SPOILER: online shoppenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: Fiets cafe'sOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Aldus.
Hmm alleen de loop van de achtervork kan ik me bedenken. Wat zou nog meer in de weg zitten?quote:Op dinsdag 19 november 2024 12:09 schreef Z het volgende:
Wat zijn de redenen dat er een maximum grootte is voo reen kettingblad bij een frame?
"CHAINRING: 48T max chainring size (single or double)."
zal wel samen hangen met de breedte van de achterbrug voor er steeds bredere gravelbanden in te kunnen duwen?quote:Op dinsdag 19 november 2024 12:10 schreef Z het volgende:
Wat zijn de redenen dat er een maximum grootte is voo reen kettingblad bij een frame?
Liggende achtervork (of chain stay), komt steeds verder naar buiten, bij een te groot tandwiel raak je die dan. Vandaar dat je tegenwoordig ook al hele rare constructies ziet daar.quote:Op dinsdag 19 november 2024 12:10 schreef Z het volgende:
Q-factor, wielbasis, kettinglijn, steek achteras, wielmaat en bandbreedte.quote:Op dinsdag 19 november 2024 12:09 schreef Z het volgende:
Zoek je nog een leuke nieuwe "fietstechnieker-die-dingen-in-heldere-taal-kan-uitleggen" baan ?quote:Op dinsdag 19 november 2024 21:59 schreef dop het volgende:
[..]
Q-factor, wielbasis, kettinglijn, steek achteras, wielmaat en bandbreedte.
Vroeger hadden raceframes achter een steek van 135mm en voor 2 of zelfs 3 kettingbladen zat het grootste kettingblad meer naar buiten omdat het slechts een deel van de cassette bediende van het opzichzelf smallere cassette.
En een maximale bandenmaat van 23 tot 25 mm
Door schijfremmen bredere banden bredere cassette met meer tandwielen en een single voor verschuift alles in negatieve zin
142steek is standaard om schijfremmen en en grotere cassettes kwijt te kunnen.
Waar 25mm banden vroeger de bovengrens was is het nu de ondergrens. En singel voorblad lijkt ook steeds meer de standaard te worden. (Moet meer naar binnen om de ketting lijn geschikt te maken om de hele cassette te bedienen)
Het enige wat we wel gelijk proberen te houden is de Q factor (Afstand van crank tot crank), en de wielbasis.
Een grotere Q of wielbasis zouden wat extra ruimte kunnen creëren.
quote:Op woensdag 20 november 2024 10:39 schreef Gripper het volgende:
[..]
Zoek je nog een leuke nieuwe "fietstechnieker-die-dingen-in-heldere-taal-kan-uitleggen" baan ?
En beenstukken dan? Ik moet echt niet aan blote benen denken met dit weer.quote:Op donderdag 21 november 2024 18:33 schreef Isdatzo het volgende:
Teringjantje. Dacht ik kan nog wel een threshold training buiten doen. Natuurlijk wel wat frisjes, maar de weg was redelijk droog en binnen fietsen is gewoon kut. Dus let's go. Kom ik met m'n korte broek (mijn knie verdraagt lange fietsbroeken niet zo best) in een sneeuwbui terecht... daarna ik nat, de weg nat, modder, alles.
IJskoud brrrrrrrr, kreeg ook geen vermogen meer uit m'n poten geperst. Leuk man, fietsen.
#liefdagboek
Korte broek? Ben je gek in je hoofd.quote:Op donderdag 21 november 2024 18:33 schreef Isdatzo het volgende:
Teringjantje. Dacht ik kan nog wel een threshold training buiten doen. Natuurlijk wel wat frisjes, maar de weg was redelijk droog en binnen fietsen is gewoon kut. Dus let's go. Kom ik met m'n korte broek (mijn knie verdraagt lange fietsbroeken niet zo best) in een sneeuwbui terecht... daarna ik nat, de weg nat, modder, alles.
IJskoud brrrrrrrr, kreeg ook geen vermogen meer uit m'n poten geperst. Leuk man, fietsen.
#liefdagboek
Die gozer is natuurlijk de local legend van Doesburg/Dieren en kan het niet hebben dat er ineens a new kid in town is. Dus die moest jou even op je plek zetten. met je smalle kutbandjes.quote:Op donderdag 21 november 2024 23:43 schreef Tommeke het volgende:
Ik had trouwens iets doms. Ik fietste lekker rustig een klim op, het bos in en ik haalde al vrij snel een mountainbiker in. Was zelf op m’n gravelbike. Ik groette en hij groette niet echt terug.
Na een tijdje hoor ik hem in m’n wiel zitten. Blijkbaar was hij naar me toegefietst. Dat vond ik al een beetje irritant. Laa me gewoon ff, maar goed. Op een iets steiler stukje ga ik altijd eventjes staan om tempo te houden en dat deed ik nu ook weer. Daarna ging ik weer zitten en nam ik een slokje water.
Ineens, vlak voor de top, haalt die kerel me sprintend in terwijl hij me recht in m’n ogen aankeekToen dacht ik wel ‘ja, daaaag’ en ben ik weer langs hem gegaan. Op z’n Strava zag ik dat hij daarna meteen afsloeg en dat z’n hartslag nergens zo hoog was als daar en dat hij z’n ritje ‘relax’ noemde
#liefdagboek
Gefeliciteerd!quote:Op donderdag 28 november 2024 16:17 schreef Fretwork het volgende:
Twee weken geleden vader geworden van een zoontje
Ik ga Grippers gravelrit overslaan denk ik maar
Proficiat.quote:Op donderdag 28 november 2024 16:17 schreef Fretwork het volgende:
Van harte!quote:Op donderdag 28 november 2024 16:17 schreef Fretwork het volgende:
Gefeliciteerd!quote:Op donderdag 28 november 2024 16:17 schreef Fretwork het volgende:
Gefeliciteerd nu wordt het nooit meer zoals het was.quote:Op donderdag 28 november 2024 20:56 schreef Fretwork het volgende:
Thanks allemaal! Mn FTP heb ik al uitgewuifd, vanaf nu moet het op bluf en gogme.
Oneens. Ik ben pas weer echt gaan fietsen na de geboorte van mijn dochter.quote:Op donderdag 28 november 2024 19:35 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Gefeliciteerd!
En RIP aan je FTP.
Mooi manquote:Op donderdag 28 november 2024 16:17 schreef Fretwork het volgende:
Gefeliciteerd 🥳quote:Op donderdag 28 november 2024 16:17 schreef Fretwork het volgende:
Verschilt per merk type fiets.quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:25 schreef Z het volgende:
Moeten de kabels naar de derailleurs intern ook in een buitenkabel/case/hoes? Of kunnen ze daar "naakt" doorheen?
Waarom raad je dat af?quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:04 schreef dop het volgende:
[..]
Verschilt per merk type fiets.
Een liner is meestal wel aan te raden.
https://www.mantel.com/jagwire-slick-lube-liner.
Buitenkabel in het frame zou ik afraden.
Niet flexibel genoeg, past vaak niet, bespaar jezelf veel gedoe.quote:
AXS is wel de shit qua schakelen. En clean opbouwenquote:Op woensdag 1 januari 2025 21:50 schreef Andyy het volgende:
[ afbeelding ]
Nieuw project gekocht, 34 cm stuur gemonteerd, stuur niet geslammed, zit een 2mm spacer onder. Wielen zijn onderweg, kan ik binnenkort mooi ritjes doen van 25 gemiddeld
Mooi strak ogende fiets Andy! Wat is dat voor stuur en stuurpen?quote:Op woensdag 1 januari 2025 21:50 schreef Andyy het volgende:
[ afbeelding ]
Nieuw project gekocht, 34 cm stuur gemonteerd, stuur niet geslammed, zit een 2mm spacer onder. Wielen zijn onderweg, kan ik binnenkort mooi ritjes doen van 25 gemiddeld
Als je nergens kabel stops hebt zal het vast lukken.quote:Op woensdag 1 januari 2025 21:10 schreef Z het volgende:
Ik heb het idee dat het bij mijn op te bouwen gravelaar prima gaat met buitenkabel. Grote in- en uitgangen (en geen cable-stops meen ik).
Bekijk deze YouTube-video
Wd40 is geen smeermiddelquote:Op donderdag 2 januari 2025 10:32 schreef Tommeke het volgende:
+1 voor Jagwire idd! En voordat je de binnenkabel erin doet hem ff inspuiten met wat WD40.
Water displacement, doet dat een lampje gaan branden?quote:
WD40 droogt snel weg.quote:Op donderdag 2 januari 2025 10:39 schreef dop het volgende:
[..]
Water displacement, doet dat een lampje gaan branden?
Zipp stuurpen, 130mm met zwarte tape op de logo’s. Vond het te schreeuwerig.quote:Op donderdag 2 januari 2025 09:46 schreef Gripper het volgende:
[..]
Mooi strak ogende fiets Andy! Wat is dat voor stuur en stuurpen?
Is het ook wennen, zo’n smal stuurtje?quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:31 schreef Andyy het volgende:
[..]
Zipp stuurpen, 130mm met zwarte tape op de logo’s. Vond het te schreeuwerig.
Stuur is een 34 cm stuur van BikeDoc op aliexpress, zag het op Weightweenies voorbij komen en wilde graag een smal stuur.
Ja vind ik wel, maar het went snel..merk het vooral als ik regelmatig switch tussen fiets met 41cm en 38cm bovenop de shifters.quote:Op donderdag 2 januari 2025 22:58 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Is het ook wennen, zo’n smal stuurtje?
Ik vind 38cm al smal. 34cm...waarom zou je dat willen? Ja het is aero, dat snap ik...maar zo lang je geen koersen rijdt lijkt het me niet echt nodig. En voor wel koersen, het is een stuk minder wendbaar staande sprinten gaat ruk.quote:Op woensdag 1 januari 2025 21:50 schreef Andyy het volgende:
[ afbeelding ]
Ik reed al met 38 en shifters naar binnen gedraaid. Dus effectief verandert er niet zoveel aan mn houding. Kwam er net wel achter dat het 28cm tops en 34 drops is… iets smaller dan ik had verwacht. Maar nog geen echt ritje mee gedaanquote:Op donderdag 2 januari 2025 22:58 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Is het ook wennen, zo’n smal stuurtje?
https://weightweenies.sta(...)hp?t=175347&start=15quote:Op maandag 6 januari 2025 20:37 schreef McM77 het volgende:
Heb je een linkje naar he ttopic op WW? En eventueel een linkje naar de ali pagina?
Parktool HPG-1quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:25 schreef Tommeke het volgende:
Wat zou je dan aanraden? Ik gebruik ook wel eens Brunox Turbo Spray.
Shimano gebuikt doorgaansquote:Op maandag 20 januari 2025 13:00 schreef Stansfield het volgende:
Om de hoeveel jaar update shimano zijn groepsets? De 105 Di2 komt uit 2022 las ik. Is het dan zo dat er ergens dit jaar of misschien volgend jaar een nieuwe versie van de 105 Di2 aankomt? Of duurt dat nog wel wat langer?
ik weet het niet helemaal zeker maar die knopjes zaten op grx 11speed, maar zijn op de 12 speed verdwenen volgens mij . Semi draadloos en 12 speed was daar de laatste verandering.quote:Op maandag 20 januari 2025 13:30 schreef Stansfield het volgende:
Bedankt voor de info. Het gaat ook nergens over. Mijn racefiets begint toch wel wat meer aan vervanging toe re raken en ik vind de schijfremmen van ultegra wat mooier dan van 105 en bij Ultegra heb je de optie met de knopjes op de shifters om te wisselen van scherm op je wahoo/garmin. Wat ook wel een grappige feature is.
Dus wat ik zeg niks groots maar wel jammer als ik nu net iets koop en in de zomer komt er een nieuwe 105 di2 met deze opties er wel op.
Hmm, ik dacht dat een vriend met 105 di2 wel zn Garmin kon bedienen ermee.quote:Op maandag 20 januari 2025 13:30 schreef Stansfield het volgende:
Bedankt voor de info. Het gaat ook nergens over. Mijn racefiets begint toch wel wat meer aan vervanging toe re raken en ik vind de schijfremmen van ultegra wat mooier dan van 105 en bij Ultegra heb je de optie met de knopjes op de shifters om te wisselen van scherm op je wahoo/garmin. Wat ook wel een grappige feature is.
Dus wat ik zeg niks groots maar wel jammer als ik nu net iets koop en in de zomer komt er een nieuwe 105 di2 met deze opties er wel op.
https://www.canyon.com/nl(...)rahmenfarbe=R107_P01quote:Op maandag 20 januari 2025 14:01 schreef Stansfield het volgende:
Dan ga ik daar mijn zoektoch niet vanaf laten hangen.
Nu ik hier toch ben. Mensen tips voor een nieuwe racefiets.
Wensen:
Carbon Frame
Carbon Wielen (die geschikt zijn voor een rijder van boven de 100 kilo)
Elektronisch schakalen
Kabels intern
Powermeter
Budget onder de 5k.
Tot nu toe gezien:
Giant TCR Advanced Pro 1 Di2 - voldoet aan alle eisen zelfs een goede dealer in mijn woonplaats die het verkoopt. Wielen kunnen 130 kilo dragen. Mist wel een beetje de wow factor.
https://www.giant-bicycles.com/nl/tcr-advanced-pro-1-di2-2025
Sensa Giulia Evo Integrale Matt Black & Hologram - wat "dikkere" fiets dan de giant. Nadeel geen dealer in de buurt en de wielen hebben of max 100 of max 120 kilo draaggewicht. Van sensa zelf kreeg ik als reactie 100 kilo en van 12gobiking 120 kilo. Optie zou nog zijn goedkoopste wielen eronder en dan handgespaakte wielen apart kopen en de standaard wielen weer proberen te verkopen. Nadeel veel gedoe.
https://www.sensabikes.co(...)ogram/s25cd597eimb50
Wat zou jullie voorkeur zijn van deze 2? Of mogelijk nog andere opties waar ik nog niet aan gedacht heb.
Ben niet merk gebonden, meer zoveel mogelijk waar voor mijn geld.
Ook gezien maar zowel wit als dat groene vind ik echt niet mooi...quote:Op maandag 20 januari 2025 14:08 schreef En1gma het volgende:
[..]
https://www.canyon.com/nl(...)rahmenfarbe=R107_P01
Supermooie fiets!quote:Op maandag 20 januari 2025 15:54 schreef Z het volgende:
M'n gravelaar is nagenoeg klaar. Paar kleine dingetjes nog. De geometrie is me nog wel een beetje een raadsel, geen idee nog hoe ik het best op dat ding kan zitten.
[ afbeelding ]
Helaas geen zonnetje vandaag om het paars te laten shinen.
Dank!quote:Op maandag 20 januari 2025 15:58 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Supermooie fiets!
Wat is het probleem met de geometrie? Te hoog vooraan?
Heb je de website van geometriegeeks al eens bekeken? Daar staan echt heel veel fietsen in qua geometrie. Het heeft mij heel erg goed geholpen bij het uitkiezen en afstellen van m’n gravelbike afgelopen najaar.quote:Op maandag 20 januari 2025 16:10 schreef Z het volgende:
[..]
Dank!
Ik heb er nog niet in fietskleren op gezeten en ook nog niet echt op gefietst. Het zit wat anders dan m'n andere fietsen. Maar heb nog geen echte afstellingen gedaan etc.
Die Giant heeft wel een sportieve zit, moet je ook maar net zin in hebben.quote:Op maandag 20 januari 2025 14:01 schreef Stansfield het volgende:
Dan ga ik daar mijn zoektoch niet vanaf laten hangen.
Nu ik hier toch ben. Mensen tips voor een nieuwe racefiets.
Wensen:
Carbon Frame
Carbon Wielen (die geschikt zijn voor een rijder van boven de 100 kilo)
Elektronisch schakalen
Kabels intern
Powermeter
Budget onder de 5k.
Tot nu toe gezien:
Giant TCR Advanced Pro 1 Di2 - voldoet aan alle eisen zelfs een goede dealer in mijn woonplaats die het verkoopt. Wielen kunnen 130 kilo dragen. Mist wel een beetje de wow factor.
https://www.giant-bicycles.com/nl/tcr-advanced-pro-1-di2-2025
Sensa Giulia Evo Integrale Matt Black & Hologram - wat "dikkere" fiets dan de giant. Nadeel geen dealer in de buurt en de wielen hebben of max 100 of max 120 kilo draaggewicht. Van sensa zelf kreeg ik als reactie 100 kilo en van 12gobiking 120 kilo. Optie zou nog zijn goedkoopste wielen eronder en dan handgespaakte wielen apart kopen en de standaard wielen weer proberen te verkopen. Nadeel veel gedoe.
https://www.sensabikes.co(...)ogram/s25cd597eimb50
Wat zou jullie voorkeur zijn van deze 2? Of mogelijk nog andere opties waar ik nog niet aan gedacht heb.
Ben niet merk gebonden, meer zoveel mogelijk waar voor mijn geld.
Gaan we onze stadsfiets straks ook afstellen als of het een racefiets is?quote:Op woensdag 22 januari 2025 13:08 schreef Z het volgende:
[ afbeelding ]
Mijn racer (wit) en graveler (zwart). Moet toch niet al te lastig zijn om m'n gravelaar af te stellen. Omdat ik knetterende griep heb gehad, heb ik en nog niet echt op kunnen fietsen. Alleen een klein stukje door de stad zojuist. Lekkere fiets! De grote banden voelen wel wat lomp vergeleken met m'n racer maar dat lijkt me normaal. Ik ga denk ik op zoek naar een tweede wielset die ik tubeless ga maken met banden met noppen et cetera.
@:Lospedrosa : heb jij die Orbea nog gekocht. Ben ik wel benieuwd naar.
Heb jij dat dan niet?quote:Op woensdag 22 januari 2025 14:02 schreef dop het volgende:
[..]
Gaan we onze stadsfiets straks ook afstellen als of het een racefiets is?
Die Orbea Gravel? Euhm nee die staat nog steeds in de winkelwagen. Was erg druk en fiets meer binnen dan buiten momenteel ivm onmeunig schijtweer continue.quote:Op woensdag 22 januari 2025 13:08 schreef Z het volgende:
[ afbeelding ]
Mijn racer (wit) en graveler (zwart). Moet toch niet al te lastig zijn om m'n gravelaar af te stellen. Omdat ik knetterende griep heb gehad, heb ik en nog niet echt op kunnen fietsen. Alleen een klein stukje door de stad zojuist. Lekkere fiets! De grote banden voelen wel wat lomp vergeleken met m'n racer maar dat lijkt me normaal. Ik ga denk ik op zoek naar een tweede wielset die ik tubeless ga maken met banden met noppen et cetera.
@:Lospedrosa : heb jij die Orbea nog gekocht. Ben ik wel benieuwd naar.
Welk merk fiets heb je dan? Vaak kun je via de website van je merk de tools kopen.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 07:07 schreef Tommeke het volgende:
Toevallig trouwens dat jij ook gedoe had met een T47 bracket. M’n gravelbike heeft een T47a bracket (asymmetrisch) en die bleek na 2.000 al verrot te zijn. Op zich niet gek, want heb er dit najaar heel veel mee in de modder gefietst en ik heb geen zin in drie keer per week poetsen, dus schoonmaken gaat meestal met de hogedruk.
Had bij Hollandbikeshop nieuwe lagers en een tool gekocht, maar die tool bleek dus te ruim te zijn. De enige plek waar ik zo snel een passende kon vinden was AliExpress, dus ik heb nog 2 weken met een verrot bottombracket gefietst. Dat Ali-ding past dan wel weer perfect in een sleutel voor Shimano BSA-lagers. Hebben ze slim gemaakt!
Overigens waren de goedkoopste lagers die ik kon vinden alsnog 99 euro, dus ik moet maar ff wat voorzichtiger gaan schoonmaken
Icetoolz M099 is de juiste volgens mij.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 07:07 schreef Tommeke het volgende:
Toevallig trouwens dat jij ook gedoe had met een T47 bracket. M’n gravelbike heeft een T47a bracket (asymmetrisch) en die bleek na 2.000 al verrot te zijn. Op zich niet gek, want heb er dit najaar heel veel mee in de modder gefietst en ik heb geen zin in drie keer per week poetsen, dus schoonmaken gaat meestal met de hogedruk.
Had bij Hollandbikeshop nieuwe lagers en een tool gekocht, maar die tool bleek dus te ruim te zijn. De enige plek waar ik zo snel een passende kon vinden was AliExpress, dus ik heb nog 2 weken met een verrot bottombracket gefietst. Dat Ali-ding past dan wel weer perfect in een sleutel voor Shimano BSA-lagers. Hebben ze slim gemaakt!
Overigens waren de goedkoopste lagers die ik kon vinden alsnog 99 euro, dus ik moet maar ff wat voorzichtiger gaan schoonmaken
Ik heb een Felt, maar die bieden dat volgens mij niet aan. Die M099 had ik ook al besteld, maar die is te ruim. T47A heeft eentje met een doorsnee van zo’n 48mm nodig. SRAM DUB is qua diameter ook goed, alleen heeft die dan weer 12 tandjes ipv. 16. Echt handig joh, die fabrikanten met al hun standaardenquote:Op vrijdag 24 januari 2025 08:33 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Welk merk fiets heb je dan? Vaak kun je via de website van je merk de tools kopen.
Tenminste bij Orbea bv kan dat tegen schappelijke prijzen.
Ja om gek van te worden al die afwijkende “standaarden” heb hier hele kasten vol speciaal gereedschap wat je na 3 keer nooit weer gebruiktquote:Op vrijdag 24 januari 2025 09:32 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Ik heb een Felt, maar die bieden dat volgens mij niet aan. Die M099 had ik ook al besteld, maar die is te ruim. T47A heeft eentje met een doorsnee van zo’n 48mm nodig. SRAM DUB is qua diameter ook goed, alleen heeft die dan weer 12 tandjes ipv. 16. Echt handig joh, die fabrikanten met al hun standaarden![]()
Mantel heeft er wel eentje die zo op het oog leek te passen, maar die was niet op voorraad en kost 35 euro. Dus toen maar voor een paar euro eentje van Ali besteld. Werkt top. En idd, zulk spul uit China is vaak van prima kwaliteit.
Mocht iemand hier ooit zo’n M099 ding nodig hebben, stuur me maar een DM!
@:Flip: cool om zoiets zelf te printen!
oh ja, jij zit hier ook he!quote:Op vrijdag 24 januari 2025 10:40 schreef Flipmoehoe het volgende:
Dat is het ook met dat soort tools, die heb je maar echt zeer zelden nodig..
Dan is zo'n ali tooltje echt dikke prima.
@:tommeke, ik heb het zelf niet geprint hoor haha.. een handige buurman heeft zo'n ding en tekent voor zijn werk ook veel mallen voor kunststof verpakkingen. Hij had een bestaande tekening ook zo aangepast.
Hij heeft nu ook alweer een opdracht te pakken voor @:Patroon zijn fiets ;-)
idd! al post ik niet zo veel hier. Lees wel altijd meequote:
Precies. Echt heel irritant.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 09:46 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja om gek van te worden al die afwijkende “standaarden” heb hier hele kasten vol speciaal gereedschap wat je na 3 keer nooit weer gebruikt
Daarom ook gewoon losse kogels gebruiken.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 11:01 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Precies. Echt heel irritant.
Ik had eerst een Specialized Venge en die had precies dezelfde maat balhoofd en achterpatje als m’n crosser en de racefiets van m’n vriendin. Nu heb ik een Tarmac met een ander balhoofd en achterpat en m’n gravelbike wijkt dus ook af.
Die balhoofdlagers kocht ik altijd per 5 stuks in zodat ik een voorraadje had, maar dat heeft nu geen zin meer helaas.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |