Dat werd altijd gezegd toen ik klein was. Je hebt een zwart hart. Boos, slecht kind.quote:Op zondag 1 juni 2025 11:02 schreef sigme het volgende:
Waarom zou je in vredesnaam een slecht mens zijn?
Als je dat op een of andere manier afleidt uit de gebeurtenissen; zie jij in de wereld dat slechte mensen op een dergelijke wijze geconfronteerd worden met hun slechtheid?
Vogeltjes in de tuin isquote:Op zondag 1 juni 2025 10:58 schreef Radobe het volgende:
[..]
Lastig. En ik heb veel handvaten en coopings mechanismen verzameld de afgelopen jaren maar dit laatste stuk is te groot.
Blijf proberen op het positieve te focussen. Nu heeft een merelkoppel mijn tuin uitgekozen als nestplek en daar door voel ik me heel speciaal.
(Het voelt als of ik toch geen slecht mens ben want dieren vinden me wel tof?)
Het is aan de ene kant een stuk kouder. De andere ouder is juist warmer. Het is heel raar.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 03:03 schreef Seven. het volgende:
Ahh TS, wat kut voor je, kan me helemaal voorstellen dat je een stuk van jezelf kwijt lijkt te raken. Wat is er veranderd in het contact met je familie?
In principe vind ik alle onderzoeken naar want ziekenhuis is 1 grote trigger.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 06:36 schreef sigme het volgende:
Fijn dat je meer hulp krijgt.
Succes vandaag met het longonderzoek (is dat een vervelend onderzoek?).
En met de hitte...
Je hebt een eigen huisje met een tuin (met merel) en een kat, toch? Kunnen jullie het een beetje koel houden?
Dat met je familie, tsja, dat was al kut en het is treurig dat ziekte en ellende niet voldoende het beste in die niet-familie van jou naar boven haalt. Heb je vrienden die wel wat waard blijken?
Ik ben al jaren helaas afgekeurd en ik deed vrijwilligerswerk. Dat heb ik tot in december volgehouden. Nog steeds geef ik advies en ben ik betrokken bij diverse cursussen.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 08:13 schreef sigme het volgende:
Hoe zit dat eigenlijk met je werk?
Was je in loondienst toen deze hele boel escaleerde en ben je ziekgemeld?
Oh, maar dat lijkt me dan ook echt fijn, dat je iets hebt om tijd te vullen wat ook nog nuttig & belangrijk is.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 10:33 schreef Radobe het volgende:
[..]
Ik ben al jaren helaas afgekeurd en ik deed vrijwilligerswerk. Dat heb ik tot in december volgehouden. Nog steeds geef ik advies en ben ik betrokken bij diverse cursussen.
Ik kan dat niet laten. Te belangrijk!
Ik vind dit echt knap van jequote:Op dinsdag 1 juli 2025 10:33 schreef Radobe het volgende:
[..]
Ik ben al jaren helaas afgekeurd en ik deed vrijwilligerswerk. Dat heb ik tot in december volgehouden. Nog steeds geef ik advies en ben ik betrokken bij diverse cursussen.
Ik kan dat niet laten. Te belangrijk!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oh mijn god wat heftig ditquote:Op maandag 14 juli 2025 20:57 schreef Radobe het volgende:
Ik heb een raar soort "nesteldrang "
Mijn huis moet opgeruimd. Alles moet weg. Anders moeten mijn nabestaanden dat straks doen. Maar welke dan? De oude of de nieuwe? Of de zorginstantie?
Waar moet mijn zooi eigenlijk heen, ik heb niemand die mijn dierbare spullen wil, de kostbare dingen raak je wel kwijt. Maar mijn boeken, persoonlijke prullen, herinneringen en foto's gaan waarschijnlijk zo de kliko in.
En mijn laatste zorgwensen vast laten leggen bij de huisarts. Voor mijn brein echt breekt en ik weg kwijn in instelling omdat communicatie niet meer mogelijk is. Katatonie is onderschat bij autisten en mijn traumabrein helpt niet mee. Ik merk het zelf, praten en bewegen wordt anders. Ik ben zo bang dat ik mezelf nog meer kwijt raak.
Ik weet het niet meer.
quote:
Heb je 'nieuwe' nabestaanden getraceerd? Of denk je dat dat dat gebeurt?quote:Op maandag 14 juli 2025 20:57 schreef Radobe het volgende:
moeten () mijn nabestaanden dat straks doen. Maar welke dan? De oude of de nieuwe? Of de zorginstantie?
Er wordt gezocht naar de ander. Ik heb dat uit handen gegeven. Voor mij hoeft het niet. Mijn eigen proces is al te veel en ik probeer het zo soepel mogelijk te laten verlopen voor mijn ouders. Loop daar in wel voorbij aan mijn eigen wensen.quote:Op woensdag 16 juli 2025 19:37 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik had de updates even gemist.
Maar ik herken wel iets van wat je zegt, als gedrag bij mensen die weten dat hun eind redelijk in zicht komt.
Toen mijn schoonmoeder overleed was dat voor iedereen zeer onverwacht - maar niet echt voor haar, zij had de boodschap van de cardioloog best begrepen, maar niet doorverteld. Wel had ze werkelijk iedereen in haar (enorme) sociale netwerk weer eens uitgenodigd, bezocht, gebeld, kaartje gestuurd. Toen ze werd begraven vertelde iedereen dat ze zo onlangs nog contact gehad hadden, en dat er geen 'openstaande' zaken waren.
[..]
Heb je 'nieuwe' nabestaanden getraceerd? Of denk je dat dat dat gebeurt?
Anyway; als het bij 'de zorginstantie' belandt dan is het betekenisloos geworden. Dat kan en dat is ook niet erg, voor de zaken die voor jou ook betekenisloos zijn. Probeer je zorgen over betekenisloze ("waardeloze", maar het gaat niet over de geldelijke waarde) terzijde te schuiven - richt je op de betekenisvolle dingen voor de tijd die je hebt. Dan is de tijd betekenisvoller
PS: als er ooit iets is waar virtuele vrienden iets kunnen betekenen - ook als ze dan zich fysiek moeten manifesteren - schroom niet. Fok is wel echt, we zijn echt, we betekenen iets. Voor elkaar.
Ik wou even zeggen dat ik ontzettend veel respect voor je heb. Wat een kracht.quote:Op maandag 14 juli 2025 20:57 schreef Radobe het volgende:
Ik heb een raar soort "nesteldrang "
Mijn huis moet opgeruimd. Alles moet weg. Anders moeten mijn nabestaanden dat straks doen. Maar welke dan? De oude of de nieuwe? Of de zorginstantie?
Waar moet mijn zooi eigenlijk heen, ik heb niemand die mijn dierbare spullen wil, de kostbare dingen raak je wel kwijt. Maar mijn boeken, persoonlijke prullen, herinneringen en foto's gaan waarschijnlijk zo de kliko in.
En mijn laatste zorgwensen vast laten leggen bij de huisarts. Voor mijn brein echt breekt en ik weg kwijn in instelling omdat communicatie niet meer mogelijk is. Katatonie is onderschat bij autisten en mijn traumabrein helpt niet mee. Ik merk het zelf, praten en bewegen wordt anders. Ik ben zo bang dat ik mezelf nog meer kwijt raak.
Ik weet het niet meer.
Anderen merken het niet maar ik merk zelf dat mijn brein trager gaat. En babbelen heb ik geen zin meer in. Telefoneren doe ik met mijn ogen dicht terwijl ik eerder wordfeud speelde of op fok zat te lezen tijdens telefoon gesprekken. Het is allemaal anders.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 21:40 schreef Seven. het volgende:
het is ook gewoon kut, dat mag best gezegd worden.
Hoe gaat het nu met communicatie?
Ik ga binnenkort over naar een ander zorgteam maar als alles goed gaat blijft mijn vaste woonbegeleider zolang mogelijk betrokken. Zij is mijn rots in dit alles geweest dus voor mij is dat belangrijk.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 21:40 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
Ik wou even zeggen dat ik ontzettend veel respect voor je heb. Wat een kracht.
Heb je een iets van een centrale hulpverlener die je vertrouwd en die voor jou wat zaken kan coördineren?
Dat is een stevig fundament.💪🏼quote:Op dinsdag 29 juli 2025 22:22 schreef Radobe het volgende:
[..]
Ik ga binnenkort over naar een ander zorgteam maar als alles goed gaat blijft mijn vaste woonbegeleider zolang mogelijk betrokken. Zij is mijn rots in dit alles geweest dus voor mij is dat belangrijk.
En gelukkig heb ik een bewindvoerder die me zakelijk heel goed ondersteunt en waar ik goed mee kan praten. En die veel regelt in samenwerking met woonbegeleiders.
Ik heb ook geen idee hoe ik het doe, we (ik en de hulpverleners) denken dat ik door mijn autisme het goed kan plaatsen. En het verklaart waarom de rest van mijn leven ook zo kut was.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 22:54 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
Radobe, wat vreselijk kut dit alles. Een normaal brein kan dit allemaal al niet zo goed handelen als dat jij doet. Wat een kracht!
In welke regio woon je?
Ik vind het echt knap!quote:Op woensdag 30 juli 2025 11:46 schreef Radobe het volgende:
[..]
Ik heb ook geen idee hoe ik het doe, we (ik en de hulpverleners) denken dat ik door mijn autisme het goed kan plaatsen. En het verklaart waarom de rest van mijn leven ook zo kut was.
Overijssel zit ik.
Ik ga toch proberen op te schrijven wat ik hierbij dacht.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 11:17 schreef Radobe het volgende:
Ik had gewoon hoop dat iemand misschien net zo blij zou worden van mijn boeken waar ik me zo heb in verloren en dat ik die passie voor lezen en stenen en alle wonderlijke dingen die mij blij maken had kunnen doorgeven.
Klopt precies.quote:Op woensdag 30 juli 2025 12:02 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik ga toch proberen op te schrijven wat ik hierbij dacht.
Laatst toen ik in Nieuw Zeeland was (ik heb je een kaartje gestuurd vanuit daar, maar de meeste kaartjes zijn nooit aangekomen dus ik denk de jouwe ook niet) toen heb ik daar schatten verzameld. Mijn soort schatten. Een paar mooie steentjes, wat prachtige doorgesleten schelpen (zodat je de krulspiraal mooi ziet), een heel mooi verdroogd hagedisje en ook nog wat mooie zaadjes. Dat zijn voor de meeste mensen idiote souvenirs, maar dat zijn mijn soort schatten. En waarom heb ik moeite dit op te schrijven: omdat ik met die schatten naar mijn moeder ga, omdat ik weet dat zij het ook prachtig gaat vinden. Want zo gaat dat, met familie. Van dat soort rare afwijkingen, die worden gedeeld in families. Ik weet 100% zeker dat mijn tantes van moederzijde het probleemloos ook zouden herkennen als verzamelobjecten. En ik weet ook 100% zeker dat mijn schoonfamilieleden het zouden herkennen als afval.
En ik voel dat dat is wat jij voelt dat er niet is.
Lief!quote:Op woensdag 30 juli 2025 11:56 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
[..]
Ik vind het echt knap!
Als je behoefte hebt aan contact, DM me gerust. Overijssel is goed te doen, wie weet kan ik je helpen, met wat dan ook
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 6 augustus 2025 18:39 schreef Radobe het volgende:
Oh wow. Wat spannend!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hoe voel jij je erbij?ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
Dat is inderdaad snel gevonden.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hoe oud is je vader? En gecondoleerd met je moeder.💐
Je ouders zijn bekend nu en zijn er ook broers en zussen.
Sterkte zeg met de ontmoeting! 😘
Spannend en heftig en waardevol!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Weet niet zo goed wat erop te zeggen behalve veel succes![]()
Dan mag je wel opschieten, nietwaar?quote:
Ik weet wel meer, geen namen. Er is zelfs een stamboom van mijn biologische familie gemaakt. Ik weet wat meer van afkomst.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 22:02 schreef Seven. het volgende:
Wat onwerkelijk. Heb je al wat meer informatie over je biologische familie buiten namen? En zijn er ook nog broers en/of zussen? Weet degene met wie jij verwisseld bent al wel wat er gebeurd is?
Het is echt een achtbaan aan emoties.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 22:12 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
God, wat een rollercoaster. En zoveel vragen.
Zo jammer dat je biologische moeder is overleden, maar hopelijk staat je biologische vader ervoor open en kan hij je vertellen hoe je moeder was.
Het is vreselijk heftig, maar het lijkt me ook wel prettig dat er nu puzzelstukjes in elkaar vallen.
En mooi dat je een boek of documentaire van je leven wil maken, ik hoop dat het lukt!
Ja, de tijd dringt wel een beetje. Maar als het gaat zoals tijdens huiswerk/ verslagen maken, schrijf ik in mijn laatste nacht nog even een kneiter van een boek.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 22:22 schreef sigme het volgende:
[..]
Dan mag je wel opschieten, nietwaar?
Even serieus; heb je enige indicatie hoeveel tijd je nog gegund gaat zijn?
Ik zou adviseren om hier wel extra navraag naar te doen. Morgen of jaren is nogal een verschil, en dat je aangeeft dat je niet weet wat het allemaal betekent. Het lijkt me dat ze je wel meer duidelijkheid kunnen geven als je navraag doetquote:Er is geen tijdsindicatie gegeven. Alleen laatste levensfase. Kan maanden zijn, maar ook jaren. Kan ook morgen zijn. Fysiek is behoorlijk slecht maar dat is het blijkbaar al jaren, zonder dat ik het wist.
Artsen zeggen, leg je laatste wensen qua medische zorg vast. Ik weet niet wat dat allemaal betekent. Echt duidelijkheid krijg ik niet.
Schrijf je boek, publiceer het na je dood. En zou je graag euthanasie willen als het geen strijd zou zijn?quote:Op donderdag 7 augustus 2025 03:23 schreef Radobe het volgende:
[..]
Ja, de tijd dringt wel een beetje. Maar als het gaat zoals tijdens huiswerk/ verslagen maken, schrijf ik in mijn laatste nacht nog even een kneiter van een boek.
Ik weet niet goed waar te beginnen en ik ben bang voor de consequenties. Mensen gaan dingen voelen of voelen zich misschien verraden. De dwang om niemand te kwetsen is te groot. Mijn wensen vind ik niet belangrijk genoeg?
Er is geen tijdsindicatie gegeven. Alleen laatste levensfase. Kan maanden zijn, maar ook jaren. Kan ook morgen zijn. Fysiek is behoorlijk slecht maar dat is het blijkbaar al jaren, zonder dat ik het wist.
Artsen zeggen, leg je laatste wensen qua medische zorg vast. Ik weet niet wat dat allemaal betekent. Echt duidelijkheid krijg ik niet.
De zogenaamde experts maken zich vooral zorgen om mijn brein. Ze snappen niet hoe ik dit vol hou en ik denk dan, wat voor keuze heb ik dan.
Er zelf uitstappen is geen optie, ik gun mezelf beter. Euthanasie wordt een strijd, die ik niet aan wil gaan.
Dus zit ik het uit.
Klinkt allemaal zo depressief en zielig, is het misschien ook. Maar voor mij is realiteit en dan leef je maar gewoon dom door, ofzo.
Met dom door leven bedoel ik dat ik me niet laat tegen houden. Dit absurde ben ik gewend. Mijn hele leven is al zo. Het is mijn normaal, dus ga ik stug door. Denk in mogelijkheden omdat het anders gaat bij mij. En dat heb ik nog steeds.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 04:17 schreef Masberum het volgende:
Geloof je in een God of iets wat het dragelijker kan maken dat je dit oneerlijke lot hebt gekregen? Verder wil ik niet zeggen dat ik je begrijp maar zelf denk ik wel enigszins hetzelfde denk ik. Voor mij is alles wat vlak, een hele donkere grap is voor mij alsnog gewoon een grap. De dood is niet zoveel meer dan iets wat iedereen mee gaat maken. Je leeft naar mijn idee niet 'dom door', maar dat je het zo formuleert geeft me wel een idee van de zinloosheid ervan zoals je die wellicht ervaart.
In de praktijk zijn die laatste momenten juist ook een mogelijkheid om nog extra zin te geven aan je leven als je dat kan en wil. Die laatste jaren (of maanden of weken of wat dan ook) zijn alsnog een onderdeel van je leven waar je invulling aan kan geven
[..]
Ik zou adviseren om hier wel extra navraag naar te doen. Morgen of jaren is nogal een verschil, en dat je aangeeft dat je niet weet wat het allemaal betekent. Het lijkt me dat ze je wel meer duidelijkheid kunnen geven als je navraag doet
Tot deze grote onthulling zou ik gelijk ja hebben gezegd tegen euthanasie. De trauma's, eenzaamheid en niet gewenst voelen was heel zwaar, het constant je dromen en wensen weer moeten aanpassen omdat zoveel tegen zit. Weer in mogelijkheden moeten denken. Het is en was pittig.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 08:02 schreef Seven. het volgende:
[..]
Schrijf je boek, publiceer het na je dood. En zou je graag euthanasie willen als het geen strijd zou zijn?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |