Bron: Eurovision.dequote:ARD, RTL und Stefan Raab organisieren ESC-Vorentscheid 2025
Stand: 29.10.2024 09:00 Uhr
Deutschland sucht seinen Act für den ESC 2025 wieder per Vorentscheid. Dafür tun sich ARD, RTL und Entertainer Stefan Raab zusammen. Genaueres soll am 31. Oktober enthüllt werden.
Der Eurovision Song Contest in Basel wirft seine Schatten voraus. In vielen Ländern ist das Auswahlverfahren bereits angelaufen - und auch in Deutschland beginnt bald die heiße Phase. ARD, RTL und Stefan Raab haben für den 31. Oktober um 11 Uhr zu einer gemeinsamen Pressekonferenz in die Schweizerische Botschaft in Berlin eingeladen, um vorzustellen, wie der deutsche Act für den ESC 2025 gefunden wird. Alle Infos rund um das deutsche Auswahlverfahren zum Nachlesen gibt es direkt im Anschluss hier auf eurovision.de und in einer Spezial-Ausgabe des Podcasts ESC Update in der ARD Audiothek. Neben Stefan Raab werden bei der Pressekonferenz auch ARD-Programmdirektorin Christine Strobl, RTL-Programmgeschaftsführerin Inga Leschek und NDR Programmdirektor Frank Beckmann Auskunft zum neuen Verfahren geben.
Kooperation mit Privatsender für den ESC
Stefan Raab bei der dritten Show von "Unser Star für Baku" © Brainpool/ProSieben Foto: Willi Weber
2012 suchte Stefan Raab bereits in "Unser Star für Baku" nach einem ESC-Act.
Der NDR als ESC-Federführer der ARD wird nun für den kommenden Eurovision Song Contest also mit RTL zusammenarbeiten. Eine Kooperation mit einem Privatsender gab es zuletzt 2012 - auch damals unter Beteiligung von Stefan Raab. 2012 gewann Roman Lob die im Ersten und auf ProSieben gesendete Castingshow "Unser Star für Baku" und holte beim ESC-Finale einen achten Platz. Zwei Jahre zuvor konnte Lena erst den ebenfalls in Kooperation entstandenen Vorentscheid "Unser Star für Oslo" und später sogar den ganzen ESC 2010 gewinnen. Zuletzt erreichte Isaak mit dem Titel "Always On The Run" für Deutschland beim ESC in Malmö einen zwölften Rang.
Bekend van De Mol Belgiëquote:Op zondag 5 januari 2025 00:08 schreef Momo het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Als het mensen blij maakt, Takeo Ischi heeft zich ook aangemeld, de jodelende Japanner die tijdje terug viral ging.
quote:
quote:
Meestal heeft een land meerdere jaren nodig om van fouten te leren nadat ze het ESF serieus zijn gaan nemen om op een punt te komen waar ze betrouwbaar goede resultaten neer kunnen zetten. Een winnaarsmentaliteit zou zijn nu te zeggen dat ze een proces in gaan met de bedoeling om binnen 5 jaar een keer te winnen. Dat zou laten zien dat ze het ESF daadwerkelijk serieus willen nemen. Onrealistische verwachtingen nu betekenen simpelweg dat Duitsland een dergelijk proces dus (weer) niet in gaat.quote:Op vrijdag 10 januari 2025 15:42 schreef Nexum het volgende:
Niks mis met een een goede winnaarsmentaliteit toch? Het is Duitsland gegund
Het gaat helemaal niet om winnen, maar erom dat de ARD eigenlijk helemaal niet met RTL en Stefan Raab _wil_ samenwerken en ze daartoe gedwongen werden omdat de NDR (ARD is een samenwerkingsverband van regionale omroepen, de NDR is de noordelijke ervan, Nord-Deutsche Rundfunk, deze deed al heel lang de organisatie van het songfestival, maar had er steeds meer problemen mee) er zulk een puinhoop van gemaakt heeft.quote:Op vrijdag 10 januari 2025 15:42 schreef Nexum het volgende:
Niks mis met een een goede winnaarsmentaliteit toch? Het is Duitsland gegund
Uitgeschakeld worden zonder je ESF-liedje ooit gezongen te hebbenquote:Op vrijdag 14 februari 2025 10:31 schreef Momo het volgende:
Vanavond zingen deze artiesten een cover, van de 12 gaan er 7 door. Het is 100% jury.
Wtfquote:Op vrijdag 14 februari 2025 11:02 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Uitgeschakeld worden zonder je ESF-liedje ooit gezongen te hebben![]()
Wat is dit. Mijn jeugdsentiment in Lordi/Lord of the Lost stijlquote:Op vrijdag 14 februari 2025 23:16 schreef Momo het volgende:
Even optreden van Feuerschwanz posten
Dat klinkt best wel goed inderdaad! Benieuwd naar de rest.quote:Op woensdag 19 februari 2025 11:19 schreef blackswangreen het volgende:
Paar fragmenten van de nummers. Eerste indruk is dat het allemaal best goed is, on-Duits bijna. Stefan Raatgever krijgt een hartverzakking als hij het lied van Cloudy June hoort.
Tja, Duitsland kennende zal het wel winnen en vervolgens weer 20e worden.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 09:33 schreef Momo het volgende:
Ik hoor Game of Thrones referenties mag dat?
De liefhebbers kunnen dit vast heel erg waarderen.quote:
Nou dit dacht ik ook jaquote:Op vrijdag 21 februari 2025 09:40 schreef aarontje112 het volgende:
[..]
Tja, Duitsland kennende zal het wel winnen en vervolgens weer 20e worden.
Kun je via je provider kijken?quote:Op zaterdag 22 februari 2025 20:16 schreef Sableheart het volgende:
nee, opnieuw een geoblock op de rtl site.
Bij KPN en Ziggo kun je inloggen op een website met player voor alle zenders die je hebt.quote:Op zaterdag 22 februari 2025 20:23 schreef Sableheart het volgende:
[..]
misschien, maar niet op mijn computer, waar ik tegelijk Zweden en IJsland open heb staan
Dan ga ik dat voor volgende week regelen. De finale wil ik liever niet missen.quote:Op zaterdag 22 februari 2025 20:24 schreef Momo het volgende:
[..]
Bij KPN en Ziggo kun je inloggen op een website met player voor alle zenders die je hebt.
Ik kijk via Ziggo Go (de app), daar kun je gewoon RTL Duitsland kijken.quote:Op zaterdag 22 februari 2025 20:26 schreef Sableheart het volgende:
[..]
Dan ga ik dat voor volgende week regelen. De finale wil ik liever niet missen.
quote:
Ik krijg echt hoofdpijn van dat geschreeuw van Benson Boone. Dus dit vond ik ook niks.quote:Op zaterdag 22 februari 2025 21:03 schreef blackswangreen het volgende:
Dit lijkt op dat Benson Boone-nummer, Beautiful Things.
Meer 2001 is ditquote:Op zaterdag 22 februari 2025 21:28 schreef aarontje112 het volgende:
Mijn god, ik ben wel klaar met deze 2006 muziek en dito styling
Ja jammer, veel sterker dan deze!quote:Op zaterdag 22 februari 2025 21:56 schreef Momo het volgende:
Abor en Tynna zijn zo te zien niet voor Winnetou gegaan als hun nummer jammer
Ja, zo te zien was iedereen online er vanuit gegaan dat van de uploads dat wel het nummer moestquote:Op zaterdag 22 februari 2025 21:57 schreef aarontje112 het volgende:
[..]
Ja jammer, veel sterker dan deze!
Vocaal was het niet zo bestquote:Op zaterdag 22 februari 2025 23:41 schreef blackswangreen het volgende:
Haha, mijn favoriet haalt de finale niet eens. Heb haar optreden niet gezien trouwens, misschien was het wel heel slecht.
Ja, ik heb het even teruggeluisterd, maar zeg maar gerust verschrikkelijk slecht. Toch al een redelijk bekende artiest, en ze kan helemaal niet live zingen… bizar.quote:
Abor & Tynna zou volledig ondersneeuwen op een ESF. Wel een leuke vrouw om te zien trouwens.quote:Op zondag 23 februari 2025 10:48 schreef Momo het volgende:
Abor &Tynna en Feuerschwanz springen er qua views nu uit.
Ben niet zo weg van het balalallaaa
Zo’n reden zal er wel achter zitten, want dit is normaal gesproken natuurlijk een (excusez le mot) imbeciele opzet van een nationale finale.quote:Op dinsdag 25 februari 2025 12:04 schreef Momo het volgende:
[ x ]
Ah nog een extra jury interventie, misschien willen ze Feuerschwanz er wel uit gooien dan.
Ik snap dat ze een LotL scenario willen voorkomen, maar als ik kijk naar de andere acts kijk dan springen Abor & Tynna eruit qua streams. Maar ik weet niet dat het goed zou doen op ESF, ze lijken ook vooral podium ervaring te missen. Misschien is Moss Kena dan nog een betere keuze voor jurystemmen.quote:Op dinsdag 25 februari 2025 16:39 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Zo’n reden zal er wel achter zitten, want dit is normaal gesproken natuurlijk een (excusez le mot) imbeciele opzet van een nationale finale.
Het is een vreemd duo. Die jongen zal wel de producer zijn, maar z’n zus staat te performen en hij zit daar maar een beetje. Als manager zou ik meteen zeggen: Tynna, vanaf nu ben jij een solo act.quote:Op dinsdag 25 februari 2025 18:34 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik snap dat ze een LotL scenario willen voorkomen, maar als ik kijk naar de andere acts kijk dan springen Abor & Tynna eruit qua streams. Maar ik weet niet dat het goed zou doen op ESF, ze lijken ook vooral podium ervaring te missen. Misschien is Moss Kena dan nog een betere keuze voor jurystemmen.
Jaquote:Op zaterdag 1 maart 2025 19:23 schreef BillDauterive het volgende:
Is Barbara Schöneberger er ook bij?
Het is nu op Einz HD.quote:
Nee, 1HDquote:
Stefan Raab.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 20:27 schreef ESF1Gamer het volgende:
Naar welke rare kwibus zit ik nu naar te kijken?
O, het is verplaatst naar ardquote:
Deze gast en het brein achter Guildo Has Euch Liebquote:Op zaterdag 1 maart 2025 20:27 schreef ESF1Gamer het volgende:
Naar welke rare kwibus zit ik nu naar te kijken?
en niet alleen diequote:Op zaterdag 1 maart 2025 20:29 schreef NailQueen het volgende:
[..]
Deze gast en het brein achter Guildo Has Euch Lieb
Is ARD hetzelfde als 1?quote:
Niet Ard Rooijakkers?quote:
quote:Op zaterdag 1 maart 2025 20:32 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Ik geloof inderdaad niet dat dit Artis.
Wenn jemand Fragen hat, kommen diese von selbstquote:Op zaterdag 1 maart 2025 20:35 schreef Momo het volgende:
Nou het past niet allemaal in de topic pointer. Maar goed volgens heeft iedereen iets van zijn voorkeur
Dan had ze wel in de jury gezetenquote:Op zaterdag 1 maart 2025 20:38 schreef NailQueen het volgende:
Komt Emmelie De Forest ook nog een gastoptreden doen?
DIT.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 20:40 schreef Momo het volgende:
[..]
Covers op de laatste avond is echt stom
Het slaat vooral nergens op. Het gaat om je eigen liedje, en dat je kan zingen zou al in de voorselectie bepaald moeten zijn.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 20:40 schreef Momo het volgende:
[..]
Covers op de laatste avond is echt stom
Gegeven de kwaliteit van de Duitse inzendingen in het verleden is dat helaas verre van gegarandeerd, zelfs in dit stadiumquote:Op zaterdag 1 maart 2025 20:41 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Het slaat vooral nergens op. Het gaat om je eigen liedje, en dat je kan zingen zou al in de voorselectie bepaald moeten zijn.
Een inzending die een plagiaat was van Waterloo van Abbaquote:Op zaterdag 1 maart 2025 20:43 schreef BillDauterive het volgende:
Thuis! Ik ging een kort stukje lopen en kwam weer terug bij de achterdeur, waar ik een bekende tegenkwam. Daar kwam ik niet makkelijk van af
Hopelijk niet te veel gemist.
My, my!quote:Op zaterdag 1 maart 2025 20:44 schreef NailQueen het volgende:
[..]
Een inzending die een plagiaat was van Waterloo van Abba
Ja, dit krijgt 7 punten op een ESF ofzo.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 20:47 schreef ESF1Gamer het volgende:
De eerste tonen waren veelbelovend totdat de zang kwam
Mwah zeg maar gerustquote:Op zaterdag 1 maart 2025 20:48 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Ja, dit krijgt 7 punten op een ESF ofzo.
Uit een koffer met verloren voorwerpen. De styling is weleens beter geweest.quote:
Blijkbaar mag je alles coveren.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 20:57 schreef ESF1Gamer het volgende:
Waarom zingt deze meneer een nummer van Robbie?
Waterloo niet?quote:Op zaterdag 1 maart 2025 20:57 schreef BillDauterive het volgende:
Dit liedje heb ik nog gekaraoked in de plaatselijke gay bar.
Deze verandering om ook nog covers te laten zingen slaat nergens op.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 20:58 schreef ESF1Gamer het volgende:
Het is of ik naar The voice/The headliner aan het kijken ben
Daar hebben ze toch andere programma's voor om covers te zingen.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 20:59 schreef usagi414 het volgende:
[..]
Deze verandering om ook nog covers te laten zingen slaat nergens op.
Wij hadden hier gisteren wel een Carnaval 2025-playlist aanquote:
Nee, screenshot?quote:Op zaterdag 1 maart 2025 20:49 schreef BillDauterive het volgende:
Basgitaristmeisje![]()
@:Strani, kijk je mee?
edit: ow, ze valt toch een beetje tegen.
Daar komt alleen slechte muziek, geen songfestivalmuziekquote:Op zaterdag 1 maart 2025 21:02 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Wij hadden hier gisteren wel een Carnaval 2025-playlist aan
Tot nu toe heb ik vanavond nog niets gehoord dat beter zou scoren dan Huub Hangop.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 21:06 schreef BillDauterive het volgende:
[..]
Daar komt alleen slechte muziek, geen songfestivalmuziek
Alvast klaar gezet voor Leonora zometeenquote:Op zaterdag 1 maart 2025 21:09 schreef ESF1Gamer het volgende:
Die stoel komt met bekend voor. Geleend van Denemarken 2019
Jammer dat het ESF niet in Geneve is. Dan had er alleen een poot afgemoeten.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 21:09 schreef ESF1Gamer het volgende:
Die stoel komt met bekend voor. Geleend van Denemarken 2019
Ik oordeel pas als ik de echte songfestival song hoor.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 21:13 schreef Sableheart het volgende:
[..]
Aan de rest van de reacties te zien, ben je de enige die hier wakker bij wist te blijven.
quote:Op zaterdag 1 maart 2025 21:18 schreef NailQueen het volgende:
Ik heb een borrel ingeschonken. Ik merk dat ik het hierbij nodig heb
Ik heb net ook mijn eerste biertje ingeschonken. Een soort van weizener. Lekker Duits.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 21:18 schreef NailQueen het volgende:
Ik heb een borrel ingeschonken. Ik merk dat ik het hierbij nodig heb
quote:Op zaterdag 1 maart 2025 21:22 schreef NailQueen het volgende:
Het niveau is tot nu toe erg
Wacht maar totdat je Death metal hebt gehoordquote:
Ja, daar kan ik beter tegen. Folk metal fans zijn bijzondere mensen. Die ontwijk ik het liefst.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 21:33 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Wacht maar totdat je Death metal hebt gehoord
Me 2.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 21:38 schreef NailQueen het volgende:
Ik heb wel het gevoel dat zij veel beter kunnen dan dit
Feuerschwanz moet eruit want die hebben al een redelijk grote fanbase en zouden hoogstwaarschijnlijk de televote winnenquote:Op zaterdag 1 maart 2025 21:40 schreef aarontje112 het volgende:
Wat lult die Stefan Raab nou over 60% vrouwen die stemmen. Zijn wel andere kritiekpunten te bedenken
Als je niet wil dat het publiek de winnaar kan bepalen, moet je ze niet laten stemmen.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 21:42 schreef Momo het volgende:
[..]
Feuerschwanz moet eruit want die hebben al een redelijk grote fanbase en zouden hoogstwaarschijnlijk de televote winnen
Ja zou het verstandig vinden. Maar had ze überhaupt niet geselecteerd denk ik dan.. Soortgelijke band en song hebben we al 100x gehoordquote:Op zaterdag 1 maart 2025 21:42 schreef Momo het volgende:
[..]
Feuerschwanz moet eruit want die hebben al een redelijk grote fanbase en zouden hoogstwaarschijnlijk de televote winnen
Ik ben nog steeds boos om Electric callboy debacle.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 21:42 schreef Momo het volgende:
[..]
Nouja vooral het besluit dat de jury de superfinalisten 100 procent bepalen heeft dat gedaanquote:Op zaterdag 1 maart 2025 21:41 schreef usagi414 het volgende:
Als de theorie klopt dat ze deze hele opzet met covers hebben gedaan om het Feuerschwanz moeilijker te maken om te winnen, dan heeft het tot nu toe niet gewerkt.
quote:Op zaterdag 1 maart 2025 21:42 schreef NailQueen het volgende:
Ik versta het allemaal niet maar blijkbaar is de kritiek echt belabberd
Alsof Wadde Hadde Dudde Da typisch iets is waar al die vrouwen op stemmen.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 21:45 schreef Momo het volgende:
[..]
[ x ]
Daarom zou metal niet werken op ESF
Daarom was Lord of the lost ook laatste gewordenquote:Op zaterdag 1 maart 2025 21:45 schreef Momo het volgende:
[..]
[ x ]
Daarom zou metal niet werken op ESF
Vorig jaar moesten ze ook een meisje uit Nederland vissenquote:Op zaterdag 1 maart 2025 21:48 schreef aarontje112 het volgende:
Ook 2 niet-Duitse artiesten in deze finale. Land van 80 miljoen mensen
Ach, ze vonden Rudi Carrell ook geweldig.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 21:48 schreef aarontje112 het volgende:
Ook 2 niet-Duitse artiesten in deze finale. Land van 80 miljoen mensen
En Ilse Delange en Sylvie Meis.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 21:50 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Ach, ze vonden Rudi Carrell ook geweldig.
En Blind channel dan? 6de plek geloof ik.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 21:49 schreef NailQueen het volgende:
[..]
Daarom was Lord of the lost ook laatste geworden
Kan alleen maar tegenvallen.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 21:50 schreef BillDauterive het volgende:
"Bijna te goed voor het songfestival"... nou, ik ben benieuwd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |