Sorry, ik had de studentenvereniging cijfers in mijn hoofd, gemiddeld 23 alcoholconsumpties per week. Inderdaad gemiddeld, een heel deel zal daar dus nog boven zitten.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 12:50 schreef probeer het volgende:
[..]
1) 16 alcoholconsumpties
https://www.herkenalcohol(...)matiek-bij-studenten
2) gemiddeld
Inderdaad, lanterfanten. Dat heb je goed gelezen, de user Hanca hier heeft volledig gelijk.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 13:36 schreef Origami94 het volgende:
[..]
"Lanterfanten"![]()
Weer een typische reactie van een babyboomer die in zijn tijd gratis kon studeren, een gratis huis kreeg, gratis kamer en goed onderwijs en dan denkt dat de pech generatie gewoon niet moeten klagen en een boete van een paar duizend euro moeten betalen als ze vertraging oplopen
Er zijn altijd uitzonderingsgevallen, daar is ook meer dan genoeg ruimte voor om dit intern aan te geven. En dan kunnen er passende maatregelen worden getroffen. Zo zijn er bijvoorbeeld ook speciale regelingen voor studenten met een beperking.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 13:37 schreef Origami94 het volgende:
Leuk voorbeeld. Iemand die ik ken deed een WO studie. Aangereden door een auto, kon niet meer verder met zijn studie. Maar volgens Hanca zou diegene dan een dikke boete moeten betalen als het wel kon.
Ik zeg nergens dat die 'lang leve de lol houding' geen deel van het probleem is. Ik betwist dat, zoals jij beweert, "de grootste reden is gewoon dat een heleboel studenten de studententijd als een feesttijd zien, met 5 dagen per week naar de kroeg als niet uitzonderlijk".quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 12:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Sorry, ik had de studentenvereniging cijfers in mijn hoofd, gemiddeld 23 alcoholconsumpties per week. Inderdaad gemiddeld, een heel deel zal daar dus nog boven zitten.
Ga nou niet doen alsof dat niet een deel van het probleem is. En ja, misschien worden ze later serieuzer, maar we moeten gewoon al voorkomen dat ze de eerste 3 jaar vergooien met zuipen en feesten. En daarvoor is een langstudeerboete een prima stok achter de deur.
Nee die uitzonderingsgevallen zijn er dus niet want volgens minister Eppo Bruins wordt de wet dan complexer. Heb je het artikel gelezen?quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 12:54 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Inderdaad, lanterfanten. Dat heb je goed gelezen, de user Hanca hier heeft volledig gelijk.
[..]
Er zijn altijd uitzonderingsgevallen, daar is ook meer dan genoeg ruimte voor om dit intern aan te geven. En dan kunnen er passende maatregelen worden getroffen. Zo zijn er bijvoorbeeld ook speciale regelingen voor studenten met een beperking.
Daar wordt gesproken over studenten die een bestuursfunctie hebben. Daar zou ook geen uitzondering voor moeten zijn, want dit is een keuze. Ik had het over studenten met een beperking, daar zijn altijd uitzonderingen voor geweest en die zullen er ook blijven zijn. Daarnaast kunnen studenten gewoon een jaar uitloop hebben, dus zelfs een bestuursjaar valt te compenseren.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 13:11 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Nee die uitzonderingsgevallen zijn er dus niet want volgens minister Eppo Bruins wordt de wet dan complexer. Heb je het artikel gelezen?
Dit is echt de grootste mogelijke onzin. Over het algemeen halen ook de studenten die veel feesten hun studie prima nominaal of met maximaal een jaartje uitloop. Studenten die dat niet halen zijn de eerder genoemde voorbeelden; studenten met een ernstige ziekte, studenten met autisme of andere psychische problemen, studenten die zwanger worden, studenten met een depressie, studenten met zieke ouders, studenten die letsel oplopen etc...quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 12:54 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Inderdaad, lanterfanten. Dat heb je goed gelezen, de user Hanca hier heeft volledig gelijk.
Wat is er veranderd?quote:Op donderdag 24 oktober 2024 12:56 schreef Hanca het volgende:
Ik vind een langstudeerboete niet meer dan logisch, eerlijk gezegd. Lanterfanten in je studententijd op kosten van de staat is niet meer van deze tijd.
Uitzondering alleen voor ziekte (goed te controleren), overlijdens in de naaste omgeving (gezin) en topsporters. Niet voor bestuursfuncties, als besturen van een studentenvereniging je studievertraging oplevert, moet je geen bestuurder worden. Als er dan geen bestuur meer kan zijn moeten ze de taken in kleinere porties verdelen zodat het wel kan.
Wat bedoel je?quote:
Je stelt dat het niet meer van deze tijd is.quote:
We gaan wat zuiniger met ons geld om en zijn wat economischer geworden. Geld uitgeven om jongeren een 'lang leve de lol' leuke studententijd te gunnen wordt niet meer geaccepteerd.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 20:44 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Je stelt dat het niet meer van deze tijd is.
Waaruit blijkt dit? Volgens mij heeft de consumptiemaatschappij nog niet eerder zo gefloreerd als nu.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 20:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
We gaan wat zuiniger met ons geld om en zijn wat economischer geworden. Geld uitgeven om jongeren een 'lang leve de lol' leuke studententijd te gunnen wordt niet meer geaccepteerd.
Welk geld wordt daar dan aan uitgegeven? Voor een WO bachelor + master krijg je tegenwoordig studiefinanciering voor de nominale duur.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 20:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
We gaan wat zuiniger met ons geld om en zijn wat economischer geworden. Geld uitgeven om jongeren een 'lang leve de lol' leuke studententijd te gunnen wordt niet meer geaccepteerd.
Wat denk je dat een studiejaar kost? Collegegeld dekt echt maar een fractie van de kosten.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 21:04 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Welk geld wordt daar dan aan uitgegeven? Voor een WO bachelor + master krijg je tegenwoordig studiefinanciering voor de nominale duur.
Joh. Maar hoeveel dragen langstudeerders door het langstuderen extra bij aan die kosten. Denk je dat dat significant is?quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 21:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat denk je dat een studiejaar kost? Collegegeld dekt echt maar een fractie van de kosten.
Tussen verkiezingen en installatie van het kabinet waren er vele miljarden aan tegenvallers waardoor de verkiezingsprogramma's van alle partijen overboord konden. Als dat tijdens een kabinetsperiode gebeurt komen er ook bezuinigingsmaatregelen die niet in een programma staan. Maar goed ook, als je voor het laag houden van de staatsschuld bent.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 21:11 schreef Janneke141 het volgende:
In welk verkiezingsprogramma stond die langstudeerdersboete eigenlijk?
Nee joh, die zitten allemaal aan de zuip. Wij waren toch ook ooit student?quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 21:21 schreef Janneke141 het volgende:
Veel van die langstudeerders volgen trouwens helemaal niet meer onderwijs, ze staan alleen langer ingeschreven omdat ze buitencurriculaire activiteiten ontplooien. Daar maakt een universiteit dus niet of nauwelijks extra kosten voor. Het is nogal flauw om dat vervolgens als argument voor deze 'financiële prikkel' te geven. Het is een ordinaire begrotingsmaatregel, dus laten we hem dan ook gewoon zo behandelen.
Haha ik kwam in de ergste dagen wel aan die 23 bier per week in de soos.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 15:49 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Dit is echt de grootste mogelijke onzin. Over het algemeen halen ook de studenten die veel feesten hun studie prima nominaal of met maximaal een jaartje uitloop. Studenten die dat niet halen zijn de eerder genoemde voorbeelden; studenten met een ernstige ziekte, studenten met autisme of andere psychische problemen, studenten die zwanger worden, studenten met een depressie, studenten met zieke ouders, studenten die letsel oplopen etc...
Dat al deze gevallen die buiten hun schuld om studievertraging oplopen onder een uitzondering komen is uiterst twijfelachtig, zoals je al kan horen aan de uitspraken van de minister.
Dat is een keuze, maar tegelijkertijd zijn studieverenigingen wel een onmisbaar onderdeel van de academische gemeenschap waarin universiteiten, terecht, ook investeren. Ik vind dat goed verdedigbaar, maar je moet dat wel begrenzen (in aantal en in tijd). Mede daarom ben ik er ook voor om dat lokaal te regelen. Vaak zijn er nu al allerlei regelingen, daar kun je gewoon aansluiting bij zoeken.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 13:31 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Daar wordt gesproken over studenten die een bestuursfunctie hebben. Daar zou ook geen uitzondering voor moeten zijn, want dit is een keuze. Ik had het over studenten met een beperking, daar zijn altijd uitzonderingen voor geweest en die zullen er ook blijven zijn. Daarnaast kunnen studenten gewoon een jaar uitloop hebben, dus zelfs een bestuursjaar valt te compenseren.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |