abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215564392
Alles over je jeugd/post-kleuter/kleuter-geweest/schoolkind/kind.

Nja, over kinderen die ouder zijn dan kleuters maar nog niet volwassen.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  woensdag 13 november 2024 @ 08:45:47 #2
319308 Tink89
To live is to dance
pi_215564769
Wij twijfelen hier soms over, omdat de begeleiding van onze hb'er niet altijd is zoals we die graag zien. Zeker in de periodes dat prul elke ochtend heel veel weerstand laat zien, oriënteren we weleens op andere scholen. De dichtstbijzijnde Leonardo is 45 minuten rijden en daarvan zeggen we nu (nog) dat het te ver weg is, maar we kijken ook naar andere opties. Voorlopig vind ik lekker om de hoek, sociaal heel goed in de groep en juffen die bereid zijn om te leren voldoende motivatie om op deze school te blijven.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_215582732
Hier is het voor de jongste ook 20 minuten rijden, en als het verkeer tegen zit is het net wat meer. Het neemt een flinke hap tijd uit je dag, maar in ons geval was het alternatief dat hij helemaal niet meer naar school ging, dus dit is sowieso beter :D

Andere vraag: wat hebben 10-jarigen tegenwoordig als hobbies naast gamen en YouTube kijken? De oudste verveelt zich enorm zodra haar schermtijd op is, en kan niet goed omgaan met niet-ingevulde tijd, maar ze vindt ook niks anders écht leuk, terwijl we al heel wat ideeën hebben aangedragen. Misschien hebben jullie nog een geniale ingeving?
pi_215583319
Hier houden ze van tekenen en knutselen. Buiten skeeleren of fietsen (en winkelen bij het Kruidvat). Ze zitten op turnen en thuis hebben ze een turnmat en evenwichtsbalk waar ze ook wel veel mee doen. En de kat wordt flink geknuffeld.
pi_215583349
De eerste twee zinnen die kyara ook zegt, voor m’n jongste tenminste.
Al is knutselen hier wel in een brede zin van het woord hoor, ik vind het vooral rommel maken ;) (dan kom ik weer kraaltjes tegen in flinke hoeveelheden opgedroogde lijm en zo. En ik vind op meerdere plekken van die tubetjes voedingskleurstof.

Oh en nepwonden maken vind ze ook leuk.

En inderdaad naar het Kruidvat of de action. Beetje rondkijken, make-up uitzoeken en zo.

De oudste doet buiten YouTube kijken al een paar jaar het liefst alleen gamen. Al heeft hij ook nog wel een tijdje wat dingen gemaakt met origami.
pi_215584094
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2024 22:10 schreef Amsel het volgende:
Hier is het voor de jongste ook 20 minuten rijden, en als het verkeer tegen zit is het net wat meer. Het neemt een flinke hap tijd uit je dag, maar in ons geval was het alternatief dat hij helemaal niet meer naar school ging, dus dit is sowieso beter :D
Het lastigste vind ik, dat die hap uit de dag betekent dat wij dus minder moeten gaan werken. Ik heb net mijn eigen bedrijfje en had mijn werktijden precies op schooltijden afgestemd. Dat loopt allemaal in de soep met meer reistijd.
Maar dat is eigenlijk het grootste bezwaar. Dus ik weet eigenlijk wel hoe onze weegschaal uitslaat.
pi_215584506
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2024 07:18 schreef Hupje het volgende:

[..]
Het lastigste vind ik, dat die hap uit de dag betekent dat wij dus minder moeten gaan werken. Ik heb net mijn eigen bedrijfje en had mijn werktijden precies op schooltijden afgestemd. Dat loopt allemaal in de soep met meer reistijd.
Maar dat is eigenlijk het grootste bezwaar. Dus ik weet eigenlijk wel hoe onze weegschaal uitslaat.
Als je echt het idee hebt dat die andere school een veel betere keus is voor je kind, zou ik het ook doen. Mits mijn kind daar ook zo in zou staan. Wat vindt hij ervan?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_215584518
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2024 22:10 schreef Amsel het volgende:

Andere vraag: wat hebben 10-jarigen tegenwoordig als hobbies naast gamen en YouTube kijken? De oudste verveelt zich enorm zodra haar schermtijd op is, en kan niet goed omgaan met niet-ingevulde tijd, maar ze vindt ook niks anders écht leuk, terwijl we al heel wat ideeën hebben aangedragen. Misschien hebben jullie nog een geniale ingeving?
Onze 10 jarige is momenteel enorm bezig met voetballen (geen idee waar dat vandaan komt) en alles wat enigzins met programma's zoals Mythbusters, Chechkpoint en aanverwanten te maken heeft. Dat stimuleren we ook wel, dus even mee een opzetje maken voor een kettingreactie baan.
De Youtube filmpjes van Mark Rober zijn echt een hit en hij gaat van alles na doen.

Het is wel een lastige leeftijd vind ik, B is steeds meer kind af en echt een puber. Dus spelen, doet hij weinig meer.
Zijn vrienden zitten hele dagen te gamen. Wat wel werkt is met hem opstarten met iets en dan gaat hij alleen verder.
pi_215584856
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 november 2024 08:53 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Als je echt het idee hebt dat die andere school een veel betere keus is voor je kind, zou ik het ook doen. Mits mijn kind daar ook zo in zou staan. Wat vindt hij ervan?
Dit inderdaad. Wij hebben voor de jongste een periode gehad met veel externe hulp, waar we hem 1x per week een halve dag moesten brengen op 15-20 autominuten en 1x per week een hele schooldag op 40 autominuten (zonder files). Die hele schooldag was dan ook de bedoeling dat een ouder erbij bleef. Super intensief en ja, werk heeft daar echt wel onder te lijden gehad (en mijn stress-level ook). Dit was wel een relatief korte periode van 3 maanden.

Maar ik zou het zo weer doen, als het nodig was. Want zoon heeft er echt ontzettend veel aan gehad. Is de school het waard? Dan doen!
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_215584874
Hier is de scherm tijd vastgesteld op x tijd per dag en als die op is… pech. Met verveling volgt vaak uiteindelijk wel een idee. Toen we een fase hadden dat ze daar moeite mee hadden heb ik ooit wel eens een lijst met ze gemaakt van alle mogelijkheden, dan verwees ik naar de lijst :)
Met een meidenkwartet
pi_215584906
@Amsel beide kinderen spelen nog steeds graag buiten met kinderen uit de buurt. Als het slecht weer is, wordt er met lego gespeeld/gebouwd. Oudste heeft altijd veel gesport (rond 10 jaar was dat 12 uur per week denk ik), als die na het buiten spelen wilde gamen, vond ik dat prima. Zoveel tijd had hij daar toch niet voor.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_215585537
12 uur per week?? Jee, veel zeg voor 10 jaar!
Welke sport?
Met een meidenkwartet
pi_215585666
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2024 07:18 schreef Hupje het volgende:

Snap ik. Wij hebben ook ons hele leven ingericht om de schooltijden van de kinderen heen. Ik ben om die reden ook zzp'er, dan kan ik zelf bepalen wanneer en hoeveel ik werk. Maar het is soms best lastig.

Over laten vervelen als de schermtijd op is en dat ze dan zelf wel met een idee komen: dat idee is dan vaak elkaar irriteren en gaan ruzieën, dus dat schiet ook niet op :')
pi_215585694
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2024 11:26 schreef Cathmar het volgende:
12 uur per week?? Jee, veel zeg voor 10 jaar!
Welke sport?
Turnen. Het klinkt inderdaad wel als veel, al heeft hij dat zelf eigenlijk nooit zo ervaren. Inmiddels is het 14 uur in totaal, verdeeld over 4 trainingen per week. Hij is gescout voor de selectie toen hij bijna of net 7 was. Uiteindelijk is hij niet bij de topsportselectie gekomen maar hij zit op niveau van 2e/1e divisie (nog niet duidelijk). Topsport traint op zijn leeftijd rond de 25-28 uur per week. Dat is dan ook tijdens schooluren, dat heeft hij niet.

Met 5 jaar zag hij een keer een wedstrijd in de zaal naast het zwembad en toen zei hij al: Dat wil ik ook leren!! We hielden toen de boot nog af, want eerst maar eens die zwemles, maar hij bleef volhardend :P. En nog steeds is het echt zijn passie. Ik vind het zo cool om te zien wat hij allemaal kan (van mij heeft hij het niet :+)!

[ Bericht 3% gewijzigd door Phaidra op 15-11-2024 11:57:44 ]
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_215585841
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2024 11:45 schreef Amsel het volgende:

Over laten vervelen als de schermtijd op is en dat ze dan zelf wel met een idee komen: dat idee is dan vaak elkaar irriteren en gaan ruzieën, dus dat schiet ook niet op :')
Oh zo herkenbaar dit :o Vervelen betekent hier standaard ellende, mijn jongste gaat jengelen en mijn oudste slaat door (letterlijk). En dan dus ook samen ruzie maken, non stop. Ik vond het altijd prachtig, het idee dat kinderen verveling nodig hebben om creativiteit te ontwikkelen enzo, heb het heel veel kansen gegeven bij die van mij in de hoop dat het tijd nodig had. Maar ik heb het opgegeven :')

Qua ideeën is lastig, mijn oudste is net 8 en ik kan mij voorstellen dat een 10 jarige weer heel andere dingen leuk vindt. Maar hier gaan we dan bijvoorbeeld naar buiten om te wandelen, als ze niet zelf buiten wil spelen. Of gaan we spelletje spelen, gaat ze lezen, of tekenen. Vooral dat tekenen is iets waar ze haar ei in kwijt kan, daarvoor krijgt ze ook extra schermtijd omdat ze dan tutorials opzoekt.

Mijn oudste is helaas niet van het buiten spelen, tenzij ze een duidelijk doel heeft. Wij stimuleren dat door buitenspeelgoed dat haar trekt en haar triggert om toch naar buiten te gaan. Bijvoorbeeld zo'n bloemendroogding, een visnet om kikkervisjes te zoeken, een insectenbakje om insecten te zoeken, een metaaldetector (laatste aanwinst, ze heeft nog nooit zo vaak buiten gespeeld als de laatste weken :o ). Wat hier ook helpt is een knutselprojectje bedenken waar ze nu bijvoorbeeld herfstspullen voor moet zoeken. Of haar (alleen) met de hond laten wandelen, dat vindt ze heel stoer.

En gek genoeg, meehelpen in het huishouden. Maar ik heb niet de hoop dat ze dat nog leuk vindt als ze 10 is, haha, dus daar heb je denk ik niet zoveel aan.
pi_215586017
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2024 11:49 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Turnen. Het klinkt inderdaad wel als veel, al heeft hij dat zelf eigenlijk nooit zo ervaren. Inmiddels is het 14 uur in totaal, verdeeld over 4 trainingen per week. Hij is gescout voor de selectie toen hij bijna of net 7 was. Uiteindelijk is hij niet bij de topsportselectie gekomen maar hij zit op niveau van 2e/1e divisie (nog niet duidelijk). Topsport traint op zijn leeftijd rond de 25-28 uur per week. Dat is dan ook tijdens schooluren, dat heeft hij niet.

Met 5 jaar zag hij een keer een wedstrijd in de zaal naast het zwembad en toen zei hij al: Dat wil ik ook leren!! We hielden toen de boot nog af, want eerst maar eens die zwemles, maar hij bleef volhardend :P. En nog steeds is het echt zijn passie. Ik vind het zo cool om te zien wat hij allemaal kan (van mij heeft hij het niet :+)!
Zo hee pittig!!
Wel gaaf hoor voor hem dat het zo kan!
Met een meidenkwartet
pi_215592265
Zoooo dat was even een eye-opener vanmiddag toen ik las wat jullie kinderen in hun vrije tijd doen. Want dat zijn voor een heel groot deel dingen die onze 10-jarige door haar angsten en dwang niet kan of durft. Dus dan is het eigenlijk helemaal niet zo gek dat ze niet goed weet wat ze moet doen als zich verveelt. Ik kijk daar nu opeens heel anders en met veel meer begrip naar :@ Ik ga (samen met haar) de komende tijd verder zoeken naar hobbies die ze wel wil en kan, maar het zal wel een zoektocht zijn.
pi_215592380
@Amsel :* wat fijn dat het je inzicht heeft gegeven en helpt meer begrip voor haar te hebben, maar wat zal het ook een confronterende realisatie zijn. Mocht je het fijn vinden om eens met iemand te sparren die ook ervaring heeft met angsten (al weet ik natuurlijk niet of onze angsten vergelijkbaar zijn), mn dm/pm staat altijd open! Ik ben dan wel geen 10, maar wie weet heb je er wat aan ;)
pi_215592388
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2024 21:24 schreef Amsel het volgende:
Zoooo dat was even een eye-opener vanmiddag toen ik las wat jullie kinderen in hun vrije tijd doen. Want dat zijn voor een heel groot deel dingen die onze 10-jarige door haar angsten en dwang niet kan of durft. Dus dan is het eigenlijk helemaal niet zo gek dat ze niet goed weet wat ze moet doen als zich verveelt. Ik kijk daar nu opeens heel anders en met veel meer begrip naar :@ Ik ga (samen met haar) de komende tijd verder zoeken naar hobbies die ze wel wil en kan, maar het zal wel een zoektocht zijn.
O+

Hier was het ook wel vaak uren in bad. Eerst veel spelen in bad. Maar vanaf een jaar of 10 ook met van die goedkope maskertjes of badzout of badparels en een klein speakertje met muziek aan en soms kaarsjes aan in de badkamer.
(Wat daarna een waterballet is, die badkamer).

Daar kon/kan ze zich uren vermaken.

En die badparels of badzout/maskertjes gaan we dan ook samen halen. En dan geef ik een budget op (een paar euro). En dan doen we ook maar even samen de boodschappen, als we daar dan toch zijn. En dan zijn er zo twee middagen gevuld (een met halen, en een met badderen).

Maar goed, dat moet je kind wel leuk vinden, natuurlijk.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_215593658
De 10 jarige speelt vaak piano als hij het even niet weet en verder veel met de lego. Tekenen of buitenspelen vindt hij ook leuk, maar wil hij áltijd met iemand doen. Sowieso als er geen vriendjes of zus beschikbaar is wil hij het liefst met mij iets doen, maar dat wil ik niet altijd. Wat hij ook leuk vindt is bakken (en dan moet ik het oven stuk doen, dat vindt ie eng).
De nu 12 jarige had toen ze 10 was een schrijf fase. Toen heeft ze hele verhalen (met de hand) geschreven en er ook tekeningen bij gemaakt. Nu doet ze dat eigenlijk nooit meer, maar ja huiswerk. Verder knutselde ze veel en veel lezen. Nu zit ze blijkbaar teveel stil op de middelbare, want ineens gaat ze regelmatig naar buiten. Af en toe om te spelen, maar ook om een stuk te gaan rennen. Rent ze even 2 km de plas om daarna weer verder te gaan met huiswerk of te gaan lezen of gamen. Had ik nooit gedacht dat ze dat zou gaan doen..en ook zij speelt vaak op haar instrument (waar ik vroeger moest zeuren dat ze eens moest oefenen moet ik nu wel eens vragen of ze wil stoppen omdat t nu wel mooi geweest is en we bijna gaan eten).
pi_215595743
Als oudste (11) hier niet met lego speelt is ie vaak buiten (jachtseizoen spelen, hut bouwen) of in de garage. Hij is gek op timmeren/ knutselen met elektra (op batterijen) en solderen blijkt ie ook leuk te vinden.

Jongste (9) gaat graag steppen, of skaten, of hockeyen. En hij bakt graag, en hij helpt vaak met koken.
  zaterdag 16 november 2024 @ 07:07:18 #22
319308 Tink89
To live is to dance
pi_215595750
Heerlijk die muzikale kinderen!

@Amsel: ik schrijf gewoon even op wat mijn kind binnenshuis doet. Misschien heb je er iets aan arts inspiratie. Mijn bijna zesjarige heeft 1,5 jaar pianoles gehad (hb'er, leerkuil, doorzetten etc), maar wilde niet meer en pakt nu vooral de gitaar, haar blokfluit (beide met een boek en tutorials) of ze maakt een parcours door de kamer omdat 'de vloer lava is'. Zelfstandig knutselen doet ze met strijkkralen. Een abonnement helpt ook, nu nog de Donald Duck Junior, maar iets anders met puzzels ofzo erin vindt ze misschien ook wel leuk? En tutten voor de spiegel. Met nagellak, haarkrijt en 'make-up'.

Zou een instrument iets voor haar zijn? Mijn man werkt in het vso en die heeft veel leerlingen die bijvoorbeeld autisme of mutisme of adhd hebben en die gebruiken muziek vaak als uitlaatklep.

Of van die miniatuur huisjes bouwen? Nu ook veel bij de action te krijgen. Of misschien wil ze wel kleren leren maken of leren handwerken?
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zaterdag 16 november 2024 @ 08:00:58 #23
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_215595943
Naaien ja, misschien vind ze dat leuk, wij hebben ook een meisje van die leeftijd op de les.

Kunt al heel veel met YouTube leren. Als ze dat zou willen aankan ik je ook wel eens helpen met makkelijke filmpjes zoeken
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_215597094
We hebben net besproken dat ze onze elektrische piano op haar kamer krijgt, daar wil ze wel weer mee gaan oefenen. En ik ben zelf bezig met mijn eigen werk- en hobbykamertje waar ik m'n naaimachine standaard wil hebben staan (want als het ding ergens in een kast staat pak ik hem niet zo snel), dus dat is misschien ook wel wat! Dank voor de inspiratie :)
pi_215597361
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2024 08:00 schreef Ynske het volgende:
Naaien ja, misschien vind ze dat leuk, wij hebben ook een meisje van die leeftijd op de les.

Kunt al heel veel met YouTube leren. Als ze dat zou willen aankan ik je ook wel eens helpen met makkelijke filmpjes zoeken
Ik zou die linkjes ook wel willen hebben. Mijn dochter heeft ook interesse, maar ik weet niet of ze het echt leuk gaat vinden, dus ik wil laagdrempelig even starten voor we aan dure lessen beginnen. Maar wat ik (een paar maanden geleden) vond was vooral Engelstalig en dat is nog te lastig.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zaterdag 16 november 2024 @ 12:02:40 #26
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_215597958
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2024 10:54 schreef FlyingFish het volgende:

[..]
Ik zou die linkjes ook wel willen hebben. Mijn dochter heeft ook interesse, maar ik weet niet of ze het echt leuk gaat vinden, dus ik wil laagdrempelig even starten voor we aan dure lessen beginnen. Maar wat ik (een paar maanden geleden) vond was vooral Engelstalig en dat is nog te lastig.
https://youtube.com/@bolslindy?feature=shared

https://youtube.com/playl(...)&si=lBaGGz_60vAKmjWd

Ik kom er later nog op terug
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_215598526
quote:
Oe dat tweede kanaal staat vol leuke ideeën, tof!!
pi_215600799
De Sint is weer warm onthaald en ondanks wat tranen door de drukte was het een mooie intocht O+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zaterdag 16 november 2024 @ 17:54:27 #29
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_215600871
Fijn Schanu. En de Elvis-roetveegpiet vind ik wel heel geweldig :D
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_215614297
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2024 17:54 schreef livelink het volgende:
Fijn Schanu. En de Elvis-roetveegpiet vind ik wel heel geweldig :D
Ja die is er elk jaar weer bij als muziekpiet achter de piano, geweldig istie O+
pi_215656006
De oudste heeft onlangs zijn eerste proefwerkweek gehad en inmiddels zijn er al best wat cijfers bekend. De meeste cijfers zijn niet zo denderend, 5,6, 5,9. Daar staat tegenover dat hij - voor mijn gevoel - nauwelijks iets heeft gedaan. Per vak heeft hij een half uurtje geleerd ofzo, hij zei steeds dat het heel makkelijk was en hij alles had gedaan. Wij hebben het laten gaan, eerst maar eens zien hoe het loopt. Nou ja. Niet zo heel goed dus. Zelf vindt hij het vooral hilarisch dat het meeste toch net aan voldoende is :'). Hij ziet het probleem niet echt.

Ik wil er niet meteen bovenop duiken, maar probeer wel duidelijk te maken dat hij volgens ons wel beter kán, met iets meer inzet. En dat het zonde is om daar geen gebruik van te maken.

Ervaring hoe hier het best mee om te gaan? De frustratie is real :+ :@.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_215656259
Ik haal inmiddels mijn schouders maar op. Zijn mentor pakt dat ook wel op.

Vorig jaar was het ook af en toe kantje boord. D leert hoogstens 10 minuten voor een vak, liever niet. En meestal is dat wel genoeg.

Dit tweede jaar ook weer de eerste toetsweek gehad. Hij had als laagste cijfer een 5,8 op Duits. Hij moest een evaluatie schrijven voor de mentor en daarin stond dat hij volgende keer iets meer ging doen en een 7 wilde halen.

Soms is het jammer dat ze niet voor 8-en gaan. Maar dit kind weet gewoon dat hij de ruimte heeft om het later op te halen.
pi_215656526
Wij hebben het eerste jaar tot na de herfstvakantie zelf laten doen. Ze hebben hier in de onderbouw maar twee toetsweken en verder gewone toetsen. Ze had dus nog geen toetsweek om te verknallen, maar wel losse toetsen. En huiswerk enzo.
Dat ging niet zo goed, dus daarna hebben wij tot na kerst en de eerste toetsweek even wat erop gezeten zodat ze het verschil zou leren tussen geen reet uitvoeren en wel wat doen. Dat resulteerde in in ieder geval een beter inzicht in hoe te plannen en wat te doen. Sindsdien laten we het verder vrij. Zij moet het doen, en we kunnen haar niet tot 6vwo helpen en ernaast zitten. En dat gaat vrij aardig. Vorig jaar, de derde, ging hee goed. Dit jaar is de motivatie wat minder. Eerste toetsweek achter de rug, nog niet alle cijfers binnen, dus even afwachten hoe het is gegaan.
pi_215656596
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2024 21:15 schreef Phaidra het volgende:
De oudste heeft onlangs zijn eerste proefwerkweek gehad en inmiddels zijn er al best wat cijfers bekend. De meeste cijfers zijn niet zo denderend, 5,6, 5,9. Daar staat tegenover dat hij - voor mijn gevoel - nauwelijks iets heeft gedaan. Per vak heeft hij een half uurtje geleerd ofzo, hij zei steeds dat het heel makkelijk was en hij alles had gedaan. Wij hebben het laten gaan, eerst maar eens zien hoe het loopt. Nou ja. Niet zo heel goed dus. Zelf vindt hij het vooral hilarisch dat het meeste toch net aan voldoende is :'). Hij ziet het probleem niet echt.

Ik wil er niet meteen bovenop duiken, maar probeer wel duidelijk te maken dat hij volgens ons wel beter kán, met iets meer inzet. En dat het zonde is om daar geen gebruik van te maken.

Wij gaan vooral het gesprek waar het verschil in zit tussen het cijfer en dat hij het zelf heel makkelijk vond. Dan zou dat cijfer toch wel een tegenvaller moeten zijn. We hebben samen met hem zijn toetsen bekeken om te achterhalen waar dat verschil in zat. Dat was ook niet altijd cijfergerelateerd maar meer in het verschil tussen hoe je denkt dat je het gemaakt hebt versus het eindresultaat.

Het antwoord was overigens vrijwel altijd niet goed de vraag lezen :')

Bij ons op school is ook veel aandacht besteed aan leren leren. Dat alleen de stof doorlezen niet altijd genoeg is en hoe je dat dan moet aanpakken. Want dat is natuurlijk ook nog best lastig voor de slimmere kinderen die dat op de basisschool nooit hoefde te doen.
pi_215660722
Bij de school van de oudste is idd ook aandacht voor leren leren. Het is exclusief vwo, dus een groot aandeel kinderen die nooit iets hebben moeten doen op de basisschool.

Voor de toetsweek moesten ze voor het mentoruur een overzicht maken van alles dat ze per vak moesten leren. Alsnog kreeg hij het voor elkaar om een hoofdstuk te vergeten… stond wel in het overzicht. Dat soort slordigheden.

Fijn dat het wel herkenbaar is. Begin december zijn er 10-min gesprekken, ben benieuwd hoe de mentor dit ziet/oppakt.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_215660745
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2024 13:34 schreef Phaidra het volgende:
Bij de school van de oudste is idd ook aandacht voor leren leren. Het is exclusief vwo, dus een groot aandeel kinderen die nooit iets hebben moeten doen op de basisschool.

Voor de toetsweek moesten ze voor het mentoruur een overzicht maken van alles dat ze per vak moesten leren. Alsnog kreeg hij het voor elkaar om een hoofdstuk te vergeten… stond wel in het overzicht. Dat soort slordigheden.

Fijn dat het wel herkenbaar is. Begin december zijn er 10-min gesprekken, ben benieuwd hoe de mentor dit ziet/oppakt.
Bij dochter op school was er in het eerste jaar ook veel aandacht voor die zaken in het mentor uur. Leren leren, plannen, samenvatten. Ze beheerst die vaardigheden inmiddels prima. Het zich ook houden aan die geweldige planning is dan weer een dingetje :P
pi_215660807
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2024 13:34 schreef Phaidra het volgende:

Ja, die slordigheidjes of dingen niet zo belangrijk vinden die herken ik wel. Fijn dat er op school ook aandacht aan besteed wordt.

Je kunt natuurlijk heel ver komen met krap aan zesjes. Maar als het bij een paar toetsen ineens tegen valt dan dan wordt een 6 heel makkelijk een 5 en dan heb je ook niks ter compensatie.
  zaterdag 23 november 2024 @ 14:22:05 #38
35189 Troel
scherp en bot
pi_215660992
Hier kwamen de cijfers wat minder fijn terug. Oorzaak (naast weinig leren): handschrift onleesbaar. Tja en als je dan uitgaat van een 6je en het is niet leesbaar, tja, dan ga je nat. Het is zelfs zo erg dat hij zijn eigen aantekeningen niet kan lezen. Zijn er mensen bekend met overstappen op laptop voor aantekeningen en toetsen en dergelijke? Dat raadde een van de docenten aan.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_215661026
@Troel we hebben het er hier wel eens over gehad bij C. Maar het is net niet erg genoeg om een diagnose-achtig iets te krijgen dat hij dat dan ook kon gebruiken bij SE's en centrale examens. En als hij dan tijdens de gewone uren niet meer zou schrijven, dan oefent hij helemaal niet meer en is zijn examen onleesbaar.

Een kennis heeft een dochter die wel een diagnose heeft (restschade van chemo's) waardoor zij hem voor zowel de lessen als de examens kon gebruiken. Dan is het anders. Wij zouden eerder kunnen kiezen voor fysio, maar dat wil hik weer niet. Het is niet erg genoeg..

Hier heeft de school van D wel aandacht voor leren leren. Maar wat ze aanbieden sluit niet zo aan. Hij is een wandelende spons. Hij gaat nu weer een hb project starten en daarmee lessen missen. Die lessen moet hij zelfstandig oppakken. Dat zou iets moeten helpen.
pi_215661158
quote:
2s.gif Op zaterdag 23 november 2024 14:22 schreef Troel het volgende:
Hier kwamen de cijfers wat minder fijn terug. Oorzaak (naast weinig leren): handschrift onleesbaar. Tja en als je dan uitgaat van een 6je en het is niet leesbaar, tja, dan ga je nat. Het is zelfs zo erg dat hij zijn eigen aantekeningen niet kan lezen. Zijn er mensen bekend met overstappen op laptop voor aantekeningen en toetsen en dergelijke? Dat raadde een van de docenten aan.
Op de school waar ik werk doen we dit met enige regelmaat en inderdaad ook voor leerlingen die punten missen door een afschuwelijk handschrift. Wel volgen ze eerst een paar weken een module handschriftverbetering op school om te kijken of dat helpt.
Hier lees je dat alle leerlingen een laptop mogen gebruiken bij het CE en op welke manier.
Soms vinden leerlingen werken op een laptop overigens dermate irritant dat ze plots toch nog iets leesbaarder blijken te kunnen schrijven :+
pi_215661398
Jongste heeft ernstige dyslexie en blijft letters tekenen ipv schrijven. Hij legt de link gewoon niet goed tussen letters en woorden. Hij kan het wel, keurig aan elkaar schrijven, maar dan wordt zijn spelling nog erger en het kost enorm veel tijd. Hij heeft daarom nu alle mogelijke ondersteuning; verklanking maar ook mogen werken op de computer. Hij probeert in zijn werkboeken wel zoveel mogelijk te schrijven zodat ie het niet verleerd. Op zijn toetsblad zet hij een grote D zodat docenten er rekening mee houden. Zijn punten zijn goed en daar krijgt hij extra motivatie van, dus wij zijn blij.
Oudste heeft ook geen briljant handschrift ondanks gedegen training bij de fysio. Die heeft een paar keer flink zijn neus gestoten en dat helpt. De eerste toetsweek zit er nu op, die is tot nu best prima. Fijn want alles telt mee voor zijn examens eind dit jaar.

Tips voor als de resultaten tegenvallen is proberen te achterhalen waar het zit; snapte ie de stof? Op de juiste manier geleerd? Waar is op getoetst: kennis of toepassen (en is daar ook op geleerd?)? En soms zit het stom genoeg in slordigheden, dat zien wij eigenlijk elke toetsweek terug. En inschatten of iets goed ging blijft ook lastig. Zo gaat volgens oudste elke toets tekstverklaren goed en is het telkens een onvoldoende. In het Engels is datzelfde teksverklaren geen probleem, dus het zit em ook in de manier van toetsen. Bekend probleem dus ik heb nu een examenbundel gekocht en ga met hem zitten om gemaakt werk na te bespreken en hem op de fouten te wijzen. En dan kom ik zelf soms ook dingen tegen waarvan ik denk 'wat je nu vraagt heeft niks met tekstbegrip te maken'. Maar goed, het is het examen dus het moet, want het is de helft van zijn punt :X
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_215661557
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 november 2024 14:55 schreef Jentin het volgende:

[..]
Op de school waar ik werk doen we dit met enige regelmaat en inderdaad ook voor leerlingen die punten missen door een afschuwelijk handschrift. Wel volgen ze eerst een paar weken een module handschriftverbetering op school om te kijken of dat helpt.
Hier lees je dat alle leerlingen een laptop mogen gebruiken bij het CE en op welke manier.
Soms vinden leerlingen werken op een laptop overigens dermate irritant dat ze plots toch nog iets leesbaarder blijken te kunnen schrijven :+
Hmm. C zijn school is weer eens een heilig boontje. De mentor gaf aan dat school het niet toestond. Gelukkig redt hij het zo ook wel.

Voor zijn tweede vreemde taal voor eenzijdige beta's waren ze ook strenger dan bij een vriendje op de school van D.
pi_215663717
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2024 21:15 schreef Phaidra het volgende:

Het is hier helaas ook een zesjes mentaliteit.
En ik vind dat best lastig. Huiswerkopdrachten zoals 'maak opdracht 3.2' worden wel gedaan. Maar 'leer deze Franse woordjes' niet. SO's gaan prima (stof van de afgelopen 2 weken), een echt proefwerk niet (stof van de hele periode).
Het echte leren lijkt heel lastig te zijn.

Inmiddels staat ze voor Geography onvoldoende (TTO hier). En Science vindt ze ook lastig.
Terwijl ik vaak aangeef 'neem gewoon je boek of aantekeningen eens mee naar je slaapkamer, en lees ze nog eens door'.
Maar dat is allemaal heel moeilijk. En een puber-grote-mond. Dus ik mag me er niet mee bemoeien.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_215663756
Ander vraagje voor de puber-ouders: waar doet je kind zijn of haar huiswerk?
Is er een laptop op de slaapkamer?
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 23 november 2024 @ 19:45:25 #45
35189 Troel
scherp en bot
pi_215663833
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 november 2024 19:33 schreef capricia het volgende:
Hier staat de laptop in de woonkamer.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_215663875
quote:
Dat varieert.
Soms zit ze boven in haar slaapkamer, vaak samen met een vriendin via snap te werken. Soms zit ze beneden. Zo rond een toetsweek zit ze meer beneden aan de eettafel, gewoon huiswerk vaker boven.
pi_215663949
quote:
Op zijn kamer. Hij heeft een laptop en die moet ook dagelijks mee naar school dus die zit of in zijn tas of op zijn bureau.
pi_215664001
quote:
2s.gif Op zaterdag 23 november 2024 19:59 schreef Kyara het volgende:

[..]
Op zijn kamer. Hij heeft een laptop en die moet ook dagelijks mee naar school dus die zit of in zijn tas of op zijn bureau.
Ik vind een laptop de hele avond en nacht op de slaapkamer van mijn 12 jarige dus best lastig. :D
Idem met de telefoon.

Kennelijk kan jouw zoon daar goed mee omgaan.
Ik denk niet dat mijn dochter dat zo goed kan, of dat weet ik wel zeker uit ervaring.
De verleiding is te groot om toch de halve nacht filmpjes te gaan kijken.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_215664065
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 november 2024 20:04 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik vind een laptop de hele avond en nacht op de slaapkamer van mijn 12 jarige dus best lastig. :D
Idem met de telefoon.

Ik denk niet dat mijn dochter dat zo goed kan, of dat weet ik wel zeker uit ervaring.
Die kan toch na het huiswerk maken dan naar beneden?
pi_215664088
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 november 2024 20:04 schreef capricia het volgende:

[..]
Idem met de telefoon.

Ik denk ook niet dat ik volgend jaar een laptop bij mijn meiden op hun kamer laat staan :+ En ik verwacht ook dat huiswerk dan aan de eettafel wordt gemaakt omdat het anders helemaal niet wordt gemaakt :')
pi_215664096
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 november 2024 20:08 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Die kan toch na het huiswerk maken dan naar beneden?
Dus dan ga je iedere dag controleren of de laptop om bijv 2100 uur savonds beneden ligt?

Want een keer vergeten, of 'het is toch weekend!' en het is hier bal.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_215664126
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 november 2024 20:10 schreef capricia het volgende:

[..]
Dus dan ga je iedere dag controleren of de laptop om bijv 2100 uur savonds beneden ligt?

Dat doen wij wel met tablets en telefoons. Ook omdat die elke avond beneden opgeladen worden.
  zaterdag 23 november 2024 @ 20:12:58 #53
35189 Troel
scherp en bot
pi_215664128
quote:

[..]

Als ze naar beneden komen voor het eten meteen laptop inleveren?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_215664144
quote:
2s.gif Op zaterdag 23 november 2024 20:09 schreef Kyara het volgende:

[..]
Ik denk ook niet dat ik volgend jaar een laptop bij mijn meiden op hun kamer laat staan :+ En ik verwacht ook dat huiswerk dan aan de eettafel wordt gemaakt omdat het anders helemaal niet wordt gemaakt :')
Het is eigenlijk nog veel sterker: ik wil niets met een camera op haar slaapkamer.

Dus ik vroeg me af hoe andere ouders dan doen met hun pubers. En voornamelijk dochters. :D
Ze heeft een gigantische tv op haar kamer. Maar die gaat via google gewoon uit op bepaalde tijden.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 23 november 2024 @ 20:15:08 #55
35189 Troel
scherp en bot
pi_215664149
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 november 2024 20:14 schreef capricia het volgende:

[..]
Het is eigenlijk nog veel sterker: ik wil niets met een camera op haar slaapkamer.

Dus ik vroeg me af hoe andere ouders dan doen met hun pubers. En voornamelijk dochters. :D
Ze heeft een gigantische tv op haar kamer. Maar die gaat via google gewoon uit op bepaalde tijden.
Dan zorgen voor een plekje beneden waar ze het huiswerk kan doen
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_215664153
quote:
2s.gif Op zaterdag 23 november 2024 20:12 schreef Troel het volgende:

[..]
Als ze naar beneden komen voor het eten meteen laptop inleveren?
Dus dan kan je dochter savonds na het eten niet meer werken op haar kamer?

Ik ben zoekende...hoe andere ouders dit doen.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 23 november 2024 @ 20:17:12 #57
35189 Troel
scherp en bot
pi_215664170
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 november 2024 20:15 schreef capricia het volgende:

[..]
Dus dan kan je dochter savonds na het eten niet meer werken op haar kamer?

Ik ben zoekende...
Ik zit harfop te denken. Hier blijven de laptops beneden. Oudste gebruikt telefoon als wekker, jongste kan er niet vanaf blijven en mag hem dus zondag tot vrijdag niet mee naar boven. Maar qua foto's is het een kwestie van een gesprek aangaan.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_215664196
quote:
2s.gif Op zaterdag 23 november 2024 20:17 schreef Troel het volgende:

[..]
Ik zit harfop te denken. Hier blijven de laptops beneden. Oudste gebruikt telefoon als wekker, jongste kan er niet vanaf blijven en mag hem dus zondag tot vrijdag niet mee naar boven. Maar qua foto's is het een kwestie van een gesprek aangaan.
Die gesprekjes qua fotos vinden hier vaak plaats. Dat is bekend terrein.
Maar ik weet niet of een puber die echt ooit verliefd gaat worden, zich al die gesprekjes gaat herinneren. :D
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 23 november 2024 @ 20:20:08 #59
35189 Troel
scherp en bot
pi_215664202
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 november 2024 20:19 schreef capricia het volgende:

[..]
Die gesprekjes qua fotos vinden hier vaak plaats. Dat is bekend terrein.
Maar ik weet niet of een puber die echt ooit verliefd gaat worden, zich al die gesprekjes gaat herinneren. :D
Maar dat is met jongens niet anders dan met meiden toch?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_215664224
quote:
Op de bureau. Ze heeft een chromebook van school.
T had in eerste instantie 3 onvoldoendes 5,4 voor godsdienst, 5,4 voor wiskunde en 4,3 voor GS.
Godsdienst heeft ze een puntje bij weten te kletsen dus nu een 5,5. GS gaat ze herkansen. Ze mag na elke toetsperiode 1 vak herkansen.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_215664229
quote:

[..]

Als dat nodig is.

Hier maakt ze er geen misbruik van. Telefoon weleens te lang, maar eigenlijk heeft ze een redelijke balans te pakken, dus ik check het niet.
pi_215664254
quote:
2s.gif Op zaterdag 23 november 2024 20:20 schreef Troel het volgende:

[..]
Maar dat is met jongens niet anders dan met meiden toch?
Zeker.
Al zijn meiden in mijn beleving toch kwetsbaarder qua dat soort materiaal.
Tenminste, wat ik lees gaat het toch vaker over meiden die in goed vertrouwen een foto doorsturen naar een vriendje, en waardoor je een halve hoer bent nadat het de school rond gegaan is. Wat een spijt zou je hebben van 1 zo'n foto. :{
Een ontbloot bovenlijf van een jongen is toch anders dan die van een meisje.

Maar het geldt zeker ook voor jongens.

[ Bericht 5% gewijzigd door capricia op 23-11-2024 20:30:44 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_215664262
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 november 2024 20:14 schreef capricia het volgende:

[..]

Met camera’s en socials blijft het een kwestie van in gesprek gaan en blijven. Vinger aan de pols. Luisteren naar wat ze vertelt. En om iets te doen wat jij niet oké vindt, hoeft dat ding niet mee naar boven of ‘s nachts boven te blijven, natuurlijk.
pi_215664329
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 november 2024 20:25 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Met camera’s en socials blijft het een kwestie van in gesprek gaan en blijven. Vinger aan de pols. Luisteren naar wat ze vertelt. En om iets te doen wat jij niet oké vindt, hoeft dat ding niet mee naar boven of ‘s nachts boven te blijven, natuurlijk.
Zoals je weet heb ik een dochter die niet zoveel vertelt. Ik weet bijvoorbeeld maar weinig namen van klasgenoten enzo. Of over hoe de dag was, wat ze in de pauze doet etc.

Het gesprek openhouden kan ik wel doen, maar ik krijg bar-weinig terug. Behalve een grote mond en heel veel geschreeuw bij iedere vraag.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_215664354
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 november 2024 20:29 schreef capricia het volgende:

[..]
Zoals je weet heb ik een dochter die niet zoveel vertelt. Ik weet bijvoorbeeld maar weinig namen van klasgenoten enzo. Of over hoe de dag was, wat ze in de pauze doet etc.

Het gesprek openhouden kan ik wel doen, maar ik krijg bar-weinig terug. Behalve een grote mond en heel veel geschreeuw bij iedere vraag.
Ik weet een paar namen, maar dat zijn dr vrienden.

T weet heel goed dat ze niet zomaar foto's mag sturen. Daar hebben we gelukkig vaak genoeg een open gesprek ook. Komt ook door wat ik zie op mijn werk.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_215664416
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 november 2024 20:29 schreef capricia het volgende:

[..]

Het gaat ook niet eens per se over hoe haar dag was. Maar meer algemeen wat er mis kan gaan. Hoe ze kan voorkomen dat het misgaat met foto’s of online gesprekken. Voorbeelden uit het nieuws tijdens het avondeten bespreken, zoiets?

Ik moet zeggen dat ik me momenteel niet zoveel zorgen maak over dat aspect van de sociale bij mijn dochter. Maar ik weet ook heel goed dat dat zo om kan slaan als ze verliefd denkt te zijn.
pi_215664444
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 november 2024 20:31 schreef Vicky het volgende:

[..]
Ik weet een paar namen, maar dat zijn dr vrienden.

T weet heel goed dat ze niet zomaar foto's mag sturen. Daar hebben we gelukkig vaak genoeg een open gesprek ook. Komt ook door wat ik zie op mijn werk.
Ik heb een keer die groepschats gelezen. En dat zijn wel fotos van elkaar en ook van zichzelf. Al post iemand maar gewoon een foto vanuit een pashokje over een broek en een paar laarzen in de groep met de vraag of het 'slay' is. Of vanuit de badkamer met 'mijn haar is wajo' of whatever.

En dat vind ik prima hoor. Je moet dat ook gewoon kunnen. Maar liever niet vanuit je slaapkamer. Ze hebben ook helemaal niet door wat er op de achtergrond te zien is. _O-
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 23 november 2024 @ 20:46:12 #68
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_215664547
Telefoon beneden in de oplader bij bedtijd maar wij hebben ook een schermtijd limiet. Limiet voor social media en apparaatvrije tijd vanaf bedtijd. En hij kan om meer vragen wat hij best wel eens krijgt als hij in het weekend nog wat later er op wilt maar het heeft ‘m een goede balans geleerd en hij legt ‘m vaak zelf weg voordat de limieten in gaan.

Laptop en tv zijn op zijn kamer aanwezig maar we hebben ‘m nog nooit betrapt op gebruik na bedtijd.
De laptop moet laden om weer een schooldag mee te kunnen sowieso.

Hier mogen ze bij de vreemde talen hun cijfer gokken voor een chocoladeletter. Kind heeft er al 6 vergaard dus blijkbaar is zijn gevoel wel goed over hoe hij het gemaakt heeft. Zijn vrienden vinden inmiddels dat ie ze maar moet delen en ik vind vooral dat hij ze met mate naar binnen moet werken :+
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_215664557
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 november 2024 20:37 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Het gaat ook niet eens per se over hoe haar dag was. Maar meer algemeen wat er mis kan gaan. Hoe ze kan voorkomen dat het misgaat met foto’s of online gesprekken. Voorbeelden uit het nieuws tijdens het avondeten bespreken, zoiets?

Ik moet zeggen dat ik me momenteel niet zoveel zorgen maak over dat aspect van de sociale bij mijn dochter. Maar ik weet ook heel goed dat dat zo om kan slaan als ze verliefd denkt te zijn.
Dat hele verhaal over fotos (mijn angst), en filmpjes kijken snachts (wat ze graag doet), maakt dat ik serieus overweeg om een werkkamer in te richten voor haar. Dus slaapkamer helemaal los van de plek waar je werkt en waar je werkspullen (dat is dan school) zijn.

En om eerlijk te zijn, mijn man en ik werken ook niet op onze slaapkamer. Dus waarom zij wel?

Dus ik probeer hier een beetje te voelen hoe andere ouders dat zien/doen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_215664571
Even een algemene tip voor kinderen met een slecht handschrift, MRT (motorisch remedial teaching) is iets wat daar voor ingezet kan worden. Dit is wel vooral op de basisschool gericht, maar wellicht ook voor het voortgezet onderwijs nog het proberen waard, zeker als iemand zijn eigen aantekeningen niet kan lezen, want dat is ook in het verdere leven onhandig. Geen idee in hoeverre dat vergoed wordt overigens, ik weet alleen van het bestaan door een vriendin die daar nascholing in heeft gedaan en vooral om hulp wordt gevraagd bij schrijfproblemen.
  zaterdag 23 november 2024 @ 20:51:42 #71
244125 laziness
pi_215664611
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 november 2024 20:47 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat hele verhaal over fotos (mijn angst), en filmpjes kijken snachts (wat ze graag doet), maakt dat ik serieus overweeg om een werkkamer in te richten voor haar. Dus slaapkamer helemaal los van de plek waar je werkt en waar je werkspullen (dat is dan school) zijn.

En om eerlijk te zijn, mijn man en ik werken ook niet op onze slaapkamer. Dus waarom zij wel?

De mijne werkt graag aan de eettafel.

Maar ik had vroeger ook een aparte kamer met tv, radio en bureau en daarnaast mijn slaapkamer. Was wel relaxed om te hebben :D
  zaterdag 23 november 2024 @ 20:54:58 #72
37150 livelink
pi_215664645
quote:

[..]

Als je de ruimte hebt, waarom niet? Lijkt me echt heel erg fijn voor je dochter. Alleen denk ik niet dat je daarmee voorkomt dat ze telefoon en/of laptop ook naar haar slaapkamer neemt 's nachts. Of ga je de werkkamer dan afsluiten 's avonds?
pi_215664648
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 november 2024 20:51 schreef laziness het volgende:

[..]
De mijne werkt graag aan de eettafel.

Maar ik had vroeger ook een aparte kamer met tv, radio en bureau en daarnaast mijn slaapkamer. Was wel relaxed om te hebben :D
Ja. Dat de slaapkamer helemaal los staat van de plek waar je werkt (keukentafel is toch ook zo), lijkt me eigenlijk wel gezond. :D
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_215664662
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2024 20:54 schreef livelink het volgende:

[..]
Als je de ruimte hebt, waarom niet? Lijkt me echt heel erg fijn voor je dochter. Alleen denk ik niet dat je daarmee voorkomt dat ze telefoon en/of laptop ook naar haar slaapkamer neemt 's nachts. Of ga je de werkkamer dan afsluiten 's avonds?
Dat is een andere verdieping. En voetjes op de trap herken ik inmiddels wel. :D Ook als alles beneden zou liggen.

Maar zeker iets om te overleggen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_215664727
quote:

[..]

Als je de ruimt hebt, lijkt me dat een prima oplossing. Maar mag de telefoon ook niet mee naar de slaapkamer?

Hier is dochter er zelf inmiddels echt heel zorgvuldig op dat ze geen herkenbare dingen op de foto zet, niets van zichzelf prijsgeeft en heel voorzichtig is. En daar wil je natuurlijk uiteindelijk naartoe, en daarvoor zul je toch wat ruimte moeten geven, denk ik.
  zaterdag 23 november 2024 @ 21:04:51 #76
35189 Troel
scherp en bot
pi_215664760
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2024 20:48 schreef FlyingFish het volgende:
Even een algemene tip voor kinderen met een slecht handschrift, MRT (motorisch remedial teaching) is iets wat daar voor ingezet kan worden. Dit is wel vooral op de basisschool gericht, maar wellicht ook voor het voortgezet onderwijs nog het proberen waard, zeker als iemand zijn eigen aantekeningen niet kan lezen, want dat is ook in het verdere leven onhandig. Geen idee in hoeverre dat vergoed wordt overigens, ik weet alleen van het bestaan door een vriendin die daar nascholing in heeft gedaan en vooral om hulp wordt gevraagd bij schrijfproblemen.
Dit hebben ze allebei al tijden gehad, inderdaad op de basisschool.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_215664795
Oudste heeft laptop op haar kamer, maakt daar ook huiswerk. Op dit moment slaapt ze niet op haar eigen kamer, ze heeft haar been gebroken en kan niet in haar eigen bed (hoogslaper) komen. Ze ligt nu op zolder in het logeerbed. Ze maakt daar nu ook haar huiswerk. Haar telefoon gaat ook mee naar boven. Het is haar wekker. De telefoon blokkeert op een bepaald tijdstip.

Jongste heeft zijn laptop beneden, uit ervaring is gebleken dat hij die beter beneden kan laten. Hij maakt zijn huiswerk ook beneden. Vind hij zelf ook fijner. Zijn telefoon ook mee naar boven, hij luistert voor het slapen gaan nog een luisterboek. De telefoon blokkeert ook op een bepaalde tijd.
*poef* nu is het weg
  zaterdag 23 november 2024 @ 21:07:29 #78
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_215664796
Ik vond het verhelderd om te lezen dat teveel je dochters inpeperen dat de geen foto’s moeten sturen ook weer niet slim is. Want als het wordt doorgestuurd ooit, met al dan niet heel vervelende gevolgen voor haar, dan is degene die doorstuurt fout. En niet zij. Net zoals dat je geen seksueel geweld uitlokt door je korte rokje.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_215664862
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2024 21:07 schreef kaatjejannie het volgende:
Oudste heeft laptop op haar kamer, maakt daar ook huiswerk. Op dit moment slaapt ze niet op haar eigen kamer, ze heeft haar been gebroken en kan niet in haar eigen bed (hoogslaper) komen. Ze ligt nu op zolder in het logeerbed. Ze maakt daar nu ook haar huiswerk. Haar telefoon gaat ook mee naar boven. Het is haar wekker. De telefoon blokkeert op een bepaald tijdstip.

Jongste heeft zijn laptop beneden, uit ervaring is gebleken dat hij die beter beneden kan laten. Hij maakt zijn huiswerk ook beneden. Vind hij zelf ook fijner. Zijn telefoon ook mee naar boven, hij luistert voor het slapen gaan nog een luisterboek. De telefoon blokkeert ook op een bepaalde tijd.
Thanks! Beterschap voor je meisje.
Dat blokkeren van die telefoon werkte op Android wel goed. Maar met ios/iPhone dus niet, zijn we vrij snel achter gekomen. :{
Dan zet ze de tijdzone op een ander land (denk ik) en was het nog lang geen 2300 uur. En met een andere datum was ze ook nog niet aan haar tijdlimiet gekomen. :')

En na drie keer vragen en overleggen (je krijgt gewoon letterlijk wekelijks een overzicht van de tijden en het gebruik van de telefoon in je mail), zonder normaal antwoord, zijn we daar maar helemaal mee gestopt.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_215664869
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2024 21:07 schreef Lemijn het volgende:
Ik vond het verhelderd om te lezen dat teveel je dochters inpeperen dat de geen foto’s moeten sturen ook weer niet slim is. Want als het wordt doorgestuurd ooit, met al dan niet heel vervelende gevolgen voor haar, dan is degene die doorstuurt fout. En niet zij. Net zoals dat je geen seksueel geweld uitlokt door je korte rokje.
Dat hebben we hier uiteraard ook duidelijk gemaakt. Dat mocht ze ooit wel iets sturen en mocht dat verkeerd terechtkomen, zij niet degene is die iets fout heeft gedaan.

Bovendien kunnen ze tegenwoordig heel veel en hebben ze alleen maar een foto van een hoofd nodig om er verkeerde dingen mee te doen. Er gaan legio naaktfoto’s rond die niet echt zijn, maar wel schade aanrichten. En dat is niet te voorkomen, want ze wisselen onschuldige foto’s uit onder elkaar.
pi_215664885
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 november 2024 21:13 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat blokkeren van die telefoon werkte op Android wel goed. Maar met ios/iPhone dus niet, zijn we vrij snel achter gekomen. :{
Dan zet ze de tijdzone op een ander land (denk ik) en was het nog lang geen 2300 uur. En met een andere datum was ze ook nog niet aan haar tijdlimiet gekomen. :')

En na drie keer vragen en overleggen (je krijgt gewoon letterlijk wekelijks een overzicht van de tijden en het gebruik van de telefoon in je mail), zonder normaal antwoord, zijn we daar maar helemaal mee gestopt.
Dan is mijn dochter heel braaf, want daarbij werkte de iPhone juist perfect om te reguleren. Inmiddels doen we dat niet meer, maar dat hebben we een tijd gedaan.
pi_215664895
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2024 21:07 schreef Lemijn het volgende:
Daar ben ik het helemaal mee eens.
Maar leg dat een school met 1700 pubers maar eens uit, als het je dochter betreft.
Dat wil je toch niet. En al die ellendige gevoelens en de schaamte. Dat gun je niemand.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 23 november 2024 @ 21:16:02 #83
37150 livelink
pi_215664902
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 november 2024 21:13 schreef capricia het volgende:

[..]

Ja, bij dat soort trucjes snap ik wel dat je niet wil dat ze haar telefoon 's nachts bij zich heeft. Mijn dochter legde haar telefoon op een gegeven moment vrijwillig beneden als ze naar bed ging. Ze werd zelf ook knettergek van alle nachtelijke berichtjes van vriendinnen.
pi_215664918
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 november 2024 21:14 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dan is mijn dochter heel braaf, want daarbij werkte de iPhone juist perfect om te reguleren. Inmiddels doen we dat niet meer, maar dat hebben we een tijd gedaan.
1 YouTube filmpje en die beveiliging was voorbij.
En daar heeft ze dus letterlijk op gezocht.
Tja. Puber hè. _O-
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_215664962
Wij hebben nooit aan schermtijd gedaan/Familylink gehad/telefoon geblokkeerd na een bepaalde tijd. Voordat we gingen verhuizen moesten de telefoons naar de woonkamer. Eenmaal verhuisd niet meer (we hadden 8 weken geen woonkamer 🤣🤣).
Goede afspraken en bij misbruik telefoon kwijt. Dat wilden ze natuurlijk echt niet.
T dr telefoon staat standaard op niet storen. Ze kan echt niet tegen al die geluidjes. Ze zal dus ook nooit wakker worden van meldingen.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_215664999
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2024 21:16 schreef livelink het volgende:

[..]
Ja, bij dat soort trucjes snap ik wel dat je niet wil dat ze haar telefoon 's nachts bij zich heeft. Mijn dochter legde haar telefoon op een gegeven moment vrijwillig beneden als ze naar bed ging. Ze werd zelf ook knettergek van alle nachtelijke berichtjes van vriendinnen.
Herkenbaar, al die berichtjes.
'Maar zij mogen wel snachts appen!' bliep bliep, oplichtend scherm.

En die berichtgeving snachts uitzetten wat alle telefoons hebben, zo'n nachtmodus, dat kan ze niet. Te veel bezig met de dag en de groep.
Dat is ook wel lastig als je 12 bent.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_215665011
Hier wordt huiswerk gemaakt aan de eettafel, dus de laptop hoeft niet mee naar boven. De telefoon overigens ook niet (na bedtijd). Overdag mag het wel om te videobellen met vrienden.
pi_215665118
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2024 21:24 schreef MevrouwCactus het volgende:
Hier wordt huiswerk gemaakt aan de eettafel, dus de laptop hoeft niet mee naar boven. De telefoon overigens ook niet (na bedtijd). Overdag mag het wel om te videobellen met vrienden.
Thanks.
Dit lees ik dus best veel hier. Huiswerk aan de eettafel.
Is dat ook om er een beetje zicht op te hebben..of gewoon juist praktisch?

[ Bericht 2% gewijzigd door capricia op 23-11-2024 21:41:21 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_215665170
jongste vind het fijn om beneden te zitten omdat we dan kunnen helpen, hij hoeft niet op zijn kamer te zitten waar het wat kouder is. Hij wil zijn laptop ook niet meer op zijn kamer, al zou dat van ons wel mogen overdag. Alleen in de nacht niet.
*poef* nu is het weg
  zaterdag 23 november 2024 @ 21:47:45 #90
244125 laziness
pi_215665271
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 november 2024 21:34 schreef capricia het volgende:

[..]
Thanks.
Ik ben regelmatig boven aan het werk dus het is niet voor het zicht. Hij vindt het daar fijn en meer ruimte voor alle zooi.
Je bureau opruimen is voor mietjes :{w

Die apparaatvrije tijd omzeilen is hij echt te braaf voor ook.
pi_215665603
Dank iedereen voor zijn/haar inbreng. :)
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_215665622
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 november 2024 21:47 schreef laziness het volgende:

[..]
Ik ben regelmatig boven aan het werk dus het is niet voor het zicht. Hij vindt het daar fijn en meer ruimte voor alle zooi.
Je bureau opruimen is voor mietjes :{w

Die apparaatvrije tijd omzeilen is hij echt te braaf voor ook.
Haha ja, aan de eettafel is tenminste ruimte om te werken. Bureau ligt vol met zooi :')
pi_215665636
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 november 2024 22:16 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Haha ja, aan de eettafel is tenminste ruimte om te werken. Bureau ligt vol met zooi :')
Whaha T dr bureau ligt vol met makeupmeuk 🤣
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_215665652
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 november 2024 21:34 schreef capricia het volgende:

[..]
Thanks.
Vooral praktisch, maar ook gezellig (ik werk ook aan de eettafel als ik thuiswerk of bezig ben met een project). Daarnaast kunnen we makkelijker helpen, indien nodig.
pi_215668799
Mijn jongste heeft een leeg bureau. Staat wel wat make-up meuk op, maar dat is 1 hoekje.
De jongste heeft t bureau vol staan met zooi. Dingen weggooien is niet echt iets waar de focus op ligt.
Er staan nog knutsels uit groep 8 (nu V5 ;) ).
En ook een hele bak vol tekeningen, waarvan we zeiden als de bak vol is dan moet je wat weg doen. Maar je kan ook OP de bak stapelen...
Af en toe trek ik de bureaulaatjes leeg (snoeppapiertjes e.d. moet je blijkbaar ook bewaren), als ze op school zit.
Fake it till you make it...
pi_215669293
Hier doen ze beide alle het huiswerk boven. C aan zijn bureau of in bed. Zijn bureau staat vol met zijn pc spul en een 3D printer.

D heeft voor school een laptop en doet een deel van zijn huiswerk daarop. Gamen doet hij op zijn pc.

Ze gamen beide wel aardig wat. Ook vaak sociaal met vrienden. C, 17, hebben we daarin al een poos los gelaten. Hij heeft laten zien dat hij niet aan zijn telefoon plakt als hij naar bed gaat.
D,12, moet zijn telefoon beneden laten. Die heeft nogal de neiging om op Reddit te gaan rondneuzen. Vooral op een Pokemon verhalen groep. Behoorlijk onschuldig, maar niet na bedtijd. De computer/laptop zet hij niet meer aan dan. Zijn iPad gebruikt hij om te lezen, maar daar blijft hij na slaaptijd wel vanaf.
D zijn bureau is kamerbreed, 2,5 meter. Links staat zijn monitor en pc spul. Rechts een plank met zijn schoolboeken, wekker, pennen etc. in het midden is ruimte voor hem om op zijn laptop te werken of voor een vriendje als die komt gamen.

De oudste heeft in het begin wel af en toe beneden huiswerk gemaakt, zodat ik wat kon helpen. Maar ze waren beide vrij snel 'ik kan dit zelf wel' en 'bemoei je er niet mee mama' modus :P
Ze komen wel naar me toe als ze hulp nodig hebben.
  Moderator dinsdag 26 november 2024 @ 17:05:24 #97
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_215688952
Naar aanleiding van een bericht laatst van @Sunshine1982 ook maar eens besloten om contact op te nemen met de kinderfysio. Aapie valt namelijk nogal vaak, eigenlijk elke dag. Vandaag belde de school op dat hij met een bak in zijn handen was gevallen en met zijn hoofd daarop was geknald :X Hij loopt nu met een fikse buts. Toen ik tegen zijn juf zei dat ik al een afspraak had staan voor de fysio zei ze "ah vanwege zijn motoriek", is verder nooit benoemd :')

@Sunshine1982 hoe is het bij jullie verder gegaan?
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_215689040
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2024 17:05 schreef MaJo het volgende:
Naar aanleiding van een bericht laatst van @:Sunshine1982 ook maar eens besloten om contact op te nemen met de kinderfysio. Aapie valt namelijk nogal vaak, eigenlijk elke dag. Vandaag belde de school op dat hij met een bak in zijn handen was gevallen en met zijn hoofd daarop was geknald :X Hij loopt nu met een fikse buts. Toen ik tegen zijn juf zei dat ik al een afspraak had staan voor de fysio zei ze "ah vanwege zijn motoriek", is verder nooit benoemd :')

@:Sunshine1982 hoe is het bij jullie verder gegaan?
Wij zijn nu bezig met kinderfysio. Elke twee weken gaan we er naartoe en we doen ook wat oefeningen thuis (mits de focus er bij A is, dat is soms nogal een issue :P). Sinds dat we andere en steverige schoenen hebben aangeschaft gaat het ook wat beter, hij had sketchers.

Bij de kinderfysio kwam naar voren dan hij hypermobiel is (als mag het volgens haar niet zo genoemd meer worden). Ook dat hij weinig kracht in zijn benen heeft. We oefenen thuis op één been staan zodat de benen iets sterker kunnen worden en sprongen maken als een kangoeroe. Evenwicht is bij A nog steeds niet goed, hij kan niet op één been staan. Volgens het cb was dat nog geen probleem, volgens kinderfysio is dat wel iets wat in de gaten gehouden moet worden.
pi_215689198
B zit heel dicht tegen hypermobiel aan. Stevige schoenen schelen enorm net zoals kracht opbouwen. B doet trouw elke dag squats, lunges en 1 a 2 enkeloefeningen. Dat helpt hem enorm, hij loopt rechter, staat niet meer met zijn heupen naar binnen en gaat nauwelijks nog door zijn enkels.

Gisteren bij Freerunnen kon hij eindelijk na veel oefenen een staande salto. Dat had maanden geleden niet gekund, maar zijn beenspieren vangen dat prima op. Zo'n sport is ideaal omdat hij sterker en zelfverzekerder wordt. Hij herkent de grenzen en mogelijkheden van zijn lichaam.

Het werd ons ook echt aangeraden: sporten, bij voorkeur geen contactsport.
pi_215694190
Iemand een tip voor een koptelefoon met draad die het langer dan een paar weken uithoudt bij dagelijks gebruik op school? Kind heeft een groot hoofd, dus ik zoek een tienermaat of zelfs iets voor volwassenen. Elke keer een nieuwe koptelefoon moeten kopen kost hartstikke veel en is ook niet bepaald duurzaam :{
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')