De werkelijkheid achter het grootse verhaal schrijven, is idd een saaie bezigheid, die enorm veel inspanning kost om het vol te houden, voor sommigen dan. Ligt er een beetje aan wat het oplevert. Ik denk dat je de main stream opvattingen over de zaak Sloot weergeeft. In de octrooien duiken is nog interessant. Alles wat er inhoudelijk over te bedenken valt staat wel hier, of op de website.quote:Op donderdag 28 november 2024 10:37 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik zit niet in de hoek dat ‘Sloot’ bewust een scam opzette, maar in de hoek dat hetgeen wat Pieper in hetgeen zag zwaar overschat is door Pieper zelf en zijn team daarin “tot op zekere hoogte” in volgde, maar dat men gaandeweg toch een heel zwaar “oh nee..” moment had toen langzamerhand duidelijk werd dat de potentie er niet was.
En omdat het type harde zakenman (zie Trump) die Pieper is “nooit fouten toegeeft” zijn investeringen mogelijk gebleven en is “het verhaal” uiteindelijk als wonder vermarkt en voor Pieper de prullenbak ingegaan om de reputatie van Pieper zelf te redden. Dát vervolg is een scam. Hij trok zich namelijk ook terug van het verhaal na de netwerk docu. Ik zie dat als een begraven blunder.
Ik vind de octrooi aanvragen het enige wat er echt concreet ligt als iets waar op geschoten kan worden. Voor de rest vind ik het verhaal eromheen veel minder spannend dan anderen dat vinden. Het is een jongensboek en als iets te mooi is om waar te zijn, is het dat vaak ook wel.
[..]
Het is allemaal mogelijk, maar bij de meeste grootse verhalen is er ook wel enigszins een regel dat de werkelijkheid vaak vele malen saaier is dan waar het grootse verhaal naartoe gewerkt wordt.
Dat duister (geworden) zaken en vormen van oplichting door AIVD en CIA zouden zijn gemonitord of gemonitord zouden kunnen zijn, is niet een punt wat voor mij het verhaal versterkt.
Grootse verhalen scoren, kosten minder onderzoekstijd en leveren een x-factor meer geld op, omdat je op een fanbase tankt.quote:Op donderdag 28 november 2024 11:01 schreef yessie234 het volgende:
[..]
De werkelijkheid achter het grootse verhaal schrijven, is idd een saaie bezigheid, die enorm veel inspanning kost om het vol te houden, voor sommigen dan. Ligt er een beetje aan wat het oplevert. Ik denk dat je de main stream opvattingen over de zaak Sloot weergeeft. In de octrooien duiken is nog interessant. Alles wat er inhoudelijk over te bedenken valt staat wel hier, of op de website.
Dat *diensten verhaal neem ik even mee in mijn overwegingen over de vorm van een vertelling. Soms moet je dat aan romanschrijvers overlaten om een bepaald deel van een potentieel publiek niet weg te duwen, anderen smullen juist van die toevoegingen, om het hun aangedane leed te verzachten, de "zie nu je wel" troost. Duistere zaken worden uiteraard gemonitord door *diensten, voor sommigen een feit van algemene bekendheid dat niet steeds herhaald hoeft te worden, voor anderen een bron van troost en steun.
Ik kan iedereen aanraden "De Slinger van Foucault" te lezen. Het is een prachtig boek over hoe dit soort verhalen gemaakt worden en waarom, en hoe mensen gaan geloven in het complotverhaalquote:Op donderdag 28 november 2024 11:41 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Grootse verhalen scoren, kosten minder onderzoekstijd en leveren een x-factor meer geld op, omdat je op een fanbase tankt.
Dus als je commercieel wilt gaan zitten is een groots verhaal versterken zeer interessant. Als je iets in de kern belicht en nuanceert is het jaren uitzoekwerk en je houdt er niets aan over. Het gros laat zich graag voor de gek houden, maar houdt niet van nuancering of verdieping die feestjes bederven. Als je de weg op 'snopes' niveau inslaat hou je daar waarschijnlijk weinig eer aan over, behalve een sloot boze fans
Inderdaad prachtig. Dat is bij mij lange tijd het boek met van allemaal van die gele briefjes erin in mijn kast geweest. Kon ik de passages die me aanspraken nog eens na lezen. Heel knap geschreven boek, en typisch voor de tijd dat het verscheen, heel veel mensen hadden het erover. Zin om het te gaan herlezen nu.quote:Op donderdag 28 november 2024 11:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik kan iedereen aanraden "De Slinger van Foucault" te lezen. Het is een prachtig boek over hoe dit soort verhalen gemaakt worden en waarom, en hoe mensen gaan geloven in het complotverhaal
Een wetenschappelijke publicatie schrijven, is iets anders dan een populair wetenschappelijk artikel of boek. Hoe dan ook, het moet wel allemaal een beetje kloppen wat erin staat. Het is momenteel echter lastig om geen korte lontjes aan te steken met wat voor een nonfictie werk dan ook. Bovendien vinden veel mensen niet alleen het maken van podcast of videodocumentaire veel leuker om te doen dan schrijven, er wordt ook erg veel minder gelezen, en veel meer gekeken en geluisterd.quote:Op donderdag 28 november 2024 11:41 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Grootse verhalen scoren, kosten minder onderzoekstijd en leveren een x-factor meer geld op, omdat je op een fanbase tankt.
Dus als je commercieel wilt gaan zitten is een groots verhaal versterken zeer interessant. Als je iets in de kern belicht en nuanceert is het jaren uitzoekwerk en je houdt er niets aan over. Het gros laat zich graag voor de gek houden, maar houdt niet van nuancering of verdieping die feestjes bederven. Als je de weg op 'snopes' niveau inslaat hou je daar waarschijnlijk weinig eer aan over, behalve een sloot boze fans
De Slinger van Foucault is o.a. op de affaire rond dit boek geïnspireerdquote:Op donderdag 28 november 2024 12:07 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Inderdaad prachtig. Dat is bij mij lange tijd het boek met van allemaal van die gele briefjes erin in mijn kast geweest. Kon ik de passages die me aanspraken nog eens na lezen. Heel knap geschreven boek, en typisch voor de tijd dat het verscheen, heel veel mensen hadden het erover. Zin om het te gaan herlezen nu.
On topic: ik wil de nl talige met de engelstalige octrooien vergelijken, en me even verdiepen het octrooirecht van de vorige eeuw.
Het knappe van het boek is, en daarom werd het beschouwd al literatuur, en niet als lectuur, dat het vertelde verhaal mooi en boeiend is, maar het niet-vertelde verhaal, refereert aan de tijd dat het geschreven is als een wetenschappelijk filosofische verkenning. Mooie gelaagdheid. Heel anders dan bijv Dan Brown, die ook graag dit soort thema's als uitgangspunt neemt voor zijn boeken.quote:Op donderdag 28 november 2024 12:18 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
De Slinger van Foucault is o.a. op de affaire rond dit boek geïnspireerd
https://nl.m.wikipedia.or(...)_en_de_heilige_graal
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Johannes_Wardenierquote:Op donderdag 28 november 2024 22:37 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Het knappe van het boek is, en daarom werd het beschouwd al literatuur, en niet als lectuur, dat het vertelde verhaal mooi en boeiend is, maar het niet-vertelde verhaal, refereert aan de tijd dat het geschreven is als een wetenschappelijk filosofische verkenning. Mooie gelaagdheid. Heel anders dan bijv Dan Brown, die ook graag dit soort thema's als uitgangspunt neemt voor zijn boeken.
On topic: de affaire Sloot is zijn geheel, heeft ook een gelaagdheid, het is maar welke lagen je in je beschouwingen bereid bent mee te nemen. Het is geschiedenis, maar nog niet helemaal, door de octrooien.
Kent iemand een roman die sterk doet denken aan de affaire Sloot, en op deze geschiedenis gebaseerd kan zijn? Er zijn weinig ICT gerelateerde misdaadromans die een beetje kloppen met de werkelijkheid, zowel met de karakters als werkgebied.
Eco is literatuur die je leest en herleestquote:Op donderdag 28 november 2024 22:37 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Het knappe van het boek is, en daarom werd het beschouwd al literatuur, en niet als lectuur, dat het vertelde verhaal mooi en boeiend is, maar het niet-vertelde verhaal, refereert aan de tijd dat het geschreven is als een wetenschappelijk filosofische verkenning. Mooie gelaagdheid. Heel anders dan bijv Dan Brown, die ook graag dit soort thema's als uitgangspunt neemt voor zijn boeken.
Ken je cryptonomicon van Neal Stephenson? Kwam uit in 1999 en beschreef eigenlijk al cloud, data havens en cryptomuntenquote:? Er zijn weinig ICT gerelateerde misdaadromans die een beetje kloppen met de werkelijkheid, zowel met de karakters als werkgebied.
Misschien dat Thomas Ross de oer-Hollandse Sloot zaak een keer als plot neemt voor een roman. Wat mij betreft zitten er genoeg haakjes aan om het verhaal te tillen naar een mistig complot, en van de hoofdrolspelers zijn fraaie roman karakters te maken. De kunst van het romanschrijven is de lezer te boeien, het zou zo gegaan kunnen zijn. Dat is ook een manier om een geschiedenis in het levende geheugen te houden, er het genre faction van maken. Als romanschrijver moet je het verhaal schrijven vanuit het tijdsperspectief dat de gebeurtenissen plaatsvonden, dat limiteert, maar in romanvorm geeft het ook veel vrijheid voor interpretatie.quote:Op donderdag 28 november 2024 23:02 schreef Beathoven het volgende:
[..]
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Johannes_Wardenier
Geen Romans, maar enigszins met dit verhaal waar een roman op geschreven kan worden met wat poetswerk en selectief schrijven:
[ afbeelding ]
Raakvlak met Philips ook ( en de olie industrie). Maar het geromantiseerde verhaal over Sloot is imho beter. Wardenier is iets te lang blijven leven om nog bij leven ontmaskerd te worden.
Leuk detail; uiteraard was de uitvinding ook "weggehaald"
--
Qua contrasten (het verbazingwekkende buitenproportionele tegenover het saaiere verklaarbare) vind ik het ook wel in dezelfde categorie vallen als onderstaand.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Dyatlov_Pass_incident
--
Hier zou iets tussen kunnen zitten
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_lost_inventions
Iets met ouwe koeien en sloot (SCNR)quote:Op donderdag 28 november 2024 23:47 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Misschien dat Thomas Ross de oer-Hollandse Sloot zaak een keer als plot neemt voor een roman. Wat mij betreft zitten er genoeg haakjes aan om het verhaal te tillen naar een mistig complot, en van de hoofdrolspelers zijn fraaie roman karakters te maken. De kunst van het romanschrijven is de lezer te boeien, het zou zo gegaan kunnen zijn. Dat is ook een manier om een geschiedenis in het levende geheugen te houden, er het genre faction van maken. Als romanschrijver moet je het verhaal schrijven vanuit het tijdsperspectief dat de gebeurtenissen plaatsvonden, dat limiteert, maar in romanvorm geeft het ook veel vrijheid voor interpretatie.
Oude koeien die in zeven sloten tegelijk willen lopen. De basis van de het verhaal over affaire Sloot lijkt me ook om te werken tot scenario voor een film of serie. Met alle rekwisieten uit die tijd erbij...en alle vrijheid om karakters er omheen te verzinnen. Geeft het verhaal een visueel tijdsbeeld, plus de mogelijkheid voor de scenarioschrijver om allerlei plotlijnen erbij te halen die het verhaal weer vleugels geeft. 1984 over Nijvel was ook zo'n product.quote:Op donderdag 28 november 2024 23:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Iets met ouwe koeien en sloot (SCNR)
Als je een tech roman schrijft moet je de technologie wel bij de tijd/actualiteit aansluiten.
Interessante lijst. Zit zeker wat voor me bij. Neal Stephenson heeft velen geamuseerd en geïnspireerd. Wist je dat de figuur Neil in de Britse comedy The Young Ones, gebaseerd was op deze schrijver? In ieder geval volgens kijkers, die herkende hem meteen. Zijn veel semantische grapjes over zijn vroege werk gemaakt, bijzonder invloedrijk schrijver. Zodiac, Agent Orange (strip) en astrologie en de Zodiac man-memes.quote:Op donderdag 28 november 2024 23:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ken je cryptonomicon van Neal Stephenson? Kwam uit in 1999 en beschreef eigenlijk al cloud, data havens en cryptomunten
Sowieso een erg goede schrijver in ICT gerelateerde misdaad
Reamde over Ransomware en internationaal terrorisme
Zijn Journalistieke artikel Mother Earth Mother Board gaat over datakabels in de oceaan en is nog steeds heel actueel
In Interface gaat het om implants (chips in de hersenen). Let wel, dit schreef hij 30 jaar geleden
In Fall; or, Dodge in Hell gaat het om het uploaden van je bewustzijn naar een virtuele wereld.
Daar zit wel wat in.quote:Op donderdag 28 november 2024 23:47 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Misschien dat Thomas Ross de oer-Hollandse Sloot zaak een keer als plot neemt voor een roman. Wat mij betreft zitten er genoeg haakjes aan om het verhaal te tillen naar een mistig complot, en van de hoofdrolspelers zijn fraaie roman karakters te maken. De kunst van het romanschrijven is de lezer te boeien, het zou zo gegaan kunnen zijn. Dat is ook een manier om een geschiedenis in het levende geheugen te houden, er het genre faction van maken. Als romanschrijver moet je het verhaal schrijven vanuit het tijdsperspectief dat de gebeurtenissen plaatsvonden, dat limiteert, maar in romanvorm geeft het ook veel vrijheid voor interpretatie.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik vind persoonlijk de hoek van die 'perpetuum mobiles' (of hoe zegt men dat in het NL) zo ont-zet-tend afgezaagd en meteen al een gevalletje prullenbak. Maar de gelijke lijn met de uitvinding van Sloot is wel dat de claim eveneens de wetten van de fysica zwaar voorbij gaat in de analyse en je ook ineens met een "verdwenen / gestolen uitvinding" zit (of gewoon het slopen / verbranden van een blunder).
Maar het spelen met het idee dat de olie industrie lucht van de claim van Wardenier krijgen en deze partijen 'm in het gesticht willen. Daar valt wel wat mee te doen. (Al helpt het voor de sales van een boek geen meter dit hier op een forum aan te kondigen; dus snel dit hele topic laten verdwijnen.. en overlijden)
[ Bericht 1% gewijzigd door Beathoven op 29-11-2024 08:24:31 ]
Neil geïnspireerd op Neal lijkt mij onwaarschijnlijk, toen de serie gedraaid werd was NS nog een volledig onbekende student die zijn tijd verbracht aan het mainframe van Boston Universityquote:Op vrijdag 29 november 2024 00:49 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Interessante lijst. Zit zeker wat voor me bij. Neal Stephenson heeft velen geamuseerd en geïnspireerd. Wist je dat de figuur Neil in de Britse comedy The Young Ones, gebaseerd was op deze schrijver? In ieder geval volgens kijkers, die herkende hem meteen. Zijn veel semantische grapjes over zijn vroege werk gemaakt, bijzonder invloedrijk schrijver. Zodiac, Agent Orange (strip) en astrologie en de Zodiac man-memes.
Ik geef het toe, ik zat in hele foute kringen in de jaren '80, maar de link werd wel degelijk gelegd en bleef een soort van running gag. Bijzonder is dat Stephenson zich later distantieerde van zijn jeugdzondige eerste boek over de angry young men van dat decennium. Dat heb ik ook wel eens, spijt dat ik iets geschreven heb, ooit.quote:Op vrijdag 29 november 2024 08:49 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Neil geïnspireerd op Neal lijkt mij onwaarschijnlijk, toen de serie gedraaid werd was NS nog een volledig onbekende student die zijn tijd verbracht aan het mainframe van Boston University
Ik kende de geschiedenis, en heb het nog even nagelezen. Wat dacht je van "Sloot, de musical"? Onderwerp leent zich voor live audiovisueel spektakel. Ik heb de Wardenier musical overigens niet gezien.quote:Op vrijdag 29 november 2024 08:08 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Daar zit wel wat in.
Had je ook nog naar het verhaal van Wardenier gekeken die ik er wel ergens in de verte wat op vond lijken.
Het was bekend dat Jan Sloot hartpatiënt was en hij was wel heel dicht bij figuren gekomen waarvan sommigen wellicht meenden dat hij niet in hun buurt hoorde.Het verhaal Sloot leent zich voor allerlei creatieve uitspattingen, maar nabestaanden leven nog.quote:Maar het spelen met het idee dat de olie industrie lucht van de claim van Wardenier krijgen en deze partijen 'm in het gesticht willen. Daar valt wel wat mee te doen. (Al helpt het voor de sales van een boek geen meter dit hier op een forum aan te kondigen; dus snel dit hele topic laten verdwijnen.. en overlijden)
Iets voor een niche publiek.quote:Op vrijdag 29 november 2024 09:22 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Ik kende de geschiedenis, en heb het nog even nagelezen. Wat dacht je van "Sloot, de musical"? Onderwerp leent zich voor live audiovisueel spektakel. Ik heb de Wardenier musical overigens niet gezien.
[..]
Het was bekend dat Jan Sloot hartpatiënt was en hij was wel heel dicht bij figuren gekomen waarvan sommigen wellicht meenden dat hij niet in hun buurt hoorde.Het verhaal Sloot leent zich voor allerlei creatieve uitspattingen, maar nabestaanden leven nog.
Denken ze dat het over Joram van der Sloot gaat.quote:Op vrijdag 29 november 2024 09:25 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Iets voor een niche publiek.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat @:RJ125 vindt van het plan voor 'Sloot, de musicial'
we hebben beeld.quote:Op vrijdag 29 november 2024 09:27 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Denken ze dat het over Joram van der Sloot gaat.
Met ouwe koeien die zingen:quote:Op vrijdag 29 november 2024 09:25 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Iets voor een niche publiek.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat @:RJ125 vindt van het plan voor 'Sloot, de musicial'
quote:Op vrijdag 29 november 2024 10:12 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Met ouwe koeien die zingen:
Moe moe, ma ma, we geloven Sloot jaja
Compressie is geen chocola
Er lagen 16 filmpjes in de zee'ven slootquote:Op vrijdag 29 november 2024 09:25 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Iets voor een niche publiek.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat @:RJ125 vindt van het plan voor 'Sloot, de musicial'
quote:Op vrijdag 29 november 2024 10:26 schreef yessie234 het volgende:
[..]
[..]
Er lagen 16 filmpjes in de zee'ven sloot
't hoofd vaart naar die Sloot toe ja,
want de kickertjes wilden hun brood
Dood en allang begraven
Het gaat om grote bedragen
Kickertjes van zee'ven sloten daar
Kwaken elkander allemaal na
Nog een slotbedrijf met de schuldeisers..quote:Op vrijdag 29 november 2024 10:26 schreef yessie234 het volgende:
[..]
[..]
Er lagen 16 filmpjes in de zee'ven sloot
't hoofd vaart naar die Sloot toe ja,
want de kickertjes wilden hun brood
Dood en allang begraven
Het gaat om grote bedragen
Kickertjes van zee'ven sloten daar
Kwaken elkander allemaal na
Ik ben eerlijk gezegd meer benieuwd naar ‘Beathoven word salads, de musical’, waarin de hoofdrolspeler alleen in wartaal/word salads kan spreken: analoge wereld, digitale/analoge hybride sfeer, een zeer fantasierijke en onmogelijke on-steroids, synthesising, een mogelijke droom in video synthese, enz.quote:Op vrijdag 29 november 2024 09:25 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Iets voor een niche publiek.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat @:RJ125 vindt van het plan voor 'Sloot, de musicial'
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 29 november 2024 14:11 schreef RJ125 het volgende:
[..]
Ik ben eerlijk gezegd meer benieuwd naar ‘Beathoven word salads, de musical’, waarin de hoofdrolspeler alleen in wartaal/word salads kan spreken: analoge wereld, digitale/analoge hybride sfeer, een zeer fantasierijke en onmogelijke on-steroids, synthesising, een mogelijke droom in video synthese, enz.Ik stel het me voor als een kleurrijke caleidoscoop-achtige voorstelling, waarin het publiek meegenomen wordt in een trip zonder dat ze drugs hebben gebruikt.
Dat is geen antwoord op de vraag.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Stond er ergens nog iets inhoudelijks over de kwestie Jan Sloot (of Roel Pieper) waar je het wel of niet mee eens was of toelichting op wilde?
quote:Op vrijdag 29 november 2024 14:11 schreef RJ125 het volgende:
[..]
Ik ben eerlijk gezegd meer benieuwd naar ‘Beathoven word salads, de musical’, waarin de hoofdrolspeler alleen in wartaal/word salads kan spreken: analoge wereld, digitale/analoge hybride sfeer, een zeer fantasierijke en onmogelijke on-steroids, synthesising, een mogelijke droom in video synthese, enz.Ik stel het me voor als een kleurrijke caleidoscoop-achtige voorstelling, waarin het publiek meegenomen wordt in een trip zonder dat ze drugs hebben gebruikt.
Veel eer. En ik weet het niet hoor.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Ik vind het wel complimenteus, maar alles wat ik in de zandbak gooide als alternatief is veel minder spannend en wat ik voor me zag ligt gewoon binnen de kaders van de natuurkunde of mag volledig worden afgeschoten, zonder dat ik dat persoonlijk neem.
Het verhaal waar jij blind op vaart is een echte trip in wonderland. Dus ik snap je enthousiasme.
Dat is het wel. Je kan me met je BNW diarree, vergezochte theorieën, kinderlijke humor over musicals en sinterklaasrijmpjes, niks inhoudelijks toelichten over Jan Sloot of Pieper. Ik neem je daarin totaal niet serieus of geloofwaardig. Ik hou het bij het boek van een onderzoeksjournalist, vanuit die insteek bekijk ik het.quote:Op vrijdag 29 november 2024 15:11 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord op de vraag.
Stond er ergens nog iets inhoudelijks over de kwestie Jan Sloot (of Roel Pieper) waar je het wel of niet mee eens was of toelichting op wilde?
Heb je nog wat kunnen maken van Pieper z’n 3 gefaalde investeringen als durfkapitalist?quote:Op vrijdag 29 november 2024 15:22 schreef RJ125 het volgende:
[..]
Dat is het wel. Je kan me met je BNW diarree, vergezochte theorieën, kinderlijke humor over musicals en sinterklaasrijmpjes, niks inhoudelijks toelichten over Jan Sloot of Pieper. Ik neem je daarin totaal niet serieus of geloofwaardig. Ik hou het bij het boek van een onderzoeksjournalist, vanuit die insteek bekijk ik het.
Waarom niet iets inhoudelijks. Iets uit dat boek bijvoorbeeld waarmee je het argument van een ander kunt pareren. Iets serieus. Onderzoeksjournalisten kunnen heel vergezochte theorieën verkondigen heb ik wel eens gelezen.quote:Op vrijdag 29 november 2024 15:22 schreef RJ125 het volgende:
[..]
Dat is het wel. Je kan me met je BNW diarree, vergezochte theorieën, kinderlijke humor over musicals en sinterklaasrijmpjes, niks inhoudelijks toelichten over Jan Sloot of Pieper. Ik neem je daarin totaal niet serieus of geloofwaardig. Ik hou het bij het boek van een onderzoeksjournalist, vanuit die insteek bekijk ik het.
Ik weet dat dat op jou als "eer" overkomt.quote:Op vrijdag 29 november 2024 15:19 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Veel eer. En ik weet het niet hoor.![]()
Ik vind het wel complimenteus, maar alles wat ik in de zandbak gooide als alternatief kan binnen de kaders van de natuurkunde en is veel minder spannend.
Het verhaal waar jij blind op vaart is een echte trip in wonderland. Dus ik snap je enthousiasme.
quote:Op vrijdag 29 november 2024 15:24 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Heb je nog wat kunnen maken van Pieper z’n 3 gefaalde investeringen als durfkapitalist?
Omdat je vraag niet inhoudelijk was. Ik heb talloze citaten uit het boek aangehaald, lees maar terug. Je hebt er zelfs een aantal van mij gequote in je posts.quote:Op vrijdag 29 november 2024 15:31 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Waarom niet iets inhoudelijks. Iets uit dat boek bijvoorbeeld waarmee je het argument van een ander kunt pareren. Iets serieus. Onderzoeksjournalisten kunnen heel vergezochte theorieën verkondigen heb ik wel eens gelezen.
Ah.. interessantquote:Op vrijdag 29 november 2024 15:32 schreef RJ125 het volgende:
[..]
Ik weet dat dat op jou als "eer" overkomt.
Mooie vergelijking, in de zandbak gooien. Dat is inderdaad wat je deed/doet. Gewoon gooien.
Ik vaar niet blind op het verhaal, maar neem hierin een onderzoeksjournalist serieuzer dan wat snotneuzen die zich deskundig op een forum wanen en indruk bij lezers willen wekken door met nietszeggende aan elkaar geregen technische termen te 'gooien'.
Antwoord:quote:Op vrijdag 29 november 2024 15:11 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Stond er ergens nog iets inhoudelijks over de kwestie Jan Sloot (of Roel Pieper) waar je het wel of niet mee eens was of toelichting op wilde?
Ik ben geinteresseerd in Erik Smit zijn verslag zoals je gemerkt hebt. BNW is BNW, en in die WC schijten we hier allemaal.quote:Op vrijdag 29 november 2024 15:38 schreef RJ125 het volgende:
[..]
Omdat je vraag niet inhoudelijk was.
Enige wat hij doet is draaien en nooit een concreet antwoord geven.quote:Op vrijdag 29 november 2024 15:51 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ah.. interessant
Kun je ook aangeven op welke delen van het verhaal je ‘niet’ blind vaart en waarom?
En waarom je jezelf niet tot de ‘snotneuzen’ rekent als ‘jij’ kritische notities zet.
Bovendien weigert RJ125 te verwijzen. naar passages uit het boek van Smit, ook na vragen hiernaar. Bovendien heeft Erik Smit nooit ontkend de mythe over de broncode in stand te houden met zijn verslag, maar kwam het boek wel degelijk op lezers over als een poging daartoe.quote:Op vrijdag 29 november 2024 16:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Enige wat hij doet is draaien en nooit een concreet antwoord geven.
Eens. Ik denk ook niet dat Smit met het boek een waarheid wilde verankeren. Vooral niet als er zoveel openingen tot speculatie in het onderwerp zelf zitten. De positie die hij heeft gekozen om alleen verslaglegging te doen van de verhalen rondom is dan de meest veilige weg van de allerminste weerstand. Zou ik ook voor kiezen.quote:Op vrijdag 29 november 2024 16:39 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Bovendien weigert hij te verwijzen. naar passages uit het boek van Smit, ook na vragen hiernaar. Bovendien heeft Erik Smit nooit ontkend de mythe over de broncode in stand te houden met zijn verslag, maar kwam het boek wel degelijk op lezers over als een poging daartoe.
Hij zou zich kunnen opwerpen als de kenner van Smits verslag. Best jammer dat hij dat hier niet doet.
Het denken van Jan Sloot ontrafelen, en welke richting zijn vinding, met de kennis nu, gezocht kan worden. Nu kunnen nog pogingen ondernomen worden, omdat er nog mensen leven die ook kundig waren met het repareren van televisies, dus misschien de denkrichting van Sloot kunnen vatten.quote:Op vrijdag 29 november 2024 17:30 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Eens. Ik denk ook niet dat Smit met het boek een waarheid wilde verankeren. Vooral niet als er zoveel openingen tot speculatie in het onderwerp zelf zitten. De positie die hij heeft gekozen om alleen verslaglegging te doen van de verhalen rondom is dan de meest veilige weg van de allerminste weerstand. Zou ik ook voor kiezen.
Als RJ125 in de positie zit van ‘dit is er gebeurd en wat het was laat ik in het midden’. Prima.
Maar als iemand tot ‘genie’ wordt uitgeroepen, maar vervolgens is er geen concreet iets te noemen, behalve wat hear-say. Dan denk ik dat speculatie mag en erop geschoten mag worden.
En als dat niet mag en we slechts met hem een “onzichtbaar iets” mogen prijzen zonder te speculeren. Dan is bejubeling met een musical precies hetgeen wat hij zou moeten waarderen.
quote:Bron : Netkwesties
Roel Pieper geroosterd
Neerlands invloedrijkste it'er, professor-investeerder Roel Pieper, is het lijdend voorwerp van De Broncode. De ronkende ondertitel van dit boek van Eric Smit luidt 'het ware verhaal van een wereldschokkende uitvinding' en de vileine tweede ondertitel 'waarom Roel Pieper niet de nieuwe Bill Gates werd'.
We spraken met de auteur, u kunt meeluisteren (mp3). Die kreeg geen reactie van het lijdend voorwerp in kwestie.
Het boek
Het opvallendste van De Broncode is dat het nauwelijks echt nieuwe inzichten biedt ten opzichte van de destijds in Quote verschenen twee artikelen (hier nog online) over de 'uitvinding' van Jan Sloot. Die had Smit dus heel goed gefabriceerd. De teneur is dezelfde: elektronika-knutselaar Jan Sloot toont Philips in maart 1999 een vinding waarmee je op een chipje van 128 KB, aangestuurd met specifieke software, wel 15 videofilms kwijt kan. Roel Pieper wijst, na interne negatieve adviezen, als bestuurder van Philips deelname in de exploitatie af. Na zijn ontslag daar dringt Pieper zich naar voren als de baas van de exploitatie van de vinding.
Sloot demonstreert live het kunnen van het kastje, met een laptop, maar weigert specificaties te verstrekken. Hij overlijdt op 11 juli 2001, en neemt zijn geheim mee in het graf. Zoon Ben zegt dat hij is vermoord vanwege bedreigde belangen - zijn vinding zou immers de hele ict-wereld op zijn kop zetten. Pieper vindt dat een normale gang van zaken is gevolgd: beoordelen, ontwikkelen en een bedrijf bouwen om de markt te veroveren. De dood van Sloot heeft die laatste fase verhinderd.
Nieuw en verrassend in het boek is een bijlage met een uiteenzetting over het systeem van de uitvinder zelf dat op de computer van Sloot is gevonden na diens dood. Eric Smit heeft dit stuk niet expliciet aan deskundigen voorgelegd. We spraken hem daarop aan in bijgaand audio-interview. Wat is zijn belang om dat na te laten?
Smit bevestigt dat hij de mythe niet om zeep wil helpen, maar voegt in het boek wel het verhaal toe van een gelijksoortige claim van een Amerikaans bedrijf jaren later, die op bedrog bleek te berusten. En juist gisteren werd bekend dat het Adams Platform Technology voor videocompressie, uitgebaat met het bedrijf Media World Communications, niet lijkt te werken. Het ging om een vinding die qua werking leek op die van Sloot, ofschoon minder revolutionair in de beloften. Maar het werkt zo te zien niet.
Smit wilde schrijven over de levensloop van Roel Pieper en de hebzucht en het spel van de investeerders. De geldingsdrang die bij Pieper leidt tot een tomeloze inzet om aanzien, spelvreugde en geld te verwerven, is bij Smit de drijfveer om 14 maanden continu aan een geweldig boek te schrijven, ook voor aanzien en vanwege de spelvreugde, met schrijven.
Het verslag is het sterkst in de e-mailuitwisseling tussen investeerders, een fascinerend relaas over het oppompen van de luchtballon. Gezien die letterlijke schriftelijke bronnen lijkt het ook een makkelijk boek, ware het niet dat Smit tot het uiterste is gegaan om bij alle betrokkenen de feiten te checken en meningen te staven. Dat is de kwaliteit die Smit onderscheidt van zijn meeste collegae heden ten dage. Pieper zelf kan daar niets tegen inbrengen, tenzij er inderdaad (bewuste) weglatingen zijn. Maar die toonde Pieper ons niet.
De inhoud
Het boek begint met de ontmoetingen met Pieper, die Smit uitnodigt te Bloemendaal om hem af te brengen van zijn voornemen om over het Sloot-debâcle te schrijven, direct gevolgd door het dramatisch geschreven relaas over de dood van Sloot.
Vervolgens passeert een korte beschrijving van de geboorte van Sloot en diens jonge leven tot aan de banen als begenadigd tv-reparateur. Hij werkte bij Philips, maar vertrok na anderhalf jaar omdat zijn ideeën niet welkom waren. Als zelfstandig reparateur en met een winkel ging hij te Groningen failliet. Na de verhuizing naar Nieuwegein begon Sloot in 1984 te knutselen met digitale technologie.
In 1995 had hij zijn vinding voor het verkleinen van bestanden klaar. Geen compressie, dat immers tegen grenzen aanliep, maar een nieuwe vorm van codering.
Vanaf dat moment heeft Sloot derden nodig, en het verdere boek verhaalt van de stoet personen die Sloot willen bijstaan met het exploiteren van zijn vinding, met heel verschillende maten van eigenbelang. Smit laat alle personen aan het eind in een soort van flashback nog eens op een fraaie manier de revue passeren.
Het begint met ene Jos van Rossum die eerst twee andere vindingen van Sloot wil ontwikkelen, onder meer een database voor reparatie-informatie, de Repabase. Dat ging mis, vervolgens kwam de datacodering aan bod. Philips-mensen kwamen in 1996 kijken, maar toonden onbegrip. Sloot gaat op zoek naar geld. Via-via komt hij bij IT-ondernemer Leon Sterk, die met geld komt in ruil voor 50 procent in het op te richten bedrijf Davoc. Er komen nog wat figuren bij, de lange serie van min of meer mislukte en door Smit vaardig, vaak hilarisch opgetekende bijeenkomsten rond Sloot neemt een aanvang.
Steeds weer zijn het mannen. De enige vrouwen in het hele verhaal zijn Sloots echtgenote en Piepers pr-dame, behoudens zijn echtgenotes in het privé-deel. En bedrijven komen en gaan om te kijken naar Davoc, van Joh. Enschede en Oracle tot Shell en Swatch. En op 31-10-1998 om 13.31 uur precies ging Davoc.com live, en Sloot zou zijn inmiddels Solid State Technology gedoopte kastje tonen, waarin een smartcard ging met daarop een hele videofilm. In een absurde ambiance, voor een zaal vol genodigden, loopt het weer mis. Ene Dick Vesters van Oracle krijgt de technologie werkend te zien, is totaal verbijserd, en komt er in een bijlage van het boek nog eens terug op de zaak.
Even later verschijnt Marcel Boekhoorn ten tonele, een prototype investeerder dat later nog met internetbedrijven sluw handelt en geld verdient. Boekhoorn heeft onder meer Bowolar BV. Dat staat voor 'Boekhoorn wordt lachend rijk', en alleen al om dit soort details leest het boek lekker weg.
Via-via komt het bij René Bickel, ex-getrouwe van Nina Brink. En passant vertelt Smit even dat Nina Brink het idee voor World Online gladweg gejat heeft - weer zo'n aardig, maar niet even gecheckt detail. Bickel is de 'loopbrug naar de Rembrandt-toren', het contact met Roel Pieper.
Dan onderbreekt Smit het verhaal om 35 pagina's biografie van Pieper te schrijven, onder meer privé-feiten die niet echt in het voordeel van de Nederlandse tycoon spreken. De lezer begint dan met een zeker vooroordeel aan de story rond het Sloot Digital Coding System en het bedrijf FifthForce (na Davoc en Dipro de derde onderneming) dat het moest gaan exploiteren. Pieper is de boef, maar daarvoor wordt nergens in het boek enig bijvoeglijk naamwoord aan verspild.
Het verhaal leest zich vanzelf, van de onmin over de 375 miljoen dollar aanvangswaardering tot de strijd om het ontrafelen van het geheim van het kastje, de wederom hele en halve mislukte demonstraties en tot slot de (voor iedereen?) verpletterende mededeling dat Sloot dood is. En dat alles met heerlijke details, zoals de ontmoeting tussen Pieper en Eckart Wintzen die hem tevergeefs meldt de vinding 'je reinste onzin' te achten.
De pagina's met vaak slechte zwart-witfoto's aan het eind van het boek vormen op het eerste gezicht een rare toevoeging aan het boek, maar ze passen perfect bij de opgewekte sfeer van enerzijds de uitvinder op zolder in zijn rijtjeshuis versus het ouwe-jongens-netwerk dat de klus wel even zou klaren.
Wel chic, maar onpraktisch is de keuze voor een verantwoording van alle citaten achter in het boek. Wil je ze niet in de tekst zelf hebben, dan kunnen ze altijd nog beter in voetnoten onder aan de pagina's, want het (terug)bladeren om het gewicht van de citaten te kunnen bepalen is irritant.
Het is aanlokkelijk het halve boek te citeren, maar één citaat spreekt afdoende:
"Ik vertelde aan de andere jongens dat ik Marcel aan de lijn had en dat hem de miljarden weer om de oren vlogen. Iedereen werd gek. De rekenmachines kwamen uit de binnenzak en de champagne werd besteld. Die andere jongens hadden 40 miljoen dollar in de tas zitten. We werden hoe langer hoe gekker. Onze laatste man had net kleren gekocht en belde een taxi om de kleren naar het hotel te laten brengen. En de ene fles champagne na de andere werd naar buiten gedragen."
En dit ging dan nog om het voetbalteam van Boekhoorn bij Oranje Blauw in Arnhem dat zou meedelen in zijn winsten.
Je moet wel een hele beroerde filmproducent zijn wil je in dit boek geen geweldig scenario zien. Op de aard van de 'technologie' komen we later terug in Netkwesties, want daarover is nog het een en ander te zeggen.
De Broncode, ISBN 9057591561, 328 pagina's, 18,50 euro
quote:Netkwesties vroeg Pieper om een gesprek en kreeg het volgende antwoord van zijn pr-agent:
Roel heeft tot vandaag het boek nog niet onder ogen gehad en heeft dus nog geen kans en de tijd gehad om het te lezen.
Het concept is hem voor publicatie nooit ter inzage gegeven, ofwel er is geen wederhoor toegepast.
Roel heeft Eric Smit sinds 2001 op dit onderwerp niet meer aangesproken. Er is dus in jaren geen contact meer geweest.
Uit de tot dusver gestelde vragen blijkt dat in het boek een aantal duidelijke bewijsmiddelen en documenten ontbreken die Roel in 2001 in het programma Netwerk heeft genoemd en getoond. Dat is hoogst verbazingwekkend.
Roel heeft sinds 2001 geen behoefte om met Smit enige vorm van samenwerking te hebben. De verhalen die Smit toen in Quote heeft gepubliceerd zijn in uitermate slechte samenwerking met Roel tot stand gekomen. Wat dat aangaat schaart Roel zich volledig achter het commentaar van Victor Muller in de meeste recente Quote, waarin hij tegen Smit een soortgelijk bezwaar aantekent zoals hij die in 2001 heeft ervaren.
Kortom, hij wil geen reclamecampagne voor een boek ondersteunen dat berust op, zoals hij dat aanduidt, een 'truc-journalistiek' die Smit graag lijkt toe te willen passen.
Dit is in lijn met wat Smit zelf zegt: in 2001 ondernam hij nog pogingen met Pieper te overleggen, maar na diens weigering niet meer. Pieper herhaalt hierboven dat hij geen contact meer wil, wat in tegenspraak lijkt met zijn wens tot 'wederhoor'. Dat laatste zou echter ook schriftelijk hebben kunnen plaatsvinden. Dan gaat het over feitelijke onjuistheden of omissies waardoor er een scheef beeld ontstaat.
Het wachten is dus gewoon op een feitelijk weerwoord van Pieper. We vroegen om de stukken die hij destijds in Netwerk getoond zou hebben, maar kregen op die vraag geen antwoord.
Wanneer je stelt dat ik ergens blind op vaar, dan stel je dat ik van tevoren mijn beoordelingsvermogen niet heb gebruikt, wat onzin is. Ik vaar niet blind op het verhaal, maar heb bij het lezen mijn beoordelingsvermogen gebruikt. Eric Smit is een onderzoeksjournalist die 11 pagina’s aan bronnen geeft, dan heb ik niet eens over officiële documenten die als bijlagen zijn toegevoegd. Ik ga dan liever af op hem, gebruikmakend van mijn beoordelingsvermogen, dan bijv. jou die moeite heeft om een paar heldere zinnen te vormen en met halfbakken en ondoordachte argumenten komt (wat ook geldt voor de andere twee users hier).quote:Op vrijdag 29 november 2024 15:51 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ah.. interessant
Kun je ook aangeven op welke delen van het verhaal je ‘niet’ blind vaart en waarom?
En waarom je jezelf niet tot de ‘snotneuzen’ rekent als ‘jij’ kritische notities zet.
Mijn antwoord is net zo inhoudelijk als je vraag, dat is wat ik zeg.quote:Op vrijdag 29 november 2024 15:52 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Antwoord:
[..]
Ik ben geinteresseerd in Erik Smit zijn verslag zoals je gemerkt hebt. BNW is BNW, en in die WC schijten we hier allemaal.
Aldus degene die compleet stil werd na zijn flater over compressie … “quote:Op vrijdag 29 november 2024 16:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Enige wat hij doet is draaien en nooit een concreet antwoord geven.
Lees maar vanaf de eerste pagina, ben de enige hier die steeds met citaten uit het boek komt. Meerdere malen. Je hebt er zelfs op gereageerd bijv. die stukjes over dat Jan Sloot het geen compressie wilde noemen. Dat kan je ontkennen, maar iedere lezer kan het zo teruglezen.quote:Op vrijdag 29 november 2024 16:39 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Bovendien weigert RJ125 te verwijzen. naar passages uit het boek van Smit, ook na vragen hiernaar.
Pardon?! Ik adviseer geen romans. Ik vroeg of iemand romans kende waar het verhaal als dat van Sloot in verwerkt is.quote:Op vrijdag 29 november 2024 20:02 schreef RJ125 het volgende:
[..]
Mijn antwoord is net zo inhoudelijk als je vraag, dat is wat ik zeg.
Als je geïnteresseerd bent in Eric Smit, dan kan je ook zijn boek adviseren, i.p.v. met een grote boog eromheen te lopen en romans adviseren. Dat is alsof je in een discussie over zwaartekracht elkaar boeken over astrologie aanraadt. De eerste pagina’s in dit topic waren nog redelijk serieus en on-topic, met die insteek is het topic door kree ook geopend.
Daarom was jouw inhoudelijke inbreng mij hier welkom, maar daar heb je blijkbaar over heen gelezen. Dat kan iedereen hier teruglezen.quote:Op vrijdag 29 november 2024 20:10 schreef RJ125 het volgende:
Op vrijdag 29 november 2024 20:10 schreef RJ125 het volgende:
[..]
Aldus degene die compleet stil werd na zijn flater over compressie … “![]()
![]()
”
Wat ook aantoonde dat je echt niks leest of onderzoekt.
[..]
Lees maar vanaf de eerste pagina, ben de enige hier die steeds met citaten uit het boek komt. Meerdere malen. Je hebt er zelfs op gereageerd bijv. die stukjes over dat Jan Sloot het geen compressie wilde noemen. Dat kan je ontkennen, maar iedere lezer kan het zo teruglezen.
Veel succes verder met Uri Geller en jullie musicals.
Amen. Waarde priester en waker over het woord.quote:Op vrijdag 29 november 2024 20:02 schreef RJ125 het volgende:
[..]
Wanneer je stelt dat ik ergens blind op vaar, dan stel je dat ik van tevoren mijn beoordelingsvermogen niet heb gebruikt, wat onzin is. Ik vaar niet blind op het verhaal, maar heb bij het lezen mijn beoordelingsvermogen gebruikt. Eric Smit is een onderzoeksjournalist die 11 pagina’s aan bronnen geeft, dan heb ik niet eens over officiële documenten die als bijlagen zijn toegevoegd. Ik ga dan liever af op hem, gebruikmakend van mijn beoordelingsvermogen, dan bijv. jou die moeite heeft om een paar heldere zinnen te vormen en met halfbakken en ondoordachte argumenten komt (wat ook geldt voor de andere twee users hier).
Ik sta er wat serieuzer in en heb me er in verdiept. Ik ben niet degene die hier komt met musicals, romans, sinterklaasrijmpjes, Uri Geller, halfgare argumenten, ondoordacht filmpjes dumpt, strooit met onzinnige technische termen die aan elkaar worden geregen om indruk te wekken, enz. Kritiek mag je uiten, maar kom dan met iets waaruit blijkt dat je erin verdiept hebt en weet waar je over praat, i.p.v. in het wilde weg schieten met verklaringen die veel aspecten van het verhaal negeren en ongeloofwaardiger zijn dan het verhaal.
Wat me opvaltquote:Op vrijdag 29 november 2024 17:57 schreef yessie234 het volgende:
Daar gaan we dan: octrooi 1005930, aangevraagd 29 april 1997. Houder: JVR Services Nieuwegein BV, uitvinder: Romke Jan Bernhard Sloot, gemachtigde: A. Kupecz Octrooi is overigens verlopen in 2007.
Registratie-, transmissie, weergeefsysteem voor videoregistratie
Hier in pdf (Nederlands)
Wat mij betreft nooit genoeg speculatie in BNW.quote:Op vrijdag 29 november 2024 22:13 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Wat me opvalt
Pixels / zwart wit
Alles beschrijft hoe je op z’n minst (staat er bijna letterlijk) met pixelposities en lijnen werkt, in zwart wit. Waar hetgeen beschreven opzich niets nieuws is. Dat wanneer iets op frame 1 zoals gelijk is aan tekst op frame 2 frame 1 aangehouden kan worden.
Geluid
Er lijkt niet over geluid nagedacht. Ja, wat er zo goed als letterlijk instaat is dat je dit principe ook op geluid kunt toepassen door met meerdere “tonen” te werken (i.p.v. ‘pixels en beeldlijnen ’).
Wat had hij in gedachte, de PC-speaker bliepjes? Geluidssporen worden niet beschreven.
En vandaar dat ik denk dat hij mogelijk weleens gedacht kan hebben dat je zo’n eenvoudig principe kunt doortrekken en films kunt “sequencen” zoals je met Midi doet. Want “waarom” moet je in hemelsnaam geluidstonen “willen” aansturen via t zelfde principe als een aanstuurtechniek voor beeld.
...
Sorry, alweer teveel speculatie.
Een analoog TV signaal heeft meer dan beeld en geluid, er werd ook een deel gebruikt voor bv de helderheidsbalans. Er was verder nog wat ruimte om text mee te sturen. Deze signalen zaten tussen de TV Beelden.quote:Op zaterdag 30 november 2024 08:15 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Wat mij betreft nooit genoeg speculatie in BNW.
Waar ik aan denk is het kunnen opnemen en weer afspelen van het teletekstsignaal op een magneetband.
Bijvoorbeeld de ondertiteling voor doven en slechthorenden die live tijdens de uitzending synchroon met het beeld en geluid van de film in zwart-wit weergegeven werd. De tekst werd vooraf geschreven. Dit signaal werd met de uitzending meegezonden, als een is een timestamp bij de uitzendsignaal, die zo ook opgenomen, en weer afgespeeld kon worden met een videorecorder.
Ik betwijfel dat daar ondertiteling bij zat.quote:Journaal werd trouwens ook ondertiteld. Geeft te denken hoe rechtstreeks de live uitzendingen van toen waren, bijvoorbeeld bij breaking news.
Daar was destijds de computercapaciteit niet voor beschikbaar, tenminste, niet betaalbaar.quote:Misschien dacht Sloot, of dachten anderen al verder. Automatische vertaalprogramma's die ondertiteling bij live televisieuitzendingen kunnen verzorgen.
Verzin je dit nu zelf? Er was geen apart signaal voor Teletext, dat zit in het analoge TV signaalquote:De vinding had meer mogelijkheden, bijvoorbeeld het kunnen breiden met 'breaking news' van teletekst als je video zat te kijken bijvoorbeeld, als de omroepen mee zouden werken, en dit signaal via de kabel naar de tv stuurden.
????quote:Klinkt Big Brother-achtig, maar dit was 1997, en Sloot zag er een onschuldige extra feature bij videokijken en televisie kijken in.
Bijvoorbeeld als een soort NL-alert avant la lettre voor mensen die geen live nieuws keken, maar een video. In die tijd keek men standaard om 20.00 uur nieuws, al had kijk-en luisteronderzoek wellicht toen al aangetoond dat dit tanende was.
Uitgegaan van beste bedoelingen van Sloot, maar iets waar anderen een sneaky toepassing in zagen. Dat Sloot hiermee krachten groter dan hemzelf en Pieper op zich afgeroepen heeft.
Nee, nogmaals teletekst zit tussen de frames, en er is daar niet veel ruimte.quote:Dat ondervangt het principe van de uitvinding dat als iets op frame 1 zoals gelijk is aan tekst op frame 2, frame 1 aangehouden kan worden, De registratie, het overdragen op magneetband, en weer weergeven bij het afspelen van de band: het opnemen op band van ondertiteling voor doven en slechthorenden. En dit misschien ook andersom. Weergave op het scherm van een teletekst signaal, terwijl je video kijkt.
Nope, deed het ook op antennequote:Betekent dat Sloot graag aan het klooien was met ontwikkelingen op het gebied van doorgifte van het tv signaal, weergave en opnamemogelijkheden.
Teletekst bestond bij analoge doorgifte van het tv signaal. Er was wel kabelaansluiting voor nodig om teletekst te kunnen weergeven, toch?
Teletekst was geen uitvinding van sloot,quote:Dus Sloot zag potentie in de vinding om live meegezonden boodschappen van het tv-sgnaal, te kunnen opnemen op magneetband, en misschien praktiseerde hij om heimelijk meegestuurde teletekst signalen te kunnen opnemen met deze techniek, en via een codering en deze onschuldige ogende videobanden onder selecte groep te kunnen verspreiden.
quote:Misschien zag Sloot zelf deze potentie niet van zijn vinding, maar anderen wel. Dat verzamelt soms zware tegenkrachten.
Was analoog, al heel lang niet meer, is nu digitaal, je had in de analoge tijd zo rond de 20 TV zenders, en iedereen kreeg hetzelfde signaal. Er werd zeker geen individueel signaal naar abonnees gestuurd.quote:Doorgifte kabel tv is wel analoog, maar per op huisadres, abonnement beperkt pakket zenders, en uitgebreid pakket zenders etc. Een geschreven nieuwsbulletin bij de tv-uitzendingen om later via de video te kunnen lezen (niet afluisterbaar)
Je speculeert niet, je fantaseert en je hebt je duidelijk niet verdiept in analoge TV, Analoge Video en hoe teletekst werkt.quote:Heel speculatief: het ging om deze uitvinding, niet om de andere waar ook octrooi op aangevraagd is. Dat was een latere false flag om de aandacht af te leiden. Iets met een demo model met Direct X ofzo maar niet de uitvinding van de eeuw.
Blijft wel BNW hier he, ik speculeer ook graag, vooral in de richting die jij liever buiten beschouwing laat. Maar toch leuk als je het in je beschouwingen meeneemt. Deze diensten bestaan al heel lang, dat weet je.
bespaarde een paar kwartjes voor een decoder chip.quote:Op zaterdag 30 november 2024 08:47 schreef yessie234 het volgende:
Te haastig, geschreven, kom er later op terug.
Het opnemen van teletekstondertiteling bij een film die je op video opneemt, vind ik geen rare uitvinding, en past mi binnen het principe van het brede kader van het octrooi.
De meeste videorecorders konden GEEN teletekstondertiteling opnemen.
In 1970 een paar kwartjes? Zelfs voor de industrie niet. Nee later, misschien moet je je even verdiepen in de jaren 90. Journaal werd ondertiteld, niet ze moeilijk, de teksten waren vooraf geschreven.quote:Op zaterdag 30 november 2024 09:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
bespaarde een paar kwartjes voor een decoder chip.
Ik vind m niet slecht bedacht. Misschien de beste theorie nog wel tot zover.quote:Op zaterdag 30 november 2024 08:15 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Wat mij betreft nooit genoeg speculatie in BNW.
Waar ik aan denk is het kunnen opnemen en weer afspelen van het teletekstsignaal op een magneetband.
Bijvoorbeeld de ondertiteling voor doven en slechthorenden die live tijdens de uitzending synchroon met het beeld en geluid van de film in zwart-wit weergegeven werd. De vooraf geschreven weergegeven tekst bij het beeld, is een timestamp bij de uitzending, die zo ook opgenomen, en weer afgespeeld kon worden.
Om dit later uit te kunnen breiden met 'breaking news' van teletekst als je video kijkt bijvoorbeeld, als de omroepen mee zouden werken. Klinkt Big Brother achtig, maar dit was 1997, en Sloot zag er een onschuldige extra feature bij videokijken in. Bijvoorbeeld als een soort NL-alert avant la lettre voor mensen die geen live nieuws keken, maar een video. In die tijd keek men standaard om 20.00 uur nieuws, al had kijk-en luisteronderzoek wellicht toen al aangetoond dat dit tanende was.
Uitgegaan van beste bedoelingen van Sloot, waar anderen een sneaky toepassing in zagen. Dat Sloot hiermee krachten groter dan hemzelf en Pieper op zich afgeroepen heeft.
Dat ondervangt het principe dat als iets op frame 1 zoals gelijk is aan tekst op frame 2, frame 1 aangehouden kan worden, De registratie, het overdragen op magneetband, en weer weergeven bij het afspelen van de band.
Betekent dat Sloot graag aan het klooien was met ontwikkelingen op het gebied van doorgifte van het tv signaal, weergave en opnamemogelijkheden.
Teletekst bestond bij analoge doorgifte van het tv signaal. Er was wel kabelaansluiting voor nodig om teletekst te kunnen weergeven, toch?
Misschien dat Sloot er in potentie een manier in zag om live meegezonden boodschappen te kunnen opnemen op magneetband, en misschien praktiseerde hij om heimelijk meegestuurde teletekst signalen te kunnen opnemen met deze techniek, en via een codering en deze onschuldige ogende videobanden onder selecte groep te kunnen verspreiden.
Misschien zag Sloot zelf deze potentie niet van zijn vinding, maar anderen wel. Dat verzamelt soms zware tegenkrachten.
Doorgifte kabel tv is wel analoog, maar per op huisadres, abonnement beperkt pakket zenders, en uitgebreid pakket zenders etc. Dan een geschreven nieuwsbulletin bij de tv-uitzendingen om later te kunnen lezen (niet afluisterbaar)
Heel speculatief: het ging om deze uitvinding, niet om die andere waar ook octrooi op aangevraagd is. Dat was een latere false flag om de aandacht af te leiden. Iets met een demo model met Direct X ofzo maar niet de uitvinding van de eeuw.
Blijft wel BNW hier he, ik speculeer ook graag, vooral in de richting die jij liever buiten beschouwing laat. Maar toch leuk als je er wel op in wilt gaan. Deze diensten bestaan, dat weet jezelf ook.
Heb je de patentaanvraag gelezen? Wat wilde Sloot patenteren, met voor voor praktische toepassingen voor de industrie.quote:[..]
Een analoog TV signaal heeft meer dan beeld en geluid, er werd ook een deel gebruikt voor bv de helderheidsbalans. Er was verder nog wat ruimte om text mee te sturen. Deze signalen zaten tussen de TV Beelden.
[..]
Bij het journaal zat ondertiteling voor doven via teletekst. Zat er. Gebarentolk kwam pas later. Er zijn uitzendingen geweest met tolk, zogezegd omdat er iets mis was met teletekst. Berichtjes in de kantlijn van het nieuws van de dag van toen, maar niet voor de geschiedschrijving van massa-informatieoverdracht in de twintigste eeuw. (voetnoot)quote:Ik betwijfel dat daar ondertiteling bij zat.
Met automatische vertaalprogramma's was men zelfs voor de industrie al mee bezig halverwege jaren '90, buiten de muren van wetenschappelijke instituten. Heb ik al eerder genoemd: Lernhout&Hauspie. In de technisch wetenschappelijke instituten natuurlijk al langer, en die waren overheid-industrie gefinancierd, zeker in de VS. (voetnoot)quote:Daar was destijds de computercapaciteit niet voor beschikbaar, tenminste, niet betaalbaar.
Uiteraard verzin ik dit zelf, wie anders? Met het analoge tv signaal tussen de frames gepropte en doorgestuurde signaal, dat in de teletekstmodus door mensen als leesbare letters op het scherm weergegeven kon word, zo goed?quote:Verzin je dit nu zelf? Er was geen apart signaal voor Teletext, dat zit in het analoge TV signaal
Sloot zag in zijn vinding waarvoor hij patent aanvroeg een extra feature voor het videokijken. Wat is onduidelijk?quote:????
Daar gaat mij niet om. Zoals je zelf aangeeft: Sloot heeft teletekst niet uitgevonden. Waar het mij wel om gaat is dat hij op de vinding het tussen de frames gepropte tv-signaal wat te transformeren was tot teletekstlettertjes, wist op te nemen, en af te spelen. En wel met magneetband als gegevensdrager, Dat was de reden voor patenteren.quote:Nee, nogmaals teletekst zit tussen de frames, en er is daar niet veel ruimte.
Vragen over mogelijke (be)vindingen van Sloot en de patenten loopt in vragen over Wetenschap en Techniek een topic. Radiosignalen en (van overheidswege verboden) frequenties of frequenties voor militaire toepassingen. Daar was het topic blijven hangen, tot nu toe. (voetnoot)quote:Nope, deed het ook op antenne
internet wel, bedoel je dat?quote:Teletekst was geen uitvinding van sloot,
Als mensen net doen ze ruzie hebben, valt het minder op. Dan heb jij meer gelijk dan mij, en ik meer gelijk dan jou.quote:![]()
Onjuist. Ik weet niet hoe oud je bent, en waar je deze informatie vandaan haalt natuurlijk. Niet iedereen had hetzelfde abonnement. Is al eerder genoemd bij illegaal kabeltv kunnen kijken. In Amsterdam bestond een basispakket (dat op een gegeven moment gratis was) en duurder uitgebreid pakket. (Voetnoot)quote:Was analoog, al heel lang niet meer, is nu digitaal, je had in de analoge tijd zo rond de 20 TV zenders, en iedereen kreeg hetzelfde signaal. Er werd zeker geen individueel signaal naar abonnees gestuurd.
Mwao. Vind ik wel meevallen. Fantasie is geen vies woord als het om speculeren over de loop van een geschiedenis gaat (bij andere bezigheden soms wel)quote:Je speculeert niet, je fantaseert en je hebt je duidelijk niet verdiept in analoge TV, Analoge Video en hoe teletekst werkt.
Minitel was een schoolvoorbeeld van de remmende voorsprong. Het was immens populair in Frankrijk en daardoor brak internet pas later door in Frankrijk.quote:Op zaterdag 30 november 2024 12:17 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Inderdaad. Dank voor de correctie.
[ afbeelding ]
//smiley /onzichtbaar schaamrood /smiley//quote:Op zaterdag 30 november 2024 10:25 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik vind m niet slecht bedacht. Misschien de beste theorie nog wel tot zover.
Hier wordt dus al 20 jaar, sinds het verschijnen van het boek De Broncode over gediscussieerd, in bepaalde subculturen in Nederland althans,en ook de kringen rond Pieper noem ik een subcultuur (...)quote:- Prima passend in het tijdsbeeld
- Prima passend bij Sloot z'n achtergrond
- geen buitenaardse claims
- simpele patentbeschrijving volstaat
- zou wat verklaren in waarom pieptonen voor alerts voldoende zijn en geluidsgolven niet worden beschreven. Want die opmerking over tonen genereren past voor geen kant bij iets met het genereren van films. Tenzij je de focus legt op hetgeen beschreven en denkt dat het in de toekomst ook met primitieve geluidswaarschuwingen zou kunnen worden uitgevoerd.
In het octrooi staat niets over de frequentie van het geluid ("tonen") dat hij op dezelfde manier wilde gaan aansturen als de aanstuurtechniek van het beeld dat hij wilde vastleggen op magneetband. Geluid dat buiten de gehoorswaarneming van mensen gaat? Ergens lijkt Sloot mij daar de figuur niet naar, om daar zo'n toepassing in te zien, nog los van de vraag wat haalbaar is met de opname-en afspeelkwaliteit van magneetband. Digitale cassetterecorders bestonden. Ruis.quote:Op vrijdag 29 november 2024 22:13 schreef Beathoven het volgende:
Geluid
Er lijkt niet over geluid nagedacht. Ja, wat er zo goed als letterlijk instaat is dat je dit principe ook op geluid kunt toepassen door met meerdere “tonen” te werken (i.p.v. ‘pixels en beeldlijnen ’).
Wat had hij in gedachte, de PC-speaker bliepjes? Geluidssporen worden niet beschreven.
En vandaar dat ik denk dat hij mogelijk weleens gedacht kan hebben dat je zo’n eenvoudig principe kunt doortrekken en films kunt “sequencen” zoals je met Midi doet. Want “waarom” moet je in hemelsnaam geluidstonen “willen” aansturen via t zelfde principe als een aanstuurtechniek voor beeld.
Nederland werd door internationale commercie gezien als proeftuin voor nieuwe producten voor de consumentenmarkt.quote:Op zaterdag 30 november 2024 12:34 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Minitel was een schoolvoorbeeld van de remmende voorsprong. Het was immens populair in Frankrijk en daardoor brak internet pas later door in Frankrijk.
In D had met het ook maar werd nooit populair. In Nederland is het zo geflopt dat bijna niemand weet dat het er ooit was. Het was gillend duur, zowel in aanschaf als gebruik.
Later in de vroege jaren ‘90 kwam GM - General MIDI als standaardzetting waardoor alles met alles kon communiceren. 01 is altijd Piano 1 en 15 Tubular Bells (etc etc) en een basisset controls zoals volume, expressie, stereo panorama etc.quote:Op zaterdag 30 november 2024 14:09 schreef yessie234 het volgende:
[..]
In het octrooi staat niets over de frequentie van het geluid ("tonen") dat hij op dezelfde manier wilde gaan aansturen als de aanstuurtechniek van het beeld dat hij wilde vastleggen op magneetband. Geluid dat buiten de gehoorswaarneming van mensen gaat? Ergens lijkt Sloot mij daar de figuur niet naar, om daar zo'n toepassing in te zien, nog los van de vraag wat haalbaar is met de opname-en afspeelkwaliteit van magneetband. Digitale cassetterecorders bestonden. Ruis.
Heeft Sloot de tekst van het octrooi zelf geschreven, gecontroleerd, en begrepen, of hield hij nog kaarten tegen de borst?
Vragen, vragen, vragen.
Sequencen met MIDI. In 1984 MIDI was revolutionaire techniek op de computermarkt. Maar er waren ook scams, en juridisch getouwtrek of een stickertje MIDI op een cassetterecorder met een paar knipperende lampjes wel zo verkocht mocht worden, als er in het apparaat geen MIDI chip in zat. Een reparateur is hiervan op de hoogte. Stickertjes en knipperende lampjes vonden consumenten toen 'mooi'. Op logo's rust ook auteursrecht, een stickertje met MIDI-logo ook. Ik ga nog even speuren of Philips toen in negatieve publiciteit hierover is geweest.
Mmm. Blijft apart,"ook toepasbaar op tonen". Muzieknoten kan je niet patenteren of auteursrecht op claimen, kan alleen op composities. Piepjes die op magneetband vastgelegd kunnen worden, als dat nu een bepaalde toonhoogte is, of een riedeltje. Maar wat heb je daar nou aan? Ik denk nu in de sfeer van piepjes op pinautomaten en de oude magneetbandbankpassen, telefoneren met oude magneetkaarten als ook het telefonisch inbellen op het internet.quote:Op zaterdag 30 november 2024 16:02 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Later in de vroege jaren ‘90 kwam GM - General MIDI als standaardzetting waardoor alles met alles kon communiceren. 01 is altijd Piano 1 en 15 Tubular Bells (etc etc) en een basisset controls zoals volume, expressie, stereo panorama etc.
Yamaha’s XG en Roland’s GS waren daar weer aanvullingen op.
In het octrooi heeft geluid eigenlijk geen enkele rol van betekenis. Het is er ook zo ingeschreven als dat je het evt ook ‘zou’ kunnen toepassen op tonen.
Dan denk ik letterlijk aan piepjes. Maar niet iets boven het menselijk gehoor. Mede ook omdat luidsprekers vaak niets boven 22khz laten horen.
Top!quote:Op zaterdag 30 november 2024 20:10 schreef yessie234 het volgende:
Shinada heeft nog al wat gepatenteerd.
Om deze gaat het:
https://patents.justia.com/patent/4724483 aanvraag 1986
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Deze man z'n voorwerk is deel van de inspiratie geweest voor Sloot; neem 'm mee voor een interview
[ Bericht 30% gewijzigd door Beathoven op 30-11-2024 20:56:15 ]
Software engineers hebben ook (theoretisch) gefantaseerd over het geheim van Jan Sloot, niemand is er tot nu toe uitgekomen, of heeft het hem nagedaan op een manier passend binnen het octrooi? Via de jou genoemde website en zoekopdracht op het forum aldaar kwam ik o.a.bij deze:quote:Op zaterdag 30 november 2024 22:35 schreef Matrixcode het volgende:
Misschien interessant de pagina https://jansloot.telcomsoft.nl mn demo DNA met daarbij horende WhitePaper.
Ook de demo scene 4079 bytes voor 3.5 minuten duurde film rendering
Ik parkeer voor later of anderen:quote:Op zaterdag 30 november 2024 19:51 schreef Beathoven het volgende:
- Ik denk persoonlijk dat we wel erg off-road gaan zitten als het hele artikel in de conclusies 'beeld, beeld, beeld' behandeld en we een hele wereld ophangen aan de hieronder (letterlijk overgenomen regels) buiten de conclusie:
Zo is dezelfde technologie als hierin beschreven ook bijvoorbeeld bruikbaar voor geluidsregistratie, waarbij voor de registratie onderscheiden kan worden in een meertal basistonen liggend in het gehoorbereik.
Ik lees dat als een zware bijzaak.. terzijde geschoven door de indiener.
Opzich wel handig om de octrooien in de op te zettenquote:Op zondag 1 december 2024 15:59 schreef yessie234 het volgende:
Bijna vol, zal ik een nieuwe OT alvast gaan maken? Aanvullen kan altijd nog.
Staat er in want daar zijn we hier gebleven. Ik heb nog nooit een OT geopend in een # reeks, hoe doe ik dat, zo'n deel negen openen in de titel van de OT. Gewoon verwijzen naar dit deel in de topic ID?quote:Op zondag 1 december 2024 16:34 schreef 111210 het volgende:
[..]
Opzich wel handig om de octrooien in de op te zetten
Kan allemaal nog anders, dus laat even weten, ik het later ook nog aanpassenquote:Titel:#9 Reverse engineeren van de broncode, Jan Sloot en Roel Pieper
In 2004 verscheen het boek De Broncode van Quote 500 journalist Erik Smit. Hij heeft vier jaar aan zijn boek gewerkt. Het is het enige standaardwerk over de uitvinding van Jan Sloot (27 augustus 1945-11 juli 1999) dat ooit verschenen is.
Het verhaal over Jan Sloot is in BNW bekend:
Televisiereparateur uit Nieuwegein vindt een revolutionaire manier uit om films dusdanig te coderen, dat een speelfilm op 4KB past. De uitvinding wekt de interesse van vele geïnteresseerden, onder andere de kroonprins bij Philips om Cor Boonstra op te volgen, Roel Pieper.
Roel Pieper is dusdanig onder de indruk dat hij Philips verlaat en met Jan Sloot en zijn uitvinding -dat gedemonstreerd wordt met een kastje en kaartje- naar de USA vliegt om investeerders voor de uitvinding te vinden. Dat lukt. Een miljoenendeal voor Sloot en zijn trouwe volgers, en voor Roel Pieper.
Jan Sloot ligt plots dood in zijn tuin, het geheim van de broncode is nergens meer te vinden.
In deel acht over de broncode en Jan Sloot zijn verschillende oude, en nieuwe thema’s rond het mysterie verkend.
Een greep uit de vragen die geopperd zijn en onderzocht werden in deel 8:
-Wie was de persoon Jan Sloot;
-Wie waren de mensen in zijn entourage rond de miljoenendeal;
-Wat stond er in de octrooien die op naam stonden van Sloot;
-Door wie en wat zou Jan Sloot geïnspireerd zijn, om te onderzoeken wat het technisch was;
-Hebben specialisten uit de ICT iets over het hoofd gezien bij analyse van de claims, en wat dan?
-Hoe zag de tijd dat Jan Sloot zijn uitvindingen deed eruit? Wat kunnen we nog reconstrueren?
Natuurlijk zijn ook BNW mystificaties besproken zoals was Jan Sloot een patsy in handen van Pieper, had Jan Sloot met zijn uitvindingen krachten op hem afgeroepen, die groter waren dan hijzelf? Niet alleen voor hem maar ook zijn trouwe team volgers, en multinationals als Philips en Silicon Valley investeerders?
Op de laatste pagina ’s van deel acht werden de octrooien besproken, dus daar was de discussie gebleven.
Follow de money:
Jan Sloot had twee octrooien op zijn naam staan, voor zover wij konden vinden, en omdat die zich niet laten copy-pasten vanaf de website waar ze staan, hier de claims met link naar het origineel:quote:Werkwijze en Inrichting voor het opslaan van gegegens (link gehele document)
Octrooi NL1009908
Ingediend augustus 1998, ingeschreven 22 februari 2000
Octrooihouder: Jan Sloot. Geboren 27 augustus 1945, overleden 11 juli 1999.
De onderhavige uitvinding betreft een werkwijze van het het op efficiënte wijze opslaan van digitale gegevens, waarbij de gegevens elk een aftelbaar mogelijke waarden kunnen aannemen, waarbij de werkwijze de volgende stappen omvat:
-het in het geheugen opslaan van alle mogelijke waarden;
-het verdelen van gegevens in gedeelten van vooraf bepaalde aantallen gegevens;
-het opslaan van een blokgegevenswaarde van het gedeelte van de gegevens welke blokgegevenswaarde is samengesteld uit de gegevenswaarden van elk van de gegevens en de positie binnen een of meer gedeelten en;
-het toekennen van een volgnummer van elk van de opgeslagen gegevensgedeelten.Inleiding en achtergrond bij het onderwerpquote:Registratie-, transmissie, en weergeefsysteem voor video-informatie.
Octrooi NL1005930C2
Ingediend 29 april 1997, ingeschreven 2 november 1998
Octrooihouder JVR Services Nieuwegein BV
De uitvinding heeft betrekking op een registratie- transmissie en weergeefsysteem voor video-informatie omvattende een eerste codeerorgaan voor het in elkaar omzetten van het ten minste beeldpunt of pixelinformatie in een eerste getalswaarde, en een registratie-orgaan voor het vastleggen en weergeven van een rij getalswaarden, gekenmerkt door een lijncoderingsorgaan voor het verschaffen van een tweede getalswaarde welke verwijst naar een uit naastliggende pixels gevormde rij beeldpunten die een beeldlijn vormen, en een beeldcodeerorgaan voor het verschaffen van een derde getalswaarde welke verwijst naar een uit ondergeschikte rijen beeldpunten samengesteld beeld.
Uitzendingen bij actualiteitenrubriek Netwerk:
Deel 1:
Bekijk deze YouTube-video
Deel 2:
Bekijk deze YouTube-video
Website met vele links over dit onderwerp:
https://jansloot.telcomsoft.nl/
Vanaf deze website werkt copy-paste niet. Schermafbeelding upload maakt duidelijk waar je het over hebt als je ernaar verwijst.
Links over dit onderwerp buiten BNW of buiten deze reeks in BNW (niet compleet, niet chronologisch)
W&T / Analoge films digitaal streamen, kon dit?
BNW / Ik weet mogelijk hoe het systeem van Sloot werkt
JolandaSL in DIG / Het Sloot Digital Coding System (SDCS)
Aanvullingen of suggesties voor de OT -het is een van de eerste OT's die ik maak- dus laat me dat weten.
Over de broncode (en alles daar omheen) kunnen we hieronder discussiëren.
"Je hebt gewoon een andere manier van denken nodig om het te begrijpen"
Hierbij moeten we ons zo goed mogelijk houden aan de richtlijnen voor BNW.
Gaat volgens mij vanzelf als het topic vol is, dan staat er onder ergens een knop met “nieuwe reeks openen”quote:Op zondag 1 december 2024 16:42 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Staat er in want daar zijn we hier gebleven. Ik heb nog nooit een OT geopend in een # reeks, hoe doe ik dat, zo'n deel negen openen in de titel van de OT. Gewoon verwijzen naar dit deel in de topic ID?
Wordt deze automatisch gesloten of hoe zit dat?
Ik heb de kopteksten van de octrooien, links naar de netwerk docu's , link naar www.jansloot.telcomsoft.nl, een paar topics buiten deze reeks in BNW en buiten BNW genoemd (aanvullingen welkom)
Iemand nog tips, aanvullingen? Dan zal ik het uploaden (zodra ik weet hoe ik deze moet sluiten) Wel handig als het vervolg is in de reeks, makkelijker zoeken voor iedereen. Concept tekst voor volgende OT kan ik ook hier plaatsen, is die meteen naar wens zodra we naar deel negen gaan.
Ach zo. Dan moet ik nog een hele lange post plaatsen ander is mijn geschrijf voor niets geweest. Jammer dat er zo weinig foto's en bewegende beelden van Jan Sloot te vinden zijn. Ik zal nog in de patenten kijken, daar staan wat schema's bij.quote:Op zondag 1 december 2024 18:01 schreef 111210 het volgende:
[..]
Gaat volgens mij vanzelf als het topic vol is, dan staat er onder ergens een knop met “nieuwe reeks openen”
Wat denk je dat waarschijnlijker isquote:Op maandag 10 februari 2025 10:00 schreef CoosM777 het volgende:
Wat ik nog nooit ergens heb gelezen, is de vraag waarom Jan Sloot twaalf jaar bezig zou zijn geweest om de boel op te lichten.
Tuurlijk, in theorie kan het. Maar dan vraag ik me af hoe je jezelf zolang gemotiveerd houdt om anderen op te lichten.
Je kunt stellen: om snel veel geld te verdienen. Maar als het dan zo evident is dat die oplichterij direct aan het licht zou komen, dan zou hij er toch nooit aan begonnen zijn?
Kortom: de oplichtingstheorie lijkt me hoogst onwaarschijnlijk.
Het enige dat ik me - wat die vermeende oplichting betreft - nog kan indenken, is dat hij concludeerde dat hij twaalf jaar lang voor niks heeft gewerkt omdat hij zijn uitvinding uiteindelijk niet werkend kreeg. Vervolgens zou hij een slim demokastje kunnen hebben gefabriceerd om mogelijke investeerders te interesseren.
Maar ook dat is onzinnig omdat ook in dit scenario het bedrog onmiddellijk zou uitkomen.
Het is gewoon onzin, met wat voor een motief dan ookquote:
Een oplichter werkt doorgaans niet 12 jaar lang aan zijn con. Wel is natuurlijk het volgende mogelijk:quote:Het gaat er niet om of het onzin is of niet. Het gaat erom of de aanname wel terecht is, dat Sloot een oplichter was.
Iemand 12 jaar van zijn leven laten besteden aan het oplichten van anderen, is dusdanig onwaarschijnlijk dat de oplichtingstheorie me onzinnig lijkt.
Een oplichter licht op omdat hij (op korte termijn) geld nodig heeft. Die heeft mijns inziens niet het idee iemand na twaalf jaar (of een andere zeer lange periode) een keer te grazen te nemen.
Kortom: er moet iets zijn geweest. Of zijn claim onmogelijk is of niet: Sloot moet overtuigd geweest zijn van zijn eigen vinding.
Het is gewoon onzin, met wat voor een motief dan ookquote:
Beantwoord de vraag eens over wat waarschijnlijker is.quote:Het gaat er niet om of het onzin is of niet. Het gaat erom of de aanname wel terecht is, dat Sloot een oplichter was.
Iemand 12 jaar van zijn leven laten besteden aan het oplichten van anderen, is dusdanig onwaarschijnlijk dat de oplichtingstheorie me onzinnig lijkt.
Een oplichter licht op omdat hij (op korte termijn) geld nodig heeft. Die heeft mijns inziens niet het idee iemand na twaalf jaar (of een andere zeer lange periode) een keer te grazen te nemen.
Kortom: er moet iets zijn geweest. Of zijn claim onmogelijk is of niet: Sloot moet overtuigd geweest zijn van zijn eigen vinding.
Het is gewoon onzin, met wat voor een motief dan ookquote:
Joh, er zijn mensen die hun hele leven besteden aan anderen oplichten, kunsthandelaar Michel van Rijn bijvoorbeeld en die is nog een keer van positie gewisseld ook. Dus iemand die zich slechts 12 jaar met oplichting bezighoudt is niet zo heel bijzonder. Het heeft lang geduurd voordat Sloot met de mensen in contact kwam die zijn vinding konden beoordelen, en er in wilden investeren. Zijn eerste compagnon was een keukenboer.quote:Het gaat er niet om of het onzin is of niet. Het gaat erom of de aanname wel terecht is, dat Sloot een oplichter was.
Iemand 12 jaar van zijn leven laten besteden aan het oplichten van anderen, is dusdanig onwaarschijnlijk dat de oplichtingstheorie me onzinnig lijkt.
Een oplichter licht op omdat hij (op korte termijn) geld nodig heeft. Die heeft mijns inziens niet het idee iemand na twaalf jaar (of een andere zeer lange periode) een keer te grazen te nemen.
Kortom: er moet iets zijn geweest. Of zijn claim onmogelijk is of niet: Sloot moet overtuigd geweest zijn van zijn eigen vinding.
Het is gewoon onzin, met wat voor een motief dan ookquote:
Ik denk dat het waarschijnlijk is dat hij volkomen overtuigd was van de genialiteit van zijn uitvinding, en bleef proberen het idee ook in de praktijk te realiseren. En ik acht het wel mogelijk dat hij toen voor de investeerders een demo heeft gehouden die volkomen fake was, in de hoop zo voldoende financiering te krijgen om uiteindelijk tot een werkend product te komen. Dus ja, hij was een oplichter want de demo was nep, maar niet om er direct rijk mee te worden, maar om zijn geniale uitvinding gerealiseerd te krijgen.quote:Het gaat er niet om of het onzin is of niet. Het gaat erom of de aanname wel terecht is, dat Sloot een oplichter was.
Iemand 12 jaar van zijn leven laten besteden aan het oplichten van anderen, is dusdanig onwaarschijnlijk dat de oplichtingstheorie me onzinnig lijkt.
Een oplichter licht op omdat hij (op korte termijn) geld nodig heeft. Die heeft mijns inziens niet het idee iemand na twaalf jaar (of een andere zeer lange periode) een keer te grazen te nemen.
Kortom: er moet iets zijn geweest. Of zijn claim onmogelijk is of niet: Sloot moet overtuigd geweest zijn van zijn eigen vinding.
Wat denk jij dan dat hij was?quote:Op maandag 10 februari 2025 18:56 schreef CoosM777 het volgende:
Het gaat me om de psychologie achter dit verhaal. Sloot wegzetten als een fantast/oplichter is volgens mij, om de redenen die ik hierboven heb gegeven, te makkelijk en te kort door de bocht.
quote:quote:Op maandag 10 februari 2025 13:26 schreef CoosM777 het volgende:
Het gaat er niet om of het onzin is of niet. Het gaat erom of de aanname wel terecht is, dat Sloot een oplichter was.
Iemand 12 jaar van zijn leven laten besteden aan het oplichten van anderen, is dusdanig onwaarschijnlijk dat de oplichtingstheorie me onzinnig lijkt.
Een oplichter licht op omdat hij (op korte termijn) geld nodig heeft. Die heeft mijns inziens niet het idee iemand na twaalf jaar (of een andere zeer lange periode) een keer te grazen te nemen.
Kortom: er moet iets zijn geweest. Of zijn claim onmogelijk is of niet: Sloot moet overtuigd geweest zijn van zijn eigen vinding.quote:Op maandag 10 februari 2025 17:39 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Het is gewoon onzin, met wat voor een motief dan ook
[..]
Joh, er zijn mensen die hun hele leven besteden aan anderen oplichten, kunsthandelaar Michel van Rijn bijvoorbeeld en die is nog een keer van positie gewisseld ook. Dus iemand die zich slechts 12 jaar met oplichting bezighoudt is niet zo heel bijzonder. Het heeft lang geduurd voordat Sloot met de mensen in contact kwam die zijn vinding konden beoordelen, en er in wilden investeren. Zijn eerste compagnon was een keukenboer.
**Even begrijpelijk gequoot voor de liefhebbers van kissebizz**quote:Op maandag 10 februari 2025 18:56 schreef CoosM777 het volgende:
88even begrijpelijk gequoot hier voor de liefhebbers van kissebizz88
Begrijpend lezen is toch een dingetje, hè. Het verschil met Sloot is dat die Van Rijn jarenlang geld verdiende zonder ontmaskerd te worden. Dan kan ik het me er nog íets bij voorstellen.
Maar wáárom zou je iemand willen oplichten als je oplichterij meteen ontdekt wordt? Dan is die oplichterij toch zinloos? En al helemaal als je er twaalf jaar aan werkt en weet dat je meteen door de mand gaat vallen.
Het gaat me om de psychologie achter dit verhaal. Sloot wegzetten als een fantast/oplichter is volgens mij, om de redenen die ik hierboven heb gegeven, te makkelijk en te kort door de bocht.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |