Dank voor je uitgebreide reply. Je hebt gelijk dat ik me niet dagelijks met de Amerikaanse politiek bezig houd. Wat me oprecht aan het twijfelen heeft gebracht over het verschil tussen ons in Europa en de Amerikanen zelf, is Obama. Nogmaals gezegd, een geweldig spreker en een man die je zou geloven. Hoe kan het toch dat Amerikanen dat compleet anders zien en dat de man eigenlijk niks blijvends heeft kunnen veranderen?quote:Op dinsdag 5 november 2024 12:36 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Met alle respect, maar dit kleine betoogje laat vooral zien dat je een je je er amper in hebt verdiept. Je hebt de laatste weken een beetje de aanloop naar de verkiezingen gevolgd, en in de periode 2017-2021 af en toe wat meegekregen van Trumps periode als president.
Ik heb geen zin om een heel verhaal te tikken, maar dat Trumps eerste termijn niet een grote chaos werd is vooral te danken aan zijn kabinetsleden, de mensen om hen heen. Mannen zoals James Mattis, John Kelly en Rex Tillerson. Dat zijn relatief gematigde Republikeinen die alles deden om Trump in toom te houden. Als je hier echt in bent geïnteresseerd, dan is hier genoeg informatie over te vinden. Zulke mannen zijn nu nergens te bekennen, Trump omringt zichzelf met krankzinnige loyalisten.
Niet voor niets winden de voormalige kabinetsleden van Trump er geen doekjes om. Ze hebben zich stuk voor stuk tegen hem gekeerd en geven in stevige bewoordingen waarschuwingen. Zie ook dit artikel: As Election Nears, Kelly Warns Trump Would Rule Like a Dictator. Het enige voormalige kabinetslid dat Trump steunt is Nikky Haley. De rest raadt Amerikaanse kiezers af om op hem te stemmen. Dat zegt toch eigenlijk alles.
En vergeet niet dat Trumps vorige termijn eindigde met de bestorming van het Capitool, die was aangejaagd door zijn leugens over verkiezingsfraude en zijn oproep aan vice-president Pence om de uitslag 'niet te certificeren' (lees: ongeldig te verklaren). Tot op de dag van vandaag houdt Trump vol dat Pence anders had moeten handelen.
Wat betreft het 'alfa mannetjes'-gedoe. Google eens op Trump, Poetin en Helsinki. Tijdens zijn eerste termijn bukte Trump steevast voor dictators en overlaadde hij ze met lof. Tegelijkertijd bekritiseerde en schoffeerde hij zijn (Europese) bondgenoten en ondermijnde hij het vertrouwen in internationale organisaties, zoals de NAVO.
Om je een beetje op weg te helpen met Helsinki, zie dit artikel: Trump embraces longtime US foe Putin, doubting own intel.
De kentering naar rechts zien we op steeds meer plekken. Wellicht omdat de wereld steeds kleiner wordt door alle mogelijkheid om te reizen, social media enz. Mensen houden krampachtig vast aan wat ze hadden, bang om het te verliezen. Dat gebeurt in Europa en in de USA. Zeker wanneer er andere krachten zijn die daar vol gas tegenin gaan (de snelheid waarmee de EU wil hervormen, en de toenemende zeggenschap die ze (willen) hebben, de open grenzen politiek van de democraten, alles wat met 'woke' te maken heeft), hebben de mensen de neiging om het 'oude vertrouwde' nog harder te verdedigen.quote:Op dinsdag 5 november 2024 12:29 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Je eerste alinea kan ik mij misschien nog voorstellen bij de vorige verkiezingen, maar tegenwoordig lijken ze juist meer beide kanten te belichten. Maar dan nog, die punten die ik je hierboven heb aangegeven maken de keuze voor hem dan ook absurd en dat is niet gek dat we in Nederland daar dan over berichten. Dat er dan mensen zijn die zich op de een of andere manier aangetrokken voelen door iemand die het niet zo heeft met de democratie, dat is wel nieuws ja, en zeer gevaarlijk. Dus de wereld is wel degelijk de verkeerde kant op aan het veranderen, zeker met het normaliseren van dit soort absurde figuren.
Je tweede alinea is natuurlijk kolder, want ten eerste is het een frame over Harris en ook een frame van 'illegalen' en dat werkt enorm goed bij boze mensen die zich laten gek maken over een relatief kleine groep mensen. Verder is elk mens een individu, maar als jij van het 'buitenland' komt en je mag ergens gaan wonen, maar er is een man die zich openlijk uitspreekt tegenover buitenlanders als jij, ze zelfs 'het vergif van de samenleving' noemt, zou jij dan wel geneigd zijn op hem te stemmen? Dus misschien is er iets mis met de boodschap van Trump (en dus de GOP), waardoor 'buitenlandse' mensen niet op hem zouden stemmen?
Laat me af en toe (expres) stellig zijn, daarmee kunnen we elkaar toch nog steeds in onze waarde laten? Juist van een discussie kun je ook leren, wat mij betreft moet je altijd bereid zijn om meningen van anderen te overwegen, ervan te leren en eventueel je eigen visie aan te passenquote:(Overigens bedankt voor het hanteren van een fijne discussiestijl, ook al ben ik het niet helemaal met je eens. Daar kan ik nog wat van leren)
Altijd maar weer die false balance terwijl de statistieken toch echt vrij helder zijn over (terroristisch) geweld.quote:Op dinsdag 5 november 2024 12:42 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee joh, er zijn steeds meer zwarte Amerikanen die voor Trump stemmen, dit lijkt mij dus stug.
Ik denk dat als er ongeregeldheden komen het voornamelijk de zwart geklede vermeend 'antifascistische' groepjes zullen zijn. En van de rechts en conservatieve kant zijn er natuurlijk ook wel enkele groepjes die een conflict niet mijden. De user miss_sly noemt bijvoorbeeld al de Proud Boys, maar er zijn er nog meer.
Ik denk dat die hier wel te volgen gaan zijn.quote:Op dinsdag 5 november 2024 12:48 schreef Jojoke het volgende:
Weet iemand een goede website waar de opkomstcijfers live te raadplegen zijn?
Hmmm, dat gemiddelde stemgedrag van Romney verbaast me wel gezien zijn oppositie tegen Obamacare en ook klimaatmaatregelen. Of steun aan het martelen van gevangenen. Eerdere oppositie tegen homohuwelijk of abortus.quote:Op dinsdag 5 november 2024 12:26 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik weet dat je fan bent van Voteview:
https://voteview.com/person/41902/willard-mitt-mitt-romney
https://voteview.com/person/15039/john-sidney-mccain-iii
Beide kandidaten zaten aan wat je in zekere zin de 'linkerflank van de GOP' kunt noemen. Nou betekent dat natuurlijk niet dat ze objectief bezien heel erg links waren natuurlijk, maar voor GOP begrippen waren dit geen kandidaten aan hun rechterflank.
Maar ze stemmen toch gewoon op zelfde dagquote:Op dinsdag 5 november 2024 12:53 schreef Chivaz het volgende:
Wat er ook gebeurt deze verkiezingen, ik hoop dat de staten weer terug gaan naar stemmen op dezelfde dag en dat de uitslag nog dezelfde nacht bekend is.
Dat we potentieel nog een paar dagen moeten wachten om erachter te komen wie er nou heeft gewonnen is erg slecht voor het land.
Nee.quote:
Ja, maar dat is cherrypicken in posities. Zo'n voteview aggregeert gewoon het stemgedrag.quote:Op dinsdag 5 november 2024 12:55 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Hmmm, dat gemiddelde stemgedrag van Romney verbaast me wel gezien zijn oppositie tegen Obamacare en ook klimaatmaatregelen. Of steun aan het martelen van gevangenen. Eerdere oppositie tegen homohuwelijk of abortus.
Als ik dan op Wikipedia kijk komt dat meer met mijn beeld overeen
https://en.wikipedia.org/wiki/Mitt_Romney#Political_positions
Nee hoor, vroeg stemmen, mail in ballots etc etc.quote:Op dinsdag 5 november 2024 12:55 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Maar ze stemmen toch gewoon op zelfde dag
Ik heb de exacte context gegeven van de Tweet.quote:Op dinsdag 5 november 2024 12:56 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nee.
Ik heb geen idee waar je hene wil, maar het is wel klaar.
De boodschap is: geen linkdumps, maar context bij je post. That's it.
Meneer bedoelt natuurlijk het early voting. Het is erg belangrijk voor de VS dat Nederlanders netjes bij hun kopje koffie de volgende weten wie er gewonnen heeft.quote:Op dinsdag 5 november 2024 12:55 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 5 november 2024 12:55 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
https://reportersonline.n(...)t-is-de-verwachting/quote:..bijvoorbeeld in swingstate Nevada mogen stembiljetten die per post zijn uitgebracht nog tot 9 november binnenkomen (mits poststempel 5 november) en mochten mensen daar bijvoorbeeld hun handtekening op zijn vergeten hebben ze nog tot 12 november om dat te corrigeren. In Pennsylvania worden tienduizenden voorlopige stembiljetten pas op 8 november geteld (die zijn van mensen die zich bijvoorbeeld niet konden legitimeren toen ze gingen stemmen of waarvan er iets mis was met de registratie, ze krijgen dan nog de tijd aan te tonen dat het echt wel klopt allemaal). In North Carolina kunnen stembiljetten worden ‘uitgedaagd’ als iemand denkt dat er mee gefraudeerd is. De definitieve telling daarvan is pas 15 november.
Tja. Gaat niet gebeuren. En jammer dat je met je laatste zinnetje weer wil doen alsof de Amerikanen massaal zonder ID mogen stemmenquote:Op dinsdag 5 november 2024 12:57 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Nee hoor, vroeg stemmen, mail in ballots etc etc.
Gewoon stemmen op de dag dat het moet, desnoods maken ze er een nationale feestdag van. Zorg dat er genoeg plekken zijn om te stemmen en overal stemmen met een ID zoals het hoort.
Mag alleen in democratische staten idd.quote:Op dinsdag 5 november 2024 12:58 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Tja. Gaat niet gebeuren. En jammer dat je met je laatste zinnetje weer wil doen alsof de Amerikanen massaal zonder ID mogen stemmen
Want als het jou niet raakt, is het prima als het een ander wel raakt. En we hadden het dus over illegalen die dus genaturaliseerd zijn, en ik denk niet dat je na naturalisatie denkt 'oja, dan zijn de andere illegalen wél vergif'.quote:Op dinsdag 5 november 2024 12:45 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Waarom niet, hij had het overduidelijk over illegalen. Als hij het had over alle immigranten dan had hij daar zijn grootste supporter (Musk) en zijn eigen vrouw beledigt.
Ja de regels zijn soms beetje bijzonder en verschilt per staat maar in principe is uitgangspunt overal wel zelfde. Je stem telt op 5 november.quote:Op dinsdag 5 november 2024 12:58 schreef capricia het volgende:
[..]
[..]
https://reportersonline.n(...)t-is-de-verwachting/
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.https://reportersonline.n(...)t-is-de-verwachting/"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
Joe Rogan luisteraars zullen wel voornamelijk al Trump stemmers zijn.quote:Op dinsdag 5 november 2024 12:08 schreef Writersright het volgende:
Rogan heeft Trump geendorsed in zijn podcast met Elon Musk gister. Met het grote bereik van zijn podcast kan dat nog wel wat mensen overhalen.
Dat kan allemaal best waar zijn, maar ik ben van mening dat je illegale immigratie niet moet belonen.quote:Op dinsdag 5 november 2024 12:59 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Want als het jou niet raakt, is het prima als het een ander wel raakt. En we hadden het dus over illegalen die dus genaturaliseerd zijn, en ik denk niet dat je na naturalisatie denkt 'oja, dan zijn de andere illegalen wél vergif'.
Er zijn staten waar je zonder ID mag stemmen, sterker nog in Californië mogen ze je niet eens meer vragen om een ID.quote:Op dinsdag 5 november 2024 12:58 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Tja. Gaat niet gebeuren. En jammer dat je met je laatste zinnetje weer wil doen alsof de Amerikanen massaal zonder ID mogen stemmen
Miljoenen illegalen over de grens te laten trekken.quote:Op dinsdag 5 november 2024 13:02 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Dat kan allemaal best waar zijn, maar ik ben van mening dat je illegale immigratie niet moet belonen.
Overigens heb ik nog steeds geen rationele verklaring gehoord waarom het wenselijk is om miljoenen illegalen de grens over te laten trekken.
Misschien moet je illegale immigratie niet belonen, maar als mensen illegaal binnengekomen zijn en inmiddels al jaren meedraaien, een baan hebben, bijdragen aan de samenleving en economie, moet je ze dan alsnog straffen omdat ze in eerste instantie illegaal binnenkwamen?quote:Op dinsdag 5 november 2024 13:02 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Dat kan allemaal best waar zijn, maar ik ben van mening dat je illegale immigratie niet moet belonen.
Overigens heb ik nog steeds geen rationele verklaring gehoord waarom het wenselijk is om miljoenen illegalen de grens over te laten trekken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |