Z | dinsdag 19 november 2024 @ 12:10 |
Welkom op dé plek op FOK! waar de beoefenaars van de edele wielersport zich verzamelen! Wil je beginnen met fietsen en heb je vragen over bijvoorbeeld materiaal of trainingen, dit is de plek om ze te stellen. Verder is deze topicreeks vooral geschikt om ervaringen te delen, tips & tricks kwijt te kunnen en geile verhalen over al je fietsavonturen te vertellen. Alles wat je meemaakt tijdens het peddelen door de polder kan je hier kwijt! Veel plezier. Wij doen aan Strava Onze D1, die in de Hemel zijt, Uw Hartslag worde geheiligd, Uw Cadans kome, Uw tempo geschiede, op aarde zoals in de Hemel. Geef ons heden onze dagelijkse training en vergeef ons onze luiheid, zoals wij die vergeven aan onze medefokkers en breng ons niet in beproeving maar verlos ons van het bankhangen. Amen. Nuttige links: Algemene info • Fok! fietsers op de kaart• Wielersportinfo Toertochten • Toertochten (komende week) in NL • Toertochten in België (BBR-FBC), • Lotto Cycling Tour • Toertochten in Frankrijk • Toertochten in Dld • Toertochten in Engeland Cyclo's • Cyclo's (deze maand) in Frankrijk • Jedermannrennen in Dld • Granfondo's in Italië • Cyclo's in Spanje
![]() | |
Z | dinsdag 19 november 2024 @ 12:10 |
Wat zijn de redenen dat er een maximum grootte is voo reen kettingblad bij een frame? "CHAINRING: 48T max chainring size (single or double)." | |
Lospedrosa | dinsdag 19 november 2024 @ 12:12 |
Hmm alleen de loop van de achtervork kan ik me bedenken. Wat zou nog meer in de weg zitten? | |
gianni61 | dinsdag 19 november 2024 @ 12:13 |
zal wel samen hangen met de breedte van de achterbrug voor er steeds bredere gravelbanden in te kunnen duwen? | |
Tommeke | dinsdag 19 november 2024 @ 18:23 |
Ja, dat idd. De achtervork volgens mij. | |
RealBizkit666 | dinsdag 19 november 2024 @ 18:48 |
Liggende achtervork (of chain stay), komt steeds verder naar buiten, bij een te groot tandwiel raak je die dan. Vandaar dat je tegenwoordig ook al hele rare constructies ziet daar. | |
Lospedrosa | dinsdag 19 november 2024 @ 21:12 |
Het nieuwste op racefietsgebied. Hebben jullie m al besteld? https://www.instagram.com/reel/DCgqDAChkNF | |
dop | dinsdag 19 november 2024 @ 21:59 |
Q-factor, wielbasis, kettinglijn, steek achteras, wielmaat en bandbreedte. Vroeger hadden raceframes achter een steek van 135mm en voor 2 of zelfs 3 kettingbladen zat het grootste kettingblad meer naar buiten omdat het slechts een deel van de cassette bediende van het opzichzelf smallere cassette. En een maximale bandenmaat van 23 tot 25 mm Door schijfremmen bredere banden bredere cassette met meer tandwielen en een single voor verschuift alles in negatieve zin 142steek is standaard om schijfremmen en en grotere cassettes kwijt te kunnen. Waar 25mm banden vroeger de bovengrens was is het nu de ondergrens. En singel voorblad lijkt ook steeds meer de standaard te worden. (Moet meer naar binnen om de ketting lijn geschikt te maken om de hele cassette te bedienen) Het enige wat we wel gelijk proberen te houden is de Q factor (Afstand van crank tot crank), en de wielbasis. Een grotere Q of wielbasis zouden wat extra ruimte kunnen creëren. | |
Z | woensdag 20 november 2024 @ 09:30 |
Duidelijk. | |
Z | woensdag 20 november 2024 @ 09:31 |
Bekijk deze YouTube-video | |
Gripper | woensdag 20 november 2024 @ 10:39 |
Zoek je nog een leuke nieuwe "fietstechnieker-die-dingen-in-heldere-taal-kan-uitleggen" baan ? ![]() | |
dop | woensdag 20 november 2024 @ 16:32 |
![]() En misschien ben ik zelf ook wel te gemakkelijk om 30jaar vastigheid nog op te geven voor iets nieuws. | |
Z | donderdag 21 november 2024 @ 08:45 |
https://x.com/festinaboy/status/1859163007449780659 | |
Isdatzo | donderdag 21 november 2024 @ 18:33 |
Teringjantje. Dacht ik kan nog wel een threshold training buiten doen. Natuurlijk wel wat frisjes, maar de weg was redelijk droog en binnen fietsen is gewoon kut. Dus let's go ![]() IJskoud brrrrrrrr, kreeg ook geen vermogen meer uit m'n poten geperst. Leuk man, fietsen ![]() #liefdagboek | |
dop | donderdag 21 november 2024 @ 19:26 |
Net ritje Rotterdam Roelofarendsveen 45 km nog bij daglicht vertrokken best aardig weer, waterig zonnetje, maar als het dan halverwege donker wordt voelt het toch in eens extra koud aan. Blij dat ik toch op de fiets ben gestapt, ondanks dat het inderdaad best lastig is om het weer goed in te schatten. Not to self, volgende keer extra laagje aan voor het bovenlichaam. | |
Tommeke | donderdag 21 november 2024 @ 23:20 |
En beenstukken dan? Ik moet echt niet aan blote benen denken met dit weer. Ik vond ‘t wel lekker fietsweer vandaag. Had me wel goed ingepakt, maar toen ik eenmaal het bos inreed was ik wel lekker warm. Wel vergeten m’n banden op te pompen, dus op het asfalt liep het wat minder mooi allemaal ![]() | |
Zwansen | donderdag 21 november 2024 @ 23:29 |
Korte broek? Ben je gek in je hoofd. ![]() Ook niet zo goed voor je knieën volgens mij. Waarom geen beenstukken of eventueel een losse/wijde thermobroek onder je fietsbroek? | |
RealBizkit666 | donderdag 21 november 2024 @ 23:38 |
Zondag kan de korte broek weer aan. ![]() | |
Tommeke | donderdag 21 november 2024 @ 23:43 |
Ik had trouwens iets doms. Ik fietste lekker rustig een klim op, het bos in en ik haalde al vrij snel een mountainbiker in. Was zelf op m’n gravelbike. Ik groette en hij groette niet echt terug. Na een tijdje hoor ik hem in m’n wiel zitten. Blijkbaar was hij naar me toegefietst. Dat vond ik al een beetje irritant. Laa me gewoon ff, maar goed. Op een iets steiler stukje ga ik altijd eventjes staan om tempo te houden en dat deed ik nu ook weer. Daarna ging ik weer zitten en nam ik een slokje water. Ineens, vlak voor de top, haalt die kerel me sprintend in terwijl hij me recht in m’n ogen aankeek ![]() ![]() #liefdagboek | |
Z | vrijdag 22 november 2024 @ 08:55 |
Typisch. | |
muzas | vrijdag 22 november 2024 @ 14:06 |
Gister ff relax stukje MTB gedaan en nog ff zo'n domme wielrenner op zn plek gezet op een klimmetje en daarna weer aan het bier | |
Gripper | vrijdag 22 november 2024 @ 14:43 |
Die gozer is natuurlijk de local legend van Doesburg/Dieren en kan het niet hebben dat er ineens a new kid in town is. Dus die moest jou even op je plek zetten. met je smalle kutbandjes. | |
Tommeke | vrijdag 22 november 2024 @ 23:07 |
![]() ![]() | |
Fretwork | donderdag 28 november 2024 @ 16:17 |
Twee weken geleden vader geworden van een zoontje ![]() Ik ga Grippers gravelrit overslaan denk ik maar ![]() | |
Gripper | donderdag 28 november 2024 @ 17:03 |
Oh ja das wel een goeie reden, gefeliciteerd! ![]() Hoewel het veel over redelijk brede gravelpaden gaat hoor, dus met zo'n thule kar erachter kan best. Op sommige stukken mtb route is het dan misschien een beetje zoals dit Bekijk deze YouTube-video | |
Gripper | donderdag 28 november 2024 @ 17:04 |
Maar idd voor de rest een reminder voor het gravelfestijn, we kunnen dit bij minder animo altijd nog naar het voorjaar verplaatsen he! die paadjes liggen er gewoon altijd, das het mooie. | |
Felagund | donderdag 28 november 2024 @ 17:36 |
Gefeliciteerd! Je kan je zoontje gewoon achterop meenemen toch? Meeste gravelbikes hebben goede montagemogelijkheden voor een achterdrager. Daar past dan vast ook een zitje op. ![]() | |
RealBizkit666 | donderdag 28 november 2024 @ 18:09 |
Proficiat. ![]() | |
Z | donderdag 28 november 2024 @ 19:35 |
Van harte! | |
Zwansen | donderdag 28 november 2024 @ 19:35 |
Gefeliciteerd! ![]() En RIP aan je FTP. | |
Z | donderdag 28 november 2024 @ 19:37 |
Heel misschien red ik die gravelrit ook. Ik heb bijna alles voor een gravelfiets besteld. Mogelijk voor de 15e in elkaar gezet. | |
Fretwork | donderdag 28 november 2024 @ 20:56 |
Thanks allemaal! Mn FTP heb ik al uitgewuifd, vanaf nu moet het op bluf en gogme. | |
Lospedrosa | donderdag 28 november 2024 @ 21:34 |
Gefeliciteerd nu wordt het nooit meer zoals het was. | |
RealBizkit666 | donderdag 28 november 2024 @ 22:47 |
Oneens. Ik ben pas weer echt gaan fietsen na de geboorte van mijn dochter. | |
Yankee | vrijdag 29 november 2024 @ 17:58 |
Mooi man ![]() ![]() | |
Tommeke | zaterdag 30 november 2024 @ 07:49 |
Gefeliciteerd 🥳 | |
Z | woensdag 1 januari 2025 @ 18:25 |
Ik ben een fiets aan het opbouwen. Uiteraard loop ik was bij de schijfremmen ivm allerlei adapter gebeuren. Maar dat terzijde. De kabels gaan deels intern. Moeten de kabels naar de derailleurs intern ook in een buitenkabel/case/hoes? Of kunnen ze daar "naakt" doorheen? | |
dop | woensdag 1 januari 2025 @ 19:04 |
Verschilt per merk type fiets. Een liner is meestal wel aan te raden. https://www.mantel.com/jagwire-slick-lube-liner. Buitenkabel in het frame zou ik afraden. | |
Tommeke | woensdag 1 januari 2025 @ 19:13 |
Buitenkabel door het frame is ook een beetje afhankelijk van het frame. Bij m’n crosser en gravelbike is dat juist de bedoeling. De gaten zijn dusdanig dat er een complete buitenkabel doorheen gaat. Er zit geen stopper op waar de buitenkabel tegenaan rust zeg maar. Voordeel daarvan is dat je minder uiteinden hebt en er in theorie dus minder troep de buitenkabel in komt. Als je idd alleen maar de binnenkabel door het frame trekt is een liner echt ideaal. | |
Z | woensdag 1 januari 2025 @ 19:24 |
Waarom raad je dat af? | |
dop | woensdag 1 januari 2025 @ 19:29 |
Niet flexibel genoeg, past vaak niet, bespaar jezelf veel gedoe. Tenzij je een frame hebt wat er op gebouwd is, zie @Tommeke zijn post, het merendeel van de frames heeft dit niet. Alleen hydraulic kabels gaan wel in zijn geheel. | |
Z | woensdag 1 januari 2025 @ 21:10 |
Ik heb het idee dat het bij mijn op te bouwen gravelaar prima gaat met buitenkabel. Grote in- en uitgangen (en geen cable-stops meen ik). Bekijk deze YouTube-video | |
Andyy | woensdag 1 januari 2025 @ 21:50 |
![]() Nieuw project gekocht, 34 cm stuur gemonteerd, stuur niet geslammed, zit een 2mm spacer onder. Wielen zijn onderweg, kan ik binnenkort mooi ritjes doen van 25 gemiddeld | |
Lospedrosa | woensdag 1 januari 2025 @ 22:09 |
AXS is wel de shit qua schakelen. En clean opbouwen ![]() | |
Andyy | woensdag 1 januari 2025 @ 22:47 |
Zat er al op, maar heb wel eens een fiets opgebouwd met e-tap. Ideaal inderdaad. | |
Gripper | donderdag 2 januari 2025 @ 09:46 |
Mooi strak ogende fiets Andy! Wat is dat voor stuur en stuurpen? | |
dop | donderdag 2 januari 2025 @ 10:04 |
Als je nergens kabel stops hebt zal het vast lukken. Mijn voorkeur heeft het niet een heel lange shift kabels heeft meer weerstand dan een liner. Het belangrijkste is dat de kabel zonder te scherpe bochten door het frame gaat, en de binnenkabel met zo min mogelijk weerstand kan bewegen. Dat lukt doorgaans makkelijker met een liner. Als je voor buitenkabel gaat bespaar dan in elk geval niet op kosten en kies niet voor goedkope kabels. Jagwire is in mijn ervaring veel beter dan standaard Shimano. [ Bericht 7% gewijzigd door dop op 02-01-2025 10:09:36 ] | |
Tommeke | donderdag 2 januari 2025 @ 10:32 |
+1 voor Jagwire idd! En voordat je de binnenkabel erin doet hem ff inspuiten met wat WD40. | |
Lospedrosa | donderdag 2 januari 2025 @ 10:33 |
Wd40 is geen smeermiddel | |
dop | donderdag 2 januari 2025 @ 10:39 |
Water displacement, doet dat een lampje gaan branden? | |
Lospedrosa | donderdag 2 januari 2025 @ 10:42 |
WD40 droogt snel weg. Je kunt beter een goed vet speciaal voor die toepassing gebruiken op de kabels. | |
Tommeke | donderdag 2 januari 2025 @ 15:25 |
Wat zou je dan aanraden? Ik gebruik ook wel eens Brunox Turbo Spray. | |
Andyy | donderdag 2 januari 2025 @ 15:31 |
Zipp stuurpen, 130mm met zwarte tape op de logo’s. Vond het te schreeuwerig. Stuur is een 34 cm stuur van BikeDoc op aliexpress, zag het op Weightweenies voorbij komen en wilde graag een smal stuur. | |
Andyy | donderdag 2 januari 2025 @ 15:34 |
De betere kabels hebben teflon coating of een ander smeermiddel in de buitenkabel. Die hebben niks nodig. Anders een vloeibare wax? Blijft waarschijnlijk beter zitten dan ander smeermiddel | |
Tommeke | donderdag 2 januari 2025 @ 22:58 |
Is het ook wennen, zo’n smal stuurtje? | |
Patroon | donderdag 2 januari 2025 @ 23:02 |
Ja vind ik wel, maar het went snel..merk het vooral als ik regelmatig switch tussen fiets met 41cm en 38cm bovenop de shifters. Bergop vind ik een smaller stuur wel minder fijn trouwens. | |
Patroon | donderdag 2 januari 2025 @ 23:09 |
Ik vind 38cm al smal. 34cm...waarom zou je dat willen? Ja het is aero, dat snap ik...maar zo lang je geen koersen rijdt lijkt het me niet echt nodig. En voor wel koersen, het is een stuk minder wendbaar staande sprinten gaat ruk. | |
Andyy | vrijdag 3 januari 2025 @ 11:32 |
Ik reed al met 38 en shifters naar binnen gedraaid. Dus effectief verandert er niet zoveel aan mn houding. Kwam er net wel achter dat het 28cm tops en 34 drops is… iets smaller dan ik had verwacht. Maar nog geen echt ritje mee gedaan | |
Gripper | vrijdag 3 januari 2025 @ 11:55 |
Oh je kan nog naar 26 cm Andy, pas dan wordt het echt too narrow ![]() https://www.bikeradar.com/advice/sizing-and-fit/narrow-handlebars | |
Patroon | vrijdag 3 januari 2025 @ 12:20 |
Goed om te weten is dat een lage drop minder aero is dan het stuur wat hoger waardoor je de schouders wat op kunt trekken en je hoofd lager hebt. Narrow = aero. Je ziet tijdrijders tegenwoordig ook hun stuur een stuk hoger hebben dan vroeger | |
McM77 | maandag 6 januari 2025 @ 20:37 |
Heb je een linkje naar he ttopic op WW? En eventueel een linkje naar de ali pagina? | |
Andyy | woensdag 8 januari 2025 @ 00:12 |
https://weightweenies.sta(...)hp?t=175347&start=15 https://nl.aliexpress.com/item/1005007226939428.html | |
Lospedrosa | woensdag 8 januari 2025 @ 07:21 |
Parktool HPG-1 | |
Stansfield | maandag 20 januari 2025 @ 13:00 |
Om de hoeveel jaar update shimano zijn groepsets? De 105 Di2 komt uit 2022 las ik. Is het dan zo dat er ergens dit jaar of misschien volgend jaar een nieuwe versie van de 105 Di2 aankomt? Of duurt dat nog wel wat langer? | |
Fretwork | maandag 20 januari 2025 @ 13:26 |
Geen idee, denk nog wel wat langer eigenlijk. Nu ze op 12 speed zitten. Is weinig vanuit DuraAce dat nog door moet vloeien toch? | |
dop | maandag 20 januari 2025 @ 13:26 |
Shimano gebuikt doorgaans Trinkeldown voor upgrades. Veranderingen verhuizen dus van groep naar groep, dat gebeurt niet voor alle groepen tegelijk en niet altijd op het zelfde tempo. Ik weet niet op welke upgrade je hoopt of wacht, maar kijk omhoog en bedenk wat er nu van ultegra en Dura Ace naar beneden zou kunnen verhuizen. Ik heb de racefiets groepen van Shimano niet zo gevolgd de laatst tijd maar op het oog verwacht ik dat ultegra eerder aan de beurt is voor een upgrade. En geheel draadloos voor dura ace misschien? | |
Stansfield | maandag 20 januari 2025 @ 13:30 |
Bedankt voor de info. Het gaat ook nergens over. Mijn racefiets begint toch wel wat meer aan vervanging toe re raken en ik vind de schijfremmen van ultegra wat mooier dan van 105 en bij Ultegra heb je de optie met de knopjes op de shifters om te wisselen van scherm op je wahoo/garmin. Wat ook wel een grappige feature is. Dus wat ik zeg niks groots maar wel jammer als ik nu net iets koop en in de zomer komt er een nieuwe 105 di2 met deze opties er wel op. | |
dop | maandag 20 januari 2025 @ 13:50 |
ik weet het niet helemaal zeker maar die knopjes zaten op grx 11speed, maar zijn op de 12 speed verdwenen volgens mij . Semi draadloos en 12 speed was daar de laatste verandering. Lijkt mij een optie die langzaam gaat verdwijnen of meer als aparte toevoeging komt zoals met sprint shifters. Maar dat is puur mijn gok/gedachte, geen idee wat ze werkelijk van plan zijn. | |
Stansfield | maandag 20 januari 2025 @ 14:01 |
Dan ga ik daar mijn zoektoch niet vanaf laten hangen. Nu ik hier toch ben. Mensen tips voor een nieuwe racefiets. Wensen: Carbon Frame Carbon Wielen (die geschikt zijn voor een rijder van boven de 100 kilo) Elektronisch schakalen Kabels intern Powermeter Budget onder de 5k. Tot nu toe gezien: Giant TCR Advanced Pro 1 Di2 - voldoet aan alle eisen zelfs een goede dealer in mijn woonplaats die het verkoopt. Wielen kunnen 130 kilo dragen. Mist wel een beetje de wow factor. https://www.giant-bicycles.com/nl/tcr-advanced-pro-1-di2-2025 Sensa Giulia Evo Integrale Matt Black & Hologram - wat "dikkere" fiets dan de giant. Nadeel geen dealer in de buurt en de wielen hebben of max 100 of max 120 kilo draaggewicht. Van sensa zelf kreeg ik als reactie 100 kilo en van 12gobiking 120 kilo. Optie zou nog zijn goedkoopste wielen eronder en dan handgespaakte wielen apart kopen en de standaard wielen weer proberen te verkopen. Nadeel veel gedoe. https://www.sensabikes.co(...)ogram/s25cd597eimb50 Wat zou jullie voorkeur zijn van deze 2? Of mogelijk nog andere opties waar ik nog niet aan gedacht heb. Ben niet merk gebonden, meer zoveel mogelijk waar voor mijn geld. | |
Fretwork | maandag 20 januari 2025 @ 14:02 |
Hmm, ik dacht dat een vriend met 105 di2 wel zn Garmin kon bedienen ermee. Ik zou 105di2 kopen en dan Ultegra schijven ![]() | |
En1gma | maandag 20 januari 2025 @ 14:08 |
https://www.canyon.com/nl(...)rahmenfarbe=R107_P01 | |
Fretwork | maandag 20 januari 2025 @ 14:09 |
Ik zou vooral een fiets zoeken die je mooi vindt. Voor 300-350 euro heb je er zo een powermeter op, als dat de beperkende factor is. Mijn keuze was ook die Aeroad hierboven. Maar als je ook af en toe gravel wil doen is er ook veel leuks. | |
Stansfield | maandag 20 januari 2025 @ 14:37 |
Ook gezien maar zowel wit als dat groene vind ik echt niet mooi... | |
Z | maandag 20 januari 2025 @ 15:25 |
Ik zou die Giant doen. Ik vind de ranke vorm veel mooier dan zo'n hoekige Canyon. Met Sensa heb ik niks. Vind ik geen A-merk zoals Giant en Canyon dat zijn, geloof ik. | |
Z | maandag 20 januari 2025 @ 15:54 |
M'n gravelaar is nagenoeg klaar. Paar kleine dingetjes nog. De geometrie is me nog wel een beetje een raadsel, geen idee nog hoe ik het best op dat ding kan zitten.![]() Helaas geen zonnetje vandaag om het paars te laten shinen. | |
Fretwork | maandag 20 januari 2025 @ 15:58 |
Supermooie fiets! Wat is het probleem met de geometrie? Te hoog vooraan? | |
Z | maandag 20 januari 2025 @ 16:10 |
Dank! Ik heb er nog niet in fietskleren op gezeten en ook nog niet echt op gefietst. Het zit wat anders dan m'n andere fietsen. Maar heb nog geen echte afstellingen gedaan etc. | |
Tommeke | maandag 20 januari 2025 @ 16:32 |
Heb je de website van geometriegeeks al eens bekeken? Daar staan echt heel veel fietsen in qua geometrie. Het heeft mij heel erg goed geholpen bij het uitkiezen en afstellen van m’n gravelbike afgelopen najaar. Uiteindelijk nog wel ff lopen klooien met de zadelhoogte en ik heb er ook een iets langere stuurpen opgezet dan ik in eerste instantie beoogd had. Maar het is echt een fijne vergelijkingstool. Ik wilde eerst een Canyon gravelbike, maar kwam er dankzij deze site uit dat Felt mij veel beter zou passen, omdat die qua stack en reach dichter bij m’n racefiets ligt en een kortere wielbasis heeft. Daarom dus ook voor de Felt gegaan. Echt een mooie fiets heb je trouwens! | |
Jeroboam | maandag 20 januari 2025 @ 16:46 |
Die Giant heeft wel een sportieve zit, moet je ook maar net zin in hebben. | |
Z | woensdag 22 januari 2025 @ 13:08 |
![]() Mijn racer (wit) en graveler (zwart). Moet toch niet al te lastig zijn om m'n gravelaar af te stellen. Omdat ik knetterende griep heb gehad, heb ik en nog niet echt op kunnen fietsen. Alleen een klein stukje door de stad zojuist. Lekkere fiets! De grote banden voelen wel wat lomp vergeleken met m'n racer maar dat lijkt me normaal. Ik ga denk ik op zoek naar een tweede wielset die ik tubeless ga maken met banden met noppen et cetera. @Lospedrosa : heb jij die Orbea nog gekocht. Ben ik wel benieuwd naar. | |
dop | woensdag 22 januari 2025 @ 14:02 |
Gaan we onze stadsfiets straks ook afstellen als of het een racefiets is? Ga eerst een een beetje fietsen en bedenk je dan hoe je wil dat hij aanvoelt. Iets breder stuur iets meer stack en iets kortere reach. Aero houding veel minder van belang en wat meer ruimte om te gooien en smijten met je fiets. | |
Z | woensdag 22 januari 2025 @ 14:11 |
Het is wel lekker om een referentiepunt te hebben. En het is en enigszins racige gravelaar. Verder helemaal met je eens uiteraard. | |
RealBizkit666 | woensdag 22 januari 2025 @ 18:05 |
Heb jij dat dan niet? ![]() | |
Lospedrosa | woensdag 22 januari 2025 @ 20:29 |
Die Orbea Gravel? Euhm nee die staat nog steeds in de winkelwagen. Was erg druk en fiets meer binnen dan buiten momenteel ivm onmeunig schijtweer continue. ![]() | |
Flipmoehoe | donderdag 23 januari 2025 @ 09:07 |
Afgelopen zaterdag mijn nieuwe fiets projectje afgerond. Via Elves uk & Europe een frame, zadelpen en stuur besteld. op Aliexpress een setje Elitewheels edge 50mm gekocht. Bij Wim de Vos een 105di 2 groepset voor "weinig" Het frame via de configurator van Elves helemaal zelf kunnen laten spuiten naar wens, voor een meerprijs van 50!! euro. Dag later krijg je de ontwerptekening binnen. Na akkoord geven word de fiets gespoten. 3 Weken later kreeg ik de foto's daarvan. Ook daar weer akkoord op gegeven en weer 2 weken later kwam het frame al binnen. Deze met iemand van de fietsclub opgebouwd en zie hier het resultaat! Voor een compleet bouwverslag met foto's, zie het topic op fiets.nl https://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?t=101704 ![]() Heb er nog niet op gefietst, alleen paar keer de straat op en neer om di2 even te testen (wat schakelt dat top!!) Dus de echte review laat nog even op zich wachten tot het beter weer is | |
Gripper | donderdag 23 januari 2025 @ 09:35 |
Ik vind m tof Flip! Mooie kleurstelling en je hebt een hoop waarde gecreëerd voor een schappelijke prijs ![]() | |
Tommeke | donderdag 23 januari 2025 @ 22:36 |
Ja, heel erg geslaagd. Mooi aero zonder dat het meteen over the top is. | |
Tommeke | vrijdag 24 januari 2025 @ 07:07 |
Toevallig trouwens dat jij ook gedoe had met een T47 bracket. M’n gravelbike heeft een T47a bracket (asymmetrisch) en die bleek na 2.000 al verrot te zijn. Op zich niet gek, want heb er dit najaar heel veel mee in de modder gefietst en ik heb geen zin in drie keer per week poetsen, dus schoonmaken gaat meestal met de hogedruk. Had bij Hollandbikeshop nieuwe lagers en een tool gekocht, maar die tool bleek dus te ruim te zijn. De enige plek waar ik zo snel een passende kon vinden was AliExpress, dus ik heb nog 2 weken met een verrot bottombracket gefietst. Dat Ali-ding past dan wel weer perfect in een sleutel voor Shimano BSA-lagers. Hebben ze slim gemaakt! Overigens waren de goedkoopste lagers die ik kon vinden alsnog 99 euro, dus ik moet maar ff wat voorzichtiger gaan schoonmaken ![]() | |
Lospedrosa | vrijdag 24 januari 2025 @ 08:33 |
Welk merk fiets heb je dan? Vaak kun je via de website van je merk de tools kopen. Tenminste bij Orbea bv kan dat tegen schappelijke prijzen. | |
Z | vrijdag 24 januari 2025 @ 08:41 |
Ik heb best wel wat specialistisch gereedschap van Alie wat prima spul is. Een hele mooie en overcomplete lagerpers bijvoorbeeld. Wel heel exotische lagers als ze zo duur waren! | |
Flipmoehoe | vrijdag 24 januari 2025 @ 08:46 |
@Tommeke, Woei, dat waren dure lagers zeg! Die tool die ik nodig had was via Mantel, futuremshop etc ook nergens te vinden. Alleen op bol.com maar dan nog de vraag of hij goed was. De buurman had er eerst 1 geprint, van een 3d tekeningen gevonden met google.. Alleen was die net 3mm te krap, dat bestand heeft hij wat opgerekt, en #2 paste toen gelukkig wel. Kreeg net gisteren nog mail van Elves met een TT link naar de tool die ze opgestuurd hebben. Toch wel netjes dat ze dat doen ![]() | |
Lospedrosa | vrijdag 24 januari 2025 @ 09:03 |
Icetoolz M099 is de juiste volgens mij. https://mijnfietsonderdel(...)7uk3zHUijKZBv83JTAWk Icetoolz verkoopt alle soorten en maten bracketspul maar het kon ook weleens uit dezelfde Chineze fabriek komen. ![]() ![]() | |
Tommeke | vrijdag 24 januari 2025 @ 09:32 |
Ik heb een Felt, maar die bieden dat volgens mij niet aan. Die M099 had ik ook al besteld, maar die is te ruim. T47A heeft eentje met een doorsnee van zo’n 48mm nodig. SRAM DUB is qua diameter ook goed, alleen heeft die dan weer 12 tandjes ipv. 16. Echt handig joh, die fabrikanten met al hun standaarden ![]() Mantel heeft er wel eentje die zo op het oog leek te passen, maar die was niet op voorraad en kost 35 euro. Dus toen maar voor een paar euro eentje van Ali besteld. Werkt top. En idd, zulk spul uit China is vaak van prima kwaliteit. Mocht iemand hier ooit zo’n M099 ding nodig hebben, stuur me maar een DM! @Flip: cool om zoiets zelf te printen! | |
Lospedrosa | vrijdag 24 januari 2025 @ 09:46 |
Ja om gek van te worden al die afwijkende “standaarden” heb hier hele kasten vol speciaal gereedschap wat je na 3 keer nooit weer gebruikt ![]() | |
Flipmoehoe | vrijdag 24 januari 2025 @ 10:40 |
Dat is het ook met dat soort tools, die heb je maar echt zeer zelden nodig.. Dan is zo'n ali tooltje echt dikke prima. @Tommeke, ik heb het zelf niet geprint hoor haha.. een handige buurman heeft zo'n ding en tekent voor zijn werk ook veel mallen voor kunststof verpakkingen. Hij had een bestaande tekening ook zo aangepast. Hij heeft nu ook alweer een opdracht te pakken voor @Patroon zijn fiets ;-) | |
Patroon | vrijdag 24 januari 2025 @ 10:42 |
oh ja, jij zit hier ook he! | |
Flipmoehoe | vrijdag 24 januari 2025 @ 10:50 |
idd! al post ik niet zo veel hier. Lees wel altijd mee ![]() (op tweakers ben ik wel wat actiever in het wielren topic, maar daar hang jij niet rond geloof ik ?!) | |
Patroon | vrijdag 24 januari 2025 @ 10:54 |
Nee klopt, ik kom hier eigenlijk ook nooit meer, maar jij had mij getagd en dat zag ik. | |
Tommeke | vrijdag 24 januari 2025 @ 11:01 |
Precies. Echt heel irritant. Ik had eerst een Specialized Venge en die had precies dezelfde maat balhoofd en achterpatje als m’n crosser en de racefiets van m’n vriendin. Nu heb ik een Tarmac met een ander balhoofd en achterpat en m’n gravelbike wijkt dus ook af. Die balhoofdlagers kocht ik altijd per 5 stuks in zodat ik een voorraadje had, maar dat heeft nu geen zin meer helaas. | |
RealBizkit666 | vrijdag 24 januari 2025 @ 11:17 |
Daarom ook gewoon losse kogels gebruiken. ![]() | |
Lospedrosa | vrijdag 24 januari 2025 @ 12:16 |
Gravelbikes vreten idd balhoofdlagers als je veel over wortelpaden fietst. Continue die klappen. En ik vind veel gravelbikes daarvoor ook niet goed ontworpen ivt een MTB. | |
Tommeke | zaterdag 25 januari 2025 @ 23:38 |
Jep, en steeds door de prut rijden helpt ook niet. Het is ook vaak het onderste lager dat kapotgaat. | |
Tommeke | zaterdag 25 januari 2025 @ 23:38 |
Ja, goed plan ![]() | |
Lospedrosa | zondag 26 januari 2025 @ 13:24 |
Welke helm moet je tegenwoordig hebben? Ik weet het me god niet het zijn allemaal nieuwe merken wat ik zie. POC, Laser, ABUS. Dat klonk vroeger als Chinese Ali prut. Ja moet ook nog een beetje goed uitzien en van deze tijd zijn. En gelijk een nieuwe bril erbij. Vroeger was het Giro en Oakley was je klaar, nu meer keuze zie ik. ![]() PPEEQQ nog nooit van gehoord maar klinkt als een nieuw geslacht. | |
RealBizkit666 | zondag 26 januari 2025 @ 13:30 |
Gewoon Giro. | |
Tommeke | zondag 26 januari 2025 @ 15:06 |
Giro Atmos en Oakley M-Frame ![]() Nu heeft MvdP een Abus en daarom is dat hip! Ik zou overigens gewoon passen. Had de afgelopen jaren altijd zo’n Lazer Z1 en heb nu zo’n MET Trenta die Pogiboy ook heeft. Puur omdat die goed ventileert en mij lekker zit. Qua brillen stap ik nooit meer van Oakley af hoor ![]() | |
Lospedrosa | zondag 26 januari 2025 @ 15:49 |
Mantel heeft niet eens M-frame. Allemaal Sutro of anderen. Is M frame niet een wat ouder ontwerp? | |
Halcon | zondag 26 januari 2025 @ 16:21 |
Bestaat al eventjes ja. Maar prima brilletjes. | |
Tommeke | zondag 26 januari 2025 @ 20:40 |
Jep. M-Frame is uit de tijd van Lance. Zo rond 2005 was dat de bril. En droegen ze allemaal een Atmos van Giro. Je ziet nog wel eens een schaatser met een M-Frame omdat die aerodynamisch is. Later werd de Radar populair. Die heeft inmiddels ook al een opvolger: de Radar EV. En die Sutro dingen zijn tegenwoordig ook de shit. Zitten ook fijn met zo’n grote lens! | |
Z | zondag 26 januari 2025 @ 21:23 |
Ik heb een Abus helm. Die zit heel lekker. | |
Z | zondag 26 januari 2025 @ 21:29 |
Nu mijn gravelaar af is, had ik eigenlijk bedacht mijn allereerste en nu winterfiets na ruim 45.000 km uit de roulatie te halen. Maar heb daar wat moeite mee. Het is niet meer de mooiste, maar fiets wel nog wel steeds lekker. Er is ook nog een mtb onderweg dus vanwege de ruimte moet er eigenlijk wel iets gebeuren. Toestanden. | |
Andyy | zondag 26 januari 2025 @ 23:20 |
![]() Nieuwe Aliexpress wielen erin gezeten eerste ritje gedaan vandaag op de nieuwe fiets. Wel weer wennen aan het fietsen, maar de fiets voelt goed | |
Jeroboam | maandag 27 januari 2025 @ 00:29 |
Dapper op zo'n dag dat er flink gestrooid is maar wel een hele gave fiets ![]() | |
Fretwork | maandag 27 januari 2025 @ 08:26 |
Hier jaren met een MET Rivale en nu een MET Manta, Oakley Sutro of PPEEQq (of zo) met photochromatische glazen. Oakley is duidelijk beter dan het huismerk van de Futurumshop, maar die valt verder niet tegen. | |
Fretwork | maandag 27 januari 2025 @ 08:28 |
![]() Stadsfiets vervangen? Dikste banden erop, mooie spatborden, rekje voorop? | |
gianni61 | maandag 27 januari 2025 @ 08:37 |
Oakley sutro (lite sweep) ![]() en een abus airbreaker, al moet ik zeggen dat de lazer helm die ik hier voor had beter zat. maar de nieuwe modellen van lazer vind ik niks | |
Z | maandag 27 januari 2025 @ 10:02 |
Welke wielen zijn dat? | |
Lospedrosa | maandag 27 januari 2025 @ 11:11 |
BMC dat is Mien Mark. ![]() Die Wielen vind ik echt afbreuk doen aan zo’n mooie fiets. | |
Gripper | maandag 27 januari 2025 @ 11:40 |
Ja ik vind eigenlijk ook wel dat er DT Swiss in moet Andy, ipv neppe princetons. Of Zipp 303 Firecrest of een EDCO setje - (maar dan wel die met donkere decals, niet van dat schreeuwende rood wit zwart in de zwitserse kleuren.) | |
Fretwork | maandag 27 januari 2025 @ 11:45 |
Wielen zien er lekker uit toch? Als ze een beetje draaien... | |
Lospedrosa | maandag 27 januari 2025 @ 11:55 |
DT swiss Carbon smoelt mooi bij zo’n fiets ja. Ook goede wielen, lekker breed. Maar das echt puristen mening denk ik. 99% zien dat toch niet. | |
McM77 | maandag 27 januari 2025 @ 13:54 |
Doe is een linkje naar die ali wielen dan? Ik vind dit serieus wel wat hebben. En heb je een vooraanzicht, ben benieuw hoe dat smalle stuurtje smoelt | |
Patroon | maandag 27 januari 2025 @ 13:59 |
![]() [ Bericht 3% gewijzigd door Patroon op 27-01-2025 14:57:49 ] | |
Gripper | maandag 27 januari 2025 @ 15:52 |
Net alsof je tegen de scherpe kant van een Samuraizwaard aan kijkt, zo klieft ie door de wind. Zo zou ik m noemen Andy! "De Katana van Leidsche Rijn" ![]() | |
Andyy | maandag 27 januari 2025 @ 17:16 |
https://nl.aliexpress.com/item/1005008250388814.html Verkoper staat vooral bekend om de lichtgewicht zadels, ze bieden 3 jaar garantie op de velgen dus durfde het wel aan. Volgende keer even over wat kasseien raggen :p ![]() Ik vind de Princeton/Zipp NSW/Campagnolo Shamal/Fulcrum Sharq wielen wel gaaf eruit zien, maar heb geen 3k over wat looks. Het BMC/DT Swiss setje wat erbij kwam weegt 300 gram meer en is ook vrij smal (25mm). Voor nu tevreden mee, zijn lekker licht (1321 gram gewogen) en de banden (28 voor en 30 achter) vallen er mooi in Stond ooit bekend als AeroAndy bij de studentenwielervereniging ![]() ![]() [ Bericht 9% gewijzigd door Andyy op 27-01-2025 17:22:42 ] | |
Flipmoehoe | dinsdag 28 januari 2025 @ 09:39 |
Ik vind het mooie wielen hoor, mijn zadel van mijn Elves is ook een Ryet. Nog niet getest maar ziet er wel degelijk uit. | |
Z | dinsdag 28 januari 2025 @ 15:11 |
Ik heb ook Ryet zadel op m'n winterfiets (3d geprint). Dat is een uitstekend zadel! | |
Tommeke | dinsdag 28 januari 2025 @ 15:35 |
Ik heb een Ryet zadelpenklemmetje op m’n gravelbike. Werkt ook perfect ![]() | |
Tommeke | dinsdag 28 januari 2025 @ 15:37 |
Wat maakt zo’n 3D zadel eigenlijk fijner dan een gewoon zadel? | |
Z | dinsdag 28 januari 2025 @ 16:13 |
Ik moet je zeggen dat ik dat niet weet. Het zijn vooral dure zadels. Die 3d-geprinte mesh op het zadel geeft een prettig beetje demping. Op m'n reguliere fiets heb ik een Specialized-zadel, de 3d-print versie daarvan kost 300 piek. Dat zou ik er nooit aan uitgeven. | |
Lospedrosa | dinsdag 28 januari 2025 @ 18:02 |
Heb ooit een carbonzadel van Ali gehad. Deze had heel veel positieve reviews en was voor Chinese begrippen niet goedkoop. Nog geen kilometer in het bos knapt dat hele ding eraf. Staand naar huis moeten fietsen. Voor mij nooit weer. | |
Z | dinsdag 28 januari 2025 @ 19:18 |
Toestanden. | |
Tommeke | dinsdag 28 januari 2025 @ 22:38 |
Die prijzen gaan sowieso nergens over. Een paar jaar terug kostte de Pro versie van Specialized zo’n 150 euro. Dan had je een volledig carbon zadel. Nu zit die op 220 ofzo. Voor 180 heb je nu de versie met titanium rails, die was altijd 120 ongeveer. En nu krijg je voor 120 euro de instapversie, die je in 2017 ofzo nog voor 80 had. Ik heb op m’n racefiets de Power en op m’n crosser de Power Mimic. Eigenlijk wou ik ook op m’n gravelbike zetten, maar het zadel dat daar opzit is ook gewoon prima. Zo’n 3D zadel lijkt me ook wel eens wat, maar ze zijn een beetje duur om eventjes uit te proberen. | |
Flipmoehoe | woensdag 29 januari 2025 @ 08:10 |
bedragen gaan idd nergens over.. Ik zal je mijn ervaring laten weten van het voorjaar. 37 eurie voor een 3d geprint zadel is niet gek toch ![]() Tijdens kleine stukjes door de straat voelde het iig comfortabel (met spijkerbroek) | |
Fretwork | woensdag 29 januari 2025 @ 10:45 |
Ik vind overigens 3D geprint nogal een stretch voor de technologie. No way dat die massa-productie met een 3D printer gemaakt wordt | |
Z | woensdag 29 januari 2025 @ 12:35 |
Ik heb er nog eentje liggen met zo'n 3d mesh (geen carbon wel Chinees), die mag je wel hebben als je wil. | |
Alaianaya | donderdag 30 januari 2025 @ 18:04 |
Als ultieme leek heb ik een vraag, niet geheel wielrengerelateerd maar wellicht dat jullie mij hier toch mee verder kunnen helpen. Mijn vader is een wielrenfanaat. Nu heeft hij een fietsvakantie in Italië op het oog, maar omdat hij het niet zo ziet zitten om alleen te gaan wil ik hem verrassen om dit samen voor ons te boeken. Echter, ik heb nog nooit op een racefiets gezeten en een nieuwe fiets met alle benodigdheden aanschaffen voor één vakantie vind ik een beetje zonde. Nu bedacht ik mij het volgende: kan ik niet mee op een e-bike? Het gaat om routes tot 115 km per dag met hoogtemeters tot 1400 hm. Is dit uberhaupt mogelijk met een ebike? Zoals al gezegd: ik ben een ultieme leek, dus geen idee of ik iets belachelijks vraag ![]() | |
Tommeke | donderdag 30 januari 2025 @ 18:57 |
Ja, als je er niks meer mee doet! Ik stuur je ff DM! | |
Adames | donderdag 30 januari 2025 @ 18:59 |
Als je 4 keer tussendoor kan opladen | |
Tommeke | donderdag 30 januari 2025 @ 18:59 |
Beetje een inkopper, maar dat ligt een beetje aan z’n niveau. Op het vlakke zal hij misschien 30 rijden en dat gaat je op een niet-opgevoerde e-bike niet lukken. Bergop zul je een stuk sneller zijn waarschijnlijk. Dan zit je nog met de accucapaciteit. Je hebt wel ebike’s waar je een extra accu op kunt zetten. Maar als je veel over heuvels fietst, gaan de accu’s ook sneller leeg. | |
Lospedrosa | donderdag 30 januari 2025 @ 19:35 |
Je kunt er bij rentals een e-roadbike huren. Zag er al wat in de Dolomieten die allemaal de specialized Creo 2 verhuren. Deze kan 190km op papier en dat zal 100km in de praktijk zijn. Bij een koffiestop even bijladen. Alleen normaal loopt deze 28 mph (45kmh) maar in Nl en Italië moet deze begrenst worden op 25kmh. De vraag is of die daar wel of niet begrensd zijn want 25kmh is te langzaam. | |
kanovinnie | donderdag 30 januari 2025 @ 20:32 |
25 km is toch prima bergop? Worst case is dat pa effe rustig moet doen op het vlakke. Voor een zoon/vader weekend een klein offer me dunkt. | |
Gripper | donderdag 30 januari 2025 @ 23:01 |
Hoho er bestaan gewoon (stads)ebikes die op 1 volle acculading rond de 120-140 km in heuvelachtig gebied halen hoor, ik kan je zelfs vertellen wat je moet kopen 😇 | |
RealBizkit666 | vrijdag 31 januari 2025 @ 01:15 |
In theorie of in de praktijk? | |
Alaianaya | vrijdag 31 januari 2025 @ 08:43 |
Ik heb zelf een Cowboy, daar kom je geen heuvel mee op ![]() Bedankt alvast allen! Goede punten om in overweging te nemen. | |
Gripper | zaterdag 1 februari 2025 @ 00:05 |
Deze praktijk test bijvoorbeeld ![]() https://www.cannondale.com/nl-nl/blog/one-ride-away | |
RealBizkit666 | zaterdag 1 februari 2025 @ 01:00 |
Mjah. On de route zitten meer daalmeters dan hoogtemeters. Sterker nog, alle hoogtemeters zitten tussen km 116 en 141 van de route. Maar het is goede marketing, dat wel. ![]() 1736HM en 2802DM volgens Google. Bergaf vanaf de start tot km 116, dan gaat het 25km bergop en dan weer 50km bergaf. Edit: En volgens de link in het artikel naar de rit op komoot: Tesoro One Ride Away: Zermatt to Chamonix 10:09 189 km 18.6 km/h 1,860 m 2,950 m [ Bericht 4% gewijzigd door RealBizkit666 op 01-02-2025 01:44:48 ] | |
Tommeke | zaterdag 1 februari 2025 @ 10:09 |
Het is van zoveel factoren afhankelijk. Hoe zwaar je bent bijvoorbeeld, je banden, je schakelgedrag (in zwaar verzet wegrijden kost de motor meer kracht), etc. | |
dop | zaterdag 1 februari 2025 @ 11:55 |
Op de racefiets zie je elektrische ondersteuning weinig, maar bij mtb toertochten zie je ze wel vaak. Als niet gemotoriseerde fietser vind ik ze meestal bloed irritant omdat ze je omhoog vaak inhalen om vervolgens op de meer technische stukken in de weg te zitten. Bedenk je dus ook dat je voor andere fietsers juist heel irritant kan zijn zeker als je niet heel stuurvaardig bent. | |
Lospedrosa | zaterdag 1 februari 2025 @ 12:13 |
In het buitenland, de berggebieden, zie je ze veel meer. Eens op vakantie in Bayern en was vlg mij de enige mtber die zaterdag zonder E-motor. Die Duitsers keken me ook aan of ik gek was. ![]() | |
dop | zaterdag 1 februari 2025 @ 12:29 |
Klopt in Italië ook, heb je je helemaal omhoog geploeterd naar een chalet hoog in de bergen, voor een lunchstop, staat het helemaal vol met e-mtb. Bij de rentals is het daar bijna moeilijk een gewone mtb te huren . | |
Patroon | zaterdag 1 februari 2025 @ 13:05 |
Willen jullie verder gaan met deze discussie in het Recreatief Fatbike topic. Mijn dank is groot. ![]() | |
Tommeke | zaterdag 1 februari 2025 @ 18:30 |
Ja klopt haha. Ik ben in Duitsland ook wel eens heel raar aangekeken. In die landen worden amper nog mtb’s zonder ondersteuning verkocht. Ik vind ze in het bos ook gruwelijk irritant. Komen je bergop inhalen met 60rpm en op een singletrack (die ze dankzij onkunde en de zware fiets ook nog eens vernielen) rijden ze je in de weg. | |
Halcon | dinsdag 4 februari 2025 @ 10:06 |
Wahoo Kick Core met dat Zwift frame besteld. | |
Z | woensdag 5 februari 2025 @ 16:57 |
Ik had vandaag vuer keer lek. Ik kon de oorzaak niet vinden. Ben maar mer de trein naar huis gegaan. Net vind ik een enorm stuk glas in m'n band. Verstopt in m'n band moet ik zeggen. Stak niet uit dus eerst niet gevonden. Leermomentje (goed voelen in gravelbanden). Kreeg wel een lift. Vertrouwen in de mensheid weeer wat gegroeid. [/dagboek] | |
RealBizkit666 | woensdag 5 februari 2025 @ 17:10 |
#tubeless. | |
Z | woensdag 5 februari 2025 @ 17:13 |
Jaja. Het is een proces. | |
Halcon | donderdag 6 februari 2025 @ 10:35 |
Is binnen. Alles geïnstalleerd. Loopt de ketting scheef ![]() Toen de DPD-bus hier op de oprit stond, hoorde ik die tokkie van DPD ook al met dozen smijten in z'n bus. | |
Fretwork | donderdag 6 februari 2025 @ 11:20 |
Oh kut, frame krom dan? Kan bijna niet toch? Zit zelf in de verpakkingsbranche en heb toch wel het idee dat dit allemaal enorm e-commerce proof was. | |
RealBizkit666 | donderdag 6 februari 2025 @ 12:32 |
Een ketting loopt zelden recht toch? | |
Z | donderdag 6 februari 2025 @ 13:04 |
Houdt e-commerce proof onder andere in dat je ermee kan gooien? | |
Fretwork | donderdag 6 februari 2025 @ 14:03 |
Ja ![]() Amazon heeft een standaard waar je volgens mij 13 keer een doos moet laten vallen van een vaste hoogte (1.5ft & 3ft) op verschillende zijden. Eventueel na 72 uur in een vochtige ruimte. Gooien is niet helemaal de juiste term, maar het zou binnen de levenscyclus enkele keren een flinke schokbelasting moeten kunnen hebben. | |
Halcon | donderdag 6 februari 2025 @ 16:02 |
Een knikje, zeg maar, erin is toch niet de bedoeling. | |
Halcon | donderdag 6 februari 2025 @ 16:03 |
Frame zelf niet volgens mij. Op o.a. Reddit lees ik meer van dit soort klachten. Zou komen door beschadiging tijdens het transport. Vind het ook raar. De helpdesk van Zwift maar een mailtje gestuurd. | |
RealBizkit666 | donderdag 6 februari 2025 @ 17:57 |
Ik heb echt geen idee wat je bedoeld. ![]() | |
Halcon | donderdag 6 februari 2025 @ 18:12 |
Slag in het voorblad zeg maar, zo ziet het er een beetje uit. Zie bv hier: https://www.reddit.com/r/(...)ird_chain_at_riding/ | |
RealBizkit666 | vrijdag 7 februari 2025 @ 01:39 |
Ah, dat is een stuk duidelijker inderdaad. Uiteraard kun je makkelijk zelf zien of het inderdaad een slag in het blad is. Eraf halen en op een vlakke ondergrond leggen. ![]() | |
Lospedrosa | vrijdag 7 februari 2025 @ 07:34 |
Dit maakt toch niks uit? Denk dat het blad standaard niet recht is. | |
dop | vrijdag 7 februari 2025 @ 07:49 |
Zoals in het filmpje is gewoon kut. Bij hoge rpm zou de ketting er ook wel eens af kunnen liggen en op zijn minst als een zaag gaan klinken. Nu is het natuurlijk een extra straf voor al die binnen fietsers 😁, eigenlijk zou dat natuurlijk verboden moeten worden 😅 Zou ook een eigen topic moeten hebben ergens diep verstopt in VER | |
Lospedrosa | vrijdag 7 februari 2025 @ 08:04 |
Even met een bahco rechtbuigen? Maar goed als het een transportklap is dan moet dat opgelost worden. [ Bericht 4% gewijzigd door Lospedrosa op 07-02-2025 08:46:10 ] | |
dop | vrijdag 7 februari 2025 @ 08:47 |
Als enkel het blad krom is ja, als cranckarm of bracket-as dan nee | |
Halcon | vrijdag 7 februari 2025 @ 09:31 |
Het geeft een irritant geluid en het is ook gewoon niet goed voor de ketting natuurlijk. Zeker met meer RPM en kracht erop. Ik ga zelf niks recht buigen. Als het nu een gewone fiets was, dan zou ik zelf wel ff aan de slag gaan, maar dit is verkocht en wordt gepresenteerd als kant-en-klaar. Het ziet er op zich allemaal prima uit. Het was ook redelijk verpakt. Maar als DPD-tokkies er mee gaan gooien en zo... | |
Lospedrosa | vrijdag 7 februari 2025 @ 16:34 |
Eigenlijk moet je een beschadigd pakket niet aannemen en je wenden tot de verkoper. | |
Halcon | vrijdag 7 februari 2025 @ 17:55 |
Eens, enkel was dit pakket van buiten niet beschadigd. Toen die DPD-bus hier stond, hoorde ik de DPD-tokkie in de bus wel met pakketjes en dozen smijten. | |
Halcon | zondag 9 februari 2025 @ 10:33 |
Contact gehad met de CS van Zwift. Ze sturen een nieuw frame, andere frame moet ik terugsturen. | |
Z | woensdag 12 februari 2025 @ 20:55 |
Als een zadel bijveerbeeld 143mm is. Wat is dan 143mm? | |
dop | woensdag 12 februari 2025 @ 21:52 |
Breedte van het zadel. Verhoud zich tot de breedte van je zitbotjes | |
Z | woensdag 12 februari 2025 @ 22:33 |
De breedte op het breedste deel? | |
Tommeke | woensdag 12 februari 2025 @ 23:05 |
Yes, volgens mij wel. Ik kan het morgen ff nameten voor je. | |
Tommeke | donderdag 13 februari 2025 @ 13:37 |
Ja, 143 millimeter op het breedste deel. En dan eigenlijk het effectieve zadeldek, want de zijkanten lopen een beetje scheef weg. Het gaat in dit geval om een Specialized Power. | |
dop | donderdag 13 februari 2025 @ 14:20 |
Zelfde bij Fizik zadels. | |
Z | donderdag 13 februari 2025 @ 15:08 |
Het effectieve zadeldek is wel wat subjectief. Bij mij gaat het ook om Specialized Power-zadel. | |
Lospedrosa | donderdag 13 februari 2025 @ 17:01 |
Laat je je vriendin je zitbotjes opmeten? | |
Z | donderdag 13 februari 2025 @ 17:13 |
Of m'n vrouw? | |
Lospedrosa | donderdag 13 februari 2025 @ 17:28 |
Zou ze i.i.g. niet allebei tegelijk vragen. | |
Isdatzo | donderdag 13 februari 2025 @ 17:42 |
Of juist wel ![]() | |
Tommeke | donderdag 13 februari 2025 @ 19:14 |
De totale breedte is iets breder. Denk 1,5 cm. Maar de randen lopen dus wat taps toe. Bij sommige winkels hebben ze testzadels. Misschien kun je ergens eentje proberen. | |
Z | donderdag 13 februari 2025 @ 19:17 |
Ik heb er een maar ik.weet niet meer welke breedte. | |
dop | donderdag 13 februari 2025 @ 19:28 |
Staat soms gewoon onderop het zadel. | |
Tommeke | donderdag 13 februari 2025 @ 19:39 |
Ja, aan de achterkant waar de rails het zadeldek ingaan volgens mij. | |
Tommeke | zaterdag 8 maart 2025 @ 07:12 |
Wat is het stil hier jongons! Allemaal te druk met kilometers maken? | |
RealBizkit666 | zaterdag 8 maart 2025 @ 08:01 |
We zijn eerder gewoon een stelletje saaie oude lullen geworden. ![]() | |
Zwansen | zaterdag 8 maart 2025 @ 08:07 |
Morgen 10km hardlopen bij de CPC in Den Haag. Reden dat ik mij heb ingeschreven was dat ik iets minder 1-dimensionaal getraind wilde zijn en dat ik na een keertje hardlopen niet meteen een week spierpijn heb. ![]() Focus blijft sowieso op het fietsen, maar doel is wel om na morgen eens per week een klein rondje hard te lopen. | |
Z | zaterdag 8 maart 2025 @ 09:23 |
Ik heb me ingeschreven voor de Alsacienne. En woensdag voor het eerst over het strand gefietst. Dat was te gek want er was bijna niemand. Niet zo goed voor je fiets alleen, lijkt me. En in de markt voor nieuwe wielen. Carbon velgremmen. Ik kan maar geen keuze maken. | |
Lospedrosa | zaterdag 8 maart 2025 @ 14:17 |
Velgremmen zijn ong van 1993 | |
Z | zaterdag 8 maart 2025 @ 16:56 |
Schijfremmen toch ook? | |
Tommeke | zaterdag 8 maart 2025 @ 16:57 |
Ik heb een tijdje terug een setje carbon CSC wielen via Ali gekocht. Ook voor velgremmen dus. Bevallen goed! Tijdje terug had ik nog een kerel achter me in een afdaling. Hij kon m’n wiel niet houden en complimenteerde me er mee toen ‘ie weer bij me was. Dat ik ondanks m’n velgremmen best hard naar beneden ging. Ik zei: de crux is je remmen vooral niet te gebruiken ![]() | |
Lospedrosa | zaterdag 8 maart 2025 @ 21:19 |
Het is i.i.g. weer heerlijk fietsweer waar je blij van word. ![]() | |
RealBizkit666 | zaterdag 8 maart 2025 @ 22:59 |
In Zuid-Limburg wordt het anders warmer dan in Siena morgen, dus daar wordt ik iets minder blij van. ![]() | |
Lospedrosa | zondag 9 maart 2025 @ 12:58 |
Veel te heet om te fietsen daar. ![]() | |
Z | maandag 10 maart 2025 @ 09:58 |
Ik overweeg een setje Elitewheels (Marvel). Die zijn de helft goedkoper dan de andere opties die ik overweeg. Vind het toch spannend zo'n Chinese wielset. | |
Tommeke | maandag 10 maart 2025 @ 12:10 |
Dit is nu m’n tweede Chinese wielset. De eerste heeft het bijna 5 jaar probleemloos gedaan. Af en toe eens lagers vervangen, meer niet. Omdat de remrand wel echt gaar werd, maar weer een nieuw setje besteld en die doen het ook goed. Ik had alleen niet goed opgelet en met Powerway R13 naven besteld ipv. Novatec. Novatec oogt iets degelijker vind ik (en is mooier met straight pull spaken), maar dat zijn maar details natuurlijk. Ik laat trouwens een setje klimwielen spaken, met DT 350 naven en dat is wel echt andere kwaliteit hoor ![]() | |
Flipmoehoe | dinsdag 11 maart 2025 @ 08:26 |
Ik heb nu 3 ritten gemaakt op mijn Elitewheels Edge. Ze wegen 1339 gram en zijn 50mm hoog. Zien er echt degelijk uit, rollen prima en kan er tot nu toe niks verkeerds over zeggen. Had er 580 voor betaald en zou ze zo weer kopen. Heb ze besteld via Aliexpress en kwamen uit een Spaans magazijn. Met een week had ik ze in huis. | |
Z | dinsdag 11 maart 2025 @ 13:04 |
Mantel verkoop ook Elitewheels. Dat is wel zo lekker voor eventuele service. Ik twijfel een beetje tussen: https://www.parcours.cc/products/passista https://www.ffwdwheels.co(...)_fid=98960b105&_ss=c https://www.duke-racingwh(...)8c-dt-swiss-350.html https://www.mantel.com/elitewheels-marvel-50v-racefiets-wielen | |
Halcon | donderdag 13 maart 2025 @ 19:06 |
Ik heb vandaag m'n eerste ritje gemaakt met mijn nieuwe DT Swiss wielen. Wat een verademing die wielen! Ik ben nu al een paar dagen ruzie aan het maken met mijn Garmin Edge 1040. Op de een of andere manier krijg ik Komoot-routes niet in de Garmin. Iemand nog tips? | |
dop | donderdag 13 maart 2025 @ 19:54 |
Komoot al op je Garmin gezet via connect iq? | |
Halcon | donderdag 13 maart 2025 @ 20:11 |
Ja, Komoot staat op mijn Garmin. Maar... als ik vervolgens een route door wil zetten, dan verwijst 'ie me door naar Connect IQ en daar zegt 'ie vervolgens dat bluetooth uit staat (wat niet zo is). | |
dop | donderdag 13 maart 2025 @ 20:26 |
Doorzetten van waar? Je kunt in Komoot op je Garmin direct bij de routes die je op komoot hebt opgeslagen ( pc of telefoon) Voor internet verbinding heeft je Garmin wel verbinding nodig met je telefoon via connect (bluetooth) of via een wifi verbinding Let op Connect en connec iq zijn 2 verschillende apps | |
Z | donderdag 13 maart 2025 @ 21:17 |
Ik ben voor Parcours gegaan. Die zijn onderweg zonder dat ik betaald heb. Wonderlijk. Uiteraard zal ik ze er op wijzen als dat zo blijft. | |
Fretwork | donderdag 13 maart 2025 @ 21:21 |
Kwamen goed uit testen! Ben benieuwd, wilde je nog dingen aanraden maar toen zag ik dat het velgrem moest zijn en daar weet ik niks van verder | |
Jeroboam | donderdag 13 maart 2025 @ 21:21 |
Komoot gpx exporteren naar garmin connect (webbrowser) en daar route uploaden naar je Garmin aanzetten, zo lastig is het niet. | |
kanovinnie | donderdag 13 maart 2025 @ 22:14 |
Schandalig hoe slecht Garminsoftware werkt eigenlijk… | |
Jeroboam | donderdag 13 maart 2025 @ 22:44 |
Kun je waarschuwingen voor niet bestaande gaten in het wegdek ook uitzetten of is dat een verplichting vanuit de EU? | |
dop | vrijdag 14 maart 2025 @ 07:56 |
Hoe is Komoot, Garmin software? | |
Halcon | vrijdag 14 maart 2025 @ 08:27 |
Dat is het niet. Het lijkt ook meer aan Garmin te liggen dan aan Komoot, toch? | |
Halcon | vrijdag 14 maart 2025 @ 08:28 |
Dan moet je dus met de laptop aan de slag? Zo doe ik het nu ook, maar dat vind ik gedoe. | |
Jeroboam | vrijdag 14 maart 2025 @ 08:34 |
Ik denk dat ik het ook wel eens op de gsm heb gedaan. Daar kun je toch ook een gpx exporteren uit Komoot en importeren in Garmin Connect? | |
Jeroboam | vrijdag 14 maart 2025 @ 08:37 |
Ja, dat kan in Garmin Connect via de knop Meer --> Training en Planning --> Koersen. Daar zie je dan de gpx-en staan die je geopend hebt met Garmin Connect. Koers aanklikken en op dat telefoon logootje klikken, daar kun je dan vervolgens syncen met je apparaat. | |
dop | vrijdag 14 maart 2025 @ 08:39 |
Geen idee ik heb geen 1040, maar op de 530 & 830 die wij hebben werkt het prima. Uiteindelijk zijn het verschillende stukjes software en hardware die samenwerken. (Telefoon, Garmin, Komoot) Het kan aan vanalles liggen. Er is heus wel wat aan te merken op Garmin software maar in mijn ervaring is dat het door de jaren heen wel is verbeterd. | |
kanovinnie | zaterdag 15 maart 2025 @ 08:00 |
Dit hoef ik niet uit tevleggen toch? | |
dop | zaterdag 15 maart 2025 @ 20:17 |
Enige toelichting is misschien handig, ik. Weet echt niet wat er zo slecht is aan de huidige garmins | |
Halcon | zondag 16 maart 2025 @ 13:03 |
Ja, dat zei de fietsenmaker ook. Die doet het ook zo blijkbaar, omdat het via de knop die ervoor bedoeld is blijkbaar niet werkt... | |
Halcon | zondag 16 maart 2025 @ 14:16 |
Jawel, het is wel beter geworden. En veel anders is er eigenlijk ook niet op de markt. | |
kanovinnie | woensdag 19 maart 2025 @ 06:01 |
Meerdere apps nodig, slechte connectiviteit tussen telefoon en garmin, tov wahoo totaal niet inititief. Dat soort dingen. | |
Ambrosius | woensdag 19 maart 2025 @ 06:12 |
Ini-wat? | |
Fretwork | woensdag 19 maart 2025 @ 07:21 |
Titi-Voecklerproof | |
dop | woensdag 19 maart 2025 @ 12:19 |
Intuïtief, Het werkt inderdaad net even anders als Wahoo (heb ook een bolt). Dat je meerdere apps nodig hebt is slechts gedeeltelijk waar. In principe kun je af met de connect app maar wil je apps van 3e op je Garmin dan kom je niet om connect IQ heen. De een zal apps van 3e leuk en handig vinden, en jij geeft de voorkeur aan slechts 1app van Wahoo. Garmin bied door de extra app ook extra mogelijkheden, maar dat zal zeker niet voor iedereen boeiend zijn. (Garmin geeft meer mogelijkheden voor een geheel eigen opmaak en uiterlijk) Wat connectiviteit met je telefoon beterft daar kun je niet alleen Garmin de schuld van geven, vaak genoeg gezien dat dit juist aan de telefoon ligt. Hier werkt het op verschillende telefoons iOS en Android prima zo lang je de connect app voldoende rechten geeft. Dat geldt net zo voor de Wahoo app. [ Bericht 0% gewijzigd door dop op 20-03-2025 03:04:23 ] | |
Fretwork | woensdag 19 maart 2025 @ 12:56 |
Ik merk vooral dat mensen om mij heen met een Wahoo veel sneller toe zijn aan een nieuwe. | |
Immerdebestebob | woensdag 19 maart 2025 @ 12:59 |
Mijn Garmin is volledig geflipt. Continu aan en uit gaan uit zichzelf, niet meer te bedienen, etc. Ben nu naar een versie zonde touchscreen en dat bevalt veel beter. | |
Fretwork | woensdag 19 maart 2025 @ 13:07 |
Mooi klote, heb er inderdaad ook een zonder touchscreen en dat werkt als een tiet. Na de vorige die ik tweedehands had gekocht en 15 jaar zn ding deed. | |
Halcon | woensdag 19 maart 2025 @ 20:27 |
Mijn Garmin Edge 1040 reboot zichzelf bij lange ritten nog weleens. Geen idee waarom. | |
Z | woensdag 19 maart 2025 @ 20:49 |
![]() Nieuwe wielen. | |
Gripper | woensdag 19 maart 2025 @ 20:52 |
Doe wel ff de logo's van de banden precies onder het ventiel, en die bladvanger in de regenpijp moet nodig een keer schoongemaakt worden. Mooi strak wielsetje zo, het geluid van velgremmen op carbon blijft toch lekker VVVWIEEEEEEEEE ![]() | |
nogeenmaarten | vrijdag 21 maart 2025 @ 21:24 |
Memory lane voor mij, 52 jaar inmiddels. Zondag fietsen Delft naar skiffhead A'dam. Lang niet gereden, in ene keer 140 km :-) mar geen haast, hopelijk redelijk weer. Nog op 21 mm bandjes met 8 bar, begrijp dat dat al een paar jaar meer/minder is geworden. | |
Lospedrosa | woensdag 26 maart 2025 @ 22:18 |
Voor de Ali wielen eigenaars https://www.instagram.com/reel/DHGu-RUsSRK | |
Immerdebestebob | donderdag 27 maart 2025 @ 15:26 |
Fietsen van een jaar of 10-15 terug zijn wel weer mooi om te zien. Van die goed onderhouden fietsen met een heel dun frame, velgremmen en smalle banden ![]() | |
Halcon | maandag 31 maart 2025 @ 09:59 |
Ik vind dat niet zo mooi eigenlijk. Zat me wel te bedenken: dure grap tegenwoordig voor ouders om hun kind te laten wielrennen. Vroeger had je gewoon een fiets, simpele wielen en misschien nog een rollerbank en/of een veldritfiets/mtb. Nu heb je als ouder van een nieuweling of junior minimaal 'n carbon racefiets met carbon wielen, een set-up met apart frame voor de Tacx/Wahoo, een gravelfiets... Zelf eindelijk de 100 mile badge gehaald op Zwift. Had al een keer 100 mile gereden, maar toen kreeg ik de badge om de een of andere reden niet. Van de niet route achievements nu alleen die vijf rondom Alpe du Zwift en Climb Portal nog. En dan heb je nog de verborgen prestaties. Daar zitten er nog wel een paar bij die lastig (Everesten) of niet ( die hardloop-onzin) te halen zijn voor mij. [ Bericht 1% gewijzigd door Halcon op 31-03-2025 11:42:19 ] | |
Wienerschnitzels | zaterdag 5 april 2025 @ 14:13 |
Nederlandse wielrenner overleden tijdens wielerronde in België, landgenoot onwel Passen jullie op... | |
RealBizkit666 | zaterdag 5 april 2025 @ 15:25 |
Waar moeten we precies voor oppassen? | |
Lospedrosa | zaterdag 5 april 2025 @ 15:33 |
Lekke banden | |
RobertoCarlos | zaterdag 5 april 2025 @ 15:58 |
Zelfoverschatting. | |
Tommeke | zaterdag 5 april 2025 @ 22:08 |
Ik denk dat het bij zo’n Ronde van Vlaanderen net zo gaat als bij marathons. Ongetrainde deelnemers die het zwaar onderschatten en zichzelf flink overschatten. Maakt het niet minder erg natuurlijk. | |
RealBizkit666 | zaterdag 5 april 2025 @ 22:49 |
Hartfalen heeft weinig met overschatting te maken. ![]() | |
RobertoCarlos | zondag 6 april 2025 @ 00:43 |
Dat is gelijk een mooi voorbeeld, mensen met zo'n instelling als jij overschatten zichzelf. Hoe dom kun je zijn ![]() | |
Lospedrosa | zondag 6 april 2025 @ 08:39 |
Ja gewoon thuisblijven op de bank, zak chips eten. ![]() | |
Fretwork | zondag 6 april 2025 @ 12:38 |
Dat je 200km in de week fietst in de voorbereiding betekent niet dat je hartfalen voorkomt. En dan, mensen die serieus hard trainen en dan bij de sportarts geen vinkje krijgen vanwege hartafwijkingen. Ik had voor de Marmotte serieus goed getraind, maar dan is zo'n laatste klim in de volle hitte wel echt een risico als je hartafwijkingen hebt. Het is wat dat betreft goed dat ze voor cyclo's in Frankrijk en Italië een sportmedische keuring verplicht stellen, hoe onhandig ook. | |
Z | zondag 6 april 2025 @ 13:02 |
Ik weet niet of dat voor alle cyclo's geldt maar voor de Alsacienne kan je ook zelf een vragenlijst invullen als alternatief voor een keuring. Wonderlijk. | |
dop | zondag 6 april 2025 @ 13:29 |
Het maakt allemaal weinig uit, als je het verschil niet kent tussen moe zijn en je slecht/broert voelen. Mensen denken dat dat bij afzien hoort, dan gaat het fout. | |
Fretwork | zondag 6 april 2025 @ 14:10 |
Marmotte en Maratona niet in ieder geval | |
RealBizkit666 | zondag 6 april 2025 @ 14:16 |
Zoek even op wat hartfalen is, en waarom dat niks met overschatting te maken heeft. Over dom gesproken. ![]() | |
RealBizkit666 | zondag 6 april 2025 @ 14:18 |
Nee. Voor de Strade Bianche heb je een officiëel getekend papier van je huisarts nodig. En dat controleren ze ook nog daadwerkelijk. | |
Halcon | maandag 7 april 2025 @ 07:31 |
Zo'n keuring kan natuurlijk nooit kwaad. Maar denk dat je je ook wel moet realiseren dat je het niet voorkomt. Het gebeurt ook niet alleen bij fietsen. Het gebeurt ook bij recreantenvoetbal, mensen die voor zichzelf wat joggen, wandelaars, mensen die de hele dag op de bank hangen, etc. In Nederland sterven er per dag blijkbaar 20 tot 25 mensen aan hartfalen. Bron: https://www.hartstichting(...)-hart-en-vaatziekten Daarvan was er dit weekend dus eentje bij een toertocht. En zeg maar 19 tot 24 elders.... Om het maar even in perspectief te plaatsen. Risico op te gek doen is er bij die Vlaamse heuvels ook wel natuurlijk. Voor veel wielertoeristen zal het aanpoten zijn om fatsoenlijk boven te komen op die heuvels. Het is vroeg in het seizoen, niet iedereen zal de hele winter getraind hebben zeg maar. | |
Fretwork | maandag 7 april 2025 @ 08:00 |
Nee inderdaad, maar dat is denk ik ook wat Bizkit bedoelde. Nou zijn ze beide onwel geworden op een klim, dus het zal bijdragen. Maar goede kans dat er dus wat miszat. Meer training had denk ik niet geholpen, dan waren ze net zo diep gegaan. | |
Fretwork | maandag 7 april 2025 @ 08:00 |
Los van dat structureel sporten natuurlijk heel goed is voor het hart | |
RealBizkit666 | maandag 7 april 2025 @ 08:54 |
Hartfalen is niet iets wat ontstaat door sporten. Daar gaat het om. ![]() | |
Halcon | maandag 7 april 2025 @ 09:02 |
Je kunt op zo'n klim wel over je limiet gaan. Zeker op die steile Vlaamse klimmetjes waar niet geweldige getrainde wielertoeristen echt wel in het rood gaan om boven te komen. Onderliggend is er dan inderdaad wel een probleem. In principe is het natuurlijk wel gezonder om zo'n afstand met die klimmetjes alleen te fietsen als je daar goed getraind voor bent. | |
Halcon | maandag 7 april 2025 @ 10:04 |
Tsja. Je kunt ook moeilijk alles gaan controleren. Mensen hebben ook een eigen verantwoordelijkheid. What's next vraag je je dan af. Op fietspaden mensen laten stoppen om te laten zien dat ze gekeurd zijn... | |
Z | maandag 7 april 2025 @ 10:09 |
Ja dat was mijn punt ook. Eigen verantwoordelijkheid. | |
Halcon | maandag 7 april 2025 @ 10:19 |
Puur qua gezondheid zou men natuurlijk beter ook focussen op roken en ongezond vreten i.p.v. hobby sporters lastig te vallen... | |
Immerdebestebob | maandag 7 april 2025 @ 14:39 |
Blijkt uiteindelijk een van hen een ex-prof te zijn ![]() | |
Z | maandag 7 april 2025 @ 15:23 |
Was wel een pakhaas. | |
Immerdebestebob | maandag 7 april 2025 @ 15:23 |
Half Cofidis van rond die tijd is al dood bij wijze van. | |
Halcon | maandag 7 april 2025 @ 15:48 |
Dat zegt ook niet alles natuurlijk. Niet gezegd dat hij goed getraind was. Al 20 jaar prof af. | |
Z | maandag 7 april 2025 @ 16:20 |
Ik fiets met enige regelmaat met een matig getrainde ex-prof. Dat is nog steeds flink afzien. | |
Halcon | maandag 7 april 2025 @ 16:26 |
Dan fiets je niet met 'n Danny Nelissen of zo. ![]() | |
dop | maandag 7 april 2025 @ 17:15 |
John den Braber | |
Halcon | maandag 7 april 2025 @ 17:49 |
Die fietst nog wel regelmatig. Niet dat het dan iemand niet kan overkomen. Je hebt ze in allerlei soorten en maten, de ex-profs. Van het type Laurens ten Dam tot het type Danny Nelissen en veel daar tussenin. | |
Lospedrosa | maandag 7 april 2025 @ 18:17 |
Las de Telegraaf en daarin zegt een cardioloog die zelf ook amateur fietser is er dingen over. Sporten en vooral duursporten zorgen wel voor een hoger risico, getraind ook. Omdat er op oudere leeftijd ongemerkt wat aderverkalking kan optreden en losschiet tijdens zware inspanning en dan door de lengte een hartfalen oplevert. Maar hij zegt ook de kans is heel klein en sporters zijn gezonder dan niet sporters. Zelf zou ik er geen tred minder om doen, als je gaat dan ga je. Sterf je i.i.g. in het harnas. Disclaimer: Ik las de Telegraaf omdat ik moest wachten bij mijn autogarage en hij lag daar als enige leesvoer. [ Bericht 5% gewijzigd door Lospedrosa op 07-04-2025 19:39:01 ] | |
RealBizkit666 | maandag 7 april 2025 @ 20:41 |
En je weet zeker dat dat over hartfalen gaat? Hartfalen is namelijk iets wat zich over jaren ontwikkeld en niet plotseling ontstaat. Dit in tegenstelling tot een hartaanval, hartstilstand of hartinfarct. | |
Lospedrosa | maandag 7 april 2025 @ 20:42 |
Vervang hartfalen door hartinfarct, stop de tijd! Voor de geïnteresseerden het artikel; Nou vind ik dit een beetje een onzinnige opmerking: “Het is goed je tijdens het sporten bewust te zijn van de risico’s” Moet je dan continue denken, ik kan dood neervallen? | |
RealBizkit666 | maandag 7 april 2025 @ 20:54 |
Nee, thuis op de bank zitten verhoogt ook de kans op allerlei ziektes. Gewoon lekker leven. ![]() | |
RealBizkit666 | maandag 7 april 2025 @ 22:32 |
https://www.rtl.nl/boulev(...)p-64-jarige-leeftijd Kijk. Dit is nu een klassiek voorbeeld iemand met zeer groot verhoogde kans op hartfalen. Was die nu maar lekker gaan fietsen in plaats van drugs gaan gebruiken. ![]() | |
Tommeke | maandag 7 april 2025 @ 22:51 |
Tsjah ![]() | |
dop | dinsdag 8 april 2025 @ 04:53 |
dat klopt en hij weet ook wel wat hij niet meer kan. Zou geen Rvv moeten gaan rijden om het snelst Nelissen en den Braber zijn midden 50 ten dam halverwege de 40 en veel fitter dan John en Danny op die zelfde leeftijd, ook al reed den Braber op die leeftijd nog wel eens een club koersje. Prof of geen prof, iedereen komt op een gegeven moment op een leeftijd dat je niet meer het zelfde kunt doen als toen je een jonge god was. (Slecht of ongetraind) | |
Halcon | dinsdag 8 april 2025 @ 07:52 |
Blijkbaar. Maar dat zou je ook moeten denken als je je van de bank sleept om weer wat frikandellen in de vetpan te mikken. | |
Halcon | dinsdag 8 april 2025 @ 08:09 |
Precies en helemaal niet na een winter waarin amper is getraind in de zin van het zonnetje schijnt, dus meteen volle bak die Vlaamse heuveltjes op. Ik zeg niet dat het zo is gegaan, maar gewoon als voorbeeld. Klopt. Zo'n Ten Dam kan op duur nog wel redelijk mee, omdat je duurvermogen op die leeftijd nog goed trainbaar is. Explosiviteit neemt natuurlijk snel af en hij was al niet de meest explosieve. Matig trainen dan onderhoudt zo iemand nog wel iets van conditie. Zeker, omdat ze vaak niet voor niets prof zijn geweest en blijkbaar goed reageren op training. Maar als je helemaal niks meer doet... | |
Waterbed | donderdag 17 april 2025 @ 10:14 |
Beste mede-fietsers, Even kort vraagje; 24 mei doe ik mee aan de toertocht bij de Schleck Gran Fondo en ben benieuwd of er op de route bepaalde punten zijn om te bevoorraden? Kan dit nergens op de site terug vinden dus wellicht iemand hier die in het verleden hieraan heeft meegedaan. Qua eten kan ik wel genoeg meenemen, echter drinken wordt wel een dingetje. Als er niks is dan de familie maar op pad sturen naar bepaalde punten met proviand. ![]() | |
Gripper | donderdag 17 april 2025 @ 10:31 |
Bij zo'n grote cyclo staan er altijd verzorgingsposten van de organisatie, vaak zo om de 40-50 km. Over het algemeen ergens op een parkeerplaats, sportpark of vakantiepark, en er is altijd (basic) eten te krijgen en drinken. Water sowieso, als je geluk hebt ook sportdrank. Op de routekaart van de tocht is vooraf vaak al wel te vinden waar ze de posten neerzetten. Zeker verstandig dus om dit vooraf voor jezelf in te delen, zodat je bijv niet met nog volle bidons bij een post aankomt. | |
RealBizkit666 | donderdag 17 april 2025 @ 11:11 |
Let er ook even op dat een Gran Fondo geen normale toertocht is, maar eentje met wedstrijdelement. ![]() | |
Waterbed | donderdag 17 april 2025 @ 11:28 |
Ben ik mij van bewust. Je hebt bij de Schleck Gran Fondo ook een aparte keuze voor de Leisure ride. Daar heb ik mij voor ingeschreven, heb geen ambitie voor het WK Gran Fondo ![]() | |
RealBizkit666 | donderdag 17 april 2025 @ 12:25 |
Ah, dat wist ik dan weer niet. Weer wat geleerd. Veel plezier alvast. | |
Z | donderdag 17 april 2025 @ 21:24 |
Als een echte grootstedelijke hipster die ik ben, ben ik een vintage mtb aan het opknappen. Ik wilde eigenlijk een Rockhopper of een GT Zaskar maar het is een RIH Rockfever geworden. Ik kom er niet helemaal uit welk balhoofdstel ik moet hebben. Is dit een EC-balhoofdstel? External cup?![]() Ik wordt niet helemaal wijs uit de S.H.I.S. toewijzing. | |
Lospedrosa | donderdag 17 april 2025 @ 21:47 |
Maat? | |
Z | donderdag 17 april 2025 @ 23:09 |
Ik ben dus ook op zoek wat ik precies moet meten. Maar op een rubbertje staat 22.2. Dat is de diameter van de vorkbuis lijkt me. Verder is het threaded. | |
Lospedrosa | donderdag 17 april 2025 @ 23:29 |
https://www.bol.com/nl/nl(...)-4-draad-chr-chroom/ Het is een oude Amerikaanse standaard, 1 inch balhoofd threated [ Bericht 6% gewijzigd door Lospedrosa op 18-04-2025 08:53:47 ] | |
Alaianaya | zondag 27 april 2025 @ 23:17 |
Vandaag voor de tweede keer op mijn racefiets gefietst en ik ben direct 2 (bijna 3...) keer gevallen ![]() Ik struggle soms om op tijd mijn voet te ontkoppelen bij onvoorziene situaties of 'onhandige' verkeerssituaties (zoals een druk kruispunt direct na een klim waarbij je op een helling moet stoppen). Hebben meer mensen hier op het begin last van gehad of is wielrennen niets voor mij? ![]() | |
Fretwork | maandag 28 april 2025 @ 06:33 |
Goed bezig, je komt er wel. Bijna elke renner heeft wel een gênante val gemaakt door niet uit te kunnen klikken. Ik zeker 2 stuks, en 1 keer vol in de kramp toen ik er niet uit kwam. | |
dop | maandag 28 april 2025 @ 06:49 |
Ik kan me het niet meer heugen, fiets al te lang en ben zo oud dat ik het vergeten ben, zal vast beschamend zijn geweest. Het is niet dat ik nooit val, zeker op de MTB ben ik er wel eens hard af gegaan maar nooit door de pedalen en ook nooit vast blijven zitten Je ziet het nog wel bij andere, naar mijn idee is het iets wat enkel in je eerste ritjes gebeurt. Uiteindelijk wordt uit klikken een automatisme, net als koppelen en schakelen in een auto, neem aan dat je dat ook lukt, dus met die klikpedalen moet het ook goed komen. Bij rijles is schakelen eerst ook een bewuste oefening, maar door vaak oefen wordt het een automatisme. Dus misschien op een veilige plek even oefenen tot het meer vertrouwd voelt. | |
Flipmoehoe | maandag 28 april 2025 @ 08:11 |
Hier ook in 1 van de eerste ritjes omgevallen bij een verkeerslicht, gebeurt je maar 1x. (in jou geval misschien 2x ![]() | |
RealBizkit666 | maandag 28 april 2025 @ 10:14 |
Ik gisteren nog. Gelukkig wel in het zand gevallen. Gebeurd iedereen en in het begin kan het wat vaker voorkomen. | |
Halcon | maandag 28 april 2025 @ 11:23 |
Ja, allereerste keer dat ik op de racefiets met klikpedalen fietste, ook zo gevallen. Daarna is het niet meer gebeurd. Natuurlijk door de jaren heen wel vaak zat gevallen. In de training op de wegfiets in totaal slechts drie keer (klikgedoe, keer geschept door een afslaande auto en keer tijdens drinken in een putje gereden en gevallen). Tijdens wedstrijden wel vaker gevallen en op de MTB uiteraard ook vaker gevallen. | |
Flipmoehoe | maandag 28 april 2025 @ 13:22 |
Mijn vrouw heb ik laten oefenen met klikpedalen op een grasveld, ging 10x goed met in en uitklikken. Gaan we weer richting huis, valt ze om midden in de brandnetels.. vergeten uit te klikken ![]() | |
Halcon | maandag 28 april 2025 @ 13:47 |
Tegen een muurtje oefenen of zo, kan ook. Maar goed, in het begin is op moment X (voor een stoplicht, als je plots moet remmen voor weet ik wat, etc) toch wat anders dan oefenen als er geen druk op staat. | |
Alaianaya | maandag 28 april 2025 @ 20:03 |
Dank voor alle reacties! Nu voel ik me weer wat minder slecht over mezelf. Volgend weekend een nieuwe poging ![]() | |
Felagund | maandag 28 april 2025 @ 20:08 |
Ben in het begin ook wel eens bij een stoplicht gevallen omdat ik te laat was met uitklikken. Het meest vervelende is dat je het voelt aankomen. ![]() | |
Fretwork | maandag 28 april 2025 @ 22:01 |
Het allerlekkerst is dat je dan rechts een stoep hebt, rechts uitklikt, helemaal perfect, maar dan net teveel naar links leunde en alsnog vol op je paasei gaat. Het wordt vrij snel een automatisme, en voor de SPD pedalen heb je zelfs een plaatje dat ook snel uitklikt als je hem recht terugtrekt. Dat is voor MTB weleens goed van pas gekomen. | |
Lospedrosa | maandag 28 april 2025 @ 22:15 |
Ben maar 1 keer gevallen wegens te laat uitklikken maar wel voor een vol terras, en een wave over het hele terras. Moest plots hard remmen voor een auto, op tijd stil maar dus niet uitgeklikt. | |
Jeroboam | dinsdag 29 april 2025 @ 09:43 |
Het is net als met neuken. De eerste keer lijkt het nergens op en daarna gaat het nooit meer mis. | |
Fretwork | dinsdag 29 april 2025 @ 09:54 |
De eerste keer lijkt het nergens op en daarna is het klaar voordat je er erg in hebt. ![]() | |
Jeroboam | dinsdag 29 april 2025 @ 09:54 |
en toen ben je maar gaan wielrennen? | |
Fretwork | dinsdag 29 april 2025 @ 10:00 |
Ik moest weg van het hoongelach thuis |