Wat dacht je van het feit dat Nederlanders de langzaamste studenten van Europa zijn? Volgens OESO is maar 28% van de Nederlanders op tijd klaar met hun studie:quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 16:00 schreef Isdatzo het volgende:
De vraag is vooral: welk probleem wordt er nou precies opgelost door het invoeren van een langstudeerboete?
Dat ze de studie wel aankunnen blijkt uit het feit dat een hoger dan gemiddeld deel de studie wel af rondt, maar vertraging oplopen is de norm geworden.quote:Daarnaast doen Nederlandse studenten gemiddeld een stuk langer over hun studie dan studenten in andere landen. Na de drie jaar (voor wo) of vier jaar (voor hbo) waarin je een bachelor zou kunnen voltooien, had slechts 28 procent hun diploma binnen. Dat ligt ver onder het gemiddelde van 39 procent.
Dit laatste is wel een slecht argument gezien de vele (overheids)projecten die de deadline niet halen en te kampen hebben met enorme overschrijding van de kosten, meestal zonder dat er overschrijdingsboetes worden opgelegd.quote:Op zondag 27 oktober 2024 04:43 schreef Hanca het volgende:
Natuurlijk zijn er discussies of dit een probleem is (de één vindt van wel, de ander niet), maar het standpunt dat dit een probleem is dat aangepakt moet worden is best goed te verdedigen. Natuurlijk kan vertraging incidenteel gebeuren, maar het is gewoon uitzonderlijk geworden als je geen vertraging op loopt en dat is niet alleen absurd, het is ook een zeer slechte voorbereiding op een maatschappij waar je wel gewoon deadlines moet halen. Iets meer druk om gewoon fatsoenlijk op tijd klaar te zijn lijkt me dus zeer goed te verdedigen.
Wel een keuze die goed is voor de samenleving. Uiteindelijk draagt het bij aan breder ontwikkelde studenten die daar 1. In hun latere banen productiever mee zijn. 2. Ervaren zijn met allerlei vrijwilligersfuncties die vervuld moeten worden om de samenleving draaiende te houden.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 13:31 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Daar wordt gesproken over studenten die een bestuursfunctie hebben. Daar zou ook geen uitzondering voor moeten zijn, want dit is een keuze.
En waarom wel voor topsporters dan? De meesten komen toch nooit op de Olympische spelen. Dus als het enkel om de centen zou gaan, dan kan dat ook wel weg.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 12:56 schreef Hanca het volgende:
topsporters. Niet voor bestuursfuncties,
Is het nou echt een feit dat die bestuurders meer vrijwilligerswerk doen later? Mijn ervaring is dat die bestuurders vaak in een enorm goedbetaalde baan terechtkomen en helemaal geen tijd meer hebben voor vrijwilligerswerk. Mijn ervaring in echt inmiddels al wel meer dan 10 verschillende vrijwilligerswerk plekken is ook dat die vooral draaien op MBO'ers.quote:Op zondag 27 oktober 2024 08:39 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wel een keuze die goed is voor de samenleving. Uiteindelijk draagt het bij aan breder ontwikkelde studenten die daar 1. In hun latere banen productiever mee zijn. 2. Ervaren zijn met allerlei vrijwilligersfuncties die vervuld moeten worden om de samenleving draaiende te houden.
Met topsporter bedoelde ik ook dat: aangewezen door het NOC-NSF. De echte topsporters.quote:Op zondag 27 oktober 2024 09:07 schreef Hexagon het volgende:
[..]
En waarom wel voor topsporters dan? De meesten komen toch nooit op de Olympische spelen. Dus als het enkel om de centen zou gaan, dan kan dat ook wel weg.
Vaak zitten ze meer in besturen en commissies. Vaak ook als hun kinderen weer wat ouder zijn.quote:Op zondag 27 oktober 2024 09:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Is het nou echt een feit dat die bestuurders meer vrijwilligerswerk doen later? Mijn ervaring is dat die bestuurders vaak in een enorm goedbetaalde baan terechtkomen en helemaal geen tijd meer hebben voor vrijwilligerswerk. Mijn ervaring in echt inmiddels al wel meer dan 10 verschillende vrijwilligerswerk plekken is ook dat die vooral draaien op MBO'ers.
Maar sowieso: als een vrijwillige bestuursfunctie je zo opslokt dat je studie er onder lijdt, moet die functie opgesplitst worden, wat mij betreft.
Waar denk je dat ik met mijn accountantservaring ook vaak zit? Ook de besturen zijn vaak MBOers. En anders zeer gepensioneerden (70+), die komen uit de tijd van voor de studentenverenigingbestuurders.quote:Op zondag 27 oktober 2024 09:43 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Vaak zitten ze meer in besturen en commissies. Vaak ook als hun kinderen weer wat ouder zijn.
Niemand oppert ook om ze op te heffen, het moet alleen geen reden worden voor een studieachterstand. Dan heb je teveel taken als bestuurder en moet je de functie dus splitsen. Zoals de meeste vrijwilligersfuncties tegenwoordig ook meer worden opgesplitst om mensen te kunnen vinden. Gaat er 1 weg, komen er 3 terug die hetzelfde doen.quote:Op zondag 27 oktober 2024 09:43 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar los daarvan dragen die bestuursfuncties bij aan een infrastructuur waarin studenten zich kunnen ontwikkelen. En waardoor ze ook minder vaak eenzaam zijn. Het zijn ook allemaal zaken van waarde.
quote:Op zondag 27 oktober 2024 09:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Waar denk je dat ik met mijn accountantservaring ook vaak zit? Ook de besturen zijn vaak MBOers. En anders zeer gepensioneerden (70+), die komen uit de tijd van voor de studentenverenigingbestuurders.
Het is niet voor iedereen zo vanzelfsprekend. Helaas lijkt dat ook nog minder te worden. Dat zijn dit soort maatregelen vooral extra verslechteringen. Dus dan kan het er uiteindelijk ook toe leiden dat dat opheffen deels wel zal gebeuren.quote:Op zondag 27 oktober 2024 09:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Niemand oppert ook om ze op te heffen, het moet alleen geen reden worden voor een studieachterstand. Dan heb je teveel taken als bestuurder en moet je de functie dus splitsen. Zoals de meeste vrijwilligersfuncties tegenwoordig ook meer worden opgesplitst om mensen te kunnen vinden. Gaat er 1 weg, komen er 3 terug die hetzelfde doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |