abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 18 november 2024 @ 18:53:46 #1
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_215618781
quote:
Landbouwakkoord in Denemarken: 15 procent van de landbouwgrond wordt bos

In Denemarken wordt 15 procent van alle landbouwgrond omgezet naar natuur. Dat is afgesproken in een groot landbouwakkoord dat de regering heeft gesloten met boeren- en natuurorganisaties. Ook moeten boeren de stikstofuitstoot gaan terugdringen en een CO2-belasting gaan betalen. Volgens de regering leidt dit akkoord tot de grootste verandering van het landschap in 100 jaar.

De minister die speciaal voor de uitvoering van het akkoord werd aangesteld zegt daarover: "De Deense natuur zal veranderen op een manier die we niet hebben gezien sinds de wetlands in 1864 werden drooggelegd."

In het akkoord staat dat de landbouw de stikstofuitstoot al in 2027 fors moet verminderen met bijna 14.000 ton. De uitstoot zou daarmee in dat jaar een kwart minder zijn dan wanneer er geen maatregelen zouden worden genomen.

CO2-belasting voor boeren
Een noviteit is een belasting op de methaanuitstoot van vee, die CO2-belasting wordt genoemd omdat de uitstoot wordt omgerekend naar eenheden CO2. Vanaf 2030 betalen boeren iets meer dan 16 euro per ton CO2-equivalent. In 2035 gaat het bedrag omhoog naar ruim 40 euro. De CO2-belasting voor boeren is een wereldprimeur.

In Nieuw-Zeeland waren er ook plannen voor zo'n belasting, maar die werden eerder dit jaar door de nieuwe conservatieve regering geschrapt. Voor de Deense industrie geldt al een CO2-belasting.

Verder komt er veel meer bos bij in Denemarken, ten koste van landbouwgrond. In het akkoord staat dat er de komende twintig jaar bijna een miljard bomen worden geplant. Een groot deel van dat bos komt op grond dat nu nog wordt gebruikt voor de landbouw.

De regering trekt zo'n 43 miljard Deense kroon uit (ruim 5,7 miljard euro) voor het opkopen van al die grond. Uiteindelijk moet in 2045 ongeveer 10 procent van het land zijn omgezet in natuur en bos.

Waterkwaliteit flink verslechterd
Ook wordt er flink in de buidel getast voor innovatie in de landbouw. Hoe dat allemaal moet worden betaald, is nog niet duidelijk. De regering houdt er rekening mee dat er de komende jaren wat soepeler moet worden omgegaan met het begrotingsbeleid om daarmee de ontbrekende miljarden te kunnen opbrengen.

Met de maatregelen wil Denemarken de klimaatdoelstellingen halen en de kwaliteit van de natuur en het water verbeteren. De waterkwaliteit in de Deense fjorden en binnenwateren is de afgelopen jaren flink verslechterd.

Dat komt doordat stikstof die in de weilanden en akkers zit uiteindelijk via sloten en beken in de grote wateren terechtkomt. Dat leidt tot vermesting van het water, waardoor het water steeds minder zuurstof bevat en planten en vissen er uiteindelijk niet meer kunnen leven.

Landbouwakkoord in Nederland kwam er niet
Ook in Nederland is lang onderhandeld over een landbouwakkoord. Dat overleg klapte vorig jaar juni, omdat LTO wegliep van de onderhandelingstafel. De boerenorganisatie was het niet eens met alle eisen en vond de toezeggingen niet concreet genoeg.

In het akkoord legde het toenmalige kabinet 13 miljard euro op tafel. De uitwerking van het plan zou zijn dat Nederland in 2040 zo'n 25 tot 30 procent minder vee zou hebben.

De huidige minister Wiersma (BBB) wil het stikstofprobleem de komende jaren vooral aanpakken via landbouwinnovaties en een vrijwillige opkoopregeling.

Het eiland Bornholm is uitgezonderd van de stikstofvermindering. Dat ligt zo'n 160 kilometer ten oosten van Kopenhagen in de Oostzee. De stikstofneerslag op het eiland komt met name uit Zweden en Duitsland.

Wel wil de Deense regering met die landen in gesprek over de stikstofuitstoot, hoewel de verantwoordelijk minister er nu al een hard hoofd in heeft dat het tot een overeenkomst zal komen.

Denemarken heeft veel landbouwgrond: ongeveer twee derde van het landoppervlak wordt gebruikt voor landbouw. Over dit akkoord is twee jaar gepraat. Het uitgangspunt was een rapport van een adviescommissie die in 2022 concludeerde dat het belasten van boeren de beste en goedkoopste manier was om de stikstofdoelen te halen. In juni werd er al een hoofdlijnenakkoord bereikt door de regering, landbouworganisaties en natuurorganisaties.

Tegenstemmers
Het akkoord wordt breed gedragen in de politiek. Ook de rechts-liberale partij Venstre, die traditioneel opkomt voor de boerenbelangen, steunt de plannen. Vier partijen zijn tegen.

Twee geven geen steun, omdat ze niet verantwoordelijk willen zijn voor een CO2-belasting op de landbouw. De andere tegenstanders vinden het akkoord niet groen genoeg en vinden dat er juist strengere eisen moeten worden gesteld aan de landbouw.
https://nos.nl/artikel/25(...)dbouwgrond-wordt-bos

Denemarken is hiermee het eerste land dat boeren CO2-belasting laat betalen. Lijkt me voor Nederland ook een goed idee. Of misschien een stikstofbelasting. Hoe dan ook zou het fijn zijn als er iets gebeurt, want net als in Denemarken holt ook in Nederland de waterkwaliteit achteruit.
pi_215618786
Hier ook doen.

Maar dan ook echt bos.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 18 november 2024 @ 18:57:30 #3
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_215618801
Netjes.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_215618834
Juistem, want alleen met themabelasting red je de wereld.

Haal hier uw aflaat.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_215618878
Prima besluit.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_215618884
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2024 18:54 schreef EttovanBelgie het volgende:
Hier ook doen.

Maar dan ook echt bos.
Ik ben voor.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_215618895
Maar helaas groeien de frikadellen van de BBB-zeug niet aan de boom.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_215618916
Benieuwd of boosrechts Denemarken nog als gidsland ziet.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  maandag 18 november 2024 @ 19:22:45 #9
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_215619080
goed topic
pi_215619124
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2024 19:07 schreef Mexicanobakker het volgende:
Nou ja, ze lossen problemen op een positieve manier op. Meer bos lijkt me iets wat in Nederland ook wel enthousiaste reacties kan opleveren.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  maandag 18 november 2024 @ 19:30:46 #11
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_215619138
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2024 19:29 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Nou ja, ze lossen problemen op een positieve manier op. Meer bos lijkt me iets wat in Nederland ook wel enthousiaste reacties kan opleveren.
Echt bos wel. Moet je het niet gaan verzieken met mountainbikepaden en horecazaken.
pi_215619292
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2024 19:30 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
Echt bos wel. Moet je het niet gaan verzieken met mountainbikepaden en horecazaken.
Ach, een recreatiefunctie erbij maakt het draagvlak wel groter. Recreatie aan de randen als overgangsgebied en echte natuur alleen bereikbaar voor mensen die meer twee kilometer willen wandelen. Wel overal honden aan de lijn aub.

Waar ik me aan stoor is agrarische grond natuur noemen. Alsof een monocultuur weiland of koolakker vergelijkbaar is met natuur.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_215619368
Goed plan dit. B-)
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_215619387
quote:
15s.gif Op maandag 18 november 2024 19:06 schreef xpompompomx het volgende:
Maar helaas groeien de frikadellen van de BBB-zeug niet aan de boom.
Kippen nemen niet zoveel ruimte in :).
  maandag 18 november 2024 @ 19:55:03 #15
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_215619402
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2024 19:30 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
En geen diersoorten importeren die onder druk van een stel jankers bijgevoerd moeten worden in de winter.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  maandag 18 november 2024 @ 20:54:25 #16
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215620124
Goed idee hier ook doen. 15% natuur en 5% huizen.
pi_215620183
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2024 18:54 schreef EttovanBelgie het volgende:
Hier ook doen.

Maar dan ook echt bos.
Hebben we dat in Nederland uberhaupt, volgens mij is alles hier zo’n beetje aangeplant de afgelopen 100/150 jaar?
pi_215620421
quote:
17s.gif Op maandag 18 november 2024 19:49 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Dit was een keuze van centrum-links en centrum-rechts. Radicaal-links en links hebben tegen gestemd.
Je sluit zo'n akkoord, wat best ver gaat, zodat de boeren weten waar ze aan toe zijn en verder kunnen ondernemen. Maar rupjes nooit genoeg van links hebben dan weer meteen een nieuw startpunt om verder hun heilige gelijk door te drammen, tussen de vliegvakanties door althans.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_215621086
Zo zien we maar dat men met een centrumcoalitie iets kan bereiken ipv met van die roeptoeteraars op de flanken. Een dergelijk voorstel wordt hier 100% geblokkeerd door PVV en BBB.
Rule of acquisition #214. Never begin a business negotiation on an empty stomach.
  maandag 18 november 2024 @ 23:35:00 #21
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_215621237
Boeren wegpesten, erg verstandig.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  dinsdag 19 november 2024 @ 00:12:02 #22
421394 Abrikozentaart
vrouw jong en hip
pi_215621398
Tijd voor het Deens model
ik ben gek op abrikozentaart en Zelda
pi_215621414
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2024 19:07 schreef Mexicanobakker het volgende:
Elitair rechts heeft weinig problemen met ecologie.
Ze hebben veel meer problemen met overbevolking door plebs.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Green_conservatism
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
pi_215621420
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2024 23:10 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Zo zien we maar dat men met een centrumcoalitie iets kan bereiken ipv met van die roeptoeteraars op de flanken. Een dergelijk voorstel wordt hier 100% geblokkeerd door PVV en BBB.
Door de "wonen is een recht" mensen zou dit voorstel ook geblokkeerd worden ;)
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
pi_215621436
Meer bos is altijd goed.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')