abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215370425
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 12:50 schreef probeer het volgende:

[..]
1) 16 alcoholconsumpties
https://www.herkenalcohol(...)matiek-bij-studenten
2) gemiddeld

Sorry, ik had de studentenvereniging cijfers in mijn hoofd, gemiddeld 23 alcoholconsumpties per week. Inderdaad gemiddeld, een heel deel zal daar dus nog boven zitten.

Ga nou niet doen alsof dat niet een deel van het probleem is. En ja, misschien worden ze later serieuzer, maar we moeten gewoon al voorkomen dat ze de eerste 3 jaar vergooien met zuipen en feesten. En daarvoor is een langstudeerboete een prima stok achter de deur.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_215370427
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2024 13:36 schreef Origami94 het volgende:

[..]
"Lanterfanten" _O- :')

Weer een typische reactie van een babyboomer die in zijn tijd gratis kon studeren, een gratis huis kreeg, gratis kamer en goed onderwijs en dan denkt dat de pech generatie gewoon niet moeten klagen en een boete van een paar duizend euro moeten betalen als ze vertraging oplopen
Inderdaad, lanterfanten. Dat heb je goed gelezen, de user Hanca hier heeft volledig gelijk.
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2024 13:37 schreef Origami94 het volgende:
Leuk voorbeeld. Iemand die ik ken deed een WO studie. Aangereden door een auto, kon niet meer verder met zijn studie. Maar volgens Hanca zou diegene dan een dikke boete moeten betalen als het wel kon.
Er zijn altijd uitzonderingsgevallen, daar is ook meer dan genoeg ruimte voor om dit intern aan te geven. En dan kunnen er passende maatregelen worden getroffen. Zo zijn er bijvoorbeeld ook speciale regelingen voor studenten met een beperking.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_215370469
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 12:54 schreef Hanca het volgende:

[..]
Sorry, ik had de studentenvereniging cijfers in mijn hoofd, gemiddeld 23 alcoholconsumpties per week. Inderdaad gemiddeld, een heel deel zal daar dus nog boven zitten.

Ga nou niet doen alsof dat niet een deel van het probleem is. En ja, misschien worden ze later serieuzer, maar we moeten gewoon al voorkomen dat ze de eerste 3 jaar vergooien met zuipen en feesten. En daarvoor is een langstudeerboete een prima stok achter de deur.
Ik zeg nergens dat die 'lang leve de lol houding' geen deel van het probleem is. Ik betwist dat, zoals jij beweert, "de grootste reden is gewoon dat een heleboel studenten de studententijd als een feesttijd zien, met 5 dagen per week naar de kroeg als niet uitzonderlijk".

Ik stel dat andere zaken een veel grotere rol spelen in langstuderen.

Daarbij ... die hele 'studenten drinken veel' dus dat zal dan wel dé reden zijn achter langstuderen, is sowieso een onderbouwing van likmevestje. Cum hoc ergo propter hoc. Studenten neuken ook meer dan gemiddeld, dus dan zal het langstuderen daar wel aan liggen. Ofzo.

[ Bericht 6% gewijzigd door probeer op 25-10-2024 13:10:10 ]
"Pools are perfect for holding water"
  vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:11:31 #29
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_215370528
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 12:54 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Inderdaad, lanterfanten. Dat heb je goed gelezen, de user Hanca hier heeft volledig gelijk.
[..]
Er zijn altijd uitzonderingsgevallen, daar is ook meer dan genoeg ruimte voor om dit intern aan te geven. En dan kunnen er passende maatregelen worden getroffen. Zo zijn er bijvoorbeeld ook speciale regelingen voor studenten met een beperking.
Nee die uitzonderingsgevallen zijn er dus niet want volgens minister Eppo Bruins wordt de wet dan complexer. Heb je het artikel gelezen?
pi_215370672
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 13:11 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Nee die uitzonderingsgevallen zijn er dus niet want volgens minister Eppo Bruins wordt de wet dan complexer. Heb je het artikel gelezen?
Daar wordt gesproken over studenten die een bestuursfunctie hebben. Daar zou ook geen uitzondering voor moeten zijn, want dit is een keuze. Ik had het over studenten met een beperking, daar zijn altijd uitzonderingen voor geweest en die zullen er ook blijven zijn. Daarnaast kunnen studenten gewoon een jaar uitloop hebben, dus zelfs een bestuursjaar valt te compenseren.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_215371891
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 12:54 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

Dit is echt de grootste mogelijke onzin. Over het algemeen halen ook de studenten die veel feesten hun studie prima nominaal of met maximaal een jaartje uitloop. Studenten die dat niet halen zijn de eerder genoemde voorbeelden; studenten met een ernstige ziekte, studenten met autisme of andere psychische problemen, studenten die zwanger worden, studenten met een depressie, studenten met zieke ouders, studenten die letsel oplopen etc...

Dat al deze gevallen die buiten hun schuld om studievertraging oplopen onder een uitzondering komen is uiterst twijfelachtig, zoals je al kan horen aan de uitspraken van de minister.
  vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:00:57 #32
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_215371950
De vraag is vooral: welk probleem wordt er nou precies opgelost door het invoeren van een langstudeerboete?

Klinkt simpelweg als (hopen op) geld binnen harken om de begroting sluitend te krijgen, maar hoeveel studenten zullen in staat of ter wille zijn om ¤3000 extra te lappen? Een aanzienlijk deel zal denken: 'laat maar zitten'. Daar gaat je begroting, en het diploma van studenten in kwestie.
Huilen dan.
  vrijdag 25 oktober 2024 @ 20:05:25 #33
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_215374384
Voormalig langstudeerder hier, en daarvan genoten. Hopelijk blijft het ook voor volgende generaties mogelijk.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_215374917
Schandalig dat ze het met terugwerkende kracht willen invoeren voor studenten die al begonnen zijn en hier geen rekening mee hebben kunnen houden. De overheid laat hiermee weer zien dat ze totaal niet betrouwbaar zijn.
  vrijdag 25 oktober 2024 @ 20:39:28 #35
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_215375026
quote:
1s.gif Op donderdag 24 oktober 2024 12:56 schreef Hanca het volgende:
Ik vind een langstudeerboete niet meer dan logisch, eerlijk gezegd. Lanterfanten in je studententijd op kosten van de staat is niet meer van deze tijd.

Uitzondering alleen voor ziekte (goed te controleren), overlijdens in de naaste omgeving (gezin) en topsporters. Niet voor bestuursfuncties, als besturen van een studentenvereniging je studievertraging oplevert, moet je geen bestuurder worden. Als er dan geen bestuur meer kan zijn moeten ze de taken in kleinere porties verdelen zodat het wel kan.
Wat is er veranderd?

[ Bericht 0% gewijzigd door FlippingCoin op 25-10-2024 20:44:50 ]
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_215375094
quote:
16s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 20:39 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Wat is er veranderd?
Wat bedoel je?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  vrijdag 25 oktober 2024 @ 20:44:14 #37
459912 FlippingCoin
pi_215375122
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 20:42 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wat bedoel je?
Je stelt dat het niet meer van deze tijd is.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
pi_215375154
quote:
16s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 20:44 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Je stelt dat het niet meer van deze tijd is.
We gaan wat zuiniger met ons geld om en zijn wat economischer geworden. Geld uitgeven om jongeren een 'lang leve de lol' leuke studententijd te gunnen wordt niet meer geaccepteerd.
  vrijdag 25 oktober 2024 @ 20:52:23 #39
459912 FlippingCoin
pi_215375272
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 20:46 schreef Hanca het volgende:

[..]
We gaan wat zuiniger met ons geld om en zijn wat economischer geworden. Geld uitgeven om jongeren een 'lang leve de lol' leuke studententijd te gunnen wordt niet meer geaccepteerd.
Waaruit blijkt dit? Volgens mij heeft de consumptiemaatschappij nog niet eerder zo gefloreerd als nu.
  vrijdag 25 oktober 2024 @ 21:04:52 #40
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_215375560
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 20:46 schreef Hanca het volgende:

[..]
Welk geld wordt daar dan aan uitgegeven? Voor een WO bachelor + master krijg je tegenwoordig studiefinanciering voor de nominale duur.

Daarnaast lijkt me zo'n langstudeerboete juist vanuit een economisch perspectief niet heel slim: samen met het collegegeld zit je dan op zo'n ¤5500 die een student moet lappen. Het resultaat? Studenten maken de studie niet af.
Huilen dan.
pi_215375643
quote:
7s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 21:04 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Welk geld wordt daar dan aan uitgegeven? Voor een WO bachelor + master krijg je tegenwoordig studiefinanciering voor de nominale duur.
Wat denk je dat een studiejaar kost? Collegegeld dekt echt maar een fractie van de kosten.
  vrijdag 25 oktober 2024 @ 21:11:21 #42
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_215375662
In welk verkiezingsprogramma stond die langstudeerdersboete eigenlijk?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 25 oktober 2024 @ 21:14:43 #43
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_215375701
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 21:10 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wat denk je dat een studiejaar kost? Collegegeld dekt echt maar een fractie van de kosten.
Joh. Maar hoeveel dragen langstudeerders door het langstuderen extra bij aan die kosten. Denk je dat dat significant is?
Huilen dan.
pi_215375715
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 21:11 schreef Janneke141 het volgende:
In welk verkiezingsprogramma stond die langstudeerdersboete eigenlijk?
Tussen verkiezingen en installatie van het kabinet waren er vele miljarden aan tegenvallers waardoor de verkiezingsprogramma's van alle partijen overboord konden. Als dat tijdens een kabinetsperiode gebeurt komen er ook bezuinigingsmaatregelen die niet in een programma staan. Maar goed ook, als je voor het laag houden van de staatsschuld bent.
  vrijdag 25 oktober 2024 @ 21:17:00 #45
346939 Janneke141
pi_215375735
Het scheelt dat dit alleen jongeren raakt. Die zijn electoraal toch niet interessant, en met dit soort maatregelen hou je dat ook wel zo.
  vrijdag 25 oktober 2024 @ 21:21:57 #46
346939 Janneke141
pi_215375783
Veel van die langstudeerders volgen trouwens helemaal niet meer onderwijs, ze staan alleen langer ingeschreven omdat ze buitencurriculaire activiteiten ontplooien. Daar maakt een universiteit dus niet of nauwelijks extra kosten voor. Het is nogal flauw om dat vervolgens als argument voor deze 'financiële prikkel' te geven. Het is een ordinaire begrotingsmaatregel, dus laten we hem dan ook gewoon zo behandelen.
pi_215377470
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 21:21 schreef Janneke141 het volgende:
Veel van die langstudeerders volgen trouwens helemaal niet meer onderwijs, ze staan alleen langer ingeschreven omdat ze buitencurriculaire activiteiten ontplooien. Daar maakt een universiteit dus niet of nauwelijks extra kosten voor. Het is nogal flauw om dat vervolgens als argument voor deze 'financiële prikkel' te geven. Het is een ordinaire begrotingsmaatregel, dus laten we hem dan ook gewoon zo behandelen.
Nee joh, die zitten allemaal aan de zuip. Wij waren toch ook ooit student?
"Pools are perfect for holding water"
  zaterdag 26 oktober 2024 @ 22:00:28 #48
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215384205
Verschrikkelijk benepen kruideniersdenken deze maatregel. Het levert nauwelijks een habbekrats op en ontmoedigt studenten om zich breder in te zetten naast hun studie. Bijvoorbeeld in besturen zitten of een bedrijfje runnen. Of die een risico nemen door een buitenlandse stage of een moeilijk project.

Het zou nog uitlegbaar zijn als je studenten dan per module zou gaan afrekenen zoals de Open Universiteit doet, en dat ze dan zelf zouden kunnen bepalen welk tempo het is. Maar een timer aanzetten bij studiedag 1, die na 5 jaar onheroepelijk afloopt is visieloos en zeer slecht voor het ontwikkelen van burgerschap. Bovendien ziet er een valse manier van rekenen aan. Alsof een student die heel lang over zijn scriptie doet en nauwelijks op de universiteit komt zoveel kost.

Maar ook studenten die bijvoorbeeld een verkeerde studiekeuze maken worden hier flink gedupeerd. Terwijl foute keuzes maken ook gewoon bij opgroeien hoort.

[ Bericht 9% gewijzigd door Hexagon op 26-10-2024 22:26:10 ]
  zaterdag 26 oktober 2024 @ 22:25:18 #49
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215384459
quote:
6s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 15:49 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Dit is echt de grootste mogelijke onzin. Over het algemeen halen ook de studenten die veel feesten hun studie prima nominaal of met maximaal een jaartje uitloop. Studenten die dat niet halen zijn de eerder genoemde voorbeelden; studenten met een ernstige ziekte, studenten met autisme of andere psychische problemen, studenten die zwanger worden, studenten met een depressie, studenten met zieke ouders, studenten die letsel oplopen etc...

Dat al deze gevallen die buiten hun schuld om studievertraging oplopen onder een uitzondering komen is uiterst twijfelachtig, zoals je al kan horen aan de uitspraken van de minister.
Haha ik kwam in de ergste dagen wel aan die 23 bier per week in de soos. :7

Maar s'avonds een vent s'ochtends een vent. Dat heeft weinig schade aan mijn studie opgeleverd.

Had uiteindelijk 3/4 jaar uitloop. Maar een half jaar daarvan had meer te maken met commissiewerk, lid zijn van redacties van blaadjes en websites (waar ik veel van geleerd heb). En een kwartaal verloren door een afgebroken stage omdat de begeleider daar en ik bepaald geen match waren.

Maar ik gun iedereen dat soort ontwikkeling en dat soort fouten. Ook als ze langer dan een jaar duren.
pi_215386022
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 13:31 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Daar wordt gesproken over studenten die een bestuursfunctie hebben. Daar zou ook geen uitzondering voor moeten zijn, want dit is een keuze. Ik had het over studenten met een beperking, daar zijn altijd uitzonderingen voor geweest en die zullen er ook blijven zijn. Daarnaast kunnen studenten gewoon een jaar uitloop hebben, dus zelfs een bestuursjaar valt te compenseren.
Dat is een keuze, maar tegelijkertijd zijn studieverenigingen wel een onmisbaar onderdeel van de academische gemeenschap waarin universiteiten, terecht, ook investeren. Ik vind dat goed verdedigbaar, maar je moet dat wel begrenzen (in aantal en in tijd). Mede daarom ben ik er ook voor om dat lokaal te regelen. Vaak zijn er nu al allerlei regelingen, daar kun je gewoon aansluiting bij zoeken.
zie email 27 oktober
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')