Meestal is het wel wat subtieler te beschrijven, maar in dit geval is deze beschrijving wel perfect. Je mist in ieder geval zelfrespect als je zo'n ding aanschaft.quote:Op woensdag 28 februari 2024 13:17 schreef Farenji het volgende:
Fatbikes zijn voor tokkies, (wannabe) criminelen en andere losers.
Hier rijden er heel veel. Met name op de fietssnelweg naar de stad, voor de grote afstanden dus. Ik zie ze ook echt idiote dingen doen: bijvoorbeeld met een noodgang over de randweg fietsen, en dan twintig auto’s die erachteraan plakken.quote:Op woensdag 28 februari 2024 14:15 schreef junkiesietze het volgende:
Iedereen zegt dat ze zo'n last hebben van fatbikes, maar ik zie er bijna nooit een rijdenook in den haag niet
250W en 25km/h is legaal, maar een 1000W begrenst op 25km/h gaat de politie achter komen als ze me aanhouden?quote:Op woensdag 28 februari 2024 14:21 schreef Sapstengel het volgende:
Helaas wel.
Heb er één gekocht toen de helmplicht werd aangekondigd en de fatbikes langzaam verschenen als alternatief, vooral omdat de trapondersteuning een stuk meer aanwezig is dan bij een ouderwetse ebike. Gewoon een legale, 250W motor, ondersteuning tot 25km/u, geen gashendel etc.
Maarja inmiddels rijden er zoveel mongolen en tokkiekinderen op dat ik liever niet als een van hun gezien wil worden. Dus denk dat ik hem binnenkort inruil voor een echte ebike nu je die fatbikes misschien nog kwijtraakt en voordat de regelgeving strenger wordt.
Jongeren ookquote:Op woensdag 28 februari 2024 13:07 schreef Solotovski het volgende:
Volwassenen op een fatbike vind ik toch wel zo'n sneu gezicht
Ach, dat zijn nog kinderen.quote:
Dus jij wilt straks t liefst én een Mazda cabrio voor de deur, én een fatbike?quote:Op woensdag 28 februari 2024 13:06 schreef junkiesietze het volgende:
Ik zie een cheap fattie op aliexpress 1000W48V20H staan voor 420euro![]()
Free shipping, want word verstuurd vanuit Frankrijk.
zit er aan te denken om er een te halen, gewoon als woon werk fietsie (wel gashendeltje erop knallen natuurlijk)
Wat voor fattie heb jij?
of ben je bang voor politie?
Ja mooi he, en heb ik ook nog een scootah en een cittaquote:Op woensdag 28 februari 2024 14:46 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Dus jij wilt straks t liefst én een Mazda cabrio voor de deur, én een fatbike?
Jij bent of heel erg in de pubertijd blijven hangen, of het is een midlife crisis.
Goede vraag eigenlijk. Ze kunnen er wel achter komen als ze de motor inspecteren, maar vraag me af of ze zo ver gaan als die sowieso al gewoon binnen de toegestane snelheid zit.quote:Op woensdag 28 februari 2024 14:27 schreef junkiesietze het volgende:
[..]
250W en 25km/h is legaal, maar een 1000W begrenst op 25km/h gaat de politie achter komen als ze me aanhouden?
Volgens mij gaan die dingen op de rollenbank en meten ze de maximum snelheid.quote:Op woensdag 28 februari 2024 14:27 schreef junkiesietze het volgende:
[..]
250W en 25km/h is legaal, maar een 1000W begrenst op 25km/h gaat de politie achter komen als ze me aanhouden?
Allemaal met houders en laders voor blackberrys iPods de whole shizzlequote:Op woensdag 28 februari 2024 13:51 schreef junkiesietze het volgende:
[..]
So dan, jij bent vet connected
Die wil ik echt in elkaar rammen met een dildo.quote:Op woensdag 28 februari 2024 13:07 schreef Solotovski het volgende:
Volwassenen op een fatbike vind ik toch wel zo'n sneu gezicht
Vooral rond VMBO scholen wemelt het ervan.quote:Op woensdag 28 februari 2024 14:17 schreef Marsenal het volgende:
Hier rijden er alleen maar pubers op om naar school te komen. Soort scooter voor moderne tijden.
Maak je geen zorgen. Als je voor 420 euro een ebike koopt, dan heeft die echt geen 1000W motor.quote:Op woensdag 28 februari 2024 14:27 schreef junkiesietze het volgende:
[..]
Valt me hier ook op ja. Maar ze hebben ook bijna allemaal het vocabulaire van een oncoloog dus ja, dan kun je je zo'n ding wel veroorloven lijkt me.quote:Op donderdag 29 februari 2024 09:43 schreef Rostrup het volgende:
[..]
Vooral rond VMBO scholen wemelt het ervan.
Heb je een link? Zie ze namelijk niet voor die prijs.quote:
Eckte bad boy hier.quote:Op zondag 10 maart 2024 05:03 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Wat een heerlijk topic is dit!
Allemaal sneue sukkels die zeiken over fatbikes. In 'mijn' tijd waren het dezelfde sneue sukkels die klaagden over opgevoerde brommers. Allemaal beige mensen die een kutleven hebben en dus maar gaan zeiken over het leven van anderen.
Fijn dat de ongetwijfeld veel te felle koplamp standaard al te hoog is afgesteld.quote:
quote:Op zondag 10 maart 2024 07:31 schreef Bzzzzt het volgende:
[..]
Heb je een link? Zie ze namelijk niet voor die prijs.
kan ook een fake shop zijn geweest.quote:Op zondag 10 maart 2024 11:37 schreef junkiesietze het volgende:
[..]
[ link | afbeelding ]
Hij staat er idd niet meer op, denk uitverkocht of tijdelijke actie geweest. Kan hetzelfde model alleen vinden voor 900+ euro.
Ben benieuwd wanneer ik mijne krijg.
Wordt inderdaad een pittige bekeuring en de klopjacht gaat op kort termijn beginnen. Meer dan 250 watt of 25kmh wordt als pedelec gezien en moet van kenteken voorzien en verzekerd zijn, throtlle (gashendeltje) mag ook niet en alleen maar trapondersteuning. Dus alles goed maar gashendel, de lul, is pedelec.quote:Op woensdag 28 februari 2024 16:58 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Volgens mij gaan die dingen op de rollenbank en meten ze de maximum snelheid.
https://topgear.nl/autonieuws/rollerbank-elektrische-fiets/
https://nos.nl/video/2507(...)en-elektrische-fiets
De geleverde wattage zit niet altijd in de motor constructie...quote:Op donderdag 29 februari 2024 15:25 schreef knoopie het volgende:
Maak je geen zorgen. Als je voor 420 euro een ebike koopt, dan heeft die echt geen 1000W motor.
Dat is nog beetje grijs gebied en zal afhankelijk zijn van de opgave van officiele keurmerk E bikes. Zoals de fiets van Gazelle bv. met een Bosch motor die af fabriek volgens de gestelde wetgeving wordt geleverd en verkocht. Die zijn dus op 25 kmh begrenst en leveren niet meer dan 50Nm draaimoment omdat dit meer dan voldoende is. En dat is meetbaar op het rollerbankje...quote:Op woensdag 28 februari 2024 14:27 schreef junkiesietze het volgende:
[..]
Eind vorige maand besteld, dus ik verwacht binnen nu en 10 dagen. Maar je weet maar nooit, zelfde geld duurt het een maand langer.quote:Op woensdag 20 maart 2024 11:32 schreef Xlarge het volgende:
[..]
Is er een verwachte datum ? Ik ben wel benieuwd hoe deze is .
quote:kan ook een fake shop zijn geweest.
Ik denk het wel, want de shop is verwijderd en bij andere aanbieders zijn ze ≥800 euro, net als in Nederland.quote:
Dat zal wel 1000Watt piek vermogen zijn waar legale Bosch motoren. in TURBO mode ook iets van 850 Watt leveren.quote:Op woensdag 28 februari 2024 14:27 schreef junkiesietze het volgende:
[..]
Die Gazelle met 50Nm is vanwege de brakke dunne versnellings tandwielen. Een Bosch Performance CX levert standaard al 85Nm en bv een Fazua motor heeft weer heel andere specs.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 18:36 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Dat is nog beetje grijs gebied en zal afhankelijk zijn van de opgave van officiele keurmerk E bikes. Zoals de fiets van Gazelle bv. met een Bosch motor die af fabriek volgens de gestelde wetgeving wordt geleverd en verkocht. Die zijn dus op 25 kmh begrenst en leveren niet meer dan 50Nm draaimoment omdat dit meer dan voldoende is. En dat is meetbaar op het rollerbankje...
Dus meten ze bij controlle meer dan 50Nm dan kan dat regeltechnisch als foute boel aangemerkt worden. Het grijze gebied is hier een naafmotor is direct op het wiel, maar een middenmotor die via de keting aandrijving via verzet op het achterwiel werkt wordt een wat lastiger verhaal. Ik neem dan voor het gemak aan dat ze dan de draaimoment bepalen in ze snelste/zwaarste versnelling.
Maar ik heb eerlijk gezegt geen idee hoe de wetgeving zich op deze gegevens gaat richten kan er niet direct iets over vinden er wordt vooralsnog niet over max. draaimoment gerept. Ik denk dat ze zelf ook nog in het duister tasten wat dit betreft en de hele politiekorps die dit moet gaan controleren ook opgeleid dienen te worden om techisch inzicht te krijgen op e-bikes. Maar dit zal het enige zijn wat ze eventueel kunnen gaan gebruiken. 250Watt is niet zomaar te bepalen in de fietswereld is 250Watt trappen op de pedalen zoveel Nm... Ik vermoed dat het hier naar toe moet...
Ikzelf heb geen Fatbike maar iets wat er op lijkt, mijn ouwe 1994 ATB die al dikke bandjes had uit de stal gehaald en van een Tongsheng Mid Motor voorzien. Gewoon 250W zoals voorgeschreven, maar levert alsnog max 80Nm draaimoment. Dus redelijk krachtig motortje vergeleken met de oficiele ebikes af fabriek. Kan zonder restricties +/- 34kmh op vlakke weg met het gashendeltje. Is softwarematig in te stellen op motor cut off bij 25kmh, die ik zelf verhoogt heb. Nu maak ik me niet zo dik over controlle, want ik woon in een park rijk gebied met ATB routes en daar rijd ik met dat ding, halve km door het dorp en ben op de route.Woon werk etc. doe ik op legale e-bike met naafmotor. Althans ook die heeft vooralsnog een gashendel erop. Maar in mijn omgeving valt het gelukkig mee, er crossed niet veel jeugd rond met dikke bikes. Dus zal hier zo snel geen controlle verwachten want er valt nog niets te vangen.
Vroeger in de analoge tijd met cilinders van 2 takt brommertjes was het simpel... Werd er een knopje op de carburateur of ontsteking gevonden waarmee je hem harder kon laten rijden dan was je de lul. Toen had je ook agenten met verstand van brommertje opvoeren. Brommertje opvoeren en weer begrenzen middels een truukje was is verboden.
Nu dit bij ebikes allemaal elektronisch werkt met verborgen instellingen in de software en display... Moeten ze agentjes opleiden die de meest gangbare displays uit hun hoofd kennen om daar instellingen te controleren. Vinden ze een instelling die de kmh kan verhogen en dit blijkt ook uit de test te rollen. Dan kan de wet zeggen dit mag dus niet, de lul, ook al is het maar 250W.
Er zal in de toekomst een marktgerichte wet aankomen met een EU keurmerk en zonder dit keurmerk mag je niet de weg op. Zolang die er nog niet is wordt het koffiedik kijken. Ook voor justitie... Voor nu is het wachten tot je wordt aangehouden en gecontroleerd en dan kun je in discussie... Die je doorgaans zoals gewoonlijk verleist als justitie je fout acht...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |