abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215623600
Welkom op dé plek op FOK! waar de beoefenaars van de edele wielersport zich verzamelen! Wil je beginnen met fietsen en heb je vragen over bijvoorbeeld materiaal of trainingen, dit is de plek om ze te stellen. Verder is deze topicreeks vooral geschikt om ervaringen te delen, tips & tricks kwijt te kunnen en geile verhalen over al je fietsavonturen te vertellen. Alles wat je meemaakt tijdens het peddelen door de polder kan je hier kwijt! Veel plezier.

Wij doen aan Strava

Onze D1, die in de Hemel zijt,
Uw Hartslag worde geheiligd,
Uw Cadans kome,
Uw tempo geschiede, op aarde zoals in de Hemel.
Geef ons heden onze dagelijkse training
en vergeef ons onze luiheid,
zoals wij die vergeven aan onze medefokkers
en breng ons niet in beproeving
maar verlos ons van het bankhangen.
Amen.

Nuttige links:

Algemene infoFok! fietsers op de kaartWielersportinfo
ToertochtenToertochten (komende week) in NLToertochten in België (BBR-FBC), • Lotto Cycling TourToertochten in FrankrijkToertochten in DldToertochten in Engeland
Cyclo'sCyclo's (deze maand) in FrankrijkJedermannrennen in DldGranfondo's in ItaliëCyclo's in Spanje
SPOILER: online shoppen
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Fiets cafe's
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Aldus.
pi_215623603
Wat zijn de redenen dat er een maximum grootte is voo reen kettingblad bij een frame?
"CHAINRING: 48T max chainring size (single or double)."
Aldus.
pi_215623627
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 november 2024 12:09 schreef Z het volgende:
Wat zijn de redenen dat er een maximum grootte is voo reen kettingblad bij een frame?
Hmm alleen de loop van de achtervork kan ik me bedenken. Wat zou nog meer in de weg zitten?
Vakman pur sang
pi_215623634
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 november 2024 12:10 schreef Z het volgende:
zal wel samen hangen met de breedte van de achterbrug voor er steeds bredere gravelbanden in te kunnen duwen?
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_215627215
Ja, dat idd. De achtervork volgens mij.
pi_215627470
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 november 2024 12:10 schreef Z het volgende:
Liggende achtervork (of chain stay), komt steeds verder naar buiten, bij een te groot tandwiel raak je die dan. Vandaar dat je tegenwoordig ook al hele rare constructies ziet daar.
pi_215629182
Het nieuwste op racefietsgebied. Hebben jullie m al besteld?
https://www.instagram.com/reel/DCgqDAChkNF
Vakman pur sang
  dinsdag 19 november 2024 @ 21:59:32 #8
545 dop
:copyright: dop
pi_215629653
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 november 2024 12:09 schreef Z het volgende:
Q-factor, wielbasis, kettinglijn, steek achteras, wielmaat en bandbreedte.

Vroeger hadden raceframes achter een steek van 135mm en voor 2 of zelfs 3 kettingbladen zat het grootste kettingblad meer naar buiten omdat het slechts een deel van de cassette bediende van het opzichzelf smallere cassette.
En een maximale bandenmaat van 23 tot 25 mm

Door schijfremmen bredere banden bredere cassette met meer tandwielen en een single voor verschuift alles in negatieve zin

142steek is standaard om schijfremmen en en grotere cassettes kwijt te kunnen.
Waar 25mm banden vroeger de bovengrens was is het nu de ondergrens. En singel voorblad lijkt ook steeds meer de standaard te worden. (Moet meer naar binnen om de ketting lijn geschikt te maken om de hele cassette te bedienen)
Het enige wat we wel gelijk proberen te houden is de Q factor (Afstand van crank tot crank), en de wielbasis.
Een grotere Q of wielbasis zouden wat extra ruimte kunnen creëren.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_215632083
Duidelijk.
Aldus.
pi_215632685
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 november 2024 21:59 schreef dop het volgende:

[..]
Q-factor, wielbasis, kettinglijn, steek achteras, wielmaat en bandbreedte.

Vroeger hadden raceframes achter een steek van 135mm en voor 2 of zelfs 3 kettingbladen zat het grootste kettingblad meer naar buiten omdat het slechts een deel van de cassette bediende van het opzichzelf smallere cassette.
En een maximale bandenmaat van 23 tot 25 mm

Door schijfremmen bredere banden bredere cassette met meer tandwielen en een single voor verschuift alles in negatieve zin

142steek is standaard om schijfremmen en en grotere cassettes kwijt te kunnen.
Waar 25mm banden vroeger de bovengrens was is het nu de ondergrens. En singel voorblad lijkt ook steeds meer de standaard te worden. (Moet meer naar binnen om de ketting lijn geschikt te maken om de hele cassette te bedienen)
Het enige wat we wel gelijk proberen te houden is de Q factor (Afstand van crank tot crank), en de wielbasis.
Een grotere Q of wielbasis zouden wat extra ruimte kunnen creëren.
Zoek je nog een leuke nieuwe "fietstechnieker-die-dingen-in-heldere-taal-kan-uitleggen" baan ? :D
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  woensdag 20 november 2024 @ 16:32:41 #12
545 dop
pi_215635651
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2024 10:39 schreef Gripper het volgende:

[..]
Zoek je nog een leuke nieuwe "fietstechnieker-die-dingen-in-heldere-taal-kan-uitleggen" baan ? :D
:D ik heb er wel eens over gedacht en naar gekeken, maar het betaalde toen in verhouding tot mijn huidige baan slecht.
En misschien ben ik zelf ook wel te gemakkelijk om 30jaar vastigheid nog op te geven voor iets nieuws.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
  donderdag 21 november 2024 @ 18:33:11 #14
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_215644854
Teringjantje. Dacht ik kan nog wel een threshold training buiten doen. Natuurlijk wel wat frisjes, maar de weg was redelijk droog en binnen fietsen is gewoon kut. Dus let's go *O* . Kom ik met m'n korte broek (mijn knie verdraagt lange fietsbroeken niet zo best) in een sneeuwbui terecht... daarna ik nat, de weg nat, modder, alles.

IJskoud brrrrrrrr, kreeg ook geen vermogen meer uit m'n poten geperst. Leuk man, fietsen :') .

#liefdagboek
Huilen dan.
  donderdag 21 november 2024 @ 19:26:56 #15
545 dop
pi_215645346
Net ritje Rotterdam Roelofarendsveen 45 km nog bij daglicht vertrokken best aardig weer, waterig zonnetje, maar als het dan halverwege donker wordt voelt het toch in eens extra koud aan.
Blij dat ik toch op de fiets ben gestapt, ondanks dat het inderdaad best lastig is om het weer goed in te schatten. Not to self, volgende keer extra laagje aan voor het bovenlichaam.
pi_215647576
quote:
9s.gif Op donderdag 21 november 2024 18:33 schreef Isdatzo het volgende:
Teringjantje. Dacht ik kan nog wel een threshold training buiten doen. Natuurlijk wel wat frisjes, maar de weg was redelijk droog en binnen fietsen is gewoon kut. Dus let's go *O* . Kom ik met m'n korte broek (mijn knie verdraagt lange fietsbroeken niet zo best) in een sneeuwbui terecht... daarna ik nat, de weg nat, modder, alles.

IJskoud brrrrrrrr, kreeg ook geen vermogen meer uit m'n poten geperst. Leuk man, fietsen :') .

#liefdagboek
En beenstukken dan? Ik moet echt niet aan blote benen denken met dit weer.

Ik vond ‘t wel lekker fietsweer vandaag. Had me wel goed ingepakt, maar toen ik eenmaal het bos inreed was ik wel lekker warm. Wel vergeten m’n banden op te pompen, dus op het asfalt liep het wat minder mooi allemaal :D
  donderdag 21 november 2024 @ 23:29:56 #17
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_215647635
quote:
9s.gif Op donderdag 21 november 2024 18:33 schreef Isdatzo het volgende:

#liefdagboek
Korte broek? Ben je gek in je hoofd. _O-

Ook niet zo goed voor je knieën volgens mij. Waarom geen beenstukken of eventueel een losse/wijde thermobroek onder je fietsbroek?
pi_215647666
Zondag kan de korte broek weer aan. :Y
pi_215647683
Ik had trouwens iets doms. Ik fietste lekker rustig een klim op, het bos in en ik haalde al vrij snel een mountainbiker in. Was zelf op m’n gravelbike. Ik groette en hij groette niet echt terug.

Na een tijdje hoor ik hem in m’n wiel zitten. Blijkbaar was hij naar me toegefietst. Dat vond ik al een beetje irritant. Laa me gewoon ff, maar goed. Op een iets steiler stukje ga ik altijd eventjes staan om tempo te houden en dat deed ik nu ook weer. Daarna ging ik weer zitten en nam ik een slokje water.

Ineens, vlak voor de top, haalt die kerel me sprintend in terwijl hij me recht in m’n ogen aankeek :') Toen dacht ik wel ‘ja, daaaag’ en ben ik weer langs hem gegaan. Op z’n Strava zag ik dat hij daarna meteen afsloeg en dat z’n hartslag nergens zo hoog was als daar en dat hij z’n ritje ‘relax’ noemde :D

#liefdagboek
pi_215648804
Typisch.
Aldus.
pi_215651525
Gister ff relax stukje MTB gedaan en nog ff zo'n domme wielrenner op zn plek gezet op een klimmetje en daarna weer aan het bier
pi_215652062
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2024 23:43 schreef Tommeke het volgende:
Ik had trouwens iets doms. Ik fietste lekker rustig een klim op, het bos in en ik haalde al vrij snel een mountainbiker in. Was zelf op m’n gravelbike. Ik groette en hij groette niet echt terug.

Na een tijdje hoor ik hem in m’n wiel zitten. Blijkbaar was hij naar me toegefietst. Dat vond ik al een beetje irritant. Laa me gewoon ff, maar goed. Op een iets steiler stukje ga ik altijd eventjes staan om tempo te houden en dat deed ik nu ook weer. Daarna ging ik weer zitten en nam ik een slokje water.

Ineens, vlak voor de top, haalt die kerel me sprintend in terwijl hij me recht in m’n ogen aankeek :') Toen dacht ik wel ‘ja, daaaag’ en ben ik weer langs hem gegaan. Op z’n Strava zag ik dat hij daarna meteen afsloeg en dat z’n hartslag nergens zo hoog was als daar en dat hij z’n ritje ‘relax’ noemde :D

#liefdagboek
Die gozer is natuurlijk de local legend van Doesburg/Dieren en kan het niet hebben dat er ineens a new kid in town is. Dus die moest jou even op je plek zetten. met je smalle kutbandjes.
Mijn foto's op Flickr!
pi_215657023
:D :D
  donderdag 28 november 2024 @ 16:17:05 #24
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_215708053
Twee weken geleden vader geworden van een zoontje *O*

Ik ga Grippers gravelrit overslaan denk ik maar :P
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
pi_215708324
Oh ja das wel een goeie reden, gefeliciteerd! :D
Hoewel het veel over redelijk brede gravelpaden gaat hoor, dus met zo'n thule kar erachter kan best. Op sommige stukken mtb route is het dan misschien een beetje zoals dit

Bekijk deze YouTube-video
Mijn foto's op Flickr!
pi_215708329
Maar idd voor de rest een reminder voor het gravelfestijn, we kunnen dit bij minder animo altijd nog naar het voorjaar verplaatsen he! die paadjes liggen er gewoon altijd, das het mooie.
Mijn foto's op Flickr!
pi_215708478
quote:
1s.gif Op donderdag 28 november 2024 16:17 schreef Fretwork het volgende:

Gefeliciteerd!

Je kan je zoontje gewoon achterop meenemen toch? Meeste gravelbikes hebben goede montagemogelijkheden voor een achterdrager. Daar past dan vast ook een zitje op. :+
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_215708680
quote:

Proficiat. ^O^
pi_215709633
quote:

Van harte!
Aldus.
  donderdag 28 november 2024 @ 19:35:51 #30
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_215709634
quote:

Gefeliciteerd! *O*

En RIP aan je FTP.
pi_215709660
Heel misschien red ik die gravelrit ook. Ik heb bijna alles voor een gravelfiets besteld. Mogelijk voor de 15e in elkaar gezet.
Aldus.
  donderdag 28 november 2024 @ 20:56:31 #32
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_215710446
Thanks allemaal! Mn FTP heb ik al uitgewuifd, vanaf nu moet het op bluf en gogme.
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
pi_215710962
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2024 20:56 schreef Fretwork het volgende:
Thanks allemaal! Mn FTP heb ik al uitgewuifd, vanaf nu moet het op bluf en gogme.
Gefeliciteerd nu wordt het nooit meer zoals het was.
Vakman pur sang
pi_215711999
quote:
17s.gif Op donderdag 28 november 2024 19:35 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Gefeliciteerd! *O*

En RIP aan je FTP.
Oneens. Ik ben pas weer echt gaan fietsen na de geboorte van mijn dochter.
  vrijdag 29 november 2024 @ 17:58:46 #35
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_215717063
quote:

Mooi man ^O^ Mooiste wat er is *O*
.
pi_215720819
quote:

Gefeliciteerd 🥳
pi_216138295
Ik ben een fiets aan het opbouwen. Uiteraard loop ik was bij de schijfremmen ivm allerlei adapter gebeuren. Maar dat terzijde. De kabels gaan deels intern. Moeten de kabels naar de derailleurs intern ook in een buitenkabel/case/hoes? Of kunnen ze daar "naakt" doorheen?
Aldus.
  woensdag 1 januari 2025 @ 19:04:29 #38
545 dop
pi_216138684
quote:
2s.gif Op woensdag 1 januari 2025 18:25 schreef Z het volgende:
Moeten de kabels naar de derailleurs intern ook in een buitenkabel/case/hoes? Of kunnen ze daar "naakt" doorheen?
Verschilt per merk type fiets.
Een liner is meestal wel aan te raden.
https://www.mantel.com/jagwire-slick-lube-liner.
Buitenkabel in het frame zou ik afraden.
pi_216138767
Buitenkabel door het frame is ook een beetje afhankelijk van het frame. Bij m’n crosser en gravelbike is dat juist de bedoeling. De gaten zijn dusdanig dat er een complete buitenkabel doorheen gaat. Er zit geen stopper op waar de buitenkabel tegenaan rust zeg maar.

Voordeel daarvan is dat je minder uiteinden hebt en er in theorie dus minder troep de buitenkabel in komt.

Als je idd alleen maar de binnenkabel door het frame trekt is een liner echt ideaal.
pi_216138858
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2025 19:04 schreef dop het volgende:

[..]
Verschilt per merk type fiets.
Een liner is meestal wel aan te raden.
https://www.mantel.com/jagwire-slick-lube-liner.
Buitenkabel in het frame zou ik afraden.
Waarom raad je dat af?
Aldus.
  woensdag 1 januari 2025 @ 19:29:59 #41
545 dop
pi_216138943
quote:
2s.gif Op woensdag 1 januari 2025 19:24 schreef Z het volgende:

[..]
Waarom raad je dat af?
Niet flexibel genoeg, past vaak niet, bespaar jezelf veel gedoe.

Tenzij je een frame hebt wat er op gebouwd is, zie @Tommeke zijn post, het merendeel van de frames heeft dit niet.
Alleen hydraulic kabels gaan wel in zijn geheel.
pi_216140310
Ik heb het idee dat het bij mijn op te bouwen gravelaar prima gaat met buitenkabel. Grote in- en uitgangen (en geen cable-stops meen ik).

Aldus.
  FOK!fotograaf woensdag 1 januari 2025 @ 21:50:32 #43
145146 Andyy
pi_216140810

Nieuw project gekocht, 34 cm stuur gemonteerd, stuur niet geslammed, zit een 2mm spacer onder. Wielen zijn onderweg, kan ik binnenkort mooi ritjes doen van 25 gemiddeld
pi_216141059
quote:
6s.gif Op woensdag 1 januari 2025 21:50 schreef Andyy het volgende:
[ afbeelding ]
Nieuw project gekocht, 34 cm stuur gemonteerd, stuur niet geslammed, zit een 2mm spacer onder. Wielen zijn onderweg, kan ik binnenkort mooi ritjes doen van 25 gemiddeld
AXS is wel de shit qua schakelen. En clean opbouwen _O_
Vakman pur sang
  FOK!fotograaf woensdag 1 januari 2025 @ 22:47:04 #45
145146 Andyy
pi_216141537
Zat er al op, maar heb wel eens een fiets opgebouwd met e-tap. Ideaal inderdaad.
pi_216144033
quote:
6s.gif Op woensdag 1 januari 2025 21:50 schreef Andyy het volgende:
[ afbeelding ]
Mooi strak ogende fiets Andy! Wat is dat voor stuur en stuurpen?
Mijn foto's op Flickr!
  donderdag 2 januari 2025 @ 10:04:34 #47
545 dop
pi_216144240
quote:
14s.gif Op woensdag 1 januari 2025 21:10 schreef Z het volgende:
Ik heb het idee dat het bij mijn op te bouwen gravelaar prima gaat met buitenkabel. Grote in- en uitgangen (en geen cable-stops meen ik).

Als je nergens kabel stops hebt zal het vast lukken.
Mijn voorkeur heeft het niet een heel lange shift kabels heeft meer weerstand dan een liner.
Het belangrijkste is dat de kabel zonder te scherpe bochten door het frame gaat, en de binnenkabel met zo min mogelijk weerstand kan bewegen. Dat lukt doorgaans makkelijker met een liner.
Als je voor buitenkabel gaat bespaar dan in elk geval niet op kosten en kies niet voor goedkope kabels.
Jagwire is in mijn ervaring veel beter dan standaard Shimano.

[ Bericht 7% gewijzigd door dop op 02-01-2025 10:09:36 ]
pi_216144541
+1 voor Jagwire idd! En voordat je de binnenkabel erin doet hem ff inspuiten met wat WD40.
pi_216144546
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 10:32 schreef Tommeke het volgende:
+1 voor Jagwire idd! En voordat je de binnenkabel erin doet hem ff inspuiten met wat WD40.
Wd40 is geen smeermiddel
Vakman pur sang
  donderdag 2 januari 2025 @ 10:39:24 #50
545 dop
pi_216144599
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2025 10:33 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Wd40 is geen smeermiddel
Water displacement, doet dat een lampje gaan branden?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')