abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215718307
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 20:02 schreef RJ125 het volgende:

[..]
Wanneer je stelt dat ik ergens blind op vaar, dan stel je dat ik van tevoren mijn beoordelingsvermogen niet heb gebruikt, wat onzin is. Ik vaar niet blind op het verhaal, maar heb bij het lezen mijn beoordelingsvermogen gebruikt. Eric Smit is een onderzoeksjournalist die 11 pagina’s aan bronnen geeft, dan heb ik niet eens over officiële documenten die als bijlagen zijn toegevoegd. Ik ga dan liever af op hem, gebruikmakend van mijn beoordelingsvermogen, dan bijv. jou die moeite heeft om een paar heldere zinnen te vormen en met halfbakken en ondoordachte argumenten komt (wat ook geldt voor de andere twee users hier).

Ik sta er wat serieuzer in en heb me er in verdiept. Ik ben niet degene die hier komt met musicals, romans, sinterklaasrijmpjes, Uri Geller, halfgare argumenten, ondoordacht filmpjes dumpt, strooit met onzinnige technische termen die aan elkaar worden geregen om indruk te wekken, enz. Kritiek mag je uiten, maar kom dan met iets waaruit blijkt dat je erin verdiept hebt en weet waar je over praat, i.p.v. in het wilde weg schieten met verklaringen die veel aspecten van het verhaal negeren en ongeloofwaardiger zijn dan het verhaal.

Amen. Waarde priester en waker over het woord.

Wat is uw mening over de het video octrooi?
pi_215718637
En wat is jouw mening over de videoregistratie ? Mij lijkt op het eerste gezicht niet zo bijzonder. Geeft wel aan hoe hij met dingen bezig was. Was video was in 1997 al niet een beetje verouderde gegevensdrager?
pi_215718734
*edit*

[ Bericht 50% gewijzigd door yessie234 op 29-11-2024 21:12:44 (adfa) ]
pi_215719216
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 17:57 schreef yessie234 het volgende:
Daar gaan we dan: octrooi 1005930, aangevraagd 29 april 1997. Houder: JVR Services Nieuwegein BV, uitvinder: Romke Jan Bernhard Sloot, gemachtigde: A. Kupecz Octrooi is overigens verlopen in 2007.

Registratie-, transmissie, weergeefsysteem voor videoregistratie

Hier in pdf (Nederlands)
Wat me opvalt

Pixels / zwart wit
Alles beschrijft hoe je op z’n minst (staat er bijna letterlijk) met pixelposities en lijnen werkt, in zwart wit. Waar hetgeen beschreven opzich niets nieuws is. Dat wanneer iets op frame 1 zoals gelijk is aan tekst op frame 2 frame 1 aangehouden kan worden.

Geluid
Er lijkt niet over geluid nagedacht. Ja, wat er zo goed als letterlijk instaat is dat je dit principe ook op geluid kunt toepassen door met meerdere “tonen” te werken (i.p.v. ‘pixels en beeldlijnen ’).

Wat had hij in gedachte, de PC-speaker bliepjes? Geluidssporen worden niet beschreven.

En vandaar dat ik denk dat hij mogelijk weleens gedacht kan hebben dat je zo’n eenvoudig principe kunt doortrekken en films kunt “sequencen” zoals je met Midi doet. Want “waarom” moet je in hemelsnaam geluidstonen “willen” aansturen via t zelfde principe als een aanstuurtechniek voor beeld.

Bronnen
Die bronnen zijn weer moeilijk te googelen. Ik kom alleen maar ditzelfde octrooi van Sloot tegen als ik zoek naar de nummers en op voorletter en achternaam is het lang zoeken. Ik zou graag eens die bronnen zien die hij aanhaalt.

Hidetoshi Shinada is de enige naam uit de bron die ik gevonden heb. Die lijkt weer op het gebied van printing actief te zijn en te zijn geweest, waardoor ik de link begrijp in analisten die stellen dat hij zoiets als postscript voor ogen had.

Bekijk deze YouTube-video

Uit dit patent haal ik geen wonder. Nou kun je altijd eenvoudig beginnen en groots eindigen. Maar de brug naar de potentie met film zie ik hier totaal niet in. Waarvan ik me ook afvraag of dat wel het plan was.

Zoals beschreven lijkt het ook wel een soort voorloper van macromedia flash, maar dan pixel en midi-based. Met color cycling kun je ook pixel based illusies creeeren.

http://www.effectgames.com/demos/canvascycle/?sound=1

Iets als dit hierboven op het primitievere internet. Het was wel wat geld waard, mogelijk veel.

Bekijk deze YouTube-video

Ik weet nog dat de allereerste flash-content ontwikkelaars als wonderdokters werden gezien. Maar ja, wie zegt dat hetzelfde idee ook al niet door een andere partij was uitgevoerd in diezelfde tijd of Flash toevallig wat te snel kruiste. Waardoor je met een idee gebasseerd op pixels bij voorbaat al van iets dat vector-based was verloor. Komen we weer op een mogelijke misser uit.

Sorry, alweer teveel speculatie.

[ Bericht 2% gewijzigd door Beathoven op 30-11-2024 00:10:47 ]
pi_215720863
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 november 2024 22:13 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Wat me opvalt

Pixels / zwart wit
Alles beschrijft hoe je op z’n minst (staat er bijna letterlijk) met pixelposities en lijnen werkt, in zwart wit. Waar hetgeen beschreven opzich niets nieuws is. Dat wanneer iets op frame 1 zoals gelijk is aan tekst op frame 2 frame 1 aangehouden kan worden.

Geluid
Er lijkt niet over geluid nagedacht. Ja, wat er zo goed als letterlijk instaat is dat je dit principe ook op geluid kunt toepassen door met meerdere “tonen” te werken (i.p.v. ‘pixels en beeldlijnen ’).

Wat had hij in gedachte, de PC-speaker bliepjes? Geluidssporen worden niet beschreven.

En vandaar dat ik denk dat hij mogelijk weleens gedacht kan hebben dat je zo’n eenvoudig principe kunt doortrekken en films kunt “sequencen” zoals je met Midi doet. Want “waarom” moet je in hemelsnaam geluidstonen “willen” aansturen via t zelfde principe als een aanstuurtechniek voor beeld.

...

Sorry, alweer teveel speculatie.

Wat mij betreft nooit genoeg speculatie in BNW.

Waar ik aan denk is het kunnen opnemen en weer afspelen van het teletekstsignaal op een magneetband.

Bijvoorbeeld de ondertiteling voor doven en slechthorenden die live tijdens de uitzending synchroon met het beeld en geluid van de film in zwart-wit weergegeven werd. De tekst werd vooraf geschreven. Dit signaal werd met de uitzending meegezonden, als een is een timestamp bij de uitzendsignaal, die zo ook opgenomen, en weer afgespeeld kon worden met een videorecorder.

Journaal werd trouwens ook ondertiteld. Geeft te denken hoe rechtstreeks de live uitzendingen van toen waren, bijvoorbeeld bij breaking news. Misschien dacht Sloot, of dachten anderen al verder. Automatische vertaalprogramma's die ondertiteling bij live televisieuitzendingen kunnen verzorgen.

De vinding had meer mogelijkheden, bijvoorbeeld het kunnen breiden met 'breaking news' van teletekst als je video zat te kijken bijvoorbeeld, als de omroepen mee zouden werken, en dit signaal via de kabel naar de tv stuurden.

Klinkt Big Brother-achtig, maar dit was 1997, en Sloot zag er een onschuldige extra feature bij videokijken en televisie kijken in.

Bijvoorbeeld als een soort NL-alert avant la lettre voor mensen die geen live nieuws keken, maar een video. In die tijd keek men standaard om 20.00 uur nieuws, al had kijk-en luisteronderzoek wellicht toen al aangetoond dat dit tanende was.

Uitgegaan van beste bedoelingen van Sloot, maar iets waar anderen een sneaky toepassing in zagen. Dat Sloot hiermee krachten groter dan hemzelf en Pieper op zich afgeroepen heeft.

Dat ondervangt het principe van de uitvinding dat als iets op frame 1 zoals gelijk is aan tekst op frame 2, frame 1 aangehouden kan worden, De registratie, het overdragen op magneetband, en weer weergeven bij het afspelen van de band: het opnemen op band van ondertiteling voor doven en slechthorenden. En dit misschien ook andersom. Weergave op het scherm van een teletekst signaal, terwijl je video kijkt.

Betekent dat Sloot graag aan het klooien was met ontwikkelingen op het gebied van doorgifte van het tv signaal, weergave en opnamemogelijkheden.

Teletekst bestond bij analoge doorgifte van het tv signaal. Er was wel kabelaansluiting voor nodig om teletekst te kunnen weergeven, toch?

Dus Sloot zag potentie in de vinding om live meegezonden boodschappen van het tv-sgnaal, te kunnen opnemen op magneetband, en misschien praktiseerde hij om heimelijk meegestuurde teletekst signalen te kunnen opnemen met deze techniek, en via een codering en deze onschuldige ogende videobanden onder selecte groep te kunnen verspreiden.

Misschien zag Sloot zelf deze potentie niet van zijn vinding, maar anderen wel. Dat verzamelt soms zware tegenkrachten.

Doorgifte kabel tv is wel analoog, maar per huisaansluiting, abonnement beperkt pakket zenders, en uitgebreid pakket zenders etc. Overigens werd ook internet via dezelfde aansluiting doorgegeven.

Een opgenomen geschreven nieuwsbulletin bij de tv-uitzendingen, om later via het bekijken van de video te kunnen lezen (niet afluisterbaar). Misschien ook een toepassing om via de video in opnamestand, de teletekstsignalen wel tijdens de uitzending te kunnen lezen. Dat dit de potentie van het octrooi was Sloot en van Rossem er in zagen, en als zij die niet zagen, anderen wellicht wel.

Heel speculatief: het ging om deze uitvinding, en niet om de andere waar ook octrooi op aangevraagd is!

Dat was een latere false flag om de aandacht af te leiden. Iets met een demo model met Direct X ofzo maar niet de uitvinding van de eeuw.

Blijft wel BNW hier hè, ik speculeer ook graag, vooral in een richting die jij liever buiten beschouwing laat. Maar toch leuk als je (of een ander) het in je beschouwingen mee wil nemen in meer dan een zin. Deze diensten bestaan al heel lang, dat weet je.

[ Bericht 5% gewijzigd door yessie234 op 30-11-2024 08:46:19 ]
  zaterdag 30 november 2024 @ 08:45:41 #256
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215720938
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2024 08:15 schreef yessie234 het volgende:

[..]
Wat mij betreft nooit genoeg speculatie in BNW.

Waar ik aan denk is het kunnen opnemen en weer afspelen van het teletekstsignaal op een magneetband.

Bijvoorbeeld de ondertiteling voor doven en slechthorenden die live tijdens de uitzending synchroon met het beeld en geluid van de film in zwart-wit weergegeven werd. De tekst werd vooraf geschreven. Dit signaal werd met de uitzending meegezonden, als een is een timestamp bij de uitzendsignaal, die zo ook opgenomen, en weer afgespeeld kon worden met een videorecorder.
Een analoog TV signaal heeft meer dan beeld en geluid, er werd ook een deel gebruikt voor bv de helderheidsbalans. Er was verder nog wat ruimte om text mee te sturen. Deze signalen zaten tussen de TV Beelden.
quote:
Journaal werd trouwens ook ondertiteld. Geeft te denken hoe rechtstreeks de live uitzendingen van toen waren, bijvoorbeeld bij breaking news.
Ik betwijfel dat daar ondertiteling bij zat.
quote:
Misschien dacht Sloot, of dachten anderen al verder. Automatische vertaalprogramma's die ondertiteling bij live televisieuitzendingen kunnen verzorgen.
Daar was destijds de computercapaciteit niet voor beschikbaar, tenminste, niet betaalbaar.
quote:
De vinding had meer mogelijkheden, bijvoorbeeld het kunnen breiden met 'breaking news' van teletekst als je video zat te kijken bijvoorbeeld, als de omroepen mee zouden werken, en dit signaal via de kabel naar de tv stuurden.
Verzin je dit nu zelf? Er was geen apart signaal voor Teletext, dat zit in het analoge TV signaal
quote:
Klinkt Big Brother-achtig, maar dit was 1997, en Sloot zag er een onschuldige extra feature bij videokijken en televisie kijken in.

Bijvoorbeeld als een soort NL-alert avant la lettre voor mensen die geen live nieuws keken, maar een video. In die tijd keek men standaard om 20.00 uur nieuws, al had kijk-en luisteronderzoek wellicht toen al aangetoond dat dit tanende was.

Uitgegaan van beste bedoelingen van Sloot, maar iets waar anderen een sneaky toepassing in zagen. Dat Sloot hiermee krachten groter dan hemzelf en Pieper op zich afgeroepen heeft.
????
quote:
Dat ondervangt het principe van de uitvinding dat als iets op frame 1 zoals gelijk is aan tekst op frame 2, frame 1 aangehouden kan worden, De registratie, het overdragen op magneetband, en weer weergeven bij het afspelen van de band: het opnemen op band van ondertiteling voor doven en slechthorenden. En dit misschien ook andersom. Weergave op het scherm van een teletekst signaal, terwijl je video kijkt.
Nee, nogmaals teletekst zit tussen de frames, en er is daar niet veel ruimte.
quote:
Betekent dat Sloot graag aan het klooien was met ontwikkelingen op het gebied van doorgifte van het tv signaal, weergave en opnamemogelijkheden.

Teletekst bestond bij analoge doorgifte van het tv signaal. Er was wel kabelaansluiting voor nodig om teletekst te kunnen weergeven, toch?
Nope, deed het ook op antenne
quote:
Dus Sloot zag potentie in de vinding om live meegezonden boodschappen van het tv-sgnaal, te kunnen opnemen op magneetband, en misschien praktiseerde hij om heimelijk meegestuurde teletekst signalen te kunnen opnemen met deze techniek, en via een codering en deze onschuldige ogende videobanden onder selecte groep te kunnen verspreiden.
Teletekst was geen uitvinding van sloot,
quote:
Misschien zag Sloot zelf deze potentie niet van zijn vinding, maar anderen wel. Dat verzamelt soms zware tegenkrachten.
:') :')
quote:
Doorgifte kabel tv is wel analoog, maar per op huisadres, abonnement beperkt pakket zenders, en uitgebreid pakket zenders etc. Een geschreven nieuwsbulletin bij de tv-uitzendingen om later via de video te kunnen lezen (niet afluisterbaar)
Was analoog, al heel lang niet meer, is nu digitaal, je had in de analoge tijd zo rond de 20 TV zenders, en iedereen kreeg hetzelfde signaal. Er werd zeker geen individueel signaal naar abonnees gestuurd.
quote:
Heel speculatief: het ging om deze uitvinding, niet om de andere waar ook octrooi op aangevraagd is. Dat was een latere false flag om de aandacht af te leiden. Iets met een demo model met Direct X ofzo maar niet de uitvinding van de eeuw.

Blijft wel BNW hier he, ik speculeer ook graag, vooral in de richting die jij liever buiten beschouwing laat. Maar toch leuk als je het in je beschouwingen meeneemt. Deze diensten bestaan al heel lang, dat weet je.
Je speculeert niet, je fantaseert en je hebt je duidelijk niet verdiept in analoge TV, Analoge Video en hoe teletekst werkt.
pi_215720947
Te haastig, geschreven, kom er later op terug.

Het opnemen van teletekstondertiteling bij een film die je op video opneemt, vind ik geen rare uitvinding, en past mi binnen het principe van het brede kader van het octrooi.

De meeste videorecorders konden GEEN teletekstondertiteling opnemen.

[ Bericht 37% gewijzigd door yessie234 op 30-11-2024 08:52:44 (aanvulling) ]
  zaterdag 30 november 2024 @ 09:01:47 #258
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215721005
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2024 08:47 schreef yessie234 het volgende:
Te haastig, geschreven, kom er later op terug.

Het opnemen van teletekstondertiteling bij een film die je op video opneemt, vind ik geen rare uitvinding, en past mi binnen het principe van het brede kader van het octrooi.

De meeste videorecorders konden GEEN teletekstondertiteling opnemen.
bespaarde een paar kwartjes voor een decoder chip.
pi_215721037
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2024 09:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
bespaarde een paar kwartjes voor een decoder chip.
In 1970 een paar kwartjes? Zelfs voor de industrie niet. Nee later, misschien moet je je even verdiepen in de jaren 90. Journaal werd ondertiteld, niet ze moeilijk, de teksten waren vooraf geschreven.
pi_215721563
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2024 08:15 schreef yessie234 het volgende:

[..]
Wat mij betreft nooit genoeg speculatie in BNW.

Waar ik aan denk is het kunnen opnemen en weer afspelen van het teletekstsignaal op een magneetband.

Bijvoorbeeld de ondertiteling voor doven en slechthorenden die live tijdens de uitzending synchroon met het beeld en geluid van de film in zwart-wit weergegeven werd. De vooraf geschreven weergegeven tekst bij het beeld, is een timestamp bij de uitzending, die zo ook opgenomen, en weer afgespeeld kon worden.

Om dit later uit te kunnen breiden met 'breaking news' van teletekst als je video kijkt bijvoorbeeld, als de omroepen mee zouden werken. Klinkt Big Brother achtig, maar dit was 1997, en Sloot zag er een onschuldige extra feature bij videokijken in. Bijvoorbeeld als een soort NL-alert avant la lettre voor mensen die geen live nieuws keken, maar een video. In die tijd keek men standaard om 20.00 uur nieuws, al had kijk-en luisteronderzoek wellicht toen al aangetoond dat dit tanende was.

Uitgegaan van beste bedoelingen van Sloot, waar anderen een sneaky toepassing in zagen. Dat Sloot hiermee krachten groter dan hemzelf en Pieper op zich afgeroepen heeft.

Dat ondervangt het principe dat als iets op frame 1 zoals gelijk is aan tekst op frame 2, frame 1 aangehouden kan worden, De registratie, het overdragen op magneetband, en weer weergeven bij het afspelen van de band.

Betekent dat Sloot graag aan het klooien was met ontwikkelingen op het gebied van doorgifte van het tv signaal, weergave en opnamemogelijkheden.

Teletekst bestond bij analoge doorgifte van het tv signaal. Er was wel kabelaansluiting voor nodig om teletekst te kunnen weergeven, toch?

Misschien dat Sloot er in potentie een manier in zag om live meegezonden boodschappen te kunnen opnemen op magneetband, en misschien praktiseerde hij om heimelijk meegestuurde teletekst signalen te kunnen opnemen met deze techniek, en via een codering en deze onschuldige ogende videobanden onder selecte groep te kunnen verspreiden.

Misschien zag Sloot zelf deze potentie niet van zijn vinding, maar anderen wel. Dat verzamelt soms zware tegenkrachten.

Doorgifte kabel tv is wel analoog, maar per op huisadres, abonnement beperkt pakket zenders, en uitgebreid pakket zenders etc. Dan een geschreven nieuwsbulletin bij de tv-uitzendingen om later te kunnen lezen (niet afluisterbaar)

Heel speculatief: het ging om deze uitvinding, niet om die andere waar ook octrooi op aangevraagd is. Dat was een latere false flag om de aandacht af te leiden. Iets met een demo model met Direct X ofzo maar niet de uitvinding van de eeuw.

Blijft wel BNW hier he, ik speculeer ook graag, vooral in de richting die jij liever buiten beschouwing laat. Maar toch leuk als je er wel op in wilt gaan. Deze diensten bestaan, dat weet jezelf ook.
Ik vind m niet slecht bedacht. Misschien de beste theorie nog wel tot zover.

- Prima passend in het tijdsbeeld
- Prima passend bij Sloot z'n achtergrond
- geen buitenaardse claims
- simpele patentbeschrijving volstaat
- zou wat verklaren in waarom pieptonen voor alerts voldoende zijn en geluidsgolven niet worden beschreven. Want die opmerking over tonen genereren past voor geen kant bij iets met het genereren van films. Tenzij je de focus legt op hetgeen beschreven en denkt dat het in de toekomst ook met primitieve geluidswaarschuwingen zou kunnen worden uitgevoerd.
pi_215722127
[quote]0s.gif Op zaterdag 30 november 2024 08:45 schreef Jan_Onderwater het volgende:
quote:
[..]
Een analoog TV signaal heeft meer dan beeld en geluid, er werd ook een deel gebruikt voor bv de helderheidsbalans. Er was verder nog wat ruimte om text mee te sturen. Deze signalen zaten tussen de TV Beelden.
[..]
Heb je de patentaanvraag gelezen? Wat wilde Sloot patenteren, met voor voor praktische toepassingen voor de industrie.

Waar denk jij aan?

Ik aan het kunnen opnemen en afspelen van de teletekstlettertjes vanaf magneetband (maar misschien iets anders) Het teletekstextraatje dat idd in het analoge tv signaal zat met het opnameapparaat laten vastleggen op magneetband op een wijze dat dit zichtbaar was bij het later afspelen van de band.

Sloot was televisiereparateur, en geen slechte. Stel: hij kreeg (steeds dezelfde?) vragen van zijn klanten, en hij bedacht oplossingen voor hen. Niet als een oplichter die zijn klanten tilt. Hij wilde iets met zo'n patentaanvraag, en anders wel zijn compagnon. Dat is een nog weinig belichte persoon in de geschiedenis Sloot.

Toch is niet uit te sluiten dat hij zijn compagnon belazerde, dan ga ik uit van andere intenties. Beide opties open houden. Compagnon kan hem ook belazerd hebben.
quote:
Ik betwijfel dat daar ondertiteling bij zat.
Bij het journaal zat ondertiteling voor doven via teletekst. Zat er. Gebarentolk kwam pas later. Er zijn uitzendingen geweest met tolk, zogezegd omdat er iets mis was met teletekst. Berichtjes in de kantlijn van het nieuws van de dag van toen, maar niet voor de geschiedschrijving van massa-informatieoverdracht in de twintigste eeuw. (voetnoot)

quote:
Daar was destijds de computercapaciteit niet voor beschikbaar, tenminste, niet betaalbaar.
Met automatische vertaalprogramma's was men zelfs voor de industrie al mee bezig halverwege jaren '90, buiten de muren van wetenschappelijke instituten. Heb ik al eerder genoemd: Lernhout&Hauspie. In de technisch wetenschappelijke instituten natuurlijk al langer, en die waren overheid-industrie gefinancierd, zeker in de VS. (voetnoot)

quote:
Verzin je dit nu zelf? Er was geen apart signaal voor Teletext, dat zit in het analoge TV signaal
Uiteraard verzin ik dit zelf, wie anders? Met het analoge tv signaal tussen de frames gepropte en doorgestuurde signaal, dat in de teletekstmodus door mensen als leesbare letters op het scherm weergegeven kon word, zo goed?
[..]
quote:
????
Sloot zag in zijn vinding waarvoor hij patent aanvroeg een extra feature voor het videokijken. Wat is onduidelijk?

Binnen de ruime formulering van de patent aanvraag, wellicht ook voor televisiekijken; maar een patent gericht op de industrie voor videorecorders. Misschien dat hij nog rek zag in de toepassingen videorecorders als decodeerder van het analoge tv signaal met een mogelijkheid die op te nemen. Computers en opslag was toen nog verschrikkelijk duur voor consumenten. Magneetband niet.

Zoals er nu ook een kastje tussen de aansluiting van het digitale signaal hangt, en de smart tv, zag Sloot in 1997 misschien nog toepassingsuitbreiding van de videorecorder voor de toekomst.

Lijkt me sterk dat Sloot (of zijn compagnon) zo visionair over de toekomst van het televisiekijken via het analoge signaal dacht, maar ik sluit het niet uit.

quote:
Nee, nogmaals teletekst zit tussen de frames, en er is daar niet veel ruimte.
Daar gaat mij niet om. Zoals je zelf aangeeft: Sloot heeft teletekst niet uitgevonden. Waar het mij wel om gaat is dat hij op de vinding het tussen de frames gepropte tv-signaal wat te transformeren was tot teletekstlettertjes, wist op te nemen, en af te spelen. En wel met magneetband als gegevensdrager, Dat was de reden voor patenteren.

Wat denk jij? Welke praktische toepassing hadden Sloot en zijn compagnon voor ogen?

Teletekst zit tussen de frames bij de analoge doorgifte van het tv signaal. Dit is zo terug te kijken. al, dus niet afhankelijk is van het tijdstip van doorgifte van het televisiesignaal.(Voetnoot)

Wellicht heeft de bij consumenten populaire Commodor computer hem op dit idee gebracht. Beathoven refereerde al aan computerbiepjes. Ultrasoon.

Handig om aan goedkope vertalingen van buitenlandse films te komen. Voor de videofilm distrubutie-industrie bijvoorbeeld. Ging veel geld in om in de jaren negentig. Handel in auteursrechten etc. (Voetnoot)

quote:
Nope, deed het ook op antenne
Vragen over mogelijke (be)vindingen van Sloot en de patenten loopt in vragen over Wetenschap en Techniek een topic. Radiosignalen en (van overheidswege verboden) frequenties of frequenties voor militaire toepassingen. Daar was het topic blijven hangen, tot nu toe. (voetnoot)
quote:
Teletekst was geen uitvinding van sloot,
internet wel, bedoel je dat?

quote:
:') :')
Als mensen net doen ze ruzie hebben, valt het minder op. Dan heb jij meer gelijk dan mij, en ik meer gelijk dan jou.

quote:
Was analoog, al heel lang niet meer, is nu digitaal, je had in de analoge tijd zo rond de 20 TV zenders, en iedereen kreeg hetzelfde signaal. Er werd zeker geen individueel signaal naar abonnees gestuurd.
Onjuist. Ik weet niet hoe oud je bent, en waar je deze informatie vandaan haalt natuurlijk. Niet iedereen had hetzelfde abonnement. Is al eerder genoemd bij illegaal kabeltv kunnen kijken. In Amsterdam bestond een basispakket (dat op een gegeven moment gratis was) en duurder uitgebreid pakket. (Voetnoot)

quote:
Je speculeert niet, je fantaseert en je hebt je duidelijk niet verdiept in analoge TV, Analoge Video en hoe teletekst werkt.
Mwao. Vind ik wel meevallen. Fantasie is geen vies woord als het om speculeren over de loop van een geschiedenis gaat (bij andere bezigheden soms wel)

Verschil tussen speculatie op een aanname en fantasie waar die uit voortkomt is klein, elke kennis- en praktische wetenschap begint bij speculatie en fantasie. En hoe extremer de aannames, en hoe beter met voetnoten onderbouwt, hoe uitdagender voor de lezer.
pi_215722257
Om hier op door te borduren

- Het was in de jaren '90 moeizamer om in Nederland een status quo te doorbreken met commercie. Zie de moeizame doorbraak van piratenradiozenders eerder en de lancering van RTL4.

- Waar ik me wat over verbaas is dat in Frankrijk zo'n systeem als videominitel toch best flink dominant werd. Ik heb voor een cafe nog eens een order geplaatst ermee mid jaren '90. Het voelde oud en modern tegelijkertijd. Het internet zou best wat mogelijkheden hebben gehad, maar content en aanbod bepaalde de weg. Niet persé de techniek.

- Bij ons is teletekst eigenlijk altijd iets vastgeroests geweest. Maar (NOS) teletekst is nog altijd immens populair. Gebruik het zelf ook op de mobiel voor opinieloze headlines. En het is nog altijd nummer 1 bij voetbal. De laatste 'ontwikkeling' is dat men naar een moderner invoersysteem is gegaan en er (jawel :p) maar lieft een hele 'lijn' bij is gekomen.

- Dat er in Nederland nauwelijks ontwikkeling in conservatievere technieken zat en in Frankrijk wel, zit met name in het feit dat we in Nederland kortere politieke lijntjes hebben en een makkelijke "zandbak" voor infra. Nederland zette in op internet en men dacht dat teletekst-achtige dingen of een luxere vorm van teletekst ('iets nóg beter dan minitel :p )een stervend paard waren. Ons land wordt (maar zeker 'werd') in de wereld wel gezien als een broedplaats voor early-adopters. We lieten heel makkelijk het oude varen.

- Hierin kan het zijn dat Philips niet zoveel erin heeft gezien omdat het niet echt in hun straatje lag en zij ook meer vooruit keken en voorbij iets wat voortborduurde op oudere techniek.

- Mogelijk heeft Pieper er nog wel wat in gezien omdat er nog kabel was en niet ieder land zo dacht als Nederland. Maar kwam bij tijden wel het besef dat de boel op slot zat en het niet een mooi "portfolio dingetje" was, gegeven hij toch wel iets ouds omarmde. Dat het daarom wel goed uitkwam dat Sloot overleed ook.

[ Bericht 1% gewijzigd door Beathoven op 30-11-2024 12:29:43 ]
  zaterdag 30 november 2024 @ 12:15:17 #263
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215722322
Minitel, niet videotel
pi_215722337
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2024 12:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Minitel, niet videotel
Inderdaad. Dank voor de correctie.

  zaterdag 30 november 2024 @ 12:34:02 #265
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215722438
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 november 2024 12:17 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Inderdaad. Dank voor de correctie.

[ afbeelding ]
Minitel was een schoolvoorbeeld van de remmende voorsprong. Het was immens populair in Frankrijk en daardoor brak internet pas later door in Frankrijk.
In D had met het ook maar werd nooit populair. In Nederland is het zo geflopt dat bijna niemand weet dat het er ooit was. Het was gillend duur, zowel in aanschaf als gebruik.
pi_215722579
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 november 2024 10:25 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Ik vind m niet slecht bedacht. Misschien de beste theorie nog wel tot zover.
//smiley /onzichtbaar schaamrood /smiley//

quote:
- Prima passend in het tijdsbeeld
- Prima passend bij Sloot z'n achtergrond
- geen buitenaardse claims
- simpele patentbeschrijving volstaat
- zou wat verklaren in waarom pieptonen voor alerts voldoende zijn en geluidsgolven niet worden beschreven. Want die opmerking over tonen genereren past voor geen kant bij iets met het genereren van films. Tenzij je de focus legt op hetgeen beschreven en denkt dat het in de toekomst ook met primitieve geluidswaarschuwingen zou kunnen worden uitgevoerd.
Hier wordt dus al 20 jaar, sinds het verschijnen van het boek De Broncode over gediscussieerd, in bepaalde subculturen in Nederland althans,en ook de kringen rond Pieper noem ik een subcultuur (...)

Sindsdien heeft nog nooit heeft iemand, of een team van mensen uit verschillende disciplines, met de interpretatie die Smit gegeven heeft aan de geschiedenis rond Sloot, voortgeborduurt op een manier die acceptabel is vanwege zijn onderbouwing.

Dat leidde tot een aantal afhakers in het topic (Kree, RJ125, Ericr) Jammer, er zijn meerder totempalen om rituele rondedansjes om te doen in de zaak Sloot, gelaagdheid noem ik dat.

Wat buitenaardse claims betreft: de UAP-UFO discussie vind ik in huis- tuin- en keukenbetekenis van het niet-vertelde meta-verhaal in het politieke en publieke debat, bijzonder interessant. Vooral omdat die discussie ook al zo oud is. Radiosignalen, niet voor menselijk gehoor hoorbaar, wel op eerst op magneetband , later op chip, en via DigiD via de gebruikte telefoon en computer vastlegbaar. Tegenwoordig natuurlijk ook nog met cloudopslag, en gegevensoverdracht van cloud naar chip. Het idee is al veel ouder, had zijn voorlopers. In dat perspectief is kan de zaak Sloot in een nieuw zonnetje gezet worden, en ik denk dat daar belangstelling voor is, omdat beschrijving van deze geschiedenis, een verklaring geeft voor het heden.

Ik krijg steeds meer zin om Jan Sloot opnieuw op een voetstuk te zetten voor een geschiedschrijving. De figuur Pieper en de entourage daaromheen, ook nog even nader bestuderen, voor het begrip van de nasleep van de kwestie rond Sloot en het boek van Smit.
pi_215723075
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 november 2024 22:13 schreef Beathoven het volgende:

Geluid
Er lijkt niet over geluid nagedacht. Ja, wat er zo goed als letterlijk instaat is dat je dit principe ook op geluid kunt toepassen door met meerdere “tonen” te werken (i.p.v. ‘pixels en beeldlijnen ’).

Wat had hij in gedachte, de PC-speaker bliepjes? Geluidssporen worden niet beschreven.

En vandaar dat ik denk dat hij mogelijk weleens gedacht kan hebben dat je zo’n eenvoudig principe kunt doortrekken en films kunt “sequencen” zoals je met Midi doet. Want “waarom” moet je in hemelsnaam geluidstonen “willen” aansturen via t zelfde principe als een aanstuurtechniek voor beeld.
In het octrooi staat niets over de frequentie van het geluid ("tonen") dat hij op dezelfde manier wilde gaan aansturen als de aanstuurtechniek van het beeld dat hij wilde vastleggen op magneetband. Geluid dat buiten de gehoorswaarneming van mensen gaat? Ergens lijkt Sloot mij daar de figuur niet naar, om daar zo'n toepassing in te zien, nog los van de vraag wat haalbaar is met de opname-en afspeelkwaliteit van magneetband. Digitale cassetterecorders bestonden. Ruis.

Heeft Sloot de tekst van het octrooi zelf geschreven, gecontroleerd, en begrepen, of hield hij nog kaarten tegen de borst?

Vragen, vragen, vragen.

Sequencen met MIDI. In 1984 MIDI was revolutionaire techniek op de computermarkt. Maar er waren ook scams, en juridisch getouwtrek of een stickertje MIDI op een cassetterecorder met een paar knipperende lampjes wel zo verkocht mocht worden, als er in het apparaat geen MIDI chip in zat. Een reparateur is hiervan op de hoogte. Stickertjes en knipperende lampjes vonden consumenten toen 'mooi'. Op logo's rust ook auteursrecht, een stickertje met MIDI-logo ook. Ik ga nog even speuren of Philips toen in negatieve publiciteit hierover is geweest.
pi_215723198
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2024 12:34 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Minitel was een schoolvoorbeeld van de remmende voorsprong. Het was immens populair in Frankrijk en daardoor brak internet pas later door in Frankrijk.
In D had met het ook maar werd nooit populair. In Nederland is het zo geflopt dat bijna niemand weet dat het er ooit was. Het was gillend duur, zowel in aanschaf als gebruik.
Nederland werd door internationale commercie gezien als proeftuin voor nieuwe producten voor de consumentenmarkt.

Multinationals leverden vele merknamen aan producten, vaak met een 'couleur locale' in lokale markt gezet.

Daarnaast werd met veel verschillende stekkertjes en andere kunstgrepen getracht producten voor bedoeld voor de markt van een bepaald geografisch gebied, gesloten te houden voor producten van elders. Vergelijkbaar met de latere afspeelbeperkingen op DVD's voor regionale zones en we nu VPN moeten gebruiken.

Minitel, mal ding. Teksttelefoon, zoiets.
pi_215724159
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2024 14:09 schreef yessie234 het volgende:

[..]
In het octrooi staat niets over de frequentie van het geluid ("tonen") dat hij op dezelfde manier wilde gaan aansturen als de aanstuurtechniek van het beeld dat hij wilde vastleggen op magneetband. Geluid dat buiten de gehoorswaarneming van mensen gaat? Ergens lijkt Sloot mij daar de figuur niet naar, om daar zo'n toepassing in te zien, nog los van de vraag wat haalbaar is met de opname-en afspeelkwaliteit van magneetband. Digitale cassetterecorders bestonden. Ruis.

Heeft Sloot de tekst van het octrooi zelf geschreven, gecontroleerd, en begrepen, of hield hij nog kaarten tegen de borst?

Vragen, vragen, vragen.

Sequencen met MIDI. In 1984 MIDI was revolutionaire techniek op de computermarkt. Maar er waren ook scams, en juridisch getouwtrek of een stickertje MIDI op een cassetterecorder met een paar knipperende lampjes wel zo verkocht mocht worden, als er in het apparaat geen MIDI chip in zat. Een reparateur is hiervan op de hoogte. Stickertjes en knipperende lampjes vonden consumenten toen 'mooi'. Op logo's rust ook auteursrecht, een stickertje met MIDI-logo ook. Ik ga nog even speuren of Philips toen in negatieve publiciteit hierover is geweest.
Later in de vroege jaren ‘90 kwam GM - General MIDI als standaardzetting waardoor alles met alles kon communiceren. 01 is altijd Piano 1 en 15 Tubular Bells (etc etc) en een basisset controls zoals volume, expressie, stereo panorama etc.

Yamaha’s XG en Roland’s GS waren daar weer aanvullingen op.

In het octrooi heeft geluid eigenlijk geen enkele rol van betekenis. Het is er ook zo ingeschreven als dat je het evt ook ‘zou’ kunnen toepassen op tonen.

Dan denk ik letterlijk aan piepjes. Maar niet iets boven het menselijk gehoor. Mede ook omdat luidsprekers vaak niets boven 22khz laten horen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Beathoven op 30-11-2024 16:23:54 ]
pi_215725004
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 november 2024 16:02 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Later in de vroege jaren ‘90 kwam GM - General MIDI als standaardzetting waardoor alles met alles kon communiceren. 01 is altijd Piano 1 en 15 Tubular Bells (etc etc) en een basisset controls zoals volume, expressie, stereo panorama etc.

Yamaha’s XG en Roland’s GS waren daar weer aanvullingen op.

In het octrooi heeft geluid eigenlijk geen enkele rol van betekenis. Het is er ook zo ingeschreven als dat je het evt ook ‘zou’ kunnen toepassen op tonen.

Dan denk ik letterlijk aan piepjes. Maar niet iets boven het menselijk gehoor. Mede ook omdat luidsprekers vaak niets boven 22khz laten horen.
Mmm. Blijft apart,"ook toepasbaar op tonen". Muzieknoten kan je niet patenteren of auteursrecht op claimen, kan alleen op composities. Piepjes die op magneetband vastgelegd kunnen worden, als dat nu een bepaalde toonhoogte is, of een riedeltje. Maar wat heb je daar nou aan? Ik denk nu in de sfeer van piepjes op pinautomaten en de oude magneetbandbankpassen, telefoneren met oude magneetkaarten als ook het telefonisch inbellen op het internet.

Was er ooit niet een hack die op dit principe werkte? Zo'n Gongrijp dingetje als ik mij niet vergis.

De pulse tonen, iets daarmee. Zou Sloot niet ingezien hebben welke consequenties zijn patent had voor heel andere dingen dan videokijken? Betalingsverkeer, internationaal telefoneren. (complottheorie in de maak, speciaal om Sloot postuum te eren)

Het bestaan van General Midi was ik ook al weer vergeten, dus thanx. Ik zal nog even nazoeken welke tijd dat was.

[ Bericht 0% gewijzigd door yessie234 op 30-11-2024 17:48:17 ]
  zaterdag 30 november 2024 @ 19:22:54 #271
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215726066
Klein stukjes zoals midisamples maar dan van beeld telkens hergebruiken is niet iets dat door sloot uitgevonden is. Dit is een deel van andere en eerdere compressie algoritmes. Maar dat is niet iets wat je zoveel ruimte bespaard. Welke waar wanneer moeten komen is veel en veel meer data. En dan er geen 16 films op een klein chipkaartje.

https://simple.m.wikipedia.org/wiki/Wavelet_compression
pi_215726470
- Ik denk persoonlijk dat we wel erg off-road gaan zitten als het hele artikel in de conclusies 'beeld, beeld, beeld' behandeld en we een hele wereld ophangen aan de hieronder (letterlijk overgenomen regels) buiten de conclusie:
Zo is dezelfde technologie als hierin beschreven ook bijvoorbeeld bruikbaar voor geluidsregistratie, waarbij voor de registratie onderscheiden kan worden in een meertal basistonen liggend in het gehoorbereik.

Ik lees dat als een zware bijzaak.. terzijde geschoven door de indiener.

Als hij er een soort NL-Alert achtig iets in zag, dan kun je nog denken aan dat er ook iets een primitief alarmtoontje geeft zoals bij je mobiel tegenwoordig. Want we moeten het nog wel kunnen horen.

- Nog iets aanvullends vind ik dat het octrooi als voorbeeld een raster van 16x16 beschrijft, maar in het resultaat van figuur 1 de letter A in een "pixelvrije vorm" toont. Er wordt alleen nergens ook maar iets beschreven zoals adobe postscript. 'Maar' een oud octrooi van Hidetoshi Shinada wordt wel aangehaald voor de conclusievorming en hij zit in de 'printerwereld'.

Kunnen we de aangehaalde literatuur van Shinada vinden? @Jan_Onderwater , @yessie234 (US 4 724 483 A) Ik heb het geprobeerd, maar niets tegengekomen.

- Omdat inspiratie vaak bestaande ideeen door de blender haalt en daarop verder bouwt, ben ik ook zeer benieuwd naar de andere namen en wat ze beschrijvenAls je dat onder elkaar zet dan zou dat misschien al wat een basis geven waarop het idee van Sloot steunt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Beathoven op 30-11-2024 21:37:45 ]
pi_215726741
Shinada heeft nog al wat gepatenteerd.

Om deze gaat het:

https://patents.justia.com/patent/4724483 aanvraag 1986
pi_215726853
ik heb voor het gemak trouwens even de hele bronnenlijst overgenomen vanuit het document, zodat alles wat makkelijker te copy-pasten is elders.


US 4 724 483 A : Hidetoshi Shinada - meerdere regels
GB 1 386 905 A: International Business Machines Corp.(IBM) (gehele document)
US 4 013 828 A: C.N. Judice

US 4 553 171 A: T.M. Holladay et al.
EP 0 015 212 A: J.P.A .Arnaud

Dan aanvullend nog de gegevens in het aanhangsel
US 4724483 A

GB 1386905 A

US 4013828 A

US 4553171 A
EP 15212 A

US 4187520 A
pi_215726929
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2024 20:10 schreef yessie234 het volgende:
Shinada heeft nog al wat gepatenteerd.

Om deze gaat het:

https://patents.justia.com/patent/4724483 aanvraag 1986
Top!


Compression/decompression system for transmitting and receiving compressed picture information arranged in rows and columns of pixels


Wat ook wel erg interessant is:

Patent History
Patent number: 4622585
Type: Grant
Filed: Apr 11, 1984
Date of Patent: Nov 11, 1986
Assignee: U.S. Philips Corporation (New York, NY)
Inventor: Jogchum Reitsma (Apeldoorn)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Deze man z'n voorwerk is deel van de inspiratie geweest voor Sloot; neem 'm mee voor een interview :)

[ Bericht 30% gewijzigd door Beathoven op 30-11-2024 20:56:15 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')