https://www.nationaleonde(...)treng-aanpakken.htmlquote:Onderwijsminister Eppo Bruins (NSC) belooft zijn best te doen om de langstudeerboete niet "disproportioneel en hardvochtig" te maken, al wordt dat volgens hem niet makkelijk. Hij begrijpt de zorgen in de Tweede Kamer dat bijvoorbeeld studenten uit armere gezinnen, studenten met een beperking en topsporters hier hard door worden geraakt. Maar als hij te veel uitzonderingen maakt, lukt het hem niet om hier ruim 280 miljoen euro op te bezuinigen, zoals de coalitie wil.
Partijen van links tot rechts, zowel in de oppositie als in de coalitie, uitten tijdens een Kamerdebat zorgen over de langstudeerboete. Ze maakten zich bijvoorbeeld zorgen om studenten die mantelzorg verlenen en daardoor de langstudeerboete moeten betalen. Zo bepleitten parlementariërs ook uitzonderingen voor studenten die zwanger zijn of in de medezeggenschapsraad van hun hogeschool of universiteit willen stappen.
Mogelijk stoppen met studeren
Een andere zorg in de Kamer die de minister deelt, is dat studenten mogelijk stoppen met studeren als ze anders de langstudeerboete moeten betalen. Dat dreigt volgens Bruins ook bij de groep die is gaan studeren toen nog helemaal niet bekend was dat deze maatregel zou komen. Als deze studenten kort na invoering gaan stoppen met hun studie, lukt het volgens de minister niet om het bedrag op te halen dat is afgesproken in het hoofdlijnenakkoord.
De minister begrijpt deze wensen, maar zit er ook mee in zijn maag. Uitzonderingen maken de wet namelijk "complexer", waardoor het langer duurt om deze te schrijven. Dat terwijl Bruins niet veel tijd heeft: de coalitiepartijen hebben afgesproken om de maatregel in 2026 te laten ingaan.
Alle dilemma's op een rij zetten
Bruins belooft alle dilemma's die hij ziet op een rij te zetten in een Kamerbrief, die hij voor de behandeling van zijn begroting eind november naar de Kamer stuurt. Hij zet dan ook op papier aan welke "oplossingsrichting" hij denkt.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)r-kan-niet-eindeloosquote:Het is een maatregel die op veel kritiek kan rekenen: de invoering van de langstudeerboete. Onderwijsminister Eppo Bruins zit dan ook flink in zijn maag met de invoering ervan en hij begrijpt ook de zorgen, zo zei hij vandaag tijdens een debat. De minister is nu aan het onderzoeken of én welke groepen studenten hij kan uitsluiten. Maar hij waarschuwt ook: als hij te veel uitzonderingen maakt, lukt het hem niet om de bezuinigingsdoelen te halen.
Hij is terug van weggeweest: de langstudeerboete. Studenten die meer dan een jaar uitlopen met hun studie moeten vanaf schooljaar 2026-2027 3000 euro bovenop hun collegegeld betalen. Dat collegegeld is nu 2530 euro.
Jaarlijks denkt het kabinet hiermee voor 282 miljoen de staatskas te spekken. Er zijn grote zorgen over deze maatregel onder de studenten. Zij voelen zich een pinautomaat van de Staat. Maar ook scholen en Kamerleden zijn fel tegen deze maatregel.
Cynische maatregel
De Tweede Kamer sprak er vandaag over tijdens een fel debat. SP-Kamerlid Sandra Beckerman noemt het een cynische maatregel. "Het is oneerlijk en schadelijk. Deze maatregel hangt als een molensteen om de nek van studenten. Het is een cynisch middel om het gat in de begroting te dichten." De SP wil de boete van tafel, net als GroenLinks-PvdA.
"Het kabinet heeft niet door hoe erg deze plannen zijn, zegt GroenLinks-PvdA-Kamerlid Luc Stultiens.
Coalitiepartijen snappen dat de maatregel niet populair is, maar verwijzen ook naar het onderhandelaarsakkoord waar dit is afgesproken. De PVV noemt het ook een 'billijke maatregel'. NSC-Kamerlid Rosanne Hertzberger begrijpt dat de maatregel als vervelend wordt ervaren, maar ze ziet ook voordelen. "Het is ook niet goed voor studenten zelf, als ze heel lang over hun studie doen." Het NSC-Kamerlid zou wel graag een uitzondering zien voor studenten die een bestuursfunctie hebben of in een Medezeggenschapsraad zitten. Zij zouden dan geen boete moeten krijgen in de toekomst.
Minister Eppo Bruins (Onderwijs) begrijpt deze wensen, maar zit er ook mee in zijn maag. Uitzonderingen van groepen studenten waarvoor de maatregel niet zal gelden, maken de wet namelijk 'complexer' waardoor het langer duurt om deze te schrijven. En dat terwijl de minister niet veel tijd heeft: de coalitiepartijen hebben afgesproken om de maatregel in 2026 te laten ingaan.
Bruins belooft alle dilemma's die hij ziet op een rij te zetten. Eind november is dat klaar en komt hij ermee naar de Tweede Kamer.
niet de strekking van de OPquote:Op donderdag 24 oktober 2024 12:56 schreef Hanca het volgende:
Ik vind een langstudeerboete niet meer dan logisch, eerlijk gezegd. Lanterfanten in je studententijd op kosten van de staat is niet meer van deze tijd.
dus als je alleenstaande moeder kanker krijgt en je besluit er voor haar te zijn krijg je alleen geen boete op het moment dat ze komt te overlijden?quote:Op donderdag 24 oktober 2024 12:56 schreef Hanca het volgende:
Uitzondering alleen voor ziekte (goed te controleren), overlijdens in de naaste omgeving (gezin) en topsporters. Niet voor bestuursfuncties, als besturen van een studentenvereniging je studievertraging oplevert, moet je geen bestuurder worden. Als er dan geen bestuur meer kan zijn moeten ze de taken in kleinere porties verdelen zodat het wel kan.
Er blijven altijd grensgevallen. In principe heeft de universiteit of HBO al een mechanisme hiervoor, aangezien je alle punten uit het eerste jaar meestal in de eerste 1,5 of 2 jaar moet halen. Daar krijg je ook een uitzondering bij ziekte of overlijden in de naaste omgeving en vast in jouw voorbeeld ook wel. In andere situaties niet en wordt je van de universiteit of HBO getrapt.. Wat dat betreft kunnen we dat machanisme ook gewoon in stand houden voor de langstudeerboete.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 13:03 schreef Nielsch het volgende:
[..]
dus als je alleenstaande moeder kanker krijgt en je besluit er voor haar te zijn krijg je alleen geen boete op het moment dat ze komt te overlijden?
Dat lijkt me wel een hele voorbarige conclusie. Sowieso heeft niet elke universiteit hetzelfde mechanische voor wat betreft studenten die mantelzorg verlenen, dus om nou te zeggen dat we dit dan in stand moeten houden voor de langstudeerboete is veel te voorbarig.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 13:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat dat betreft kunnen we dat machanisme ook gewoon in stand houden voor de langstudeerboete.
"Lanterfanten"quote:Op donderdag 24 oktober 2024 12:56 schreef Hanca het volgende:
Ik vind een langstudeerboete niet meer dan logisch, eerlijk gezegd. Lanterfanten in je studententijd op kosten van de staat is niet meer van deze tijd.
Uitzondering alleen voor ziekte (goed te controleren), overlijdens in de naaste omgeving (gezin) en topsporters. Niet voor bestuursfuncties, als besturen van een studentenvereniging je studievertraging oplevert, moet je geen bestuurder worden. Als er dan geen bestuur meer kan zijn moeten ze de taken in kleinere porties verdelen zodat het wel kan.
Hallo hee. Mantelzorg, overlijden ouders, ziekte, topsport en nu ook nog letsel! Dat worden wel heel veel uitzonderingen hoor, dat vindt de minister maar lastig en complex.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 13:37 schreef Origami94 het volgende:
Leuk voorbeeld. Iemand die ik ken deed een WO studie. Aangereden door een auto, kon niet meer verder met zijn studie. Maar volgens Hanca zou diegene dan een dikke boete moeten betalen als het wel kon.
Ziek idd.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 13:36 schreef Origami94 het volgende:
[..]
"Lanterfanten"![]()
Weer een typische reactie van een babyboomer die in zijn tijd gratis kon studeren, een gratis huis kreeg, gratis kamer en goed onderwijs en dan denkt dat de pech generatie gewoon niet moeten klagen en een boete van een paar duizend euro moeten betalen als ze vertraging oplopen
Een boomer van 37, interessant...quote:Op donderdag 24 oktober 2024 13:36 schreef Origami94 het volgende:
[..]
"Lanterfanten"![]()
Weer een typische reactie van een babyboomer die in zijn tijd gratis kon studeren, een gratis huis kreeg, gratis kamer en goed onderwijs en dan denkt dat de pech generatie gewoon niet moeten klagen en een boete van een paar duizend euro moeten betalen als ze vertraging oplopen
Dat valt onder 'ziekte', uiteraard.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 13:37 schreef Origami94 het volgende:
Leuk voorbeeld. Iemand die ik ken deed een WO studie. Aangereden door een auto, kon niet meer verder met zijn studie. Maar volgens Hanca zou diegene dan een dikke boete moeten betalen als het wel kon.
Het is ook nog eens voor een fooi. Dit implementeren en controleren kost waarschijnlijk al meer.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 12:36 schreef Nielsch het volgende:
[..]
https://www.nationaleonde(...)treng-aanpakken.html
[..]
https://www.rtl.nl/nieuws(...)r-kan-niet-eindeloos
Geert Wilders, Caroline van der Plas, Dilan Yesilgoz en Pieter Omtzigt willen heel graag een langstudeerboete om een schamele 240 miljoen euro op te halen. Voor dit wisselgeld moet er wat hen betreft keihard worden optreden tegen studenten die langer dan een jaartje uit de pas lopen. Diverse partijen in de TK zien daarin gevaren schuilen en willen graag uitzonderingen, bijvoorbeeld voor studenten die heel goed kunnen roeien en naar de Olympische Spelen mogen, of studenten die weliswaar heel slim zijn maar door een beperking toch minder snel dan normaal kunnen studeren. Of studenten die ernstig ziek worden en daardoor vertraging ondervinden. Of studenten die ernstige zieke ouders hebben en besluiten om mantelzorg te verlenen en daardoor een periode wat lastiger naar college of tentamens kunnen. Maar de minister vindt het allemaal maar moeilijk moeilijk want al die uitzonderingen zijn maar complex en lastig lastig. Wie moet zoiets dan gaan bijhouden? En waarin? Dat mag natuurlijk niet zomaar in een excelsheetje dus er zal vast wel een duur adviesbureau zijn dat daar een prachtig systeem voor wil ontwikkelen. En wie gaat dan controleren of die studenten wel écht een beperking hebben of ziek zijn of mantelzorg leveren? Je moet studenten natuurlijk nooit zomaar geloven. Nouja, daar kunnen ze vast wel een blik ambtenaren voor open trekken die daarop gaan handhaven. Kost wat, maar dan heb je ook een gedrocht van een maatregel.
Hoe zie je dat? Studiefinanciering stopt gewoon hoor.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 12:56 schreef Hanca het volgende:
Ja, dat wat een student betaalt aan zijn of haar opleiding is een fractie van de kosten van die opleiding. Terecht, maar dan moet je natuurlijk wel zorgen zo snel mogelijk klaar te zijn.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 11:58 schreef probeer het volgende:
[..]
Hoe zie je dat? Studiefinanciering stopt gewoon hoor.
Doel je daarmee op het verschil tussen het wettelijk collegegeld en de daadwerkelijke kosten (instellingscollegegeld), en in hoeverre de staat dat verschil bijlapt?
Er zullen vast mensen zijn die "lanterfanteren" maar ook genoeg die door ADHD, autisme, persoonlijke omstandigheden, sport, etc. uitlopen met hun studie.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 12:56 schreef Hanca het volgende:
Wat een student betaalt die een volledig lesprogramma volgt ja.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 12:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, dat wat een student betaalt aan zijn opleiding is een fractie van de kosten van die opleiding.
En daarom, wat @trein2000 zegt: leg het bij de scholen.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 12:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Er zullen vast mensen zijn die "lanterfanteren" maar ook genoeg die door ADHD, autisme, persoonlijke omstandigheden, sport, etc. uitlopen met hun studie.
En dat is ook al de groep die doorgaans de hoogste studieschuld opbouwt.
Om die dan nog te bestraffen met een langstudeerboete. Ik zou niet weten waar ik die ¤3.000 (of 3.000 gulden) vandaan had moeten halen toen ik nog op school zat.
Bron? Want volgens mij lul je nu echt compleet uit je nek.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 12:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
En daarom, wat @:trein2000 zegt: leg het bij de scholen.
Want hier wordt nu gedaan of ziekte oid de grootste reden is van uitlopen. Nee, de grootste reden is gewoon dat een heleboel studenten de studententijd als een feesttijd zien, met 5 dagen per week naar de kroeg als niet uitzonderlijk. Laten we daar wel eerlijk in zijn.
Heb je daar echt serieus een bron voor nodig? Zelf nooit student geweest?quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 12:11 schreef probeer het volgende:
[..]
Bron? Want volgens mij lul je nu echt compleet uit je nek.
Ik werk op een universiteit Hanca. Ik heb regelmatig contact met langstudeerders.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 12:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Heb je daar echt serieus een bron voor nodig? Zelf nooit student geweest?
Dat kregen boomers niet gratis; geen enkele generatie heeft ooit iets gratis gekregen.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 13:36 schreef Origami94 het volgende:
[..]
"Lanterfanten"![]()
Die zullen er vast zijn, maar dat een student gemiddeld meer dan 20 alcoholconsumpties per week drinkt komt niet omdat ze zo hard aan het studeren zijn.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 12:14 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik werk op een universiteit Hanca. Ik heb regelmatig contact met langstudeerders.
Daarom wéét ik dat je onzin lult.
Het overgrote deel kampt met (zware) psychologische problematiek. Angst en schaamte, niet lol en zuipen.
1) 16 alcoholconsumptiesquote:Op vrijdag 25 oktober 2024 12:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die zullen er vast zijn, maar dat een student gemiddeld meer dan 20 alcoholconsumpties per week drinkt komt niet omdat ze zo hard aan het studeren zijn.
Klopt. Maar de groep die aan de bel trekt is wél het overgrote deel van de langstudeerders. Daar hebben we toch echt gewoon contact mee. Mijn collegas en ik kennen die lui allemaal bij naam, er is gewoon een lijst met welke studenten er al (ver) over nominaal zitten en hoeveel EC ze nog moeten. We kennen die mensen, en weten vaak ook hoe en waarom ze vast lopen, en welke cooping daar bij komt kijken. Ik geef aankomende februari een vak wat door twee van hen oa nog gehaald moet worden willen ze slagen. En ik weet precies waarom ze dat al enkele jaren niet lukt.quote:De groep die aan de bel trekt over de lange studie en met jou in gesprek gaat, dat zullen inderdaad niet de 'lol en zuipen' studenten zijn.
Sorry, ik had de studentenvereniging cijfers in mijn hoofd, gemiddeld 23 alcoholconsumpties per week. Inderdaad gemiddeld, een heel deel zal daar dus nog boven zitten.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 12:50 schreef probeer het volgende:
[..]
1) 16 alcoholconsumpties
https://www.herkenalcohol(...)matiek-bij-studenten
2) gemiddeld
Inderdaad, lanterfanten. Dat heb je goed gelezen, de user Hanca hier heeft volledig gelijk.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 13:36 schreef Origami94 het volgende:
[..]
"Lanterfanten"![]()
Er zijn altijd uitzonderingsgevallen, daar is ook meer dan genoeg ruimte voor om dit intern aan te geven. En dan kunnen er passende maatregelen worden getroffen. Zo zijn er bijvoorbeeld ook speciale regelingen voor studenten met een beperking.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 13:37 schreef Origami94 het volgende:
Ik zeg nergens dat die 'lang leve de lol houding' geen deel van het probleem is. Ik betwist dat, zoals jij beweert, "de grootste reden is gewoon dat een heleboel studenten de studententijd als een feesttijd zien, met 5 dagen per week naar de kroeg als niet uitzonderlijk".quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 12:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Sorry, ik had de studentenvereniging cijfers in mijn hoofd, gemiddeld 23 alcoholconsumpties per week. Inderdaad gemiddeld, een heel deel zal daar dus nog boven zitten.
Ga nou niet doen alsof dat niet een deel van het probleem is. En ja, misschien worden ze later serieuzer, maar we moeten gewoon al voorkomen dat ze de eerste 3 jaar vergooien met zuipen en feesten. En daarvoor is een langstudeerboete een prima stok achter de deur.
Nee die uitzonderingsgevallen zijn er dus niet want volgens minister Eppo Bruins wordt de wet dan complexer. Heb je het artikel gelezen?quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 12:54 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Inderdaad, lanterfanten. Dat heb je goed gelezen, de user Hanca hier heeft volledig gelijk.
[..]
Er zijn altijd uitzonderingsgevallen, daar is ook meer dan genoeg ruimte voor om dit intern aan te geven. En dan kunnen er passende maatregelen worden getroffen. Zo zijn er bijvoorbeeld ook speciale regelingen voor studenten met een beperking.
Daar wordt gesproken over studenten die een bestuursfunctie hebben. Daar zou ook geen uitzondering voor moeten zijn, want dit is een keuze. Ik had het over studenten met een beperking, daar zijn altijd uitzonderingen voor geweest en die zullen er ook blijven zijn. Daarnaast kunnen studenten gewoon een jaar uitloop hebben, dus zelfs een bestuursjaar valt te compenseren.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 13:11 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Nee die uitzonderingsgevallen zijn er dus niet want volgens minister Eppo Bruins wordt de wet dan complexer. Heb je het artikel gelezen?
Dit is echt de grootste mogelijke onzin. Over het algemeen halen ook de studenten die veel feesten hun studie prima nominaal of met maximaal een jaartje uitloop. Studenten die dat niet halen zijn de eerder genoemde voorbeelden; studenten met een ernstige ziekte, studenten met autisme of andere psychische problemen, studenten die zwanger worden, studenten met een depressie, studenten met zieke ouders, studenten die letsel oplopen etc...quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 12:54 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Inderdaad, lanterfanten. Dat heb je goed gelezen, de user Hanca hier heeft volledig gelijk.
Wat is er veranderd?quote:Op donderdag 24 oktober 2024 12:56 schreef Hanca het volgende:
Wat bedoel je?quote:
Je stelt dat het niet meer van deze tijd is.quote:
We gaan wat zuiniger met ons geld om en zijn wat economischer geworden. Geld uitgeven om jongeren een 'lang leve de lol' leuke studententijd te gunnen wordt niet meer geaccepteerd.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 20:44 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Je stelt dat het niet meer van deze tijd is.
Waaruit blijkt dit? Volgens mij heeft de consumptiemaatschappij nog niet eerder zo gefloreerd als nu.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 20:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
We gaan wat zuiniger met ons geld om en zijn wat economischer geworden. Geld uitgeven om jongeren een 'lang leve de lol' leuke studententijd te gunnen wordt niet meer geaccepteerd.
Welk geld wordt daar dan aan uitgegeven? Voor een WO bachelor + master krijg je tegenwoordig studiefinanciering voor de nominale duur.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 20:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
We gaan wat zuiniger met ons geld om en zijn wat economischer geworden. Geld uitgeven om jongeren een 'lang leve de lol' leuke studententijd te gunnen wordt niet meer geaccepteerd.
Wat denk je dat een studiejaar kost? Collegegeld dekt echt maar een fractie van de kosten.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 21:04 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Welk geld wordt daar dan aan uitgegeven? Voor een WO bachelor + master krijg je tegenwoordig studiefinanciering voor de nominale duur.
Joh. Maar hoeveel dragen langstudeerders door het langstuderen extra bij aan die kosten. Denk je dat dat significant is?quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 21:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat denk je dat een studiejaar kost? Collegegeld dekt echt maar een fractie van de kosten.
Tussen verkiezingen en installatie van het kabinet waren er vele miljarden aan tegenvallers waardoor de verkiezingsprogramma's van alle partijen overboord konden. Als dat tijdens een kabinetsperiode gebeurt komen er ook bezuinigingsmaatregelen die niet in een programma staan. Maar goed ook, als je voor het laag houden van de staatsschuld bent.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 21:11 schreef Janneke141 het volgende:
In welk verkiezingsprogramma stond die langstudeerdersboete eigenlijk?
Nee joh, die zitten allemaal aan de zuip. Wij waren toch ook ooit student?quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 21:21 schreef Janneke141 het volgende:
Veel van die langstudeerders volgen trouwens helemaal niet meer onderwijs, ze staan alleen langer ingeschreven omdat ze buitencurriculaire activiteiten ontplooien. Daar maakt een universiteit dus niet of nauwelijks extra kosten voor. Het is nogal flauw om dat vervolgens als argument voor deze 'financiële prikkel' te geven. Het is een ordinaire begrotingsmaatregel, dus laten we hem dan ook gewoon zo behandelen.
Haha ik kwam in de ergste dagen wel aan die 23 bier per week in de soos.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 15:49 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Dit is echt de grootste mogelijke onzin. Over het algemeen halen ook de studenten die veel feesten hun studie prima nominaal of met maximaal een jaartje uitloop. Studenten die dat niet halen zijn de eerder genoemde voorbeelden; studenten met een ernstige ziekte, studenten met autisme of andere psychische problemen, studenten die zwanger worden, studenten met een depressie, studenten met zieke ouders, studenten die letsel oplopen etc...
Dat al deze gevallen die buiten hun schuld om studievertraging oplopen onder een uitzondering komen is uiterst twijfelachtig, zoals je al kan horen aan de uitspraken van de minister.
Dat is een keuze, maar tegelijkertijd zijn studieverenigingen wel een onmisbaar onderdeel van de academische gemeenschap waarin universiteiten, terecht, ook investeren. Ik vind dat goed verdedigbaar, maar je moet dat wel begrenzen (in aantal en in tijd). Mede daarom ben ik er ook voor om dat lokaal te regelen. Vaak zijn er nu al allerlei regelingen, daar kun je gewoon aansluiting bij zoeken.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 13:31 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Daar wordt gesproken over studenten die een bestuursfunctie hebben. Daar zou ook geen uitzondering voor moeten zijn, want dit is een keuze. Ik had het over studenten met een beperking, daar zijn altijd uitzonderingen voor geweest en die zullen er ook blijven zijn. Daarnaast kunnen studenten gewoon een jaar uitloop hebben, dus zelfs een bestuursjaar valt te compenseren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |