abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215623600
Welkom op dé plek op FOK! waar de beoefenaars van de edele wielersport zich verzamelen! Wil je beginnen met fietsen en heb je vragen over bijvoorbeeld materiaal of trainingen, dit is de plek om ze te stellen. Verder is deze topicreeks vooral geschikt om ervaringen te delen, tips & tricks kwijt te kunnen en geile verhalen over al je fietsavonturen te vertellen. Alles wat je meemaakt tijdens het peddelen door de polder kan je hier kwijt! Veel plezier.

Wij doen aan Strava

Onze D1, die in de Hemel zijt,
Uw Hartslag worde geheiligd,
Uw Cadans kome,
Uw tempo geschiede, op aarde zoals in de Hemel.
Geef ons heden onze dagelijkse training
en vergeef ons onze luiheid,
zoals wij die vergeven aan onze medefokkers
en breng ons niet in beproeving
maar verlos ons van het bankhangen.
Amen.

Nuttige links:

Algemene infoFok! fietsers op de kaartWielersportinfo
ToertochtenToertochten (komende week) in NLToertochten in België (BBR-FBC), • Lotto Cycling TourToertochten in FrankrijkToertochten in DldToertochten in Engeland
Cyclo'sCyclo's (deze maand) in FrankrijkJedermannrennen in DldGranfondo's in ItaliëCyclo's in Spanje
SPOILER: online shoppen
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Fiets cafe's
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Aldus.
pi_215623603
Wat zijn de redenen dat er een maximum grootte is voo reen kettingblad bij een frame?
"CHAINRING: 48T max chainring size (single or double)."
Aldus.
pi_215623627
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 november 2024 12:09 schreef Z het volgende:
Wat zijn de redenen dat er een maximum grootte is voo reen kettingblad bij een frame?
Hmm alleen de loop van de achtervork kan ik me bedenken. Wat zou nog meer in de weg zitten?
Vakman pur sang
pi_215623634
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 november 2024 12:10 schreef Z het volgende:
zal wel samen hangen met de breedte van de achterbrug voor er steeds bredere gravelbanden in te kunnen duwen?
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_215627215
Ja, dat idd. De achtervork volgens mij.
pi_215627470
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 november 2024 12:10 schreef Z het volgende:
Liggende achtervork (of chain stay), komt steeds verder naar buiten, bij een te groot tandwiel raak je die dan. Vandaar dat je tegenwoordig ook al hele rare constructies ziet daar.
pi_215629182
Het nieuwste op racefietsgebied. Hebben jullie m al besteld?
https://www.instagram.com/reel/DCgqDAChkNF
Vakman pur sang
  dinsdag 19 november 2024 @ 21:59:32 #8
545 dop
:copyright: dop
pi_215629653
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 november 2024 12:09 schreef Z het volgende:
Q-factor, wielbasis, kettinglijn, steek achteras, wielmaat en bandbreedte.

Vroeger hadden raceframes achter een steek van 135mm en voor 2 of zelfs 3 kettingbladen zat het grootste kettingblad meer naar buiten omdat het slechts een deel van de cassette bediende van het opzichzelf smallere cassette.
En een maximale bandenmaat van 23 tot 25 mm

Door schijfremmen bredere banden bredere cassette met meer tandwielen en een single voor verschuift alles in negatieve zin

142steek is standaard om schijfremmen en en grotere cassettes kwijt te kunnen.
Waar 25mm banden vroeger de bovengrens was is het nu de ondergrens. En singel voorblad lijkt ook steeds meer de standaard te worden. (Moet meer naar binnen om de ketting lijn geschikt te maken om de hele cassette te bedienen)
Het enige wat we wel gelijk proberen te houden is de Q factor (Afstand van crank tot crank), en de wielbasis.
Een grotere Q of wielbasis zouden wat extra ruimte kunnen creëren.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_215632083
Duidelijk.
Aldus.
pi_215632685
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 november 2024 21:59 schreef dop het volgende:

[..]
Q-factor, wielbasis, kettinglijn, steek achteras, wielmaat en bandbreedte.

Vroeger hadden raceframes achter een steek van 135mm en voor 2 of zelfs 3 kettingbladen zat het grootste kettingblad meer naar buiten omdat het slechts een deel van de cassette bediende van het opzichzelf smallere cassette.
En een maximale bandenmaat van 23 tot 25 mm

Door schijfremmen bredere banden bredere cassette met meer tandwielen en een single voor verschuift alles in negatieve zin

142steek is standaard om schijfremmen en en grotere cassettes kwijt te kunnen.
Waar 25mm banden vroeger de bovengrens was is het nu de ondergrens. En singel voorblad lijkt ook steeds meer de standaard te worden. (Moet meer naar binnen om de ketting lijn geschikt te maken om de hele cassette te bedienen)
Het enige wat we wel gelijk proberen te houden is de Q factor (Afstand van crank tot crank), en de wielbasis.
Een grotere Q of wielbasis zouden wat extra ruimte kunnen creëren.
Zoek je nog een leuke nieuwe "fietstechnieker-die-dingen-in-heldere-taal-kan-uitleggen" baan ? :D
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  woensdag 20 november 2024 @ 16:32:41 #12
545 dop
pi_215635651
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2024 10:39 schreef Gripper het volgende:

[..]
Zoek je nog een leuke nieuwe "fietstechnieker-die-dingen-in-heldere-taal-kan-uitleggen" baan ? :D
:D ik heb er wel eens over gedacht en naar gekeken, maar het betaalde toen in verhouding tot mijn huidige baan slecht.
En misschien ben ik zelf ook wel te gemakkelijk om 30jaar vastigheid nog op te geven voor iets nieuws.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
  donderdag 21 november 2024 @ 18:33:11 #14
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_215644854
Teringjantje. Dacht ik kan nog wel een threshold training buiten doen. Natuurlijk wel wat frisjes, maar de weg was redelijk droog en binnen fietsen is gewoon kut. Dus let's go *O* . Kom ik met m'n korte broek (mijn knie verdraagt lange fietsbroeken niet zo best) in een sneeuwbui terecht... daarna ik nat, de weg nat, modder, alles.

IJskoud brrrrrrrr, kreeg ook geen vermogen meer uit m'n poten geperst. Leuk man, fietsen :') .

#liefdagboek
Huilen dan.
  donderdag 21 november 2024 @ 19:26:56 #15
545 dop
pi_215645346
Net ritje Rotterdam Roelofarendsveen 45 km nog bij daglicht vertrokken best aardig weer, waterig zonnetje, maar als het dan halverwege donker wordt voelt het toch in eens extra koud aan.
Blij dat ik toch op de fiets ben gestapt, ondanks dat het inderdaad best lastig is om het weer goed in te schatten. Not to self, volgende keer extra laagje aan voor het bovenlichaam.
pi_215647576
quote:
9s.gif Op donderdag 21 november 2024 18:33 schreef Isdatzo het volgende:
Teringjantje. Dacht ik kan nog wel een threshold training buiten doen. Natuurlijk wel wat frisjes, maar de weg was redelijk droog en binnen fietsen is gewoon kut. Dus let's go *O* . Kom ik met m'n korte broek (mijn knie verdraagt lange fietsbroeken niet zo best) in een sneeuwbui terecht... daarna ik nat, de weg nat, modder, alles.

IJskoud brrrrrrrr, kreeg ook geen vermogen meer uit m'n poten geperst. Leuk man, fietsen :') .

#liefdagboek
En beenstukken dan? Ik moet echt niet aan blote benen denken met dit weer.

Ik vond ‘t wel lekker fietsweer vandaag. Had me wel goed ingepakt, maar toen ik eenmaal het bos inreed was ik wel lekker warm. Wel vergeten m’n banden op te pompen, dus op het asfalt liep het wat minder mooi allemaal :D
  donderdag 21 november 2024 @ 23:29:56 #17
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_215647635
quote:
9s.gif Op donderdag 21 november 2024 18:33 schreef Isdatzo het volgende:

#liefdagboek
Korte broek? Ben je gek in je hoofd. _O-

Ook niet zo goed voor je knieën volgens mij. Waarom geen beenstukken of eventueel een losse/wijde thermobroek onder je fietsbroek?
pi_215647666
Zondag kan de korte broek weer aan. :Y
pi_215647683
Ik had trouwens iets doms. Ik fietste lekker rustig een klim op, het bos in en ik haalde al vrij snel een mountainbiker in. Was zelf op m’n gravelbike. Ik groette en hij groette niet echt terug.

Na een tijdje hoor ik hem in m’n wiel zitten. Blijkbaar was hij naar me toegefietst. Dat vond ik al een beetje irritant. Laa me gewoon ff, maar goed. Op een iets steiler stukje ga ik altijd eventjes staan om tempo te houden en dat deed ik nu ook weer. Daarna ging ik weer zitten en nam ik een slokje water.

Ineens, vlak voor de top, haalt die kerel me sprintend in terwijl hij me recht in m’n ogen aankeek :') Toen dacht ik wel ‘ja, daaaag’ en ben ik weer langs hem gegaan. Op z’n Strava zag ik dat hij daarna meteen afsloeg en dat z’n hartslag nergens zo hoog was als daar en dat hij z’n ritje ‘relax’ noemde :D

#liefdagboek
pi_215648804
Typisch.
Aldus.
pi_215651525
Gister ff relax stukje MTB gedaan en nog ff zo'n domme wielrenner op zn plek gezet op een klimmetje en daarna weer aan het bier
pi_215652062
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2024 23:43 schreef Tommeke het volgende:
Ik had trouwens iets doms. Ik fietste lekker rustig een klim op, het bos in en ik haalde al vrij snel een mountainbiker in. Was zelf op m’n gravelbike. Ik groette en hij groette niet echt terug.

Na een tijdje hoor ik hem in m’n wiel zitten. Blijkbaar was hij naar me toegefietst. Dat vond ik al een beetje irritant. Laa me gewoon ff, maar goed. Op een iets steiler stukje ga ik altijd eventjes staan om tempo te houden en dat deed ik nu ook weer. Daarna ging ik weer zitten en nam ik een slokje water.

Ineens, vlak voor de top, haalt die kerel me sprintend in terwijl hij me recht in m’n ogen aankeek :') Toen dacht ik wel ‘ja, daaaag’ en ben ik weer langs hem gegaan. Op z’n Strava zag ik dat hij daarna meteen afsloeg en dat z’n hartslag nergens zo hoog was als daar en dat hij z’n ritje ‘relax’ noemde :D

#liefdagboek
Die gozer is natuurlijk de local legend van Doesburg/Dieren en kan het niet hebben dat er ineens a new kid in town is. Dus die moest jou even op je plek zetten. met je smalle kutbandjes.
Mijn foto's op Flickr!
pi_215657023
:D :D
  donderdag 28 november 2024 @ 16:17:05 #24
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_215708053
Twee weken geleden vader geworden van een zoontje *O*

Ik ga Grippers gravelrit overslaan denk ik maar :P
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
pi_215708324
Oh ja das wel een goeie reden, gefeliciteerd! :D
Hoewel het veel over redelijk brede gravelpaden gaat hoor, dus met zo'n thule kar erachter kan best. Op sommige stukken mtb route is het dan misschien een beetje zoals dit

Bekijk deze YouTube-video
Mijn foto's op Flickr!
pi_215708329
Maar idd voor de rest een reminder voor het gravelfestijn, we kunnen dit bij minder animo altijd nog naar het voorjaar verplaatsen he! die paadjes liggen er gewoon altijd, das het mooie.
Mijn foto's op Flickr!
pi_215708478
quote:
1s.gif Op donderdag 28 november 2024 16:17 schreef Fretwork het volgende:

Gefeliciteerd!

Je kan je zoontje gewoon achterop meenemen toch? Meeste gravelbikes hebben goede montagemogelijkheden voor een achterdrager. Daar past dan vast ook een zitje op. :+
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_215708680
quote:

Proficiat. ^O^
pi_215709633
quote:

Van harte!
Aldus.
  donderdag 28 november 2024 @ 19:35:51 #30
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_215709634
quote:

Gefeliciteerd! *O*

En RIP aan je FTP.
pi_215709660
Heel misschien red ik die gravelrit ook. Ik heb bijna alles voor een gravelfiets besteld. Mogelijk voor de 15e in elkaar gezet.
Aldus.
  donderdag 28 november 2024 @ 20:56:31 #32
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_215710446
Thanks allemaal! Mn FTP heb ik al uitgewuifd, vanaf nu moet het op bluf en gogme.
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
pi_215710962
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2024 20:56 schreef Fretwork het volgende:
Thanks allemaal! Mn FTP heb ik al uitgewuifd, vanaf nu moet het op bluf en gogme.
Gefeliciteerd nu wordt het nooit meer zoals het was.
Vakman pur sang
pi_215711999
quote:
17s.gif Op donderdag 28 november 2024 19:35 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Gefeliciteerd! *O*

En RIP aan je FTP.
Oneens. Ik ben pas weer echt gaan fietsen na de geboorte van mijn dochter.
  vrijdag 29 november 2024 @ 17:58:46 #35
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_215717063
quote:

Mooi man ^O^ Mooiste wat er is *O*
.
pi_215720819
quote:

Gefeliciteerd 🥳
pi_216138295
Ik ben een fiets aan het opbouwen. Uiteraard loop ik was bij de schijfremmen ivm allerlei adapter gebeuren. Maar dat terzijde. De kabels gaan deels intern. Moeten de kabels naar de derailleurs intern ook in een buitenkabel/case/hoes? Of kunnen ze daar "naakt" doorheen?
Aldus.
  woensdag 1 januari 2025 @ 19:04:29 #38
545 dop
pi_216138684
quote:
2s.gif Op woensdag 1 januari 2025 18:25 schreef Z het volgende:
Moeten de kabels naar de derailleurs intern ook in een buitenkabel/case/hoes? Of kunnen ze daar "naakt" doorheen?
Verschilt per merk type fiets.
Een liner is meestal wel aan te raden.
https://www.mantel.com/jagwire-slick-lube-liner.
Buitenkabel in het frame zou ik afraden.
pi_216138767
Buitenkabel door het frame is ook een beetje afhankelijk van het frame. Bij m’n crosser en gravelbike is dat juist de bedoeling. De gaten zijn dusdanig dat er een complete buitenkabel doorheen gaat. Er zit geen stopper op waar de buitenkabel tegenaan rust zeg maar.

Voordeel daarvan is dat je minder uiteinden hebt en er in theorie dus minder troep de buitenkabel in komt.

Als je idd alleen maar de binnenkabel door het frame trekt is een liner echt ideaal.
pi_216138858
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2025 19:04 schreef dop het volgende:

[..]
Verschilt per merk type fiets.
Een liner is meestal wel aan te raden.
https://www.mantel.com/jagwire-slick-lube-liner.
Buitenkabel in het frame zou ik afraden.
Waarom raad je dat af?
Aldus.
  woensdag 1 januari 2025 @ 19:29:59 #41
545 dop
pi_216138943
quote:
2s.gif Op woensdag 1 januari 2025 19:24 schreef Z het volgende:

[..]
Waarom raad je dat af?
Niet flexibel genoeg, past vaak niet, bespaar jezelf veel gedoe.

Tenzij je een frame hebt wat er op gebouwd is, zie @Tommeke zijn post, het merendeel van de frames heeft dit niet.
Alleen hydraulic kabels gaan wel in zijn geheel.
pi_216140310
Ik heb het idee dat het bij mijn op te bouwen gravelaar prima gaat met buitenkabel. Grote in- en uitgangen (en geen cable-stops meen ik).

Aldus.
  FOK!fotograaf woensdag 1 januari 2025 @ 21:50:32 #43
145146 Andyy
pi_216140810

Nieuw project gekocht, 34 cm stuur gemonteerd, stuur niet geslammed, zit een 2mm spacer onder. Wielen zijn onderweg, kan ik binnenkort mooi ritjes doen van 25 gemiddeld
pi_216141059
quote:
6s.gif Op woensdag 1 januari 2025 21:50 schreef Andyy het volgende:
[ afbeelding ]
Nieuw project gekocht, 34 cm stuur gemonteerd, stuur niet geslammed, zit een 2mm spacer onder. Wielen zijn onderweg, kan ik binnenkort mooi ritjes doen van 25 gemiddeld
AXS is wel de shit qua schakelen. En clean opbouwen _O_
Vakman pur sang
  FOK!fotograaf woensdag 1 januari 2025 @ 22:47:04 #45
145146 Andyy
pi_216141537
Zat er al op, maar heb wel eens een fiets opgebouwd met e-tap. Ideaal inderdaad.
pi_216144033
quote:
[ afbeelding ]
Mooi strak ogende fiets Andy! Wat is dat voor stuur en stuurpen?
Mijn foto's op Flickr!
  donderdag 2 januari 2025 @ 10:04:34 #47
545 dop
pi_216144240
quote:
14s.gif Op woensdag 1 januari 2025 21:10 schreef Z het volgende:
Ik heb het idee dat het bij mijn op te bouwen gravelaar prima gaat met buitenkabel. Grote in- en uitgangen (en geen cable-stops meen ik).

Als je nergens kabel stops hebt zal het vast lukken.
Mijn voorkeur heeft het niet een heel lange shift kabels heeft meer weerstand dan een liner.
Het belangrijkste is dat de kabel zonder te scherpe bochten door het frame gaat, en de binnenkabel met zo min mogelijk weerstand kan bewegen. Dat lukt doorgaans makkelijker met een liner.
Als je voor buitenkabel gaat bespaar dan in elk geval niet op kosten en kies niet voor goedkope kabels.
Jagwire is in mijn ervaring veel beter dan standaard Shimano.

[ Bericht 7% gewijzigd door dop op 02-01-2025 10:09:36 ]
pi_216144541
+1 voor Jagwire idd! En voordat je de binnenkabel erin doet hem ff inspuiten met wat WD40.
pi_216144546
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 10:32 schreef Tommeke het volgende:
+1 voor Jagwire idd! En voordat je de binnenkabel erin doet hem ff inspuiten met wat WD40.
Wd40 is geen smeermiddel
Vakman pur sang
  donderdag 2 januari 2025 @ 10:39:24 #50
545 dop
pi_216144599
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2025 10:33 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Wd40 is geen smeermiddel
Water displacement, doet dat een lampje gaan branden?
pi_216144643
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2025 10:39 schreef dop het volgende:

[..]
Water displacement, doet dat een lampje gaan branden?
WD40 droogt snel weg.
Je kunt beter een goed vet speciaal voor die toepassing gebruiken op de kabels.
Vakman pur sang
pi_216147625
Wat zou je dan aanraden? Ik gebruik ook wel eens Brunox Turbo Spray.
  FOK!fotograaf donderdag 2 januari 2025 @ 15:31:34 #53
145146 Andyy
pi_216147711
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 09:46 schreef Gripper het volgende:

[..]
Mooi strak ogende fiets Andy! Wat is dat voor stuur en stuurpen?
Zipp stuurpen, 130mm met zwarte tape op de logo’s. Vond het te schreeuwerig.
Stuur is een 34 cm stuur van BikeDoc op aliexpress, zag het op Weightweenies voorbij komen en wilde graag een smal stuur.
  FOK!fotograaf donderdag 2 januari 2025 @ 15:34:45 #54
145146 Andyy
pi_216147754
De betere kabels hebben teflon coating of een ander smeermiddel in de buitenkabel. Die hebben niks nodig. Anders een vloeibare wax? Blijft waarschijnlijk beter zitten dan ander smeermiddel
pi_216155180
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 15:31 schreef Andyy het volgende:

[..]
Zipp stuurpen, 130mm met zwarte tape op de logo’s. Vond het te schreeuwerig.
Stuur is een 34 cm stuur van BikeDoc op aliexpress, zag het op Weightweenies voorbij komen en wilde graag een smal stuur.
Is het ook wennen, zo’n smal stuurtje?
pi_216155260
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 22:58 schreef Tommeke het volgende:

[..]
Ja vind ik wel, maar het went snel..merk het vooral als ik regelmatig switch tussen fiets met 41cm en 38cm bovenop de shifters.

Bergop vind ik een smaller stuur wel minder fijn trouwens.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_216155405
quote:
[ afbeelding ]
Ik vind 38cm al smal. 34cm...waarom zou je dat willen? Ja het is aero, dat snap ik...maar zo lang je geen koersen rijdt lijkt het me niet echt nodig. En voor wel koersen, het is een stuk minder wendbaar staande sprinten gaat ruk.
  FOK!fotograaf vrijdag 3 januari 2025 @ 11:32:06 #58
145146 Andyy
pi_216158734
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 22:58 schreef Tommeke het volgende:

[..]
Ik reed al met 38 en shifters naar binnen gedraaid. Dus effectief verandert er niet zoveel aan mn houding. Kwam er net wel achter dat het 28cm tops en 34 drops is… iets smaller dan ik had verwacht. Maar nog geen echt ritje mee gedaan
pi_216158979
Oh je kan nog naar 26 cm Andy, pas dan wordt het echt too narrow :P

https://www.bikeradar.com/advice/sizing-and-fit/narrow-handlebars
Mijn foto's op Flickr!
pi_216159206
Goed om te weten is dat een lage drop minder aero is dan het stuur wat hoger waardoor je de schouders wat op kunt trekken en je hoofd lager hebt. Narrow = aero.

Je ziet tijdrijders tegenwoordig ook hun stuur een stuk hoger hebben dan vroeger
pi_216194894
Heb je een linkje naar he ttopic op WW? En eventueel een linkje naar de ali pagina?
  FOK!fotograaf woensdag 8 januari 2025 @ 00:12:27 #62
145146 Andyy
pi_216210264
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 20:37 schreef McM77 het volgende:
Heb je een linkje naar he ttopic op WW? En eventueel een linkje naar de ali pagina?
https://weightweenies.sta(...)hp?t=175347&start=15
https://nl.aliexpress.com/item/1005007226939428.html
pi_216210798
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 15:25 schreef Tommeke het volgende:
Wat zou je dan aanraden? Ik gebruik ook wel eens Brunox Turbo Spray.
Parktool HPG-1
Vakman pur sang
pi_216365595
Om de hoeveel jaar update shimano zijn groepsets? De 105 Di2 komt uit 2022 las ik. Is het dan zo dat er ergens dit jaar of misschien volgend jaar een nieuwe versie van de 105 Di2 aankomt? Of duurt dat nog wel wat langer?
  maandag 20 januari 2025 @ 13:26:26 #65
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_216365843
Geen idee, denk nog wel wat langer eigenlijk. Nu ze op 12 speed zitten. Is weinig vanuit DuraAce dat nog door moet vloeien toch?
  maandag 20 januari 2025 @ 13:26:33 #66
545 dop
pi_216365845
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 13:00 schreef Stansfield het volgende:
Om de hoeveel jaar update shimano zijn groepsets? De 105 Di2 komt uit 2022 las ik. Is het dan zo dat er ergens dit jaar of misschien volgend jaar een nieuwe versie van de 105 Di2 aankomt? Of duurt dat nog wel wat langer?
Shimano gebuikt doorgaans
Trinkeldown voor upgrades. Veranderingen verhuizen dus van groep naar groep, dat gebeurt niet voor alle groepen tegelijk en niet altijd op het zelfde tempo.
Ik weet niet op welke upgrade je hoopt of wacht, maar kijk omhoog en bedenk wat er nu van ultegra en Dura Ace naar beneden zou kunnen verhuizen.
Ik heb de racefiets groepen van Shimano niet zo gevolgd de laatst tijd maar op het oog verwacht ik dat ultegra eerder aan de beurt is voor een upgrade.
En geheel draadloos voor dura ace misschien?
pi_216365877
Bedankt voor de info. Het gaat ook nergens over. Mijn racefiets begint toch wel wat meer aan vervanging toe re raken en ik vind de schijfremmen van ultegra wat mooier dan van 105 en bij Ultegra heb je de optie met de knopjes op de shifters om te wisselen van scherm op je wahoo/garmin. Wat ook wel een grappige feature is.
Dus wat ik zeg niks groots maar wel jammer als ik nu net iets koop en in de zomer komt er een nieuwe 105 di2 met deze opties er wel op.
  maandag 20 januari 2025 @ 13:50:59 #68
545 dop
pi_216366092
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 13:30 schreef Stansfield het volgende:
Bedankt voor de info. Het gaat ook nergens over. Mijn racefiets begint toch wel wat meer aan vervanging toe re raken en ik vind de schijfremmen van ultegra wat mooier dan van 105 en bij Ultegra heb je de optie met de knopjes op de shifters om te wisselen van scherm op je wahoo/garmin. Wat ook wel een grappige feature is.
Dus wat ik zeg niks groots maar wel jammer als ik nu net iets koop en in de zomer komt er een nieuwe 105 di2 met deze opties er wel op.
ik weet het niet helemaal zeker maar die knopjes zaten op grx 11speed, maar zijn op de 12 speed verdwenen volgens mij . Semi draadloos en 12 speed was daar de laatste verandering.
Lijkt mij een optie die langzaam gaat verdwijnen of meer als aparte toevoeging komt zoals met sprint shifters.
Maar dat is puur mijn gok/gedachte, geen idee wat ze werkelijk van plan zijn.
pi_216366206
Dan ga ik daar mijn zoektoch niet vanaf laten hangen.

Nu ik hier toch ben. Mensen tips voor een nieuwe racefiets.
Wensen:
Carbon Frame
Carbon Wielen (die geschikt zijn voor een rijder van boven de 100 kilo)
Elektronisch schakalen
Kabels intern
Powermeter
Budget onder de 5k.

Tot nu toe gezien:
Giant TCR Advanced Pro 1 Di2 - voldoet aan alle eisen zelfs een goede dealer in mijn woonplaats die het verkoopt. Wielen kunnen 130 kilo dragen. Mist wel een beetje de wow factor.
https://www.giant-bicycles.com/nl/tcr-advanced-pro-1-di2-2025

Sensa Giulia Evo Integrale Matt Black & Hologram - wat "dikkere" fiets dan de giant. Nadeel geen dealer in de buurt en de wielen hebben of max 100 of max 120 kilo draaggewicht. Van sensa zelf kreeg ik als reactie 100 kilo en van 12gobiking 120 kilo. Optie zou nog zijn goedkoopste wielen eronder en dan handgespaakte wielen apart kopen en de standaard wielen weer proberen te verkopen. Nadeel veel gedoe.
https://www.sensabikes.co(...)ogram/s25cd597eimb50

Wat zou jullie voorkeur zijn van deze 2? Of mogelijk nog andere opties waar ik nog niet aan gedacht heb.
Ben niet merk gebonden, meer zoveel mogelijk waar voor mijn geld.
  maandag 20 januari 2025 @ 14:02:19 #70
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_216366218
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 13:30 schreef Stansfield het volgende:
Hmm, ik dacht dat een vriend met 105 di2 wel zn Garmin kon bedienen ermee.

Ik zou 105di2 kopen en dan Ultegra schijven :P
pi_216366267
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 14:01 schreef Stansfield het volgende:

Wensen:
Carbon Frame
Elektronisch schakalen
Kabels intern
Powermeter
Budget onder de 5k.

Tot nu toe gezien:
Giant TCR Advanced Pro 1 Di2 - voldoet aan alle eisen zelfs een goede dealer in mijn woonplaats die het verkoopt. Wielen kunnen 130 kilo dragen. Mist wel een beetje de wow factor.

Sensa Giulia Evo Integrale Matt Black & Hologram - wat "dikkere" fiets dan de giant. Nadeel geen dealer in de buurt en de wielen hebben of max 100 of max 120 kilo draaggewicht. Van sensa zelf kreeg ik als reactie 100 kilo en van 12gobiking 120 kilo. Optie zou nog zijn goedkoopste wielen eronder en dan handgespaakte wielen apart kopen en de standaard wielen weer proberen te verkopen. Nadeel veel gedoe.

Wat zou jullie voorkeur zijn van deze 2? Of mogelijk nog andere opties waar ik nog niet aan gedacht heb.
https://www.canyon.com/nl(...)rahmenfarbe=R107_P01
  maandag 20 januari 2025 @ 14:09:28 #72
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_216366277
Ik zou vooral een fiets zoeken die je mooi vindt. Voor 300-350 euro heb je er zo een powermeter op, als dat de beperkende factor is.

Mijn keuze was ook die Aeroad hierboven. Maar als je ook af en toe gravel wil doen is er ook veel leuks.
pi_216366546
quote:
Ook gezien maar zowel wit als dat groene vind ik echt niet mooi...
pi_216367024
Ik zou die Giant doen. Ik vind de ranke vorm veel mooier dan zo'n hoekige Canyon. Met Sensa heb ik niks. Vind ik geen A-merk zoals Giant en Canyon dat zijn, geloof ik.
Aldus.
pi_216367307
M'n gravelaar is nagenoeg klaar. Paar kleine dingetjes nog. De geometrie is me nog wel een beetje een raadsel, geen idee nog hoe ik het best op dat ding kan zitten.

Helaas geen zonnetje vandaag om het paars te laten shinen.
Aldus.
  maandag 20 januari 2025 @ 15:58:52 #76
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_216367340
quote:
2s.gif Op maandag 20 januari 2025 15:54 schreef Z het volgende:
M'n gravelaar is nagenoeg klaar. Paar kleine dingetjes nog. De geometrie is me nog wel een beetje een raadsel, geen idee nog hoe ik het best op dat ding kan zitten.

[ afbeelding ]

Helaas geen zonnetje vandaag om het paars te laten shinen.
Supermooie fiets!

Wat is het probleem met de geometrie? Te hoog vooraan?
pi_216367425
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 15:58 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Supermooie fiets!

Wat is het probleem met de geometrie? Te hoog vooraan?
Dank!

Ik heb er nog niet in fietskleren op gezeten en ook nog niet echt op gefietst. Het zit wat anders dan m'n andere fietsen. Maar heb nog geen echte afstellingen gedaan etc.
Aldus.
pi_216367647
quote:
2s.gif Op maandag 20 januari 2025 16:10 schreef Z het volgende:

[..]
Dank!

Ik heb er nog niet in fietskleren op gezeten en ook nog niet echt op gefietst. Het zit wat anders dan m'n andere fietsen. Maar heb nog geen echte afstellingen gedaan etc.
Heb je de website van geometriegeeks al eens bekeken? Daar staan echt heel veel fietsen in qua geometrie. Het heeft mij heel erg goed geholpen bij het uitkiezen en afstellen van m’n gravelbike afgelopen najaar.

Uiteindelijk nog wel ff lopen klooien met de zadelhoogte en ik heb er ook een iets langere stuurpen opgezet dan ik in eerste instantie beoogd had. Maar het is echt een fijne vergelijkingstool.

Ik wilde eerst een Canyon gravelbike, maar kwam er dankzij deze site uit dat Felt mij veel beter zou passen, omdat die qua stack en reach dichter bij m’n racefiets ligt en een kortere wielbasis heeft. Daarom dus ook voor de Felt gegaan.

Echt een mooie fiets heb je trouwens!
pi_216367827
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 14:01 schreef Stansfield het volgende:

Wensen:
Carbon Frame
Elektronisch schakalen
Kabels intern
Powermeter
Budget onder de 5k.

Tot nu toe gezien:

Die Giant heeft wel een sportieve zit, moet je ook maar net zin in hebben.
pi_216389556

Mijn racer (wit) en graveler (zwart). Moet toch niet al te lastig zijn om m'n gravelaar af te stellen. Omdat ik knetterende griep heb gehad, heb ik en nog niet echt op kunnen fietsen. Alleen een klein stukje door de stad zojuist. Lekkere fiets! De grote banden voelen wel wat lomp vergeleken met m'n racer maar dat lijkt me normaal. Ik ga denk ik op zoek naar een tweede wielset die ik tubeless ga maken met banden met noppen et cetera.

@Lospedrosa : heb jij die Orbea nog gekocht. Ben ik wel benieuwd naar.
Aldus.
  woensdag 22 januari 2025 @ 14:02:53 #81
545 dop
pi_216390223
quote:
2s.gif Op woensdag 22 januari 2025 13:08 schreef Z het volgende:
[ afbeelding ]

Mijn racer (wit) en graveler (zwart). Moet toch niet al te lastig zijn om m'n gravelaar af te stellen. Omdat ik knetterende griep heb gehad, heb ik en nog niet echt op kunnen fietsen. Alleen een klein stukje door de stad zojuist. Lekkere fiets! De grote banden voelen wel wat lomp vergeleken met m'n racer maar dat lijkt me normaal. Ik ga denk ik op zoek naar een tweede wielset die ik tubeless ga maken met banden met noppen et cetera.

@:Lospedrosa : heb jij die Orbea nog gekocht. Ben ik wel benieuwd naar.
Gaan we onze stadsfiets straks ook afstellen als of het een racefiets is?
Ga eerst een een beetje fietsen en bedenk je dan hoe je wil dat hij aanvoelt.
Iets breder stuur iets meer stack en iets kortere reach.
Aero houding veel minder van belang en wat meer ruimte om te gooien en smijten met je fiets.
pi_216390300
Het is wel lekker om een referentiepunt te hebben. En het is en enigszins racige gravelaar. Verder helemaal met je eens uiteraard.
Aldus.
pi_216392457
quote:
1s.gif Op woensdag 22 januari 2025 14:02 schreef dop het volgende:

[..]
Gaan we onze stadsfiets straks ook afstellen als of het een racefiets is?

Heb jij dat dan niet? :o
pi_216394553
quote:
2s.gif Op woensdag 22 januari 2025 13:08 schreef Z het volgende:
[ afbeelding ]

@:Lospedrosa : heb jij die Orbea nog gekocht. Ben ik wel benieuwd naar.
Die Orbea Gravel? Euhm nee die staat nog steeds in de winkelwagen. Was erg druk en fiets meer binnen dan buiten momenteel ivm onmeunig schijtweer continue. :(
Vakman pur sang
pi_216399171
Afgelopen zaterdag mijn nieuwe fiets projectje afgerond.

Via Elves uk & Europe een frame, zadelpen en stuur besteld.
op Aliexpress een setje Elitewheels edge 50mm gekocht.
Bij Wim de Vos een 105di 2 groepset voor "weinig"

Het frame via de configurator van Elves helemaal zelf kunnen laten spuiten naar wens, voor een meerprijs van 50!! euro.
Dag later krijg je de ontwerptekening binnen.
Na akkoord geven word de fiets gespoten. 3 Weken later kreeg ik de foto's daarvan.
Ook daar weer akkoord op gegeven en weer 2 weken later kwam het frame al binnen.

Deze met iemand van de fietsclub opgebouwd en zie hier het resultaat!

Voor een compleet bouwverslag met foto's, zie het topic op fiets.nl
https://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?t=101704

Heb er nog niet op gefietst, alleen paar keer de straat op en neer om di2 even te testen
(wat schakelt dat top!!)
Dus de echte review laat nog even op zich wachten tot het beter weer is
pi_216399392
Ik vind m tof Flip! Mooie kleurstelling en je hebt een hoop waarde gecreëerd voor een schappelijke prijs :)
Mijn foto's op Flickr!
pi_216408494
Ja, heel erg geslaagd. Mooi aero zonder dat het meteen over the top is.
pi_216409870
Toevallig trouwens dat jij ook gedoe had met een T47 bracket. M’n gravelbike heeft een T47a bracket (asymmetrisch) en die bleek na 2.000 al verrot te zijn. Op zich niet gek, want heb er dit najaar heel veel mee in de modder gefietst en ik heb geen zin in drie keer per week poetsen, dus schoonmaken gaat meestal met de hogedruk.

Had bij Hollandbikeshop nieuwe lagers en een tool gekocht, maar die tool bleek dus te ruim te zijn. De enige plek waar ik zo snel een passende kon vinden was AliExpress, dus ik heb nog 2 weken met een verrot bottombracket gefietst. Dat Ali-ding past dan wel weer perfect in een sleutel voor Shimano BSA-lagers. Hebben ze slim gemaakt!

Overigens waren de goedkoopste lagers die ik kon vinden alsnog 99 euro, dus ik moet maar ff wat voorzichtiger gaan schoonmaken :D
pi_216410140
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 07:07 schreef Tommeke het volgende:
Toevallig trouwens dat jij ook gedoe had met een T47 bracket. M’n gravelbike heeft een T47a bracket (asymmetrisch) en die bleek na 2.000 al verrot te zijn. Op zich niet gek, want heb er dit najaar heel veel mee in de modder gefietst en ik heb geen zin in drie keer per week poetsen, dus schoonmaken gaat meestal met de hogedruk.

Had bij Hollandbikeshop nieuwe lagers en een tool gekocht, maar die tool bleek dus te ruim te zijn. De enige plek waar ik zo snel een passende kon vinden was AliExpress, dus ik heb nog 2 weken met een verrot bottombracket gefietst. Dat Ali-ding past dan wel weer perfect in een sleutel voor Shimano BSA-lagers. Hebben ze slim gemaakt!

Overigens waren de goedkoopste lagers die ik kon vinden alsnog 99 euro, dus ik moet maar ff wat voorzichtiger gaan schoonmaken :D
Welk merk fiets heb je dan? Vaak kun je via de website van je merk de tools kopen.
Tenminste bij Orbea bv kan dat tegen schappelijke prijzen.
Vakman pur sang
pi_216410182
Ik heb best wel wat specialistisch gereedschap van Alie wat prima spul is. Een hele mooie en overcomplete lagerpers bijvoorbeeld.

Wel heel exotische lagers als ze zo duur waren!
Aldus.
pi_216410212
@Tommeke, Woei, dat waren dure lagers zeg!

Die tool die ik nodig had was via Mantel, futuremshop etc ook nergens te vinden.
Alleen op bol.com maar dan nog de vraag of hij goed was.

De buurman had er eerst 1 geprint, van een 3d tekeningen gevonden met google..
Alleen was die net 3mm te krap, dat bestand heeft hij wat opgerekt, en #2 paste toen gelukkig wel.

Kreeg net gisteren nog mail van Elves met een TT link naar de tool die ze opgestuurd hebben.
Toch wel netjes dat ze dat doen :)
pi_216410341
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 07:07 schreef Tommeke het volgende:

Icetoolz M099 is de juiste volgens mij.
https://mijnfietsonderdel(...)7uk3zHUijKZBv83JTAWk

Icetoolz verkoopt alle soorten en maten bracketspul maar het kon ook weleens uit dezelfde Chineze fabriek komen. :9 :P
Vakman pur sang
pi_216410604
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 08:33 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Welk merk fiets heb je dan? Vaak kun je via de website van je merk de tools kopen.
Tenminste bij Orbea bv kan dat tegen schappelijke prijzen.
Ik heb een Felt, maar die bieden dat volgens mij niet aan. Die M099 had ik ook al besteld, maar die is te ruim. T47A heeft eentje met een doorsnee van zo’n 48mm nodig. SRAM DUB is qua diameter ook goed, alleen heeft die dan weer 12 tandjes ipv. 16. Echt handig joh, die fabrikanten met al hun standaarden :')

Mantel heeft er wel eentje die zo op het oog leek te passen, maar die was niet op voorraad en kost 35 euro. Dus toen maar voor een paar euro eentje van Ali besteld. Werkt top. En idd, zulk spul uit China is vaak van prima kwaliteit.

Mocht iemand hier ooit zo’n M099 ding nodig hebben, stuur me maar een DM!

@Flip: cool om zoiets zelf te printen!
pi_216410714
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 09:32 schreef Tommeke het volgende:

[..]
Ik heb een Felt, maar die bieden dat volgens mij niet aan. Die M099 had ik ook al besteld, maar die is te ruim. T47A heeft eentje met een doorsnee van zo’n 48mm nodig. SRAM DUB is qua diameter ook goed, alleen heeft die dan weer 12 tandjes ipv. 16. Echt handig joh, die fabrikanten met al hun standaarden :')

Mantel heeft er wel eentje die zo op het oog leek te passen, maar die was niet op voorraad en kost 35 euro. Dus toen maar voor een paar euro eentje van Ali besteld. Werkt top. En idd, zulk spul uit China is vaak van prima kwaliteit.

Mocht iemand hier ooit zo’n M099 ding nodig hebben, stuur me maar een DM!

@:Flip: cool om zoiets zelf te printen!
Ja om gek van te worden al die afwijkende “standaarden” heb hier hele kasten vol speciaal gereedschap wat je na 3 keer nooit weer gebruikt :')
Vakman pur sang
pi_216411285
Dat is het ook met dat soort tools, die heb je maar echt zeer zelden nodig..
Dan is zo'n ali tooltje echt dikke prima.

@Tommeke, ik heb het zelf niet geprint hoor haha.. een handige buurman heeft zo'n ding en tekent voor zijn werk ook veel mallen voor kunststof verpakkingen. Hij had een bestaande tekening ook zo aangepast.
Hij heeft nu ook alweer een opdracht te pakken voor @Patroon zijn fiets ;-)
pi_216411307
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 10:40 schreef Flipmoehoe het volgende:
Dat is het ook met dat soort tools, die heb je maar echt zeer zelden nodig..
Dan is zo'n ali tooltje echt dikke prima.

@:tommeke, ik heb het zelf niet geprint hoor haha.. een handige buurman heeft zo'n ding en tekent voor zijn werk ook veel mallen voor kunststof verpakkingen. Hij had een bestaande tekening ook zo aangepast.
Hij heeft nu ook alweer een opdracht te pakken voor @:Patroon zijn fiets ;-)
oh ja, jij zit hier ook he!
pi_216411416
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 10:42 schreef Patroon het volgende:

[..]
oh ja, jij zit hier ook he!
idd! al post ik niet zo veel hier. Lees wel altijd mee :)
(op tweakers ben ik wel wat actiever in het wielren topic, maar daar hang jij niet rond geloof ik ?!)
pi_216411481
Nee klopt, ik kom hier eigenlijk ook nooit meer, maar jij had mij getagd en dat zag ik.
pi_216411566
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 09:46 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja om gek van te worden al die afwijkende “standaarden” heb hier hele kasten vol speciaal gereedschap wat je na 3 keer nooit weer gebruikt :')
Precies. Echt heel irritant.

Ik had eerst een Specialized Venge en die had precies dezelfde maat balhoofd en achterpatje als m’n crosser en de racefiets van m’n vriendin. Nu heb ik een Tarmac met een ander balhoofd en achterpat en m’n gravelbike wijkt dus ook af.

Die balhoofdlagers kocht ik altijd per 5 stuks in zodat ik een voorraadje had, maar dat heeft nu geen zin meer helaas.
pi_216411728
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 11:01 schreef Tommeke het volgende:

[..]
Precies. Echt heel irritant.

Ik had eerst een Specialized Venge en die had precies dezelfde maat balhoofd en achterpatje als m’n crosser en de racefiets van m’n vriendin. Nu heb ik een Tarmac met een ander balhoofd en achterpat en m’n gravelbike wijkt dus ook af.

Die balhoofdlagers kocht ik altijd per 5 stuks in zodat ik een voorraadje had, maar dat heeft nu geen zin meer helaas.
Daarom ook gewoon losse kogels gebruiken. :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')