Bedankt voor je zeer uitgebreide post die ik helaas een beetje laat pas zie.quote:Op zaterdag 26 oktober 2024 19:54 schreef OMG het volgende:
[..]
Ergens had ik op een wat uitgebreider antwoord gehoopt. Het hele stemgebeuren ligt nu bij de staten, iets waar jij, en een boel aan de rechterkant altijd voor lijken te argumenteren.
Wanneer je over iets als "eerlijke verkiezingen" begint, dan ben ik het met je eens dat dat het geval zou moeten zijn. Als je daar zaken als ID's, en in dit geval een nationaal ID, bij haalt dan zou je daar toch ook alles eerlijk en fair willen laten verlopen, nietwaar?
En dat is waar nou dat hele "wAaRoM iS nIeT oVeRaL eEn Id VeRpLiChT?!" wat door sommige posters geroepen wordt zo suf is. Een paar voorbeelden, en helemaal niet toepasbaar over het hele land en voor iedereen, maar zoals gezegd wat voorbeelden. Naast dat er trouwens helemaal geen fraude op grote schaal plaatsvindt, maar dat laten we voor wat het is.
Ik mag niet stemmen, maar heb uiteraard wel een rijbewijs (wat ook een ID is). Ik werk vanuit huis en de dichtstbijzijnde BMV is zo'n 10 minuten rijden. Toen ik een paar jaar geleden nog iedere dag naar een kantoor moest was de dichtstbijzijnde van daar dezelfde BMV locatie, maar dan op 15 minuten rijden afstand. Voorheen had ik er trouwens 2 die redelijk dichtbij waren.
Nu heb ik een baan waar ik kan komen en gaan wanneer ik wil, dus moet ik m'n rijbewijs vernieuwen, dan ga ik wanneer ik wil. Ben best in een bevoorrechte positie qua werk, BMV locaties etc. Maar dit is echter niet voor iedereen het geval. Een voorbeeld als mijn vrouw bijvoorbeeld, dat bedrijf heeft die hele afdeling iedereen op een bepaald rooster werken. Werknemer 1 neemt pauze van 11 tot 12, werknemer 2 neemt pauze van 12 tot 1, noem maar op. Krijgen hier en daar nog een pauze, maar die is maar 15-30 minuten of zo.
Even terug naar de BMV's. Zo is een BMV hier bijvoorbeeld open van dinsdag tot en met zaterdag. Prima zou je denken, maar de openingstijden zijn op dinsdag van 9am tot 6:30pm, woensdag/donderdag/vrijdag van 9am tot 5pm, en zaterdag van 9am tot 12:30pm. Dicht op zondag en maandag. Voor mij geen probleem, want zoals gezegd kan ik er heen wanneer ik wil, maar in het geval van m'n vrouw is het alleen dinsdag na het werk of een zaterdag. Een afspraak is ook geen garantie, en het is te ver weg om tijdens een lunchpauze een gok te wagen om naar de dichtstbijzijnde te gaan.
En dit is onze situatie, tel daarbij zaken op als mensen zonder auto, mensen die in gebieden wonen waar de dichtstbijzijnde BMV een stuk verder weg is, of omdat het 1 locatie is waar een stuk meer mensen heen moeten omdat het voor hen de dichtstbijzijnde is het daardoor daar een stuk drukker is wordt het hele "het is een hoax, iedereen kan makkelijk een ID halen" verhaal steeds grotere onzin. Technisch gezien zouden ze het moeten kunnen, maar met de huidige opzet is dat helemaal niet het grval.
Daarnaast is de VS natuurlijk een land dat vooral bekend staat om de vele vakantiedagen die iedereen krijgt (/s) en dus ook al heeft iemand een auto en is die persoon in staat om naar de voor hen dichtstbijzijnde locatie te gaan, dan nog is er de kans dat die persoon geen verlof meer overheeft of wat dan ook. Nogmaals, ik bevind me in een bevoorrechte positie waar ik kan komen en gaan wanneer ik wil EN ik heb in totaal een dag of 25 verspreid over een paar potjes waar ik gebruik van kan maken, maar mijn vrouw bijvoorbeeld weer niet. Haar PTO "verdient" ze per X aantal weken, maar verloopt ook op precies diezelfde manier waarop plannen al iets lastiger wordt. Genoeg werkgevers waar je de eerste paar maanden niet eens vrij kan nemen of met wat voor trucjes dan ook werken waardoor werknemers niet veel PTO hebben en / of het niet altijd meteen zomaar gebruikt kan worden. Iemand zou in zo'n geval onbetaald verlof kunnen nemen, maar zoals in de eerdere discussie over minimumloon zijn er genoeg mensen die geen living wage verdienen qua salaris en dus niet in de positie zijn om een dag, of misschien zelfs maar een paar uur, onbetaald weg te blijven, want rekeningen etc.
Het zijn natuurlijk uitzonderingen, maar genoeg mensen hebben wel eens gelezen over BMV locaties die om 1 of andere reden alleen maar op de 3e dinsdag van de maand open zijn of iets dergelijks. Nogmaals, complete uitzondering, maar ze bestaan.
Iets minder een uitzondering zijn gevallen van BMV locaties die gesloten worden zonder dat er nieuwe ergens in de buurt voor in de plaats komt. Wat dan opvallend is is dat dit een deel van de tijd gebeurt in gebieden waar vooral minorities wonen. Mensen die stellen dat voter suppression niet bestaat terwijl dit soort zaken gebeuren, tja, dat is natuurlijk gewoon lachwekkend als het niet zo triest was.
Gelukkig kunnen mensen hier online IDs vernieuwen en tegenwoordig zijn er digitale kiosks die open zijn wanneer de BMV zelf dicht is, dus het is al een beetje makkelijker om een nieuwe aan te vragen, maar er zijn nog steeds scenarios waar iemand in person moet verschijnen. En ook al verhuis je niet dan moet je om de zoveel keer nog steeds zelf verschijnen want het kan niet eeuwig online worden gedaan.
Dus wanneer er over iets als stemmen en ID's wordt gediscussieerd dan is het altijd wel wat flauw dat er totaal geen oplossingen worden bedacht naast het stellen dat iedereen er altijd maar eentje kan halen, genoeg situaties te bedenken waarom het voor tal van mensen een stuk lastiger is.
En ik ben helemaal voor eerlijke verkiezingen, zou graag zelfs zien dat meer mensen naar de stembus gaan, maar als je dan over ID's, of zelfs een nationaal ID, begint, dan zou je daar toch meer moeite in moeten willen steken om dat voor iedereen redelijk gemakkelijk om te halen zou willen maken zou ik denken.
Als dit dan een federaal ding zou zijn of worden, waarom dan niet het aantal BMV's vergroten? Eén BMV per X aantal inwoners zodat mensen downtown niet uren in de rij zitten terwijl ik misschien in 30 minuten klaar benefits? Of iets als een federale zwevende dag hebben die iedere US citizen kan gebruiken voor dit soort zaken en iedere werkgever zou moeten geven? En combinatie van deze dingen? Net zoals ik wel wat zie om election day een federal holiday te maken, want een deel van de mensen stemt niet om dezelfde redenen die ik al eerder heb genoemd waarom ze geen nieuw ID hebben kunnen halen.
Zucht, niet relevant.quote:Op zondag 27 oktober 2024 10:19 schreef Basp1 het volgende:
Vertrouwen in verkiezingen belangrijk vinden maar het gedrag van trump wel fantastisch vinden. Het gedrag wat het vertrouwen tot een nul punt laat dalen door leugens over kiesmachines en niet te bewijzen fraudes.![]()
Je bent me erg inconsistent chivaz.
In een land waar in 2020 maar 27% van de stemmers op de verkiezingsdag zelf naar een stembureau gaat om te stemmen lijkt het me qua logistiek zelfs nog makkelijker om alles per post te gaan doen.
Ach kom, de wijze waarop de Republikeinen 'IDs' erkennen is toch ook volkomen hypocriet? Wel je pasje van de schietvereniging, niet je studentenkaart. En dat is geen willekeur natuurlijk.quote:Op zondag 27 oktober 2024 10:01 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Bedankt voor je zeer uitgebreide post die ik helaas een beetje laat pas zie.
Ik snap best dat er een hoop problemen zijn om een ID te regelen en dat het niet zo makkelijk gaat als in Nederland/Belgie.
Maar hoe je het ook draait of keert, het is nog steeds geen argument om dan maar geen ID verplicht te stellen om te stemmen.
Ik zie democraten dan ook nooit met een tegenvoorstel komen van prima jij wilt voter ID dan willen wij meer stembureaus of bureaus waar je die ID’s kunt regelen of ophalen.
Het blijft altijd maar hangen op, het is racisme en daarom nee, verkiezingen zijn eerlijk “trust me bro” en een ID is lastig te regelen.
Ik vind het vertrouwen in verkiezingen belangrijker dan het gemak van mensen die wel of niet kunnen stemmen. Als je echt begaan bent met de democratie dan vind je een manier om te stemmen.
Ik woon ook in het “buitenland” en het word mij niet bepaald makkelijk gemaakt om te stemmen. Als de Nederlandse politiek mij echt dusdanig zou interesseren dan neem ik die hordes wel om te gaan stemmen.
Dat oorzaken een gevolg hebben is opeens niet relevant.quote:Op zondag 27 oktober 2024 10:30 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Zucht, niet relevant.
Het gaat erom hoe haal je het vertrouwen terug in verkiezingen en stemmen met een ID is een zeer goed begin en zeer haalbaar.
Je moet toch je stembiljet aanvragen etc. Kortom ik moet meer moeite doen en ik vind het de moeite niet waard omdat ik van mening ben dat stemmen in Nederland nagenoeg zinloos is.quote:Op zondag 27 oktober 2024 10:31 schreef Barbusse het volgende:
Hoezo is het voor een Nederlander moelijk om te stemmen in het buitenland? Ik woon al ruim 15 jaar niet meer in Nederland, ik hoef geen enkele horde te nemen om te kunnen stemmen. Heb ook probleemloos mijn paspoort kunnen laten vernieuwen via de ambassade in bv Rome en Lissabon.
Als Nederlander ondervind ik geen van die hordes die @:OMG beschrijft die op Amerikanen van toepassing zijn.
Waarom is het inconsistent? Hoever moet je teruggaan om het consistent te maken? Je probeert met flauwekul de discussie te frustreren over hoe het vertrouwen terug te winnen. “Ja maar Trump” roepen alsof dat een argument is draagt echt helemaal niets bij. En ik vind het best bijzonder dat jij dit elke keer flikt om vervolgens in FB te zeuren dat het topic elke keer ontspoort.quote:Op zondag 27 oktober 2024 10:38 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat oorzaken een gevolg hebben is opeens niet relevant.![]()
Ook wederom een totale inconsistentie in je logica.
Een ID heel leuk maar als 45% met post stemt hoe ga je de ID check daarin verwerken?
Prima plan, je kan gaan klagen over de kosten maar ik zie eigenlijk niet in waarom ze dit niet kunnen invoeren.quote:Op zondag 27 oktober 2024 10:35 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ach kom, de wijze waarop de Republikeinen 'IDs' erkennen is toch ook volkomen hypocriet? Wel je pasje van de schietvereniging, niet je studentenkaart. En dat is geen willekeur natuurlijk.
En dat jij de Democraten geen alternatieven ziet bieden voor het impliciet en gericht proberen te onderdrukken van stemmen heeft meer met jouw persoonlijke gebrek aan kennis te maken. Neem bijvoorbeeld deze bill van Casten & Bush.
Lekker voor de ontmanteling van herscholing trajecten stemmen.quote:Op zondag 27 oktober 2024 09:34 schreef Basp1 het volgende:
De eerder te hoog beloonde niet opgeleide witte mannen klagen terecht dat hun inkomen wat gezakt is de laatste tijd. Of te wel de arbeids markt met beloning naar niveau doet zijn werk maar die realiteit willen de niet opgeleide redneck hilbillies natuurlijk niet zo horen en zien.![]()
They Used to Be Ahead in the American Economy. Now They’ve Fallen Behind.
Geen luiheid, ik geef er gewoon niets om. Stemmen in Nederland is nagenoeg zinloos, wat ik wil word door geen enkele partij vertolkt. Ik ben in Nederland politiek dakloos dus zie ik geen reden om die extra stap te maken om te stemmen.quote:Op zondag 27 oktober 2024 10:53 schreef Barbusse het volgende:
Dus eerst bedank je @:OMG voor zijn zeer uitgebreide post, en dan stap je gewoon over de hele argumentatie heen? En tegelijkertijd beweer je dat je extra moeite moet doen om te kunnen stemmen als Nederlander in het buitenland? Wat? Ik kon bij de laatste verkiezingen gewoon een keuze maken; stemmen per post of 20 minuutjes lopen naar een hotel in de binnenstad waar ze een verkiezingslokaal hadden ingericht. Idem voor m'n vriendin bij verkiezingen in Finland.
Dat je je eigen luiheid extrapoleert naar Amerikanen die willen stemmen maar voor wie dat niet zo makkelijk als voor mij is, is natuurlijk gewoon kinderachtig. Do better. Man man man
Ik woon in België en het stembiljet word niet naar mij opgestuurd. Die moet ik aanvragen en dan vervolgens met de post versturen. Dat is het kleine extra stapje dat ik niet wil maken omdat ik het de moeite simpelweg niet waard vind.quote:Op zondag 27 oktober 2024 11:09 schreef Barbusse het volgende:
Je zegt letterlijk dat je 'meer moeite' moet doen om te kunnen stemmen. Ik kan je uit persoonlijke ervaringen vertellen dat dit niet zo is. C'est tout.
De bewering dat je 'politiek dakloos' bent is ook al zo'n kinderachtige cop-out. Als jij wilt stemmen, kun jij probleemloos stemmen in het buitenland. Fuck me, een maat van me kon probleemloos stemmen op afstand, en die werkt op de grote vaart en zat bij de laatste verkiezingen op een tanker ergens bij Patagonie.
Het is overduidelijk dat het voor veel Amerikanen moeilijker is om te kunnen stemmen dan voor ons.
Nee, hij is consequent. Met ruis veroorzaken zoals exact de tactiek van Trump is. En iedereen steeds happen.quote:
Ik krijg ruim voor de verkiezingen per email de vraag of en hoe ik wil stemmen; per post of in persoon. Per post, dan sturen ze stembiljet. In persoon, dan geven ze aan dat de dichtsbijzijnde lokatie X is. Niks extra stapje of extra moeite. Totaal niet vergelijkbaar met het opofferen van een betaalde vrije dag voor het verkrijgen van een ID en nog een extra vije dag om te kunnen stemmen.quote:Op zondag 27 oktober 2024 11:13 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Ik woon in België en het stembiljet word niet naar mij opgestuurd. Die moet ik aanvragen en dan vervolgens met de post versturen. Dat is het kleine extra stapje dat ik niet wil maken omdat ik het de moeite simpelweg niet waard vind.
Maar ik begrijp uit jouw post dat het biljet wel zonder aanvraag naar jouw toe word gestuurd?
Dat krijgt iedereen als ze zich registreren in het buitenland.quote:Op zondag 27 oktober 2024 11:18 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Ik krijg ruim voor de verkiezingen per email de vraag of en hoe ik wil stemmen; per post of in persoon. Per post, dan sturen ze stembiljet. In persoon, dan geven ze aan dat de dichtsbijzijnde lokatie X is. Niks extra stapje of extra moeite. Totaal niet vergelijkbaar met het opofferen van een betaalde vrije dag voor het verkrijgen van een ID en nog een extra vije dag om te kunnen stemmen.
Gewoon hard roepen dat de leugens van trump niet relevant zijn bij het afnemend vertrouwen van stemmers moeten we nu opeens als een valide argument gaan zien zonder dat je ergens een logica waarom dat zou zijn neerzet.quote:Op zondag 27 oktober 2024 10:42 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Waarom is het inconsistent? Hoever moet je teruggaan om het consistent te maken? Je probeert met flauwekul de discussie te frustreren over hoe het vertrouwen terug te winnen. “Ja maar Trump” roepen alsof dat een argument is draagt echt helemaal niets bij. En ik vind het best bijzonder dat jij dit elke keer flikt om vervolgens in FB te zeuren dat het topic elke keer ontspoort.
Yeps. Waaruit we dus kunnen concluderen dat Chivaz een illegale immigrant isquote:Op zondag 27 oktober 2024 11:19 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Dat krijgt iedereen als ze zich registreren in het buitenland.
Ik heb niets gehad ieder geval. Het enige wat ik kan bedenken is dat ik nog in het proces zat van inschrijven in België. Ik had op dat moment een tijdelijke inschrijving, het moest nog goedgekeurd worden. Ik heb het nog opgezocht toen en als ik wilde stemmen moest ik het biljet toch echt zelf opvragen. Het proces van inschrijven hier in België heeft in totaal 6 maanden geduurd.quote:Op zondag 27 oktober 2024 11:19 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Dat krijgt iedereen als ze zich registreren in het buitenland.
Lolquote:Op zondag 27 oktober 2024 11:22 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Yeps. Waaruit we dus kunnen concluderen dat Chivaz een illegale immigrant is
Denk dat iedereen uiteindelijk wel voorstander is; alleen niet om het meteen in te voeren.quote:Op zondag 27 oktober 2024 11:35 schreef Mike het volgende:
We zitten allemaal in onze eigen bubbel. Dat zal voor sommigen in dit topic inhouden dat wat Chivaz ook aandraagt, het altijd in hun achterhoofd Trump-gerelateerd is en dat hij per definitie dus nooit gelijk heeft.
Ik vind de ID-discussie daarvoor echt tekenend. Stel dat de Democraten een aantal jaar geleden besloten hadden dat je alleen met ID kon stemmen en de Republikeinen gingen er tegenin dan zou een grote groep hier gezegd hebben 'Waarom zijn de Republikeinen tegen veilige verkiezingen? Belachelijk dat je zonder ID kan stemmen!'.
Ik vind het nog steeds bizar dat iemand hier een verplichte identificatie bij verkiezingen, iets wat we in Nederland doodnormaal vinden omdat het de verkiezingen veel veiliger en betrouwbaarder maakt, gisteren het 'toegeven aan de fascisten' noemde.![]()
Waarom moet altijd alles zo zwart of wit zijn en is er op dit soort praktische zaken niet gewoon nuance mogelijk? Het is toch heel goed mogelijk om voor een ID te zijn en tegelijkertijd graag willen dat het mensen zo makkelijk mogelijk gemaakt wordt om aan een ID te komen?
Dat blijkt niet uit de argumenten die worden aangedragen.quote:Op zondag 27 oktober 2024 11:39 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Denk dat iedereen uiteindelijk wel voorstander is;
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |