is anders. Maar dat heb ik zelf ook. Daarom letten we er niet op. Hij hoeft niet zijn bord leeg te eten en krijgt altijd een toetje (vla of yoghurt). Mijn ervaring is dat het een dag of paar dagen later altijd wel weer bijtrekt en dan eet hij vaak weer iets meer dan normaal. Heel zwaar is hij niet maar hij zit qua lengte rond de normaal lijn en qua gewicht daar net onder dus daar maak ik me geen zorgen over.
Fuck the EBU
pi_217367182
Ja, hier ook altijd een toetje. Vaak Griekse yoghurt met een schepje vruchtenkwark of scheutje vanillevla. Of drinkyoghurt, dat heeft ze de laatste tijd ook graag. Ook als ze niet heel veel gegeten heeft van de gewone maaltijd, bied ik gewoon een toetje aan. Soms hoeft ze hem ook niet, maar ik wil niet de link leggen dat je het toetje alleen krijgt als je goed gegeten hebt.
pi_217367501
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2025 09:31 schreef vlindertje89 het volgende:
@:DjVero vindt ze het echt helemaal prima, of durft ze niet te zeggen van niet omdat jij zo stellig aangeeft het geen optie te vinden dat kind met haar meegaat de hele periode? Want je geeft ook aan dat ze eigenlijk wel wil dat haar vader jullie kind ook nog meemaakt.

Ik vind het mooi hoor, dat jij jullie kind niet zo lang wil missen :Y . En misschien speelt bovenstaande helemaal niet. Maar ik kan me wel voorstellen dat als je zelf wat minder stellig bent, of wat meer meegaand / people pleaser, en partner zegt heel stellig 6 weken mee is geen optie, dat het dan best lastig kan zijn om aan te geven dat je dat eigenlijk het liefst wel zou willen. Dus het is misschien niet verkeerd om dat eens expliciet na te gaan - stel het zou jou allemaal niet uitmaken, wat zou zij dan het liefste doen? Kind wel of niet mee?
Kind mee, want ze vindt het inderdaad jammer en hoewel ze mij een beetje uitlacht, zegt ze het ook wel te begrijpen dat ik niet zo lang zonder haar wil. Ergens knaagt het ook wel, hoor, dat ik nu tussen een eventueel laatste moment voor opa en kleinkind zit.
  dinsdag 15 april 2025 @ 09:28:42 #288
208890 June.
Seriously?
pi_217373745
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2025 20:19 schreef alpeko het volgende:
Wat eten jullie peuters gemiddeld? Ik heb echt geen idee wat normaal is. De onze eet tussen de 2-3 boterhammen bij het ontbijt en idem bij de lunch. Maar soms zelfs 4. Avondeten is meestal wel beduidend minder.
Mijnes eet vrij weinig avondeten. Meestal 1-2 boterhammen bij ontbijt en lunch, soms met cracker/rijstwafel etc erbij.
Soms bietst hij wat mee van die gore instantnoodles van m'n vriend.

Avondeten: eigenlijk bunkert hij alleen met GVA (en dan geen G behoudens paprika :') ). pannenkoeken en een milde curry met rijst. Rest van het eten is '"nee, is nie lekker". Dus tja, gaat regelmatig dus naar bed zonder 1 hap avondeten. Hij eet wel goed fruit en zuivel dus zal wel loslopen.
Shine bright like a diamond.
pi_217439815
Hallo! :)

Mijn zoontje (T.) is twee weken geleden 2 geworden, dus ik kom hier ook af en toe meelezen/ posten!

En korte introductie. T. Is half Duits, half Nederlands en in Oostenrijk geboren. Hij gaat sinds hij 17 maanden is naar de opvang en ontwikkelt zich heel goed.

Hij kletst er lekker op los, zowel in het Nederlands als in het Duits (hoewel ik wel heel erg achter zijn Nederlands aan moet; zijn voorkeurstaal is toch wel Duits).

Sinds afgelopen week hebben we een sterke ontwikkeling gezien wat betreft het gebruiken van zijn fantasie. Zo hebben we afgelopen weekend een boswandeling gemaakt, en onderweg werden een liggende boomstam een keukentje, verschillende takjes bananen en appels, en dennenappels werden een chocoladetaart en een kopje koffie voor mama.

Heel fascinerend om te zien, vooral ook omdat we niets hebben gedaan om dit te stimuleren.

Vond de dreumesperiode ontzettend leuk wat ontwikkelingen betreft en ben nu al heel benieuwd wat er met de peutertijd op ons af zal komen!
...it is a tale told by an idiot, full of sound and fury, signifying nothing...
pi_217462515
Zoonlief heeft nu een loopfiets, maar gaat zo hard dat je zelf echt goed stevig moet snelwandelen. Hij weet inmiddels ook dat hij zijn stuur moet vasthouden... Bloedneus en dikke bult op zijn hoofd.
pi_217463310
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 16:31 schreef margaretha_01 het volgende:
Hallo! :)

Mijn zoontje (T.) is twee weken geleden 2 geworden, dus ik kom hier ook af en toe meelezen/ posten!

En korte introductie. T. Is half Duits, half Nederlands en in Oostenrijk geboren. Hij gaat sinds hij 17 maanden is naar de opvang en ontwikkelt zich heel goed.

Hij kletst er lekker op los, zowel in het Nederlands als in het Duits (hoewel ik wel heel erg achter zijn Nederlands aan moet; zijn voorkeurstaal is toch wel Duits).

Sinds afgelopen week hebben we een sterke ontwikkeling gezien wat betreft het gebruiken van zijn fantasie. Zo hebben we afgelopen weekend een boswandeling gemaakt, en onderweg werden een liggende boomstam een keukentje, verschillende takjes bananen en appels, en dennenappels werden een chocoladetaart en een kopje koffie voor mama.

Heel fascinerend om te zien, vooral ook omdat we niets hebben gedaan om dit te stimuleren.

Vond de dreumesperiode ontzettend leuk wat ontwikkelingen betreft en ben nu al heel benieuwd wat er met de peutertijd op ons af zal komen!
Merk jij ook dat jullie zoon een accent heeft in een van beide talen? Hier is er niet echt voorkeur voor beide talen maar hij heeft wel een heel duidelijk Nederland accent in her Duits :+ zo zegt hij voor zeven en lopen 'siebe' en 'laufe' ipv 'siebn' en 'laufn' zoals het in het Duits meer klinkt. :') Het valt mij niets eens op maar mijn vrouw vindt hem een olle Holländer :+ grappig genoeg gaan een de 'formele' dingen het (eerst) in het Duits, de kleuren benoemt hij bijvoorbeeld helemaal niet in het Nederlands en tellen was ook eerst Duits en pas een poosje later in het Nederlands. Terwijl hij dat toch op het kinderdagverblijf eerder in het NL hoort.

Leuk he, die fantasie? Wij krijgen laatst 'eierkoffie' gereserveerd, in een (speelgoed)eierschaal :')
pi_217473209
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 02:18 schreef Komkommerschijfje het volgende:

[..]
1,5 maand later heeft ze de /fl/ onder controle! O+
pi_217474803
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 17:20 schreef eponine het volgende:

[..]
1,5 maand later heeft ze de /fl/ onder controle! O+
😎😎😎
pi_217487328
Voorlezen in Larissa's wereld = praten tegen boekie ("Papa, wil jij nog een keer praten tegen boekie?") O+ O+
pi_217491392
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 april 2025 12:04 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Merk jij ook dat jullie zoon een accent heeft in een van beide talen? Hier is er niet echt voorkeur voor beide talen maar hij heeft wel een heel duidelijk Nederland accent in her Duits :+ zo zegt hij voor zeven en lopen 'siebe' en 'laufe' ipv 'siebn' en 'laufn' zoals het in het Duits meer klinkt. :') Het valt mij niets eens op maar mijn vrouw vindt hem een olle Holländer :+ grappig genoeg gaan een de 'formele' dingen het (eerst) in het Duits, de kleuren benoemt hij bijvoorbeeld helemaal niet in het Nederlands en tellen was ook eerst Duits en pas een poosje later in het Nederlands. Terwijl hij dat toch op het kinderdagverblijf eerder in het NL hoort.

Leuk he, die fantasie? Wij krijgen laatst 'eierkoffie' gereserveerd, in een (speelgoed)eierschaal :')
Met het accent is het heel verschillend; met sommige woorden heeft ie wel een Duits accent, en soms ben ik dan weer verbaasd hoe Nederlands het eruit komt.

Maar over het algemeen, is het me niet heel erg opgevallen, een Duitse accent in het Nederlands, vooral niet als hij korte zinnetjes zegt.

De harde G heeft ie in ieder geval goed onder de knie. :D
pi_217491590
Onze F. is sinds 12 dagen grote zus en ze is gek op haar broertje. Soms een beetje wild, maar dat hoort erbij denk ik. :’) Ze wil hem continu vasthouden en kusjes geven. Zij is eigenlijk z’n eerste moeder, als het aan haar ligt. Dus het is ook even een uitdaging hoe we dat zo goed mogelijk sturen zonder te veel te mopperen en te corrigeren. Maar we moeten wel duidelijk en strikt zijn, anders loopt ze zo over je heen. Ze is overduidelijk de grenzen weer aan het onderzoeken. Talig zeer sterk, helpt ook niet altijd mee - je krijgt gewoon een dik weerwoord waar je soms even met je bek vol tanden staat. Ben benieuwd hoe ze is als ze 13 is.
pi_217491641
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 09:21 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Onze F. is sinds 12 dagen grote zus en ze is gek op haar broertje. Soms een beetje wild, maar dat hoort erbij denk ik. :’) Ze wil hem continu vasthouden en kusjes geven. Zij is eigenlijk z’n eerste moeder, als het aan haar ligt. Dus het is ook even een uitdaging hoe we dat zo goed mogelijk sturen zonder te veel te mopperen en te corrigeren. Maar we moeten wel duidelijk en strikt zijn, anders loopt ze zo over je heen. Ze is overduidelijk de grenzen weer aan het onderzoeken. Talig zeer sterk, helpt ook niet altijd mee - je krijgt gewoon een dik weerwoord waar je soms even met je bek vol tanden staat. Ben benieuwd hoe ze is als ze 13 is.
Kan je nog verrassen :Y mijn oudste was echt wel een pittige peuter (en kleuter... en schoolkind :') ) Inderdaad heel mondig en altijd in discussie. Die is nu met 13 meer ontspannen en meegaand dan ooit. Een verademing vind ik het!

Gefeliciteerd met de baby!

[ Bericht 5% gewijzigd door Clubsoda op 29-04-2025 16:29:44 ]
pi_217493589
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 09:21 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Gefeliciteerd met de geboorte van jullie 2e kindje!!!

Dat wordt zeker een uitdaging, maar wat lief dat F. zo enthousiast is en het zo leuk vindt!!!
pi_217516275
Met dit warme weer realiseerde ik me dat het tijd wordt om sandalen voor de peuter te kopen. Wat een gedoe vind ik dat toch altijd, om fijne, goede en betaalbare schoenen te vinden voor die kleintjes.
pi_217516480
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 11:30 schreef Bami het volgende:
Met dit warme weer realiseerde ik me dat het tijd wordt om sandalen voor de peuter te kopen. Wat een gedoe vind ik dat toch altijd, om fijne, goede en betaalbare schoenen te vinden voor die kleintjes.
Bij Nelson hadden ze (in ieder geval afgelopen woensdag) fijne kortingen. Misschien nu nog wel!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')